Je kunt een Skoda Enyaq iV best lekker aankleden, maar het exemplaar van een Nederlandse dealer is één van één.
Langzaam maar zeker beginnen we het resultaat te zien van Volkswagens breed inzetbare MEB-platform. Naast de modellen van Volkswagen zelf in de vorm van de ID.3 en ID.4 zijn er nu ook SEATs, eh, Cupra’s die met het platform aan de haal gaan en ook Skoda heeft met de Enyaq iV aan het MEB-platform een goede. De één ziet een Tsjechische ID.4, de ander ziet een elektrische crossover op zijn Skoda’s.
Sportline
De Skoda Enyaq iV is er al vanaf 41.480 euro, maar als je een beetje de opties in wil duiken kom je verder dan dat. Je kunt op de huidige configurator kiezen tussen de kleine accu (60), grote accu (80), de goed aangeklede modellen (Founders Editions) en de sportieveling: de Sportline. Die laatste kost 46.180 en dan wordt je Enyaq net even iets sportiever aangekleed. Sportievere bumpers, grotere velgen, dat werk.
HK Sportline
Leuk, totdat de buurman er ook eentje heeft. Als je écht een unieke Skoda Enyaq Sportline wil, moet je de HK Sportline hebben. Dit is een projectje van dealer Huiskes-Kokkeler (vandaar de HK). Zij pakten een Skoda Enyaq Sportline en maakten er dus de Skoda Enyaq HK Sportline Edition van.
Uniek
Oké, het is geen dikke bodykit of andere aftermarket zooi om een auto interessanter te maken, maar het oogt wel alsof je iets anders te pakken hebt dan een standaard Skoda Enyaq Sportline. Normaliter bij een Sportline zijn alle bumpers volledig meegespoten, behalve de diffuser achter en de onderdelen rondom de ‘luchtgaten’ aan weerszijden van de voorbumper. Bij de HK Sportline is dit precies andersom. De bumpers zijn onderaan hoofdzakelijk zwart, terwijl de kleur weer terug komt in de diffuser. De kleur is overigens Race Blue Metallic. Nog een optisch verschil is de rode accentlijn tussen de reflectoren in de diffuser.
Velgen
Zoals gezegd kun je bij de Skoda Enyaq Sportline twee soorten sportieve velgen kiezen, bij de HK Sportline gaat het om hele andere velgen. Normaliter is de keuze tussen 20 en 21 inch, maar de HK Sportline heeft 22 inch jetsers! Daarachter verschuilen zich rode remklauwen. Het zou leuk zijn als de remmen en remklauwen iets vergroot konden worden, want dit ziet er ietwat iel uit.
Zwart
Verder is de Skoda Enyaq HK Sportline een zwarte bedoening. Alle details die hoogglans zwart gemaakt konden worden, zijn ook hoogglans zwart gemaakt. Velgen, bumpers, spoiler, grille, typeaanduiding, spiegels: noem het maar op. De zwarte velgen-hype is niet iedereens ding, maar verder is het harde contrast tegen het blauw best te pruimen.
De enige echte
Goed, de Skoda Enyaq HK Sportline is vooral uniek vanwege wat ander geverfde onderdelen en een setje velgen, maar het geheel is best cool. En wie kan er nou zeggen dat ‘ie een unieke Enyaq heeft? Misschien jij wel. Huiskes-Kokkeler heeft de auto namelijk nog te koop staan in Hengelo. Het is een 60 First Edition, wel dus helaas met de kleine batterij. Concreet betekent dat 390 km op één lading in plaats van 537 en 180 pk in plaats van 204. Een specificatie als deze past beter bij een topmodel, maar goed. Kopen kan bij Huiskes-Kokkeler voor 54.995 euro.
Foto-credit: Huiskes-Kokkeler
tjorque zegt
Eerst was ik (een beetje) enthousiast omdat het op de persplaten en in de review van AB niet zo’n lomp grote suv leek te zijn maar eerder “een iets hogere break”.
Maar nu ik hem in het echt gezien heb, heb ik er een heel groot “mèh weer een lompe suv” gevoel bij.
Wat een lomp ding met maar 500l bagageruimte…
pindakoning zegt
@tjorque: ik heb precies hetzelfde! Eerst dacht ik zo dat is een aardige bak. Nu ik hem steeds vaker zie stelt die al heel snel teleur.
remarkable zegt
@pindakoning: de kleur (en uitvoering) doet bij de auto wel veel. Soms zie ik ze dan ben ik teleurgesteld. Maar af en toe een mooie uitvoering en die licht groenige kleur .. dan denk ik wauw
Svenska II zegt
@pindakoning: het is gewoon een MPV met SUV details, niks meer. En nee, dat is niet mooi, lijn van een busje
utregcity zegt
@tjorque: helemaal mee eens!
moveyourmind zegt
Best wel een mooie wagen, vooral de achterzijde heeft iets eigenzinnigs. Beetje Volvo-esque, maar dan op zijn Tjechisch.
Sempiternal zegt
Remschijven laten pijnlijk zijn waarom je >20 inch op een Skoda gewoon niet moet doen.
detroitv8 zegt
@Sempiternal: volgens mij heeft dit ding zelfs trommels achter. De beide VW ID’s in ieder geval wel.
Sempiternal zegt
@detroitv8 oh serieus? Er staan best wat van die dingen hier, ga er ff op letten. Technisch is er natuurlijk niks mis met trommelremmen, maar optisch vind ik dat toch wel echt armoe..
knapzuur zegt
Bij een elektrische auto scheelt het dat ze nauwelijks gebruikt worden bij kleinere auto’s scheelt het dat je velgen een beetje schoon blijven.
v60germany zegt
@Sempiternal: snap je punt, maar lees dit item ook even;
https://www-autoblog-com.cdn.ampproject.org/c/s/www.autoblog.com/amp/2021/06/16/drum-brakes-evs/
reset zegt
Het is ontworpen door iemand met een voorliefde voor wansmaak en petjes. De sportline heeft juist meegespoten bumpers om het een lagere effect = dikker te krijgen en dat haal je keihard onderuit door het hoogglans zwart te maken, hetzelfde als het instapmodel!!
pyrat zegt
Die kleine remschijfjes in die mega velgen kunnen echt niet.
Ik zag gister nog een nieuwe Audi SQ5, die ook van die koetswielen had met gebakschoteltjes als remschijven. Had de kentekencheck gedaan omdat ik overtuigd was dat het een 1.8 tsi moest zijn met sq5 badges, maar was een echte SQ5 (inclusief die afzichtelijke nepuitlaten).
mashell zegt
Hoezo eigenlijk niet? Groter is beter gaat bij remschuiven niet op. Vanuit de techniek gezien wil je voldoende remkracht maar daarbij wel zo klein mogelijke remschuiven want dat is gewicht op een heel verkeerde plek. Dat geldt trouwens ook voor de velg, lichter is beter, dus als groter zwaarder is dan is het antwoord: niet doen.
sportabgasanlage zegt
Als je veel moet remmen (bijv op ’t circuit) dan wil je zo snel mogelijk je warmte kwijt, want oververhitte remmen werken niet. Hoe groter ’t remoppervlak, hoe beter de warmte verdeeld wordt en je die ook weer kwijt kunt. Groter is dus wel degelijk beter. Zwaarder is inderdaad niet goed voor het onafgeveerde gewicht, dus wil ’t liefst geventileerde of zelfs keramische schijven.
mashell zegt
Circuit? Dit is een Enyaq, een Vinex gezinsverplaatser. Je wilt zo licht mogelijk en zo goedkoop mogelijke schijven op een gezinsauto die hooguit het velperbroekcircuit zal berijden.
pyrat zegt
@mashell: als dat het geval is dan zijn die grote velgen niet nodig.
mashell zegt
Die zijn ook helemaal niet nodig, die wil je alleen als je veel waarde hecht aan de mening van de buurman/buurvrouw want het kost jou veercomfort en reikwijdte.
SpiderIV zegt
55k euro’s voor een Skoda, wie had dat 20 jaar geleden gedacht?
mashell zegt
20 jaar gelden hadden we het nog omgerekend naar guldens…
sportabgasanlage zegt
20 jaar geleden waren skodas echte budgetmobielen met hard plastic en weinig comfort. Dit is toch niet te vergelijken met auto’s van 20 jaar geleden?
MaartenD zegt
Zwarte velgen kan echt niet meer
potjak zegt
@maarten020: Amen
geelbarrel zegt
tsja.. Insta-duckface karikatuur schijnt t hoogst haalbare te zijn. Heeft geen zak te maken met Skoda an sich. Overal waar superlatieve 21 inch velgen onder worden gezet zullen de standaard remmen ieler lijken (niet dat ze t daardoor minder doen…) …. groeten vanuit de achtertuin van de ontwikkelingsafdeling van Skoda!
dtwo zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
sr20det zegt
Pauper wielen bij de lokale bandenboer vandaan met verf op de remklauwen die je na 3k kilometers kan gaan bijwerken.
Wat een wanstaltig ding.
denx zegt
@remarkable: * cheap ass
clubbtraxx zegt
22″ jetsers en dan van die lullige remschijfjes en kleine remklauwtjes er achter… Next!
marcomanta zegt
Kun je zeggen watjewilt van Skoda, maar toch is dit exemplaar best mooi en fatsoenlojke autonamen, beter dan Poloooo, Golluf of Passaaaat.
kooss zegt
Lekker handig om, voor je toch al beperkte actieradius, 22 inch er onder te leggen. Fijn ook voor spoorvorming en aquaplaning.😏
p3r0x zegt
Vergeet de trommelremmen op de achteras niet bij het MEB platform niet.
tjorque zegt
@p3r0x dat k was kompleet verbaasd over die trommelrem, maar de uitleg die ze er over doen is redelijk interessant:
https://www.volkswagen.be/nl/e-mobility-en-id/id-feiten/elektromobiliteit/remsysteem-van-de-id3.html
Jammer want ik vind trommels echt lelijk…
detroitv8 zegt
Lekker hoor, ahum, ben je toch een beetje onderscheidend van de Enyaqs van je buren in die nieuwe Vinex wijk.
mashell zegt
Zelf begrijp ik dat “veel zwart want dat is sportief” niet en vind ik de zilveren Enyaq die er naast staat een stuk fraaier.
PunicaOase zegt
Een Skoda is wat mij betreft per definitie uncool.. Dit is lachwekkend :-(
flyerbunch zegt
Dit trucje is al eerder gedaan door HK met zwarte accenten + velgen bij de ID3 en ID4 naar R specs zogenaamd.
bernoulli zegt
Ik dacht dat die Plastidip-rage alweer aardig over was.
LaCotse zegt
Paar zien rijden nu, dan heeft VW het echt goed gedaan met de ID4 hoor…