Ga er maar vanuit dat deze Nederlandse Brit nog een paar blauwe brieven en boetes zal krijgen.
Af en toe hoor je die verhalen over mensen die al jaren zonder geldig rijbewijs rijden. Of mensen die in een onverzekerde auto over de wegen tokkelen. Een ander soortgelijk fenomeen is de persoon die al jaren geen belasting overmaakt. En voor vandaag – lieve mensen – hebben we een geval waarbij dit allemaal mooi samenkomt.
Want jawel, potjandrie, de politie heeft weer een gevaar van de weg geplukt. Wat er aan de hand is: de Politie Basisteam Beresteinlaan heeft een wel heel bijzondere vondst gedaan. Tijdens een surveillance komen ze geregeld een auto waarbij iets niet klopt of lijkt te kloppen. Dan wordt zo’n auto aangehouden en controleren ze de papieren en de auto.
Nederlandse Brit aangehouden
Maar in dit geval konden ze hun Bingo-kaart erbij pakken, want de bestuurder van de BMW 3 Serie maakte het wel heel erg bont. Het gaat om een auto met een Brits kenteken. De politie kan dit in een speciaal systeem controleren of alles klopt en dat was niet het geval. Sinds 2013 (alweer tien jaar geleden!) is er namelijk geen wegenbelasting betaald in het Verenigd Koninkrijk.
Maar dat was niet het enige. De bestuurder had namelijk ook geen geldig rijbewijs. Ja, een verlopen Brits rijbewijs dat al járen geleden omgezet had moeten worden naar een Nederlands rijbewijs. En dan vraag jij je natuurlijk af: “Maar hoe verzeker je dan zo’n auto?”. Nou, simpel: niet!
De bestuurder lijkt er vrij laconiek onder:
Ik heb het gewoon geprobeerd en het is lang goed gegaan.
William Shakespeare*, de BMW bestuurder in kwestie (*echte naam niet bekend bij de redactie)
Flinke repercussies
De politie heeft meerdere processen verbaal opgemaakt. Dit gaat nog wel een staartje krijgen. Je hebt het niet meer over overtredingen, maar delicten. De officier van Justitie moet zich hier over gaan buigen en uitspraak doen. Maar daar zal het zeker niet bij blijven. Reken maar op flinke financiële repercussies voor de Nederlandse Brit
Als er een organisatie gekker is op geld dan het CJIB, is het de fiscus wel. Er is namelijk tien jaar lang geen motorrijtuigenbelasting betaald. De eigenaar kan er vrij zeker van zijn dat hij zijn trots op wielen (een Titansilber BMW 3 Serie E46 LCI met Style 135-velgen) niet meer terug zal krijgen. Een hoop blauwe brieven zullen wel zijn kant op komen, schatten wij zo in.
Via: AD Auto
Wil jij na het zien van de foto’s ook zo graag een BMW E46? Check dan hier ons aankoopadvies:
Fotocredits: Politie Basisteam Beresteinlaan
Robert zegt
Werkend in de grensstreek heb ik regelmatig discussies met een collega over de mogelijkheid om in Nederland met Duitse of Poolse platen rond te rijden. Bottom line: al sta je formeel als woonachtig in het buitenland ingeschreven (of staat de auto op naam van iemand die in het buitenland woonachtig is), als jij feitelijk in Nederland verblijft voor een periode van 40 dagen of langer, en feitelijk ook de hoofdbestuurder bent van het betreffende voertuig, dan mag het niet en riskeer je een dikke naheffing wegens het ontduiken van BPM afdracht en periodieke MRB.
basman147 zegt
Ook regelmatig discussies over gehad met een collega die vanuit de Hongaarse vestiging was gevraagd om op het hoofdkantoor in Nederland te komen werken. Ik heb hem erop gewezen wat de consequenties konden zijn, maar uiteindelijk heeft hij de gok genomen om de auto op Hongaars kenteken te laten staan zolang hij hem had. Toen het tijd werd om de auto te vervangen heeft hij hem in Hongarije verkocht en een nieuwe in Nederland gekocht.
alloallo zegt
Ik neem aan dat hij wel aan zijn verplichtingen in Hongarije heeft voldaan incl verzekering?
basman147 zegt
Voor zover ik weet wel. Het zat er meer in dat hij geen zin had in al die rompslomp voor een oudere auto die nooit in Nederland was geleverd en die hij hier dus waarschijnlijk ook nooit had kunnen verkopen.
maarteno zegt
Ok, hoe werkt het dan als volgt: kameraad van mij woont en werkt door heel de wereld in essentie. Hij zou op zich wel een RS6 willen hebben en die bij mij stallen op Luxemburgs kenteken. Hij is en blijft de hoofdgebruiker en is zelf niet ingezetene in NL maar in bezit van EU paspoort. Maar het is nooit goed om zo’n auto lang stil te laten staan, mag ik daar dan bv 1x in de maand oid wel een ritje in maken?
Ik heb gewoon wel een eigen auto, dus ik kan wel bewijzen dat die RS6 niet mijn main auto is. Maar zelfs mijn eigen auto gebruik ik al niet veel en is ook voor plezier of langere ritjes. Is voor het werk niet nodig zeg maar.
Design_Driven zegt
Als je zelf in NL woont en in een auto met buitenlands kenteken wil rijden moet je bij de belastingdienst ontheffing vragen en dat mag maar heel beperkt.
Zoek maar eens op: Vrijstellingen mrb buitenlands kenteken
mashell zegt
Yep. Heb ooit eens autopech gehad in Duitsland. Huurauto gekregen, moest volgende dag vliegen vanaf Schiphol dus de huurauto op Schiphol afleveren. Dat kan maar om legaal door Nederland te rijden met die auto moest ik zo’n verklaring hebben. Dat kun je online regelen maar is wel even wat invul werk.
Ben overigens ook eens met een Duits prototype voertuig in een Nederlandse alcohol controle terecht gekomen, helemaal geen papierwerk gedaan. Ik had natuurlijk niet gedronken en mocht doorrijden maar was vooral heel blij dat de agent geen vragen ging stellen over de auto. Die stress dat wil je niet, ik vul nu wel zo’n verklaring in.
Robert zegt
Volgens mij is het zo:
– de auto met buitenlands kenteken mag sowieso op eigen terrein worden gestald, zonder beperkingen
– de auto met buitenlands kenteken mag aan openbare weg of in de openbare ruimte worden geparkeerd, zolang er in het land van herkomst maar wordt voldaan aan de verplichtingen (belasting, verzekering)
– als deze auto langdurig in de nabijheid van jouw huis staat, kan die door handhaving worden opgemerkt en geregistreerd in het ANPR systeem.
– als jij -als Nederlands ingezetene- er vervolgens mee gaat rijden en daarbij wordt aangehouden (bijv. via ANPR melding), kan de politie de douane inschakelen, want ‘verdacht’. Als blijkt dat de auto lange(re) tijd niet door de eigenaar/hoofdbestuurder is gebruikt, kun jij daarmee alsnog als hoofdbestuurder wordt aangemerkt… dan ben je de klos.
Punt hierbij is, dat als wat op papier staat (eigendomsrechten, woonplaats) en in de praktijk wordt geconstateerd (ook al is dat een momentopname) niet overeen komt, dan gaat de douane (en in casu: de belastingdienst) uit van het slechtste, namelijk je wordt verdacht van belastingontduiking (een economisch delict). Dit is bij wet ook zo geregeld om op deze manier o.a. ook criminelen, katvangers en witwassers aan te kunnen pakken.
tldr; stal hem op eigen terrein, dan maak je geen slapende honden wakker. Wordt je dan een keer staande gehouden, dan is er niet nog zo veel aan de hand. Overigens wordt er ná zo’n staandehouding wel een registratie gemaakt. Wordt je echter bij herhaling opnieuw staande gehouden, heb je alsnog een probleem.
maarteno zegt
thnx
rismo zegt
Dit, maar je mag nooit de schijn wekken door herhaling of onhandig parkeren dat je er vast mee op pad bent.
Je mag een keertje worden aangehouden, stellen ze een hoop vragen, niet te onhandig op antwoorden maar daarna moeten ze je niet meer signaleren, de tweede keer is direct PV en eventueel onteigening procedure.
thjvanvlerken zegt
Je kunt gewoon wegenbelasting betalen als je met buitlands kenteken in Nederland zit.
lekkerlinksrijden zegt
Een zilveren E46 is binnenkort bij de Domijnen op te halen voor weinig
Robert zegt
Zal niet heel veel opleveren, want rechtsgestuurd en al tien plus jaren geen apk meer.
simonbv zegt
Kan de Nederlandse politie een boete uitschrijven van 10 jaar geen wegenbelasting betalen in het land van herkomst? En hoe bewijs je dat deze persoon hier al 10 jaar rijdt?
kniesoor zegt
De jerk staat al sinds 2013 ingeschreven in Nederlandje.
maarteno zegt
Toch bewijst dat niet feitelijk dat hij er hier in al die tijd mee heeft rondgereden. Ik zeg niet dat ik niet geloof dat hij dat ook echt niet gedaan heeft. Maar het gaat er toch om wat ze kunnen bewijzen….dus Simon heeft wel een punt denk ik.
kniesoor zegt
Denk het niet, justitie en de fiscus gaan hier het langste strootje trekken. En terecht.
theghost zegt
Navragen bij land van herkomst, daarnaast; bewijs maar dat je wel wegenbelasting betaald hebt…..
ghini zegt
Beetje dom geredeneerd van die Brit. Ja met parkeren kan je het proberen, nooit betalen en af en toe een boete betalen en miss kom je beter uit. Maar bij wat hij heeft gedaan gaan moet je gewoon alles alsnog gaan betalen en krijg je er ws een dikke boete of rij ontzegging bovenop.
Dutchdriftking zegt
In ieder geval staat de e46 er nog best netjes bij. Het bespaarde geld is dus deels goed geïnvesteerd.
neymar zegt
E46 roest niet
CYBRTRK zegt
De E46 staat bekend om de roest bij de wielkasten
W115 zegt
De beste man kan beter een nieuw leven ergens anders starten.
piebepost zegt
Ik zou binnen nu en een dag of 2 à 3 naar Zuid Amerika trekken om het daar voor de komende 10 jaar te proberen.
schuimbekje3 zegt
ja, gewoon weer terug naar engeland gaan en 10 jaar in je zak steken…
volgens mij hoef je je ook niet in te schrijven in de gemeente zoals in nederland, dus vinden doen ze hem toch niet… als ze al 140.000 ongewenste vreemdelingen niet terug kunnen vinden die weg moesten…
auto komt waarschijnlijk over 3 of 6 maanden op de domeinen en zal er dan niet meernzo fris uit zien.
ik heb het idee dat ze de meeste auto’s wassen in een sloot voordat ze foto’s maken bij domeinenrz…
het aantal auto’s en bussen met water schimmel binnen is enorm..
maarteno zegt
Ja maar daar krijgen ze geen belastinggeld van….als die eenmaal bloed ruiken is het feest hoor
mashell zegt
Zie je wel, door de Brexit wordt alles goedkoper!
Design_Driven zegt
Ik vind het wel knap. ik woon in het VK en rij regelmatig met mijn Britse auto’s in NL en ben al een paar keer staande gehouden (Zeker met mijn, origineel Nederlandse LHD Land Rover) waarbij ik altijd moet ‘bewijzen’ dat ik nog in het VK woon. Zijn Nederlandse familie moet ontheffing vragen van de belastingdienst (en is ook niet zomaar verzekerd in de auto)
Welke soort blauwe enveloppen hij krijgt hangt vooral af of officieel in NL of het VK woont.
Ik wist niet dat ze in de Britse systemen konden kijken, dat lijkt me wel goed want er rijden hier in het VK al een hoop mensen zonder belasting en verzekering rond.
Design_Driven zegt
PS het is ook niet zo raar dat hij geen belasting in het VK betaald. Hij zou namelijk elk jaar terug naar het VK moeten gaan voor een MOT (APK), heeft de auto dat niet dan kun je ook geen belasting betalen, en zonder MOT ook geen verzekering.
Robert zegt
De kosten van een autoverzekering zijn in het VK ook veel hoger vergeleken met Nederland, dus het is geen wonder dat veel mensen daar hierop proberen te ‘bezuinigen’. Voor zover ik weet kennen ze er ook geen no-claim korting en ook zijn er veel meer restricties, o.a. wie de auto in kwestie wel of niet mag besturen.
Een familielid van me woont in Londen; de partner heeft me wel eens verteld wat dat er voor hun 15 jaar oude Ford Focus nog een paar honderd pond per maand moest worden betaald omdat de postcode van hun woning een ‘slechte’ wijk representeerde.
potjak zegt
Waarom vraag je je dan af? Zelf zou ik mij er niet prettig bij voelen onverzekerd rond te rijden, vind het daarbij ook niet verantwoord. Fijn dat de man gepakt is.
Jetlag zegt
– Edit: dank u, is inmiddels gefixt –