BYD heeft de Nederlandse prijs van de Seal bekendgemaakt.
Maar ja, de grote vraag is of deze zeehond het in zich heeft om het te winnen van de concurrentie. BYD heeft als Chinees automerk de nodige ervaring. Daarmee heeft het een streepje voor op de meeste andere Chinese merken, die toch wel nieuw zijn. Of het genoeg is?
De grootste concurrent is namelijk de Tesla Model 3. En de pijn in het sterretje voor BYD is dat de Amerikaanse autobouwer het populaire model nét in het nieuw heeft gestoken. Kortom, BYD moet goede papieren hebben om de massa voor de Seal te laten kiezen in plaats van voor de inmiddels bekende en geliefde Model 3.
De specs zijn in elk geval prima. De BYD Seal levert 313 pk op de achterwielen en heeft een opgegeven rijbereik van 570 kilometer WLTP. Er is ook een variant met vierwielaandrijving.
Dat is de Excellence AWD met twee elektromotoren en een systeemvermogen van 530 pk. Deze komt ietsjes minder ver, met een rijbereik van 520 km. De Seal kan 150 kW snelladen en 3-fase 11 kW langzaam laden. Met de 3,3 kW vehicle to load-functie kun je ook elektrische fietsen opladen of een airfryer aansluiten voor noodzakelijke snacks onderweg.
De Blade Battery is in 26 minuten van 30 tot 80 procent opgeladen. Meestal communiceren autofabrikanten 10-80%, maar BYD niet. Dat getal zal dus niet zo indrukwekkend zijn.
Gecharmeerd van de Seal, maar u zit liever wat hoger? Geen probleem zeggen ze dan bij BYD. Met de BYD Seal U hebben ze ook een crossover in het verschiet.
Nederlandse prijs BYD Seal
Klinkt allemaal goed. Maar het belangrijkste is die prijs. De Nederlandse prijs van de BYD Seal begint bij € 47.990. Dat is de Design RWD. De Excellende AWD heeft een vanafprijs van € 50.990.
Daar zijn meteen twee problemen. Ten eerste is de BYD Seal net te duur om in aanmerking te komen voor subsidie. Ten tweede bestaat de Tesla Model 3. De onlangs opgefriste EV is met een vanafprijs van € 42.990 scherper in de markt gezet. Bovendien komt die in aanmerking voor nog eens 2.950 euro subsidie. Daarmee is de BYD zo’n 7 mille duurder.
Ik kan geen 7.000 redenen bedenken waarom de leaserijder of consument de BYD Seal boven de vernieuwde Tesla Model 3 gaat verkiezen. Misschien zit ik mis. Bewijs ons het ongelijk in de comments.
harrie zegt
Nou ja, je bent wel voorlopig wel een stuk origineler dan de zoveelste schraap lease Model 3.
Maar of dat het waard is om daarom maar al je data naar de piepels republiek te uploaden, mwah.
Flutterbear zegt
Zijn leaserijders daar gevoelig voor?
Robert zegt
Ik voorspel dat er een interessante prijsverlaging aan zit te komen by BYD. Of onverkochte voorraden, dat kan natuurlijk ook.
Johanneke zegt
Winneh the pooh zal straks zelf de subsidiepot wel opentrekken om mee te kunnen.
scrmeagle zegt
Alles beter dan de rijdende niets zeggende tablet Tesla. Allemaal verpliching van werkgevers om zogenaamd milieu vriendelijk te zijn.
mashell zegt
Tesla is tegenwoordig een prijsdumper. Daar is het het altijd lastig om mee te concurreren. Geen idee waarom Tesla dit doet en of het wel legaal is. Maar de rest van de markt, zelfs de goedkoper producerende Chinezen, kunnen dit niet bijhouden.
pramm zegt
Waarom zou dat illegaal zijn? Zonder overheidssteun (zoals veel Chinese merken momenteel nog wel krijgen). Een prijsstelling met lagere (maar positieve) marges kan natuurlijk nooit illegaal zijn.
De Chinezen kunnen immers niet goedkoper produceren dan Tesla kan, enkel relatief goedkoop in de markt zetten dankzij overheidssubsidies.
mashell zegt
Als je de prijsverlaging in de VS ziet dan maken ze op de Model S en X echt geen positieve marges meer. En of ze op de Model 3 in Europa nog positieve marges maken valt ook te betwijfelen.
Je ziet overigens dat de importheffingen ervoor zorgen dat Chinese wagens in Europa helemaal niet zo goedkoop zijn. Dus de Chinese staatssteun verdwijnt in de EU belastingpot, helemaal goed.
Flutterbear zegt
Tesla maakt gewoon winst onderaan de streep aan verkoop van auto’s. Je kan niet claimen dat de vier modellen die ze momenteel aanbieden allemaal tegen verlies gaan als het bedrijf vervolgens positieve cijfers laat zien.
Tesla zet al jaren in op zo efficiënt mogelijk produceren met hoge marges tot gevolg. Nu verlagen ze die marges om de druk te zetten op de concurrentie die nog steeds niet tot nauwelijks geld verdiend aan hun EV programma’s (alleen Porsche en Koreanen heb ik begrepen).
pignon zegt
De distributiekosten van Tesla schat ik ook echt lager in. BYD wordt door een particuliere importeur vermarkt. Zal dat die €7k zijn die ze als marge nodig hebben voor hun activiteiten?
gekketurbo zegt
Precies, Louwman pakt ook een goede snee van de taart. Chinezen hebben een slechte naam, maar BYD kiest ervoor om duurder te zijn dan de gevestigde orde (Tesla). Wens ze veel succes!
Ps.: MG laat trouwens zien dat je met een goede prijs wel wat aantallen weg kan zetten in Europa…
cdlop01 zegt
Vanochtend de eerste xpeng bewondert in Assen, eerder Byd. Tesla de Chinezen gaan de markt kapot maken, de Europese merken gaan eraan als ze ook niet hele ontwerp en productie proces omgooien en overgaan op gigacasting persen. Een Tesla en meeste Chinese Bevs hebben 600 onderdelen minder dan vergelijkbare Europese auto, 50% lagere productie kosten. Tesla stunt met prijzen Xpeng ook, en verdienen ze nog geld.
Alle nieuwe Europese Bevs op de Iaa zijn kansloos, Ice’s met batterijen, zwaar, log te duur, wordt geen euro aan verdient…0.
Vw staat het water al aan de lippen, kwestie van maanden voordat ze surseance moeten aanvragen, verkopen China, Usa imploderen inmiddels, dat gaan ze niet redden.
De Xpeng sedan is overigens zeer fraai model, lel van een auto, formaat A6, vanaf 52k, lease zal ook gunstig zijn.
Jagris zegt
Kwestie van tijd voordat Europa ook weer bij is. Kan misschien nog jaren duren, maar dat komt denk ik vanzelf goed. Een groot deel van de Chinese fabrikanten verdwijnt uiteindelijk ook weer, wat jaren geleden ook al een keer is gebeurd ivm minder subsidies. Wacht maar totdat de Chinese overheid geen subsidie meer geeft aan de autofabrikanten, dan zullen ze daadwerkelijk moeten concurreren. Ik zie het nog niet gebeuren dat ze een markt over nemen, een groot deel is dertien in een dozijn. En wil je een grote auto met formaat a6, dan kan je ook gewoon voordelig een skoda superb nemen. Laten we het even rustig afwachten wat er gaat gebeuren op de markt, ik neem liever geen te voorbarige conclusies.
shicomm zegt
Toch niet handig dat ze niet met de prijsverlaging van tesla mee zijn gegaan..
Hij sowieso behoorlijk aan de prijs voor wat je er voor krijgt imho.
Dat belooft weinig goeds voor de prijs van de seagull , als ie er al komt…