Volgens BMW bons Pieter Nota is het tijdperk dat Tesla de toon aangaf voorbij.
Mogelijk heb je meegekregen dat BMW onlangs een nieuwe Siebener heeft onthuld. Het is qua styling weer zo’n lekker controversieel geval geworden waar we niet over uitgepraat raken. Ik ben alvast benieuwd om ‘m in het echt te zien om in te schatten ‘hoe erg het precies is’. De Nieuwe 7 brengt echter ook een Europese primeur met zich mee. We hebben natuurlijk al de iX3 en de i4 en in China krijgen ze al een tijdje de i3. Voor ‘ons’ is dit echter de eerste keer dat er ook van de traditionele modellen (de 3-, 5- en 7-Serie) een volledig elektrische variant komt.
Dat riep uiteraard de nodige interesse op van journalisten, die BMW bonzen vragen hoe ze de toekomst van de EV zien binnen het merk. Normaal gesproken zijn merken daarbij altijd terughoudend om vergelijkingen te trekken met andere merken. Marketing-goeroe en lid van BMW’s board Pieter Nota durfde echter wel wat te zeggen over het ‘T-woord’. Want ja, als het om EV’s gaat, is Tesla natuurlijk de maatstaf. Pieter, voorheen een belangrijke paarse broek van Philips, denkt echter dat het Tesla tijdperk spoedig voorbij zal zijn:
Tesla had al geruime tijd een unique selling point. Dat is voorbij.
Pieter Nota, noteert een woosh
BMW mikt er zelf op om dit jaar 200.000 EV’s te verkopen. Dat is nog flink minder dan de circa 930.000 Teslarati’s die Tesla vorig jaar wist weg te zetten (dit jaar worden het er zeer waarschijnlijk meer). Maar BMW verwacht dit getal over de komende jaren flink op te voeren. In 2030 is elke tweede BMW die verkocht wordt naar verwachting een EV. Deze ontwikkeling lijkt dan ook niet te stoppen. Maar dat gezegd hebbende, dacht ik dat in 2018 ook al en was dat toch een misrekening. Denk jij dat het een kwestie van tijd is voordat Tesla de weg van de dodo gaat? Of wordt Tesla dan echt het Studebaker Coca-Cola van de autowereld?
mashell zegt
Tesla heeft inmiddels serieus concurrentie, maar het lijkt me dat Hyundai en Kia dat op dit moment meer doen dan BMW en Mercedes.
berlinetta zegt
@mashell: In aantallen bedoel je? Hun modellen zijn ook goedkoper. Maar qua techniek doen die Koreanen het ook zeker niet verkeerd.
flutterby zegt
@berlinetta: Meh, mijn collega met een EV6 is dat niet met je eens hoor. Net als de VW EVs moeten die ook met enige regelmaat gebracht worden naar de dealer.
Tesla’s moeten ook vaak terug maar de gevallen dat het niet op eigen kracht lukt zijn zeer schaars.
kas_par zegt
Mwah. Veel collega’s met Teslas, inderdaad zelden tot nooit dat ze echt stilvallen, maar wel heel veel problemen, zeker het eerste jaar. Mijn VW daarentegen staat al twee jaar voor de deur en is nog niet eenmaal naar de garage geweest muv de bandenwissel
autorijdert zegt
Ga je nou je eigen ervaring projecteren op de rest van de wereld?
Ik hoef je toch niet uit te leggen hoe belachelijk dat is?
autorijdert zegt
Het grappige aan mensen zoals jij is dat je zo makkelijk trapt in clickbaittitels en gewoon niks weet van het onderwerp.
Dat een autofabrikant een auto laat zien betekent niet dat het concurrentie is.
Die autofabrikanten concurreren ten eerste met hun eigen benzine auto’s.
En ten tweede is er geen enkel autofabrikant die de aantallen kan produceren die Tesla kan.
Zolang je de aantallen niet kan produceren heeft het geen enkel nut iets te roepen over concurrentie of een “tijdperk die voorbij zou zijn”
En waarom zou het Tesla tijdperk voorbij zijn? Het is juist de vraag of de andere autofabrikanten het uberhaupt zal lukken autofabrieken met accu fabrieken en software en hardware te bouwen en op prijs kan concurreren.
Dat moet allemaal nog blijken, Tesla heeft al bewezen het te kunnen, nu nog de tientallen andere fabrikanten…
goodvibrations zegt
“Het grappige aan mensen zoals jij is dat je zo makkelijk trapt in clickbaittitels en gewoon niks weet van het onderwerp.”
Flauwe opmerking… Bovendien klopt het wel “als je een beetje weet van het onderwerp” dat Kia en Hyundai goed op weg zijn… Velen vinden de EV6 een betere aanbieding dan de model 3 of Y. De EV6 is ook niet voor niets de auto van het jaar.. en wint vergelijkende tests.. Daarmee heb je Tesla niet verslagen, maar het “tijdperk” dat Tesla als enige goede EVs bouwt en Tesla de logische/beste keuze is, is inmiddels wel voorbij.
autorijdert zegt
“Velen vinden” is geen objectieve maatstaf.
Zo kan ik ook roepen dat velen vinden dat Opel betere auto’s maakt dan Mercedes.
En je moet echt een gigantische hoeveelheid nuance aanbrengen om te duiden over welk specifiek tijdperk je het hebt?
De traditionele autofabrikanten maken momenteel alleen winst met benzine auto’s en gebruiken de winst om hun electrische auto’s te sponsoren.
Met een paar honderdduizend laat staan paar duizend stuks electrische auto’s ga je geen winst maken. Er word behalve Tesla door iedere autofabrikant verlies gemaakt.
Dus is het nog maar de vraag of ze het wel gaan overleven als de markt voor benzine auto’s wegvalt.
Daarnaast heeft Tesla zijn eigen laadnetwerk waar ze geld mee verdienen, dat is alsof je als autofabrikant zijnde je eigen Shell benzinestations in bezit hebt.
Wat jij niet lijkt te weten is bovendien dat een Tesla onderdeel is van dat laadnetwerk, de auto is gekoppeld aan het laadnetwerk en communiceert daarmee en heeft hierdoor een veel betere gebruikservaring.
Als je dat buiten beschouwing laat dan maak je sowieso geen eerlijke vergelijking, we leven in een nieuw tijdperk dus een auto kan je niet meer beoordelen alsof het een benzine auto is wat jij wel doet.
En daarnaast is Tesla de afgelopen jaren alleen maar bezig geweest met fabrieken bouwen die broodnodig waren, andere fabrikanten hebben al fabrieken klaarstaan dus de echte groei moet uberhaupt nog beginnen voor Tesla.
“Het Tesla tijdperk is voorbij” roepen is zomaar roepen ongeacht wat de werkelijkheid is, dat iemand dat roept of hij nou CEO van BMW is of de president van Japan geeft het geen legitimiteit.
Het is puur iets roepen omdat het kan, alsof de CEO van Nokia na de iPhone 3G roept dat het iPhone tijdperk voorbij is…
mashell zegt
Klopt helemaal, ik weet niks van het onderwerp, ik rijd elektrisch, werk al sinds 2012 voornamelijk aan onderdelen voor elektrische auto’s en ben R&D ingenieur voor een autofabrikant (uiteraard is mijn project een elektrische auto) maar weet niks van het onderwerp en dat komt omdat ik niet verliefd ben op Elon Musk. Eigenlijk vind ik hem maar een idioot, zoals hij zijn kinderen noemt…
Ik kan gewoon zien dat vrijwel elke andere fabrikant meer wagens bouwt dan Tesla. Dat vrijwel elke andere fabrikant een betere klantbeleving biedt (kijk maar eens naar de instrumenten van Tesla, als ze er al zijn is het om te huilen), dat vrijwel elke andere fabrikant meer personalisatie mogelijkheden beidt. Ik weet dat Tesla fanboys blind zijn en geloven in batterijen met Limburgse postcodes, dat ze vinden dat de in het chassis geïntegreerde batterij behuizing die Tesla in Berlijn heeft de uitvinding van de eeuw is terwijl ook de Renault Megane dat heeft.
En ik weet ook dat de EV6 en Ioniq5 de Model 3 voorbij zijn, technisch en qua klantbeleving zijn het betere wagens voor hetzelfde geld.
autorijdert zegt
Voor iemamd die zogenaamd werkt aan electrische auto’s weet je er wel bar weinig vanaf.
Immers als je zoveel verstand van had had je tot en met 2020 de kans om aandelen te kopen en superrijk te worden.
In mijn familie heb ik ook familieleden die werken bij Mercedes en Volkswagen.
En die hadden geen flauw benul van electrische auto’s.
Het feit dat Volkswagen en eigenlijk ook de rest van de auto industrie pas wakker is geschrokken na de sjoemeldiesel schandaal laat al zien dat als Volkswagen al niet weet wat die doet een anonieme reageerder zoals jij dat al helemaal niet weet.
Dus ik kan je niet serieus nemen, je bewijst namelijk nog steeds niks. Misschien dat jij denkt dat weet waar je over praat maar dat maak je jezelf wijs.
Ik ben zelf ICT’er dus misschien kijk ik met een andere bril ernaar. Daarom is het ook niet gek dat alles wat ik heb gezien van Tesla mijn verwachtingen hebben bevestigd.
Wat wel zo is is dat Tesla sinds 2 jaar veel aandacht trekt van dit soort websites en journalisten die net als jij en mijn familieleden niks ervan snappen.
En daarop baseer je je mening, in de tussentijd zijn er talloze autofabrikanten met enorme issues geweest die geen aandacht kregen.
Wat ik ook in de ICT zie.
Het feit dat jij bijvoorbeeld totaal geen benul hebt van de 4680 cellen die Tesla een enorme voorsprong geven en de concurrentie totaal geen antwoord op heeft bewijst dat al.
Alsof je de 1e iPhone ziet en niet eens weet wat het ding is, zo ben jij nu.
Wat ik wel weet is dat er een moment komt dat je erachter komt maar dat duurt dan wel nog een paar jaar…
flutterby zegt
@autorijdert: Elon Musk heeft de lessen van PayPal/IT toegepast op elektrische rijden en ruimtevaart. Beide sectoren zijn daardoor “disrupt” en daar zit de waarde. Andere fabrikanten kunnen prima vergelijkbare auto’s maken maar lang niet tegen de kosten die Tesla maakt. Elon Musk roept ook al jaren dat de innovatie vooral zit in het product “Gigafactory” en met elke nieuwe fabriek doen ze er een stap bovenop die de concurrentie simpelweg niet kan bijbenen, hoe graag Herman Dies (VW CEO) dat ook zou willen.
autorijdert zegt
Inderdaad, dat lijkt het meerendeel van “autoliefhebbers” niet te begrijpen.
Het is volstrekt logisch dat smaken verschillen en mensen altijd wel een ander design auto of ander specs zullen willen kopen.
Niemand kan ooit beweren dat Tesla 100% van alle auto’s zal verkopen.
Echter wat veel mensen niet begrijpen is dat Tesla het doet tegen veel lagere kosten en een totaalpakket levert die de concurrentie niet heeft.
En de vraag is welk deel van de concurrentie uberhaupt zal overblijven, want dat er een deel het niet zal overleven staat als een paal boven water.
XM'etje zegt
@autorijdert: jaja, U weet alles beter. Vergeet niet dat Tesla aantallen levert maar Geen BMW kwaliteit. Ze mochten willen dat ze dan kunnen!
autorijdert zegt
Jaja u denkt het beter te weten.
Laten we stellen dat BMW inderdaad betere kwaliteit zou leveren.
Dan nog is het maar de vraag wat je liever wilt, een “kwalitatieve” auto die lichtjaren achterloopt op EV techniek en zonder laadnetwerk.
Of een minder “kwalitatieve” auto dat een veel betere techniek heeft.
Jij vertelt het alsof “kwaliteit” het allerbelangrijkste is, als BMW dat uberhaupt al heeft want dat is maar de vraag.
BMW heeft talloze terugroepacties gehad zelfs recent nog en je betaalt je zeker met een BMW scheel aan defecte onderdelen die je sowieso zal moeten kopen omdat er altijd wel iets kapot gaat aan een BMW.
Lekkere “kwaliteit” heb je dan…
tvr1974 zegt
@mashell: TOV het tesla netwerk is er nog geen concurrentie. Daarbij kan Tesla overwegen om voor ieder die tesla rijdt de electra kosteloos (dit was in eerste instantie al zo) wederom aan te bieden bij hun Tesla Stations.. waar je bij alle andere merken gewoon betaald bij snellaad netwerken. Dan hebben ze weer een USP die met name “veel km” rijders aan zal spreken. Dus ze lopen op infra nog wel jaren voor, op kwaliteit is er een hoop te verbeteren
mashell zegt
In een tijd waarin energie duur zal Tesla dat niet zo snel doen. Overigens zijn is het totaal aan snellaadstations van andere merken (ze spaart geen zegeltjes en zit dus niet aan een merk vast) al veel uitgebreider dan het Tesla netwerk. Ik zou in Nederland bij Tesla kunnen laden maar heb daar helemaal geen behoefte aan.
flutterby zegt
@mashell: ik zie die toegevoegde waarde van Superchargers ook niet en ons gezin doet 90% van de kilometers met een elektrische bereik van 200 km.
autorijdert zegt
Als energie duur is is benzine nog duurder.
Dus dat is totaal niet logisch wat je zegt.
Electriciteit word geproduceerd met een mix van verschillende manieren van opwekking en zal dus per definitie altijd goedkoper zijn dan benzine.
cdlop01 zegt
Typische Duitse arrogantie, Tesla regeert op EV vlak, verder waardeloze auto (afwerking en bouwkwaliteit) maar als het gaat om EV kwaliteiten, toonaangevend. Dan moet de kleine betaalbare EV en cybertruck nog komen. Duitsers zijn kansloos.
toniominestrone zegt
@cdlop01: De titel komt niet overeen met wat deze beste man beweert, hij geeft alleen maar aan dat Tesla niet meer het unique selling point heeft en dat is ook gewoon de realiteit, niks arrogantie
maarteno zegt
Vooralsnog is het Tesla + Supercharger netwerk…ok misschien hebben wij in NL ook wel echt goede alternatieven…maar wereldwijd ligt men nog steeds flink achter op dat netwerk….en ook al zegt Elon het ook te willen openen voor non-Tesla’s, zover is het nog niet..dus ja er komen steeds meer Tesla alternatieven…maar de USP blijft nog eventjes…
flutterby zegt
@toniominestrone: geen USP? Als BMW de marges van Tesla kon evenaren op dit soort volumes dan had de beste man een forse bonus gekregen! Blijkbaar voegt Tesla onderweg meer waarde toe dan BMW.
karhengst zegt
In vergelijk met BMW hebben anders ze nog altijd het design als troefkaart in de hand.
bernoulli zegt
Tesla en BMW maken allebei lelijke auto’s.
baf07 zegt
@karhengst: nou slaat BMW wel eens de plank mis, maar Tesla is een partij saai zeg! Een dertien uit een dozijn styling…
DeWitteCondor zegt
@baf07: klopt. Maar ergens wel blij dat ze niet zo overdreven futuristisch gestyled zijn. Echter, na 10 jaar begint t wel erg eentonig te worden. Ik word persoonlijk ook niet vrolijk van het interieur. Nog los van bouwkwaliteit.
Pascal zegt
Bouwkwaliteit in sinds de 2021 refreshes behoorlijk aangepakt hoor, zeker ook in de interieurs. Dat het hoog tijd is voor nieuwe styling ben ik zeker met je eens.
autorijdert zegt
Ga je nou over smaak twisten?
Er is een hele waslijst aan auto’s die je kan bestempelen als saai voordat Tesla aan de beurt komt.
Daarnaast is het een kwestie van smaak.
Zat mensen die een Porsche ook saai of lelijk vinden.
Dus zegt niks.
meetsysteem zegt
Tesla blijft. De anderen halen bij maar niet in. Tegen die tijd is Tesla kwalitatief weer dichterbij, maar dus niet meer uniek. Mooi hoor die competitie.
superuniti zegt
BMW heeft strategisch gekozen voor het toepassen van elektromotoren zonder permanente magneet en daarom met koolborstels.
BMW kan dus wel stoer praten, maar durft niet eens uitspraak doen over de levensduur van de borstels. Het is dus nog maar de vraag hoe deze motoren zich houden t.o.v. de concurrentie die brushless varianten gebruiken.
flutterby zegt
@superuniti: Tesla hanteert altijd maar één permanent magnet motor, de tweede (en derde) is een inductie motor vanwege betere performance. In de S en X vind je deze op de achter as en in de 3 en Y zit deze op de vooras. De PM is efficiënter en daarom liever op de vooras, maar de 3/Y is standaard RWD.
fanboy zegt
@superuniti: koolstofborstels? Wie gebruikt dat nou weer in zijn elektrische auto? Een elektrische fiets gebruikt dat al niet.
De motor van de BMW i3 was juist erg vooruitstrevend. Nog steeds wel denk ik.
Maar goed, het gaat er meer om hoe serieus je ermee aan de slag gaat. Deze arrogantie 10 jaar later slaat nergens op. Waarom kon je een paar jaar terug niet gewoon een mooie elektrische 3 serie kopen in de showroom? De techniek hadden ze gewoon.
ouwedibbes83 zegt
@fanboy: wss kon je die elektrische 3-serie niet kopen omdat ze de investeringen in hun bestaande motoren nog terug wilde verdienen en omdat de gemiddelde BMW-rijder hier helemaal nog niet zo om stond te popelen.
De i3 was hun proefballonnetje om de technieken te testen in de praktijk. De hybride modellen waren er voor de twijfelaars. Ik denk dat de timing van BMW niet zo verkeerd is geweest.
jensoffbutton zegt
Tesla hun auto’s zijn binnenkort niet meer hun belangrijkste markt
Ze hebben veel meer in de pipeline, de Semi truck, de robottaxi’s, de robot’s die arbeiders kunnen bijstaan,..
Daarnaast gaan ze nog een tijdje de pionier blijven op vlak van batterijen.
Van de cybertruck verwacht ik niet meer zoveel omdat het veel concurrentie gaat krijgen en het te lomp lijkt voor oa. Europa. Maar er is veel meer Tesla.
autorijdert zegt
Wat veel mensen niet begrijpen is dat de Cybertruck voor Tesla een geld print machine word.
Ongeacht of er concurrentie is.
Want de concurrentie heeft de prijs van de trucks enorm moeten verhogen omdat ze niet voor dezelfde prijs als Tesla kunnen verkopen.
Met 100.000 trucks per jaar maken ze bovendien verlies, ongeacht de prijs die ze ervoor vragen.
Tesla heeft zoveel aspecten overgeslagen voor de productie van de Cybertruck dat het zeer goedkoop te produceren is.
mp014 zegt
Wel beste Pieter…. Ik denk dat er veel mensen heel hard richting tesla rennen als ze deze nieuwe i7 in het echt zien 😂
Niet dat tesla een 7 serie alternatief heeft maar ach een Model S voor de helft van het geld is ook prima. En als ik dan toch zoveel geld te besteden had zou ik eerder bij Audi of Porsche een EV halen. Die i7 is al net zo lelijk als de EQS man man wat is er toch een de hand met BMW en das haus de laatste jaren! Komt bijna niks normaals meer uit de pen 🤦🏻♂️
berlinetta zegt
@mp014: Op de Model S na vind ik de modellen van Tesla nou ook niet bepaald mooi.
autorijdert zegt
Ja leuk dat jij een mening hebt over het design van de auto maar zo heeft de rest van de wereld ook een mening.
En dat zegt dus niks.
welkom101 zegt
Zeiden ze dat niet ook bij Fisker tien jaar geleden?
Pascal zegt
De gebruikelijke Duitse arrogantie. Ondertussen is de gloednieuwe i4 nog niet half de EV die de 2017 Model 3 is. Beter houden ze hun mond en gaan ze terug naar de tekentafel. Ohja, huur ook gelijk ff een andere designer in.
blogie zegt
@Pascal: waarop is dit dan weer gebaseerd? Dat de i4 nog minder dan de helft van een EV is tov de m3?
zesinlijn zegt
@blogie: Tesla heeft geen M3, dat is BMW. Tesla heeft een Model 3.
blogie zegt
’t is volgens mij vrij duidelijk dat ik het over de Tesla model 3 heb, welke vaak wordt afgekort als m3. Maar voor jou speciaal; ik vergelijk de BMW i4 met de Tesla model 3.
sanki zegt
Waarom denk je dat Musk zich nu richt op accu’s ipv de auto zelf…
flutterby zegt
@sanki: omdat meer accu’s betekent meer auto’s.. Tesla is nog altijd gelimiteerd door het aanbod ondanks dat ze 50% per jaar blijven groeien.
Daarnaast wordt er al langere tijd geroepen op “mobility-as-a-service” maar Tesla is de enige die zich daar op richt met de focus op zo goedkope mogelijk kwaliteit te produceren. Uiteindelijk geeft niemand om panelgaps op een (autonome) taxi en pakken ze enorme marges door zonder dealernetwerk te leveren.
Redrum zegt
Panelgaps zijn ook weer al een tijdje verleden tijd hoor…
flutterby zegt
@Redrum: dat zullen ze hier op Autoblog nooit vergeten nog durven toe te geven ;-)
jaapiyo zegt
Panelgaps komen en gaan een beetje bij Tesla. Soms is een modeljaar wat beter, daarna is het weer wat slechter als de kwaliteitscontrole even overgeslagen wordt.
flutterby zegt
@jaapiyo: Amerikanen kunnen gewoon geen fatsoenlijke auto in elkaar schroeven. De auto’s uit China zijn véél beter. Gezien er steeds meer onderdelen en stappen uit het proces verdwijnen zullen de auto’s uit Berlijn en Austin nog beter in elkaar zitten.
Overigens heb in liever de auto eerder en dat die terug moet als het “dealersysteem” waarbij die pas perfect afgeleverd wordt na 2-3 weken “rijklaar maken”.
autorijdert zegt
Tesla heeft omdat ze moesten groeien enorm veel focus gelegd op zoveel mogelijk auto’s te produceren om investeringen te blijven krijgen.
Ze weten echt wel hoe ze auto’s moeten bouwen, de focus lag echter op de aantallen.
Er worden zelfs ingenieurs van SpaceX ingezet voor de kennis, omdat het beide bedrijven van Musk zijn.
En raketingenieurs weten echt wel hoe ze panelgaps moeten aanpakken.
Echter moest het bedrijf in moordend tempo produceren dus hebben ze er weinig focus op gelegd.
flutterby zegt
@autorijdert: tuurlijk kan Tesla de panelgaps wel onder controle krijgen. Maar waarom prioriteit er aan geven als je toch elke auto verkoopt?
autorijdert zegt
Het grappige is dat de anti Tesla figuren nooit praten over de EV gap die ze hebben.
Of de software gap.
Want wat de traditionele autofabrikanten laten zien is dat ze kwa EV techniek en software gewoon lichtjaren achterlopen.
Maar dat is dan ineens geen probleem…
SpiderIV zegt
Nooit verwacht dat ik het zou schrijven maar een Tesla ziet er beter uit dan een nieuwe BMW (oke minder beroerd)
mokummaser zegt
Met de nieuwe 7 is BMW full Frankenstein gegaan. Na die X7 denk je dat het niet erger kan maar dus toch. Het design van de 7 is volledig mislukt. Ik zie een totaal onsamenhangend geheel van Citroën Cactus, Peugeot 607, Opel Omega en Daewoo. Een horrorshow voor Russen en Chinezen met wansmaak. Het probleem met dit soort design is dat het ook heel snel veroudert, wat zal bijdragen aan een extreme afschrijving. Een van de allerllelijkste auto’s ooit gezien .
Rick-dos zegt
Ik denk niet dat Tesla zal verdwijnen maar het zal niet de Apple of Coca cola van de autowereld worden. Dat punt hebben ze een tijd geleden al gemist. Daarbij komt ook nog dat de nieuwigheid van een Tesla en hype er ook wel van af is en de auto scheten laten maken als het claxonneert was sowieso al voor de infantiel onder ons.
Zo innovatief is Tesla ook niet meer. Sterker nog, de gevestigde orde komt met meer interessante dingen dan Tesla. Enige waar Tesla nog op voorloopt is de range maar ook dat is niet echt interessant meer.
Dus ja, ik denk zeker wel dat Nota gelijk heeft.
Diesel Rocks zegt
Tesla is nooit innovatief geweest. Tesla was wel de eerste die groot durfde te investeren in de productie van EV’s. De gebruikte technieken waren tenminste 30 jaar eerder al beschikbaar. Denk aan de BMW E1 bijvoorbeeld. Maar de petrochemische industrie heeft de ontwikkeling van de elektrische auto altijd tegengehouden.
flutterby zegt
@diesel435d: Tesla produceert inmiddels zelf de batterij cellen op het niveau dat de grote batterij producenten hun voorbeeld volgt.. Hoeveel innovatie doet BMW in accu technieken?
De batterij technieken van 30 jaar geleden hadden echt niet de mogelijkheid om praktisch elke gadget of gereedschap van stroom te voorzien. Zelfs rolluiken gaan tegenwoordig op accu’s omdat aansluiting op het stroomnet duurder is.
Uiteraard is het niet alleen Tesla die de batterij techniek zo ver gebracht heeft en is dat sinds Batteryday (2020) pas begonnen, specifiek gericht op auto’s en ter ondersteuning van het stroomnet.
redbeams zegt
@flutterby: Weet je dat heel zeker…want ik lees wat anders: https://www.reuters.com/business/autos-transportation/musks-plan-tesla-built-batteries-has-an-acceleration-challenge-2022-03-11/#:~:text=In late 2020, Musk announced,its current smaller 2170 cells.
flutterby zegt
@redbeams: een maand oud, volgens de Q1 meeting met de aandeelhouders zijn batterijen volgend jaar pas een bottleneck bij gebrek aan grondstoffen.
shifo zegt
@diesel435d: Nooit innovatief? Wat dacht je van het opnieuw uitvinden van auto productie met een structurele batterij pack, front casting, rear casting en het ontwikkelen van hun eigen batterijen. Daarnaast ook nog een zelfrijdende beta die in ontwikkeling is.
autorijdert zegt
Roepen dat Tesla nooit innovatief is geweest is een fout lege statement dat nergens op is gebaseerd.
Je roept exact het tegenovergestelde van de feiten.
Het grootste deel van de autofabrikanten heeft nog steeds geen antwoord op de Model S uit 2012.
Dat is dus 10 jaar geleden…
En dan heb ik het niet eens over het feit dat Tesla zijn eigen batterij techniek met 4680 en dry electrode heeft ontwikkeld, Gigacasting, software in eigen beheer heeft, laadnetwerk, zelf ontwikkelde supercomputer.
Hoeveel autofabrikanten ken jij die hun eigen supercomputer hebben gebouwd?
Diesel Rocks zegt
Ik riep het tien jaar geleden al, in de toekomst zal Tesla zich voornamelijk richten op de productie van batterijen. Geen auto’s meer want die concurrentie kunnen ze nooit aan gezien de kwaliteit en complexiteit. Want zeg nou eerlijk, in een Tesla is het gevoel van luxe of moderniteit echt ver te zoeken. Het zou mij niets verbazen als de toekomstige BMW’s. Audi’s en Mercedessen gaan rijden met Tesla batterijen.
Pascal zegt
“Tesla is nooit innovatief geweest en mist gevoel van moderniteit?” Volgens mij meen je het echt, hilarisch. BMW was goed bezig ten tijde van de i3, maar heeft daarna de boot gemist. Nu spelen ze catch-up met o.a. de (loeizware en niet zo efficiente) i4, en dat lukt dus nog niet zo goed. Dat laatste vind ik trouwens jammer want ik zou dolgraag weer een BMW willen als volgende auto maar dan zal hun techniek (zeker voor dat geld) wel bij de tijd moeten zijn.
flutterby zegt
@diesel435d: je kan het blijven roepen maar ondertussen koopt Tesla nog steeds elke cell op die ze kunnen vinden (voor een redelijke prijs) en ondanks hun eigen plannen voor productie blijven ze de huidige fabrikanten oproepen om te groeien. De honger van Tesla naar batterijen is nog niet voldaan en de energietak (en Semi) is niet tot amper opgestart.
bimmerpost zegt
@diesel435d: laten ze dan ook maar de hele aandrijving van Tesla overnemen. Ben laatst gaan kijken bij de Duitse 3 ivm eventuele vervanging van mijn 4 jaar oude model S. Komen met hun nieuwe modellen (EQS/E, iX, eTron) niet eens in de buurt van de specs van de model S van jaren terug.
pramm zegt
Ben heel benieuwd hoe je dan aankijkt tegen de feiten:
Alle merken hebben minder volumes in de markt gezet, terwijl Tesla een steady groei laat zien waarbij enkel de snelheid waarmee nieuwe fabrieken geopend kunnen worden, de beperkende factor lijkt te zijn.
Alle auto’s die Tesla produceert zijn voor de klant, terwijl bij de andere merken er grote voorraden staan bij dealers en importeurs.
De marge van Tesla, is hoger dan bij welk merk dan ook. Sterker nog, Tesla maakt op de model 3 marges waar andere merken met hun topsegment auto’s nauwelijks aan kunnen tippen.
Daarom ben ik benieuwd waarom ze volgens jou nooit kunnen concurreren. De complexiteit hebben ze zo te zien beter onder controle dan de concurrentie die momenteel vanwege de complexiteit juist niet kan produceren.
Kwaliteit, is echt niet zo slecht als hier veelal wordt geroepen. Sterker nog, ik denk dat de meesten nog nooit in een Tesla hebben gereden, laat staan er enkele dagen gebruik van hebben kunnen maken.
Ten aanzien van moderniteit… Sorry. Zo lang andere EV’s niet naar de eindbestemming kunnen navigeren, rekening houdend met snellaad stops etc, of zo lang andere EV’s op basis van een interval aangeven dat olie moet worden bijgevuld, laat staan de noodzaak om de mate van regeneratie iedere keer weer handmatig te moeten aanzetten, of altijd maar weer een start en stop knop in de auto te houden, kan ik niet anders dan concluderen dat andere merken nog een lange weg te gaan hebben alvorens ze op het “moderniteitsniveau” van Tesla komen.
shifo zegt
@pramm: de marges zijn overigens hoger op de model Y dan de model 3.
moveyourmind zegt
Als Tesla het door toedoen van BMW het niet gaat halen kan dan stapt de huidige designer van BMW zeker op en gaat hij bij Tesla werken.
Pascal zegt
Tesla heeft helemaal niks te vrezen van zowel BMW als Mercedes. Het concurrentiegevaar komt veel eerder uit Koreaanse hoek.
flutterby zegt
@Pascal: de Koreanen maken leuke EVs voor de consumenten, maar de aantallen tonen nog niet echt een zakelijk succes (lees: winst). Persoonlijk denk ik dat straks echt de massa adoptie met name door Chinezen wordt gedragen dankzij hun expertise is LFP batterijen.
BMW zal net als Porsche in haar eigen niche relevant blijven (zie bijv de liefde voor de i4). De grootste klappen komen bij de échte volume merken (VW, Toyota, Stelantis)
karhengst zegt
Dit. In het modale segment zijn Kia en Hyundai niet weg te denken. En met Genesis zet het concern een serieus offensief in om premium klandizie in de watten te leggen. Als je de Duitse media een beetje leest zie je tussen de regels door toch echt vooral veel respect mbt het niveau waarop dat concern zich bevindt. Vandaar ook berichten als dit dus. Duidelijk iemand die nog in de ontkenningsfase is.
lexis zegt
Idd Duitse arrogantie, eerlijk veel mooi spul heeft BMW momenteel niet in de aanbieding,. De 4 reeks komt toch maar heel traag van de grond. In België amper te spotten en is nu toch al 2j op de markt. 1 serie is ook al geen hoogvlieger 3 serie doet het goed, maar omdat nu een beauty te noemen. 5 serie loopt op zijn einde, hopelijke wordt dat ook geen gedrocht zoals de nieuwe 7 . De x modellen doen het wel goed al zijn de ix modellen dan weer een klucht, of je moet slechte smaak hebben. Maar voor mensen met veel poen gaat soms meer over om te choqueren omdat het kan. Ik zou toch maar oppassen van de Tesla’s en EV Kias, die doen technisch allerminst onder.
lexis zegt
Ook ooit een BMW gekocht omdat mijn Japans voorleursmerk enkel nog hybrids invoerde. Een zes cyl was een van de prio’s. Veel keus was er niet als het ook rwd moest zijn. Maar om nu te zeggen dat ik een BMW fanboy geworden ben, neen daarvoor zijn er toch wat te veel issues geweest. Maar ik moet het BMW nageven hun marketing is heel sterk.
PunicaOase zegt
Tesla moet lekker EV techniek, accu’s, thuisaccu’s, etc. blijven ontwikkelen en verkopen aan wie maar wil. Het laten bouwen van auto’s lekker aan de gerenommeerde bedrijven laten die daar al 100 jaar ervaring mee hebben.. maar wie ben ik, hahah!
flutterby zegt
@punicaoase: Tesla bouwt de Model 3 ongeveer 3x zo snel als Volkswagen de ID3. Die 100 jaar ervaring lijkt daar meer een balast dan voordeel als je de Herman Dies hoort praten.
PS: Al zie ik Herman Dies de komende 5 jaar na al dat geflirt met Musk ook wel als COO of CEO van Tesla.
ffw88 zegt
Is het nu al weer 1 april ja?
lithiumion zegt
Zwaktebod
vreekfonk zegt
Verwacht voorlopig niet dat Tesla voorbijgestreefd zal worden. Neem voor de gein een kijkje bij de nieuwe productiefaciliteit in Austin, ongekend innovatief en modern opgezet. Daarnaast is de bouwkwaliteit van de huidige Tesla’s prima (genoeg testen te vinden van de Chinese en Duitse Tesla’s) Ook op prestaties en Kw/kg verhouding lopen ze nog mijlen voor op de concurrentie.
tjorque zegt
Na de hoogmoed komt de val…
En na al die gedrochten hopelijk terug iets moois uit München…
Voorlopig zijn er enkel nog 2-wielers van bmw waar in geld aan wil geven.
Qua design moeten ze voor de 4-wielers toch echt wel eens uit een ander vaatje gaan tappen…
faithnomore zegt
Ik vrees dat het vooral het bmw tijdperk is dat tot een einde komt. Als design laatste modellen ook naar 5 en 3 wordt doorgetrokken zie ik bmw echt niet overleven.
jaapiyo zegt
Als de geruchten kloppen krijgt de 5 geen gespleten koplampen en een normalere grille. Laten we het in ieder geval hopen.
Pascal zegt
Ze lijken inderdaad met de 5-serie altijd vrij voorzichtig te zijn met de styling (wat hier zeker een voordeel zou zijn)
RiKe zegt
Als ik zo kijk naar de schrikbarend lelijke modellen, en de zeer slechte klantenservice van BMW die mijn vader heeft ervaren, zal ik nooit een BMW kiezen.
Bella Macchina zegt
Dat er steeds meer concurrenten voor Tesla komen is logisch en eigenlijk de verdienste van Tesla zelf dat aangetoond heeft dat elektrisch rijden zowel praktisch als economisch kan zijn. Als het tijdperk van Tesla al voorbij zou zijn, heeft BMW daar volstrekt niets mee te maken.
Pascal zegt
Klopt, toen Musk lang geleden de patenten openbaar maakte zei hij al dat hij gewoon de EV-ontwikkeling wil aanjagen en zou stoppen met auto’s bouwen zodra dat voor Tesla niet meer relevant is.
harrie zegt
Aaaai ik was al niet zo onder de indruk maar de persplaten waren blijkbaar ook nog eens uit de meest gunstige hoeken geschoten.
bernoulli zegt
De ‘magie’ is er bij Tesla wel vanaf. Er was een tijd dat de Model S een koppendraaier was, maar nu zie je in elke willekeurige straat wel een witte (want gratis) Model 3 SR staan in plaats van de 14% V40 D2.
Ik vind die 3 ook echt lelijk. De misses hier trouwens niet. Die had wel graag gehad dat ik zo’n witte rakker had besteld. 😂
kas_par zegt
Dit dus…. ik vind Tesla een jaar of 7 terug (gok ik) echt een droomauto. Nu kijk ik niet eens meer om. Saaie auto slechte bouwkwaliteit en te vaak gereden door fanboys zonder inhoud.
kas_par zegt
Als Tesla niet blijft vernieuwen en vooral de bouwkwaliteit opschroeft is het inderdaad einde oefening over een tijdje. Maar dat tijdje kan nog makkelijk 5 tot misschien wel 10 jaar zijn. Voorlopig hebben ze genoeg fans en dat die ze beter dan de andere merken en naar goed voorbeeld van Apple. Ze weten mensen aan zich te binden tot een niveau dat ze lopende reclameborden worden. Geniale marketing! Maar op de lange termijn gaat dat ergens mis als je niet blijft vernieuwen en verbeteren. Tesla heeft daar nog alle tijd voor, maar de laatste 2-3 jaar maken ze het niet erg waar….
Pascal zegt
Welke marketing doet Tesla dan precies? Enige wat er gebeurt is dat de grote leider zichzelf in de kijker weet te houden met allerlei tweetjes, dat was het. Het marketingapparaat van BMW is daarentegen wel gigantisch te noemen.
Ik ben pas echt fan geworden na ontvangst van mijn exemplaar vanwege o.a. performance, stuurgedrag, geluidsinstallatie en de software. De gebruikerservaring is gewoon ongeëvenaard goed met zo’n ding, maar dat is iets wat je klaarblijkelijk moet ervaren. Tesla heeft de hoogste klanttevredenheid in de business dus er zijn er heel wat meer die zo denken.
Ze hebben in 2021 alle modellen nog een refresh gegeven op vele fronten (inclusief de interieurs), ze lopen nog dik voorop qua effiency en ze hebben diepe zakken om de komende jaren door te innoveren; dus we hoeven ons over Tesla zeker geen zorgen te maken.
cdlop01 zegt
Tesla is net zoals Apple, je wilt een Apple, je wilt een Tesla. Deze Bmw is gewoon de zoveelste EV, een nieuwe Tesla is een hype en zal trendsetter blijven en unieke positie houden, wat de Duitsers ook beweren.
frank2b zegt
Net als Apple: overhyped & overprized.
Pascal zegt
Als je alleen op specs let is Apple overpriced ja (en bepaalde producten van hun zijn sowieso belachelijk). Maar zodra je ook eens goed op gebruikerservaring gaat letten, ziet het plaatje er alweer heel anders uit. Overigens is een MacBook Air M1 objectief een koopje voor wat je krijgt aan bouwkwaliteit, battery-life en performance.
leenvandriel zegt
Verschrikkelijk die EV’s.
frank2b zegt
Duh.
Die was allang voorbij.
teslaman zegt
Komt van Philips… Zegt eigenlijk genoeg!
Vergeet dat als BMW en de overige concurrentie groeit Tesla ook mee groeit!
Qua infrastructuur is Tesla bovendien mijlenver vooruit op de rest. Kan Musk mooi een deal maken met diegene die hem vroeger het meest hebben uitgelachen. “Mogen we aub bij jou aan de stekker?”