Goed nieuws voor de Nederlandse autobouwer Lightyear. Het bedrijf heeft in dit jaar al 93 miljoen euro aan investeringen binnen. Dat komt dus wel goed met die Lightyear One.
Dat is nog eens mooi nieuws voor iedereen die Nederlandse innovatieve bedrijven een warm hart toedraagt. Lightyear heeft namelijk alleen dit jaar al 93 miljoen euro aan investeringen opgehaald. Een teken dat mensen écht geloven in het concept.
En dat is ook niet vreemd. Want het concept van de Lightyear One lijkt ook gewoon te kloppen. En voor als je niet meer precies weet wat er nou zo bijzonder is aan dat concept, we vertellen het je graag nog eens.
Rijden op zonne-energie
De Lightyear One is een elektrische auto die deels zijn stroom opwekt door de energie van de zon. En totaal tegen de heersende trend in van een steeds grotere accu, heeft de One juist een klein pakketje van 60 kWh.
Normaal gesproken kom je daar zo’n 350 km ver mee , mocht je dat al halen, maar dankzij de energie van de zonnepanelen kun je verder komen. Veel verder! Het is ze een tijdje geleden al gelukt om op één lading 710 kilometer ver te komen. Daarbij reden ze geen 35 kilometer per uur, maar gemiddeld 85.
Van die 710 kilometer kwam 70 kilometer direct van de zonne-energie. De Lightyear One verbuikt namelijk maar ongeveer 50% van de energie die een ‘normale’ elektrische auto gebruikt.
Maar als je het slim aanpakt -en liefst in een zonnige omgeving woont- kan het allemaal nog veel gekker. Lightyear claimt namelijk dat je in het gunstigste geval maanden kunt rijden zonder bij te laden. Dat klinkt goed hè?
Dat de auto het zo goed doet op zonne-energie is ook niet gek. Het bedrijf Lightyear is namelijk opgericht door alumni van Solar Team Eindhoven. Dat zijn die knakkers die altijd zo geweldig met hun zonne-auto’s door Australië reden tijdens de World Solar Challenge. Geen koekenbakkers dus.
Wat gaat Lightyear met al dat geld doen?
Nou, heel simpel. Met de binnengehaalde 93 miljoen gaat Ligtyear proberen om de One volgend jaar dan echt in productie te nemen, zoals het plan is. De extra miljoenen kunnen daar zeker bij helpen.
Mocht dat gehaald gaan worden, is het woord daarna aan de klant. Die moet diep in de buidel tasten, maar daar krijg je dus wel wat voor. Mocht je een Lightyear One willen hebben, kost dat je 119.000 euro. Exclusief opties.
Maar daarvoor rijd je wel in een Nederlands product met waarschijnlijk een langere levensduur dan het vorige Nederlandse project Spyker.
En je bent nog eens milieubewuster ook. Sla je slag!
B00G1E zegt
Worden die auto’s ook buiten NL geleverd?
fanboy zegt
Ik vind het echt een leuk concept. Maar ik heb zelf ook een auto met 60kWh, als ik daar 85 mee ga rijden haal ik daar ook al 500km mee. En hij is niet eens heel erg aerodynamisch.
Dit is natuurlijk een grotere auto, maar ik vind de winst beperkt.
Zonnepanelen op auto’s blijven leuk maar blijven ook lastig om aan de energievraag te voldoen, met een auto die aan alle regels moet voldoen.
Ik ben dus niet tegen, maar ik zie meer in het bereikbaarder maken van de elektrische auto. Dus goedkoper worden door accu(prijs)ontwikkelingen.
MaartenD zegt
Misschien dat ze met het geld een goede designer binnen kunnen halen
JanJansen zegt
@maarten020: vorm volgt functie in dit geval.
rogerzz zegt
Een windtunnel heeft meer prioriteit dan een designer die ‘agressieve’ led-klauwen als slagtanden of ‘scherp lijnenspel’ en andere wollige marketingverhalen je doen geloven.
Vorm volgt de functie. Maar dan echt.
Richmond zegt
@rogerzz: ja maar mensen kopen een auto die vooral mooi is, functioneel komt daarna
doublechevron65 zegt
@maarten020: something about positivity… och daar vraag je me wat.
MaartenD zegt
something about positivity? hebben we hier te maken met een woke persoon?
jarnobakker zegt
Lijkt me in de winter niet echt handig.
p993 zegt
@jarnobakker: geen nood…dan schijnt de zon ook.
ghini zegt
@p993: hoek van lichtinval is dan wel heel laag, vaak een beperkende factor voor zonnepanelen.
jarnobakker zegt
@p993: wat ghini zegt klopt en de dagen zijn kort zodat er heel weinig opgeladen word.
hehe zegt
De Lightyear One kan volgens hun eigen website tot 70 km. per dag laden op zonne-energie.
Voor lange afstand is dat dus verwaarloosbaar.
Voor korte afstand is het veel logischer om een carport van zonnepanelen te maken, is veel efficiënter, je hebt meer oppervlak.
Verder kan de Lightyear One maximaal 60 kWh laden, dat is dus al achterhaald.
Ik zie Nederlands product graag slagen, maar ben hier helaas sceptisch.
bitd zegt
@hehe: een auto is om mee te rijden….
ouwedibbes83 zegt
@hehe: niet iedereen heeft ruimte voor een carport, volgens mij is t handige aan dit concept dat als je ergens heen rijdt hij al langzaam bij laadt en als je m vervolgens parkeert hij daar mee verder gaat.
Denk aan een ritje naar je werk, laden door de zon, weer naar huis. Zonder stekker te pakken en dat dan weken achtereen.
hehe zegt
@ouwedibbes83: misschien.. maar dan moet de auto op je werk maar net in de zin staan. Als alle auto’s straks elektrisch zijn komen er misschien wel laadpalen op het werk, met zonnepanelen op het bedrijfsgebouw. Dat klinkt gewoon veel logischer dan de zonnepanelen in de auto bouwen.
Terwijl je rijdt laad je gewoon te weinig.
p993 zegt
@hehe: ik heb deze twijfels ook. En thuis gaat ie ook de garage in met panelen op het dak…zo’n dure auto zo ik juist zo min mogelijk buiten parkeren…
JanJansen zegt
Waar gaan ze gebouwd worden? Is dat al bekend?
kadettilac zegt
@janjansen: door Valmet in Finland
https://www.autoblog.nl/nieuws/nederlandse-lightyear-wordt-niet-in-nederland-gebouwd-911084
pignon zegt
Het is gewoon prachtig dat er weer allerlei nieuwe innovaties in deze auto zitten. Dat kon wel eens het bedrijfsmodel van Lightyear worden met deze one als uithangbord. En dan zien we later wel of er nog een two en volgenden komen
towi1989 zegt
Klinkt allemaal leuk en aardig, echter een bedrijf als daf heeft de afgelopen jaren gemiddeld zon 135 miljoen per jaar aan r&d uitgegeven. Die 93m heb je zo verstookt op het moment dat er een complete productielijn gebouwd moet worden en seriegereedschappen voor onderdelen gemaakt moeten worden. Ik hoop dat het ze gaat lukken, maar ben persoonlijk nog niet overtuigd.
Hubert zegt
Prijs van gereedschappen is niet te vergelijken.
Bij bijvoorbeeld DAF moeten er minstens 2 tot 300000 shots mee gemaakt worden.
Voor lightyear praat je over gereedschappen waaruit hooguit 10000 shows gehaald worden.
Totaal ander prijsniveau
towi1989 zegt
10.000 shots? Dat moet dan wel echt belabberde kwaliteit zijn. Wil ook zeggen dat ze er zelf maar weinig van verwachten te verkopen dan.
Hubert zegt
Dat zijn nette aantallen voor soft-tools
maferick74 zegt
But will it blend???
p993 zegt
Wanneer gaan ze naar de beurs?
herve11f zegt
Ik weet niet wat voor zonnepanelen dat zijn, maar als dit klopt moeten ze de nobelprijs voor innovatie krijgen. Dat krijgen zelfs de Panasonic’s of Sunpower’s van deze wereld niet voor elkaar. Lijkt me een hoax.
p993 zegt
@herve11f: moderne panelen hebben al meer dan 350 W piek vermogen. Als er 4 op zo’n dak passen haal je toch 1400 W piek.
Een moderne wagen heeft 8 kwh per 100km nodig. Stel je rijdt dat in een uur, dan hebben je panelen max 1,4 kwh opgebracht. Dus lang niet voldoende….nu zal dit beestje misschien geen 8 kwh nodig hebben ivm supergoede aerodynamica, maar dan nog.
De accu en het laden als je geparkeerd staat zijn onmisbaar…
wreck zegt
…binnengehaalde 93 miljoen… “victor muller pakt de telefoon”
audiadrie zegt
Nou dan hang ik mijn oude zonnebank op in de garage, gelijk van dat gedoe met die kabel af