Ook al is VW nog lang niet dood, de aasgieren cirkelen in groten getale boven het ‘schone-dieselkarkas’. We verzamelden een vracht aan nieuwssnippers, die allemaal op hetzelfde neerkomen: ‘betalen, pannekoek!’
In een gisteren uitgegeven communiqué laat de Vereniging van Effectenbezitters weten dat haar leden 2,5 miljard euro schade hebben geleden door de koersval van het aandeel Volkswagen. Waarom haar leden kennelijk allemaal uit moesten stappen en verlies moesten pakken wordt niet helemaal duidelijk.
Op VW’s thuismarkt ondertussen heeft de Duitse minister Dobrindt (CDU/CSU) aan het parlement laten weten dat er met 2,8 miljoen Duitse VW’s is gesjoemeld, waarbij het gaat om 1.6 en 2.0 TDI’s. Hierbij is onduidelijk of hij dit aantal rechtstreeks van VW heeft gehoord. Ondertussen eist oppositiepartij SPD dat Volkswagen zijn in Duitsland geleverde auto’s kostenloos repareert. Of dit inhoudt dat de SPD alleen wil dat de manipulatieve software verwijderd wordt of dat er aan de hardware moet worden gesleuteld om emissies terug te dringen is niet helder.
In de VS – waar Volkswgen pas gisteren besloot te stoppen met ‘schone’ dieselreclames – gaan de autoriteiten bij monde van de EPA ondertussen alle auto’s (dus ook niet-VW’s) testen op de aanwezigheid van onregelmatigheden, en zojuist werd bekend dat Zwitserland als eerste Europese land de verkoop van ‘verdachte’ VW-dieselmodellen in de ban doet.
Overige Nederlandse reacties
Gisteren sprak minister Schultz zich uit over dieselgate, waarbij ze overigens ook aangaf dat er door TNO in Nederland al wordt getest onder reële omstandigheden. Wie meer reële cijfers wil zien omtrent NOx raden we dit rapport aan.
Jesse Klaver van GroenLinks pleitte gisteravond in Pauw voor een verkoopstop van VW’s in Nederland, en tot slot doet Natuur & Milieu in eigen land een duit in het zakje door te stellen dat Nederlandse automobilisten tot 450 euro per jaar duurder uit zijn door ‘gesjoemel’. De mening van Peter R. de Vries is ons vreemd genoeg vooralsnog niet bekend, maar gooi een euro (of liever een biljet van 500) in de man, en hij geeft hem.
U ziet, werkelijk iedereen heeft een mening over dieselgate, ongeacht of ze er verstand van hebben of niet. Hier zien we regelmatig kruisverbanden gelegd worden tussen Amerikaanse en Europese emissienormen, die sterk van elkaar verschillen, maar ook tussen de gewraakte defeat devices en een legitieme NEDC-test. Wat in ieder geval als een paal boven water staat is dat dieselgate de Nederlandse consument bar weinig kan schelen, maar ook dat VW van werkelijk alle kanten claims kan gaan verwachten van mensen en instanties die een graantje mee willen pikken van het schandaal. En laten we eerlijk zijn, dat heeft VW volledig aan zichzelf te wijten.
Een voordeel van al het tumult omtrent de emissiefraude is dat de kans dat nieuwe en realistischer verbruiksmetingen versneld worden ingevoerd, groter is geworden. Bij een betere verbruiks- en dus ook emissieopgave kan een fabrikant zich in ieder geval niet meer achter de discrepantie tussen laboratorium- en daadwerkelijke omstandigheden verschuilen.
Foto: Greenpeace Duitsland protesteert (alweer) voor de VW-fabriek in Wolfsburg.
lekkaah zegt
Scherp stukje zo op de vroege morgen smoke
Lol @ petertje, cap’n hindsight xl
Benz65 zegt
De advocaten van VW zijn messcherp, verwacht dat het minimaal 3-5 jaar duurt voordat iemand een cent krijgt; mocht er zelfs iemand een cent krijgen.
sergio72 zegt
@Benz65: Vw is een procedure op gang aan het zetten om de eigenaars tegemoet te komen. Maar wat denk je van de burgers die deze te vele uitstoot inademt? Vw heeft iedereen benadeeld.
lekbak zegt
Zijn die beleggers echt zo dom en egoïstisch dat ze een Europese crisis willen riskeren voor een paar stuivers vergoeding?
Als vw kapot wordt gemaakt moet het gered worden door de Duitse overheid. Als dat gebeurd krijgt de hele Duitse economie een klap en daarmee de gehele Europese economie. Waarna de beleggers weer een hele hoop centen kwijt zijn.
Europa is het best af door niet iedereen te laten claimen maar slechts de (Europese) overheid een -niet te dikke- boete neer te laten leggen en de regels uiteraard te veranderen. Misschien klinkt dat alsof de grote bedrijven weer winnen, maar iedereen verliest als dat soort bedrijven verliest.
pomoek zegt
@lekbak: Antwoord op vraag 1: Ja dat zijn ze, maar dat gaat nu denk ik niet gebeuren.
lemster zegt
@lekbak: Die beleggers hebben geen belang bij het in stand houden van de economie (behalve dat het misschien invloed heeft op hun overige aandelen). Net zoals vrijwel iedereen (ook al zeggen ze van niet) gaat het hen om hun eigen portemonnee. Zie het zo: of je hebt niet zoveel geld maar de economie is gezond, of je hebt heel veel geld en de economie is ongezond. In welke van de twee scenarios ben jij als individu het beste af?
We hebben het nu over mensen die voor hun werk/hobby extreem calculerend met hun geld omgaan, dus hier zullen ze ook de risico’s in hebben gecalculeerd.
Overigens is de claim terecht als definitief bewezen is dat Volkswagen willens en wetens fraude heeft gepleegd. Daar zijn wetten voor.
lekbak zegt
@lemster: een claim die een bedrijf kan vernietigen is nooit terecht. Een mens krijgt ook geen doodstraf voor fraude. Als iemand 1000 mensen oplicht krijgt die maar één keer (zwaar) straf opgelegd.
lemster zegt
@lekbak: Deze claim betreft geen straf. Dit is een schadeloosstelling. Iemand die bij jou inbreekt kan veroordeeld worden en celstraf krijgen. Daarna is het nog steeds mogelijk voor jou om middels een civiele procedure een schadevergoeding te vragen.
Dat je het oneerlijk of onredelijk vindt kan best zijn, maar dat is niet aan de orde nu. Het is wie er juridisch gezien gelijk heeft.
tievdz zegt
@lekbak: een faillissement gelijk stellen aan de doodstraf voor een persoon gaat wat ver
VeniVidiVici zegt
@lekbak: Principieel denkende Linksmenschen geven geen hol om een goed florerende economie!
Stel dat je een coalitie krijgt van alleen maar linkse partijen dan is je land binnen 2 jaar failliet…
fit4fun zegt
@VeniVidiVici: iets te kort door de bocht: u vergeet de voorliefde van VVD achtigen die vrijwel uitsluitend de belangen van multi nationals en corrupte bankiers dienen. Door extreme risico’s te nemen kunnen criminele banken onze hele economie vernietigen.
desjonnies zegt
@fit4fun:
Volgens mij was dat herenliefde van Balkenende en Woutertje Bos (u weet wel die zijn reet er goed heeft gedraaid bij het AMC zodat hij voor zijn blunders als minister van financiën niet meer aangesproken kan worden)
baardfiets zegt
Wat een idioot is die jesse klaver. Dat ze in VS de test manipuleren betekent niet dat ze dat in Europa ook doen. Hier is de test zo onrealistisch dat manipuleren niet eens nodig is, de regels worden vrij geïnterpreteerd mogelijk gemaakt door de falers in Europa. Het zou toch idioot zijn on nu maar meteen alle auto niet meer te verkopen omdat de uitstoot niet klopt met wat de NDEC heeft opgeleverd. Dan kunnen we geen auto meer kopen.
pomoek zegt
@baardfiets: Een wat naïeve reactie. Dat de test in Europa hilarisch is gisteren hier op autoblog wel aangetoond. Maar hoe denk je dat zo’n test tot stand komt? Denk je nu werkelijk dat de autofabrikanten daar niet 10 hele dikke vingers in de pap hebben? Klaver zei niet alle auto’s maar hij had het specifiek over VW. Als het zo is dat alle fabrikanten sjoemelen en rotzooien met de software kan dat wel de consequentie zijn. Maar dat komt dan volledig op het conto van de fabrikanten.
gtwillem zegt
@pomoek: Na onderzoek is het bekend geworden dat VW in de VS gesjoemeld heeft met de 2.0 TDI motor betreffende de NOX uitstoot.
Dat de kans aanwezig is dat er met de Europese VW’s ook is gesjoemeld, is aannemelijk, maar niet onomstotelijk vast gesteld.
Dus een Klaver kan wel zeggen dat er geen VW’s meer verkocht worden, maar dat slaat natuurlijk nergens op. Daarbij is het niet aan een overheid of volksvertegenwoordiger om daarover te oordelen. Dat is aan de rechter.
Klaver kan zich hard gaan maken voor eerlijkere meetmethodes, dat is waar een overheid zich mee moet bemoeien: faciliteren.
duess zegt
@gtwillem:
VW heeft gisteren zelf toegegeven dat er in Duitsland alleen al 2,8 miljoen auto’s met sjoemelsoftware zijn verkocht.
Als ik hier de reacties lees rol ik schuddebuikend van de bank, die VW rijders zijn nog dommer dan ik dacht.
gtwillem zegt
@duess: waarom zijn VW rijders dommer dan jij dacht? Ik begrijp de context niet. Er zijn best veel VW rijders hier in NL….
pomoek zegt
@gtwillem: “Op VW’s thuismarkt ondertussen heeft de Duitse minister Dobrindt (CDU/CSU) aan het parlement laten weten dat er met 2,8 miljoen Duitse VW’s is gesjoemeld, waarbij het gaat om 1.6 en 2.0 TDI’s. Hierbij is onduidelijk of hij dit aantal rechtstreeks van VW heeft gehoord”. Ik zou zeggen: aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid dat ze hebben lopen rotzooien. Autoblog is géén rechtbank, dus hoef ik hier geen onomstotelijk bewijs aan te voeren.
Klaver spreekt zich uit als parlementslid, aan hem wordt gevraagd of de verkoop van VW moet worden gestaakt, en hij vind van wel. Dat uiteindelijk voor de rechtbank moet worden aangetoond of VAG ook in Europa de boel heeft lopen flessen staat natuurlijk als een paal boven water.
Wat het faciliteren van de eerlijke meetmethodes betreft: Zolang wij toestaan dat autofabrikanten een flinke vinger in de pap hebben in Brussel en in het Binnenhof gaan die eerlijke meetmethodes er niet komen.
gtwillem zegt
@pomoek: point taken, uiteraard hoef je je niet te verdedigen, maar het is nog niet vastgesteld. Of het bericht van VW afkomstig is, was nog niet bekend, maar het feit dat ze het niet tegenspreken spreekt boekdelen. (alhoewel ik persoonlijk denk dat als je de regels in de VS overtreedt, dat ook elders doet, het is immers hetzelfde truukje).
Maar dan nog vind ik niet dat een politicus hier sancties voor moet gaan verzinnen en kenbaar maken. En zoals eerder aangegeven: Klaver heeft de ballen verstand van autotechniek noch van strafrecht.
pomoek zegt
@gtwillem: Ik denk dat we het met elkaar eens zij wat VAG betreft. Wat Klaver betreft: Tja. Een politicus die voor de fanfare uitloopt. Daar sta ik niet zo van te kijken. Maar hij had inderdaad moeten zeggen:
De wet moet worden gehandhaafd. Indien het openbaar ministerie bewijzen heeft dat een bedrijf zich niet aan de wet houdt, dient het een rechtszaak te beginnen zodat een rechter hierover kan oordelen. Ik kan en mag niet op de stoel van de rechter gaan zitten en dus geen uitspraak doen over de sanctie die kan worden opgelegd mocht inderdaad blijken dat VAG de wet heeft ontdoken.
gtwillem zegt
@baardfiets: ik ben het volkomen met je eens. Ik vind Jesse Klaver een van de slechtst geïnformeerde politicus van Nederland. Mijn inziens slaat hij geregeld de plank dusdanig mis met zijn opvattingen dat ik hem en zijn partij onmogelijk serieus kan nemen.
ghost zegt
@gtwillem: iets met jong en geen praktijkervaring.
Dat is de maatschappij anno nu ook steeds meer, als je geen papiertjes heb, ben je niet goed. 15 jaar ervaring en geen papiertjes? Je kan het wel schudden.
baardfiets zegt
@ghost: Dat is volgens mij een beetje het punt met klaver, hij heeft niet een heel interessant papiertje. Politicologie. Dan weet je nog steeds weinig in mijn ogen. Ik ben van mening dat zaken als automobiele industrie door iemand met op zijn minst een beetje technische achtergrond verwoord moeten worden. Als dat niet het geval is krijg je dingen als de NDEC cyclus.
VeniVidiVici zegt
@gtwillem: Die soepstengel Klaver heeft zich alleen verdiept in wat er ACHTER de uitlaat zit niet van wat er VOOR de uitlaat zit!!!
ghost zegt
@baardfiets: die eerste zin, vind je het heel gek?
Omhooggewerkte sukkel en ook nog eens een links vriendje. Denk even na, links staat altijd vooraan als het om milieu schandalen gaat. Huilers die niets snappen en willen geven om wereldeconomieën die erdoor kapot gaan.
gtwillem zegt
@ghost: Het feit dat Klaver nog nooit heeft gewerkt, is voor mij al voldoende om hem af te schrijven. Hoe kan je als frontman van een partij je achterban vertegenwoordigen als je nog nooit een loonsverklaringsformulier hebt ingevuld.
Ik ben niet automatisch direct tegen links: ik stem niet links maar ik kan er soms best begrip voor hebben. Voor het evenwicht is het goed om gedegen links geluid af en toe te horen, zeker als het gaat om het milieu, wat sommige rechtsere partijen nog wel eens over ‘vergeten’. Maar met dit soort Neo-Hippie’s als Klaver bereik je helemaal niets.
Dutchdriftking zegt
@gtwillem: Amen!
olivier420 zegt
@gtwillem: vo!
olivier420 zegt
@baardfiets: Jesse Klaver, walgelijk figuur die met ideeën aankomt waar de honden nog geen brood van lusten. Populistisch hoor, een Vw stop, hoe verzin je het. Probleem is alleen: Wij Nederlanders houden van VW, lekker degelijk en saai. Kijk een voor de gein hoeveel er rond rijden. Ga je inderdaad verdiepen in het onderwerp voor je dit soort kreten uitslaat. Man man man.
Hupke zegt
Hoe achterlijk kan je zijn. De redenering is daar basically, wij zijn eigenaars van dat bedrijf en dat heeft vals gespeelt in ons voordeel en nu hebben we er nadeel van en willen we geld krijgen van ons eigen?
Hoe krom kan een redenering worden.
escort77 zegt
@Hupke: Misschien is er door dat vals spelen wel jarenlang onterecht enorme extra winst gemaakt. Ik denk dat die beleggers dat geld dan ook wel terug zullen geven…
Hupke zegt
@escort77:
Onterechte winst? Wat is dat voor een beest, heb ik nog van gehoord.
pomoek zegt
@Hupke: Inderdaad, het is een belachelijke redenering, beleggen is risico nemen, you win some, you lose some.
ghost zegt
@pomoek: he he eindelijk iemand die snapt dat beleggen ALTIJD risico’s met zich meebrengt.
sportstand zegt
Niet huilen, is het risico van aandelen hebben. Anders stop je je geld maar in een oude sok
lincoln zegt
LOL .. Jesse Klaver doet nix anders dan milieu delicten importeren ..
En de speculanten mogen het woord speculeren opzoeken in de dikke van Dalen ofzo ..
super zegt
@lincoln:
Als je dan toch met het woordenboek in de weer bent zou je het verschil tussen speculant en belegger eens moeten opzoeken.
Esprit_de_Flandre zegt
@super: Weinig verschil hoor. Alleen klinkt beleggen schattiger (bloemetjes strooien en zo) dan speculeren (halfdoodgeknuppelde zeehondjes villen). Uiteindelijk komt het op het zelfde neer. Kopen, wachten op waardevermeerdering, verkopen.
Risico hoort er bij…
moveyourmind zegt
Ik hoop dat het die beleggers gaat lukken om hun geld terug te krijgen, dan hebben we tenminste jurisprudentie…
Dan ga ik gelijk een zaak beginnen tegen de onderneming waar ik een groot gedeelte van ons geld in heb gestopt: de B.V. Nederland, statutair gevestigd in Den Haag.
Van mijn belegging blijft niets, maar dan ook niets meer over. Al jarenlang een negatief rendement. En ik vermoed niet alleen, ik weet zeker dat de Raad Van Bestuur van dit waardeloze bedrijf rommelt met de cijfers en de hele boel manipuleert.
Maar het is mijn eigen schuld dat ik uit winstbejag in de mooie verkooppraatjes van de huidige CEO, dhr. M. Rutte getrapt ben. Dus draag ik maar mijn verlies en koop ik volgende keer aandelen van een ander bedrijf.
prop zegt
@moveyourmind:
Helemaal eens
Ik zelf ga mn huis verkopen dan en beleggen in alles wat los en vast zit. Zodra je een cent verlies maakt dan klaag je ze aan en krijg je als nog je winst. Topdeal
nord zegt
Jaja, en nu is nederland schuld van hiaat dat is ontstaan door VAG?
De meesten hier hebben hier boter op hun petjeshoofd. Laten we niet vergeten dat VAG de meest winstgevende producent hier is en dat ze dat bereikt hebben met gesjoemel.
nord zegt
@nord: en als ze ermee wegkomen bewijst het dat criminaliteit zich loont.
luxaeterna zegt
Wat een onzin over links en rechts hier. ‘ t moet zijn dat kapitalisme zo goed en eerlijk werkt.
On topic: dat dit alles de auto industrie maar eens goed wakker schudt. Buiten Renault ( ja, lach maar), smart, tesla en nog wat anderen is het huilen met de pet op. Nul komma nul vernieuwing, geen of weinig nieuwe materialen, auto’s die als je pech hebt nog steeds roest vertonen na 3 jaar… Na 150 jaar auto’s bouwen kan men in sommige gevallen nog steeds geen afgewerkt degelijk model bouwen. Het wordt tijd dat er wat nieuwe spelers komen en de boel deftig herschikken.
Audi a2: geweldig, maar waarom in godsnaam nooit een opvolger?
Vele autobouwers zijn gewoonweg tam geworden.
pomoek zegt
@luxaeterna: Ik denk dat 80% van de mensen het geen reet uitmaakt in wat voor auto ze rijden. Die willen een goedkoop, zuinig, duurzaam en comfortabel transportmiddel om zich van A naar B te vervoeren. Ik denk dat 80% van de mensen die op Autoblog zitten een heel ander eisenpakket heeft wat auto’s betreft: PK’s en sportief zeg maar.
Als fabrikanten zoals VW nou serieus werk hadden gemaakt van het zuinig maken van “de doorsnee auto” (ik denk dat een Golf 2.0 TDI daar wel onder valt) waar 80% van de mensen behoefte aan heeft dan was de noodzaak om de uitstoot van auto’s te verminderen veel minder groot geweest, en was er meer ruimte om die paar mensen die auto’s rijden met veel vermogen dat ook makkelijker doen (ik val zelf overigens niet onder die categorie).
Met andere woorden: VAG verpest het dus met name voor die power liefhebbers, en oh ja, het milieu.