Het Nederlands wagenpark wordt zo ouder en ouder.
Een nieuwe auto kopen in nederland is bijna niet te doen. Toevallig hadden we gisteren een overzicht met de goedkoopste auto’s van Nederland in 2022. Daar viel op dat ze in relatief zin goedkoop zijn, maar in absolute zin is 15 mille enorm veel geld voor een A-segment auto zonder airco. Dus wat krijg je, iedereen rijdt in een gebruikte auto.
Nederlands wagenpark
Het RDW meldt dat wij Nederlanders dat dan ook massaal doen. Meer dan 5 miljoen personenauto’s zijn namelijk méér dan 10 jaar of ouder. Dat heeft enkele nadelen. Ten eerste zitten daar nauwelijks elektrische auto’s tussen. Een kleine 3.000 van die 5 miljoen is een EV. Ook zitten in die categorie motoren die nog wat viezer zijn qua uitstoot. De zware belastingdruk (bedoeld om milieuvriendelijk te gaan rijden) is dermate hoog dat men wel een oudere auto moet kiezen: een nieuwere is simpelweg te duur.
De categorie jonger dan 5 jaar is helaas een vrij klein bij het Nederlands wagenpark. Van deze categorie is wel 12% elektrisch, een behoorlijk aandeel. In totaal rijden er nu 343.677 elektrische auto’s rond die natuurlijk allemaal heel erg vers zijn. De meeste althans. Op dit moment is het slechts 3,1 procent, maar het aandeel elektrische auto’s dit jaar was al meer dan 20%. Dus we zijn op de goede richting. Nog niet zo goed op weg als in Noorwegen, waar 80% een EV is!
Traag
In Limburg zijn ze wat traag met het omarmen van nieuwe technologie: slechts 7,3% van. de auto’s is elektrisch. In Flevoland is men juist wel te porren voor een EV: 11,5 procent van alle auto’s in Flevoland zijn elektrisch. Daarbij hebben we wel een kleine kanttekening, de RDW heeft waarschijnlijk gekeken naar waar de kentekens staan ingeschreven van het Nederlands wagenpark. Veel nieuwe elektrische auto’s worden geleased en misschien zegt het cijfer 11,5 procent vooral waar de meeste leasemaatschappijen zijn gevestigd…
Hoe zit het dan met de bedrijfswagens? Nou, we zijn nog niet met zijn allen nieuwe elektrische busjes gaan kopen, zo blijkt uit de cijfers. Er rijden 403 elektrische bedrijfswagens van ouder dan 10 jaar op de Nederlandse wegen. Dat zijn dus zeldzame museumstukken. Bij de nieuwere bedrijfswagens ligt het aandeel ‘5 keer hoger’, maar ja: 5 keer weinig is alsnog vrij weinig. Om even een schrikbarend beeld te schetsen: 88,5 procent van alle bedrijfswagens heeft nog zo’n ouderwetse dieselmotor aan boord.
Via: AD.nl
Meer lezen? Deze verstandige auto’s worden in 2023 youngtimer!
Alfarobert zegt
Als je 3 jaar geleden een Hyundai i 10 had gehaald kun je hem nu dus weer verkopen zonder afschrijving,Nieuwe kost 15,500 ruim.
Jasp3r zegt
Tsja niet heel gek gezien de Europese emissienormen + BPM. Alles is erop berekend om nieuwe auto’s zo schoon mogelijk te maken, echter lijkt niemand te snappen dat nieuwe auto’s hierdoor onbetaalbaar worden en iedereen daardoor in 20 jaar oude barrels blijft rijden.
Het domme is dat de belastinginkomsten per auto in Nederland niet eens veel hoger is dan in Duitsland, waar het belastingsysteem (zonder bpm) je wel aanmoedigt om nieuwe en zuinigere auto’s te rijden: https://www.acea.auto/figure/tax-per-motor-vehicle-major-eu-markets/
Dutchdriftking zegt
Mijn 12 jaar oude diesel doet zeker mee in deze cijfers.
ooo-V-ooo zegt
We rijden allebei gewoon in de meest recente Alfa station ;)
dondeboer zegt
Mijn Bella wordt dit jaar 19. En de totale kosten (inclusief alles) waren de afgelopen 7 jaar vergelijkbaar met het private leasen van een kale Up!. Lang leve oude Alfa’s :)
AudiRS zegt
Knap idd!
mark997gt3 zegt
De overheid mag wel eens in de spiegel kijken. Paar groene EV’s weegt niet op tegen wagenpark van gemiddeld 10 jaar oud.
Ik ben zelf voorbeeld. Rijd 10 jaar oude VW TourAn met sjoemel diesel zonder terugroepactie.
CO2 belastingen werken alleen maar tegen verjonging en dus tegen verminderen uitstoot. Aan de andere kant is iets langer gebruiken weer duurzamer dan weer iets nieuws kopen en je oude rommel naar Afrika laten gaan. Lastige discussie….
HZW zegt
“Het Nederlands wagenpark wordt zo ouder en ouder.”
En dat wordt alleen maar meer, met het steeds duurder worden van alles, inclusief nieuwe auto’s.
De komende 4-5 jaar zie ik me zelf nog geen andere auto kopen, de auto’s die ik betalen kan, wil ik niet hebben, en de auto’s die ik wil hebben, kan ik niet betalen.
banderas zegt
Prive lease was soms nog behoorlijk aantrekkelijk maar met de huidige rentes eigenlijk ook niet meer.
kennone zegt
Ben er wel blij mee gezien de fabrikanten met weinig moois komen..
JanJansen zegt
Mijn daily Audi S4 B5 op LPG is van 1999.
Zolang hij door de keuring komt en de youngtimer regeling bestaat, blijf ik er mee rijden. Schrijft niet af en als ik hem vervang ga ik er niet zo veel op vooruit.
Anderen dezelfde ervaring?
kniesoor zegt
Heb voor dagelijks vervoer ook een oudere oto (20 jaar oud). Afschrijving is er niet. Wel zo af en toe kosten voor een reparatie. Maar zolang die ruim onder de kosten van de afschrijving op een nieuwe(re) blijven en er geen structurele problemen zijn/ontstaan, blijf ik met het oude beestje doorkarren. Hij bevalt namelijk heel goed, ondanks dat ie een heel stuk minder spannend is dan een Audi S4 🙂
JanJansen zegt
Een S4 zit lekker en gaat lekker in een rechte lijn. Maar stuurt echt heel slecht. In een Ford Fiësta heb je veel meer lol.
Cuprafan123 zegt
@JanJansen nog iets leuks met de motor gedaan? Je kan ze ziek goed opvoeren die 6 cilinders.
bierbuik zegt
Hier een Saab 9-3 uit 2002 en rijdt 1:8.
Toch zou ik hem niet willen uitruilen voor een eco-gebakje.
Voor het geld wat ik er voor krijg rij ik in een Polo of Aygo uit +- 2014, dan is de keuze erg simpel
Michel-GR zegt
Doe ik het blijkbaar beter. De VW is van 2018 en de Toyota van 2021.
mashell zegt
Het is natuurlijk populair om te jammeren “ach en wee alles is zo duur”. Er zijn bijna 9 miljoen auto’s in Nederland en bijna 18 miljoen mensen, dat is 1 auto per twee mensen. Hele wijken staan (s’avonds) stampvol met auto’s, dus velen kunnen het nog gewoon betalen. Veel gezinnen hebben twee of zelfs drie auto’s. Die tweede en derde wagens zijn dan veelal oude gebakjes die niet veel gereden worden maar wel de statistiek voor de leeftijd van het wagenpark beïnvloeden. Misschien is het allemaal niet zo erg.
stoffels70 zegt
Hier een avensis station van 2009 met 312000 km , de meest saaie wagen dat er is. Daarvoor kocht ik me iedere drie jaar een nieuwe auto. Nu rijd ik hem op tot hij uit elkaar valt. Switchen naar ev zit er om Budgetaire redenen niet in.
eedwin zegt
In Nederland zijn nieuwe auto’s onevenredig duurder dan ons omringende landen.
Ook de leuke brandstofprijzen helpen mee.
Aan de andere kant, onze wegen zijn zo goed dat je met een oudere auto nog steeds veilig kan rijden.
Robert zegt
@eedwin: dat, en onze apk is ook redelijk streng, in vergelijking met veel andere (Europese) landen. Dat houdt een auto gemiddeld genomen ook langer op de weg.
Overigens betalen wij in vergelijking met de meeste landen om ons heen een schijntje voor onze autoverzekering. In bijv. België en het VK betaal je op jaarbasis(!) al gauw zo’n 1500-3000 euro méér dan bij ons. Zaken als no-claim opbouwen kent men in het buitenland eigenlijk niet en ook heb je dan vaak aan veel meer (rand)voorwaarden te voldoen om de verzekering nog enigszins betaalbaar te houden.
tuutertuuter zegt
“Een schijntje”. Mijn 159 kost me jaarlijks in CH 1170 CHF/EUR. Dezelfde auto zou in NL €3580 kosten. Jaarlijks 50% van de aanschafwaarde aftikken louter voor belasting en verzekering. En dan verdien je ook nog eens dubbel zo veel hier. Op geen enkele manier merk je in NL dat al die belastingen en hoge prijzen naar iets nuttigs gaan. Nederland is gewoon een k*tland, dat jou haat, en alle plezieren in het leven van jou wilt ontnemen. In plaats van mensen lekker te laten leven, moet alles “gestuurd” worden, belasting op alles onder het mom van “voor elkaar zorgen”.
mashell zegt
Zwitserland, het land waar buitenlanders tweederangsburgers zijn, waar echte burgers elke twee weken moeten opdraven voor een onzinnig referendum omdat de volksvertegenwoordigers het volk niet durven vertegenwoordigen, waar verkeersboetes onbetaalbaar zijn, die politie bijzonder streng is en werkelijk alles stervensduur is. En dan lopen klagen over Nederland…
kniesoor zegt
Behalve de hoge cost of living en de strenge koddebeiers klinkt dat als een paradijs.
tuutertuuter zegt
Nederland, het land waar Nederlanders tweederangsburgers zijn, waar echte burgers elke dag kunnen opdraven om 40% af te staan aan profiteurs, waar de volksvertegenwoordigers te bang voor zijn om aan te pakken. 4x per jaar opdraven voor referenda waar de regering daadwerkelijk naar luistert, in plaats van alles uit de kast te trekken om compleet tegen de wil van het volk in te gaan.
Wegenbelasting + verzekering: 1-3x zo goedkoop afhankelijk van hoe hard de NL’se overheid jou wil naaien voor je “foute auto”.
Stroom: 0.25-0.35 ct/kWh.
Gas: 0.16-0.25 ct/kWh 1,60-2,50/m3)
Benzine, Diesel: 1,80, 2,00 per liter.
Zorgverzekering: 350-550 per maand (afh. van eigen risico: 300-2500).
Huur incl. alles: 2-3000 per maand. (voor 2 slaapkamers, woonkamer, keuken, parkeerplaats).
Modaal inkomen: 82.000 per jaar (~73.000 netto).
Boodschappen: 100 p.p. per week.
Een gezin dat beide fulltime werkt en modaal verdient houdt na de vaste lasten om te “overleven” nog zo’n 7000 CHF over. Dat is ongeveer 60%. Daar kan je al je verkeersboetes, restaurants, zorgkosten en uitstapjes doodsimpel van betalen, en alsnog geld opzij zetten om in minder dan 5 jaar een huis te kopen.
Succes in Nederland :).
moveyourmind zegt
Niks mis met een wat oudere auto.
Heb laatst een nieuw oudje gekocht, bouwjaar 2004, en daarmee kan ik makkelijk nog een jaar of 5 mee vooruit.
En het zal misschien niet de meest milieubewuste keuze zijn, maar ik kan mijn geld maar één keer uitgeven en alles wat ik kan missen gaat al een paar jaar lang naar het verbeteren en het verduurzamen van het huis.
quincy zegt
Met dat laatste snij je een goed punt aan. Alles moet nu tegelijk. En dat is financieel gewoon niet haalbaar.
Wij hebben ook om die reden net een auto uit 2005 gekocht. Dat paste het beste binnen budget. Want de rest van het geld van afgelopen jaar zit in het huis
Johanneke zegt
Goh wat raar. Ik heb voor 2300 euro (!!!) een Nissan Primera uit 2006 gekocht. Ding heeft pas 120k gelopen en is serieus goed. Ik heb multilink ophanging, cruise control, zelfdimmende spiegels, een achteruitrijcamera (!), climate control. 2 liter blok met ketting, 140pk en 6 versnellingen maakt het af, onder de 10 seconden naar de 100 is prima. Ik mis NIETS in deze auto als dagelijks vervoer. Echt niks. Waarom zou ik een nieuwe Kia Cee’d ofzo rijden, rijdt niet beter dan dit oude ding. Is alleen wat zuiniger, want ik rij 1 op 13.5.
Reed laatst weer een ID.3 van werk, ding heeft niet eens een achteruitrijcamera. En het interieur is echt vies goedkoop plastic, cruise control knoppen werken gewoon niet lekker zo cheap is het.
Al is ie wel lekker vlot.
steephh zegt
@johanneke
Hah, soortgelijk verhaal hier! Ik kocht één maand geleden (jazeker, in deze tijd) voor 2450 euro een Ford Focus 1.8 Flexifuel (MK2) uit 2007 (incl kleine beurt en verse APK). Wel iets meer op de teller (235k), maar veel ga ik er toch niet bijzetten. Rijdt fantastisch, altijd dealer onderhouden door de eerste eigenaar (met volledige onderhoudshistorie en alle rekeningen erbij), de tweede eigenaar heeft ‘m 2 jaar gehad en alleen ’t noodzakelijke gedaan.
Uitgerust met CC, zelfdimmende spiegels, airco (helaas geen climatecontrol), elektrische verstelbare bestuurdersstoel, verwarmde voorstoelen, verwarmde buitenspiegels, verwarmde voorruit, variabele ruitenwisser met regensensor, blok met ketting, 125pk, 5 versnellingen helaas (maar rij weinig snelweg), 0-100 in 10,5s is ook prima. Trekhaak, 12V plug achterin. Radio heeft navi + stuurbediening, maar die gaat nog vervangen worden voor iets leukers. Zuinig issie uiteraard niet, maar dat boeit totáál niet: ik maak niet zoveel km’s.
Leuke gimmick is daarnaast nog een PTC heater (dwz, je kan m aan 230V hangen in de winter en dan warmt ie motor + interieur alvast op). Ik was zelf voor de climate control optie gegaan, maar goed je kan niet alles hebben en tweedehands is het toch altijd kiezen of delen. Heb nog wel even onderzocht of dat te retrofitten valt, maar dat is echt té veel werk.
Mooie is, hier kan ik zelf nog gemakkelijk aan werken en voldoet nog voor járen tot EV’s interessanter worden voor mijn businesscase of dat deze verandert (lees: meer km’s maken / afhankelijker van auto worden).
Johanneke zegt
Mooi man. Plus, het is minder slecht voor het milieu om een bestaande auto op te rijden dan een nieuwe te maken. Wens je nog jaren veilige km’ers toe.
En in mijn geval (en ik ben niet de enige) is het geld de afgelopen jaren in het huis gaan zitten. Verduurzamen en weer up to date brengen. Dan is het geld een keer op. Ik had iets heel moois kunnen rijden voor wat ik de afgelopen 3 jaar in mijn huis heb gegooid, maar goed, dat zou onverstandig zijn geweest.
dondeboer zegt
Heb eerder dit jaar een mk2 1.6 Futura gekocht, ook uit 2007. 251k op de klok. Nier perfect, niet snel, maar wel heel netjes en praktisch en loopt zowaar 1:15, fabrieksopgave. Als ik deze zou moeten vervangen door een nieuwe dan moet er echt eng veel geld bij.
goodvibrations zegt
Ach.. als je regelmatig thuis werkt of met de fiets kunt gaan.. waarom dan een nieuwe/jonge auto kopen? Diverse auto’s zijn nog prima na 10 jaar 😊. Zonde om dan veel aan een nieuwe te besteden…
rwdftw zegt
Nog even en we zijn Cuba aan de Noordzee. Bestuurd door Links, niemand die nog werkt want dat wordt zo zwaar belast dat een uitkering en 4 kinderen meer geld oplevert. Het wagenpark wordt met kunst en vliegwerk bij elkaar gehouden, APK normen na 1990 heeft niemand nog nodig en Koos Spee is weer terug op TV bij Wrak van de Weg.
Tonnie zegt
Wij doen netjes mee met een auto uit ’97 en ’08. Gewoon zeer betrouwbare atmosferische benzines zoals ze die nu eigenlijk niet maken. En met res. 220k en 18k op de teller kunnen ze ook nog wel even mee.
vindik zegt
En dat in het land met een van de duurste autobezit. Zou het een iets met het ander te maken hebben….
rc1990 zegt
Ik zie veel reacties over de prijzen van nieuwe auto’s, maar niets over de rijke vergrijzing die meer oldtimers kopen en het gemiddelde zo beïnvloeden.
kniesoor zegt
Op een wagenpark van 9 meloen personenoto’s maken 14.000 klassiekers geen ene reedt verschil. Dus niet zo pathetisch jammeren a.u.b.
racerx zegt
Ik heb ook een auto van 11 jaar oud, zes ouderwetse cilinders zonder turbo. En geen start/stop. Ik geef liever niet teveel uit aan een auto, die centen stop ik liever in motorfietsen. Aangezien ik toch een bepaalde hoeveelheid ruimte nodig heb kom je automatisch op een wat oudere auto uit. Prima. Was overigens ook niet goedkoop in aanschaf vorig jaar, wat zijn occasions idioot duur geworden zeg.
krisp zegt
Tja. Het wagenpark is dan wel oud, maar nieuwe auto’s hebben lange wachttijden, dus veel meer nieuwe auto’s hadden er niet gekocht kunnen worden. Dus wellicht is het niet de prijs, maar een andere reden dat we langer doorrijden in onze auto’s. En die zijn er best veel, waarvan de belangrijkste is dat met goed onderhoud een oudere auto prima lang door kunnen blijven rijden. Een andere belangrijke: buiten de overgang naar EV, hebben auto’s de afgelopen jaren weinig extra’s gebracht. Ja, het is iets zuiniger, iets veiliger, car entertainment is wat beter, de materialen zijn beter. Maar serieus beter is het allemaal niet. Een auto uit 2005 is ook veilig, comfortabel en voorzien van genoeg gemaksfuncties.
Dus dat mensen doorrijden, eventueel totdat ze een EV kunnen betalen, snap ik volledig. En de inflatie helpt daar zeker niet bij.
zjos zegt
Tsja, wat moet je nu kopen ? Diesel wordt het leven onmogelijk gemaakt dus blijft EV of benzine over. Als je niet kan profiteren van laden via eigen zonnepanelen heeft een nu EV weinig zin. Elektriciteit is ook duur en als de wegenbelasting straks ook voor een EV gaat gelden nou dan maak je borst maar nat. Tweedehands wil je zeker geen EV met gedegradeerd accupakket en dito actieradius en risico op defect accupakket = auto total loss. of herstel kost je een godsvermogen. De kosten rijzen de pan uit want kleine goedkope tweede handsjes zijn veel gevraagd. en duur. EV zijn nieuw voor de meesten onbetaalbaar. Fabrikanten gooien hun B segmenter plots uit het programma. De toekomst wordt dat straks veel mensen geen auto meer kunnen rijden simpelweg omdat ze onbetaalbaar zijn of er helemaal niet meer zijn… triest maar waar. Ik kar ook nog even door met mijn 13 jaar oude diesel. Inruilen heeft geen zin want niemand wil hem hebben. Maakt aanschaf nieuwe auto nog eens duurder. Je krijgt er niets voor terug.
steephh zegt
@zjos
Valt mee hoor. Uit onderzoek blijkt dat ze véél langer mee gaan dan gedacht: https://www.50five.com/nl-nl/e-mobility/blog/accus-van-elektrische-autos-gaan-langer-mee-dan-gedacht Kwestie van laten doormeten voor aankoop dan weet je wat je koopt.
Maar goed, voor je een tweedehands EV überhaupt overweegt zou ik eerst even de TCO doorrekenen. Voor mijzelf had het weinig zin. Ik maak véél en véél te weinig kilometers. :)
vindik zegt
Eens.
Alhoewel accu’s best langer mee kunnen zijn EV’s toch mn. geschikt als nieuwe/jonge auto’s; 7 jaar oud en een ton od teller wordt het een te groot risico.
Wie koopt er een 2ehandsje (15-20K) met het risico om 10-15K extra uit te moeten geven (buiten regulier onderhoud)?
HZW zegt
Occasion zijn schrikbarend duur, maar als je een auto wilt inruilen krijg je een bodem prijs geboden, zodat ze jou ingeruilde auto voor de helft meer dan de inruil prijs weer kunnen verkopen.
kniesoor zegt
Dan verkoop je die oto gewoon zelf en pak je de ik-ruil-niets-in korting op de nieuwe. Heb ik al de nodige keren gedaan, o.a. met een jonge Alfa 156 V6, een jonge BMW E46 M3 (en dat zijn geen goedkope oto’s). Vergt wat geduld en enige commerciële handigheid, meer niet.
anthwan zegt
Tja misschien eerst die BPM eraf dat scheelt al gauw een slok op een Borrel.
Bijv. Mijn “Oude” Audi S4 van 11 jaar oud gaat er niet voor een nieuwe voor dat geld koop ik misschien een nieuwe Dacia Logan? Haha ik dacht het niet.
Of wat koop je nog meer voor ongv. 30.000€
Nieuwe auto dan!?
horza zegt
In september vorig jaar voor 1000euro een Ford Fiesta uit 2005 gekocht. In een jaar tijd voor 1000euro aan onderhoud gehad en 25.000km afgelegd. Daarbij heb ik een gemiddeld verbruik van 1:14 – 1:15.
Veel goedkoper dan dit kan ik, denk ik, niet rijden.
kerre zegt
Jawel. Vorig jaar in juni voor €500,- een VW Caddy uit 2001 of 2002 gekocht. Onderhoud was tot op heden €100,- Verbruik is 1:18/1:19, diesel. (Relatief goedkoop voor mij persoonlijk) En grijs kenteken. Goedkoper kan bijna niet voor mij.
Staat wel nog een polo diesel en Mazda mx5 bezine langs. (Maar nu kon de Mazda in de winter tenminste wel in de stalling)
maxidyne zegt
Mijn jongste auto is van 2003, de oudste van 1994. Heb ook weinig interesse in nieuwe auto’s. Uitzondering daargelaten uiteraard. Voor mijn transportbedrijf heb ik wel moderne vrachtwagens. Dit komt natuurlijk deels door de overheid. Laatst nog een elektrische BMW meegekregen van de dealer omdat de E46 een storing had. Wat een emotieloos apparaat, voelde heel erg log en afstandelijk, wat een verschil met de E46! Hopelijk kan ik nog lang genieten van m’n auto’s.
sabrerator zegt
Ik zit gemiddeld op 2003.
Een van 2000, een van 2001 en een van 2006.
Als ik de motoren erbij tel, nog ouder. Die zijn van 1998, 1993 en 1985.
Ik trek het gemiddelde aardig omlaag 😀
DeWitteCondor zegt
2016 en 2014. 65k en 99k kms gelopen. We kunnen er nog even tegenaan.
porker zegt
Saab 900 Turbo 16S uit 1991. Vol gas is draaikolk in tank. Daily drive heeft een zoemende motor op een grote accu. Wat rijdt leuker?
Johan82 zegt
Rij hier een Volvo uit 2006… Dikke prima en hoef echt niets anders!
Abdelaziz zegt
Waar is het moraal gebleven bij de overheid
Michel-GR zegt
Hebben ze nooit gehad
nooffence zegt
Tja, de gemiddelde Nederlander houd ook liever van spaargeld en ziet de auto als een vervoermiddel van a naar b, er zijn landen waar het economisch minder gaat maar een auto status uitstraalt en er eerder een lening voor word afgesloten.
De nieuwere autos op de weg zijn dan ook 70% zakelijke lease en 10/15% private lease of op afbetaling.
Hubert zegt
Hoeft toch niet altijd een geldkwestie te zijn?
Het is natuurlijk heerlijk om iedere ochtend in een nieuwe auto te stappen, maar ik vind het onnodig.
Heb auto’s tussen 15 en 30 jaar oud en ze voldoen prima. Zie het nut niet om perse iets nieuws te moeten kopen.
1000bochten zegt
Ik sluit me volledig aan bij de meeste reacties hierboven. Nieuwe auto’s zijn onbetaalbaar. Ik kan een hele verzameling aanhouden voor het geld van 1 nieuwe. Onze daily op LPG is het nieuwst; 2005. De tweede auto uit 2000, de cabrio uit 1998, de trackdaytool uit 1997 en dan nog twee hobby auto’s uit 1988 en 1971. Zolang je er goed voor zorgt, blijft het prima functioneren. Is ook duurzaam in mijn ogen.
schuimbekje3 zegt
Tja, wat wil je… de gemiddelde autorijdende nederlander heeft een gemiddeld inkomen van 2600 euro per maand.
Met de huisprijzen zit je al snel op 1500 euro huur of hypotheek, en dan zit je nu voor stroom, gas water op 700 euro per maand. ga je boodschappen doen, zit je inmiddels op 150 euro per week.
Dan heb je nog 150 euro over voor je auto… Dat gaat geen RR Fantom worden dan… Eerder een Dacia ofzo.. Maar je gaat toch geen 17000 euro voor een bifuel, eh, ECO-G betalen.. nee, dan wordt het een grote goedkope asbak waar je vaker bij de anwb bent dan bij je schoonmoeder.. zoals een renault espace of een skoda octavia… want die 4 kudtkinderen en hun luiers en babywagens moeten ook mee.
En het helpt niet dat je maximaal 5 jaar lagere bijtelling houdt… Immers, na 5 jaar wordt zo’n lage bijteller soms wel 600% duurder in de bijtelling, terwijl de auto niet beter is geworden, alleen maar slechter en ouder… en inruilen? dan gaat je inruil inkakken, ,want die autoboeren weten ook hoe oud die auto van je is.. Kreeg mijn Ampera, Prius en Outlander aan de straatstenen niet kwijt, dus gaan die naar het buitenland waar je nog steeds als die 5 jaar of 100-200.000km heeft op de klok lagere verzekering hebt, lagere wegenbelasting (if any), lagere bijtelling (if any), over de busbaan mag, gratis laden in gemeenteparken en parkeergarages enz enz…
Wil je schone auto’s houden, moet je minstens 10 jaar lang die voorwaarden vast houden, eigenlijk 15 jaar. Ja, kost wat, maar nu kost het meer en je schone auto’s gaan naar het oostblok en je eigen inwoners moeten het doen met een zesde handse volkswagen, ford of renault die het woord eco nooit gehoord hebben. (al staat het wel op het motorblok). Mijn Ford Mondeo reed 1:4 met ecoboost, terwijl ik dat ook haalde met een F150 en 1500kg caravan erachter.
lucerd zegt
Oude auto’s zijn vaak meer genieten dan moderne auto’s. Kijk naar de 190 diesel en de e28.
eelco106gti zegt
Voor de deur : 1996 en 2003 en 2006
Zelf 150k en 30k en 140k mee gereden
duurzaam en mileubewust 👍