En hoe zou dat dan toch komen?
Mocht je jezelf in de fortuinlijke positie bevinden privé een auto te bezitten dan is dit geen nieuws wat inslaat als een bom. Iedereen wist dit al. Echter, nog nooit werd dit officieel onderbouwd. De bollebozen bij LeasePlan geven ons nu onderzoeksresultaten uit hun eigen wagenpark, waar de verschillen met elf andere Europese landen schrikbarend duidelijk worden. Klagen tegen je baas dat het leven zo duur is, kun je vanaf nu volledig onderbouwen!
We kijken naar het totaalplaatje aan eigendoms- en gebruikskosten van het bezitten van een automobiel. Aanschafprijs, afschrijving, reparatiekosten, onderhoud, belasting en brandstof. Alles wat je kunt verzinnen. Voor het gemak werd dit gemiddelde gebaseerd op een auto in het C-segment (20.000 km/jr, gedurende drie jaar).
Gemiddeld zijn jullie per maand grand total € 660 per maand kwijt aan een benzineauto. Dieselen kost gemiddeld € 805. Vliegen we even naar Tsjechië zien we de kosten ongeveer met € 260 dalen. Onze lieve Oosterburen zitten ook gebakken. Maandlasten bedragen € 418 (benzine) en € 454 (diesel).
Dat Nederland echt boven ieder land uitstijgt blijkt als we kijken naar de 2e en 3e duurste landen; het Verenigd Koninkrijk (€ 600 (b)/€ 630 (d)) en Zweden (€ 582 (b)/€ 576 (d)). Brandstofkosten zijn echter het hoogste in Italië (iets met hoge-BTW en economische crisis). De UK heeft de goedkoopste onderhoudskosten, Zweden de hoogste. In Duitsland vindt je de goedkoopste belasting- en registratiekosten.
Dat Nederland zo prijzig is, is mede te verklaren door de bizar hoge BPM en rentepercentages voor het afsluiten van een lening. Dus denk nog eens goed na voordat je al je spaargeld in een droommodelletje stopt en verhuis anders lekker naar Duitsland.
super zegt
Mijn e91 325d met 3.0l diesel kost in frankrijk maandelijks precies 0 euro aan wegenbelasting en 80E voor all risk verzekering, hoezo goedkoper dan in nl.
jaapiyo zegt
Maarrr, omdat we zoveel betalen, kan Nederland wel mooi een hele hoge bijdrage aan de EU geven…
lamborghinibrapa zegt
@jaapiyo: en daar moet je dan blij mee zijn ofzo?
nasty zegt
@jaapiyo: jullie betalen zo grillig veel. Dan moeten jullie lonen toch ook wel hoger zijn dan bij ons (bv. belgië). Want als er al €800 vanaf gaat moeten jullie ook nog geld overhouden voor de hypotheek te betalen. En dan de levensmiddelen nog niet geteld…
vinox zegt
@nasty: Belg hier die verhuisd is naar NL :) Het antwoord is nope :) Hier is ’t echt veel duurder, de lonen liggen iets hoger bruto, maar worden anders belast. Ziekteverzekering is hier privé te betalen waar dat in België naar de RSZ gaat van u loon enz enz. Allemaal heel anders, maar ik heb het nu al bijna twee jaar ervaren: status quo overall, en auto’s zijn gewoon achterlijk veel duurder, net als huizen en leningen. Wat da betreft was’t in Merksem veule beter :)
9000cse zegt
@vinox:
Wat let je om terug naar Merksem te gaan? Je wordt hier toch niet vastgehouden?
schuimbekje3 zegt
@9000cse: Leuk zo’n kud opmerking maar voegt natuurlijk helemaal niets toe, behalve de bevestiging dat je het op de man moet spelen omdat je zelf op het niveau van een kleuter zit en geen inhoudelijk commentaar kunt leveren daardoor. De opmerking van de ex-belg echter wel wat toe, hij bevestigd dat er #1 inderdaad veel meer autokosten zijn (en verzekeringen zijn in Belgie duurder) en #2 dat leven in 1 europa nog steeds op 28 verschillende manieren geregeld is. Het ene land doet veel vragen en geeft er veel voor terug, ondanks zware bureaucratie (Zweden/Noorwegen/Denemarken), het andere land vraagt veel en geeft dat naast een hoop bureaucratie niets voor terug (Nederland), sommige landen vragen en weinig en leveren er veel voor (Duitsland, Groot Britannie, Frankrijk)
9000cse zegt
@schuimbekje3:
1) Over op de man spelen gesproken……….
2) Mijn inhoudelijk commentaar staat verder naar beneden op 31-01 om 19:11
3) Mijn mening: Als jij vindt dat Nederland veel vraagt en weinig terugdoet, dan wordt het hoognodig tijd dat jij je eens grondig informeert/laat informeren over de werkelijkheid, omdat je daar klaarblijkelijk totaal niets van weet. Duitsland, Groot-Brittanië en Frankrijk doen het beter? Ook al kun je de namen van die landen schrijven, dan betekent dat nog lang niet dat je weet hoe de werkelijkheid daar is. Die landen doen het beslist niet zo goed als Nederland.
4) Noorwegen behoort niet tot de 28 landen van de EU.
5) Alleen de auto- en brandstofprijzen zijn absoluut geen basis om het welvaartsniveau te vergelijken.
6) Fijne dag verder!
trustmeiamanengineer zegt
Ja dit wist ik al, alleen al die wegenbelasting van 48€ per maand + nog eens 11€ pm voor m’n motor.
NB: Kosten zijn niet goedkoop, maar laag.
slickrick zegt
@trustmeiamanengineer: goedkoop zeg, ik betaal EUR165 per maand aan wegenbelasting
reactief zegt
Lenen voor een auto… Tjaa, slim kan ik het niet vinden.
reactief zegt
@reactief: mbt tot de laatste alinea btw
super zegt
@reactief:
Ja, lenen is een vies woord in calvinistisch nederland.
reactief zegt
@super: Ik zou gewoon een goedkopere auto kopen…
Lenen voor iets wat behoorlijk afschrijft is meestal gewoon niet zo verstandig
super zegt
@super:
Lenen kost gewoon geld en er zit een zeker risico aan vast, maar wat dan nog? Als je de risicos kunt dragen en goede vooruitzichten hebt zie ik echt het probleem niet, maar goed, optimistisch zijn over je toekomst en in jezelf geloven is uiteraard not done in calvinistisch oververzekerd nl.
reactief zegt
@super: Van mij mag jij lenen wat je wilt.
En op dit moment met tegen lage rente lenen, en nauwelijks rente krijgen op spaargeld is het inderdaad financieel geen ontzettend domme beslissing als je goede vooruitzichten hebt.
Maar ik spaar liever eerst en geef het dan pas uit… En nee, ik ben niet oververzekerd!
toniominestrone zegt
@super: Je bent zeker kort van memory, de hele financiële malaise komt voort uit leningen en onverantwoordelijke financieringen.
lincoln zegt
@toniominestrone:
Welvaart ook ..
Yin Yang ding dus ..
super zegt
@toniominestrone:
Lenen is gewoon investeren in je eigen toekomst, en is niets mis mee zolang je er bewust mee omgaat en een back up plan hebt. Maar goed, in een risico mijdend land als nederland waar je je kunt verzekeren tegen onderverzekering is lenen natuurlijk de grote satan, het zou toch maar eens mis gaan… Hypotheken verstrekken aan mensen zonder werk en die dan weer AAA rated verkopen is een heel ander verhaal uiteraard.
norge zegt
@reactief: En toch is maar 1 van de tien auto,s kontant betaald in NL….
reactief zegt
@norge: kan kloppen, geen idee.
Maar voor een aanzienlijk deel ook lease natuurlijk, wat ik beter begrijp dan particulier lenen…
norge zegt
@reactief: Ik zie het verschil niet zo tussen een auto lenen of het geld voor een auto lenen?
reactief zegt
@norge: Omdat bij lease de baas betaald. En dat dat vaak voordeliger is dan geen leasebak en prive kopen. En omdat de baas dus ook verantwoordelijk is voor de auto bij evt ontslag etc…
Maar ik rij prive, betaald met eigen geld hoor. Dus mij zie je ook niet leasen…
lincoln zegt
@reactief:
Moet je eerst wel een “de baas” hebben ..
Anyway .. Geld is goedkoper dan ever ..
Lenen is nu niet echt heel raar ..
Blijft een auto nog altijd een slechte investering ..
super zegt
@lincoln:
Een investering is ook dat je een al dan niet comfortabele/representatieve/grote/etc auto koopt om er meer geld mee te verdienen, niet noodzakelijk om hem voor meer te verkopen.
lincoln zegt
@super:
Nope ..
Een VW up op afbetaling om dat het goedkoper is dan een ov-abonnement is een legitieme investering ..
Of een bedrijfsauto ..
De rest is crap ..
super zegt
@lincoln:
Geen idee waarom je geen geld zou lenen voor een nieuwe wagen als je net een goede nieuwe baan hebt gevonden en het vooruitzicht hebt om hem te houden. Ja, je betaalt er rente voor, maar wat dan nog, als je de risicos overziet en kunt dragen is er geen enkel probleem, zie niet waarom je niet een beetje in jezelf en je eigen toekomst zou kunnen geloven. Maar goed, in nl mag dat natuurlijk niet.
lincoln zegt
@super:
Klopt .. Ik ben niet opportunistisch genoeg ..
Ik zie lenen dan ook als een noodzaak en een last ..
Het glas kan idd ook half vol zijn ..
Thanks ..
rotrexv5 zegt
@super: als je toekomst wat waard is zou lenen niet hoeven. Da’s alleen voor paupers zonder geld.
jerommeke zegt
@norge: niet heel verwonderlijk met de prijzen van een gemiddelde auto.
remcott zegt
@norge: contant als in Tony Montana? Nee ik betaal ook niet contact als ik een auto koop, maar pin of boek het bedrag over.
norge zegt
@remcott: contact betalen? Is dat bealen in natura?
norge zegt
@norge: betalen natuurlijk hehe..
roadrage78 zegt
@reactief: lenen doe je alleen om een huis te kopen. Voor al het andere moet je gewoon hard werken en eerst sparen…
@Norge: ik hoop dat je geen gelijk hebt met 1 op de 10 cash betaald. Als dat zo is, is het wel heel triest gesteld met onze medelanders…
lincoln zegt
@roadrage78:
In zuid Amerika en Azië is 95% van het rijdende materiaal gekocht op afbetaling ..
lincoln zegt
Alles komt uiteindelijk terug ..
Met rente ..
Vreddy_B zegt
Ja eigenlijk wil ik het niet eens onderbouwd zien, het is pijnlijk genoeg. Ik betaal € 159,- per maand aan motorrijtuigenbelasting . Vraag mezelf wel eens af of dat liefhebberij is of dat ik gewoon niet helemaal lekker ben.
c-ad zegt
Dat gevoel had ik al jaren.
desjonnies zegt
Flauwekul lijstje weer dit keer
Ik zie nergens landen als Denemarken, Ierland, Portugal terugkomen
En omdat er een niet EU lid als Zwitserland tussen staat vraag ik me af waarom landen als Andorra en Liechtenstein er niet bij staan
Om nog maar te zwijgen over Luxemburg …………
Ok ik begrijp dat men suïcidale neigingen wil vermijden ………………..
Of echt wil laten zien hoe we gewoon genaaid worden.
En toch………………… valt dit allemaal weg als ik vanmorgen met die jongen praat, 28 jaar oud en MS
Hij liep zo slecht dat ik dacht dat’ie een motor ongeluk had gehad of zo
We hebben wel verschrikkelijk zitten lachen samen, maar het zal je lot maar zijn !
norge zegt
@desjonnies: Of die arme kindjes in Afrika….
lincoln zegt
@norge:
Kan je daar mee lachen dan ??
e1000bmw zegt
@lincoln: zolang ze niet uit Noord-Afrika komen. Uit het zuiden hebben ze wel enig gevoel voor humor.
desjonnies zegt
@norge:
Die ken ik niet en heb ik van morgen niet ontmoet !
norge zegt
@desjonnies: Mijn schoonzus heeft die ziekte ook , met haar kun je ook best lachen …Zou humor ze door het leven helpen?
reistje zegt
@desjonnies: Tja heel erg voor deze jongen. Maar goed ik mis de link een beetje tussen een arme jongen en dat wij veel betalen.
olivier420 zegt
@reistje: de link is relativerend vermogen.
ziekegeest zegt
@desjonnies: Van de hak op de tak.
toniominestrone zegt
@desjonnies: Zo kan kan je alles wel stuk relativeren, ik snap je punt en begrijp je emotie maar probeer zaken een beetje te scheiden.
9000cse zegt
@desjonnies:
Ja! En zo kloot men Frederik! Die kop lijkt weer eens op pure stemmingmakerij! Wat hebben we hieraan?
Nederland is voor wat auto’s betreft perse niet het duurste land van Europa! Zo’n lijstje is kompleet waardeloos als je de duurdere landen weglaat. Ik vraag me af wat LeasePlan hiermee beoogt. En dan wordt het ook nog eens klakkeloos overgenomen door AutoBlog. Ik houd er niet zo van om bewust op het verkeerde been gezet te worden.
Daarom @rynnus is mijn advies: Denk eerst eens na, voordat je ons door middel van goedkoop nablaten van pertinente leugens voorziet.
flik2punt0 zegt
Geen verrassing maar dat het Zo erg is betwijfel ik
rob5nismo zegt
Als de roverheid ons op deze manier niet leeg schud doen ze het wel anders.
Je verdient een salaris daar betaal je loonbelasting over vervolgens ga je je salaris spenderen aan dingen waar je ook weer belasting over betaald.
Maar dit verhaaltje kan iedereen wel dromen inmiddels
klausie zegt
Mijn corsa op lpg 656 wegenbelasting per jaar, mijn DUITSE collega betaald er 55 per jaar.
nog een paar voorbeelden- chevolet captiva lpg – 180 pj
-audi a3 2.o tfsi benzine (270pk) – 120 pj
-aygo benzine 30 pj
De voorbeelden zijn van Duitse collega’s…
We worden gekloot in NL.
kingjoop zegt
Laten we de autokosten van Tjechië vergelijken met Nederland, zonder te corrigeren voor inkomen. Het zelfde werk in Tjechië betaalt een stukje minder dan in ons kikkerlandje. Relateren we deze kosten aan inkomen (gemiddeld nominaal inkomen per capita (bron: https://goo.gl/bgba7 ) in EUR ( 1,0831)) dan is een Tjech gemiddeld 30% van z’n inkomen kwijt aan een benzine auto (44% diesel), een hollander 19% (25% voor diesel).
In het VK is het 18% en 19%,
Zweden 15% voor beide en in Duitsland 13% en 14%.
Ja in Duitsland is je auto hobby goedkoper, maar wees blij dat je niet in Tjechië woont.
Design_Driven zegt
@kingjoop: Het VK lijkt me niet te kloppen. Belasting is goedkoper, auto’s zijn een stuk goedkoper, brandstof is een beetje duurder.
Enige wat duurder dan zijn is verzekering voor snelle modellen of jonge auto rijders. Ook is men gewoon bereid een duurdere auto te kopen dan in het calvinistische NL.
Voorbeeld. Voor mijn Disco betaal ik 240 pond ipv bijna 3000 euro per jaar. Verzekering is gelijk, onderhoud een stuk goedkoper (en beter) Diesel iets duurder. Ik heb mijn Disco in NL gekocht en meegenomen maar had ik hem hier gekocht was hij 2000 euro goedkoper geweest.
kingjoop zegt
@sketcher: kijk, ook dat nog. We kunnen ook niet zien wat hun bronnen zijn dus checken is lastig.
We moeten ook de bron van dit bericht kijken: leasplan. Wat is hun doel? Private lease aan de man brengen. En dan kunnen zeggen dat private lease niet zo duur als we denken.
mout zegt
Tja, ik zie net de maandelijkse afschrijving voor €147 wegenbelasting. Op mijn LPG auto van 36 jaar…
reactief zegt
@mout: nog vier jaartjes volhouden! Dan kan je weer lachen!
dutchcorvette zegt
Ik kan niet begrijpen dat je geld leent voor een auto. Wat je niet hebt kan je ook niet uitgeven..
lincoln zegt
@dutchcorvette:
Voor sommige mensen is een auto geen auto maar een vervoersmiddel zoals een treinkaartje ..
@eklasse kan dat perfect kort en bondig aan je uitleggen ..
eklasse zegt
@lincoln: vooruit dan: @dutchcorvette
Kijk je kunt als 19 jarige gewoon een zelf betaalde CL500 uit 2004 rijden. Je rijdt 7000 km per jaar en bent helemaal het mannetje op de school. Geen probleem, ik juich het toe!
Als 25 jarige werknemer elk jaar 20.000 kilometers woon-werk-verkeer afleggen kan goed met een Clio, 207 of Polo op leasebasis. Je bent elke maand tussen de 200,- en 300,- euro kwijt en je baas zal nooit klagen dat je te laat bent. Geen verassingen gedurende 1, 2 of 3 jaar. Na afloop kun je hem voordelig overnemen, zoek je een andere uit of sla je alsnog je spaarpot stuk op een occasion die wel de goedkeuring op Autoblog krijgt.
Waarom is het verstandiger om een Focus uit 2001 te voorzien van nieuwe schokbrekers en een luchtmassameter dan een paar tientjes meer te betalen voor het gebruik van een nieuwe auto?
Dat je je af en toe moet verdedigen tegenover wat zelfbenoemde wannabee Maserati rijders op autoblog moet je dan wel op de koop toe nemen.
Trouwens hoe kom jij aan die Iphone…. ook lease waarschijnlijk?
dutchcorvette zegt
@eklasse: zo bedoelde ik het totaal niet.. Het gaat mij niet om het leasen want haast iedereen doet dat.. Maar dat mensen auto’s kopen die ze eigenlijk helemaal niet kunnen betalen, dat is wat ik bedoel. Ik ben het met je eens. En die IPhone heb ik gekocht
Design_Driven zegt
@dutchcorvette: makkelijk gezegd als je geld hebt om iets te kopen. Maar heb je het geld niet maar een nodig voor je werk dan moet je wel. Maar je moet er wel zeer voorzichtig mee zijn inderdaad. Zelf gelukkig niet hoeven doen.
dutchcorvette zegt
@sketcher: dat is idd ook wat ik bedoel.. Ik snap dat heel veel mensen geen auto kunnen kopen.. Maar door een auto te kopen en geld te lenen kom je vaak in de problemen
knipperlichtje zegt
‘Based on a review of the most popular European mid-range car’. Geinig, een raadsel op de zondag van Leaseplan. Ik ga voor een Golf.
ugentstudent zegt
Autorijden zal er ook niet goedkoper op worden. Landen met hoge filedruk krijgen die filedruk echt niet naar beneden zonder de automobilist te sensibiliseren en de meest effectieve manier om dat te doen is door de automobilist te raken daar waar het pijn doet, in zijn portemonnee. Verwacht je binnen enkele jaren dus maar aan het rekening rijden, dat zal autorijden pas duur maken. En ergens ben ik er wel voorstander van want anders ben je niet in staat een goede, leefbare mobiliteit te creëren.
lincoln zegt
@ugentstudent:
Whahaha ..
Autorijden zijn overhead kosten ..
Al verdubbel je de kosten per direct blijven de files gewoon files ..
Je doet je nickname eer aan iig ..
ugentstudent zegt
@lincoln: heb vroeger nog een case over rekeningrijden behandeld en het resultaat was er wel hoor, mensen gaan echt naar alternatieven zoeken als je de prijs per kilometer hoog genoeg maakt en tijdstip afhankelijk.
Bedankt!!! Jij hebt niet gestudeerd veronderstel ik?
lincoln zegt
@ugentstudent:
Klopt .. Ik weet idd wel dat 1+1 2 is ..
En had ook niet de wens aan het staatsinfuus te hangen ..
sracert zegt
@ugentstudent: Frankrijk heeft simpelweg het beste systeem wil je geen peage kun je gratis knallen op de B-wegen. In NL worden we simpelweg altijd genaaid linksom of rechtsom daarvoor hoef je niet op de universiteit gezeten te hebben en kunstjes uit je hoofd leren als een circusdier. gewoon je gezonde verstand gebruiken volstaat.
Esprit_de_Flandre zegt
@lincoln: “Al verdubbel je de kosten per direct blijven de files gewoon files ..”
Daar rekent de politiek dan ook op. Kosten verhogen “want dat is nodig voor het milieu”, maar eigenlijk gewoon voor de belastingen…
ej20g zegt
Ik betaal een kleine 67 euro per maand aan wegenbelasting, ongeveer het dubbele van wat de meeste vrienden van mij betalen. Daar komt nog 40 euro verzekering bij en dan heb ik nog geen meter gereden. Per maand kost de auto me wel ongeveer 250-300 euro, dat kreng loopt 1 op 8. Maar goed, voor de liefhebberij wil ik dat best betalen maar leuk is af en toe anders.
sracert zegt
@ej20g: Ja zo is het maar net! niet zeuren doet af en toe wel wat pijn (in de portemonnee)
ej20g zegt
@sracert: ik ben zelf zo dom dat ik momenteel na zit te denken om er een Mazda MX-5 bij te kopen. Dat wordt dan de daily, de Volvo gaat dan opgeknapt worden. Onder de streep ben ik dan zelfs goedkoper uit terwijl ik dan 104 euro per maand aan MRB en 47 euro aan verzekering betaal. Daar komen de brandstofkosten nog bij maar de MX-5 is een flinke pak zuiniger dan Volvo (bij normaal rijden 1 op 12 in plaats van 1 op 8). En onderhoud, tsjah, ik kan alles zelf dus duur wordt het nooit.
sracert zegt
@ej20g: probeer je wegenbelasting niet per maand maar per kwartaal of 1x per jaar te betalen ben je ook weer voordeliger uit. geloof dat de opslag 10/15% is als je per maand betaald vanwege de admin kosten. Top dat je het eigen onderhoud kunt doen, dat scheelt enorm in de kosten zolang het maar wel veilig blijft natuurlijk.
ej20g zegt
@sracert: bedankt voor de tip, zal het eens uitzoeken!
De auto’s veilig onderhouden lukt prima, ik volg een opleiding in de autotechniek.;)
Dutchdriftking zegt
Ach ja, we hebben wel weer een heel mooi wegennet, schitterende medische zorg, goede opleidingsmogelijkheden, en dat moet ergens van betaald worden toch? Goedkoop autorijden maar corrupte doktoren en agenten word je tenslotte ook niet gelukkig van. En ik weet uiteraard ook dat dit weer het andere uiterste is.
lincoln zegt
@dutchdriftking:
Doe eens niet zo sarcastisch ..
Tis tenslotte zondag ..
lucas23 zegt
Op sommige onderdelen heeft Nederland de beste voorzieningen, op andere onderdelen wordt het meeste belasting geheven… Shockerrrr
alassad zegt
Ik mis Denemarken in dit lijstje. Daar is de aanschaf ziek veel hoger dan hier.. een golf gti nieuw kost daar zo’n 63k euro….
e1000bmw zegt
Heb ff uitgerekend wat ik per maand kwijt ben: 100 euro per maand voor een 5 serie. Daar moet dan nog benzine bij, maar ik doe ongeveer twee maanden op een tank (60 liter) tegenwoordig, omdat ik in de stad de fiets pak ipv de auto (parkeertarieven zijn asociaal hoog). Dus laten we zeggen dat ik ongeveer per saldo 150 euro in de maand kwijt ben.
Echter is het tijd voor een grote beurt, krijgt de GM5 kuren en is er een lek in het aircosysteem, dus dan overschrijden we die 150 euro nogal… ?
Misschien wordt het tijd voor een andere daily…? ?
Anyway, om terug te komen op het hoofdpad: voor circa 150 à 200 euro p/m incl. brandstof ga ik never nooit een fatsoenlijke auto in de (private) lease vinden. Zelfs een Up!-je zit daar nog boven… En om daar nu over de snelweg te blazen voor weekendjes weg en vakanties (dat zijn hoofdzakelijk de ritten waarvoor de auto van z’n plaats komt); daar zijn ze niet bepaald geschikt voor…
eklasse zegt
@e1000bmw523i: tja, hoeveel kilometers maak je dan per maand? ………
e1000bmw zegt
@eklasse: circa vijf à zeshonderd. En dat zijn dan enkel snelwegkilometers.
cthijs zegt
@e1000bmw523i: 1200 km met 60 liter benzine ? Dat is een op twintig ,dat haalt ie van zijn never nooit niet
e1000bmw zegt
@cthijs: aight! Rekenfoutje met het delen van het aantal maanden door het aantal tankbeurten. Ik rijd circa 1 op 12.
BaRa zegt
Geen Noorwegen of Denemarken in de studie? Dan is het geen Europa. Next!
miezemiez zegt
Het probleem van elke “Petrolhead in opleiding”
V8Vantage zegt
Volgens mij is dit artikel onderdeel van strategie om meer mensen te overtuigen van dat het ‘beter’ is om privé te leasen dan een auto te kopen. Je least straks mobiliteit ipv een auto te hebben.
V8Vantage zegt
@vantagev8 je bedoelt met ‘dit artikel’ natuurlijk ‘ ‘dit onderzoek’ ‘
cthijs zegt
Ik betaal ongeveer 80 euri per maand voor een mini diesel ,het moet niet veel gekker meer worden hier
potver7 zegt
Er zijn vast ook wel landen waar voeding veel duurder is dan in Nederland (daar kan @Norge vast over meepraten…), of waar de woonlasten waanzinnig hoog zijn, of waar mensen veel meer geld kwijt zijn aan onderwijs en gezondheidszorg, of waar het gemiddelde inkomen een flink stuk lager is. Of een combinatie van het voorgaande.
Dit is een nogal zinloze statistiek omdat de context ontbreekt.
norge zegt
@potver7: Voeding, auto,s, tabak,alcohol,belasting ,BTW, tandarts, en alles wat gebaseerd is op dienstverlening(dus uurloon van een ander) is duurder hier… Wegenbelasting is goedkoper en huizen zijn kwa prijs heel erg afhankelijk van district goedkoper of duurder… Blij dat het uurloon hier ook een stuk hoger is …..Het het zelf fantastisch hier ;)
Calimero zegt
Waarom een C klasse auto? Kijk om je heen in het verkeer. De meeste auto’s die particulier worden gereden zijn a en b segmenters. Enkel de leaserijder “kiest” nog een c segment auto of hooguit een d segment.
Degenen die zich het kunnen permitteren ( of de indruk willen wekken dat zij dit kunnen) daar gelaten.
Zal het maandelijkse sommetje eens maken voor mijn auto:
Brandstof woon-werkverkeer: € 75,= (Betaald door de werkgever), Brandstof vrije tijd: € 80,= , wegenbelasting: € 20,= , reservering onderhoud/reparaties; € 50,= , afschrijving: geen idee ( kun je op een bijna 17 jaar oude auto nog afschrijven?) zeg maar een goede € 150,= p/m.
Een b-segment auto van onder de Alpen.
Calimero zegt
@milan0 ; en de verzekering natuurlijk: € 19,50 p/m
wildewesten zegt
Ik neem aan dat dit exclusief bekeuringen is?