Blijft altijd apart, zo’n trip down memory lane. Of in goed Nederlands, een reis door het herinneringenstraatje…
Voor de mensen die zich altijd hebben afgevraagd wat wij nou met onze afgedankte bussen doen; dit. Al sinds 1991 levert Nederland oude, afgedankte bussen aan het communistische eiland, dat vanwege handelsembargo’s en een tekort aan liquide middelen geen nieuwe bussen kan kopen. Ook geen nieuwe auto’s trouwens, dus worden de mensen creatief.
En zo kan het dus gebeuren dat je in Havana in de Lijn 17 naar Loenen stapt, of dat je met een stel vrienden in de ‘606 Groepsvervoer’ plaats moet nemen.
Overigens moet je wel een beetje haast gaan maken met het boeken van een ticket als je nog zo’n bus in het echt wil zien. Amerika heeft de sancties tegen Cuba voor een groot deel ingetrokken en voor je het weet rijden ze gewoon met gloednieuwe auto’s door de straten. Inderdaad, de mooie Amerikanen uit de jaren 50 zullen ook gaan verdwijnen. Al gaat dat voorlopig nog niet zo heel erg snel, maar toch.
Maar voorlopig kunnen we eerst nog genieten van dit bijzondere tafereel! (via NatGeoTraveler)
W115 zegt
Ik zat vroeger met een gozer in de klas wiens vader bussen verhandelde in zuid Amerika. Schijnt goeie business te zijn
bartteeuwen zegt
@w115: bus-iness?
martinus zegt
Met een beetje gunstige valuta,
Koop je er goedkoop goede klassiekers vandaan.
roppp zegt
@martinus: laat dat prachtig maar achterwege. Oud wel, authentiek ook, alleen niet zoals wij het graag zien (zoals een opgelapte open Chevrolet met een gare viercilinder Lada-motor in het vooronder).
rolov zegt
@martinus: het zijn allemaal graffbakken die klassiekers. En degene die wel goed zijn kosten een vermogen.
lekbak zegt
@martinus: goedkoop wellicht. Maar je moet wel fan van lada motoren zijn…
Dizono zegt
@lekbak: check!
Rob zegt
@martinus: Met heel, maar dan ook héééél erg veel werk…. Als je “em naar oorspronkelijke toestand wil terug brengen tenminste. Of überhaupt in een staat waar de Nederlandse staat het ook mee eens is…
95% van die ouwe Amerikaanse sloepen die daar rondrijden hebben ten eerste een ratelende Lada (Russisch, dat mocht nog wel van Castro) motor. Het plaatwerk is hersteld/vervangen door iets wat toevallig voor handen was. Losse onderdelen (ik noem deurgrepen, lampen, interieur, spiegels, bumpers, al het ander van chroom) is weg en vervangen door iets wat toevallig voor handen was. Transmissie, remmen, differentiëlen, stuurhuizen; je zult niks oorspronkelijks meer tegenkomen. Allemaal vervangen door, je raadt het al, wat toevallig voor handen was….
Nee, je zult een hele kluif hebben aan die houtje-touwtje ratjetoe dingen in rottende toestand. Heel grappig (hoewel, ze hebben geen keus…) dat ze het rijdend weten te houden hoor, maar de kans dat je er een leuke (lees; iets dat de moeite loont) klassieker tegenkomt lijkt mij nihil……
roppp zegt
@Rob: ’t zal wel aan jouw naam liggen.
luckylennart zegt
Cool , als kleine jongetje kan ik me nog herinneren in die gave gele bussen, met een roze strippenkaart voorin! :-)
tvklarenbosch zegt
Kwam een paar weken terug op een begraafplaats in Havana de bus naar A’dam tegen, mooi gezicht
faalhaas zegt
Toen ik in Cuba was, zat ik lekker in de bus om mij heen te kijken, en vanuit de verte kwam een tegenliggende grote gele bus aanrijden helemaal verrot en vol met mensen van het openbaar vervoer. Toen deze dichterbij kwam dacht ik, hey wat een bekend model. En brak vervolgens bijna m’n nek van het draaien toen ik besefte dat het een Nederlandse bus was. Leuk om te zien, vooral als je het niet verwacht.
renaulthater zegt
@faalhaas: idd zag ik ook soms in aanhangers van vrachtwagens
Donstil zegt
Dat weten we toch inmiddels wel? Is dat nog steeds noemenswaardig?
g40freak zegt
@Donstil: ja.
Dutchdriftking zegt
Mooie plaatjes levert dat op.
lincoln zegt
whahaha .. Leiden Meerburg ..
Mijn stekkie ..
Zullen ze daar echt naar toe gaan of zijn die lui te dom en ongeorganiseerd om simpele naambordjes aan te passen ..
Rob zegt
@lincoln: Van die naambordjes heeft niemand last, waarom dan de moeite nemen om ze weg te halen? Het is daar veel te warm om ergens moeite voor te doen….
rolov zegt
@lincoln: zeggen dat ze dom of lui zijn.. Ik moet eerlijk bekennen dat ik je veel slimmer inschatte altijd . Dat bleek dus dom van mij te zijn.
Joost zegt
@lincoln:
Je bent er duidelijk zelf nog nooit geweest. Een van de meest inventieve mensen die ik ooit heb gezien.
Een opmerking maken dat Cubanen dom en lui zijn, is zo ongeveer de domste opmerking die ik hier ooit heb gelezen.
renaulthater zegt
Nu pas achter gekomen ik zag een bus met Connexxion en een stond Amsterdam west en de ander aa landen zwolle
E550 zegt
@renaulthater: waren het ‘recentere’ modellen?
gtdave zegt
Liever dit dan NL ambulances in Syrië. http://www.autoblog.nl/nieuws/8-nederlandse-voertuigen-die-elders-nog-even-doorgingen-71454
Rob zegt
De “Standaard” bus, is het niet?
sracert zegt
Cool dat Cuba. Stinken deden die gele bussen wel, lekker daar in de tropen.
erwh zegt
Die bussen moeten inmiddels een paar keer de miljoen km zijn gepasseerd, briljant.
baardmijt zegt
Dat het bekend is dat die dingen daar rond rijden maakt het imho niet minder leuk om de plaatjes te bekijken.
Den Oudsten. Blijft voor mij De bus.
Waar is die oudere bus in elkaar geschroefd?
baardmijt zegt
Oh. Ook den Oudsten. Aha.
awesome zegt
Ruim 10 jaar geleden naar het noorden des lands verhuisd en nu woon ik in de buurt van een bus-museum.
Die hebben een oude VAD-bus in bezit,
awesome zegt
@awesome: met op het bord: lijn 1 Soesterkwartier.
Dat is de bus die mijn moeder en ik altijd namen als we naar mijn Opa en Oma gingen.
Krijg toch nog altijd kippenvel als ik hem weer zie rijden. Mooie momenten.
Dizono zegt
Oeh, de MB200 Standaardbussen! Vond die als kind al gaaf en nog steeds eigenlijk… :)
henkhupelschoten zegt
De 122 Eindhoven centraal – Gemert Slenk! Geweldig! Toen al veevervoer nu nog steeds veevervoer! Heb vaak in die bus gezeten, lachen om hem weer eens te zien!
850t5r zegt
De Cubanen willen niets anders dan DAF, sommige bussen rijden al langer op Cuba als dat ze in NL rondrijden. Binnenkort zal er weer een lading aan nieuwere wagens verscheept worden. Ook het Oostblok voorzien we nu aardig van Nederlandse bussen op dit moment en er lopen inmiddels ook war projecten in Afrika, maar door de hitte vliegen ze regelmatig in brand helaas. Hoe weet ik dat? Hier verdien il m’n brood mee… :)
850t5r zegt
@850t5r: ter aanvulling, het embargo vervalt maar die Amerikaanse zooi willen ze daar echt niet hebben.
Stijnson zegt
@850t5r: Wat voor een bussen gaan er die kant op? Allemaal Den Oudsten of VDL?
autodrome zegt
Dat lijkt een ‘Gado’ bus uit Groningen .. Dat is fossiel, niet kapot te krijgen …
ruudbmw zegt
Wat mis ik die ouwe tijd toch.
pomoek zegt
Ooit eens mijn bus 135 in ik meen Roemenië zien rondrijden. Tof om te zien!
pinut187 zegt
Grappig weetje!
gregorius zegt
Leuk voor de jongeren onder ons die dit nog nooit hebben gezien.
Een jaar of 6 geleden ben ik nog in Cuba geweest. Ouwe Fidel zat nog op de troon.
Ook toen de Nlse bussen gezien.. maar vooral gloednieuwe Chinese bussen. Prima supermodern spul.
Als tourist ga je daar ook door het land met een bus waar de Cubanen niet in komen (te duur); ook gloednieuw Chinees spul.
’t Was iig leuk om te zien dat Cuba in de opbouwfase zat op dat moment.
mgmgb zegt
Het zal nu al snel afgelopen zijn met deze oude Nederlandse bussen. Toen ik afgelopen kerst in Cuba was, waren de meeste van de regiobussen al vervangen door splinternieuwe Chinese misbaksels met naar schimmel stinkende airco (maar goed, wel airco). Alleen in Havana reden nog wat oude DAF-bussen rond.
mgmgb zegt
@mgmgb:
De auto’s, daarentegen, zullen voorlopig nog wél de oude Amerikanen en Russische gebakjes blijven. Alles wat er aan nieuwe auto’s rondrijdt zijn ofwel huurauto’s, politieauto’s, auto’s van buitenlandse bedrijven of diplomatenbakken. De laatste 2 zullen hoogstwaarschijnlijk na gebruik weer naar het buitenland gaan, de eerste zijn vrijwel altijd Chinees en van beroerde kwaliteit. Na een paar jaar gebruik zijn ze simpelweg op, en zelfs niet meer te redden door magische Cubaanse monteurs. De enige nieuwere auto’s die hun weg naar privaat eigendom lijken te vinden zijn de paar Peugeots die ze ook als huurauto gebruiken. Daarnaast zorgt het versoepelen van het embargo, en het opnieuw opstarten van de post/pakket diensten vanuit de VS in het bijzonder, ervoor dat onderdelen voor de Amerikanen weer binnen druppelen. Meer vermogende Cubanen kunnen voor de helft van de prijs van een nieuwe auto hun Cadillac verdomd netjes laten restaureren, en dat gebeurt dan ook steeds vaker. Al was het maar omdat je dan een chauffeur inhuurt die voor astronomische bedragen overdag toeristen erin rondrijdt en jou na je werk op het ministerie op komt halen, inclusief royale winst. Nee, voorlopig zal het straatbeeld daar vrij prettig blijven.
730ld zegt
En wij onze bussen maar snel van de hand doen bij 800k kilometerstand. cuba doet het rondje nog een meer