
Om de kip-ei situatie rondom elektrische auto’s te doorbreken hebben een aantal Nederlandse bedrijven (oa Eneco, TNT en Tendris) en de ministeries van Verkeer en Waterstaat en VROM besloten om een zogenaamde open aanbesteding te doen voor 3.000 elektrische bedrijfswagens (personenauto’s, bestelauto’s en busjes). Het bedrijf dat de groenste auto’s kan leveren voor de beste prijs krijgt de order. Op deze manier wordt er gehoopt dat producenten gestimuleerd worden om elektrische auto’s te ontwikkelen en stimuleren.
Dit project is opgezet door stichting Urgenda (een initiatief van de Erasmus Universiteit). Deze stichting haalde eerder dit jaar ook al de eerste 500 elektrische Th!nk’s naar Nederland.
Zo op het eerste gezicht een prima plan natuurlijk, maar wat voor elektrische auto’s zijn er momenteel te koop? En aangezien het hier om BEDRIJFSauto’s gaat laat ik Tesla’s, elektrische Elise’s etc even buiten beschouwing. Worden er straks massaal Nissan Leaf’s gekocht? Of krijg je een Peugeot iOn als leaseauto? Als elektrische bestelauto’s kan misschien ooit de elektische Renault Kangoo Be Bop gebruikt worden, maar elektrische busjes heb ik nog nooit gezien.
Feit is (en blijft) dat de ‘grote’ fabrikanten momenteel nog geen kant en klare oplossing hebben. Waarschijnlijk zullen er voor dit project dus bestaande auto’s omgebouwd gaan worden tot elektrische auto, maar of dat nou zo efficient is?
PS: Het groene gedrocht op de foto is een REVA NXG. REVA is de Indiaase producent van de ‘legendarische’ G-Wiz (bekend bij Top Gear kijkers). Het zal mij benieuwen of Wouter daar volgende week in Frankfurt ook aandacht aan gaat besteden. (Bron: Trouw.nl)
Ik hoop dat ze de 3000 wel gaan spreiden, want ik weet niet welke fabrikant die vraag aan kan.
Bestelwagens zijn trouwens sinds een jaar gewoon elektrisch leverbaar via Truckland Zero (www.trucklandzero.nl) uit Amsterdam. Maar wel inderdaad omgebouwde Fiat en Iveco modellen. Ach en waarom een nieuwe model als de bestaande modellen aan te passen zijn. Ik hoop dat dit plan lukt.
TNT heeft al een deal met Renault voor elektrische auto’s…
@Bas1992: True, maar de rest van de plannen was nog niet bekend. TNT heeft bekend gemaakt dat ze vanaf 2011 gaan testen met Zero Emission Renault’s.
Ik snap niet dat al die “groene” auto’s zo ontzettend lelijk moeten zijn? Goed voor het milieu hoeft toch niet gelijk te staan aan lelijkheid? De enige mooie elektrisch aangedreven auto is de Fisker Karma, maarja die krijgen we voorlopig hier nog niet…
OT: kan ik kort over zijn; Prima!
Het ziet er inderdaad niet uit, als je ze niet hoort aankomen, dan maar flink schrikken ofzo??
de NS doet het toch ook al jaren prima met de onvolprezen Spijkstaal :) oerhollands fabrikaat en de degelijkheid (en design) van een baksteen!
Nog een leuke site voor de elektrische busjeslovers:
http://www.smithelectricvehicles.com/
Hier in Rotterdam heeft TNT ook zo’n elektrische Ford Transit rijden.
Het bedrijf dat de lotus elise electisch maakt, levert ook elektrische golfjes en vast ook wel andere elekto-dingen. Volgens mij is er al heel wat mogelijk. http://www.ececars.nl/vwgolfvariant
http://www.allgreenvehicles.nl/
Wat gebeurt er als die ’s avonds allemaal hun auto in het stopcontact steken? Zit heel Amsterdam of Rotterdam zonder stroom? Kerncentrales ophouden aub! Anders, plop…
TNT heeft een Fiorino Elettrico besteld bij Truckland Zero, dus dat “contract” met Renault is niet echt exclusief….
goed plan om een tender uit te schrijven hulde!
zo zo .. een “open aanbesteding” ..
dat betekent in de volksmond ..
altijd te duur ook al kiezen ze voor de goedkoopste optie ..
een stukje nederlandsche corruptie in de maak ..
Als de auto’s gebruikt gaan worden door toppolitici en -ambtenaren, dan is het welbesteed geld.
volk dat 40 jaar bezig is met 20km snelweg moet je natuurlijk nooit over geld laten beschikken ..
die domme sukkels gaan op zeker auto,s kopen bij een bedrijf wat alleen op papier bestaat en met een hoop beloftes komen ..
en dan is het aanbetaling op aanbetaling ..
en dan van een ander departement een subsidie er achteraan ..
en dan 1 van een stimulerings-fonds ..
man man man .. hoe vaak gaan dit soort dingen in herhaling vallen ..
Naar mijn mening zou men er beter aan doen om het Nederlandse bedrijfsleven voor de ontwikkeling van eigen elektrische auto’s te stimuleren…dit kan misschien een kans zijn om weer een eigen autoindustrie te kunnen opbouwen!
Die moeten niet uit India komen!…maar het liefst uit Nederland.
Alles beter dan de BMW X1.
Duracar levert ook elektrische bestel busjes de quicc
http://www.quicc.eu/index.php?pid=10
@Gertjan: we know…
http://www.autoblog.nl/archive/tag/duracar