



Ja, je leest het goed. In het vooronder van deze 3 Serie met afgehakt kontje ligt een twaalfcilinder uit een ’91 BMW 850i. En al dat moois koop je al voor minder dan 500 euro per cilinder.
Meestal is het een nadeel als de auto nieuwer is dan het blok dat onder de motorkap schuil gaat. Niet in dit geval. Deze BMW 3 Serie Compact uit 1994 heeft een blok uit 1991. Een blok met minimaal twee keer zoveel cilinders als het origineel, maar drie keer zoveel kan ook. Het resultaat is een BMW 350i, eat that BMW 340i!
Via een Faceboek-groep wordt de auto nu te koop aangeboden. Daar lezen we onder andere dat de auto 170.00 kilometer gelopen heeft en er recent nog een en ander aan verspijkert is. Wat we niet lezen, is hoeveel vermogen deze 3 Serie Compact nu heeft. Een 850i (E31) doet het met net geen 300 paardjes, dus laten we daar maar vanuit gaan. Deze ultieme Hollandse sleeper kost 5000 euro en da’s inclusief approval van de RDW.
Wist je dat…
Wist je trouwens dat een E36 Compact behoorlijk wat afwijkt van de andere 3 Series van die generatie? De ophanging aan de voorzijde komt overeen met die op andere E36’s, maar de achterwielophanging komt van de voorgaande generatie 3 Serie, de E30. Ook heeft de Compact een ander, minder hoogwaardig dash dan de Sedan, Coupe, cabrio en Touring, eveneens met een flinke scheut E30. Alles om de prijs van deze destijds goedkoopste BMW laag te houden. Dat geldt overigens alleen voor de E36 Compact, de E46 Compact deelt al zijn techniek en interieur met de andere E46’s. De E36 Compact was samen met de Touring de enige E36’s waarvan geen M3 was, al werd er voor een Duits autotijdschrift één exemplaar (zie onder) gebouwd.
Met dank aan @ad1995 voor de tip!
Leuk gedaan ..
Vind de compact serie grappige karretjes ..
De BMW V12 is in alle opzichten een lomp en nogal dom blok ..
Leuke combi voor een prima prijs ..
@lincoln: maar in de juiste auto (e31) met de juiste bak (handbak) is het een feest om mee te rijden
@undifined1:
Is daar de 4.4 V8 niet de betere keuze ??
Dacht dat die eerste serie v12 nou niet echt pareltjes waren ..
@lincoln: klopt. De eerste V12-jes hadden een probleem met de cilindercoating. Daarnaast was de V8 iets lichtvoetiger. Al is dat wel nogal relatief…
@e1000bmw523i: het zijn juist de eerste V8 en die die nikasil problemen hadden. De V12 is een oerdegelijk maat ietwat ouderwets blok. Maar die loop van zon v12 is niet met een v8 te behalen. Hoeveel de v8 rationeel een betere keus is
@undifined1: dan ga ik het vanmiddag ff opzoeken, want er was wel degelijk eea mis met de V12. Vooral de eerste reeks.
@undifined1: je hebt gelijk wat de coating betreft. Nou weet ik alleen ff niet meer wat er dan aan de V12 schortte.
@lincoln: qua prestaties is de v8 eigenlijk beter en moderner. Alleen dat eindeloze koppel over het hele toerengebied en de souplesse van de V12 is onovertroffen. Moet ik wel zeggen dat ik nooit met de normale m70 heb gereden. Maar alleen met de 5.6l s70 van de 850csi
@undifined1:
Ik geloof je direct aangezien ik in deze materie niet verder kom dan “horen en zeggen” inclusief jouw comment ..
@undifined1: prestaties zitten wel goed zegt de verkoper, hij heeft de N ring in 15 minuten gedaan :D
@undifined1: het betreft hier een automaat en geen handbak, de auto is Van een vriend Van me. Een feestje is het alsnog zeker. Ik kom er met mijn 265pk niet voorbij.
@marc94: laten we vooral ook de 316 type aanduiding niet vergeten
@lincoln: BMW V12 een dom blok?
*kuch* McLaren F1
@ohoogeveen: nee de F1 had 2 m3 blokken . Dat is dit zeker niet.
@rolov: die had een afgeleide van het 850Csi blok, de s70
Ze konden echt geen normale 3 vinden?
@norge: Ze wilden een slaaper maken.
@clarkson: *Slaaaper.
Mooie sleeper! Leuke wist u datjes ook.
@raymster: leuk wel, jammer dat ze niet helemaal kloppen. Van de e36 touring is er ook nooit een M3 geweest…
@humpyourdog: I stand corrected! Me denk ik laten afleiden door de vele conversies die er zijn. Thanks.
Dan liever een w203 sportcoupe
@kaasisslecht: no nee not nein ( ga aub je mond met zeep spoelen).
@spidermann: zeep?
@2fast4you: of olie oh wacht
Dan heb ik toch liever een M3…
@skylinefan: Dan betaal je helaas geen 5000 euro
@clarkson: Was dat maar zo, dat je daar €5000 voor moest neerleggen.
@skylinefan:
Wat staat er op je bankrekening dan ??
@lincoln: haha! Da’s top secret!
@lincoln: geld
@skylinefan: of een Hartge H30 compact of AC Schnitzer ACS3 compact. Die hebben namelijk motor, versnellingsbak en remsysteem van de M3 (met wat lichte aanpassingen). ;-)
En wellicht zijn er nog andere opties, maar daar kan @gtwillem je meer over vertellen.
@skylinefan: heb je niet liever een skyline? :)
@driver28: dat zeker!
Oude onderdelen monteren om de prijs laag te houden is eigenlijk best positief, ze zijn allemaal al uitvoerig getest door tienduizenden kopers. De compact is dus goedkoop op de goede manier, het enige wat deze mist is een 316i-badge achterop.
@knipperlichtje:
Je beschreef net 120 jaar auto industrie ..
Cool, zou alleen wel ff een paal zandzakken achterin gooien om beetje 50/50 gewichtsverhouding te creëren.
Geinig ding. Van de E36 touring is toch ook officieel geen M3 versie?
Even die pauper sticker eraf schrapen en dan is het een ideale sleeper.
De geslaagde engine-swap ten spijt, ik heb de 3 Serie Compact altijd een draak gevonden, door z’n ‘afgekapte kont’ is het model volledig uit proporties getrokken.
@RRRobert: helemaal eens met je . Ik zei al eens in een BMW showroom dat ik een 3-Compact op een Toyota Corolla lijkt (niet een pluspunt, “for the avoidance of doubt”).
Het idee is wel gaaf, maar rijd het wel een beetje met zoveel gewicht voorin? Wel weer eens wat anders dan een supercharged 328i blok.
@dutchdriftking:
Doe eens een gooi ..
Wat zal die meer wegen dan een lijn 6 ??
@lincoln: minder dan het dubbele. Zelfde geldt voor het vermogen overigens.
En dat voor het dubbele aan cilinders.
@e1000bmw523i:
Zal idd niet meer zijn dan 80 kg incl koelvloeistof en ophanging ..
Blok ligt er wel verdomde netjes in trouwens ..
Da’s een beste 3 serie. 1550 kilootjes… Toch altijd leuk dit soort projecten!
Ik vind de V12 toch een beetje too much voor in de compact. Een V8 met compressor/turbo was een betere optie geweest.
Op die facebook zie ik trouwens staan dat de motor uit een 850i komt….
Waarom ? 1 van de meest lelijke bmw’s ooit gemaakt en dan er een v12 in leggen. Doe mij maar een 7 serie met v12
@gerjan:
Maar 1500 euro is natuurlijk veelte veel voor je ..
You never drive alone. Kansloze pet.
De standaard oranje knipperlichten en ongespoten zwarte bumpers maken het wel een echte sleeper.
Ben alleen wel benieuwd hoe de uitlaat er uit ziet.
@escort77: uitlaat is niet noemenswaardig groot. En ook het geluid is bij rustig rijden niet bijzonder irritant hard.
Onthoud het kenteken
Scheelt enorm veel frustratie
Als je door een oud rood BMW-barrel het snot voor de ogen wordt gereden met je leeeeeaaaaase Audi/Mercedes/BMW
En je huilend en stampvoetend van woede naar de dealer gaat met de mededeling : Dat kreng van mij loopt voor geen meter !
@desjonnies: dat deed ik al met mijn 205 GTI. Behalve bij Mercedes, op een of andere manier waren die altijd sneller en trokken gewoon door.
Pak dan een e46 touring. Het blok op de achterbank leggen lijkt me wel wat.
Heel erg gave basis voor een hele mooie auto!