Komt er na magere jaren nu wat licht aan het eind van de tunnel?
Door schommelingen in het bijtellingsbeleid stond de automarkt al enige tijd onder druk. Werd er een regeling afgeschaft of minder soepel gemaakt, dan werden er eind van dat jaar nog snel een hoop auto’s op kenteken gezet, terwijl er in het begin van het nieuwe jaar amper nog een auto werd gekocht. Uiteindelijk zou 2016 een rampzalig jaar worden, met januari als dieptepunt, aangezien iedereen nog even snel in 2015 een plug-in met 7 procent of een zuinige diesel met 14 procent wilde leasen.
Hoe anders is dat dit jaar. Hoewel er in december gerust nog wat extra plug-in hybrides tegen 15 procent bijtelling op kenteken zijn gezet, tel je over elke auto in 2017 22 procent bij. Dat is voor een grote groep auto’s juist voordeliger dan de 25 procent die het voorheen was en dus zien we een omgekeerd effect in januari.
In totaal werden in Nederland 51.536 auto’s op kenteken gezet aldus de European Automobile Manufactures Association (ACEA), liefst 27,1 procent meer dan diezelfde maand een jaar eerder. Daarmee zijn we bijna het beste jongetje uit het Europese klasje, alleen in Letland was de percentuele stijging beter (+ 32,7 procent). Daar moet wel bij vermeld worden dat met 1445 registraties Letland ook gelijk de kleinste afzetmarkt voor nieuwe auto’s is. Laten we vooral hopen dat de Nederlandse automarkt blijvend aantrekt, de importeurs hebben het immers al zwaar genoeg.
Met 281.877 registraties is de VAG de grootste autofabrikant in Januari, met ruim twee keer zo veel registraties als PSA op plek twee. Ook als je per automerk kijkt gaat Volkswagen ( 136.558) ruimschoots aan de leiding, op gepaste afstand gevolgd door Opel (74.315), Renault (72.908) en Peugeot (71.375). Slechts drie merken verkochten minder auto’s dan in januari 2016: Mazda, Honda en Land Rover. Grootste percentuele stijgers zijn Maserati, Jaguar en Lada, al werden er evengoed slechts 281 van die sympathieke Russische auto’s op kenteken gezet in de Europese Unie.
Foto: @spotcrewda op Autojunk.nl
Dutchdriftking zegt
Goede zaak dit.
schreute01 zegt
Wat doet Mazda toch verkeerd? Goeie auto’s maken en minder verkopen. Misschien moeten ze eens bij VW in de PR-leer gaan.
deboes zegt
@schreute01: imago doet het niet goed bij de buurman, kwaliteit telt niet.daarom stapt iedereen in een vag en keuzevrijheid bij leasemaatschappij is vaak ook beperkt
lebeaunl zegt
Ben wel benieuwd naar de verdeling en trend op basis van brandstof; maw heeft dalende olieprijs en dieselgate echt impact gehad op ‘de mix’? En komen de EV’s er aan?
misterdrogba zegt
Heb net eens op de site van Honda gekeken en die daling is niet meer dan normaal. Wat een treurig aanbod zeg, op de NSX na dan.
martijn11 zegt
Let’s make the automarkt great again!
Vinci3nto zegt
Vooral Opel verrast mij. Stijging van 70% (NL) in de verkopen van januari. Maar ook Volvo doet goede zaken met +154% t.o.v. vorig jaar, dit is natuurlijk toe te wijden aan de nieuwe modellen..
Ram-G-maN zegt
Hoeveel auto’s van de Volkswagen zouden daadwerkelijk aan een klant geleverd zijn? Ik heb een sterk vermoeden dat Pon weer een groot terrein vol heeft geparkeerd met een voorraad Volkswagens die op kenteken zijn gezet. Direct leverbaar aan een leasemaatschappij of ongeduldige consumenten…
rrvliet zegt
@AutomotiveDesigner: Zie het bericht over de dahsboardkastklepjes van de Passat.
rufctr01 zegt
@AutomotiveDesigner: ik geloof niet dat Pon 100.000 auto’s op kenteken heeft gezet. Er zijn gewoon een hoop mensen in NL die een hoop geld willen betalen voor auto’s van middelmatige kwaliteit. Dat komt omdat veel mensen denken dat de VAG-jes nog wel goed zijn.
thomasthomas zegt
@rufctr01: dus alle Audi, Seat, Skoda, VW, Bentley, Porsche, Lamborghini rijders hebben allemaal maar een matige auto. Tja..
deboes zegt
@thomasthomas: klopt
Svenska_Aeroplan_AB zegt
@thomasthomas: yup
mzonneveld zegt
Wat een heerlijke R8 zeg zo in het rood! OT: Mooie cijfers!
raoufff zegt
Goh, wat een positieve berichten allemaal, zijn er binnenkort soms verkiezingen???
mrrallycross zegt
Alle mensen die hebben gewacht voor andere lease regels
luuktb zegt
@mrrallycross: inderdaad 30 december het kenteken aanvragen (voor de lagere BPM in 2016)
Registreren in 2017 voor 22% bijtelling .tadaa 27% groei t.a.v vorig jaar.
Waar iedereen in. December 2015 registreerde dus in januari een daling .
Smokey zegt
@luuktb: Ik had van autoblog wel verwacht dat deze cijfers in de juiste context worden geplaatst. Lekker bezig AB! Schatting verkopen 2017 ligt op 415000 eenheden/ registraties tov 383000 afgelopen jaar, dat zal eerder tegenvallen dan die 27% raken…