De vraag is natuurlijk niet of er in maart minder auto’s geregistreerd werden, maar hoeveel.
De eerste maand waarin de strenge coronamaatregelen in Nederland van kracht werden ligt inmiddels achter ons. Uiteraard bleef het effect op de autoverkopen ook niet achter. BOVAG maakt vandaag de balans op van de autoverkoop in maart en het eerste kwartaal als geheel.
Het valt op zich nog mee: uiteindelijk zijn er 38.507 nieuwe auto’s geregistreerd. Daarbij ging het vooral om auto’s die al voor de invoering van de coronamaatregelen waren besteld. Vorige maand werden er 29.868 auto’s geregistreerd. Dit waren er ten opzichte van februari vorig jaar zelfs ietsje meer. Toen was de invloed van corona dus nog beperkt. Nu is het tij echter gekeerd. Ten opzichte van maart vorig jaar zijn de autoverkopen namelijk met 23,4% gedaald.
We hebben niet alleen de maand maart achter ons liggen, maar ook het eerste kwartaal van 2020. Als we kijken naar de eerste drie maanden bij elkaar dan zijn er 103.203 nieuwe auto’s geregisteerd, waar dat er in Q1 2019 115.451 waren. Dit komt neer op een daling van 10,6%.
Als we bij de autoverkoop van maart inzoomen op de modellen valt de Model 3 op. Deze staat namelijk gewoon weer op nummer 1. Na de stormloop van eind 2019, waren de verkoopcijfers van dit model behoorlijk gekelderd in januari en februari. Dat was natuurlijk te verwachten. Het model is nu echter weer opgekrabbeld. Waar er vorige maand maar 135 Model 3’s geregistreerd werden, was dit in maart bijna het tienvoudige met 1.339 exemplaren.
Best verkochte merken/modellen Q1
De top 5 van modellen en merken voor het eerste kwartaal zag er als volgt uit:
- Volkswagen Polo: 3.281 registraties
- Kia Niro: 2.921 registraties
- Ford Focus: 2.770 registraties
- Renault Clio: 2.677 registraties
- Kia Picano: 2.223
- Volkswagen: 11.920 registraties
- Kia: 7.837 registraties
- Toyota: 7.134 registraties
- Peugeot: 7.102 registraties
- BMW: 6.375 registraties
Helaas is het in april nog niet afgelopen met de ’targeted lockdown’. In maart werden de autoverkopen nog een beetje op niveau gehouden door de bestellingen van voor de maatregelen. In april kunnen we daar niet meer op rekenen. Hoewel de dealers nog wel open zijn, zal de verkopen waarschijnlijk dan pas echt gaan kelderen.
De statistieken van alle modellen zijn te bekijken in dit overzicht van BOVAG.
Dutchdriftking zegt
Pfhoe, dit gaat nog wel even doorzetten vrees ik…..
retetikker zegt
BPM afschaffen om dit te compenseren? :)
joejojo2012 zegt
Zelfs dan nog zul je een scherpe daling zien. Zoveel mensen die geen geld meer hebben of diegenen die het nog wel hebben, blijven er op zitten. En als 1 persoon er op blijft zitten, zie je dit als een domino-effect terug bij anderen die nog op het geld wachten.
April 2020 gaat de statistieken in als slechtste maand ooit qua verkopen sinds het begin van onze jaartelling.
maferick74 zegt
Ja we gaan er altijd maar van uit dat alles stijgt, nu moet je teren op datgene wat altijd kan gebeuren, dikke vette pech. Ik ben blij dat ik goed spaar, alles voor elkaar heb (nee ben verre van rijk) maar een buffertje moet iedereen toch wel hebben? Het aantal miljonairs zal dit jaar ook vast wel flink dalen. Ondernemersrisico is n leuk woord als je in n dikke nieuwe bmw rijdt, lekker patsen als t goed gaat. De mooiste blogs waar mensen hier op reagereen alsof t normaal is om n nieuwe auto te kopen voor 25.000 euro. Ik rijd n 3de hands yaris maar heb nergens last van. Geeft trouwens een heerlijk gevoel. Uiteraard wens ik jullie allemaal een goede gezondheid toe, een stuk belangrijker dan de groeicijfers van auto’s.
joejojo2012 zegt
Je bedoelt dat zodra je de deur van jouw auto dichtgooit ”plof” hoort en dat je bij alle andere auto’s ”bank” hoort als de deur wordt dicht gegooid?
goodvibrations zegt
@maferick74: Sparen heb je goed aan gedaan.. En enige “ondernemers risico” van maximaal uitgeven is dat je in de bijstand komt toch? Gelukkig beperkt de overheid de risico’s een beetje voor diegenen die dat zelf niet kunnen/willen/de discipline niet hebben.. Wel zo sociaal..
Ben zelf ook geen big spender, maar vind het ook wel mooi om te zien dat sommigen de durf hebben hun spaarcentjes te gebruiken voor een vette bak.. Hoeft ook niet persé patsen te zijn hè..
RiKe zegt
Ik blijf erbij, trek de cijfers nu eens uit elkaar voor particuliere verkoop, particuliere lease en zakelijk lease. Dan zal je zien hoe diep triest onze daadwerkelijke verkoopcijfers (al jaren) zijn. Dit was tevens te verwachten natuurlijk, en zoals eerder gezegd is eeuwige groei natuurlijk fijn, maar niet realistisch. Er komt ook een punt van verzadiging en dan stagneert de boel.
frank2b zegt
Peak car heet dat.
frank2b zegt
De eerste klap is een daalder waard.
Koop dan!
altijdwathier zegt
Interessant zo’n zelfgenoegzaam relaas over spaarzaamheid en hoe goed het is om in een 3e hands transportmiddel rond te rijden. Het is wellicht aan de aandacht ontschoten dat een 3e hands ooit een 1e hands was, aangeschaft door iemand die wel bereid was om de keuze te maken voor een nieuw transportmiddel.
Zoveel mensen zoveel mensen, laat iedereen lekker in zijn waarde en vermoei een ander niet met je overtuiging dat het beter is om je centen op zak te houden (voor als de oorlog uitbreekt).
mauwerd zegt
nou ik kan dit jaar zeker geen nieuwe auto kopen. vorig jaar ook niet trouwes, en volgend jaar ook niet.
moveyourmind zegt
En dan krijgt de verkoop van nieuwe auto’s over een poosje ook nog eens concurrentie van een hele vloot jonge gebruikte auto’s die de private leasemaatschappijen terug moeten halen omdat het maandelijkse leasebedrag niet meer voldaan kan worden vanwege werkloosheid.
thomasthomas zegt
@moveyourmind: niet helemaal waar. Ken verschillende private lease eigenaren die voortstellen hebben gekregen om de maandelijkse aflossing tijdelijk niet hoeven te betalen (zonder extra kosten) tot alles weer een beetje onder controle is, wanneer dat dan ook mag zij.
arias zegt
April en mei zullen slechte maanden zijn zowel in Nederland als rest van Europa daarna zal het weer wat gaan stijgen. Overigens zal de particuliere verkoop rest van het jaar dalen verwacht ik
willemveenstra zegt
Bpm eraf, BTW zakken, kwartje van kok terug. Dan begin ik misschien weer eens serieus over een nieuwe auto na!