Op het Malieveld, natuurlijk. Alleen een slecht moment toegewezen gekregen…
Afgelopen week hebben de hoge Dames en Heren in Den Haag besloten dat de maximumsnelheid op snelwegen naar beneden moet. Van 130 km/u naar 100 km/u is essentieel om het leven op deze verdorde bloemkool te kunnen redden.
Deze beslissing maakt veel tongen los. In principe is dat natuurlijk mens eigen: als er iets besloten wordt, dat ons raakt, dan komen we in actie. Zo hebben de boeren behoorlijk wat beslissingen terug weten te draaien. Het enige wat ze hebben moeten doen is op hun trekker (wel van mien merk natuurlijk) de boel dwarsbomen en demonstreren op het Malieveld.
Dus komen er nu ook automobilisten op het Malieveld te staan om te demonstreren? Jazeker! Op Facebook is er een demonstratiegroep in het leven geroepen. Het (opmerkelijk genoeg) overwegend rechtse kabinet wordt omschreven als linkse gekkies en volgens de actievoerders zijn er nare consequenties aan het langzame rijden. Ze hebben een plekje op het Malieveld gereserveerd op een: zaterdag! Dat zet lekker zoden aan de dijk. Dan zul je de boel minder blokkeren en ontzetten. Wat dat betreft zijn de automobilisten een stuk empathischer dan de boeren in dit geval.
Waarschijnlijk hebben ze de datum toegewezen gekregen in verband met de vergunning. Aan de andere kant zijn er op zaterdag wel meer demonstranten beschikbaar. De teller staat inmiddels op 2.900 mensen die gaan en zijn er 17.000 mensen geinteresseerd. Dat valt nog een tikkeltje tegen, maar ze hebben nog een week om mensen te verzamelen.
Fotocredit: een willekeurige Range Rover in Den Haag, geschoten door @hhitalia via Autojunk.
detroitv8 zegt
Ik lees veel berichten “ALs iK nAaR WeRK rIJ KaN ik NieT EeNS 100, BoEIuH”
Tsja, als dit je enige ritje is boeit het inderdaad niet. Maar in het weekend of buiten de spits om is even doorrijden wel lekker. Prima protest!
flutterby zegt
@detroitv8: precies, gooi de bouw maar op slot. Dat is de juiste prioriteit.
racerx zegt
@flutterby: alsof 100 rijden de enige oplossing zou zijn… daarbij is dit probleem zelf veroorzaakt door Den Haag, los het dan ook zelf even lekker op
flutterby zegt
@racerx: dat doen ze nu toch ook? Snelheidsverlaging is het goedkoopste en het snelste realiseerbaar.
por100 zegt
@flutterby: natura2000 is op verkeerde wetenschappelijke feiten vastgesteld. Destijds (2006) was al bekend dat er sprake was van stikstofdepositie, maar werd dat niet erkend. Er had destijds dus vele miljarden aan planschade moeten worden betaald of moeten worden ingezien dat de doelstellingen niet haalbaar waren. Want met 100 km/u zijn we er niet … terugdraaien natura2000 is mogelijk
Crosscabouter zegt
@por100: hehe. Eindelijk iemand die dit ook meeneemt…
RiKe zegt
@flutterby: nee hoor, gewoon de regelgeving van Duitsland overnemen. 1 EU toch? En uitstoot stopt bij de grens
flutterby zegt
@rike: laten we eerst even uitzoeken of die regelgeving ook voor ons land toepasbaar is. Als we alles blindelings van de Duitsers overnemen hadden ook niet hoeven vechten voor onze vrijheid.
schreute01 zegt
@rike: nee hoor. Door meestal westen wind krijgen de duitsers onze stikstof. Altijd gunstig.
techniekmeneer zegt
@racerx: Probleem? Er is helemaal geen probleem, dit word ons alleen aangepraat. We worden een crisis ingesleurd die niet eens bestaat. Kut politiek.
s73phan zegt
@racerx: boeiend! I love biefstuk! Gij blijft godverredomme van mijn koei af jonguh!
pascalio92 zegt
@flutterby: neem aan dat je opmerking sarcastisch is door alle bouwstoppen loopt nl kans op n zelfgemaakte recessie
viezefreddyw zegt
Zal wel weer op niks uitlopen. Veel bombarie en veel geroep en we gaan met 100.000 man er staan. Uiteindelijk komen er misschien 1200 man, inclusief ouders die hun kinderen meenemen.
vaakbenjetebang zegt
@viezefreddyw: Precies, net als vroeger op school. “We gaan allemaal niet naar het achtste uur op vrijdag, dat is belachelijk!!!1!” – waarna iedereen op 1 uitzondering na keurig kwam opdagen.
viezefreddyw zegt
@vaakbenjetebang: En dat ene jochie die er niet naar toe ging was dan weer de lul omdat de rest van de klas hem er zo bij naaide.
geenidee1975 zegt
@viezefreddyw: tranen in mijn ogen om na al die jaren alsnog erkenning te krijgen. #datwasik #metoo #lastmanstanding #allbymyself #zieliggggg
vaakbenjetebang zegt
@viezefreddyw: Hoe denk je dat ik weet dat er maar eentje daadwerkelijk niet kwam opdagen…? ?
fmgarcia zegt
@vaakbenjetebang: geen idee?
theblazerunner zegt
@fmgarcia: omdat hij er zelf wel was natuurlijk
olivier420 zegt
Wat een gedoe. En o zo belangrijk tov de problemen van de boeren, onze mensen in het onderwijs en de zorg.. man man man
Blijf je toch lekker 130 rijden, als je dat zo belangrijk vindt. Pakkans is toch praktisch nihil in NL.
borrelnoot zegt
Flitsmeister aan en gewoon blijven rijden hoe je wil rijden. Ik zo hard als het verkeersbeeld toelaat. Soms is dat file, soms is dat 100 of 130,soms is dat 160 .
fabian159 zegt
@borrelnoot: of soms de vmax
keeper1 zegt
@fabian159: soms ook wel eens met snelheid van het licht. Wel alleen als de verkeersdrukte dat toelaat uiteraard
bennyblisto zegt
@borrelnoot: eens, alleen rij ik zelf liever niet meer dan Vmax+30 ivm het boetesysteem. 150-160 wordt het alleen nog maar in de avonden.. jammer, vind het heerlijk om relaxed met die snelheid kilometers te vreten
monaco zegt
@bennyblisto: VMAX plus 30 is wel heel erg hard vriend, de afkorting staat namelijk voor de hoogst haalbare snelheid met landing gears up, Velocity Maximum en heeft dus ook niets met auto’s te maken.
vonklausenburg zegt
@monaco: Hij bedoelde dan ook VR. Met 1+F.
bennyblisto zegt
@monaco: In deze context maximale (max) toegestane snelheid (V). Als dit de begrijpend lezen CITO toets die in groep zeven wordt afgenomen was, zou menig basisschoolleerling al wel door hebben dat gezien de context van het artikel en de andere reacties het hier niet om termen uit de luchtvaarttechniek gaat. Dus ja, min puntje voor jou. Wel pluspunt dat je luchtvaarttechniek termen kent. Dat trekt de eindscore wel weer in balans. Maar oh! De eindscore wordt nog beinvloed door het pretentieus ventileren van irrelevante kennis! Daarmee eindig je toch in de min! Volgende keer beter.
hotze zegt
@borrelnoot: soms champagne, soms Okura – 8 gangen en soms helemaal niks. Dit is de leven.
monaco zegt
@hotze: There you go: ?????????
hotze zegt
@monaco: jam jam. Beurs wel goed vullen voor Okura.
onlyporscheman zegt
@hotze: *HET* leven.
hotze zegt
@onlyporscheman: ‘Dit is de leven’. Zanger Sef heeft Marokkaanse roots, vandaar. Google maar eens ?
olivier420 zegt
@hotze: geef me een of twee stollie’s, ik word helemaal leip
hotze zegt
@olivier420: stollie’s als stollie’s in Teteringen? Ziet er goed uit!
Shenkie zegt
@hotze: soms weekend vanaf maandag, soms London soms Parijs
hotze zegt
Inderdaad, had niet de complete tekst praat. Lekker vooruitzicht trouwens ?
flutterby zegt
@borrelnoot: precies, as we speak rijd ik 120 waar ik 100 mag.
FieRo zegt
@flutterby: en ook nog appen..
rhellema zegt
@flutterby: wauw, jij bent echt de stoerste van Autoblog! Je hebt ook veel volgers op Facebook zeker?
flutterby zegt
@rhellema: vandaar dat jezelf niet kan weerhouden om op mij te reageren.
rhellema zegt
@flutterby: ja man…ik wil ook zo stoer zijn!
VeniVidiVici zegt
@borrelnoot: De vraag is alleen, hoe snel staat een flitser op flitsmeister?
geenidee1975 zegt
@venividivici: na een paar minuten en meestal voordat ‘ie aanstaat: meldingen komen gelijk binnen als die lui dat ding in elkaar staan te knutselen.
VeniVidiVici zegt
@geenidee1975: Nice! Hopen dat mensen serieus en consequent het blijven doorgeven :-)
vondick zegt
Vmax is flink risico, ivm rijbewijs kwijt. Boete is slechts hardrijbelasting. Maar Vmax verschilt natuurlijk sterk per auto. Mijn Vmax kun je beter alleen in Duitsland doen op een lege weg (ruim boven de 250).
denx zegt
Demonstreren omdat je 100 km/u moet rijden… er zijn belangrijkere zaken gaande. Las zelfs een oproep op FB om met z’n allen 100 te gaan rijden in de 3e versnelling. Dit om zo meer uitstoot te verkrijgen. Puberaal gedrag!
viezefreddyw zegt
@denx: Haha ja ik zag hem ook! Wat kinderachtig allemaal zeg!
autodidact zegt
@viezefreddyw: hoezo? Doe ik standaard. Motor loopt veel lekkerder zo en ik blijf permanent in de vtec zone.
escort77 zegt
@denx: ook gezien, maar nog niet gedeeld of geliked door iemand met een iq van boven de 80.
schreute01 zegt
Actie! Allemaal naar den Haag over boeren landweggetjes en dan heel langzaam voor een trekker gaan rijden!
tourannetje zegt
Ik denk dat ik maar een tractor koop, die lopen tegenwoordig ook bijna 100
utregcity zegt
Zo slecht gaat ‘t dus niet in dit land, dat je je daar druk over kan maken. ?
spacemoon24 zegt
Demonstreren op het Malieveld lijkt tegenwoordig de enige manier om iets voor elkaar te krijgen, dus wel logisch dat de automobilist dit ook gaat doen. Vraag me alleen af of we serieus genomen worden door de overheid.
FieRo zegt
@spacemoon24: ja we worden serieus genomen!
RiKe zegt
@fiero: jij doelt op een andere “kontext” ;)
geelbarrel zegt
Zojuist zo’n electrojankert op de radio die vind dattie gediscrimineerd wordt…. boewaaah… nee die kolencentrale stoot niks uit zeker. Stilzitten als je geschoren wordt!
koeberg zegt
@geelbarrel: Hoezo gediscrimineerd? Gaat er een lagere maximum snelheid gelden voor elektrische auto’s dan?
robert110 zegt
Neem voldoende 4×4’s en sleepkabels mee zou ik zeggen. Anders kom je voor de zomer het Malieveld niet meer af met je verlaagde Golfje.
Dutchdriftking zegt
Vrij logisch dat het op een zaterdag is. In tegenstelling tot de gemiddelde demonstrant (Greenpeach gekkies) hebben automobilisten gewoon een baan, anders kan je de heilige koe immers niet betalen. Hierom demonstreren op zaterdag. Kan er eigenlijk geen mooie tussenoplossing komen? Overdag 100, Na 19:00u 130, en na 23:00u onbeperkt? en vanaf 6:00u weer 100.
hiostu zegt
@dutchdriftking: onbeperkt kan op veel wegen simpelweg niet veilig. Wegen zijn er niet op gebouwd om zo hard te rijden. Er zitten op a2 over een lang traject een aantal hobbels. Met 120/130 niet echt een probleem, maar met 200+ ga je daar echt wel loskomen van de grond.
En na 19:00 blijft het op veel wegen ook gewoon 130 straks.
Dutchdriftking zegt
@hiostu: Ach, ook in Duitsland mag het lang niet overal, maar er zijn best wat trajecten waar het prima kan. Het zal niet gebeuren, maar ik hoop toch dat er een soort compensatie voor de liefhebbers komt.
autodidact zegt
@dutchdriftking: Greenpeach? Ik moest lachen.
Dutchdriftking zegt
@autodidact: het zijn toch een stelletje perziken?
autodidact zegt
@dutchdriftking: onrijpe perziken nog wel!
hanso zegt
Ik ga! Het wordt tijd dat de Nederlandse bevolking weerbaar wordt. Ze pakken alle burgers mobiliteit (dus vrijheid) af als oplossing die niet werkt om een probleem op te lossen wat niet bestaat.
Ik ga daar niet staan alleen voor mezelf (woon 5 km van mijn werk) maar voor andere die wel significant laat hebben van deze onzinnige maatregel. Ik hoop dat mensen in grote getallen op komen dagen want de enige reden waarom ze de automobilist nu pakken is omdat de boeren en bouwers wel aan de poort kwamen rammelen en de automobilist in dit land alles slikt.
geenidee1975 zegt
@hanso: hou toch op man, niemand heeft er andere last van dan dat het jammer is dat je overdag niet meer door kunt knallen. Dat vind ik ook k*t, maar kom niet aan met verhalen dat het je tijd scheelt of anderszins raakt. Ga lekker wat leuks doen met vrouw e/of kids ipv staken.
sanderm3 zegt
@geenidee1975: jij bent precies het soort persoon wat die linkse kant van de 2e kamer hoopt. Gewoon alle bullchips regeltjes maar braaf accepteren en wegkijken. Het gaat niet om die 100, het gaat om de achterliggende gedachten. Je moet je niet alles ongewild door de strot laten duwen. Wtat als ze straks bv gaan zeggen dat jij je kids alleen mag opvoeden zoals Hún dat willen, en niet zoals jij dat zelf wilt. Ga je dat dan ook maar weer braaf doen en wegkijken? En ja dit is gewoon alleen maar een voorbeeld dus lees dat goed voordat je reageert. Kan nog wel tig andere voorbeelden verzinnen.
geenidee1975 zegt
@sanderm3: Nog zo een boze meneer. Jongens, denk nou toch aan je bloeddruk en bewaar wat boosheid voor als het echt nodig is. Daarbij: de overheid bepaalt door het schoolsysteem al hoe je kids opgevoed worden. Namelijk als klassieke fabrieksarbeiders: lekker allemaal dezelfde tijd beginnen, hetzelfde lopende-band-ritme aanhouden en als de bel gaat weer naar huis. Joehoe, lang leve de flexibele kenniswerkers.
Maar goed, onthoud dat deze maatregel tijdelijk is, zodat niet alle baantjes in de bouw- en vastgoed afgepakt worden. Er komt een structurele oplossing en dan mag je daarna gewoon weer 130 rijden. Staken draagt daar niets aan bij, behalve de troosteloze aanblik van een paar boze meneren.
sanderm3 zegt
@geenidee1975: dat voorbeeld ging meer om hoe jij je kids opvoed buiten school om. Dus thuis en buiten de deur. Maar aan mn bloeddruk denken wegkijken is dus exact wat hun hopen. Zodat ze straks nog véél meer zaken erdoorheen kunnen duwen. Waar jij je dan aan MOET houden want anders ben je een slecht mens als je het niet doet. Doet mij een beetje aan communisme denken, vind je ook niet? Indien niet, raad ik je aan even die oogkleppen te verwijderen en wakker te worden.
geenidee1975 zegt
@sanderm3: voor een doorgewinterde complotdenker ben je wel heel mild: ‘ze’ pakken je juist waar je het niet in de gaten hebt -> op school. Echt. Ze brainwashen je kinderen en daarmee jou. En heb je die strepen in de lucht wel eens gezien? Achter vliegtuigen? Dat zijn chemicaliën om ons rustig te houden. Echt. Ze pakken álles van je af. Bouw een schuilkelder. Sla lang houdbare proviand in en leg je Sonos-setje aan de ketting. Ze komen je halennnn.
Oké, dat was over the top. Ik ben meer vh overleg en redelijkheid dan van boos worden en met de armen over elkaar op het malieveld gaan staan. Ik zie het nut er niet van in en sterker nog: het is ook nooit aangetoond. Doe relaxed en vertrouw erop dat het wel weer goedkomt. En we delen dat het voor nu jammer en k*t is, maar het is ff niet anders, komt vanzelf wel goed. Geniet ondertussen van de extreme vrijheid en rijkdom die Nederland kent.
Godefridus zegt
@hanso: Dus je hebt er geen last van maar gaat toch je vrije tijd opgeven om voor andere te staken? Die andere hebben het zelf te druk dan als jij het voor ze op moet lossen zeker?
Misschien je even verdiepen in de hele kwestie en doorhebben dat het geen onzinnige maatregel is en je tijd beter besteden.
hanso zegt
@godefridus: Ik weet het, het is een vreemde gedachte anno 2019; iets over hebben voor een ander. En natuurlijk die keer dat ik (in het weekend) gebruik maak de Nederlandse snelwegen rijd ik liever 130 dan 100. Dit is namelijk ondanks wat vele doormiddel van anekdotes proberen te ontkrachten 30% sneller. Tevens heb ik me juist enorm verdiept in de kwestie en daar kan geen andere conclusie uitkomen dat dit een onzinnige maatregel is. Een aantal weken geleden is niet voor niets een vergelijkbaar voorstel voor het inperken van de maximum snelheid in Duitsland met overweldigende meerderheid van tafel geveegd. Hoe ik mijn tijd besteed heb jij geen sodemieter mee te maken.
Godefridus zegt
@hanso: Haha over hebben voor een ander heeft niets met protesteren voor een ander die daar zelf geen zin in heeft te maken. Duitsland heeft geen intensieve veeteelt die zo geconcentreerd is naast natuurgebieden dat stikstof een heel groot probleem is, Nederland heeft dat wel. Onvergelijkbaar probleem, onvergelijkbare oplossing. Het stikstofprobleem is al jaren bekend maar er is niets mee gedaan, vandaar nu noodmaatregel. Dat die noodmaatregel ook nog voor een betere doorstroming en minder CO2 uitstoot gaat zorgen is helemaal mooi meegenomen, maar het gaat niet bij deze noodmaatregel blijven want de stikstofuitstoot moet gewoon enorm gaan dalen willen we een gezonde leefomgeving voor ons allemaal blijven behouden.
Maar eej, veel plezier op het Malieveld om kansloos te gaan protesteren!
hanso zegt
@godefridus: Los van het feit dat Duitsland wel degelijk intensieve veeteelt heeft die zeer vergelijkbaar is met die in NL is bewezen dat deze noodmaatregel de stikstof uitstoot in NL maar met 0,13% verlaagt (zie onafhankelijke onderzoeken RIVM en BOVAG). Het stikstof “probleem” is idd al jaren bekend, vandaar dat hier al jaren succesvol op geacteerd werdt met PAS (Programma Aanpak Stikstof) wat ervoor heeft gezorgd dat de stikstof uitstoot al met 60% is afgenomen. De enige reden waarom juist nu door de politiek paniek wordt gezaaid is dat Johan van Vollenbroek met zijn “Mobilisation for the Environment” een zaak heeft gewonnen bij de Raad van State tegen een vergunning die is afgegeven voor de uitbreiding van Kippenboer Twan Engelen in Someren.
Wat betreft de gevolgen voor de doorstroming van deze maatregel, verwijs ik je door naar een citaat uit rapport “Onderzoek invoering verhoging maximumsnelheid naar 130 km/h” van Rijkswaterstaat.
“Ten aanzien van het aspect ‘doorstroming’ is het effect van invoering 130 km/h positief. Gemiddeld neemt de snelheid van het personenverkeer toe met ongeveer 3 km/h waardoor de reistijd afneemt.”
Niemand, zelfs de overheid heeft het gehad over het ontstaan van een ongezonde leefomgeving voor ons allemaal door stikstof uitstoot. Er is gesproken over de biodiversiteit die zou afnemen in Natura 2000 gebieden, grofweg meer bossen minder heide. Wat natuurlijk per definitie helemaal niet ongezond is.
Maar eej, blijf vooral hangen in je cognitieve dissonantie. Ik denk dat je eerder zult stikken in je naïviteit dan in stikstof (onze atmosfeer bestaat immers uit ruim 78% stikstof, al 4,6 miljard jaar).
VeniVidiVici zegt
Schei toch uit met die demonstratie op het Malieveld! Den Haag denkt er maar 2 dingen van…1, Goh, leuke gezellige carmeeting (tuningboys, hup… naar het Malieveld) en 2, Goed verhaal… doen we helemaal niks mee! Nee, het enige wat zou kunnen helpen hier is een Franse vorm van protest… met vrachtwagens de snelwegen compleet vast zetten.
enrique zegt
Mooi voorbeeld weer van “geen beter belang dan eigen belang”.
RiKe zegt
De automobilist wordt weer gepakt door een probleem wat er eigenlijk niet is (als het wel zo’n groot probleem was dan hadden ze de uitstoot regelgeving wel in de hele EU toegepast). Nu zullen er weer huizen gebouwd worden. Alsof die niets uitstoten, met de mensen die er gaan wonen. Die ook allemaal wel eens een pakketje laten bezorgen. Goh dat gebeurt door iemand in z’n oude diesel busje, want EEN NIEUWE IS ONBETAALBAAR GEMAAKT. Wanneer dringt het nou eens door bij die imbecielen…
mmooren94 zegt
Ben toch wel benieuwd in hoeverre de voorstanders verder kijken dan alleen de randstad. Ik heb jaren onder de rook van Rotterdam gewoond. Rond de spits helemaal gelijk, je mag al blij zijn als je de 100 haalt. Sinds kort verhuisd naar Friesland en daar is bijna de gehele A7 130, daar kan dit ook echt gereden worden. Regelmatig moet ik buiten de spits /in het weekend terug naar mijn oude woonplaats bij Rotterdam (kleine 200km vanuit Friesland). Hiervan is het grootste gedeelte 120/130, alleen bij Utrecht een langer stuk 100 rijden. Al zou de gehele rit 100 worden, zal dit mij 21 minuten schelen. Dus wel even wat anders waar de meeste mensen ‘een paar minuten’ zeggen. Daarnaast houd ik van doorrijden omdat je dan gefocust blijft op het rijden. Ik heb regelmatig de rit met aanhanger gemaakt en kost mij dan veel meer energie om te focussen op het verkeer. Mijn auto rijd op LPG dus het verschil in verbruik voel ik niet echt.
Prima als je 100 wilt rijden, maar waarom moet iedereen (ook buiten de randstad) dan ook doen?
Erik zegt
@mmooren94:
“maar waarom moet iedereen (ook buiten de randstad) dan ook doen?”
Omdat je net als ieder ander, ongeacht waar je woont, Nederlander bent, woonachtig in NL?
mc96 zegt
Naar 100 km/u terug is een maatregel die relatief snel doorgevoerd kan worden. Om de acute problemen waar we nu tegen aan lopen op te lossen wat mij betreft prima om dit tijdelijk door te voeren. Als de structurele maatregelen zijn doorgevoerd (in landbouw, veeteelt, industrie, luchtvaart enz) kunnen de noodmaatregelen weer ongedaan gemaakt worden. Dat hoor je in de politiek helaas echter niemand zeggen…
BaRa zegt
2.900? Dat is vreemd. Er zijn ruim 4.000 benzinestations in Nederland, je zou verwachten dat élke pomphouder zou gaan protesteren.