Ondanks dat ons hoofd continu volgepropt wordt met de klimaatpropaganda van de milieumafia, sorteert het eco-offensief van de CO2-ridders nog niet het beoogde effect op de Nederlandse autokoper. Bijna de helft van de bestuurders heeft bij de aanschaf van een andere auto namelijk geen boodschap aan de milieuvriendelijkheid van het voertuig. In plaats daarvan wordt gekeken naar prijs, rijcomfort en uiterlijk.
Dit is de uitkomst van een onderzoek dat bureau MWM2 in opdracht van de verzekeraar Centraal Beheer Achmea heeft uitgevoerd. Kennelijk staan we dus niet allemaal te springen om in muesli-auto’s te rijden en is extra comfort ons ook wel een paar liter meer brandstof (en verzekeringspremie, en motorrijtuigenbelasting, en BPM, en…) waard.
Gelukkig voor de promotors van verantwoorde auto’s is er nog een groep die wat meer attent is op het milieu, de 65-plusserts. Op zich is dit best handig, want zo kan je bij een rotonde/verkeersplein/onoverzichtelijke situatie al aan het soort auto bepalen of je even extra op moet letten of niet.
Misschien dat de zaken na invoering van de geweldige nieuwe plannen van het kabinet er wat anders voor staan, maar tot die tijd gaan we dus liever voor een dikke Beemer of Alfa op onze oprit, en staat de Aygo of Cuore er voor het vrouwtje naast.
Def Tovertor zegt
Goh, verrassende uitkomst… NOT.
Rick dos zegt
“en motorrijtuigenbelasting, en wegenbelasting”
Het kan aan mij liggen maar is dit niet één hetzelfde?
PeterVanHteV zegt
Bijna de helft … dus de meerderheid is al om toch… Laat die meerderheid nu net regeren, voor de rest (vele reaguurders op deze site) word het dus accepteren!
RobTWo zegt
LPG is toch best een schone brandstof? Alleen jammer dat-ie 1 op 8 doet. Maar ja de rijeigenschappen, hè? Die nodigen gewoon uit om een beetje door te rijden.
smoke zegt
Daar heb je een punt, Mr.Dos! Ik zal mezelf snel corrigeren…
Michiel_vd_Brink zegt
Niks geks…
Groene auto’s zijn gewoon (nog) geen hebbedingen.
Het wachten is nog op de aantrekkelijke, stoere, trendy, hippe, sexy eco-car.
Check: http://www.autoblog.nl/archive/2007/01/05/more-advanced-yet-attractive-maya
fiat coupe 20v turbo zegt
@ Petervanhtev:
accepteren dat de meerderheid milieubewuste auto’s wil is geen probleem, zolang de meerderheid accepteert dat er ook een grote groep mensen zijn die een snelle, mooie of grote auto willen rijden. En als deze twee groepen elkaar dan respecteren om elkaars keuze zijn we allemaal tevreden.
Helaas is deze verdraagzaamheid vaak ver te zoeken, en zal dit wel uitdraaien op dat geitenwollensokkentypjes anderen HUN keuze op willen dringen.
Zoef zegt
We kunnen ze er nog altijd eenvoudigweg afstemmen. Niet stemmen op traditionele partijen.
Vincentvld zegt
@ zoef,
Wat versta je onder traditionele partijen? Een groen Links is volgens mij geen traditionele partij en toch zal het autorijden er bij die partij niet beter op worden.
Armada zegt
Sterker nog, het nieuwe rijden is de helft van de tijd al niet echt aan mij besteed.
Zit nu tijdelijk in Belgie, dus tanken is ook een stuk goedkopen dan in NL.
dave zegt
Nou Armada dat is dus niet zo meer. Vandaag op het nieuws. Nieuwe verhoging van benzineprijzen in belgie waardoor het in NL goedkoper is.
mashell zegt
Opa en oma rijden dus de milieuvriendelijke auto. Is dat bewust of toeval omdat de “schone” merken Daihatsjoe, Toyota en Honda ook de typische bejaarden merken zijn? Gelukkig denken de kleinkinderen nog simpel: goedkoop en snel moet het zijn en vooral geen opa auto!
Armada zegt
@ Dave
meen je dat echt? shit men!
Arjen zegt
Ach ja, zoals altijd kijken de milieufreaks naar korte-termijn effecten….Femke Halsema zal trots zijn op haar Toyata Prius onder het mom van: kijk mij eens lekker milieubewust zijn, zeer weinig vieze uitstoot blaas ik de lucht in.
Maar ze zou zich rot schrikken als ze wist dat de Prius – als je tenminste naar langere termijn effecten kijkt – bepaald geen milieubewuste auto is. Volgens recent Amerikaans onderzoek naar de kosten voor het milieu voor het vervaardigen en belangrijker nog, het recyclen van auto’s te zijner tijd blijkt dat o.a. een Prius (maar meer van dergelijke zgn. milieubewuste auto’s) door zijn technische opzet een veelvoud van dit soort milieubelastende kosten met zich meebrengt ten opzichte van de door de milieulobby zo gehate asobakken. Echt!
En dat Amerikaanse onderzoek is vanuit onafhankelijke wetenschappelijke hoek als steekhoudend beoordeeld….ha!
Nu is het overigens zo, dat de Japanners zo trots zijn op hun Prius, dat ze zich verplicht hebben die auto op eigen grondgebied te recyclen. Kortom, zoals de hoofdredacteur van Autovisie opmerkte: als je de Japanners hun wandaad in Pearl Harbor nog altijd kwalijk neemt, moet je dus zeker een Prius kopen……
Mark zegt
Grappig dat de oudjes dus juist niets te verwijten valt en voor het milieu kiezen bij aankoop van een auto (en dat schijnen ze best vaak te doen).
Waar is de o zo moderne leasemarkt? :)
Roadronner zegt
Als oudjes zo milieubewust zijn, waarom hoor ik dan regelmatig ouderen door de stad rijden met de motor hoog in de toeren en in de 1e of 2e versnelling? En dan heb ik het nog niet over zondagsrijders, die iedereen wel kent: mensen (bejaarden vaak) die 60 rijden op een 80km-weg, met als gevolg een lange rij geërgerde automobilisten die er in file achteraan moeten rijden, en vele inhaalacties met als gevolg extra CO2-uitstoot…
Joozywoozy zegt
Ik probeer in beperkte mate zuinig te rijden, 80 in 6 enzo zonder het rijplezier weg te nemen.. het is af en toe best lekker om ff door te trekken tot 6500 toeren en invoegen op snelheid is nu eenmaal veiliger :)
Ander leuk milieufeitje:
Volgens dhr. $p€€ zal het voeren van verlichting overdag in Nederland niet verplicht worden gesteld omdat dat een negatief effect zou hebben op het benzineverbruik (wat volgens mij onzin is: lamp eerder stuk door meer branduren geloof ik wel, meer benzineverbuik lijkt me sterk)
De vraag van vandaag ;) Spee nu ook al een milieufreak??
Remco zegt
Ik denk zelfs dat het percentage milieubewuste autokopers in werkelijkheid nog lager ligt. Bij dit soort onderzoeken zijn veel mensen geneigd sociaal wenselijk te antwoorden.
Arjen zegt
Absoluut!
Nederlanders hebben nog te vaak de neiging om vooral de kop niet boven het maaiveld uit te steken en zeggen te doen wat sociaal wenselijk is.
Guido zegt
Hoeveel % van de milieuvervuiling wordt veroorzaakt door auto’s? Inderdaad, bijna niets. Lekker een snelle bak kopen dus en blazen maar. Autorijden moet vooral leuk zijn.
Ejay zegt
En daarom krijg de Nederlandse Automobilist deze week de Wegmisbruikers duim.
lincoln zegt
ja tuurlijk .. die over-propaganda gaat op een moment tegen werken .. dat weet een aap nog wel.
Martijn zegt
Jezus wat een mongooltjes hier.En dan nog wel te bedenken dat wij het land die het meest te vrezen/meeste economische impact hebben van de klimaatveranderingen. Maarja er zijn hier blijkbaar genoeg die denken dat ze slimmer zijn als ze de klimaatwetenschappers als propagandisten uitmaken.Nou ik ben het zeker niet altijd eens met groenlinks die vaak obstructief bezig zijn maar dat mensen nou trots zijn op dit verspillende gedrag is toch echt te triest voor woorden. Ik ben in iedergeval blij met die nieuwe EU millieu regelgeving want je kan het effect meteen al merken als je al kijkt naar die autoshow in Frankfurt.
–EDIT: was die eerste zin nu echt nodig?–
fr@nk01 zegt
Die nieuwe EU milieu wetgeving is nu dus weer achterhaald!
De ‘grote’ lees vnl.: Duitse automerken, hoeven niet aan de eisen voldoen.
Waarom zij niet?
De telegraaf vandaag: ‘Europa beschuldigd Amerika ervan geen ambities te hebben en zijn leidersrol(?) te ontlopen’, om de komende 12 jaar 40% minder CO2 uitstoot te realiseren….
‘Tijdens de VN-klimaattop gisteren kreeg Al Gore een daverend applaus toen hij zijn eigen regering een veeg uit de pan gaf’
Hoe hypocriet zijn de EU staten nu na deze bekendmaking.