Vooruitgang is zeker niet verkeerd. Dat bewijst deze BMW 7 Serie eens te meer.
Vaak denken we met weemoed terug aan auto’s van vroeger. Klassiekers, youngtimers en alles wat nog lekker eenvoudig was. Nu is dat overigens niet nieuw. In de jaren ’90 verlangden we massaal terug naar auto’s uit de jaren ’70. En ja, in de jaren ’70 vond je opa de auto’s veel te modern. De jaren ’50: toen werden er nog échte auto’s gebouwd.
Veiligheid
Een groot verschil van toen in vergijking met nu is de veiligheid. Zowel de actieve als passieve veiligheid is er enorm op vooruitgegaan. Dat bewijst deze BMW 7 Serie. Gisteren, laat op de avond, vond er namelijk een eenzijdig ongeval plaats. Dit gebeurde in de buurt van Nagele op de N713. Mocht je dat helemaal niets zeggen: welkom in de Noordoostpolder.
Overstekend wild
Naar alle waarschijnlijkheid probeerde de bestuurder overstekend wild te ontwijken. Hij verloor daarbij de macht over het stuur en raakte een boom. Daardoor begon de grote BMW te tollen en raakte derhalve nog een paar bomen. Hierbij verloor de 7 Serie een achterwiel, welke uiteindelijk in een sloot belandde. Op de foto’s is te zien dat de airbags geactiveerd zijn.
BMW belt hulpdiensten
Normaliter moet de bestuurder of een omstander de politie bellen. Bij deze BMW 740e gebeurde het nog sneller, want de auto deed het namelijk zelf. In de auto zit een systeem (eCall) dat herkent wanneer er een ongeluk plaatsvindt en geeft dit direct door aan de hulpdiensten. Die konden op de meter precies zien wáár het probleem plaats heeft gevonden. Ze waren dan ook snel ter plaatse.
Gewond
De bestuurder van de plug-in hybride 7 Serie overleefde het ongeval, maar raakte wel gewond. De automobilist heeft volgens de politie zijn kaak gebroken en werd naar het ziekenhuis en Zwolle gebracht per ambulance.
denniss00 zegt
Lieve auto
johnwaters zegt
Mijn Skoda doet dat ook.
tymo zegt
@johnwaters: en de Volvo uit 2005 van mijn buurman ook…
tazmania zegt
@tymo: en een Corsa uit 2003 met OnStar ook. Als dat nog actief is.
tanzanitef30n zegt
@johnwaters: maar jou skoda heeft geen Aliexpress voorlip waarbij er gezegd moet worden wanneer je in je binnenspiegel dat lipje op je af ziet komen je vanzelf opzij gaat…
mopar zegt
@tanzanitef30n: dat is de sleepkabel…
autodrome zegt
@johnwaters: die belt de uitvaart?
mwti zegt
@johnwaters: wie slim is rijdt Skoda was het toch? Ik rij daarom BMW.
nofxke zegt
@johnwaters: ongeval gehad met Peugeot 308 in 2014, die belde toen ook zelf de hulpdiensten, krijg je operator aan de lijn en indien je niet antwoordt wordt zowieso alles uitgestuurd. Na 2 minuten ging alle verlichting op de snelweg aan en na 3 minuten waren de eerste hulpdiensten er al.
Werkt perfect en is helemaal niets uit 2020, laat staan van BMW
trackpro467 zegt
@nofxke: maar hier zit wel doorontwikkeling in. Welke richting je op rijd (zodat de ambulance bijv. Niet aan de verkeerde kant van de snelweg staat enzo) en welke airbags er af zijn gegaan, hoeveel inzittenden ect. Als je hierin verdiept zie je pas hoe veel ze inmiddels al kunnen weten zonder contact te hebben gehad.
broekhoest zegt
Gaaf dat dit soort techniek in de praktijk ook echt werkt!
Ik ben benieuwd welk systeem BMW hiervoor gebruikt. Mijn Fiesta uit ’14 heeft namelijk dezelfde soort tech aan boord, maar mag officieel in Nederland niet worden gebruikt.
Er wordt bij een ongeval gebeld met een vooraf opgenomen bericht van Ford, een robotstem, zo je wilt, en daar mogen de NL’se hulpdiensten geen telefoontje van aannemen….
arierobbemont zegt
@broekhoest: Als ik het goed begreep is het geen geautomatiseerd gesprek maar een melding bij de hulpdiensten. Daarom zal dit systeem denk ik wel gebruikt mogen worden.
gwnbmw zegt
@broekhoest: volgens mij belt de bmw alleen de centrale, en moet je zelf praten. Beetje hetzelfde als wanneer je zelf 5 keer op de uitknop drukt op je telefoon.
trackpro467 zegt
@broekhoest: klopt, er zit een callcenter in polen geloof ik die alle hulpdiensten onder de knop heeft. De hulpdiensten kunnen namelijk geen berichten ontvangen met zoveel info als de auto’s tegenwoordig kunnen uitsturen…
larsyboy1997 zegt
BMW heeft zijn eigen call centre waar automatisch naar gebeld wordt wanneer een airbag afgaat. Die kunne dan hulpdiensten bellen en de locatie doorgeven
srvwagen zegt
@larsyboy1997: Klopt! Reed vanochtend achter mijn opa en die zag een auto over het hoofd en kreeg een ongeluk waarbij de airbags afgingen. Toen ik de deur bij hem open trok hing er al een mevrouw van BMW (?) aan de lijn om te vragen of alles goed was en er een ambulance moest komen. Goede zaak!
sportevo zegt
Ik heb in mijn auto wel een SOS knop zitten. Maar of die ook zelf de hulpdiensten ‘belt’ weet ik eigenlijk niet.
Er is op youtube wel een filmpje van iemand die een trackday rijdt met zijn Corvette. Tijdens de snelle rondes dacht de auto dat hij gecrashed was en toen werd de bestuurder steeds gebeld door Chevrolet of het goed ging omdat ze de melding ontvingen dat er iets gebeurd was met de auto. Het gps systeem had niet door dat de auto op een circuit was.
fmgarcia zegt
@sportevo: Ja dat had met de G krachten te maken. Boven 2 G ging dat ding af. Hilarisch gesprek haha. Ga t filmpje straks nog eens kijken.
dwfc zegt
Correct.
Op de 7 staat ook een connectieknop waar je voor allerhande vragen aan de man in de centrale kan vragen.
Vragen over een hotel, goed restaurant in de buurt enz. het kan allemaal.
Of het nuttig is ….. dat vult iedere voor zich in.
escort77 zegt
@dwfc: aaah, het onStar systeem van GM/Opel/Saab van 20 jaar geleden dus.
phr34k zegt
@escort77: Of het CONNECT systeem van Alfa/Fiat 20 jaar geleden.
sportevo zegt
@dwfc: dat is toch onderdeel van het connected drive pakket, de conciërge service?
gwnbmw zegt
@dwfc: tja, het ontwikkelt banen en het zorgt er hopelijk voor dat mensen op de knop drukken ipv met hun telefoon te gaan zitten klooien.
kemi zegt
@dwfc: heeft mijn 3 reeks ook
sportevo zegt
https://www.youtube.com/watch?v=_IRmS_yshb4
Dit filmpje dus
subgtt zegt
Een half jaar geleden had ik een ongeluk in mn BMW 325i uit 2005, die belde ook automatisch de hulp diensten. Terwijl ik mega brak in de auto zat hoorde ik ineens de 112 alarm centrale. Stond er van te kijken dat het in een auto uit 2005 er al in zat.
neeszz zegt
Er zijn inderdaad wel meer automerken die dat hebben. De DS4 Crossback beschikt ook over zo’n soort systeem.
robert110 zegt
Als het goed is heeft elke nieuw auto zo’n eCall systeem. Sinds 2018 is het in Europa namelijk verplicht.
borrelnoot zegt
Dergelijke systemen bestaan toch al heel lang? Zelfs in goedkopere wagens? Ik zie de nieuwswaarde niet zo? Tis mooi dat het werkt hoor, daarnietvan.
erwine60 zegt
@borrelnoot: klopt, alleen nu heeft een journalist geschreven alsof het een wonder is dat dit gebeurd.
Nu nemen andere nieuws sites het allemaal over.
BMW had al de SOS knop ( omstreeks 2005 en later ) dit betekend niet dat er automatisch gebeld word bij een ongeval, echter wel vanaf modellen na 2009 als ik het goed heb.
sportstand zegt
Het werkt zelfs op een ijsmeer in het noorden van Europa!
Kijk maar: https://youtu.be/vior_4LJKNo?t=453
Nlse X4M die even op een ijsmeer crashed, beste klapper
thomasthomas zegt
U spreekt met de 740e met mij alles goed hoor, maar de bestuurder heeft een gebroken kaak.. tot zo!.
gloudertje zegt
Mooi systeem. In mijn f30 zit het volgens mij ook. In ieder geval een sos knop. En die werkt. Kwam ik achter toen mijn zoontje van 2,5 erop had gedrukt toen ik de auto aan het wassen was en hij in de auto aan het spelen was….
potjak zegt
@gloudertje: klopt op mijn f31 ook.
rutgerg zegt
@gloudertje: zo’n knopje vraagt er gewoon om om ingedrukt te worden en te kijken wat er gebeurd …. niet alleen bij kinderen!
none zegt
Ik zou me schamen als mijn zoontje dat deed. Maar tegenwoordig lijkt het wel de standaard om dit goed en grappig te vinden. Ohhh lachen mijn zoontje heeft 10k op ebay gekocht. Wat is het volgende, ooh lachen mijn zoontje heeft zijn broertje neergeschoten? Meer mensen moeten geen kinderen nemen, is beter voor het milieu (en kan de rest gewoon in v12’s en v10’s blijven rijden)
rutgerg zegt
@none: overdrijven is ook een vak…. alsof kinderen vroeger niet stiekem in de telefooncel naar 0611 belde… kom op man.
gloudertje zegt
@none: tuurlijk schaamde ik mij op dat moment toen ik iemand hoorde vragen naar politie, brandweer of ambulance. Heb mij uiteraard geëxcuseerd. Gaat mij niet nogmaals gebeuren.
Jij en jouw kinderen zijn perfect begrijp ik uit jouw betoog? Yeah right…
E34M5Touring zegt
Mn pa’s 2002 A8 deed dat ook. Is toch niet zo speciaal?
ffw88 zegt
Niks bijzonders… Bestaat al jaaaaren
pa045 zegt
@willeme: Ecall is verplicht sinds april 2018 op alle nieuwe auto’s. Wordt straks ook bij de APK meegenomen.
Waarom is dit artikel zo bijzonder?
Kan niet beter een algemeen artikel geschreven worden over de werking en dergelijke van deze systemen?
willeme zegt
@pa045: vanwege de 7 Serie. Dit doen we vel vaker, als er bijzondere of dure auto’s gecrasht zijn.
Het is gewoon een melding. Nergens staat vermeld dat het systeem supernieuw is of dat het een noviteit is.
phr34k zegt
Holy shit. De Alfa 147 uit 2001 die ik ooit had had dit al.
johnwaters zegt
@tanzanitef30n: het bestaan van dit artikel zegt veel over de beperkte kennis van de schrijver.
Dutchdriftking zegt
Hoe komt dit bericht binnen bij de meldkamer? Een blikkerige stem aan de telefoon, een tekstbericht? Een servicemedewerker van BMW?
trackpro467 zegt
@dutchdriftking: eerst naar een centrale, die ziet hoeveel mensen erin zitten en hoe heftig het ongeluk is geweest (letsel) de centrale schakelt dan de nooddiensten in en geeft aan hoeveel ambulances ect er naartoe moeten
jometdebanjo zegt
Ja Autoblog, iedere auto vanaf 2017
heeft dat standaard. Zelfs mijn vorige F31 Touring van 2019 die nu total loss is
kniesoor zegt
Zo de reacties hier lezend is het met name een nuttige accessoire voor BMW-rijders . . . ?
jagofiel zegt
Overstekend wild… Rrrrrrright.
Dat is een flinke klap geweest op een plek waar je hoe hard (?) mag?
ouwedibbes83 zegt
@jagofiel: laat op de avond, kan ook zijn dat hij slaperig werd en van de weg raakte.
cossiekiller zegt
Met een ongeluk met mijn fiets worden de hulpdiensten ook automatisch verwittigd…
Als ik hard genoeg tegen een nieuwe 7-serie bots.
ericd zegt
Oi, uppercut van de airbag? En dan verwachten mensen dat we binnenkort gewoon kunnen dutten omdat de automatische piloot het overneemt. Mooi niet dat ie zoiets kan voorkomen. Zou wel willen weten of de man op tempo reed en minder zat op te letten omdat ie in het volste vertrouwen verkeerde van z’n moderne BMW…
mopar zegt
Niets bijzonders. Op mijn E65 uit 2002 zit ook zo’n systeem. Doet het na 18 jaar ook nog.
Jochen zegt
Het is ook lastig rijden met alle gordijnen dicht. Je vraagt dan ook om een ongeluk.
trackpro467 zegt
Wat gaaf is bij BMW (en mercedes?) is dat de auto kan doorgeven hoeveel mensen in de auto zitten, welke airbags er af zijn gegaan (om letsel alvast te kunnen inschatten) en het geeft door welke rijrichting die op ging waardoor de hulp dienst niet de verkeerde kant heeft op de snelweg.
Dat zijn toch net dingen wat het verschil kan maken in vergelijking tot oudere systemen
P1m zegt
Dit systeem is verplicht in iedere auto gebouwd sinds 1 april 2018, dus zo bijzonder is dit niet. Bron: https://europa.eu/youreurope/citizens/travel/security-and-emergencies/emergency-assistance-vehicles-ecall/index_nl.htm