Nederland kent niet alleen 16 miljoen bondscoaches, maar ook 16 miljoen verkeersdeskundigen. Een kind snapt hoe de files en andere problemen in het verkeer opgelost kunnen worden: Overal 160 rijden. Het hele land asfalteren. Alle bejaarden en vrachtauto’s van de weg halen. GroenLinks verbieden. Vrouwen weren als minister van verkeer. Enz, enz, enz. Onbegrijpelijk dat die klunzen in Den Haag het niet snappen.
Enfin, we blijken het dus allemaal bij het verkeerde eind te hebben aldus gepikeerd Autoblog lezer Jeroen. Deze gepikeerde Jeroen blijkt ook nog eens student verkeerskunde te zijn, dus misschien kunnen we nog wat van hem leren.
Tijd dus voor een stukje wederhoor. Allemaal even opletten, dan legt Jeroen het luid en duidelijk uit in zijn gast-column. Excuses voor alle eerder gedane ongenuanceerde en ongefundeerde one-lines inzake verkeer kan iedereen in de comments maken.
Nederlandse automobilisten? Zeikerds!
Zeuren en zeiken lijkt tegenwoordig het enige te zijn waar de automobilist zich druk om maakt. Alles dat de minster van Verkeer en Waterstaat bedenkt is in ieder geval een idee waar de automobilist zich druk om gaat maken, hetgeen mij ten zeerste ergert, want waarom altijd zeuren en waarom is altijd alles fout?
Laat ik mij eerst eens voorstellen, ik ben een 19 jarige student verkeerskunde. De specialist waar de autorijdende nietsnut zijn agressie graag op zou laten loslaten als men had geweten van het vak. Als verkeerskundige leer je om te gaan en te sturen met alle modaliteiten die het verkeer rijk is.
Op autogebied bijvoorbeeld hoe je Intelligent Transport Systems (ITS*) moet implementeren in de infrastructuur, hoe een autogebruiker nadenkt (hetgeen mij verbaast, want een automobilist denkt niet na maar doet), hoe je marketing in het OV moet toepassen en hoe je een 30 km/u gebied moet inrichten. En dat is dus niet met al die irritante drempels!
Ik word er zo moe van dat wethouders altijd maar een drempel beloven als één van de altijd zeikende 65+’ers meldt dat er zo hard wordt gereden in de straat. Overigens zijn het de bejaarden die een gedeelte van het verkeer verzieken. Altijd duwen als je de trein in wilt (stap maar eens een trein in op Utrecht CS als de 65+beurs aan de gang is!), vrachtwagens ophouden op de snelweg met 75 km/u en denken dat je kan invoegen als ze hun knipperlicht van de als opa en oma getypeerde modellen aandoen.
Omgeschoold
Eventjes genoeg over de gebruiker (en veroorzaker van de problemen), het is toch vaak de specialist die bepaalt waar en wat voor drempel er gaan komen zou je denken. Dit is overigens niet altijd de schuld van de echte verkeerskundige. Omdat maar zo weinig mensen verkeerskunde studeren zijn het de in drie dagen omgeschoolde weg- en waterbouwkundigen die de infrastructuur verzieken.
Dit zijn die ambtenaren die drempelgeil zijn, die het liefst de schokdempers van elke sjonniewagen (zijnde een verlaagde Calibra e.d.) helemaal naar de klote helpen (dat is het enige pluspunt van een omgeschoolde verkeerskundige). Ik geef hierbij toe dat mijn collega’s op het vlak van snelheidsremmende maatregelen vaak de plank misslaan, maar er worden gelukkig in de rest van het verkeer interessante en goede dingen aangepast om de automobilist van dienst te zijn.
Maar ik als verkeerskundige, als iemand die er vier jaar over doet om Ing. voor mijn naam te mogen schrijven, word ziek van het eeuwige gezeik van de het stinkende, milieu vervuilende, arrogante autorijdende kuddedier. Ze zeuren altijd! Het is nooit goed!
Stand van Zaken
De meerderheid van het domme grotendeels laagopgeleide volk van dit landje luistert liever naar links (en stapt graag in een (hopelijk niet gratis) trein die al vol is gepropt) dan naar het midden en/of rechts die willen dat er wat asfalt bij wordt aangelegd en in OV wordt geïnvesteerd. De verkiezingsuitslag zal als gevolg hebben dat er nutteloos in OV wordt geïnvesteerd (althans, in de portemonnee van meneer Connexxion, Veolia of de NS, want denk nou niet dat de nieuwe dienstregeling van de NS er is voor de reiziger! Die is er puur en alleen voor meer winst voor de NS!) dan in het Nederlandse bedrijfsleven.
Jawel! Indirect wordt het bedrijfsleven keihard gepakt door het niet investeren in asfalt! Het is namelijk onzin te denken dat een automobilist opeens met het OV gaat als het gratis wordt of de frequentie wordt verhoogd! Alleen investeren in OV (wat links graag wil) is nutteloos, de linksen beseffen namelijk niet dat mensen niet naast een station wonen en niet naast een station werken!
Dit is trouwens een algemene fout. Het lager opgeleide volk dat geen geld heeft voor een auto werkt vaak in fabrieken op bedrijventerreinen buiten de stad (en dus ver van een station van trein en of bus). Echter heeft de hoogopgeleide man of vrouw een mooie werkplek in een mooi kantoor, en jawel, vaak rond het station (zie station Amsterdam Bijlmer/Arena). Grotendeels gaan deze mensen met de auto, dus de winst die wij op deze manier halen is negatief door onze planologische vrienden!
Bufferen
Er wordt keihard gewerkt aan de capaciteitsvergroting van ons wegennet en er moet dus geroeid worden met de riemen die we hebben, oftewel, we moeten het asfalt dat we hebben dusdanig gebruiken zodat de capaciteit maximaal is! En hoe doen we dat? Door dynamisch verkeersmanagement (DVM) toe te passen. Een van de projecten van DVM is ‘de ring moet draaien’. We hebben eindelijk in dit land besloten om te gaan bufferen op (snel)wegen.
Doel van het project is dat de ringwegen rond grotere steden (o.a. Amsterdam, Breda en Alkmaar) altijd moeten draaien. Draait de ring niet goed? Dan worden de toevoerwegen tegen gehouden en wordt er aldaar gebufferd. Wat is het gevolg (c.q. doel)? Nou, dat het hele verkeersnetwerk zo optimaal mogelijk wordt gebruikt. (gemiddeld een hogere snelheid en capaciteit op het hele netwerk met als gevolg minder overlast (geur c.q. lawaai))
Maar wat is het dat we horen van de gebruiker? De arrogante en milieuvervuilende automobilist is opeens boos omdat ZIJ in de file staan (jawel, op de bufferroute die ik heb ingetekend). Nadenken over het feit dat een heel netwerk optimaal presteert en de overlast wordt beperkt is teveel voor de domme leasebak rijder. Omdat zij in de file staan is het opeens vreselijk, en hebben alle verkeerskundigen het gedaan. Onzin! Wij zorgen ervoor dat er gemiddeld minder vertraging is, en dat de overlast van het totale autoverkeer wordt beperkt!
Het verbaast mij überhaupt dat elk idee wat wordt uitgevoerd voor snelwegen, denk aan 80 km/u zones, door de gebruiker wordt afgewezen. Het zorgt inderdaad voor meer file, maar op de plaatsen waar het storend was (dus daar midden in die woonwijk) is de overlast daadwerkelijk verminderd! Maar nee, de arrogante Vectra en 407 rijder, dat kuddedier, het zeikbeest kan puur en alleen zeuren en zeiken over dat ZIJ in de file staan.
Doordat jij in de file staat presteert het hele netwerk beter, met als gevolg dat je indirect zorgt voor betere luchtkwaliteit (liever op 1 weg 10 km file dan op 6 wegen 4 km file!) en doorstroming (zodat je collega’s in ieder geval wel voor het eten thuis zijn). Dus automobilisten, denk eens na voordat je je ongenuanceerde mening naar buiten brengt (en nee, niet alleen in een column of reactie in deze site, maar gewoon altijd).
Wisten jullie trouwens dat Nederlanders hun slechte ervaringen altijd zeven keer overbrengen en goede ervaringen maar drie maal. Nee, dan heb ik voor deze ene keer toch liever de Amerikanen, die delen een goede ervaring namelijk vaker (vijf maal) dan hun slechte ervaring (vier maal).
Dus alsjeblieft automobilist, zeur niet meer zo veel en denk maar eens na! Dat zorgt voor ons verkeerskundigen voor minder frustraties, zodat wij ons werk nog beter kunnen uitvoeren en jullie over een aantal jaar sneller op jullie werk zijn dan ooit tevoren!
* ITS staat voor Intelligent Transport Systems: Een verzamelbegrip van technologieën om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken. Een Tomtom, Adaptive Cruise Control, een roetfilter, airbags, een zelf inparkeersysteem (oa in de prius) maar ook het Intelligent Speed Adaptation (ISA**) syteem of totaal zelf rijdende auto’s kan je hierbij noemen.
** ISA staat voor Intelligent Speed Adaptation: Een systeem waarbij de auto niet harder kan rijden dan er mag/kan worden gereden op het wegvak. Hierdoor is het onmogelijk ooit te hard te rijden. Momenteel is er een pilot in Tilburg die met succes wordt uitgevoerd.
mvagusta zegt
Sprakeloos! ?
Tjaa………….
Lampredi zegt
Mag ik je van harte feliciteren met dit uitstekende stukje genuanceerde journalistiek? Een echte eye-opener. En eindelijk iemand die er wel verstand van heeft. Dit stijgt ver uit boven het hier gangbare gemiddelde.
Fej zegt
Met de titel kan ik het helemaal niet oneens zijn ;-)! Met de rest eigenlijk ook niet.
JLJ zegt
Sorry dat ik weer meteen begin te zeiken. Je mag jezelf pas verkeersdeskundige noemen als je die ing (niet eens ir?) voor je naam mag zetten, daarvoor leer je alleen maar om deskundige te worden. Ik begrijp je wel hoor, zo was ik ook als 19 jarige toen ik nog studeerde.
ZO, nu zal ik ook je hele verhaal gaan lezen.
Wouter zegt
Toppertje inderdaad. Mag ik nog een additioneel probleempje aanstippen: mijn stellige indruk is dat er bij VWS nerds werken. Nerds (waar op zich niks mis mee is) die liever geile ICT systemen implementeren of experimenteren met nieuwe technologieen. Soms zijn oplossingen simpel en lowtech. Een weg die te druk is; meer asfalt is zeker ook een oplossing. Niet altijd de beste, dat is waar, maar het lijkt nu verboden om meer asfalt neer te leggen.
@Lampredi: je loopt ons toch niet te dissen?!? ;-)
Oul@ zegt
Dat zeg ik al zolang en ik studeer er nieteens voor.
Knap koppie heb ik zeg.
Maarre, wil je voortaan niet iedere Nederlander of leaserijder uitschelden, vriend!!! Je studeert voor verkeersdeskundige en niet voor kapper. Je hoeft dus niet iedereen of de helft over een kam te scheren. :)
Ik ben het wel met je eens.
Ron zegt
Beste Jeroen,
bedankt voor deze fantastische uitleg, ik zal het in gedachten houden wanneer ik er doordeweeks ruim een kwartier over doe om vanuit Rijswijk uberhaupt de A13 op te komen, om vervolgens file-rijdend na totaal 3 kwartier bij Rotterdam aan te komen. Waar de problemen pas stoppen voorbij het 80 km gebied.
Goed om van jou te horen dat ik die vertraging met invoering van het 80km gebied heb gekregen om te zorgen dat andere gebieden wel goed doorrijden. Welke bedoel je eigenlijk precies? Zowel ’s ochtends als ‘savonds staat de A13, Terbrechtseplein / Brienenoordbrug maar ook de A20 vast.
Ik zal het ook in gedachten houden als ik ’s avonds laat op diezelfde A13 rijd waar je nu nog maar 100 mag ipv 120 omdat het verschil met het 80 km gebied anders te groot is en waar men nu enthousiast staat te flitsen. Ik zie iedereen bij Overschie in de remmen gaan om met een gangetje van doorgaans 70 te zorgen dat men geen boete krijgt. (wat zal dat daar veel schelen in de luchtkwaliteit, globaal gezien zegmaar)
Als de 80km gebieden volgens jou geweldig helpen, waarom is dit project dan bij Den Haag op de Utrechtsebaan (A12) direct weer afgeblazen en is Verkeer en Waterstaat ook bij Rotterdam onlangs nog tot de conclusie gekomen dat het geen succes is?
Hopelijk leer je in je studie om je nog wat genuanceerder en vooral professioneler op te stellen in je teksten. Met kreten zoals: “de arrogante Vectra en 407 rijder, dat kuddedier, het zeikbeest kan puur en alleen zeuren en zeiken over dat ZIJ in de file staan”, win jij geen begrip voor je verhaal, ook al heb je volgende keer misschien een keer wel gelijk.
groet, Ron
Barry330cd zegt
Beetje lafjes om het eigen gevoel van frustratie op andere weggebruikers af te wentelen. En dan met name een bevolkingsgroep aanwijzen waar Sacha zich klaarblijkelijk ver boven verheven voelt. Alsof het wat uitmaakt waarom lageropgeleiden en leaserijders in de file staan. Het fileleed is gewoon zwaar klote voor iedereen!
Lappy zegt
Wat is dit?
Je loopt te zeuren dat de automobilisten dom zijn, geiriteerd raken door jou’n maatregelen… Als ik de column lees is het vice versa. Jij bent geiriteerd door verkeersgebruikers en je zeurt erover.
Ik wil niets liever dan snel op mn werk komen.
Ik verkeerskundige niet over 1 kam scheren (wat jij wel doet met Lease rijders, planologische vrienden, e.d.) maar ik hoop niet dat jij een weerspiegeling bent van de gemiddelde verkeerskundige.
Of ben ik nu weer heel erg aan het afkraken?
Lappy zegt
@ iedereen:
Gelukkig ben ik niet de enige die deze column schijt vind.
Gelukkig heb je als student gratis OV. Of nee, ik hoop dat OV niet gratis word, zeg je zelf, kan je niet meer studeren, en dan moet je als lageropgeleide naar het industrieterein terwijl je geen auto mag kopen.
Lappy zegt
Om toch een positieve noot toe te voegen;
je bent vrijwel zeker eerste jaars (oke oke, het is een aanname van mijn kant, maar het mag wel als ik deze column lees die er vol mee staat).
Dus je hebt slechts een maand of 4 gezeten op die school.
Dan kan je dit niveau verwachten.
Alleen is het toch niet nodig dit van de daken te schreeuwen?
Misschien een poging nummer 2 als je op stage ben geweest.
sacha zegt
Barry: Ik ben onschuldig!!! Don´t shoot the messenger!
Lampredi zegt
@Wouter: Ja natuurlijk wel :)
Lappy zegt
@ sacha: De desbetreffende heet Jeroen ;)
gelukkig vind sacha het ook belangrijk dat hij zich distancieert van het verhaaltje.
Susp1cious zegt
Arrogant studentje verkeerskunde die een beetje uit de hoogte doet! Op deze manier bereik je echt niets! Ik zie je alleen maar problemen aandragen, ik dacht dat mensen zoals jij er voor waren om oplossing te verzinnen. Zolang je die niet verzonnen hebt moet je gewoon je mond houden en lekker verder gaan studeren.
En nee ik ben geen dom kuddedier. Ook ik studeer (redelijk succesvol al zeg ik het zelf), maar arrogante studenten zoals jij kom ik helaas maar al te vaak tegen. Denk er aan: om een resultaat te bereiken heb je iedereen nodig! Dus ook de in jou ogen ‘domme mensen’.
eric zegt
Was een roetVilter???
BTW generalisatie is iets waar je toch maar voor moet gaan opletten.
Kun je me misschien ook uitleggen wat er efficient is aan 80/90/100 rijden op een meerbaans snelweg om bijvoorbeel 10 uur ’s avonds (Amsterdam als voorbeeld)???
Kijk dan eens naar de oostenrijkers, daar mag je (oke op sommige plaatsen)160 planken zodra het enigszins mogelijk is en zo zijn er legio van dingen die in NL maar even over het hoofd gezien worden omdat de snelweg onder andere zo’n fijne melkkoe is.
Maar ik ben dan ook niet student verkeerswhatever dus ik zal wel te dom zijn.
Lappy zegt
trouwens… ik lees net na wat ik zelf gezegd heb, denk ik ook… wow, wat ben ik slecht in nederlandsch.
Ik beloof beterschap voor volgende reacties ;)
JLJ zegt
Je perceptie van de maatschappij getuigt van een hoge arrogantie. ‘Het lager opgeleide “volk” dat geen geld heeft voor een auto. Komt minder voor dan je denkt hoor! Doorgaans werken de hogeropgeleide “man of vrouw” (dus geen volk meer??) ook in hetzelfde pand (alleen multinationals hebben aparte kantoorpanden voor de directie). De meeste industrieterreinen zijn meestal ook zeer goed bereikbaar met het OV (oh nee het ‘volk’ werkt in ploegendienst, dus moet wel op de fiets).
Iemand een zeikerd noemen omdat hij niet het groter goed ziet van het in de file staan op een plaats waar de drukte niet is ontstaan kan ik ook niet begrijpen. NATUURLIJK begint ie dan te klagen!!!
Ander arrogant punt: alleen degenen met een specifieke opleiding (hier verkeerskunde) kunnen een bepaald werk goed uitvoeren? Als je later echt werkt, kom je erachter dat een natuurlijke intelligentie de mens ertoe in staat brengt met werkervaring deskundigheid op te bouwen, dus ook wethouders en ‘omgeschoolde weg- en waterbouwers’ kunnen weldegelijk verstand van verkeersplanning hebben. Waarschijnlijk heeft je eerste baas niet eens gestudeerd (schande!), maar zich omhoog gewerkt door goed zijn best te doen.
Of ben je bang als je afgestudeerd bent, dat de baan die er voor je klaar ligt, door een niet-deslundige wordt ingepikt?
Rutger zegt
Als jij dan maar voortaan lekker in die 10km gaat staan en mij lekker naar huis laat rijden vind ik het prima. Dit is echt de grootste onzin ooit. Als OV gratis wordt gaan er zeker meer mensen van gebruik maken kijk maar even naar de proeven met openbaar vervoer gratis in Delft op zaterdag. Extra bussen moesten ingezet worden. De enige manier om files op te lossen is vrachtwagens verbieden in de spits en boetes geven aan iedereen die langzamer rijdt dan 120
Raging Whabbit zegt
** ISA staat voor Intelligent Speed Adaptation: Een systeem waarbij de auto niet harder kan rijden dan er mag/kan worden gereden op het wegvak. Hierdoor is het onmogelijk ooit te hard te rijden. Momenteel is er een pilot in Tilburg die met succes wordt uitgevoerd.
Als dit er komt ga ik emigreren! Als die zorgt dat je ook niet langzamer kan wordt het al iets beter maar zelfs dan heb ik liever die 6 boetes er jaar dan dat ik me overal mateloos irriteer aan de op lege wegen rijdende grijzeharigen die zich met idd de genoemde 75 kilometer per uur voortbewegen. Dat zijn van die plaatsen waar op zulke momenten zonder dat er enig gevaar is 200 gereden kan worden dus dat je dan 100 wil en kan rijden lijkt me volgens mij niet meer dan normaal. Daarbij komt dat de autoindustrie instort in nederland als er geen 1 auto harder meer kan. Dit zou de overheid zoveel geld kosten dat ze een dergelijk systeem niet meer kunnen betalen. Daar staat dan weer tegenover dat ik 30 minuten op een dag langer in de auto zit en dan dus ook 6 sigaretten meer rook wat weer ten goede komt aan de staatskas.
* ITS staat voor Intelligent Transport Systems: Een verzamelbegrip van technologieën om het verkeer veiliger, efficiënter, betrouwbaarder en milieuvriendelijker te maken. Een Tomtom, Adaptive Cruise Control, een roetvilter, airbags, een zelf inparkeersysteem (oa in de prius) maar ook het Intelligent Speed Adaptation
Kan ik geen verkeerd woord over zeggen. Vooral doorgaan!
Lappy zegt
@ Eric:
Jeroen vindt je dom, je bent een kuddedier en een leasebak rijder!!!
Jeroen zelf is uiteraard een integer persoon, die alles goed doet en veel beter is dan 15.999.999 andere nederlanders. Jeroen is de enige in de wereld die verstand heeft van verkeer.
Ron zegt
@Raging Whabbit
ISA is de oplossing! Ik sluit me helemaal aan bij emigratie, dus zie je: het wordt al meteen rustiger op de weg bij de invoering daarvan!
Klassiekerrally zegt
Jeroen, ik snap wat je wilt zeggen, maar ik krijg wel een erg hoog ‘Pot verwijt de ketel’ gevoel.
Over die drempels: ik heb wel eens gehoord dat die gesubsidieerd waren. Klopt dat? (zou wel veel verklaren!)
Lappy zegt
Jeroen probeert ook maar met wat termen te gooien door over te komen als iemand met veel kennis :P
Het valt me nog mee dat ie Jeroen heet. En niet Klaas-Jan of Pieter-Cornelis iets in die trant.
wanneer beginnen de spreekkoren?
Ik had het kunnen weten.. Geen Rick Dos en oul@ omdat het vrijdag is :P dan werken architecten niet ;)
JLJ zegt
@Ron en Raging Wabbit
Ik ben blij al weg te zijn!
Klassiekerrally zegt
Nou ik ’t stukkie nog een keer gelezen heb, bekruipt me inderdaad ook een soort boosheid. Die heeft te maken met de eerder genoemde arrogantie en de DOMME opmerkingen over ‘het lager opgeleide volk’.
Ik heb niet gestudeerd, maar in de jaren dat ik mijn VAK uitoefen een enorm brede en voldoende diepgaande ervaring opgedaan. Heb ik dat op school geleerd? Nee. Ben ik dom? Nee. Ben ik laag opgeleid? Ja. Als je het zo interpreteert als Jeroen wel. Maar 16 jaar ervaring weegt veel zwaarder dan 4 jaar school mannetje! (zo, nu doe ik lekker denigrerend ;))
Sorry, ik moest ’t effe kwijt.
Lappy zegt
T is jammer dat De Heer Jeroen niet zelf eens reageert.
Oh, wacht, reageren is voor het volk. Jeroen staat daar natuurlijk ver boven.
Toch even proberen.
*ding-dong*, Jeroen kassa 2!!! Jeroen kassa 2!
Lappy zegt
@ Klassiekerally: Gooi het eruit!
Ik begrijp trouwens niet dat Autoblog dit durft te posten?
Klassiekerrally zegt
@ Lappy: dank! :)
Jeroen: soms is het verstandig om teksten die je schrijft als je boos bent even naast je neer te leggen. Lees ze na een uurtje nog eens na, of desnoods een dag later. Je zult zien dat je dan zelf denkt ‘heb ik dat geschreven, oei, dat kan eigenlijk niet’. Met enkele kleine aanpassingen wordt je tekst veel beter en zal minder weerstand oproepen. Want in feite heb je nu het tegendeel bereikt van wat je wilde. Toch?
Deze tip van een ervaringsdeskundige wordt u geheel gratis aangeboden door de ervaringsdeskundige himself. ;)
Deon zegt
@Raging Whabbit
ISA? Tilburg? Nooit gemerkt… :P
terwijl ik daar toch regelmatig rondrij, en me (laat ik het politiek correct uitdrukken) er toch wel eens op betra per ongeluk de maximum-snelheid te hebben overschreden! ;) :P
Wouter zegt
“Ik begrijp trouwens niet dat Autoblog dit durft te posten?”
:-) We durven alles te posten. Leuk he!
Klassiekerrally zegt
Lappy schrijft: “T is jammer dat De Heer Jeroen niet zelf eens reageert.”
Hij staat zeker in de file ;)
Lappy zegt
@ wouter.
Leuk is een persoonlijke mening ;) het roept iig op tot een discussie.
@ Klassiekerrally:
hahahaha die is wel erg goed :D
AlwinH zegt
Wat een vreselijk warrig en slecht verhaal zeg.
> “Wisten jullie trouwens dat Nederlanders hun slechte ervaringen altijd zeven keer overbrengen?”
Meneer de verkeersdeskundige kan er zelf ook wel wat van. Wat een gezeur zeg, beetje gefrusteerd of zo?
Klassiekerrally zegt
@ Lappy: Was een open deur ;)
@ Alwin: Hij is pas 19, give him a break! Volgende column is vast wat genuanceerder.
Lappy zegt
Het is natuurlijk ook wel erg makkelijk (zeker in dit geval) om Jeroen af te schieten op z’n column, ik zeg, vooral doorschieten bij voorkeur met grof geschut.
Ik heb zelf ook columns geschreven, maar dan over politiek.
Over de politiek heeft iedereen ook een eigen, uitgesproken mening. Dus ik weet ook wel dat je negatieve reacties krijgt, maar ik praat wel altijd met respect over bevolkingsgroepen en ik generaliseer ook niet zo snel.
Dan is de discussie die je krijgt een respectvolle en niet, zoals in dit geval, een woordenwisseling tussen een arogant studentje (laat ik m Furby noemen) en de rest van autoblog die elke dag moeten meemaken waar de furby over praat.
Ik ben benieuwd of we nog eens een column kunnen verwachten van iemand over dit onderwerp die er WEL verstand van heeft.
Dan ben ik erg benieuwd wat die persoon te melden heeft.
Klassiekerrally zegt
@ Lappy: ben wel benieuwd naar Jeroen/Furby’s reactie.
Kom op, we hebben allemaal wel eens iets geschreven waarvan we achteraf dachten ‘oei…’? Of niet soms? I know I have…
Hoort er allemaal bij, zolang je er van leert is er niks aan de hand.
Op je bek gaan en weer opstaan…
Lappy zegt
@ Klassiekerrally
Je neemt t wel op voor m he? ;)
Of hij reageert helemaal niet. Vooralsnog heb ik nog niks gezien van m…
Nico zegt
“de domme leasebak rijder”
Op wat slaagt dat nu? Die opmerking getuigt niet van veel intelligentie vind ik.
Deon zegt
@ Lappy
Hej… beetje meer respect graag, ik ben ook een arrogant studentje ;)
Wat niet wegneemt dat ik vind dat Jeroen nog een beetje moet rijpen m.b.t. het schrijven van colums, dit is meer van het P.K./Heels On Wheels niveau :P
JurryZ zegt
“ik wordt” okay, voor mij al genoeg om dit stukje niet verder te lezen. En zeker niet als hij denkt dat de meerheid van de domme mensen links stemt. Je bent zelf dus ook stiekem zo’n groenlinkspikkie? Geloofwaardigheid daalt naar een dieptepunt.
Michiel_vd_Brink zegt
Klassiekerrally: “Kom op, we hebben allemaal wel eens iets geschreven waarvan we achteraf dachten ‘oei…’? Of niet soms?”
JA IK!
Het had iets te maken met boze dikke-banden-auto’s enzo… ;)
Deon zegt
(ja ik kan het weten.. ik heb het allebei zowaar ooit gekeken, waarbij ik moet zeggen dat PK nog wel de moeite waard was omdat er heel soms een Viper in beeld kwam, en ik me absoluut minder prettige beeldvulling kan voorstellen dan de 3 dames van Heels on Wheels..plus, het was best vermakelijk om ze te zien zwoegen op de nobele kunsten van “bijzondere verrichtingen” :P)
Klassiekerrally zegt
@ Michiel: hahahaha! Ja, die blijft je nog lange tijd achtervolgen vrees ik :)
Klassiekerrally zegt
@ Lappy: Ach, het is z’n eerste column (tenminste, dat hoop ik!) en dan mag je best wat milder oordelen vind ik. Geef ‘m een tweede kans. Ik begrijp wel wat hij wil uitleggen, het komt alleen een beetje rottig over.
En ik ben vandaag mega-mild gestemd want het is bijna WEEKEND! :)
Lappy zegt
@ Deon:
Ik was tot een jaar geleden ook een studentje, niet arrogant.
En mn vriendin is nog arrogant student. maar daar voel je niks van.
Michiel_vd_Brink zegt
Ik blijf mijn hele leven student. ;)
Lappy zegt
@ Michiel: Ja goed bezig.
Ik denk dat ik ook maar weer een willekeurig iets ga studeren om weer die levensstijl op te pakken ;)
Ik denk ook dat Jeroen beter kan gaan bieren dan columns schrijven :D
Michiel_vd_Brink zegt
Je hoeft toch geen studie op te pakken om weer student te worden?
Ik studeer iedere dag ‘dagelijkslevenkunde’.
Een hele interessante studie en je hoeft er nooit af te studeren!
Klassiekerrally zegt
@ Michiel: die studie volg ik ook! :)
En bovendien: zodra je niets meer leert in je beroep is er iets goed mis.
Michiel_vd_Brink zegt
Zo zijn we allemaal studiegenoten! Leuk he?
Hoeveelste jaars ben jij?
We leren allemaal iedere dag weer meer.
Jeroen is nog jong en heeft inderdaad nog veel te leren, maar dat geldt voor iedereen.
Als je tussen de ongenuanceerde opmerkingen en botte meningen doorleest is er zelfs in het stukje van Jeroen iets te leren voor ons allemaal.
rjb zegt
Welk vak heeft Jeroen met de plaatsing van zijn “opdracht” nu gehaald?
Roger zegt
Apart dat voor je dit soort teksten gestudeerd zou moeten hebben….
Rik-Jan Kraak zegt
Verhaal is aardig en er zitten een aantal goede punten in, maar ik mis de diepgang een beetje en ik vind het ook jammer dat je het hebt over lager opgeleiden en hoger opgeleiden; je zou er denk ik beter aan doen om het te hebben over verschillende categorien van automobilisten; want zoals jij inmiddels wel weet, zijn het vooral de hoogopgeleide vette leasebak rijders die het verkeer verzieken met hun eeuwige haast en gevaarlijke rijgedrag; deze mensen vallen dus in de categorie; “hebben overal schijt aan”.
Ik hou zelf ook van hard rijden, maar dat doe ik alleen (en kan ook alleen) als het rustig is op de weg; meestal ’s avonds of in het weekend, want gelukkig gebruik ik mijn Lancia Delta alleen voor de lol; ik ga op de fiets naar mijn werk; ben ik nu ook laag opgeleid?
En oh ja; er is geen oplossing voor het fileprobleem, want er zijn te veel auto’s in de randstad; heel simpel feit en al meerdere malen wetenschappelijk vastgesteld; dus die studie van jou is een druppel op een gloeiende plaat; en de grote winst valt vooral te behalen in het gedrag van automobilisten, namelijk aanpassen aan omstandigheden….
groet van Kraak
Rick Dos zegt
Okay! Okay! Okay! Dus wat ik nu begrijp is dat er mensen zijn, die er voor gestudeerd hebben om mij in de file te laten doen staan! Ik zeg opheffen die studie! Het blijkt maar weer -en niet in laatste plaats naar aanleiding van dit stukje- dat dat weggegooid geld is.
“Doel van het project is dat de ringwegen rond grotere steden (o.a. Amsterdam, Breda en Alkmaar) altijd moeten draaien. Draait de ring niet goed? Dan worden de toevoerwegen tegen gehouden en wordt er aldaar gebufferd. Wat is het gevolg (c.q. doel)? Nou, dat het hele verkeersnetwerk zo optimaal mogelijk wordt gebruikt. (gemiddeld een hogere snelheid en capaciteit op het hele netwerk met als gevolg minder overlast (geur c.q. lawaai))”
Vraagje: Het is je toch wel volkomen duidelijk dat dit een middeltje is tegen de symptomen en niet tegen de ziekte?
Waarom wordt dat toch altijd als eerste gedaan? Symptoom bestrijding.
Nooit gehoord van beter voorkomen dan genezen? Het is vaker wel dan niet dat er files ontstaan, doordat er door onze lieve hoogopgeleide mensen iets bedacht is op een bepaald knelpunt, dat de oorzaak is van een file. Denk daarbij aan haaksebochten aan het einde van een (drukke) afrit of stoplichten aan het einde van een (drukke) afrit of teveel verkeerslichten (die te lang op rood staan dan nodig is) waardoor er opstoppingen ontstaan of wegen die van 3 baans naar 2 baans gaan. Het zijn van die situaties waarvan een normaal denkend (en dat hoeft nog niet eens hogeropgeleid te zijn) bij zichzelf denkt: “hoe zijn ze er ooit opgekomen?”
Nu zal je heus wel met verschillende factoren rekening moeten houden. En dat is hetgene waar ik dan aan denk als ik in 1 van die onnodige files sta.
Houdt er zelf dan ook rekening mee dat er mensen niet dezelfde houding als ik hebben. Dan hoef je ook niet denigrerend tegen je medemens te doen, want als we eenmaal dat pad gekozen hebben, dan zullen we nooit tot een oplossing komen. En zullen we elkaar alleen maar gaan zitten uitschelden totdat niemand meer naar elkaar luistert. En wat hebben we daar aan?
En geef toe na het lezen van mijn eerste stukje stond je zeker wel ook op klappen….
JANUS zegt
@lappy.
Jij wilt echt graag in die top 3 komen hè :-D
@Jeroen.
Ik heb nu geen tijd om de column helemaal te lezen. (Ik ben namelijk een domme leasebakrijder en moet tussen het leasebakrijden door ook nog wat werk doen. Best intelligent werk overigens !) De eerste indruk van je debuut is echter niet al te best. Als je 19 jaar bent zal je moeten accepteren dat je nog wat bagage tekort komt. Levenservaring heet dat.
Ik zal vanavond het stukje eens op mijn gemakkie lezen en kijken wat mijn oordeel is.
Ik heb echter het gevoel dat ik na het lezen van dit stukje niet meer zal reageren.
Ik ben namelijk goed opgevoed en verval niet zo eenvoudig in het uiten van beledigingen !
Deon zegt
@ Rick Dos
Dr. Phil is back in the building ;)
Klassiekerrally zegt
@ Michiel: ik ben (als je m’n eerste levensjaren meetelt) bezig aan m’n acht-en-dertigste jaar van deze interessante studie. Ja, zo oud ben ik al.
Maar je bent zo oud als je je voelt, dus ben ik ongeveer net zo oud als jij, misschien nog wel iets jonger :)
Ik hou deze column in de gaten, want ik wil toch wel een reactie van Jeroen lezen…
JANUS zegt
Hé Klassiekerrally…..
Ik had echt altijd het idee dat jij veeeeeeeeel ouder was dan ik. (Of moet ik hier zeggen “als mij” ?) Blijkt mee te vallen dus.
Sterker nog……we zijn even oud. (En we voelen ons alletwee even oud :-) )
(Ik probeer de discussie wat weg te draaien van deze column. Hij maakt me steeds bozer !)
mvagusta zegt
Ik ben inderdaad ook erg benieuwd naar de reactie van Jeroen zelf!
Verder intresseert me het weinig, al die files! Ik sta er bijna nooit in en rijd toch zo’n 3000km per maand! :)
Gewoon in het zonnige(??) zuiden gaan wonen! fileleed meteen opgelost!
Helaas wel 4 jaar op en neer getreind naar Rotterdam! Wat een Helse tijd was dat zeg! Nee, hoor! Mijn auto nemen ze hoe dan ook nooit meer van me af! Rijd nog liever een Seat Marbella dan in de trein! ;)
mvagusta zegt
Echt waar! En geloof me! Dat is heel wat!
996 turbo S zegt
Zo jeroen dat doe je goed, je bent op je 19e al specialist en verkeersdeskundige? Heb je eigenlijk zelf je rijbewijs wel? En wat betreft je collega verkeersdeskundigen zijn dat ook allemaal van die arrogante studenten of zijn dat wel personen die enige ervaring in het verkeer hebben opgedaan? Ik mag er van uitgaan dat de termen die jij gebruikt, uit je eigen bekrompen koppie komen en dat je die niet zo op je studie leert. Want anders is het file leed nog lang niet afgelopen.
Klassiekerrally zegt
Hier in het Oosten merk je ook niet zo veel van ‘het leed dat file heet’.
Overigens zijn er in mijn woonplaats enkele punten waar het verkeer vaak vast stond op een heel goede manier aangepast. Heb ik niks over te klagen! Goed he, Jeroen!? ;) Als ik dat nu vier keer zeg en dan drie keer klaag over drempels ben ik een Amerikaan! Zo makkelijk gaat dat. ;) :P
Jeroen zegt
Beste autobloggers. Als eerste wil ik mijn excuses maken voor een ieder die ik heb beledigd. Het is mij geenszins de bedoeling geweest om mensen te beledigen en ik erken dat het soms wat ongenuanceerd in de tekst staat en dat de tekst veel arroganter over komt dan dat ik ooit ben geweest. Desalniettemin ben ik blij dat veel mensen het niet eens zijn met mij (hetgeen wellicht raar klinkt) aangezien ik deze column heb geschreven om juist reacties op te wekken zodat ik een breder beeld krijg van de gebruiker. (daar geeft mijn opleiding te weinig aandacht aan, alles is vanuit het oogpunt, de verkeerskundige weet wat goed is voor de gebruiker). Overigens ben ik het eens met wat Rick Dos schrijft (m.u.v. opheffen opleiding!), want we zijn inderdaad bezig met het proberen op te lossen van de problemen. Meer asfalt is in mijn optiek ook vaak een veel betere oplossing dan wat we met Dynamisch Verkeersmanagement ooit kunnen bereiken. Helaas is de politiek het hier niet mee eens.
En een ander onderwerp, de manier van schrijven. Ik zie nu in dat ik mijn gedachten iets te gefrustreerd heb uitgelegd en daarmee vrijwel iedereen beledig verre van sympathiek over komt. Mijn eerste column, en ook gelijk een omstreden onderwerp. Uiteraard is dat wat ik op school leer totaal anders dan dat je hier leest. Toch zou ik graag nog eens een column voor deze site schrijven, hetzij in een wat mildere context en met een minder arrogante ondertoon!
Rick Dos zegt
@Deon
LOL! :)
Florijn zegt
een zeer ongenuanceerd stuk, wat nou niet echt de vinger op de zere plek legt in het begin probeer je slim anderen zoals opa’s en oma’s de schuld te geven zodat wij met je meevoelen, maar dat werkt niet jeroen dit raakt kant noch wal
het stimuleren van de ov houdt ook in dat je stations maakt die dichter in de buurt van werkplekken situeert, kan dat opeens niet meer?, is dat te lastig voor een verkeerskundige?
groeten
Oul@ zegt
@Jeroen
Het is je vergeven. Misschien is het handig om behalve de spellingscontrole ook je “licht te laten schijnen” over de manier waarop je je tekst intypt.
Als je je excuses niet had aangeboden was ik een enquete begonnen om te zien of er IP-ban voor je geregeld kon worden.
Ben je gek geworden ;)
Klassiekerrally zegt
@ Jeroen: Ik ben benieuwd naar je volgende column!
mvagusta zegt
Nette reactie terug van Jeroen!
mvagusta zegt
en inderdaad best nieuwsgierig naar een volgende column!
Domien zegt
Leuk artikel dit, vooral de reacties.
Nou ik ben het wel eens met de meeste mensen, hoe ze in den haag soms de files proberen op te lossen, dat je niet ver komt, zoals 80 km zone, ik rij zelf nog geen auto ben ook nog niet aan het lessen.
Maar ik denk net zoals de meeste, een kind kan bedenken, dat een bepaalde situatie zo opgelost kan worden.
Zoals op sommige stukken harder rijden, maak vier stroken een voor de bajaarden 30km :) een voor de vrachtwagens 80 km een voor de gemiddelde snelheid rijder 120, en eentje voor de snellere auto`s 160 km dus.
Dit zal niet overal kunnen maar drie banen is ook goed lijkt me, de bejaarden tussen de vrachtwagens, en dan boven de weg cameras of je wel de minimale snelheid rijd.
Traject controle afschaffen, en die cameras gebruiken om de minimale snelheid mee te kunnen meten.
Aan het einde van de snelweg maak van een drie baans weg een zes baans weg voor alle banen rechtdoor, en eentje ernaast die onder of over de weg afbuigt, naar een kruispunt, stoplichten op 50 seconden, en andere op 10 van links of rechts komend verkeer, op bepaalde tijden.
Zo krijg je volgens mij een veel beter door stroming.
JLJ zegt
Zoals in mijn eerste reaktie al aangegeven, ik begrijp waar je standpunt vandaan kom. Op school/universiteit wordt je, zeker in het eerste jaar, gehersenspoeld wat betreft het belang van je studie. Er is ook een groot verschil in het schrijven van een column en een reaktie erop, die mag veel direkter. Ben benieuwd naar je volgende stukje, dus sacha, geef ‘m nog een kans!
Z-Rider zegt
Nou dit is wat zeg….
Een nieuwe post van een nieuwe blogger……… :(
Na het lezen van de column was ik ook erg versteld van het feit dat dit “stukje” het blog kon halen. Is er dan niemand bij autoblog die een controle uitvoert op hetgeen gepost word? Ik bedoel dan met name als het gaat om nieuwe redactieleden. Ik hoop ook dat dit de eerste en laatste keer is dat een stuk vol met beledigingen het blog haalt. In ben ook student geweest en “hoog” opgeleid en dan BEHOOR JE TE WETEN DAT BELEDIGEN VAN BEVOLKINGSGROEPEN NIET KAN! De reacties tot gevolg.
Nou beste Jeroen, je hebt nu wel je excuses aangeboden, maar dit ongelukje zal niet snel vergeten worden door de bloggers hier. Ik begrijp best dat dit de eerste keer is en je leert met vallen en opstaan, maar laat dit een wijze les voor je zijn.
Rest mij nog te zeggen: Succes met je studie en helemaal met je volgende column.
Lappy zegt
Ik ben slechts 20e jaars. ;)
Maar ik heb al erg veel KMs gemaakt omdat ik heb gewerkt voor een belgisch gokbedrijf dat ook aktief is in Duitsland. En tsja… Gokbusiness is wel luctratief. Verklaart ook de Mercedes reis-auto en middelen om een leuke opvolger te kiezen.
Maar ben ik mee gestopt omdat ik het niet echt leuk meer vond en ik het salaris ook niet meer zo boeiend vond. Ik doe nu tenminste werk waar ik wel lol in heb :)
@ Jeroen: in tegenstelling tot je column, vind ik je reactie wel goed.
Probeer uit de reacties de opbouwende kritiek te halen en doe je voordeel ermee.
Op naar de 2e :)
Def Tovertor zegt
Heej Jeroen!
Ook student verkeerskunde!? Aangenaam!
We zijn schaars…
Markus zegt
@ Jeroen. Klasse dat je toch nog even reageert en je de kritiek aantrekt. Nu ben ik ook wel weer geintresseerd in een toekomstig column.
Toch nog 1 puntje dan: in je column zeik je op de altijd zeikende Nederlandse automobilisten en verder zeik je op nog een stuk of 5 demografische groepen (leaserijders, lager opgeleiden, ambtenaren, bejaarden en iedereen die ‘links’ is) … dan kom je natuurlijk zelf ook over als een ontzettende zeikerd, minstens even groot als de automobilist die je als zeikerd bestempelt!
Verder zijn de reacties ook niet erg mals… iedereen die Jeroen een sigaar uit eigen doos geeft (om de bejaarden er nog even bij te betrekken) is dus eigenlijk net zo bezig…
Markus zegt
Omdat vooral bejaarde mannen sigaren roken, snap je ‘m? Dit nog even voor de lager opgeleiden hier ;)
Lappy zegt
@ Markus: Het is makkelijk en je moet toch wat op je werk ;)
En euh, waarom kunnen mensen van 20 geen sigaren roken? Een Monte Cristo / Partagas op zn tijd….
@ Janus: ach, men poogt wat.
Dus zegt
Sorry hoor Jeroen, maar ik denk dat je de plank volledig mis slaat. Jij gaat er vanuit dat als automobilisten zeiken, dat ze dan jou de schuld geven met je plan om de doorstroming van het huidige wegennet te optimaliseren. Inderdaad, het zou niet van enige intelligentie getuigen dat te doen. In werkelijkheid weten we allemaal dat de capaciteit tekort schiet, en leggen we daar de blaam. -Daar- moet wat aan gedaan worden!
Harstikke mooi dat er mensen nadenken hoe we er nu het beste van kunnen maken, maar een smak geld erbij en een hoop asfalt daarvoor neerpleuren lost het probleem daadwerkelijk op.
Audi2007 zegt
# Klassiekerrally schrijft,
12 January 2007 om 12:17
Ik heb niet gestudeerd, maar in de jaren dat ik mijn VAK uitoefen een enorm brede en voldoende diepgaande ervaring opgedaan. Heb ik dat op school geleerd? Nee. Ben ik dom? Nee. Ben ik laag opgeleid? Ja. Als je het zo interpreteert als Jeroen wel. Maar 16 jaar ervaring weegt veel zwaarder dan 4 jaar school mannetje! (zo, nu doe ik lekker denigrerend ;) )
Dat zeggen dus alleen de mensen die in een leven niet verder zijn gekomen dan chef magezijnmedewerker en spijt hebben dat ze niet gestudeerd hebben. En die diepgaande ervaring zal wel niet verder reiken dan 10 kilometer buiten je leefomgeving, verder daar vandaan is vakantie.
Oh ja ik ben inderdaad zo’n arogante student van de TU/e met ambitie
Ik denk dat er nooit een goede oplossing is om de files op te lossen, we wonen namelijk in een bomvol landje waar iedereen een auto heeft. Je kunt ook moelilijk het asfalt verdubbelen. Waar moeten wij (en de natuur ook niet vergeten) dan wonen. Je kunt het wel verminderen zoals een verkeerskundige doet, op zich een duidelijk stukje jeroen.
Audi A6 - 1995 - 252.000 km zegt
Beste Jeroen,
Ik vind dat je voor een 19-jarige student een bijzonder aardig stukje hebt geschreven. Maar je maakt een fout die veel studenten maken: je denkt dat als je studeert dat je dan al een deskundige bent. Het is interessant te lezen hoe je erover denkt, maar het zou naar mijn mening beter zijn geweest als je de zaken meer als ‘mening’ dan als ‘feiten’ zou weergeven.
Natuurlijk ben jij een intelligente jongen met verstand van zaken, maar onderschat cq minacht nooit mensen die niet het geluk hebben gehad te kunnen studeren. Dat op zich is niet intelligent.
Verder erger ik me, maar dat is een afwijking van mij, aan grammaticale en stijlfouten. Een paar voorbeelden:
“Alles dat (=wat) de minster minister van Verkeer en Waterstaat bedenkt is in ieder geval een idee waar de automobilist zich druk om gaat maken, hetgeen mij ten zeerste ergert (=irriteert), want waarom altijd zeuren en waarom is altijd alles fout?”
“De arrogante en milieuvervuilende automobilist is opeens boos omdat ZIJ (=HIJ) in de file staan (=staat) …”
“Het verbaast mij überhaupt dat elk idee wat (=dat) wordt uitgevoerd voor snelwegen, denk aan 80 km/u zones, door de gebruiker wordt afgewezen.”
En wat is een roetvilter?
Markus zegt
@ Audi2007: arRogant ben je zeker ja. Leer je zelfs op de TU geen spelling? Ik dacht dat dat een redelijk hoge opleiding was :)
Lappy zegt
@ Audi2007
Het kan dus NOG aroganter dan in de column!
Ik weet precies wat klassiekerrally bedoeld. Tijdens mijn studie was ik meer bezig met werk dan met ‘studeren’ en dat kwam puur door mijn ervaring die ik had op het gebied van software ontwikkeling.
Ik heb overigens wel succesvol mn studie afgerond.
@ Autoblog, doe hem eens IP bannen!
Wouter zegt
@Z-Rider:
“Een nieuwe post van een nieuwe blogger……… :(
Na het lezen van de column was ik ook erg versteld van het feit dat dit “stukje” het blog kon halen. Is er dan niemand bij autoblog die een controle uitvoert op hetgeen gepost word?”
Dit is een gastcolumn. Behalve dat we zelf af en toe eens prikken met columns, staan we open voor de meningen van anderen. Iedereen mag dus reageren, maar als iemand zich geroepen voelt een inhoudelijk stuk te schrijven nemen we altijd in overweging dat te plaatsen.
Jeroen heeft in ieder geval een paar snaren geraakt, precies wat de bedoeling is van een column. :-)
En nee ik ben het ook niet 100% eens met wat hij schrijft (noch vermoed ik dat Sacha dat is, die dit stukje heeft geplaatst). Ik vind het wel een aanvulling en vind de discussie weer mooi.
Lappy zegt
@ Markus: shit maak ik dezelfde spelfout :D
mvagusta zegt
@Audi A6 – 1995 – 252.000 km:
Je rijdt niet veel in je auto? Staat al een behoorlijke tijd op dezelfde km. stand! ;)
….. Maar, kom op zeg! We zitten hier niet in de Nederlandse lessen van Maxima! Een beetje luchtigheid daarin mag toch wel. Zolang het niet irriterend slecht word, vind ik het allemaal best! Je begrijpt hem, en daar gaat het om!
Audi2007 zegt
Ja sorry, ik zit op een “Technische universiteit”. Ik geef eerlijk toe, taalkundig ben ik nooit geweest. Nederlands was mijn slechtste vak. Ach ja dure woorden zijn ook niet alles.
Sorry dat ik zo overkom, maar ik hoor zo vaak van mensen dat ze niet snappen waarom ik een academische studie doe. Met werkervaring kom je veel verder zeggen ze dan. Ga toch weg met dat gelul.
Ik ben nog nooit een hoge functionaris tegengekomen die alleen de mavo had afgemaakt.
Lappy zegt
Spelling boeit mij trouwens niet zo, daar lees ik wel overheen.
Het gaat mij meer om de boodschap.
@ Audi2007:
Het is dus toch waar van het IQ/EQ verband!!
Wouter zegt
En de redactie was vandaag ook een beetje moe. Te veel gestapt en achter de poessies aangezeten.
Ward zegt
Het is niet omdat je een half jaartje verkeerskunde studeert dat je ook verkeerskundige bent. -EDIT, niet schelden-
Klassiekerrally zegt
@ Audi2007: ik ben dus geen magezijnmedewerker. Heb een min of meer leidinggevende functie in een drukkerij, waar ik naast vormgeving ook de verkoop en de bouw van behoorlijk gecompliceerde websites voor mijn rekening neem. Zodra je op die manier miljonair geworden bent, noemt men dat ook wel ‘self-made’. Zolang dat niet het geval is, ben je in de ogen van sommigen blijkbaar een loser… Maar goed, daar heb ik geen boodschap aan.
Zullen we nu weer aardig doen tegen elkaar? :)
mike zegt
wat een slap geouwehoer allemaal gewoon alle hoofd/snelwegen 1 snelheid 150 bij droog weer en 120 bij nat weer maken en net zoals amerika in plaats van 2 baans of 3 baans>>> 5 of 6 baans maken
wat denk je dat die file’s voor millieu vervuiling veroorzaken als iedereen 200 over de snelweg rijdt heb je nog minder vervuiling, kortom er is te weinig aanbod voor de vraag , te weinig of te kleine wegen voor het aantal auto’s dat er rijdt groet
HetVolk zegt
Wat zo jammer is dat op deze site alles en iedereen met een mening uitgescholden mag worden. In de tekst van jeroen staat tussen de regels in wel degelijk een kern van waarheid in en ga me niet vertellen dat iedereen die jeroen zit uit te maken voor weet ik wat het beter kan. Die jongen doet zijn best om ons leven straks beter te maken. Je kunt hem ook bedanken en wat betreft de files heeft audi2007 totaal gelijk. Je kunt ze nooit allemaal oplossen, diegene die dat kan verdient dubbel en dwars de nobelprijs.
v8x zegt
Spelling is een weerspiegeling van je intelligentie. Kom maar eens af met een sollicitatiebrief vol spelfouten. Het vermogen om geschreven taal te kunnen gebruiken onderscheidt ons trouwens van de dieren.
Ik geef toe, het is niet altijd even gemakkelijk en niet iedereen is perfect maar de basic regels zou je toch onder de knie moeten hebben.
mike zegt
wat een slap geouweho!r allemaal gewoon alle hoofd/snelwegen 1 snelheid 150 bij droog weer en 120 bij nat weer maken en net zoals amerika in plaats van 2 baans of 3 baans>>> 5 of 6 baans maken
wat denk je dat die file’s voor millieu vervuiling veroorzaken als iedereen 200 over de snelweg rijdt heb je nog minder vervuiling, kortom er is te weinig aanbod voor de vraag , te weinig of te kleine wegen voor het aantal auto’s dat er rijdt groet
HetVolk zegt
Qua taal kan het toch wel wat soepeler, we zijn op een forum, niet op solicitatiegesprek. Zolang er punten en komma’s staan en het duidelijk leesbaar is, is het toch goed. Sollicatiebrieven zijn trouwens ook uit tegenwoordig.
Lappy zegt
@ v8x: ach, het is geen sollicatie en ik doe het voor de lol net als jeroen.
Dat ik dan met mn suffe kop tussen de bedrijven door eens wat dingetjes intyp…
logisch dat er foutjes (lees = FOUTEN) in komen.
@ Klassiekerrally: Wat heb je voor opleiding gedaan? en hoe heet de drukkerij?
Lappy zegt
@ v8x: zoals je merk betrek ik het ook maar op mezelf ;)
sjezus.. ik verdedig Jeroen. hoe is het mogelijk :D
Audi A6 - 1995 - 253.033 km zegt
@mvagusta: speciaal voor jouw even de actuele km-stand. Dank je!
Z-Rider zegt
@ Wouter:
Bedankt voor de toelichting. Ik ben met je eens dat jullie open staan voor “meningen”, maar pas op met die snaren die je wilt raken.
Ik voel me niet aangesproken in het stuk, maar ben wel van mening dat dit soort stukjes Autoblog weinig goeds doen. Immers jullie proberen toch autoliefhebbers in de gehele samenleving te bereiken en te informeren over van alles en nog wat uit autoland. Elitaire arrogantie past daar niet bij en mensen die dat aanmoedigen.
De discussie is goed, maar doe dat op een beschaafde manier, dat onderscheid ons van de beesten.
Zo en dat was mijn mening zonder mensen te beledigen. :)
Klassiekerrally zegt
Heeeeel erg Off Topic:
@ Lappy: Ik heb een MAVO diploma op D niveau (voor wat het waard is), heb daarna drie jaar gedaan over twee klassen MTS elektrotechniek. De rest heb ik mezelf aangeleerd. Illustrator, Photoshop, Xpress, the works… Daarna Flash, Dreamweaver, VBScript, ASP, databasekoppelingen, noem maar op.
Met die gecombineerde kennis heb ik onder andere mijn site gebouwd (ik ben overigens nog steeds aan het bouwen…)
De drukkerij heet Edruk Winterswijk BV en heeft echt een heel erg lelijke website, is absoluut geen goede referentie! ;)
pvl zegt
SRY mannen maar hier begin ik zelf niet aan. Het is vrijdagmiddag!!! Nu nog een half boek lezen over “verkeer-en-alles-wat-er-mee-te-maken-heeft-buiten-de-wagens-zelf-dan”, daar hebn ik geen zin in!!!
Klassiekerrally zegt
@ pvl: we dwingen je nergens toe hoor :)
Audi A6 - 1995 - 253.033 km zegt
@HetVolk: “Qua taal kan het wat soepeler”. Waarom? Wat goed is, is goed, en wat fout is, is fout. Mag ik daar niets over zeggen? Jouw salaris wordt aan het eind van de maand toch ook niet ‘ongeveer’ uitbetaald? “Ach, een paar euro minder, wat maakt het uit?”. Ik begrijp niet dat jij vindt dat alleen in sollicitatiebrieven correct Nederlands zou moeten worden geschreven. Ik ben het met Klassiekerrally eens: lees je tekst nog een keer na. Ik verwacht geen foutloos stukje, maar wel dat de schrijver een beetje zijn best heeft gedaan de meest elementaire zaken juist op te schrijven. Overigens, als Nederlander die niet in NL woont valt mij op dat steeds vaker wordt gesproken over: ” … het is iets wat ….” in plaats van ” … het is iets dat”. En: “ik irriteer me aan …” in plaats van “ik erger me aan …”. Waar komt die onzin opeens vandaan?
Wouter zegt
@ Z-Rider:
“Elitaire arrogantie past daar niet bij en mensen die dat aanmoedigen.”
Daar heb je helemaal gelijk in. Ik hoop dat Jeroen nog eens een column schrijft en vermoed dat hij juist daar dan op zal letten.
mvagusta zegt
;) Audi A6 – 1995! netjes! :)
Klassiekerrally! Ik heb meer respect voor iemand als jouw die zelf de weg naar boven heeft gevochten door goed te werken, dan voor iemand die met een diploma meteen hogerop komt!
Ik denk dat iedereen wel HAVO of VWO kan doen, maar er zijn ook andere dingen die rond je schoolperiode meespelen, waardoor je snel afgeleid kan zijn!
Ik had ook andere dingen aan mijn hoofd op de middelbare school en heb het niet afgemaakt. Ben daarna toch nog aan een MBO begonnen in een vak waar mijn hart en passie ligt! Ben met het op 2 na hoogste cijfer voor mijn eindproject afgestudeerd! En heb mij via stages, werken en wilskracht nu naar een baan gewerkt waar eigenlijk alleen HBO-ers werken! En ik kan jullie vertellen dat ik het heel goed doe, en op het moment ook voor andere bedrijven projecten aan het begeleiden en uitvoeren ben(project in Abu Bhadi)……
Dus Audi2007………
Ga alsjeblieft je tanden poetsen!
RenesisHP zegt
Even als aanvoeging. Hoe komen mensen er bij dat iemand dom is als hij of zij lager opgeleid is? Ik ken zat mensen,zowel slim als dom,succesvol en zwervend. Complete uitersten en alles wat er tussen zit en het was niet zo dat de ene groep echt dom of slim was. Overal zie je verschil. Het leven is onvoorspelbaar.
Jeroen; Je lijkt op mijn ex vriendin,die had een IQ van ruim 150 en een EQ
van -150. Ben blij dat ik jou niet ben.
Klassiekerrally zegt
@ mvagusta: Eerlijk is eerlijk, een diploma maakt veel dingen wel makkelijker hoor! Om die reden hoop ik ook dat mijn kinderen hun opleiding afronden.
Audi2007 had dus wel een heel klein beetje gelijk, maar ik laat me niet denigreren door mensen die om wat voor reden dan ook menen superieur te zijn (ook niet als ze dat ook daadwerkelijk zouden zijn). Vandaar dat ik in de verdediging schoot en op verzoek van Lappy mijn CV op autoblog plaatste ;)
Lappy zegt
@ mvagusta:
Ik heb vanwege omstandigheden MAVO gedaan, ook D. En MBO wilde ik bijna afbreken, toch wel afgemaakt. Zoals ik eerder zei, ik heb veel gewerkt voor die gokkasten handel zonder daar ook maar 1 diploma voor te hebben. Maar dat gebeurt wel vaker in de IT. Audi2007 zit misschien alleen in de boeken en weet niet hoe de praktijk werkt. kan je m ook niet kwalijk nemen.
Ik heb nu ook een baan bij een architecten bureau. HBO+/WO was een vereiste voor de baan.
Toch gekregen met ‘maar’ een MBO papiertje, door veel kennis van vRay render engine en een vriendelijk karakter.
Lappy zegt
oke oke… laat ik m dan maar eindelijk neerzetten ;)
schaamteloze promotie voor mn eigen site ;)
http://www.heuving.eu/weblog1.html
column geschreven voor fok en wildvuur.
Ik hou niet van lange lappen tekst. Kort en krachtig. Snel informatie overbrengen gaat het om :)
Lappy zegt
sjezus… die column is inmiddels ook weer een jaar oud :D
En op de contact pagina staat de fantastische BMW 6er ;)
Ik heb daar een commercial voor gemaakt als afstudeer project.
Deon zegt
@ Audi2007
“Ik ben nog nooit een hoge functionaris tegengekomen die alleen de mavo had afgemaakt.”
Toevallig kan ik je er een aanwijzen… kom hem regelmatig tegen. Keertje doen? :P
Jij snapt misschien niet dat mensen zeggen dat opleiding alleen in de eerste jaren na je studie belangrijk is, en dat vanaf een bepaald moment werkervaring, karakter en werkethiek veel zwaarder gaan wegen dan het papiertje (lees: diploma) wat je misschien wel of niet hebt, maar toch is dat zo!
En nou niet meteen gaan roepen dat ik peop praat, want ik studeer óók aan een universiteit, en ik snap dat principe ook ;)
En dan nog… dat universitaire wil ook geen zak zeggen over of iemand slim is ja of nee. Ik ken mensen op de universiteit die ik persoonlijk niet zo slim vind, maar daarnaast ken ik ook mensen zónder hoge opleidingen die ik toch verdacht intelligent vind!
React zegt
Je kunt tegenwoordig ook overal een studie voor volgen. Met gewoon boeren verstand kom je al een heel eind. We hebben in NL gewoon een capaciteits tekort, kun je hele mooie kreten en ingewikkelde electronische systemen gaan inzetten, maar dat lost dus nooit de problemen op, is meer symptoonbestrijding.
Je hebt het wel over zeurende automobilisten, maar alle burgers zeuren. Als je naast een snelweg gaat wonen en vervolgens gaat zeuren over luchtkwaliteit en geluid ben je wat mij betreft net zo erg als de automobilist.
IanH zegt
Jeroen,
ik heb gelukkig alle reacties gelezen, o.a. die van jou, en gelukkig maar! Want het viel anders ineens in de categorie ‘arrogante auteur column’.
Verder wel interessante uitleg van die theorie van bufferen (alhoewel ik het zelf de domste oplossing ooit vind).
Toch één cruciale tip voor de toekomst. Begin nooit met je diploma te zwaaien, vooral als je pas begonnen bent aan je eerste jaar (extrapoleer ik van je leeftijd)! Je hebt nog geen idee wat de volgende jaren zullen brengen en hoe je mening zal veranderen.
Iedereen doet dat in het begin, maar daar heb je later enkel spijt van.
KoenR zegt
[quote]Lappy schrijft,
12 January 2007 om 11:48
Om toch een positieve noot toe te voegen;
je bent vrijwel zeker eerste jaars (oke oke, het is een aanname van mijn kant, maar het mag wel als ik deze column lees die er vol mee staat).
Dus je hebt slechts een maand of 4 gezeten op die school.
Dan kan je dit niveau verwachten.
Alleen is het toch niet nodig dit van de daken te schreeuwen?
Misschien een poging nummer 2 als je op stage ben geweest.
[/quote]
Om nog even hier op te reageren; Jeroen is volgens mij 3e jaar student Verkeerskunde (forgive me if I’m wrong)
@ Jeroen: Ey zwager, leuke (& lange, uitgebreidde) column! Leuk om te lezen wat. Ben overigens niet overal mee eens, maar over de grote lijnen geef ik je wel gelijk.
Kunnen we nog een tweede column verwachten of was dit éénmalig?
Laterz,
Koen.
-edit: niet zo pluggen-
mvagusta zegt
Hey Lappy,
Wat doe jij precies bij dat architectenbureau?
Lijkt me ook erg leuk! Ik zit zelf in de interieurarchitectuur! Ook HBO niveau, maar baan gekregen met ‘alleen’ een MBO diploma!
Ik ben er wel van overtuigd dat een diploma een heel goed visitekaartje is om als beginner ergens binnen te komen! En dat zeker binnen bepaalde vakken, maar toch denk ik dat een goede CV met ervaring zeker even goed of soms zelfs beter is!
Ik kan jullie een voorbeeld noemen:
Ik heb eraan gedacht verder te studeren in Antwerpen voor interieurarchitectuur!, dit is een zeer gewaardeerde school binnen deze branche.
Uiteindelijk heb ik hier niet voor gekozen omdat ik de keuze had tussen 2 bedrijven die mij graag in dienst wilde( allebei in top 10 beste zaken van NL).
Dit heb ik dus gedaan en ik zie wat hier aan sollicitaties binnenkomt aan wel volwaardige interieurarchitecten die allemaal niet aangenomen worden!!!, tjaa… dan ben ik blij dat ik via mijn referenties en ervaring wel aan deze baan heb kunnen komen!
Leo zegt
K ben het helemaal eens met deze collum
Jappy zegt
helemaal waar!
Maarten zegt
Mooi stukje Jeroen. Ik ben het ook niet met alles eens maar ik ben er wel voor dat de politiek meer in infrastructuur ipv. OV gaat investeren. Het Nederlands OV behoort toch al tot de besten van de wereld, ondanks alle vertragingen etc, dus daar is wel genoeg aan besteed..
Klassiekerrally zegt
Leo en Jappy: zijn jullie wel Nederlanders dan? ;)
zeikwijf zegt
Zeuren over zeikerds is als pissen over wildplassers [of zeiken in deze comment over een zeurderige column…]
Markus zegt
He kijk! Een stukje poezie! Dat ontbrak er nog aan. Bedankt uh.., zeikwijf… hm… rare naam.
Chukka zegt
HELEMAAL MEE EENS!!!!!!
ALLEEN GEEN 160 MAAR ONBEPERKT HARD!
Lappy zegt
@ mvagusta:
Opzich was mijn visitekaartje al gezet door de portfolio op mn site.
Ik ben gevraagd door een detacheringsbureau naar aanleiding daarvan.
Dus opzich ging het bij mij al puur om wat ik kon laten zien en watvoor ervaring ik had.
Ik doe bij het architecten bureau de 3D Visualisatie.
Roberto zegt
“autorijdende nietsnut”? “een automobilist denkt niet na maar doet”?
Dit doet me sterk denken aan de ICT-er die het liefste leeft in een wereld zonder gebruikers! (dat zijn er heel veel trouwens)
Jeroen, ik wens je veel succes met de rest van je studie, maar voorlopig heb je nog weinig begrepen van hoe de wereld in elkaar zit. Die automobilist/reiziger is namelijk jouw bestaansrecht! Je hebt jou (toekomstige) baan aan ONS te danken.
Als jij doorgaat met het respectloos behandelen van de automobilist komt het in ieder geval nooit goed met ons wegennet.
Roger zegt
@ Deon
Helemaal mee eens…
Op de TU/e hadden ze wel eens wat mogen doen aan communicatie, maarja…dat krijg je in een Technische stad!
Overigens vind ik het een leuke column en zie ik graag een volgende!
Alfaman zegt
Ik kan mij niet voorstellen,dat jij jouw studie in vier jaar afmaakt met deze niveau van column schrijven. Zijn dat de verkeerskundigen op de wij wachten? Zeker niet. En dat roept frustraties bij autorijdend Nederland. Het is doch zo, dat de politiek deskundige opdracht geeft om de problemen op Nederlandse wegen op te lossen, of niet. Jij bent zo een frustreerde eerstejaarsstudent de denkt dat hij nu verkeerskundige is. Of is het normaal om laagdunkend over de meerheid van de weggebruiker te schrijven? Jouw antilinkse propaganda is heel ongewenst en zegt heel veel over jou. Zeker te veel VVD soep gegeten?
Ik heb nog nooit een arrogante Vectra rijder ontmoet ( grotendeels hard
werkende en veel kilometer makende werknemer) wel autorijder van alle soorten en maten in de file. Daar kunnen zij zich elke dag ergeren aan jouw idiote column. En hoe hypocriet en naïef deze is. Ik ga echt niet op jou uitleeg in, het is door @Ron heel goed met een voorbeeld gedaan, dat bespaard mij tijd. Het bewijs, dat jij, beste Jeroen helemaal daarnaast zit,lever jijzelf en lezen wij aan het einde van de column: Dat beloven, beste verkeerskundige, dat wij over een aantal jaren sneller op ons werk zijn, dat beloven jullie elke jaar, en dat al jaren. Dat zijn doch de redenen waarom het kuddedier zeikt! Daarom moet der Nederlander ook de slechte ervaring minimal zeven keer overbrengen en dat is voor de verkeerskundigen nog te weinig. Op goede ervaringen heeft de belastingbetaler het volle recht! De automobilist is de melkkoe.
@Lampredi: je loopt ons toch niet te dissen?!? ;-)
Alfaman zegt
@Lappy: heelemaal met jouw eens, heel goed!
Alfaman zegt
@ Raging Whabbit: ISA is een oude koek, waarover onze HBO Studentje schrijft.
Was een pilot einde van de voorige eeuw, heeft veel € gekost en niemand praat meer daarover. Behalve Jeroen, dat non – kuddedier
tweaker zegt
@ Jeroen
Vooral zo verder zeiken, je komt een heel eind met je arrogant kikkergedrag!
Probeer je verhaal niet op dezelfde manier af te steken op café, je krijgt gegarandeerd op je bek van die ‘minderbegaafden’.
-edit: zullen we het netjes houden?-
Klassiekerrally zegt
@ Alfaman en tweaker: lees even alle reacties voor je reageert. Jeroen heeft namelijk een heel goede reactie geplaatst, waardoor jullie reactie lichtelijk overbodig geworden is.
ruud zegt
nee mensen hij heeft gewoon gelijk
ik moet zeggen de meeste zijn wel snel op hun teentjes getrapt hahaha
Alfaman zegt
@iedereen : de column van Jeroen inclusieve zijn slappe reactie vergeten en echt over de verkeer problematiek discuteren? Komen misschien heel goede oplossingen aan het licht, gewoon door logisch denken. Daaruit kunnen onze verkeerskundigen munt slaan en echte oplossingen naar Den Haag sturen. Als eerste beginnen met een goede minister, welker knopen doorhackt! Hoe lang moet nog op de A4 naar Schiedam gewacht worden? Zolang onderzoek, dat dit geen fileoplossing voor de A13 is, serieus genomen word en niet in de prullenbak landt, zolang word niets opgelost. Dat is een voorbeeld. Verder is de grootste fileveroorzaker het ongeluk, en in de meeste gevallen zijn vrachtwagens betroken. Gisteren nog in het nieuws: 2010 is een verdubbeling van het vrachtvervoer te verwachten. Wakker worden in Den Haag!!!!!!!!!! Wanneer dit juist is, staat het verkeer in 2010 meer als het rijdt .
Oplossing: minimal driebaan snelwegen met inhaalverbod voor vrachtwagens. En meer over de grens kijken! Voorbeeld: wanneer in Italië bij werkzaamheden of andere situaties snelheidsbeperkingen gegeven worden, dan krijgen de vrachtwagens een nog laagere snelheidlimiet opgelegd. Is zo fijn in Nederland, waneer jij bij werkzaamheden netjes 70 rijdt en rechts rijden met 90 de vrachtwagens langs. Deze ongelukken zijn voorprogrammeert. En de file en de doden krijgen wij cadeau. Ik kan zo heel lang doorgaan, doch ik wil andere ook aan het schrijven zetten.
@Klassiekerrally: Heb uiteraard de reactie van Jeroen niet gelezen , doch was deze echt “heel goed?” Ik denk het niet. Daarom nog een keer: vergeten deze hap!
Citrofiel zegt
Oke, niet zo boeiende column, maar er zijn wel ware dingen in, hoewel ik gewoon blijf klagen, want dat is toch veel leuker dan toegeven dat het effect heeft? ;)
ir. zegt
Nogal veel praatjes voor iemand die zich na een 4jarige cursus vertegenwoordiger van de ing bank mag noemen.
kia rio zegt
Emigratie is een optie, maar zelfs in paramaribo heb je nu file’s.
Ik vind alle oplossingen goed als het maar niet meer geld en tijd kost.
De auto is en blijft een duur speeltje.
En jeroen ik hoop dat je die titel haalt je bent niet de enige die er hard voor moet werken.
Aan alle weggebruikers hou alles heel en rij voorzichtig aan komen is ook een hele prestatie .
Superkoerier! zegt
Wat een knorrig geschreven stuk tekst, met een herkenbare naïviteit die ik nog wel ken van toen ik mijn eerste college Verkeerssystemen heb gehad. Daarna leer je echter nog een heel stuk bij, en als je aan het echte leven begint na je studie dan leer je nog veel meer bij.
Dan leer je, in het meest gunstigste geval, bij dat je je publiek nooit moet schofferen met termen zoals domme leasebak rijder. Dan luistert niemand meer naar je. Doet echt afbreuk aan het hele verhaal.
Het doet namelijk niet terzake of iemand dom of intelligent is, in een leasebak rijdt of niet. Het is gewoon een object dat plaats inneemt, met een bepaalde snelheid, met een bepaalde tussenafstand en op een bepaalde tijd. De hoeveelheid plaats maakt niet zoveel uit binnen dezelfde voertuigklasse. Snelheid kan wat uitmaken bij bepaalde grenswaarden qua aantal voertuigen per uur. De tussenafstand is bij voorkeur zo conitnue en klein mogelijk en de tijd: tja, als we dat allemaal konden kiezen zou er geen enkel probleem hoeven te zijn. Helaas gaan creches vaak om 18:30 dicht, gaan de deuren van je kantoorpand om 18:00 dicht en sluiten de fabriekspoorten gewoon om 17:00 uur, en willen mensen ook wel eens op familiebezoek op andere tijdstippen dan midden in de nacht als het nog wel zou mogen.
Het experiment met ISA in Tilburg is al weer een tijdje voorbij. De uitkomsten waren weliswaar positief, maar de testgroep bestond uit vrijwilligers waarvan een groot deel van tevoren ook al aangaf zich vrijwillig te willen laten castreren. Respresentatief voor een doorsnee van de Nederlandse automobilist was het zeker niet, laat staan dat hier enig effect uit zou kunnen worden gemeten behalve dat automobilisten zich met dat systeem keurig aan een door ambtenaren bedachte snelheidslimiet houden. Nietszeggend dus, omdat snelheidslimieten meestal vastgesteld worden op basis van autohaat en niet op een rationale.
Wat de automobilist in de file werkelijk heeft genekt zijn zoals altijd de politici waarop ze braaf elke vier jaar stemmen. Dat is wel behoorlijk dom eigenlijk. Vanaf de jaren 60 is er telkens op gewezen dat het aantal auto’s dat elke dag verplaatsingen gaat uitvoeren sterk ging stijgen. Deze prognoses zijn door al die onwetende politici afgewimpeld onder de noemen van ‘niet waar’, ‘onrealistisch’ en ‘daar gaan we dan maar wat aan doen’. Terwijl men aan het bakkeleien was daarover, groeide het aantal voertuigen dat dagelijks van ons wegennet gebruikt maakte ook daadwerkelijk volgens eerder afgegeven prognoses. En langzamerhand, terwijl het verstand van de politici al die tijd ook stil stond, is het verkeer op sommige tijdstippen op sommige plaatsen ook tot stilstand gekomen.
Prima, want dan kunnen we meteen rekeningrijden gaan invoeren om meer geld te gaan vangen. Al die automobilisten zijn immers toch niet uit hun heilige koe te slaan omdat ze door onze politiek van groene grenzen, quoteringen van aantallen te bouwen woningen en emancipatie toch wel van de auto gebruik zullen moeten blijven maken.
Al die ITS en ISA systemen zijn prachtig als je vanachter je bureau denkt dat je de wereld wel even naar je hand kan zetten in al je naïviteit. Het is echter symptoonbestrijding en reden om voorlopig nog even niets te hoeven doen aan extra asfalt. Uitstel van executie dus. Als het dan ging om executie van al die onwetende politici dan is het zo erg nog niet. Maar de werkelijke dupe hiervan is de Belastingbetaler, die elke dag weer zijn/haar best doet om wat van zijn/haar leven te maken en om dat verachtelijke systeem dat zich Roverheid noemt, in stand te kunnen houden. Jammer dat het dan altijd weer de inactieven (waar studenten ook onder vallen, want netto ontvangen ze belastinggeld, ipv dat ze een bijdrage leveren) zich zo inzetten om het leven van de mensen die het geld moeten opbrengen zuur te maken.
Ik schaam mij ervoor dat ik ook student aan de TU Delft ben. Niet omdat ik daar al 13 jaar rondhang, maar gewoon omdat het onderwijsniveau op de TU Delft inmiddels tot bedenkelijk sgolieren niveau aan het afzakken is: namelijk door kritiekloos aan te nemen wat de docent de collegezaal in poept. Vroeger met Bovy en de Boer was er heel goed te discusseren. Als Ronald Waterman op bezoek kwam was het helemaal lachen geblazen. Maar dit zielige stuk tekst van Jeroen gaat helemaal nergens meer over. Een combinatie van Knorrig, Sgolierig en Nimby. Het wordt tijd dat de toelatingseisen (van docent en student) weer eens opgehoogd gaat worden zodat er weer een academische sfeer gaat ontstaan waarin werkelijk grootste dingen tot stand kunnen komen in plaats van de maatschappij nog dieper in een bodemloze put te trappen.
P.S. met mijn leasebak (70K km per jaar) sta ik bijna nooit in de file. Gewoon een kwestie van flexibel willen en kunnen zijn. Helaas kan niet iedereen dat en daarom vind ik het ook belangrijk dat die groep Belastingbetalers goed gefaciliteerd kunnen worden, ook al is dat niet primair mijn eigen belang.
Superkoerier! zegt
Mmmm. Dit is best wel een oud topic. :-)
Lenny zegt
Ik kan maar één echte zeiker bespeuren: Jeroen, Ing!
Vergeet niet: klant is koning! Daar wij automobilisten genoeg belastingen betalen zijn we wel goede klant, maar helaas worden we meer als slaaf ipv koning behandeld!
“”Verkeersdeskundigen”” als Jeroen moeten leren luisteren naar diegenen die elke dag met de problemen te maken hebben (= diegenen die hij zeikers noemt)…
Sorcerer zegt
Leuk om het eens op die manier te lezen. Maargoed, áls ik dan al klaag dan klaag ik niet over de wijze waarop verkeersplanologen de boel plannen, maar de wijze waarop de politiek ermee omgaat…
Ohja, en de VID(?) die matrixborden soms random ineens inschakelt met een snelheid van ’50’ (dus niet eerst ff 90 of 70), terwijl je normaal 120 mag op die weg… Uiteindelijk blijkt dat er niks aan de hand was en het gewoon maar even iets langzamer doorreed… Maak ik vaak mee tussen Utrecht en Den Bosch op de A2…