Er is een schandaal, dus er valt weer wat te claimen.
Als een Amerikaan zijn teen stoot is het eerste wat hij denkt: ‘waar kan ik een schadeclaim indienen?’ Deze verderfelijke claimcultuur lijkt nu ook over te waaien naar Nederland. Een Nederlandse claimclub is er namelijk als de kippen bij om een enorme schadeclaim in te dienen bij Daihatsu, naar aanleiding van ‘crashtestgate’.
Mocht je het gemist hebben: Daihatsu, een merk met tot voor kort een onberispelijk imago, is verwikkeld in een enorm schandaal. Ze hebben namelijk gesjoemeld. En niet met uitstootcijfers, maar – nog veel erger – met crashtestresultaten. Daarom is de productie van alle modellen stilgelegd (inclusief de Pixis Joy die ze voor Toyota bouwen).
Dit is natuurlijk een kwalijke zaak, maar voor Nederland en Europa is het niet meteen heel relevant. Daihatsu is hier al sinds 2013 niet meer actief. Het kan natuurlijk wel zijn dat de oude Daihatsu’s die hier rond rijden misschien ietsje minder veilig zijn dan gedacht. Het gesjoemel is namelijk al sinds 1989 gaande.
Volgens de stichting Daihatsuclaim zijn de Nederlandse Daihatsu-rijders nu ernstig gedupeerd. Daarom willen ze een schadeclaim indienen van 50 miljoen euro. Aangezien er circa 50.000 Daihatsu’s rondrijden in Nederland, komt dat neer op zo’n 1.000 euro per auto.
De claimstichting is vooral bang dat Daihatsu’s opeens veel minder waard zijn (nóg minder dus) door de negatieve berichtgeving. Ze verwachten dat de waarde met “minstens 25%” zal dalen. Dat klinkt dramatisch, maar bij de meeste Daihatsu’s praten we dan over een paar honderd euro.
Het lijkt vooral een hele opportunistische actie, maar goed, we gaan zien wat er terechtkomt van deze Daihatsu-schadeclaim.
Headerfoto: Een dikke Daihatsu, gespot door @toyotafortuner
kniesoor zegt
Laat me raden : die stichting wordt bemand (m/v/x) door van dat ‘no cure no pay’-gribus ?
awesome zegt
Met een te hip pandje op de Zuidas.
Maar ze doen het allemaal voor u!
drdre1 zegt
Ik vind het goed dat AB zijn bloggers vrij laat in hun mening en dus niet een compleet gematigd verhaal schrijft waarin iedereen zich kan vinden. Heel fijn, want met dit artikel ben ik het niet eens. Heel plat gezegd: als jouw naaste is omgekomen in een Daihatsu, kan ik me voorstellen dat je toch gaat twijfelen of het anders was afgelopen wanneer de auto’s correct was getest. Kan je het wel bagitaliseren dat ’t Amerikaanse praktijken beginnen te worden, maar als ik met mijn huidige auto een ongeluk bega, ga ik er van uit dat ik er beter van af kom dan uit m’n vorige auto uit 2005. Deze is uit 2017. Als in 2028 blijkt dat m’n auto juist minder veilig was, voel ik me wel bekocht. (ik kocht hem juist om met veiligheid over de weg te gaan)
KEV9 zegt
Eens
mashell zegt
De kritiek in het artikel gaat over de aasgieren die een enorme schade claimen, extra afschrijving die er gewoon rationeel gezien niet is. En natuurlijk over de Japanners die die eervol en kwaliteitsbewust staan harder sjoemelen dan Tesla in een filmpje over Autopilot en Volkswagen met diesels voor de Noord Amerikaanse markt.
Je vergelijking met bouwjaren slaat ook nergens op. Je Daihatsu uit 2013 is hoogstens ietsjes onveiliger dan in de folder stond. Maar de Euro NCAP resultaten zijn bijvoorbeeld wel geldig.
drdre1 zegt
Enorme schadevergoeding? Ik zie 1000 eur tov een rationeler ‘paar honderd euro per auto’? Even de verwachte bijstelling vanuit een rechtzaak kan je toch beter hoog inzetten? Klinkt naar mijn idee niet enorm buitenproportioneel, wel? En ietsjes onveiliger? Waar maak je dat uit op? Een goedwerkende airbag lijkt wel handig, of is gewoon elke zak met wat springstof goed? Daarnaast is het niet alleen het rationele wat telt, maar het vertrouwen wat wordt geschaad. Ik let ook op hoe veilig een auto is als je hem koopt, net zoals je op verbruik let. Ietsjes onveiliger, ietsje meer verbruiken, ietsje meer uitstoot… Zo lust ik er nog wel een paar.
mashell zegt
Het gaat hier om iets wat ze voor de rechter willen brengen niet naar de paardenmarkt. Bij de rechter moet je de geleden schade realistisch aantonen. Voor meer als 10 jaar oude wagens die nu ongeveer €10.000 waard zijn is €1000 per wagen behoorlijk wat geclaimde schade voor iets waarvan we niet eens weten in hoeverre het ook Europese wagens betreft.
Tuurlijk wordt het vertrouwen geschaad, maar daar kun je toch geen bedrag voor verlangen? Als je partner is vreemd gegaan en de relatie daarna uitgaat krijg je toch ook geen geld voor geschaad vertrouwen? Degene wiens vertrouwen in Daihatsu geschaad is die koopt gewoon geen Daihatsu meer.
” net zoals je op verbruik let. Ietsjes onveiliger, ietsje meer verbruiken, ietsje meer uitstoot…”
Dat zijn toch echt de afwegingen die je maakt als je geen Volvo XC90 kiest, als je voor de stationwagen kiest, als je voor de dakrails kiest, als je voor de grotere velgen kiest.
drdre1 zegt
Precies die koopt geen Daihatsu meer. Dat is wel op een andere manier uit te drukken in geld, niet alles wordt enkel op aantoonbaarheid berust, maar ook op geleden immateriële schade. En wbt die afwegingen, die zijn voor iedereen anders. Niet iedereen is een doorgewinterde autogek die alles tot in detail heeft uitgezocht. Daihatsu maakte in 2008 reclame voor het feit dat de Cuore een stuk veiliger was geworden. Ben je mooi genaaid geweest als dat niet zo blijkt te zijn.
drdre1 zegt
…en kan je een bron delen waaruit blijkt dat de NCAP gelijk blijft? Want de ASEANCAP moet nog met een statement komen kennelijk…
mashell zegt
Ik zeg Euro NCAP en voor de simpele reden dat Euro NCAP de auto’s niet krijgt van de fabrikant maar zelf koopt zodat dit soort manipulaties niet mogelijk zijn. Zie: https://www.euroncap.com/en/about-euro-ncap/the-car-selection-explained/
Rudy zegt
Het hele verhaal stinkt natuurlijk enorm (wie weet wat er nog meer aan het licht komt, zou Daihatsu de enige zijn?) maar als je in een Charade of Cuore rij en je druk maak om veiligheid heb je een (papier mache) plaat voor je hoofd.
DeWitteCondor zegt
Opportunistisch much. Waar haalt de claimclub deze wijsheid vandaan? Ik denk namelijk dat ze geen 25% dalen maar 19%.
Wat een kolder. Dit is misbruik van recht. Daihatsu zou die claimclub voor het hekje moeten sleuren.
Johanneke zegt
Is het uitgesloten dat de citybugs hier onderdeel van zijn? Weet dat er een andere badge op staat, maar deze wordt ook verkocht als daihatsu toch?
Joseppe zegt
Heeft totaal niks te maken met Daihatsu, behalve dat het motorblok door Daihatsu al jaren ontwikkeld was.
De Citybug is voor mij de auto die ik helemaal niet zou rijden. Erg goedkoop geproduceerd en slecht in elkaar geschroefd in tegenstelling tot de Daihatsus waarin ik gereden heb of rij.
mc96 zegt
Direct na het behalen van mijn rijbewijs jaren gereden in de Cuore van mijn moeder. Hele fijne en prima in elkaar geschroefde autootjes. Maar je moet wel heel naïef zijn als je denkt dat zo’n auto veilig is bij een botsing. Ik geloof niet dat de nu nog rijdende Daihatsu’s ook maar een cent in waarde dalen door deze berichten. Los daarvan is het natuurlijk wel schandalig dat men de boel jarenlang bedonderd heeft.
p993 zegt
Ik vraag me af wat er nu echt gebeurd is…elders las ik iets over airbag control unit. Bij tests zat er een andere in dan normaal.
Autoblog???
petroldrinker zegt
Heeft alleen weinig zin, in de nl wet staat letterlijk dat een persoon niet beter mag worden van een schade uitbetaling dan dat de geleden schade is… nou wooptiedoo, ga je zoveel moeite doen voor paar tientjes? als je er nou dik geld uit kon verdienen zoals in amerika snap ik dat je het doet, maar in nl is gewoon zonde van iedereens tijd