Voor de Nederlandse autocoureurs in de Dakar-rally was 2015 een succesvol jaar: Erik van Loon en Bernhard ten Brinke pakten een top 10-notering in het eindklassement, op een vierde en zevende plaats.
Ook in de laatste etappe, die door de Amerikaan Robbie Gordon in zijn ‘Gordini’ gewonnen werd, handhaafden onze landgenoten zich. van Loon (MINI) eindigde net naast het podium, maar vooraf zou hij absoluut voor de keurige vierde stek hebben getekend. Ten Brinke (Toyota) werd uiteindelijk zevende.
De eindoverwinning ging naar Nasser Al-Attiyah (Qatar), die zijn MINI superieur door de rally loodste, voor de Villiers (Toyota) en Holowczyk (MINI). Peugeot kwam met hun 2008 DKR volledig niet voor in het stuk, en ging via de achterdeur af. Volgend jaar beter.
mrrallycross zegt
Eerste Nederlander die 4e eindigt in het auto klassement! Jammer van de rally van de rooy.
jrk68 zegt
Yep, had het al als comment geplaatst bij het dakar bericht van de trucks.
Wel erg leuk voor van Loon, LOON naar werken….
edgaar zegt
Nice!!!
mercedesbenz63 zegt
Ze hebben het mooi gedaan!!
axel968 zegt
Keurig gedaan mannen!
mclarenf1lm zegt
Dat is een geweldig mooie prestatie! Ik doe ze het in ieder geval niet na..
norge zegt
Neem aan dat alle @autoblogger op Schiphol staat met bloemen om ze te verwelkomen?
Edge zegt
Peterhansel werd 11e met een vrijwel ongeteste auto, motorheld Despres reed zijn eerste Dakar in een auto en Carlos Sainz is uit de rally gecrasht. De auto is betrouwbaar en snel, maar is nog lang niet zo ver doorontwikkeld als de MINI. Peugeot heeft bovendien aangegeven dat je niet zomaar vooraan kunt meedoen en dat het een meerjarenplan betreft. Op de crash van Sainz na is het dan ook gewoon een prima Dakar voor Peugeot geweest.
Tonnie zegt
@edge: ik zie ze in iig graag, ziet er net zo bruut uit als die gordini van robby gordon!
dakarbemo zegt
@Edge: Helemaal met je eens, op een puntje na. vrijwel ongeteste auto. Peugeot en het team zijn inclusief bestuurders en navigatoren al 6 maanden lang in het geheim intensief aan t testen geweest op de bekende testlocaties voor dat de rally begon. Daarnaast kan ik me ook niet voorstellen dat ze niet een deel van het ontwerp hebben overgenomen van een ander buggy team zoals de Mini’s en BMW’s uit t verleden doorontwikkelingen waren van de Mitsubishi Repsol fabrieks wagens.
Edge zegt
@dakarbemo: Nouja, relatief ongetest dan. Bij MINI hebben ze er toch al een jaar of 3-4 op zitten met allerlei rally’s en testsessies. Dan is 6 maanden ineens niet meer zoveel. En wat het kopiëren van het design betreft: Dat valt volgens mij wel mee, want echt succesvolle buggy’s zijn er niet zoveel geweest de afgelopen jaren.Gordon zijn Hummer/Gordini is officiëel een buggy en vorig jaar reden Sainz en Al-Attiyah met buggy’s, maar dan heb je het ook wel zo’n beetje gehad. Als Peugeot echt had willen copypasten, hadden ze wel naar de Mini’s gekeken, die op hun beurt weer bij van de Touaregs en Mitsubitshi’s hebben afgekeken. Peugeot is toch de eerst grote fabrikant die meent dat die buggy-regels uiteindelijk beter zijn dan de auto-regels.
dakarbemo zegt
@Edge: Echte succesvolle buggy’s zijn er nog niet echt geweest. Op de buggy’s van Jean-Louis Schlesser na dan die in 1999 en 2000 de rally op zijn naam schreef met een buggy. Natuurlijk kunnen die buggies tegenwoordig niet meer meekomen. De buggies van Sainz en Al-Attiyah behoren nu bij X-raid team AKA MINI. Dit jaar was sloper Guerlain Chicherit de gelukkige die m door de rally mocht sturen. Ook die kunnen we misschien volgend jaar met een serietje buggies aan de start zien staan. oh en nogmaals die MIN’s waren ooit BMW’s en daarvoor Mitsubishi’s :)
rob5nismo zegt
Hebben ze goed gedaan
Hupke zegt
Dit jaar amper iets van dakar gehoort. Ook niet zo actief op zoek gegaan (reden geen bekenden mee) maar normaal word je er toch meer mee rond de oren geslagen.
Qua AB betreft was de coverage wel OK natuurlijk, niet te veel, niet te weinig.
mclarenf1lm zegt
@Hupke: Het is erg jammer dat de meeste leuke coverage van autosport achter de decoder/in engeland/amerika achter blijft. Zelf heb ik nog geen fragment op tv gezien van Dakar.
xiran zegt
@mclarenf1lm: een klein beetje op eurosport/rtl7. Tom coronel heeft zijn race mooi laten zien door zijn camera. De race ging niet helemaal vlekkenloos.
Tonnie zegt
Denk dat we daar echt wel trots op mogen zijn als klein landje. Geen echte rallytoppers in het wrc oid, maar het bij zo’n dakar dan toch wel heel goed doen.
dakarbemo zegt
voor echte goede dakar en overige rally raid coverage is er http://www.rallymaniacs.nl/ inclusief interviews, liveblogs twitter updates t hele pakket :-)
scott5701 zegt
@dakarbemo: komt je nu mee…
roppp zegt
Het gaat om de plekken 1, 2 en 3. Die worden altijd en overal vermeld. Wat is er daarom zo bijzonder aan een nietszeggende 4e plek?
tupperware zegt
@roppp:
Als je het zo negatief wil zien is de tweede de beste loser..
Bij een hoop mensen is het glas gelukkig halfvol, nooit werd een Nederlander 4de dus dat vind ik best een presentatie..
roppp zegt
@tupperware: dat jij zo snel tevreden bent…… In de sport gelden alleen de plekken die prijzen opleveren. Of je het nou leuk vindt of niet.
jrk68 zegt
@roppp:
Laat die azijn nou eens staan….
Alles is relatief maar ik ben het met hem eens.
Nederland blijft een klein landje en dan is P4 in zo’n evenement erg knap.
Ik kijk nu al uit naar hoe jij dat volgend jaar gaat verbeteren….
roppp zegt
@jrk68: hoe moeilijk kan het rondrijden in een zandbak zijn???
jrk68 zegt
@roppp:
De helft rijdt hem niet uit, dus appeltje eitje zal het niet zijn….
Maar we gaan het zien, @roppp staat in 2016 op het hoogste treetje….
xiran zegt
@roppp: 150 km over een zoutvlakte met 10 cm water. Kijken of je dan anders denkt.
kempenaer zegt
Leuk vakantie-uitstapje zo’n safari in Zuid-Amerika.