Heugelijk nieuws. De omzet van de auto- en motorbranche is met 12 procent gestegen. Grafiekjes met duiding na de klik.
Het CBS heeft zijn Kwartaalmonitor auto- en motorbranche voor het derde kwartaal vrijgegeven. Net als in de vorige periode was er sprake van groei. Groei die voornamelijk op het conto van ons wispelturige bijtellingsklimaat valt bij te schrijven.
17 procent meer auto’s verkocht
Online je auto verkopen wordt steeds populairder. De autobranche heeft in het derde kwartaal namelijk 99.754 auto’s verkocht, een plus van 17 procent ten opzichte van een jaar eerder. Omdat Den Haag het bijtellingsstelsel wederom op de schop gegooid, kwam de zakelijke markt massaal in beweging. Leaserijders willen nog even snel een auto met lage bijtelling scoren voor 2016, waardoor de verkoop van ‘nieuw verkochte personenauto’s met een zakelijke bestemming’ 29 procent steeg. Grafiekje!
Onderdelen vliegen over de toonbank
Ook autoservicebedrijven gingen lekker in de afgelopen drie maanden. Hun omzet steeg met 6 procent, waarmee een einde kwam aan een periode van vijf kwartalen met verlies. Een mogelijke verklaring voor de omzetgroei is volgens het CBS dat het aantal schadecalculaties de grootste stijging laat zien in jaren. Oftewel: dankzij uw massale gecrash boeren de onderdelengrutters weer goed. Check die plus.
En wanneer de automarkt floreert, spinnen de importeurs er garen bij. De omzet groeide met bijna 23 procent vergeleken een jaar eerder. Iets dat niet meer is voorgekomen sinds Q3 2010. Maar nogmaals: de stijging wordt grotendeels veroorzaakt door het bijtellingspercentage voor privégebruik dat op 1 januari 2016 wijzigt. De meeste hybrides gaan van 7 naar 15 procent, en auto’s uit de 14 procent-klasse schuiven door naar het 21 procent-tarief, waardoor veel aankopen naar voren gehaald. We kijken hier dus naar een stukje winst van volgend jaar.
Foto: willekeurige importeur in Nederland
henkhupelschoten zegt
En 2016 zakken we weer helemaal naar de stront, overigens is het ook goed dat dat bijtellingsverhaal helemaal op de schop gaat, krijgen we weer tenminste spannend blik op de weg. Ben overigens nog banger voor 2017.
fmgarcia zegt
@henkhupelschoten: andré andré!
fmgarcia zegt
@fmgarcia: sorry verkeerde show!
clarkson zegt
@henkhupelschoten: Nou het gaat meer normaal worden. Er zal wel een dipje zijn. Maar iedereen gaat wel weer auto’s kopen die hij echt wilt hebben. Geen gekke dingen meer zoals een outlander.
henkhupelschoten zegt
@clarkson: Heb het voornamelijk over de foutlander. (de wagen die heel het bijtellingsverhaal heeft verneukt) inplaats van een passat een Renault talisman. Geen hele vinex wijken vol met 308 SW’s. Snapte?
fit4fun zegt
@henkhupelschoten: grotere auto’s zijn volgens u dus automatisch “spannend”?
jiltjes zegt
@henkhupelschoten: ik denk dat je helemaal gelijk hebt. Auto verkopers moeten weer auto’s gaan vérkopen, ipv op bijtelling gebasserde verkoop innen.
swid zegt
@henkhupelschoten: haha jammer, je vergeet de CO2 tax.
gertjan2012 zegt
Nu maar hopen dat ze bij het CBS geen sjoemelsoftware hebben gebruikt ;-)
draadloos zegt
Dus de omzet en aantal verkopen in Q1 2016 wordt dramatisch.
Tonnie zegt
Een neppe werkelijkheid door het blijven veranderen van die bijtellingregels.
norge zegt
Dus de autoverhuur trekt weer aan in Nederland…
desjonnies zegt
@norge:
Yep.
Dutchdriftking zegt
Het is inderdaad beter dan vorig jaar. Maar de 500k auto’s per jaar zoals in eerdere tijden gehaald werden zullen voorlopig niet gehaald worden.
Rick-dos zegt
Hadden wij maar iemand zoals Floyd Mayweather, dan hadden wij nooit een crisis in de autobranche gehad…
draadloos zegt
@Rick-dos: we hebben toch Dries Roelvink?
Crosscabouter zegt
Als ik het grafiekje van de servicebedrijven zie dan hebben ze of enorme marges op hun producten gehad de laatste jaren (dat kan betekenen dat er geen gezonde concurrentie heeft plaatsgevonden) of dat er de komende twee a drie jaren een hoop faillietverklaarde service bedrijven bijkomen… Want zo weinig omzet de afgelopen jaren kan niet lang goed gaan.
Dat zou betekenen dat de autowereld in Nederland nog een klap gaat krijgen.
Of ben ik nu jip en Janneke economie aan t verspreiden???? Wie verschaft duidelijkheid?
E34M5Touring zegt
Zoals ook in het artikel wordt vermeldt, cijfers zijn niet tekenend voor de situatie in de branche. Enkel spikes dankzij het wederom veranderende bijtellingsverhaal. Zodra dat beleid een paar jaar hetzelfde blijft kun je pas echt zeggen of het inderdaad beter is geworden. Straks is alles gekentekend in 2015 en zie je de eerste 3 mnd in 2016 dramatische cijfers. Want daar kun je gewoon op wachten…
reistje zegt
Het zal waarschijnlijk niet alleen het eerste kwartaal zijn maar ook het tweede en misschien zelfs het hele jaar nog doorlopen. Ik ben benieuwd of dealers en andere groepen daar rekening mee houden of dat ze straks weer “verbaasd” zijn.
Iedereen die ook maar twijfelde aan een nieuwe auto krijgt dit kwartaal een flinke boost om het te doen. Niet zo gek natuurlijk niemand wil extra geld bij de belasting achter laten.