Dit model heeft nog nooit eerder te koop gestaan in Nederland.
Als je naar occasion gaat zoeken wordt je doodgegooid met de term ‘uniek’, maar niet iedereen schijnt te weten wat dit woord betekent. We hebben nu echter een occasion gevonden die echt uniek is. Dit is een model wat überhaupt nog nooit te koop heeft gestaan in Nederland.
Lagonda Taraf
De auto staat te koop bij een BMW-specialist, maar het is zeker geen BMW. Het gaat om de ultra-exclusieve topsedan van Aston Martin: de Lagonda Taraf. Dit is een bloedmooie sedan, met onder de motorkap een 6,0 liter V12. Een droomauto, in ieder geval van ondergetekende.
Midden-Oosten
De Lagonda Taraf was niet gebouwd met een brede doelgroep in gedachten. Integendeel, de auto werd aanvankelijk alleen gebouwd voor het Midden-Oosten. Later werd besloten om de auto alsnog in Europa te leveren, maar dat ging slechts om zeer beperkte aantallen. Vandaar dat er nog nooit eentje op Nederlands kenteken heeft gestaan, of überhaupt op Nederlandse bodem is geweest.
Rapide
Aston Martin heeft deze auto uiteraard niet vanuit het niets ontwikkeld. De auto staat op hetzelfde platform als de DB9 en de Rapide en het interieur is ook grotendeels identiek. De Lagonda Taraf is wel een slag groter dan een Rapide. Die laatste gaat net over de 5 meter, waar de Lagonda maar liefst 5,4 meter lang is.
Carbon
Ondanks zijn formidabele afmetingen valt het gewicht van de Lagonda Taraf nog enigszins mee. Dat blijft met 1.995 kg onder de twee ton. Daarmee is ‘ie maar 30 kg zwaarder dan een Rapide. Dit is te danken aan het feit dat het koetswerk is opgetrokken uit carbon.
Oplage
Het plan was om de Lagonda Taraf te bouwen in een oplage van 200 stuks, maar dat bleek toch wat optimistisch. Zelfs na introductie in Europa werd dit niet gehaald. Aan het design lag het niet, wellicht wel aan het prijskaartje van €1 miljoen. Uiteindelijk zijn er geen 200 gebouwd, maar slechts 60.
Nederland
Een van deze 60 auto’s heeft dus zijn weg gevonden naar Nederland. Het is ook nog eens een uniek exemplaar, want voor zo ver wij weten is dit de enige rode Lagonda Taraf. Deze kleurstelling maakt deze exotische sedan zo mogelijk nog gaver. Dit exemplaar komt overigens uit het Midden-Oosten, de oorspronkelijk beoogde markt voor de Lagonda Taraf.
Prijs
We weten niet van welke sjeik deze auto was, maar hij heeft er in ieder geval niet mee gereden. De teller staat nog maar op 1.887 km. Desondanks is er toch op afgeschreven, want Bergwerff vraagt €799.875 voor deze auto. Dat is toch zo’n twee ton minder dan de nieuwprijs.
Met dank aan Leon voor de tip!
anthwan zegt
8 ton voor deze batterij (heb niks tegen elektrische rijden) met de neus van een Aston de kont van een Challenger, Frankenstein is er niks bij.
erwingrunn zegt
vanwaar noem jij dit electrisch rijden ??
harrie zegt
In de trunk staat toch duidelijk dat er 6.0 keer 12 Volt batterijen in moeten of niet dan.
anthwan zegt
Kanonnen, ik lag te slapen.
Eerst kijken dan zeiken. Sorry
kennone zegt
Met een nep 6.0 V12 onder de kap
tortuga zegt
Moest dit een elecktrische auto zijn, dan had deze echte een veder lichte accu. Zelfs de nieuwe M5 weegt 500kg meer.
Moest ik kunnen kiezen dan toch deze.
Hubert zegt
Aan het design lag het niet???
Zelden zo’n gedrocht gezien. Vanaf de B-stijl is het toch niet om aan te zien.
rijnounsdoor zegt
Nou inderdaad! Ik ben het helemaal met je eens, wat een gedrocht op wielen. Er zijn vaak zulke gave prototypes die nooit in productie gaan en nu gingen ze een keer los bij AM, kwam er zoiets. En ja, dit vond ik ook al bij de introductie. Het enige leuke aan dit ding is dat hij zo exclusief is. Maar ik begrijp helemaal waarom ze de 200 niet gehaald hebben.
Proto Bugatti Royale is toch 10 keer beter? En ook die vierdeurs Lambo? Zelfs de AM Bulldog is veel gaver dan dit.
mashell zegt
Prachtig exemplaar. Team rood keurt dit goed. Ook knap hoe de stijl aan de oorspronkelijke Lagonda doet denken. Wel jammer dat de midden oosten klant geen genoeg van de woestijn kon krijgen en het interieur ook maar zo heeft laten uitvoeren.
alcantara zegt
Ik moest lachen om het hopeloos verouderde navigatieschermpje.
En daar betaal je dan 8 ton, voor een zwaar gedateerde bak. Niemand is zo gek.
kennone zegt
Zelfs ano 2015/16 is dit nog oudbollig idd. Hadden ze hem beter helemaal weg kunnen laten. Volgensmij is dit ook nog zo’n niet al te beste Volvo systeem.
ouwedibbes83 zegt
Dashboard met al die knoppen en lay-out oogt alsof het ook 10 jaar eerder in een AM werd geschroefd, ten tijde van de AM V8 en DB9. Daar is niet zoveel nieuws ontworpen of geld heen gegaan.
Svenska II zegt
Ja echt he hahaha! Ik zag laatst een Ferrari 250 GTO, die had niet eens navigatie! En geen mood light in het interieur, en geeneens LED dagrijverlichting!! Kansloze auto zeg…
MaartenD zegt
beste comment :)
Edge zegt
Niks wat een tripje naar Aston Installations in het VK niet kan oplossen. Die gasten hebben speciaal voor deze generatie Astons een upgrade ontwikkeld waardoor je met één druk op de knop naar Android Auto of Apple Carplay kunt switchen. Zal niet heel goedkoop zijn, maar wat is een paar duizend euro nog als je toch al vermogend genoeg bent om een auto van 8 ton te kunnen kopen?
bruintje beer zegt
Wat een raar argument. Ik heb geld betaald voor een auto waar helemaal geen navigatiesysteem in zat, en ik ben er toch tevreden mee.
560pk zegt
Imho de allermooiste sedan ooit gemaakt. Werkelijk ieder detail, iedere lijn, iedere verhouding, klopt. 1x gespot in Dubai.
Ik ben geen fan van de interieurkleur van dit exemplaar, maar wie ben ik?
SvenB zegt
Bergwerf is geen BMW dealer maar een BMW servicepartner.
Nogal een verschil
PunicaOase zegt
Precies. Betreft geen dealer.
Was daar een paar maanden geleden, en toen stond deze AM er ook al te koop. Vast weer opnieuw online gezet. Ze raken hem dus maar niet kwijt.
Persoonlijk vind ik em echt niet mooi. Wel zeldzaam inderdaad.
drdre1 zegt
Komt ook voorbij in Sjoerds Weetjes: https://youtu.be/BMar51ggAlI
Mooie auto, maar de prijs sloeg nergens op.
Mooi detail ook, de navigatie. Zo oud als Metusalem. De display zegt: ‘Gereed voor navigatie’ en dan zo’n 8-bits CGA bitmap van je omgeving. 😂
Jurgen zegt
De neus is van een Ford Mondeo gejat denk ik zo, veel Aston Martin modellen vind ik wel mooi, maar deze valt daar zeker niet onder.
hotze zegt
Hallo zeg, omdat Ford eigenaar is geweest van AM, hebben ze in die tijd (respectloos) de neus van de AM gekopieerd op de Mondea, niet andersom.
Lambrusco zegt
Lastig! Ik wil hem mooi vinden. De kleur doet hem goed en uniek is hij zeker. 8 ton vind ik dan weer moeilijk te rechtvaardigen.
rollingstoned zegt
Om het in perspectief te plaatsen, 8 ton voor deze auto snap ik meer dan hetzelfde bedrag voor een ‘speciaaltje’ van een massaproduct als deze BMW…
https://www.motor1.com/news/652463/rare-bmw-30-csl-pricing-spain/amp/
Robert zegt
Acht ton vragen voor een auto die negen jaar geleden nieuw één miljoen kostte… er zijn vele auto’s in het luxe segment te vinden die aanmerkelijk harder afschrijven. Ik heb dan ook het vermoeden dat die acht ton al aardig richting bodemprijs is gegaan en eerder in prijs zal stijgen dan verder dalen.
hotze zegt
Dat hangt af van de vraag naar deze speciale AM. Blijkbaar is die vraag niet supergroot, anders was die al lang verkocht geweest.
rollingstoned zegt
Het idee is best aardig, maar dat kontje is gewoon raar / onnatuurlijk gevormd (zie foto 2), en ‘en profil’ ziet ie er gewoon wat te lang gerekt / platgedrukt uit. Een beetje te houterig en geforceerd allemaal. Wel een lekker kleurtje trouwens, dat dan weer wel ;-)
MaartenD zegt
Zou het verhaal hier achter wel willen weten. Hoe komt deze bijzondere auto bij een BMW specialist terecht? Kan mij niet voorstellen dat het een inruiler is ;)
rijnounsdoor zegt
Kijk eens op qatarsale of dat soort websites. Komt echt vanalles voorbij. Daar ziiten ook handelaren te f5-en op zoek naar iets leuks.
knetje zegt
Het lijkt op een van de 2 exemplaren die door Bonhams aangeboden en verkocht is. Daar is een collectie van zo’n 4.000 auto’s geveild afkomstig van een overleden sjeik die naar verluid mede eigenaar is geweest van Aston Martin. Er duiken links en rechts meer auto’s op uit zijn collectie, het heeft voor de meeste kopers bij Bonhams nog wel wat voeten in aarde gehad alvorens de auto’s rijdbaar waren en een vorm van Europees kenteken hadden
Richmond zegt
Maar Dan nog. De directeur die akkoord heeft gegeven heeft er ook 600k minimaal voor betaald..en dan nog import kosten voor een auto die daar gemakkelijk 10 jaar kan staan zonder een koper te vinden..en ondertussen blijft het maar afschrijven
rendomjoeser zegt
Ik vond de Rapide altijd erg gaaf (en mooier dan deze). Maar serieus? Weegt een Rapide bijna 2 ton???
Rob zegt
Hier naar kijkend denk ik alleen maar hoe goed gelukt de Rapide eigenlijk is. En die auto was al een lastig uit te leggen concept.
Maar goed; leuk geprobeerd van Aston Martin, maar het mag geen verrassing zijn dat hier maar enkele tientallen kopers voor zijn te vinden.
axietaxie zegt
En dan weer die;
-volvo ventilatie roosters
-volvo sleutel
-volvo navi
-volvo stoelverstel knopjes met Chrome cover
Ik zou me daar kapot aan ergeren, alwetende dat een S40 uit 2007 dezelfde componenten had 😂
hotze zegt
Voor het originele bedrag (1 M) had het best gekund om deze zaken zelf te ontwikkelen. Titanium schakelaars voor de richting- en ruitenwisserschakelaars bijvoorbeeld.
lecomte zegt
Ik lees hier veel tegenstrijdigheden in vergelijk met een artikel van een paar jaar geleden. Bijvoorbeeld 120 stuks verkocht in het midden oosten. Zijn die nu niet verkocht?
https://www.autoblog.nl/nieuws/lagonda-taraf-occasion-van-een-miljoen-is-een-buitenkans-1038896
machielvdd zegt
Er zijn bronnen die beweren dat er 120 verkocht zijn en bronnen die beweren dat er 60 verkocht zijn, maar dat laatste getal schijnt bevestigd te zijn door Aston Martin, dus dat heb ik aangehouden
alloallo zegt
Prachtige auto! Eenmaal bewondert in de AM showroom te Dubai
Edge zegt
Als ik steenrijk was wist ik het wel. Even Carplay laten installeren bij een specialist en je hebt een prachtige en nog steeds prima bruikbare luxe sedan
papa zegt
Leuk tot je een kleine schade rijdt
Robert zegt
Geen Aston Martin dealer die je er niet mee zou kunnen helpen. Bijna alles is al ‘bespoke’ aan deze auto, dus als er met de hand een nieuw paneel moet worden gemaakt, doen ze dat gewoon.
Jochen zegt
Ik meld me ook aan bij het team : knappe kar. Super machine en heerlijk exclusief. Zeker mijn kopje thee.
jlvanleeuwen zegt
Laatst Autovisie met Sjoerds weetjes een video van gemaakt, erg leuk om te zien. Misschien wordt het commentaar over eclectisch rijden wel weggehaald dat slaat helemaal nergens op!
https://youtu.be/BMar51ggAlI?si=fK5xRJcMQcoQr_XW