Wow! Weer een uitstekend voorbeeld van waar een klein kikkerlandje groot in kan zijn. Ik heb goed nieuws en ik heb slecht nieuws.
Eerst het goede nieuws, dus laat ik beginnen met de troostende gedachte dat automobilisten niet alleen in Nederland stevig worden uitgemolken. Iets met gedeelde smart ofzo. In heel Europa is de portemonnee van de automobilist voor overheden een populaire grabbelton. In totaal brengen automobilisten in Europa ongeveer 377 miljard euro aan verkeersbelastingen op. Denk hierbij aan BPM, BTW, brandstofaccijnzen en motorrijtuigenbelasting.
Duitsland harkt met 80 miljard dit jaar de meeste euro’s binnen, gevolgd door Italië (69,7), Frankrijk (66,0), UK (52,6), Spanje (26,6), Nederland (18,9), België (13,0), Oostenrijk (12,3), Zweden (7,9), Finland (6,8), Denemarken (6,7), Portugal (6,4), Griekenland (5,7) en Ierland (5,1).
Dan nu het slechte nieuws. In absolute bedragen zijn we dan weliswaar geen kampioen melkkoe en moeten we genoegen nemen met een zesde plaats. Echter, wanneer je de 18,9 miljard aan verkeersbelastingen afzet tegen het aantal inwoners en de omvang van ons wagenpark, dan zijn we relatief gezien wel degelijk met stip melkkoe numero uno! De Nederlandse mobiliteitsbranche is met een jaarlijkse bijdrage van zo’n 12 procent aan het Bruto Nationaal Product (BNP) een van de voornaamste pijlers waarop de economie drijft.
Van de bijna 19 miljard euro aan inkomsten vloeit slechts 6 miljard weer terug naar verkeersvoorzieningen. Denk daarbij zeker niet uitsluitend aan asfalt, maar ook aan spoorwegen en allerhande infrastructurele projecten. (rai voorrang via carros)
Northwestern zegt
Ik ga wel verhuizen.
besaram zegt
Joh dat had ik ook wel door !
Bedankt dat jullie me eraan herinneren!
Was het bijna vergete?:S
AMGknul zegt
Je moet gwn naar amerika of engeland
Jochempie zegt
12% van het bnp? Ik dacht eerder aan 12% van de rijksbegroting. Ik hoop dat we toch wel richting de 700 miljard gaan dit jaar?
Dennis zegt
@Jochempie: Dat stond er niet helemaal juist. Ik heb het aangepast. Thanks.
Citrofiel zegt
@Jochempie: Ik snap hem al. Even de bron checken:
“De Nederlandse mobiliteitsbranche is met een jaarlijkse bijdrage van zo’n 12 procent aan het Bruto Nationaal Product (BNP) een van de voornaamste pijlers waarop de economie drijft.
De sector zet jaarlijks zo’n 70 miljard gulden om en biedt
werk aan circa 95.000 personen. Voor de Nederlandse
overheid vormt het wegverkeer zo langzamerhand een
onmisbare bron van inkomsten. Dit jaar vloeit zo’n 18 miljard euro in de vorm van verkeersbelastingen naar ’s Rijksschatkist.”
Dus autoblog heeft een paar cijfertjes omgedraaid of onhandig gemengd. 70 miljard is 12% van het BNP en die 18 miljard staat los van enig genoemd percentage.
Opvallend trouwens dat de RAI nog in guldens rekent. ;)
Torsten zegt
Ik dacht altijd dat Denemarken nog erger was dan NL! Daar zijn auto’s namelijk onbetaalbaar.
demoder zegt
Jeetje, goh, nee toch, tjonge het is niet waar…… lang leven het linkse land dat we al jaren hebben……
i-love-suv zegt
Als je uitgaat van het aantal inwoners staat Denemarken aan kop. Nederland 18.9 miljard op 16.6 miljoen en Denemarken 6.7 miljard op 5,5 miljoen
MarkieS zegt
@i-love-suv: Je vergeet Finland.
Durf nu nog maar eens te beweren dat Priussen goed zijn voor het milieu. Toch ga ik die CT200h straks eens goed bekijken.
snelste zegt
En iedereen blijft gewoon links stemmen……
smiley zegt
@snelste; ik geloof dat de huidige paniek in de politiek wel laat zien dat deze laatste verkiezingen wat rechtser gestemd is.
Pordon zegt
@smiley:Nja PvdA heeft uiteindelijk 1 zettel minder als het VVD…Bovendien PVV heeft ook enorm veel zetels winst gemaakt en dat is toch echt een linkse partij.
Def_Tovertor zegt
@ snelste
En iedereen blijft gewoon auto rijden…..
Erik zegt
Het zijn dus de landen waar geen auto’s worden geproduceerd, zie de meeste belasting innen op de auto.
Alle andere wel auto producerende landen zien wel in dat je daar mee je eigen werkgelegenheid om zeep helpt.
Supreem zegt
Geen idee hoe de becijfering exact gebeurt, maar iets zegt me dat België met 13 miljard meer afdraagt dan Nederland.
Nederland: 16,5 miljoen inwoners – 18,9 miljard – €1145 per inwoner.
België: 10,5 miljoen inwoners – 13 miljard – €1.238 per inwoner.
Hoe het precies zit met het wagenpark in beide landen is iets waar ik geen zicht op heb echter.
Bob zegt
Voor een groot deel van de mensen in NL is het eigenlijk financieel niet verantwoord om een auto te bezitten, mobiliteit is schijnbaar veel waard.
Ralph zegt
@Def Tovertor; zonder links kan ik leven, zonder auto wordt het een stuk lastiger…
tv zegt
Vroegere belastingregeling voor personenwagens in de EU
Het bedrag en de structuur van de registratiebelasting liepen sterk uiteen van de ene tot de andere lidstaat (zo beliep de gemiddelde registratiebelasting in 1999 in absolute cijfers 15.659 euro in Denemarken tegenover 267 euro in Italië).
Deze sterk verschillende belastingregelingen belemmeren de goede werking van de interne markt.
De Europese burgers worden soms ook geconfronteerd met een dubbele belastingheffing. In sommige gevallen moeten zij tweemaal registratiebelasting betalen, bijvoorbeeld wanneer een voertuig wordt overgeschreven van de lidstaat van eerste registratie naar een andere lidstaat die eveneens een registratiebelasting toepast, en de lidstaat van eerste registratie de resterende registratiebelasting niet terugbetaalt.
bron:http://europa.eu/abc/europein2005/car-taxation_nl.htm
Peer zegt
@Dennis, deze zin moet je echt even uitleggen: “Echter, wanneer je de 18,9 miljard aan verkeersbelastingen afzet tegen het aantal inwoners en de omvang van ons wagenpark, dan zijn we relatief gezien wel degelijk met stip melkkoe numero uno!”
Hoe zet je het af tegen én aantal inwoners én omvang wagenpark? Als je het afzet tegen aantal inwoners zijn in ieder geval Belgen, Denen, Finnen en Ieren duurder af.
tv zegt
hier een tabel uit 15.01.99 – MK bron: RAI Vereniging
de hoogst
land tot 1500cc tot 2000cc
Denemarken 198 213
Finland 138 138
Griekenland 65 140
Ierland 57,6 57,6
Portugal 50 69
Nederland 45 50
Oostenrijk 28 28
Spokanië 25 25
Zweden 25 25
Spanje 23 28
België 22 23
Frankrijk 20,6 20,6
Italië 19 19
Gr.Brittannië 17,5 17,5
Duitsland 15 15
Luxemburg 15 15
bron: http://www.spocania.com/archief/belastin.htm
lambo4all zegt
@tv: en dat zijn nou net de motoren die we NIET willen. onze balstingen schieten omhoog bij 3 liters, en dan begint het vaak pas echt leuk te worden als je gas geeft.
Dennis zegt
En maar lekker op de linkse partijen blijven stemmen.
Mercedes Mansory zegt
@Dennis: Links voor altijd idd. Dan dat ander mongol!
Megakix zegt
Groot-Brittannië is nog steeds het duurste land om een auto te kopen, terwijl Nederland, Finland, Spanje, Denemarken en Griekenland tot de goedkoopste landen behoren. Dat heeft veel te maken met de verschillende belastingregimes, waar de producenten hun prijzen aan aanpassen. Duitsland en Oostenrijk behoren tot de duurste landen qua nettoprijs, omdat zij geen hoge aankoopbelasting op auto’s kennen.
Bron: Telegraaf juli 2001
Citrofiel zegt
@Megakix: Het gaat daar om de nettoprijs. Lage nettoprijs betekent dat er blijkbaar veel belasting wordt geheven, waarop de fabrikant zijn prijs aanpast. Leuke bevestiging.
Echter, als ik me niet vergis heeft de EU de fabrikanten gedwongen die nettoprijzen gelijk te maken voor alle landen.
G-Ammo zegt
Maakt niet uit op wat je stemt… de koningin/de-lul-die-de-regering-vormt (sterf!) zorgen er voor welk kabinet er komt. Democratie bestaat al lang niet meer.
MarkieS zegt
Per hoofd van de bevolking in euro’s (+/- 10 euro)
1. O’rijk 1470
2. F’land 1270
3. Italië 1150
4. D’marken 1210
5. België 1200
6. Ierland 1140
7. N’land 1140
8. F’rijk 1010
9. D’land 980
10. UK 850
Zweden 850
12. Spanje 580
13. Portugal 570
14. G’land 500
Toch wel erg tendentieuze berichtgeving :-)
Base zegt
Statistieken liegen niet, alleen de lui die ze uitleggen wel… (al is dat niet altijd doelbewust).
Er is daarom een dringende behoefte aan beta-mensen in de politiek en in de pers, die kunnen tenminste wèl rekenen en zo heel wat overbodige commotie voorkomen.
ALI-G zegt
Als we nou allemaal op Job Cohen stemmen dan betalen we straks meer dan alle duitsers, dan staan we lekker op Nr1.
NicoLauda zegt
De auto is veel mensen inderdaad goud waard.
Maar een alternatief is er ook niet echt.
Voor mij is mijn auto mijn alles…. immers, in een huis kun je niet rijden, maar in een auto wel slapen.
Het geeft me een stukje vrijheid.
Omdat het zo langzaamaan voor mij als net geen student meer haast niet te betalen is ga ik voortaan op de scooter werken, en gebruik de auto alleen nog voor plezier ritjes en echt slecht weer. Maar mijn auto eruit doen… dat nooit.
Ja regering, jullie horen het goed…. Ik ben een echte melkkoe.
Atenza zegt
En weer zeuren dat het hier zo duur is en dat links zo slecht is. Maar wat willen jullie dan? Minder inkomen voor de regering zodat er nog meer bezuinigd moet worden op zorg, onderwijs e.d? Heb je liever wegen als in Belgie? Wederom kortzichtige reacties van mensen die niet verder kijken dan hun oprit. Blegh…
paulusrx7 zegt
captain obvious strikes again
spykerboy zegt
als ze nou van die 9 miljard minder gaan gebruiken voor traject controles en flitspalen ….. dan kunnen ze het mijn appart beter ergens anders in zetten :D
Autogek zegt
Ach, we moeten ergens de uitkeringen, huursubsidies, kinderbijslag/opvang van betalen. :(
Bumer zegt
@Atenza: Ha minder inkomen voor de regering want ze slepen al zo weinig geld binnen. Wat denk je van dat hele koningshuis? Dat leeft op belastingcenten. Laat ze die overbodige poeha maar afschaffen. En dan heb je nog die belachelijke bedragen die die hoge piefen krijgen als ze vertrekken… laat ze daar maar eens wat aan doen… Ik denk dat we dan in een klap van die staatsschuld af zijn :)
Atenza zegt
@Bumer: ook dat. Net als de belachelijke lonen van voetballers. @ro: helemaal mee eens
ro zegt
Dat de auto een melkkoe is, mag duidelijk zijn en in Nederland nog meer dan in België, maar dat mensen dan beginnen te zeuren over links zegt genoeg over hun eigen bekrompen zeer individualistische, egocentrische consumptiegedrag. Zeer typisch: ik alleen met mijn wagen. Het zal dat soort gedrag zijn dat een maatschappelijke evolutie in gang zal zetten (in feite is dit al een hele tijd bezig) dat uiteindelijk de moderne maatschappij zoals wij die kennen op zijn grondvesten zal doen daveren, dat is gewoon een kwestie van tijd en zal misschien nog honderden jaren duren. Uiteraard ons probleem niet hé, maar mogelijk heb je kinderen. Op rechts stemmen speelt perfect in die kaart. Misschien de zaken eens kritischer bekijken en wat analyseren, maar ja dat strookt mogelijk niet met het ongebreideld consumeren en denken dat men dan gelukkiger wordt hé. Lees eens een roman van Michel Houellebecq, bijvoorbeeld Mogelijkheid van een eiland. Het grappige is, voor de autofan, dat er een paar leuke beschrijvingen van superbolides instaan.
Op rechts stemmen genereert dikwijls geldstromen voor het individu, leuk maar vooral dom om te denken dat iedereen ervan kan profiteren, in de praktijk blijft zo’n 80 – 90 % van de mensen in de kou staan en worden ze zelfs armer. Grote kans dat u tot die laatste groep behoort.
Jochempie zegt
@ro: +1
Mensen hebben in hun hoofd dat ze hun eigen succes hebben opgebouwd en dat het heffen van belastingen een soort beroving is. Totale onzin natuurlijk. Opklimmen doe je in samenwerking met de gemeenschap en het succes dat je daarmee behaalt is daar ook niet los van te denken.
Daarbij is autorijden een keuze. Het is heel fijn om in je eigen metalen doosje te zitten maar daarom is het nog niet de benchmark voor personenvervoer. Mensen raken verwend/gewend aan autovervoer en kunnen het niet meer wegdenken uit hun leven.
Feit is dat de economie niet gezond groeit als dit soort belastingen zouden worden geschrapt of verminderd. Dan wordt één deel van de bevolking rijker en één deel van de bevolking armer. En dat gaat het land opbreken.
Ik ben niet voor vermindering van de belastingen maar wel voor een correctie in de uitgaven. Defensie bijvoorbeeld. Gezien de huidige internationale bedreigingen moeten we het leger drastisch laten krimpen en meer investeren in geheime dienst.
Maar ontopic: zolang er mensen zijn die honger hebben, geen dak boven hun hoofd hebben en kinderen sterven aan HIV moeten we even in de spiegel kijken of het echt zo’n ramp is dat de regering bepaalt hoe onze vrijwillig betaalde autobelastingen worden uitgegeven.
wolf zegt
@ro. En wat heb je met links? Al die maatschappelijke profiteurs die de ganse dag in hun bed blijven liggen en niks liever doen dan de boel om zeep helpen.
Om over de politici nog maar te zwijgen, die denken allen aan hun eigen portemonnaie en de rest mag letterlijk stikken. Kijk maar naar ons Belgenland. Haalt al die “nieuwe belgen” maar eens door een excelbestandje wat die kosten. En die doen juist niks wat onze Oude Dag nog aangenaam kan maken, enkel in tegendeel!!!
Nederlanders = melkkoeien???? In dacht dat het varkens waren:)))
Jochempie zegt
@wolf: Ja dat is het standaardargument van rechts, maar die luie profiteurs bestaan praktisch niet. Hoe kun je nou zonder inkomen leven? En een uitkering krijg je als Nederlander alleen als je actief solliciteert en banen aanneemt.
wimbers zegt
Heeft iemand zich ook verdiept in overbodige voordeel regelingen die de overheid onnodig veel geld kosten zoals wachtgeldregeling, vertrekpremies, kinderbijslag en uitkeringen die naar het buitenland worden overgemaakt, gedropte projecten zoals een IT-systeem voor detentie-instellingen (12 miljoen) de JSF, etc?
In het bedrijfsleven hoef je maar één van die flaters op kleinere schaal te maken en je kunt je plant en bruine doos pakken.
Het grote probleem bij de overheid is dat mensen enorm belangrijke beslissingen kunnen nemen zonder daarover echt de verantwoordelijkheid te dragen. daarmee worden enorme geldstromen gegenereerd richting aanbestedingen voor projeceten die nooit van de grond gaan komen of geen enkel maatschappelijk nut dienen.
Zoals jochempie aangeeft: er is een correctie in de uitgaven nodig. niet alleen de hoeveelheid, maar vooral de richting.
Svenska Aeroplan AB zegt
@ ro: mooi stukje! En je haalt mijn favo schrijver ook nog eens aan! ‘La possibilité d’une île’ is inderdaad briljant, en schokkend realistisch als je ziet welke kant we opgaan…
OT: wees blij dat je veel belasting mag betalen! we staan ook op nummer 6 van de meest welvarende landen ter wereld sukkels! Als je geen belasting wil betalen, ga je maar in Zimbabwe wonen…
lambo4all zegt
HELP HELP HELP de economie zakt in! de autoverkopen gaat slecht (want iedereen koopt in duitsland, zeker de duurdere auto’s) er worden mensen onstlagen! wat gaan we doen? geenidee? minuscule voordeel op heelheel heelerg milieuvriendelijk auto’s? (die minder als 1% van de bevolking rijdt) ja is goed!
Verlaag nou gewoon is die belasting! dan gaat de autobranche gewoon weer goed lopen.
Peer zegt
@ro: bedankt voor het tegengeluid.
Kan de schrijver van dit stukje de titel nogmaals verklaren? Of is dit de nieuwe weg die Autoblog inslaat: roddels over frauduleuze praktijken met parkeermeters en tendentieuze stukjes als deze, zodat het volk in het commentaar links de schuld kan geven? Ik wacht met vrezen op de dag dat bij elk stukje in het commentaar de ‘linksmensch’ wordt aangehaald, brrr.
Simpson zegt
mooi geschreven ro!
We hebben allemaal andere ideeen over wat we zouden moeten betalen en wat er met dat geld zou moeten gebeuren, maar over een ding zijn we het allemaal eens blijkbaar, betalen moet minder en de voordelen zouden vooral naar onszelf moeten gaan.
Mijn oma zegt wel eens: het oog ziet altijd van zich af.
zdev zegt
In verhouding tot het aantal reizigers-uren per jaar wordt er belachelijk veel geld gestoken in het spoor. Why oh why…
Svenska Aeroplan AB zegt
@ lambo 4all: wat een domme, domme reactie…
Hij heeft ook wat gehoord hoor!
Check your facts voordat je iets schrijft, kom je een stuk(je) intelligenter over…
http://www.automotive-online.nl/feitencijfers/
2tac zegt
Wordt een beetje ziek van dat “links/Rechts” geblaat, alsof het cda,cu en vvd geen rechts georienteerde partijen zijn. We hebben gewoon een overheid die verslaaft is aan belastingen heffen en er steeds minder voor terug levert(privatisering noemt men dat).De maffia werkt volgens mij efficienter.
Meneer_sander zegt
Dit is zeker ook bedacht door onderzoeksbureau opendeur.
Trojmacready zegt
Check your facts Dennis. Relatief is de melkkoe per inwoner groter in Italië, België, Ierland, Denemarken, Finland, en Oostenrijk. Waarmee Nederland afgezet tegen het aantal inwoners dus op een *7de* plaats staat, i.p.v. de gesuggereerde (met stip…) eerste.
Jelmer zegt
@Ro: Goed verwoord, goed punt.
@Bumer: Zoek nou eens op wat de staatsschuld is, de begroting en wat de kosten voor wie zijn met de dingen die je noemt. Hint: de feiten en jou stelling hebben weinig met elkaar te maken.
@Artikel: veel inhoudelijke kritiek en rekensommen in de comments, ben benieuwd naar een reactie van de blogger.
y.master zegt
Superboereeeeeeeeee!!!!!!
Benz.. zegt
@Jochempie:
“En een uitkering krijg je als Nederlander alleen als je actief solliciteert en banen aanneemt.”
Even serieus, geloof jij die lariekoek? Of heb je voor het gemak maar even PvdA-brilletje opgezet..
Geen één partij is ronduit ideaal maar ik denk dat Nederland het meest gebaat is met een Rechts-kabinet. Nederland is tenslotte een heus ondernemersland.
Of de PvdA wil nog een Midden-kabinet vormen met o.a. de VVD, al denk ik dat die Theedrinker z’n kansen wel verspeeld heeft. Een heet hangijzer blijft toch die 18 miljard..
@Peer: Dat “grapje” met die frauduleuze parkeermeters was ook daadwerkelijk een Links-initiatief..
toine zegt
beste mensen,
als we allemaal gewoon blijven tanken zal het ze in den haag een zorg zijn wat wij er van vinden. pas als we allen samen aktie ondernemen zal er reaktie komen. maar maak je medeburger maar eens warm voor een aktie. de auto laten staan zal nooit lukken, in het buitenland tanken is slechts voor de grensstreek een optie. met z’n allen een merk tanken (witte pomp) maak waarschijnlijk alleen de grote maatschappijen wakker, maar misschien zakt dan de prijs overal een beetje.