Nergens anders in Europa zakte de dieselverkoop zoveel.
Roettaks, stikstof, merken die stoppen met het verkopen van diesels. De dieselauto heeft in Nederland geen goed imago en dat is terug te zien in de verkoopcijfers. In 2019 zijn er namelijk maar 32.836 nieuwe diesels op kenteken gezet. Daarmee is de dieselverkoop 42,4 procent lager dan het jaar daarvoor. Dat becijfert de Europese autobouwersorganisatie ACEA.
Nederland is niet uniek als het gaat om het negeren van diesels. Op Europees niveau werden er in 2019 namelijk 13,9 procent minder auto’s verkocht. Nederland is wel koploper als het gaat om de verlaging van dit verkoopcijfer. Finland volgt op tweede voet, daar zakte de hoeveelheid verkochte diesels met 27,3 procent. Opvallend: in Duitsland steeg de verkoop diesels licht. Dat is ook het enig Europees land waar meer dan een miljoen diesels op kenteken werden gezet.
Maar waar gaan al die Nederlandse autokopers naar toe? Niet naar benzineauto’s, de hoeveelheid nieuwe benzinevoertuigen die op kenteken werden gezet, daalde met zo’n vijf procent. Nee, Nederlanders kijken graag naar andere vormen van energie. De hoeveelheid verkochte BEV’ers steeg bijvoorbeeld enorm. Vorig jaar zijn er 62.056 elektrische auto’s op kenteken gezet, 158,6 procent meer dan in 2018. We hebben het al geschreven, maar het blijft opvallend: er zijn in 2019 dus meer EV’s dan diesels verkocht.
PHEV’s gingen er vorig jaar ook flink op vooruit, al blijft het aandeel plug-in’s peanuts vergeleken met BEV’s. In 2019 zijn er namelijk ‘slechts’ 4.901 PHEV’s verkocht. De hoeveelheid hybrides groeide met een kwart naar 28.840, het aantal verkochte APV’s (alternatieve brandstoffen, denk aan LPG) is verwaarloosbaar. In 2019 waren het er maar 805, ruim de helft minder dan het jaar daarvoor.
Met andere woorden, in Nederland dalen de benzine- en dieselverkopen, terwijl geëlektrificeerde modellen steeds beter verkopen. Die verschuiving zien we ook in de rest van Europa. In 2018 waren auto’s die puur op fossiele brandstoffen rijden, goed voor 94 procent van de autoverkoop. In 2019 was dit 91 procent. Drie procentpunt minder dus. Het is maar een klein verschil, maar als het zo doorgaat is de ICE over 30 jaar niet meer te koop. Al willen sommige landen niet zo lang wachten.
Foto: S6 TDI van Thomcarspotter, via Autojunk.nl.
baserace zegt
ICE?
BEV?
Wat zijn dat?
9000cse zegt
@baserace Grapje zeker? Iemand die de autowereld de laatste jaren volgt/heeft gevolgd kan zo’n vraag niet serieus menen.
katoenboer zegt
@9000cse: maar… jij bent wel veel slimmer dan ons, je moet niet zoveel van ons verwachten.
P1m zegt
@katoenboer: Dat blijkt. Het is nl. slimmer dan WIJ. ?
baserace zegt
@9000cse: BEV kon ik herleiden uit de tekst maar bij ICE dacht ik eerst aan de trein, toen aan “In case of emergency” en daarna dacht ik: ik google het… krijg ik dit:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ice
Daar werd ik ook niet wijzer… dus inmiddels uit de reactie begrepen wat het is: dank!
On Topic: blij dat ik vorig jaar mijn Euro 3 Diesel de deur heb gewezen…
Gulli zegt
@baserace: in car entertainment. Dat weet toch iedereen ?
Richmond zegt
@baserace: Internal Combustion engine ofwel verbrandingsmotor. Bev = battery electric vehicle. Ofwel volledig door batterijen aangedreven auto.
baserace zegt
@benja01: thx
Jochen zegt
@benja01: 10-20 jaar geleden, ten tijde van pimp my ride, was het de term voor In Car Entertainment. Zoals de PlayStation met schermpjes ed.
Richmond zegt
@jochen: ice is pas gemeengoed geworden sinds de F1 dat is gaan gebruiken voor de hybride motoren
moveyourmind zegt
@baserace: ICE staat voor Indrukwekkend, Cool en vol Emotie. BEV voor BElastingVoordeel.
moveyourmind zegt
Ik ben zelf ook helemaal fan van electrisch…
Anders zou ik iedere dag een uur eerder op moeten staan om het dikke dieselblok van mijn auto aan te zwengelen met een ouderwetse slinger.
En we leven per slot van saldo niet meer in de tijd van paard en wagen.
lekbak zegt
@moveyourmind: als je auto een echt dik dieselblok had gehad dan had je die kunnen starten op lucht. En als je lucht op is dan start je de dieselcompressor wel gewoon met de hand.
nautique206 zegt
@moveyourmind: ook al vertrek ik een uur later met mijn oer diesel, ben ik alsnog 2 uur eerder op de piste
gilettelubbers zegt
Nederland zit gewoon vol met mensen die echt voor het klimaat gaan en staan.. Berichten over dat moderne diesels extreem schoon zijn lees/hoor je zelden in Nederland. Laat staan het subsidie stukje waardoor heel zakelijk Nederland in zo’n super elektrisch hok kan rijden tegen een schappelijk prijsje. Hele wereld is vurrod met Nederland als linkse koploper
maotje zegt
@gilettelubbers: https://www.nu.nl/auto/6025554/nieuwe-twijfels-rond-groen-imago-van-moderne-diesels.html
gilettelubbers zegt
@maotje: leuk verhaal.. en nu?
maotje zegt
@gilettelubbers: lezen en conclusie trekken dat je er naast zit en ze dus helemaal niet zo schoon zijn.
gilettelubbers zegt
@maotje: uit één artikel van nu.nl? Nee bedankt, daar baseer ik m’n uitspraken niet op
maotje zegt
@gilettelubbers: de waarheid wil je dus niet weten. Als t artikel nou eens gewoon leest. Dan besef je ook dat het daadwerkelijk waar is wat er in staat. Jij houd je vast aan de artikelen die zijn geschreven in de vorm van wij van wc eens adviseren wc eend.
gilettelubbers zegt
@maotje: knap dat je dit denkt te weten. Mijn uitspraken zijn eerder gebaseerd op dit soort tests:
https://www.consumentenbond.nl/private-lease/groener-autorijden
maotje zegt
@gilettelubbers: dat artkel is al avhterhaald. Zoals je in t artikel van nu kunt zien heeft de consumentenbond niet meegerekend dat die ook een x in de 500 km zn roetfilter gaat regenereren. Dit doet die over een afstand van ca 15 km. Binnen die 15 km is de uitstoot enorm.
Halve cijfers dus.
eaudi zegt
In welke categorie vallen MHEV diesels? Of worden die niet apart gerekend? Terwijl die juist wel heel effient zijn. Lekkere 6cil diesel en daaraan een 48V systeem. Best of both worlds? (behalve fiscaal dan).
chrisvis zegt
Zelf in 2019 nog een nagelnieuwe diesel gekocht. Verkoper was ook wel een kenner en was -net zoals ik- tegen het principe van “downsizing” en wist me ook te vertellen dat hij in overname ongelooflijk veel hybrides/ev’s terug kreeg in overname en dat vooral vertegenwoordigers hier in Belgie terug overgaan op diesel omdat dit rendabeler is.
mahansz zegt
@chrisvis: tja, wij van wc-eend, adviseren wc-eend
olivier420 zegt
@chrisvis: zo en lachen dat hij deed toen hij je die diesel had verkocht! Die Chris vis trapt er met open ogen in.
chrisvis zegt
@olivier420: met meer dan 30000 km per jaar is iets anders nog steeds geen optie. Geen 3 cilinder met turbo geen hybride en al helemaal geen EV. Wij hebben regelmatig een grotere range nodig dan 500 km per dag laat ons zeggen. Maar het staat u vrij om zoiets te kopen beste Olivier, een busabonnement of een deelstep zal u ook wel plezieren heb ik de indruk…
Richmond zegt
@chrisvis: met een bev kan dat ook. Alleen moet je misschien tussendoor half uurtje stoppen om op te laden en vervolgens ook op de bestemming.
maotje zegt
@chrisvis: waarom zou een 3 cilinder met turbo geen optie zijn?
rob5nismo zegt
@maotje: daar zijn de meningen over verdeeld. Ik zelf heb al horrorverhalen gehoord over gebarsten cilinderwanden enz. Maar ik hoor ook wel goede verhalen met 170 met dakkoffer in Duitsland onderweg naar Oostenrijk in een ford c max
maotje zegt
@rob5nismo: vertellen ze bij de horoverhalen ook over slecht onderhoud en slecht omgaan met de auto? Want dat hoor je namelijk nooit.
Als je dr gewoon normaal mee omgaat en goed onderhoud verricht zal het allemaal wel loslopen.
9 van de 10 x ligt aan de gebruiker zelf.
rob5nismo zegt
@maotje: daarom zeg ik ook horrorverhalen want meestal zijn die niet helemaal waar. Dat verhaal van de dakkoffer is dan weer van iemand uit mijn vrienden kring
bimmerfan zegt
Nederland waar je bijna een crimineel bent als je een diesel rijd. Maar gelukkig blijven de dikke diesels wel gewoon goed verkopen. Dus ik rij ook lekker door met mijn 6 cilinder diesel. En de volgende blijft voor mij ook zeker een diesel.
posthumus zegt
Blijf lekker doordieselen… En die roetpluim na 3,5 ton, daar betaal ik nu 15% extra MRB voor.
kempenaer zegt
Als de bev fiscaal net zo hard wordt afgestraft als de diesel nu en de diesel wordt fiscaal net zo extreem bevoordeeld als de bev nu, dan kopen er veel meer mensen een diesel dan er nu een bev kopen.
Het is irrationele en emotionele symboolpolitiek. Ik blijf het bizar vinden. Vooral ook hoe een suggestief deel van de kudde op hol geslagen is.
rutgerg zegt
Lees ik nu goed dat er in duitsland 1 miljoen diesels op kenteken gezet zijn in 1 jaar tijd? En in NL 32.000……? Ja we zijn echt heel belangrijk en o wat fijn dat die paar duizend diesels vervangen zijn voor elektrische auto’s. Iets met het braafste jongetje uit de klas?
woertquattro zegt
I love the diesel . Rij hier een 2002 A4 1.9 TDI quattro met 350000 kilometer . Rijdt zo lekker relaxt . The lady heeft een Peugeot 308 diesel maar mag helaas geen diesel meer kiezen . Dat wordt een Skoda 1.5 benzine .
steventure zegt
Lekker goedkoop en zorgeloos cruisen met een youngtimer tdi op grijs kenteken. Amper 400,- wegenbelasting ofzo per jaar. Mijn ervaring is dat iets oudere vw’s ook nog best goedkoop onderhoud nodig hebben.
nietcreatief zegt
@lekbak grapjas..
Heb je wel eens zo’n diesel compressor op de hand proberen te starten? Godverdegodver gegarandeerd! Pielen met de cilinder ontluchter, slinger geven, praktisch je pols breken omdat het beluchtertje brakkig is en je hem ècht niet door de compressie trekt dus die ketst.
Nee dank je, doe mij de elektrische start dan maar op dat dieselcompressortje!
Zo’n grote stamper starten op lucht is dan wel weer gaaf!
lekbak zegt
@nietcreatief: dat valt wel mee joh. Ik heb vele tientallen verschillende exemplaren met de slinger gestart en het is tot nu toe nog altijd gelukt zonder ongelukken. Van 30kva gensets tot kleine pompmotortjes.
sirdrinksalotofpetrol zegt
Allemaal leuk en aardig de “Bev’s”, maar dat doe ik wel bij de vrouw in bed. Maar zolang niet alles op groene stroom rijdt staat alleen de schoorsteen ergens anders. De media, inclusief Autoblog, is volledig debet aan het negatieve beeld van de diesel,wat ik volledig onterecht vind. Een diesel is namelijk veel efficienter dan benzine, maar hey op benzineauto’s zijn een beter verdienmodel voor de staatskas, dus logisch dat de overheid de diesel weg wil hebben. Wat ik wel opvallend vind is dat ze bij Autoblog de mond vol hebben van bev en phev, maar zelf in ouwe Alfa’s en Porsches, Bmw en Audi’s rijden welke stuk voor stuk niet echt zuinig te noemen zijn. Ik zeg: Put your money where your mouth is en koop een Leaf.
maotje zegt
@sirdrinksalotofpetrol: alleen de schoorsteen ergens anders staan zorgt er anders wel voor dat de lucht in de drukke stedelijke gebieden schoner word. Schonere lucht komt iedereen ten goede op het gebied van
Gezondheid. Betere algehele gezondheid betekend minder zorgkosten.
jometdebanjo zegt
Diesel is nog altijd zeer zuinig. Zeker de A4 2.0 TDI 190pk met net 5 liter op 100. Benzine 190pk is bijna dubbele. Dus als je veel rijdt is diesel nog steeds het voordeligst
BaRa zegt
Allemaal achterhoedegevechten, jongens en meisjes. In wagens met rijbeleving zal ik een ICE wel missen (MX-5, A110, Caterham, …). Maar de rest van het wagenpark is zo weinig gericht op die rijbeleving (en ja, dat omvat zgn. iconen als pakweg de “normzettende” BMW 3… obese lelijkerd), dat die net zo goed op elektriciteit kunnen rijden. Aangezien dat beter is voor het milieu, de aarde daardoor minder snel en hopelijk ook gewoonweg minder opwarmt, Nederland daardoor over honderd jaar misschien niet onderloopt… is dit een goeie en noodzakelijke evolutie. Zaag en zeik dus zoveel je wil (deze blog is er de perfecte plaats voor), laat de frustraties eruit, ga door de catharsis heen en omarm daarna het elektrisch rijden. Want zo gaat het met achterhoedegevechten.
ethylestra zegt
Blijf lekker doordieselen, zolang er diesel in de pomp zit staat hier een diesel voor de deur. Volgend jaar verhuizen naar Noorwegen, kun je ook gewoon lekker dieselen (betaal je geen mrb, wel tol daarentegen) zolang je maar niet in Oslo komt.
phaeton zegt
Vroeger stond ICE voor de hele achterbak van je 206 volrammen met speakers en subwoofers.
nietcreatief zegt
@lekbak dan zal die ene waar ik aan refereer wel een onding zijn geweest.
Luchtgekoelde 1-pitter met handmatige decompressie hendel en een slinger.
Die was behoorlijk vals!
lekbak zegt
@nietcreatief: die setup hebben de meeste van die motortjes. Ze zijn erbij waar de decompressie automatisch dichtslaat na 3 omwentelingen maar dat vind ik zelf minder prettig.
De 30kva 3 cilinder lister vond ik het meest uitdagend. Het is echt een uitdaging om daar met 1 hand genoeg snelheid in te krijgen om te starten. Goede ochtendgymnastiek wel, zonder dat ding geen koffie dus motivatie zat!
monsieurleloure zegt
@ lekbak, Wij hebben een aggregaat met een diesel van Yanmar, Die kun je elektrisch starten maar na lange tijd stilstaan is de accu altijd leeg of stuk. Het mooie aan dat ding is dat ie met 1 keer trekken altijd start, daarna vergaat de wereld omdat de uitlaatdemper 14 bij 14 cm is.
nietcreatief zegt
@lekbak nou zo een was het dus, maar soms viel die decompressie ook alweer dicht na het eerste rondje. Barrel was nog vooroorlogs..
Ondertussen vervangen voor een 2pitter yanmaret trekkoord en elektrische start. Heerlijk :)
Is nu ik er bij nadenk helemaal geen dieselcompressortje maar een backup brandstofpomp voor de dagtank.
Misschien dat ie daarom 70 jaar geleefd heeft, maakte misschien 100 draaiuren per jaar.
@monsieurleloure
Te herkenbaar dat haha
tig3r zegt
Waar ik nu eigenlijk alleen maar naar benieuwd ben met een dergelijk bericht is, hoeveel is de stikstof nu gedaald in NL in 2019! Maw, heeft deze slag überhaupt wel nut?
Shaw zegt
Nederlandje. Buiten NL is alles anders, dit is nog extremer geworden met de EVsubsidies. Met fansla’s en evangelisten doe ik altijd teslatjeturven als we in het buitenland onderweg zijn ?
slickrick zegt
Tja 1 miljoen diesels in Duitsland verkocht, verbaast me niks. EV is natuurlijk op papier heel leuk, en voor NL met de korte afstanden misschien nog wel te doen. Maar hoe moet je vlot de grotere afstanden over de Duitse autobahn overbruggen. Als je lekker tussen de 140km/h en 180km/h wilt doorrijden in Duitsland dan heb je aan een EV helemaal niks, die is zo leeg op deze snelheden. Diesel is de enige logische keuze.
Een Duitse vertegenwoordiger zou ontslagen worden indien hij in een EV rijdt, 50% minder afspraken in een week.