
Een berucht verleden.
Een hele dikke Brabus, weinig kilometers, afkomstig uit 2015 en dat voor 90.000 euro. Een aardig prijsje voor zo’n zeer complete Mercedes E-klasse uit de bruutste categorie. Naast een Brabus performance kit, beschikt deze station over een uitlaatsysteem van Brabus, de typische Brabus-velgen, een carbon add-on voorbumper, carbon frontlip en een Brabus-diffuser.
De drie jaar oude Mercedes heeft slechts 21.000 kilometer ervaring. Vreemd, waarom is er eigenlijk zo weinig gereden met deze auto? Wel, dat heeft een reden en die ga je niet terugvinden in de advertentie. Wat de verkopende partij in de advertentie namelijk niet laat weten, is dat deze Brabus zwaar in de kreukels heeft gelegen. De auto is van een schadeboer gekocht, opgeknapt en wordt nu weer te koop aangeboden. Prima natuurlijk, maar even vermelden dat het hier om een SCHADEAUTO gaat is wel zo eerlijk. Bij deze.
De 850 pk sterke E-klasse is binnen een jaar na levering betrokken geraakt bij een ongeval. In 2016 werd de auto aangeboden bij een autoschade bedrijf in Gelderland. De Mercedes is flink onder handen genomen, want op de foto’s is van een ex-schadeauto vrijwel geen sprake. Hoewel de auto voor 90.000 euro wordt aangeboden, is het tevens mogelijk om een bod uit te brengen.
De Brabus met kenteken KF-831-R in mindere tijden.
Dit kun je tegenwoordig heel makkelijk checken, voor 20 tientjes heb je een mooi rapport waarin eventuele twijfelachtige zaken naar voren komen. Bij iedere auto doen, 2 tientjes ben je ook kwijt als je op na aankoop op de terugweg ff stopt bij de Mac met z’n twee. Sla je dat over: is je cholesterol ook weer blij en heb jij een rapportje.
@neleev: 2 of 20 tientjes? Is nogal een verschil!
@gewoondirk: ik weet niet hoeveel jij schranst bij de mac, maar ik hoop niet voor €200
@janmetdelangeachternaam: Al eet je er voor 2000, een half uur later heb je sowieso weer honger :)
@gewoondirk: maandagochtend is een b*tch
@neleev: Typ ik 20 euro of 2 tientjes? Waarom niet beide? Helaas…
@neleev: dan moet de schade wel officieel zijn gerapporteerd. Dat is helaas niet altijd het geval.
@neleev: uit ervaring (helaas) weet ik dat dit nonsens is. Schades staan lang niet altijd in die (commerciële) rapporten. De verkopende partij heeft altijd meer info en van de rechter mag je niks verwachten als consument wanneer je zo’n rotte appel koopt.
De enige manier om enige mate van zekerheid te hebben is een aankoopkeuring laten doen door een betrouwbare partij als Dekra. Kost je 300-400 Euro maar dat is in NL pure noodzaak, zo weet ik uit ervaring. Ook bij bovag bedrijven want Bovag is een wassen neus.
Het is wel jammer dat je bij aankoop als de Cock met cee-oh-cee-ka te werk moet gaan maar zo slecht is het nou eenmaal geregeld in dit land.
@jaapiyo: Dat wist ik niet! Goede tip. Jammer dat anwb het niet meer in hun takenpakket heeft zitten, voor een klein bedrag voerden die ook ooit een aankoopkeuring uit.
@neleev: auto-kennis is wat goedkoper, maar zeer deskundig weet ik uit ervaring!
@jaapiyo: Dekra aankoop keuring in NL is een lachertje. Die sturen een keurmeester met een witte stok met rode streepjes… Zelfde verhaal met Mijn Autocoach. Meeste commerciële landelijke aankoop keuringen zijn technisch erg slecht. Zoek een goede garage in de omgeving waar je potentiële aanwinst gekeurd kan worden. Liefst een merk-specialist of in het uiterste geval een merk dealer.
@Bender: Merk-specialist of dealer zegt ook helemaal niets. Die laten de junior verkoper vers vam de IVA er naar kijken die enkel en alleen theorie kennis heeft. Als je zeker wilt weten wat voor schadeverleden een auto heeft gehad kan je het beste een doos koeken meenemen naar een autoschade bedrijf. Een klein gebaar wat de mannen in de werkplaats vaak goed kunnen waarderen. Vervolgens staan willen ze gerust 5 minuten met het team de auto inspecteren…
@neleev: alleen als er wok opgeplaatst is, anders zie letterlijk niks op zon rapport.
@maroksahbe: mag aannemen dat deze benz een wok had destijds?
@neleev: die rapporten heb je al voor 6 euro. Hebben veel info en zeker het geld waard.
@siemi: zie inderdaad Finnix prie-mie-jum aanbieden voor 3,99.
Al is de leugen (of het niet vertellen) nog zo snel, Autoblog achterhaalt hem wel. Zie ik het duidelijk op foto 3? De deur lijkt niet netjes (qua lak) over te lopen met het paneel van de 850 badge?
@db86: de enige foto waar ik achterdochtig van word is nummer 2, tussen de andere schadebakken
Netjes gedaan, maar ik zou niet met de onzekerheid over een krom chassis willen rijden.
Wel een zeer dik apparaat
@allesmetturbo:
Zelfdragende carrosserie, hat’ie maar een chassis dat werkt veel makkelijker.
velgen zijn van zowel amg als brabus…. zie wel vaker ads voorbij komen waar onwaarheden in staan. daar ga je dus niet heen….
Volgens de advertentie heeft ie 585 pk en niet 850. Dus het unieke wat een Brabus bruut maakt. Namelijk het absurde vermogen. Heeft ie niet.
@loserboi932: als je nou eens doorklikt op de relevante linkjes in dit artikel, leer je dat dit een Brabus 850 6.0 Biturbo is. Kijk alleen al naar het aangepaste motorblok op de foto’s in die artikelen. Maar goed, geloof vooral de advertentie en de eerlijkheid van deze verkoper;)
@rubenpriest: ok. Dan heb ik me vergist. Heel raar dat de verkoper het échte vermogen er niet bij zegt.
@loserboi932: De Brabus-tuning is niet op kenteken geregistreerd en dus worden de kenteken gegevens aangehouden. Dat het vervolgens niet duidelijk in de ad gezet wordt is inderdaad vreemd, maar dat is dus niet het enige wat rommelt.
@loserboi932: Op kenteken is het ook dus ‘gewoon’ een E63 AMG met 585pk.
En waarom is dit nieuws?
@silverscope: en waarom ben jij zo’n zeurpiet?
-edit: nutteloze bijdrage-
-edit: nutteloze bijdrage-
@autowilly: Omdat de sint in het land is.
@silverscope: zodat mensen zich bewust worden van het feit dat schade auto’s verkocht kunnen worden zonder dit te melden bij verkoop.
Kan het zijn dat ze van de schadeauto enkel de motor, velgen, transmissie en Brabus-attributen hebben overgebouwd op een andere E-klasse? Of kan dit niet in Nederland met het chassis-nummer?
@ericc: Kan niet legaal met hetzelfde chassisnummer en dus hetzelfde kenteken.
@ericc: Mag niet, kan wel..
Helaas!
Ik vind dit wel wat zwart makerij om eerlijk te zijn…
@stuko: of gewoon journalistiek met openbaar bekende feiten die hiermee enkel wat meer naar de oppervlakte gebracht worden.
@onehp: Mwah. Er staan zoveel schadeauto’s te koop. Zo’n dure Brabus is dan niet meteen total loss, dus de moeite waard om het te repareren. Als het goed is uitgevoerd, is er niets aan het handje.
@willeme: hoeft geen probleem te zijn, maar wel zo netjes om het te vermelden juist zodat je kan natrekken of de reparatie professioneel en goed gedocumenteerd uitgevoerd is. In het andere geval is er geen enkele garantie dat het goed gedaan is, en met structurele schade is dat niet iets wat je persoonlijk onvrijwillig wilt uittesten…
@Onehp: wellicht wordt het allemaal keurig vermeld als je belt.
Schept dan direct vertrouwen in het bedrijf dat je het aangeeft. Geeft voor de verkoper wat ruimte om wat meer toe te lichten, melding in de advertentie schrikt direct af.
Vind dit artikel pure zwart – makerij. Laten we wel zijn: uit eigen ervaring geleerd dat de gemiddelde particulier de grootste hufters zijn in de automarkt. Die rijden jaren in hun auto, maar vertellen geregeld helemaal niks wat er mankeert.
Maar o wee als er iets blijkt te zijn met de gekochte auto.!
Dus vind dit artikel onnodige stennis makerij.
@peke: particulieren zijn inderdaad geen knuist beter. Het eenvoudigste is dat iedereen gewoon doet zoals ze van zichzelf zouden verwachten als ze de andere partij zouden zijn.
Als het bedrijf de reparatie zelf meldt, dan is het ook geen probleem als iemand anders dat doet op een obscuur blogje waar er iedere dag 39 nieuwe artikels zijn en het bedrijf enkel genoemd wordt met een linkje naar een 2e hands site.
Verder een tip voor de consument (van bedrijf of particulier) : vraag gewoon bij eerste contact of er schade en reparatie is geweest, en laat bij een nee dit aantekenen in het aankoopcontract. Gewoon omdat jammer genoeg velen plots erg vergeetachtig zijn bij de verkoop van auto’s… Of eenvoudig huiswerk niet hebben gedaan (voor doorverkopende bedrijven dan)….
@stuko: dat mag je niet zeggen van Sylvana hehe
Op kenteken staat hij ook als E63S AMG met 585pk.
Kennelijk toch een andere, óf de Brabus-goodies zijn overgezet of er is een ander blok in gekomen.
@kapiteinknalgordel: Je kunt in Nederland niet een kenteken (legaal) zomaar op een andere auto plakken. De Brabus is geregistreerd in NL als E63S (en dus met 585 pk). Open echter de kap en je ziet de 850-constructie van Brabus liggen.
Het is misschien niet netjes, maar ik het betekend niet direct een slechte auto… vriend van mij heeft jaren een sport auto gereden met dezelfde al dan niet ergere schade als dit. Daar kwam hij achter toen iemand met foto’s kwam van het ongeluk…. auto was tip top in orde gemaakt en je kon het werkelijk aan geen onderdeel zien.
Ik vraag me altijd af hoe veilig het nog is om in zo’n auto te rijden en waarom dit niet als total loss werd gezien.
@wouterjeuring: ligt aan de schade en de kwaliteit van het schadeherstelwerk.
Wie wil er nu 90K neertellen voor een auto die zo in de kreukels heeft gelegen? Ik en vele anderen alvast niet
@jannemaneke: dat zal dan ook wel de reden zijn dat ze het niet benoemen als schadeauto in de advertentie.
Beoogd verbruik: 9,52km/l ?
Hoe moet ik dat zien: “zweeft” je voet dan boven het gaspedaal ?
Lekker dik in de lak met zijn sinaasappelhuidje
Ze geven wel een hint dat hij schade heeft gehad. Namelijk op de 2e foto op de achtergrond.
Denk dat niemand blij is ,als je er later achterkomt dat je auto zo n zware schadegeval is geweest.
Heb mijn vorige auto ook per totale (volgens de verzekering in België) gereden. Ik wist dat hij was opgekocht door een Nederlandse firma en stond 5 maanden later te koop voor de hoofdprijs. Nergens in de advertentie was melding gemaakt dat het om een schadewagen ging.
Je moet wel gek zijn, deze auto te kopen zonder kenner met special apparatuur. Om bijv. De verflaag te meten. Dan weet je meteen over een lak verf overheen is gegaan.
Maar… zou de gemiddelde koper van een dergelijk automobiel hier wakker van liggen? Van de mogelijk afgenomen botsveiligheid? De kans op ‘een afrekening’ door een voormalig ‘zakenpartner’ is veel groter. Tot die tijd: YOLO op de West-Kruiskade.
Deze heeft een WOK melding gehad van 10-10-2016 tot 27-07-2017.
Bij verkopen binnen NL blijft deze melding altijd als een soort “strafblad” het verleden achtervolgen.
Wellicht gokt de verkopende partij gewoon op export, dan is het verleden in de toekomst altijd weer moeilijker te traceren vanuit het buitenland.
Je rijdt dan wel iets unieks.
Een auto waarvan er maar eentje is in Europa. Althans in een video van toen der tijd wel. Misschien zijn er nu wat meer. Maar dan nog…
Waarschijnlijk door journalisten al stevig aan de tand gevoeld (lees: afgetrapt)..
Heeft schade gehad…
Volgens mij ben je dan als eigenaar de enige die met trots zoiets kan zeggen op een feestje.