Er is weer iets nieuws om auto’s nog zuiniger te maken. Sterker nog, dit apparaatje moet iedere verbrandingsmotor zuiniger maken. Een aardige klus voor een klein rond stukje metaal, maar de afzet (4000 stuks) liegt er niet om. Ook de legervoertuigen van Defensie worden binnenkort met deze vondst uitgerust.
De Aerofinn is een uitvinding van Peter van der Klok. De naam laat misschien geen belletjes rinkelen, maar Peter heeft ook de klapschaats bedacht. Een uitvinding die in ieder geval snel heel erg effectief bleek en zich snel verspreidde.
De Aerofinn klinkt te mooi om waar te zijn. Een van de redenen hiervoor is de simpele handeling die de Aerofinn verricht. Het ding wordt in de luchtinlaat geplaatst, en heeft direct invloed op de luchtstroom de motor in. Simpelweg door deze luchtstroom te beïnvloeden kan de motor beter ademen en verloopt de verbranding veel efficiënter. Daarbij blijft het inlaatsysteem veel schoner, waardoor de luchtstroom optimaal blijft. Maar hoe kan een dergelijke simpele ingreep bij alle motoren een besparing tot 20% opleveren? Mijn motor is misschien al wel schoon, gewoon af en toe flink op zijn staart trappen.
De werking is hetzelfde bij boten, motoren en auto’s. Diesel of benzine maakt niet uit, als het maar een verbrandingsmotor is. Vooralsnog heb ik in ieder geval vooral meer vragen. Is er besparing bij zowel carburateurs als brandstofinjectie? Hoe reageert het motormanagement hierop? Lijdt de katalysator hier niet onder? Zelf meer lezen kan op deze site.
Met dank aan Simpson voor de tip!
Laue zegt
dit is al een tijdje op de markt onder de naam cyclone. volgens iemand op het TDI forum is het effect zeeeer minimaal. http://www.cyclonenederland.nl/
Megakix zegt
Heb hier niet veel ‘kaas’ van gegeten, maar er zijn zo ontzettend veel goede uitvindingen voor automotoren te vinden die het productieproces alleen nooit halen….misschien verklaart dát wel de reden, waarom er scepsis bestaat rondom zulke toepassingen ? De beste stuurlui staan vaak aan wal, en dat geldt zéker voor privé-uitvindingen ten behoeve van de innovatieve (auto-)branche
BmwMPower zegt
Als je dit apparaatje in de luchtinlaat stopt, dan kan er toch juist minder lucht doorheen?
Hoezo beter ademen?
dotternetta zegt
die terugvoer van uitlaatgassen is echt een probleem! Vooral bij vw diesels gaan die kleppen vast zitten en doet je turbo niets meer. Ben benieuwd wanneer we dit kunnen kopen bij Halford
dotternetta zegt
ik zie niet hoe dit dat probleem op zal lossen…
Bas zegt
Was er al niet jaren een soort metalen ring met een vin-achtige structuur te koop, die je in je inlaatkanaal plaatste en daarmee een betere verbranding leverde (minder verbruik, meer vermogen).
Volgens mij werd die door van die “markt-kooplui” verkocht.
Gaan jullie het eerst even voor ons testen?
Megakix zegt
@Laue: zit net ff jouw site door te nemen, maar onder de knop “Geef uw mening” lees ik veelal zeer lovende kritiek op de cycloon ?
Laue zegt
@Megakix:
Het is niet mijn eigen site, maar te dat terzeide. Je moet kijken op het TDI forum bij het topic “mijn Bluemotion” Daar rijd iemand in zijn Golf IV tdi 1:24. Ik stelde toen de cylcone voor maar een andere bruiker had minimaal resultaat en de andere had motorschade opgelopen door het ding.
Johan zegt
hoax, zoals altijd bij zulke dingen.
Maarten SLR zegt
even op de site gekeken, ze noemen een mercedes tdi, dat is cdi en ze denken dat het type dat in 2002 uit productie ging in 2005 nog gemaakt werd…
ze hebben daar in ieder geval geen verstand van….
Bas zegt
Ze hebben nog meer producten die besparen.
Kijk maar eens in hun folder: http://tcegofour.com/images/TCEGoFour_AeroFinn.pdf
Wat nou als we alles in 1 auto stoppen:
– AeroFinn – 5%-20%
– FlowFinn – 7%-12%
– FuelFinn – 5%-12%
– Transfinn – 3%-7%
– HydroxFinn – 40%-55%
Totaal: 51%-68% besparing!!!!
Wauw.
Ik geloof het niet helemaal.
sacha zegt
@Bas: Als je na al die rommel ook nog wat nagellak remover in de tank gooit dan rijd je gratis!
Hardleers zegt
Als het zo makkelijk is vraag ik me af waarom autofabrikanten dat er dan zelf niet standaard inbouwen?
Machoman zegt
ook al zou het effect minimaal zijn (1-5% ofzo) dan nog denk ik dat het wel uit kan. Zo’n Aerofinn kan nooit veel kosten en dat heb je er zo weer uit
C70T5 zegt
jongens, dit gaat niet werken. het is net als die reclames uit amerika met een of andere booster in de inlaat die een bepaalde luchtstroom maakt. ik lach me kapot.
die kerel mag weer terug met zijn schaatsen aan de gang.
papageno zegt
Eens met C70T5 en andere sceptici! HOAX en schiet je niets mee op.
b0z4 zegt
Ik zie nu opmerkelijk veel minder reacties als : bullshit , onzin , geldklopperij ? Ik herinner me nog heel goed dat een Turkse ondernemer ook met zo iets op de markt kwam , enigste wat ik las was negatief etc. Nu het een Nederlander is lees ik veel minder negatieve berichten ? Raar he die Hollanders ;)
Laue zegt
@b0z4:
valt wel mee hoor, nu is het allemaal net zo negatief
@Merry:
schrijf een boek ;)
lincoln zegt
@b0z4: ik zie hier geen nederlanders een onzin uitvinding van een landgenoot verdedigen met idiote leugens ..
Merry zegt
Ik heb ook een uitvinding die zorgt dat je zuiger rijd.
Leren rijden!!!en zo nu en dan op het juiste moment schakelen en minder op het gas trappen!
Neptukker zegt
1 april valt laat dit jaar.
Bekijk vanavond de werking wel op het Tell-Sell kanaal.
MOET JE KIJKEN MIKE’IT’S AMAAAAZING!!!!
rikkon zegt
‘…minimaal tussen de 60 en 400% meer lucht in de motor…’ hihi
Als dat al Nederlands zou zijn moet het haast betekenen dat dit ding een ’turbodruk’ levert van 1.6 tot 5 bar! Knap resultaat voor een oversized c0ckring.
MacReady zegt
Even 1 zin uit de folder:
“De Fuelfinn is een mechanisch apparaat DIE de oppervlakte spanning van brandstoffen en alle zich daarin bevindende middelen verlaagD”
Zelfs al sneed de techniek an sich hout, met een dergelijke belabberde spelling in je promotiemateriaal, verlies je bij voorbaat al alle geloofwaardigheid.
Lange zegt
Vermogen haal je alleen uit veel lucht en brandstof, als je dit prul in je inlaat steekt knijp je dus de luchtstroom af waardoor je minder brandstof kunt verbranden. het enige wat wel kan is dat je door dit ding een fractie meer koppel krijgt maar je maximum toerental zal afnemen dus het uiteindelijke vermogen zal afnemen of gelijk blijven. (vermogen (W of Nm/s) = Koppel (in Nm) X toerental (rad/sec)
Kortom dit ding brengt niks aangezien heet niet zorgt voor meer zuurstof of brandstof.
Het verhaal dat dit ding de luchtstroom zal verbeteren/optimaliseren is ook onzin aangezien de lucht rondom de kleppen moet stromen om in de verbrandingskamer te komen en dus weer “verstoord” zal worden. Ook is het bij diesels zo dat deze 99 van de 100 keer zijn uitgerust met een turbo welke de luchtstroom ook weer zal veranderen.
Benois zegt
wat een fantastisch verhaal, staat niet in beschreven wat het doet en hoe het werkt. Slaat dus helemaal nergens op.
Patrick_Createmedia zegt
Ik ken nog wel iemand die een leuk verhaal weet te vertellen over dit soort constructies op z’n BMW :P (standaard optie trouwens op een 320D touring)
autoblogger zegt
@Patrick_Createmedia: LOL :D
autoblogger zegt
+1 voor tag http://www.autoblog.nl/archive/tag/ei-van-columbus ;)
AutomotivePassionNL zegt
Over Cyclone gesproken, die worden hier vakkundig onderuit gehaald:
http://www.amt.nl/web/Vraagbaak/tonen-vraagbaak/Motor-zuiniger-met-Cyclone2-2008-9.htm
conclusie:
Verder technisch bewijs over de concrete gevolgen die het Cyclone-apparaatje oplevert zien we niet. Kwaad zal het niet direct kunnen, in de geest van kans op motorschade. Bij moderne motoren lijkt er wel kans dat het motormanagement van slag raakt, door een extra weerstand in de inlaat, gezien de zeer verfijnde motorregeling. De kans is hoe dan ook groot dat het maximum vermogen van een motor lijdt onder de Cyclone.
Kevski-Style zegt
@adinsx:
Dat soort dingen op flowbench ook wel eens aan testen onderworpen, en het werkt niet. Zuiniger zal het op zich wel worden, aangezien de inlaat minder dorstroom heeft. Het zal ook koolafzetting wel voorkomen, door de extra wervelingen die het creeerd. Ook dat zorgt voor minder airflow. Als je wil dat hij minder verbruikt, en minder vermogen is geen issue kan je beter een laagje kit aan de binnenkant van je inlaat smeren. Wel voor een LMM> Dan merk je management er niks van en kan ermee overweg. Alleen bij volgas moet je dan aan de re-map….
Mavada zegt
@adinsx: Ook mijn favoriete site, AMT.nl, om de zogenaamde wondermiddelen te checken! Benieuwd wanneer de volgende zich weer meldt met brandstofbesparende pillen…
bassie zegt
oud, ik had dat ding al 5 jaar geleden op mijn auto
Barteliçoise zegt
Doen niet heel veel merken dit al?
Voorbeeld van opel met haar twinport motoren…
oxymoron zegt
@Lange 14:50
Klopt helemaal. Er was eens een Renault 5 die een 1,5 liter motor kreeg ipv de gebruikelijke 1,2. Daarbij werd dan de luchtinlaat beperkt met als gevolg meer koppel. De volgende stap was langere versnellingen en het resultaat was een idioot rustige motor die zuiniger was dan het kleine broertje. Sterker of sneller, nee. Maar dat was ook de bedoeling niet.
dotternetta zegt
Ik heb nog een vonksplitter in de handel! Wie biedt? Past alleen op oude auto’s en werkt prima!
Franqie zegt
Off-topic: Volgens mij is de uitvinder van de klapschaats nog altijd, de helaas veel te vroeg overleden bewegingswetenschapper, GerritJan van Ingen Schenau.
Maar om terzake te komen, als dit echt goed werkt zou er al lang wat mee gedaan zijn, ik heb er weinig vertrouwen in in ieder geval.
Marcel zegt
Het apparaat werkt…. een heel klein beetje. TNO heeft het onderzocht en ook in emissie land California is er veel onderzoek naar geweest.
Op benzine motoren waarbij de inspuiting plaatsvind net voor de inlaatklep (indirecte inspuiting) maar die geen vlinderkleppen hebben in het inlaatspruitstuk zorgt dit apparaat voor een iets fijnere verneveling van de brandstof. Op een vaste testcyclus is er dan een minimale winst in brandstofverbruik, maar door de iets hetere verbranding ook fors meer NOx uitstoot. Het ding is dan ook verboden in California en er zijn al voor honder duizenden dollars aan boets uitgedeeld aan dealers die ze inbouwden.
Bij elke motor direct ingespoten motor (dat zijn diesels ook) bieden de wervelingen geen enkel voordeel (zijn al weg als ze voorbij de inlaatklep gaan) en ook de venturi van carbs vernield de wervelingen.
En dat gedoe met neerslag van uitlaatgasrecirculatie (EGR) troep. Is 1. een typisch NL probleem. Iedere dag met warme motor volgas acceleren door een paar versnellingen en hoog in de toeren lost het op. Lukt best op de Autobahn. En 2. is een probleem bij vooral duitse fabrikanten die de driveability hetzelfde wilden laten aanvoelen als hun pre-EGR en benzine motoren. Vraag o.a. maar eens bij Pierburg wat ze van de EGR problemen bij CDI vinden. Met hun instellingen was er niets aan de hand.
Van Ingen zegt
http://nl.wikipedia.org/wiki/Klapschaats
vd Klok fijnmechanica (finn) heeft best wat mooie dingen gedaan met een klapschaats, maar is niet de bedenker.
Cyclone, Hiclone en andere wondergadgets en hun meetbare effect:
http://www.popularmechanics.com/automotive/new_cars/1802932.html?page=2
M-lover zegt
Denk je nu echt, maar denk je nu echt eerlijk waar dat er nog geen ene ingenieur van geen enkel merk in geen 20 jaar tijd aan gedacht heeft om de inlaat te optimaliseren?
BULLSHIT is dit, op een oldtimer van 50 jaar oud zal het best wel iets optimaliseren, maar een nieuwe auto moet je met dit soort dingen vanaf blijven! Dat is getest met apparatuur en ontworpen met programma’s die meer kosten dan een particulier ooit zal verdienen.
Ik ben te overtuigen er eentje te testen, wel met een niet goed dubbel geld terug garantie.
Audi A6 1995 303.200 zegt
Ik wil niet opscheppen, maar dit had ik 20 jaar geleden al bedacht. Zoals een loop van een geweer een spiraalvormig binnenwerk heeft (getrokken loop met velden en trekken) om de kogel er soepel doorheen te laten gaan en een rechtere baan te garanderen, zo dacht ik het inlaatspruitstuk op dezelfde manier te kunnen optimaliseren waardoor de lucht gemakkelijker naar de verbrandingsruimte stroomt. Als je ook de bovenkant van de kleppen van zo’n patroon verziet, verstoren deze de stroming niet. Verder dan het idee is het niet gekomen, laat staan dat ik weet of dat ook effect zou hebben op de prestaties of het verbruik.
Kevski-Style zegt
@Audi A6 1995 303.200:
Je idee is op zich goed, maar het zal niet werken. Waarbij een kogel door roteren inderdaad stabiliteit krijgt, is dat met lucht nogal anders, omdat het zich gedraagt als een vloeistof. Whole different ballgame….
Audi A6 1995 303.200 zegt
@Kevski-Style:
Dank je voor je uitleg, ik begrijp dat ik een hoop geld heb bespaard door er niet mee te gaan experimenteren.
Kevski-Style zegt
@Audi A6 1995 303.200:
Yep dat klopt. Wil overigens niet zeggen dat het helemaal niet werkt, maar niet zo precies als met een kogel. Het enige wat het op zou kunnen leveren is het loslaten van de boundary layer van lucht, maar dan wel alleen specifiek op 1 toerental. In het kort gezegd doet het dus vrij weinig.
Ralph zegt
Wa denkte?
Dit is de ‘edel’ versie van een Autostyle produkt voor al die Sjonnies in zgn. Tuning wagens.
TelSell werkt niet meer dus maar op blogs SPAMMEN?
Meer lucht in de motor? Wat dacht je van een inlaat spruitstuk matchen op de inlaatpoorten?
Kevski-Style zegt
@Ralph:
Dat idee werkt beter, maar is ook achterhaald. Brandstof wat aan wanden kleeft en reversie….
rebbels zegt
Wat een gezeur allemaal om een uitvinding die nog niet eens door de meesten die zo’n kritiek leveren is uitgeprobeerd!
Typisch Nederlands om je oordeel alweer klaar te hebben..
Vergeet voor het gemak maar even de ruim 4000 auto’s waar het al met succes is ingebouwd, Defensie die nu interesse toont en zelfs het kabinet.
Het zou me niks verbazen als deze man het straks voor elkaar krijgt dat alle nieuwe auto’s af-fabriek straks geleverd worden met deze Aerofinn.
Wacht eerst maar eens de uitgebreide reviews en testen van de grote mensen af, dan kijken we wel weer.
Mvg,
Remon
avdb zegt
@rebbels: “Ook de legervoertuigen van Defensie worden binnenkort met deze vondst uitgerust”
wie zegt dat?
Ik weet van niks en zou het toch moeten organiseren als het waar was.
rebbels zegt
@avdb:
Mijn god, weer iemand die het hele artikel niet leest..
Klik op de tip voor het originele artikel..
Succes!
avdb zegt
@rebbels: Hoezo? Dat verhaal van de Aerofinn heb ik een eeuw geleden al gelezen. Typisch geval van GGG. gezien, gelezen en gelachen. Daar gaan we echt geen overheidsgeld (correctie: geld van defensie, want ik meen dat mevr. Cramer er wat in ziet) in steken.
b0z4 zegt
@ Lincoln dat zie ik ook niet maar toen de Turkse ondernemer hier mee kwam stonden er veel meer negatieve berichten als nu ;) Dat is wat ik er mee bedoel.
lincoln zegt
@b0z4:
maar dat was ook wel “wondermiddel” ook hoor ..
om je benzine te bezweren alvoor het verbrandt wordt ..
meer een beetje een palm-invest verhaaltje ..
toegeven ..
men ging er van uit dat er uit turkije geen technologie kon komen ..
en tja .. tis ook geen Duitsland of Japan ..
bozewolf zegt
Handige gagdet toch?
Ik ben altijd helemaal pro-verfijings uitvindingen.
bassie zegt
Ik heb hier nog wel een ander product te kooop.
Het is een magneet die je om de brandstof toevoer plaatst. Dit rangschikt de moleculen van de benzine. Uw auto is in één keer stukken zuiniger….. NOT!!!
En ja serieus, zo’n magneet werd echt verkocht.
lincoln zegt
@bassie: en in @klassiekerrally zijn geval houdt ie de auto bij elkaar ..
Bahco zegt
Bij veel motoren is de inlaat al zo gevormd dat er vanzelf al een wenteling in de luchtstroom gecreerd wordt.. Toch schijnt een dergelijk systeem vooral bij oudere motoren of motoren met EGR wel degelijk effect te hebben
Klassiekerrally zegt
@ bassie: Maarrrrr, dat is niet het enige dat de magneet kan! Oh nee Mike? Nee hoor, luister! De Wondermagnet haalt ook kalk uit het water. Kijk je plaatst hem eenvoudig om je waterleiding en je hebt heerlijk zacht water. Ongelooflijk Mike! :mrgreen:
Fortuna zegt
Lang leve de turbonator!
vale46 zegt
Voor degene die nog niet doorhebben hoe dit “buisje” werkt:
Dit buisje zorgt er namelijk voor dat de lucht naast een voorwaartse beweging(door de inlaat stromen dus) ook een roterende beweging gaat maken, de luchtstroom kan dan vergeleken worden met een draaikolk.
als deze “draaikolk” tegen de inlaatklep komt zal door de middelpuntvliedende kracht de lucht naar buiten geslingerd worden. daardoor zal de inlaatklep niet veel invloed meer hebben op de luchtstroom en kan de lucht makkelijker in de cilinder stromen.
Ik heb echter mijn bedenkingen bij dit systeem, als het zo goed is voor het milieu, waarom is er dan geenenkele autofabrikant die dit in zijn motoren steekt??
en moest het dan een nieuwe uitvinding zijn. eerst zien of het echt wel werkt!
super zegt
“De AeroFinn zet laminaire luchtstromen om in circulaire luchtstromen. Hierdoor wordt de motor beter gevuld met lucht en wordt er minimaal tussen 40% en 80% meer lucht in de motor gebracht.”
40-80%??? door van laminair naar turbulent (wtf is circulair?) te gaan. Ik geloof er geen fuck van. Bovendien hebben veel fabrikanten al enorm veel onderzoek naar wervelstromen in de cylinder etc. gedaan. Honda had in de jaren 60/70 al de CVCC (controlled vortex combustion chamber oid).
En “Aantoonbare besparingen tussen 5% en 20%.” Geloof ik al helemaal niet omdat het rendement van moderne motoren tov van het maximaal haalbare carnot rendement volgens mij al redelijk hoog ligt.
Kevski-Style zegt
@super:
Klopt, totaal ander concept: VTEC-E. In het kort zorgt het ervoor dat er maar 1 klep open gaat in de verbrandingskamer. Daar zou dit wel effect hebben Niet voor meer vermogen en dergelijke, maar alleen op lage gasnsnelheden zodat het mengsel beter verstuift. Uiteindelijk zorgt dit ervoor dat je met een armer mengsel beter kunt ontbranden. Totaal niet door vinnen of dergeijks, maar een natuurlijk process…..
T0M zegt
150 euro voor een metalen ringetje, als het echt werkt zou het mooi zijn maar ik vind het toch aardig duur.
Sorcerer zegt
Op die site AMT.nl:
“De spaarzame resultaten die de Cyclone-importeur uit het TNO-rapport laat zien geven nogal te denken. Meer zou TNO niet toestaan te publiceren. De gegeven meetwaarden in cijfers tonen minder dan een procent verbruiksbesparing, en toename van de NOx-uitstoot!”
En inderdaad: waarom zou een fabrikant het zelf niet doen anders?
Randolph Toom zegt
Chrysler heeft het ook succesvol toegepast. Zelfs de overheid heeft het gekocht. Kijk naar de uitleg op
http://www.youtube.com/watch?v=rLDgQg6bq7o&feature=related
Laue zegt
@Randolph Toom:
Vandaar dat de Cyclone demo apparaat ook bij de chrysler dealert staat…
codemaster zegt
Deze meneer beweert dat hij de uitvinder is van de Klapschaats van GerritJan van Ingen Schenau en van een metalen ring die al jaren als cyclone bestaat? Ik zou hem direct geloven!
Randolph Toom zegt
Alle gekheid op een stokje.
Een beetje serieus ingenieur weet dat de pompverliezen van een motor slechts een klein aandeel van de totale verliezen voorstellen. Met moderne kleptechnieken zoals Vanos, VVA (variable klepbediening) valt dit voor een groot gedeelte te verminderen. De grote verliesposten zitten in warmte naar de uitlaat en warmte naar het koelsysteem. Dus als je wezenlijk brandstof wil besparen probeer je of de temperatuur van de verbranding en bij openen van uitlaat poort laag te houden of de warmte terug te pakken en weer om te zetten in nuttig vermogen. De eerste oplossing is natuurlijk de beste omdat je het effect zowel in uitlaat als koelsysteem terugvind. Maar ja, als je er eenmaal een hoop warmte uitjaagt, doe er dan wat aan.
Een lagere temperatuur kun je krijgen met extreme lean burn (bv dmv plasma ontsteking van Combined Technology Solutions) of met VCR van Gomecsys.
Warmte terugwinnen proberen wij bij heat2power (en het lukt, de eerste serie tests is met succes afgerond en bevestigt onze simulatiemodellen) maar kijk ook wat BMW doet met turbosteamer en Thermo-electric generator (TEG), Cummins, John Deere met ORC en GM+ARPA-E+Dynalloy nu met Flexinol materiaal (dan moeten ze wel de cyclustijd flink omlaag brengen). En vergeet gerust de Stirling motoren voor auto’s : veel te zwaar en te groot.
Kevski-Style zegt
@Randolph Toom:
Filmpje was idd lachwekkend. Als iemand het snapt mag diegene het uitleggen. Ik kan het wel in het kort: I sell a bunch of crap :P
Toch ben ik het niet eens met je efficientie verhaal. Bij brandstof efficientie klopt je verhaal wel, maar voo het behalen van meer vermogen gaat precies de andere kant op. Daar wil je juist meer warmte in de verbrandingskamer, omdat de expansie dan ook groter is. Zelfde met de uitlaatgassen. Dat is ook de reden waarom jullie product beter werkt bij raceapplicaties, aangezien de thermische belasting daar hoger is….
lincoln zegt
als de overheid het aan wil schaffen ..
dan MOET het wel efficient zijn ..
ik ben om ..
kris zegt
Handige jongen. Radar zit hem zo op de hielen, kijk maar uit!
GerreLekker zegt
Enige tijd terug op de Belgische televisie (Canvas) ging het over een of andere Indiër die dmv 3 inkepingen in het motorblok (ter hoogte van de cilinder koppen) een auto veel zuiniger en krachtiger kon maken. Het fijne weet ik er nu ook niet van…
GerreLekker zegt
Gevonden!: http://www.somender-singh.com/
Cantago zegt
Klinkt allemaal goed, maar als ik hoor dat defensie er nu al vele aanschaft dan betekend dat waarschijnlijk dat het de overheid geld oplevert en het milieu er niet beter van wordt;)
roger zegt
Dit dingetje bestaat al jaren. Mijnheer Klapschaats beweert de uitvinder te zijn. Het ding komt oorspronkelijk uit Japan.
Of het werkt of niet, deze”uitvinder” liegt, en de media trapt er in.
EMeulman zegt
EMeulman zegt
http://www.youtube.com/watch?v=fMo1_A3etys
Joan zegt
De AeroFinn gaat voor mijn project ingebouwd worden in mijn auto, een VW Golf IV TDI. Voor de inbouw en 3 maanden daarna wordt een meting gedaan.
Het project waar ik mee bezig ben is een Golf IV bouwen die 1 op 30 gaat rijden.
Dus wil je weten of de AeroFinn werkt dan moet je het project zeker in de gaten houden via http://www.mijnbluemotion.nl