Da’s leuk! Het Nederlandse bedrijf DuraCar werkt al een tijdje aan een elektrisch bestelwagentje en zijn nu op het punt dat ze hem officieel gaan onthullen op de Autoshow van Parijs.
Het autootje heette eerst nog Innovan, maar die naam is nu bijgesteld naar QUICC! DiVa. Gaan die msn-namen een trend worden? eGt wel facknng vett ouweee,,
De DiVa komt van oorsprong uit Amerika, waar het concept door gezondheidsproblemen van de bedenker niet verder ontwikkeld kon worden. De Limburger Paul Hamm kocht de rechten en maakte de auto tot wat het nu is.
Het busje is vooral bedoeld voor de bedrijfswereld, maar zal op termijn wellicht ook voor consumenten beschikbaar zijn. Hij rijdt zo’n 150 km op zijn lithium-ionaccu en bereikt een topsnelheid van 120 km/h. De auto is echter speciaal ontwikkeld voor stadsverkeer; zo is hij volledig van kunststof gemaakt, ook de dragende delen. Toch heeft hij gewoon twee zitplaatsen en 600 kg laadvermogen. De gebruikskosten liggen op slechts 1 à 2 euro per 100 km.
Er zijn momenteel een vijftal rijdende prototypes, gebouwd bij twee bedrijven in Helmond, die de Duitser Johann Tomforde (geestelijk vader van de Smart) zal aanpassen voor massaproductie. Waar de auto’s precies gebouwd gaan worden is nog niet bekend; er wordt gekeken naar mogelijkheden in Nederland, België en Duitsland. Voor de hand ligt natuurlijk onze nationale autotrots NedCar, maar die zijn al druk zat, dus of dat gaat lukken is vooralsnog de vraag.
In ieder geval is er genoeg belangstelling voor de DiVa. De auto’s die op de stand in Parijs zullen staan, gaan na de show dan ook meteen door naar klanten. De massaproductie van enkele duizenden auto’s moet in 2010 van start kunnen gaan. (bron: fd)
Simpson zegt
hmm het lijkt wel een 45-km karretje, maar dan natuurlijk zonder brumbrum pruttelpruttel
maar als je daarentegen de andere foto’s bekijkt lijkt het wel mee te vallen
http://www.duracar.nl/viewer/images/DuraCar_08.jpg
lincoln zegt
alleen respect als dit subsidieloos gedaan is ..
leuk en grappig karretje die WEL iets toe te voegen heeft ..
Remmen_nee zegt
Een vleugje Audi TT met de ventilatie roosters, een beetje BMW met de iDrive selector, uitgezakte koplampjes van de smart en een smak brommobiel voor de rest…
“t front een beetje restylen en je hebt een kek wagentje! ;)
autoblogger zegt
Video: http://www.nuvideo.nl/home/video/show/18313
Met dank aan Tjouwke voor de tip!
jdm zegt
Zeggen ze dat Chinezen niet kunnen ontwerpen, kijk dit dan!
Guan zegt
Hopelijk staat er ook wat mooi NL spul, zodat iedereen dit weer snel vergeet..
frederik zegt
Dit wordt Nederlands trots. Dan heb ik toch liever België.
JoostR zegt
Ik mis alleen de koplampen onder de flanklijn die doorloopt in de motorkap, beetje raar dat ze erboven zitten! Verder wel een grappig karretje!
peter zegt
Goed idee, Hier in Utrecht is het als ondernemer al lastig genoeg om je zaak te bevooraden. Door o.a. mileu zones, en werfkelders die niet te zwaar belast mogen worden.
En voor veel ondernemers in de binnenstad is het vervoer toch vaak regionaal.
Maar mischien iets meer laadruimte?
thomas zegt
ik weet niet wat ze daarmee willen gaan bezorgen maar meschien doosjes luchifers?
Thijs zegt
Ideale auto. Niet het toonbeeld van schoonheid misschien, maar praktisch is ie wel. Bijvoorbeeld als post auto ofzo. Alleen had iets meer laadruimte inderdaad wel gemogen.
Jan C. zegt
Spuuglelijk. Kan er niet warm van worden. Geef me dan maar de Imperia GP.
Een betere ontwerper zegt
Gezondheidsproblemen van de originele bedenker? Die werd ja doodziek van het aanzien van dit gedrocht.
Moet Nederland na prototype 002 nog een mislukt ding naar buite brengen? Anders IETS MEER DESIGN…..
Esprit_de_Flandre zegt
Leuk ding, ik wil een 4-perssonsversie.
MAAR… 1 à 2 euro per 100km, dat is wel vrij veel. De bedoeling van een elektrische wagen – milieuw mijn gat – is toch om goedkoper te rijden.
autoblogger zegt
Filmpje: http://www.autojunk.nl/clips/view/146734