Lekker in de file staan, in de ochtend, middag en in de avond. Het is bijna nostalgie. Laten we dat zo houden, de Mobiliteitsalliantie wegwijzer helpt een handje.
Hoe meer we weer ‘mogen’ van onze overlords, hoe drukker het begint te worden op de weg. Covid heeft er in elk geval voor gezorgd dat we wat meer thuiswerken met z’n allen. Maar ondanks die twee of drie dagen thuiswerken begint het weer ontiegelijk druk op de weg te worden. We hebben immers niet allemaal een kantoorbaan.
De Mobiliteitsalliantie heeft dan ook een wegwijzer bedacht richting de maatschappij en overheid om te voorkomen dat het Nederlands verkeer terug bij af komt. In 2019 werd een hoogtepunt (of dieptepunt) bereikt met een record aantal files. Even een kleine opfrisser, de Mobiliteitsalliantie is een samenwerkingsverband bestaande uit 26 partijen. Onder andere Rai Vereniging, ANWB en de BOVAG zitten in deze alliantie.
Aan de hand van zeven punten hoopt de Mobiliteitsalliantie enorme files te voorkomen wanneer Nederland weer helemaal opengaat. Dit zijn die zeven punten:
Mobiliteitsalliantie wegwijzer
- Onnodige kilometers in de spits vermijden
- Openingstijden spreiden van scholen en andere instellingen
- Werktijden spreiden
- Inzicht bieden in de drukte onderweg
- Wees welkom in het OV
- Goederenstromen nog slimmer inrichten
- Veel fietsen en lopen
Klinkt goed, maar of deze Mobiliteitsalliantie wegwijzer ook maar iets gaat helpen is nog maar de vraag. De meeste Nederlanders willen 18:00 aan de prak en rijden zeker niet voor de lol in de spits. Het OV is in een stad goed geregeld, maar in een dorp vaak geen goed alternatief. En fietsen en lopen kan inderdaad voor kortere afstanden, wie meer dan 15 kilometer moet reizen zal toch doorgaans voor de auto kiezen.
Robert zegt
“Het OV is in een stad goed geregeld, maar in een dorp vaak geen goed alternatief.”
De meeste industriegebieden komen er, ook in de grote steden, er qua aansluiting en opstapmogelijkheden anders (zeer) bekaaid af. En laten nou juist die locaties gevuld zijn met bedrijvigheid die niet grotendeels met thuiswerk valt in te vullen.
mashell zegt
Bussen zijn bedoeld voor scholieren en bejaarden. Langs een industrieterrein of kantorenpark is mooi meegenomen maar tijdens schoolvakanties gaan de bussen niet.
Robert zegt
@mashell: klopt helemaal. Daar kwam ik dertig jaar geleden al achter als stagiair met studenten OV kaart. Stond ik mooi te kijken op het stationsplein, waar die bus toch bleef…
Johanneke zegt
Ik denk dat collectief beter autorijden vrijwel alle file problemen op zal lossen. Is natuurlijk een utopie, maar met 80 voor vrachtwagens invoegen, sudden lane changes, slecht of niet richting aangeven, dat zorgt ervoor dat er geremd moet worden en fantoom files ontstaan. Ik zou het serieus niet erg vinden als in een drukke spits alle matrix borden aangaan met 80 of 90 erop. Beter 80 rijden en door kunnen rijden dan met 120 in de ankers moeten omdat er een paar vrachtwagens hebben moeten remmen door slecht weggebruik.
petroldrinker zegt
@Johanneke: je kan dan beter zeggen dat al het vrachtverkeer niet de weg op mag in de spits, heb je meet aan dan weer zo een smerige linkse alternatief als langzamer te rijden
Johanneke zegt
En dan kom je in de supermarkt, is er niks aangevuld. Ja hoezo? Nou de vakkenvullers konden gisteravond niet werken omdat er niet tijdens de spits gereden mocht worden.
Het is misschien heel moeilijk voor te stellen, maar als je constant 80 rijdt, kan je sneller thuis zijn dan dat je een stuk 120 rijdt om vervolgens stil te staan in een file.
Robert zegt
@petroldrinker: waarom nou weer ‘smerig links’? Het voorkomen en oplossen van het fileprobleem zou juist een liberaal stokpaardje moeten zijn. En méér moeten inhouden dan meer asfalt of rekeningrijden.
Het voorstel wat @johanneke aandraagt is er een die veel controverse oplevert, maar in (simulatie) testen zeker al bewezen heeft bij te dragen aan een oplossing. Zeker in ons land, waar het grootste gedeelte van ons snelwegennet inmiddels is voorzien van matrixborden, zou regulering d.m.v. dynamische Vmax kunnen bijdragen.
bfvo zegt
@RRRobert: waarschijnlijk omdat “smerig links” fulmineren eenvoudiger is dan een beetje nadenken 🔥
petroldrinker zegt
Omdat het altijd die smerige linkse types zijn die voor het verlagen vd snelheid is, we kruipen al over de wegen hier in Nl, 50 in de stad (ga naar de UAE als voorbeeld, dan lekker 80 dwars door te stad, veel fijner, en op snelwegen buiten de stad kan je op delen gewoon 160 rijden etc) stuk fijner dan die kruip snelheden van hier
Je kan ook gewoon vrachtverkeer stil leggen met de spits, dan rijden ze maar voor en na de spits, het argument vd vakkenvullers gaat niet op. dan werken die vakkenvullers maar eerder of later als de leveringen geleverd worden…
rickyleek zegt
Iedereen die voor de pandemie normaal de trein pakte, een geen ‘groene’ gedachtes had, heeft ondertussen een mooi 2e hands barrel erbij genomen om zo toch naar het werk te gaan. Dat wordt lachen als er straks alle IT-ers en kantoorpersoneel met leasewagens weer massaal hun kilometers willen halen.
pa045 zegt
Hoeveel mensen wonen daadwerkelijk meer dan 10 km van hun werk af? Stukken die gemakkelijk met een fiets gedaan kunnen worden. Zeker fietsen met ondersteuning zal dit voor veel mensen mogelijk maken.
Maar wij willen allemaal geborgen in ons auto coconnetje zo snel mogelijk naar de linkerbaan, met de neus op de voorligger, want ja, die rijdt slechts 80 in de drukte.
ghost zegt
Ik vind het thuiswerken dik prima. Helaas vind ik bij de klant waar ik ingehuurd zit geen lange termijn regelingen die aansluiten bij de ambitie om dit ook in de toekomst voort te zetten..ligt het dan aan mij? Probleem zit hem mijn inziens in het ouderwetse karakter van veel bedrijven, zij hebben een duur pand op een statige locatie en willen dat niet opgeven, dus alles valt weer terug in het oude.
petitelima zegt
En dat snap ik in het begin wel binnenkort, op de korte termijn maar dom en stom om dat weer te gaan doen op de midden en lange termijn en ik stel 50/50 voor. Thuis en op kantoor, dat moet gewoon kunnen.
stekel zegt
Onnodige kilometers in de spits vermijden, ja want iedereen kan op flexibele tijden werken, de spits blijf je houden.
Openingstijden spreiden van scholen en andere instellingen, scholieren zijn nou niet echt het probleem van de spits/file problemen volgens mij, hooguit in het openbaar vervoer, maar die staan niet stil op de snelwegen.
Werktijden spreiden, mooi initatief, maar dat gaan een hoop bedrijven niet doen
Inzicht bieden in de drukte onderweg, hoe zien ze dat voor zich?
Wees welkom in het OV, dit kan alleen als je het goedkoper maakt, en beter laat aansluiten op elkaar
Goederenstromen nog slimmer inrichten, nog slimmer, op een keer is het eindpunt bereikt
Veel fietsen en lopen, dat kan als werknemers binnen een straal van max 10km wonen.
Leuk die punten, maar die hadden wij met z’n allen ook op kunnen noemen, hier verandert toch helemaal niks mee. het landje is gewoon te vol, en ons wegennetwerk is gewoon te klein voor al die werkende in de randstad.
mashell zegt
Het land is niet te vol, de werkgelegenheid en de bevolking zijn slecht verspreid. Desnoods voeren we een randstad belasting in om de bedrijven en mensen uit de randstad te verjagen.
petitelima zegt
Bepaalde punten die je noemt, had ik al dik 10 jaar geleden al in mijn hoofd. Zodra je onregelmatig werkt en dat gewend bent, zie je dat snel. Als bedrijven en mensen dit wel doen, heb je gewoon het effect wat dankzij Covid-19 zijn ontstaan en dat moet je volhouden. Wel anders inrichten als men perse weer allemaal ouderwets wil leven, zoals 2 jaar geleden en alsof er niets is gebeurd. Dan worden andere problemen opgelost maar je veroorzaakt weer oude problemen. Dus ook hier 50/50 zoals afgelopen jaar en daarvoor, zoek een balans, doe het anders. Trouwens ik denk wel dat, helaas, een klein deel van alles wel blijft.
dirkiii zegt
Met het ov duurt het ruim een uur voordat ik op het werk ben. En met de auto op een drukke dag maximaal 35minuten dus het ov is voor mij geen optie. En de fiets heb ik geen zin in. Dus het wordt de auto.
Erik zegt
Met het OV (vanuit Flevoland naar Brabant) kon ik, als ik de allereerste trein zou nemen (5:34 uur zelfs niet op tijd (08:00 uur) op mijn werk komen (aankomst (08:24 uur). Dus dan maar met de auto (1:25 min / 150 km enkele reis). Met mijn toenmalige werkgever individuele afspraken gemaakt om te beginnen om 06:45 uur tot 15:15 uur. Op de heen weg geen files, op de terugweg geen files. Bijkomend voordeel, mijn route was midden NL / zuid NL, precies het tegenovergestelde van het gros dat in de randstad werkt.
reactief zegt
Ja duidelijk dat het OV het probleem is als je 150km van je werk gaat wonen (of andersom).
OT: volgens mij gaan mensen ook niet voor de lol in de file staan, maar vele mensen accepteren het gewoon dus anticiperen er niet op. Ik zie genoeg oudere stelletjes met fietsen achterop tijdens spitsuren bijvoorbeeld. Mensen die 150km van hun werk wonen in ook niet bepaald logisch hier in NL…
Erik zegt
Een bewuste keuze tussen privé en werk om 150 km enkele reis te rijden 4 dagen in de week (ma-di / do-vr). Heel wat records gebroken, o.a. in 2010 met een Skoda Greenline 1:30,2 op cruise control :-), 5 liter Diesel en geen houderschapsbelasting destijds. Kan het OV niet tegen op.
knapzuur zegt
Ook behoorlijk wat records verbroken waar je minder trots op hoeft te zijn, CO² uitstoot per gewerkt uur bijv. en verspilde tijd in de auto, economisch gezien kan je mij ook niet vertellen dat je er op vooruit bent gegaan t.o.v. een minder betaalde baan dichter bij huis.
Erik zegt
Mijn CO2 bijdrage is natuurlijk veel minder geweest dan van alle vertegenwoordigers in hun lease BMW’s en aanverwante merken die meer verbruiken en meer rijden.
Verspilde tijd is ook van Almere naar Amsterdam (2010!) over een afstand van slechts 22 km 1,5 uur in de file staan. Ik deed er 150 in dezelfde tijd.
Daarnaast, mijn tijd werd niet/nauwelijks verspild, werk gerelateerde telefonische gesprekken werden ook gevoerd onderweg met het personeel in de ploegendienst (24/7). Vandaar o.a. ook de ‘verkapte’ compensatie op woensdag (vrij).
Economisch ben ik er zelfs op vooruitgegaan. Het lage verbruik, afschrijving, onderhoud en overige kosten werden ruim gedekt door de reiskostenvergoeding. Zoals hierboven aangegeven, ik werkte 4 dagen per week bij een volle FTE (40 uur per week). Effectief was ik 34 uur op mijn werk waarvan 4x 1/2 uur pauze per week. Kortom, plussen en minnen, 32 uur werken (4 dagen), 12 uur reizen (totaal 44 uur) en 40 uur betaald krijgen. Eigen bijdrage: 44 uur – 40 uur = 4 uur! En niet te vergeten, reiskosten dekten ruim het onderhoud, brandstof en afschrijving.
Samenvattend: een bewuste keuze en vooral veel plezier in mijn werk en een werkgever met begrip.
HZW zegt
Ik ben benieuwd hoeveel van die mensen die deze onzin bedenken zelf er aan mee doen, m.b.t. wat ze bedenken.
Fantomen onzin oplossingen kan iedereen bedenken, maar zo lang het op vrijwillige advies basis uitgevoerd moet worden zal het nooit gaan werken.
petitelima zegt
Oke, dus het heeft te maken met tijd? Hoe reis je met het OV? Is het een trein of meerdere vormen en dus overstappen? Helaas ook al heb je de auto die het kan (Tesla autopilot) kun je en mag je niets doen dan autorijden, daar ga ik vanuit. In de trein mits niet te druk kun je nog iets doen, op de laptop bijv. Dit wel onder ideale omstandigheden. Dus ja in het OV kun je ondanks dat het 2x zo lang duurt en dat is vaak zo, toch nog je tijd nuttig besteden. In de auto niet, al ben je er sneller. Tenzij je het zo ziet, ik kan thuis nog iets nuttigs doen voor 30 minuten of op werk, maar dat is afhankelijk wat voor werk je doet. Is het iets wat op een pc kan, trein. Is het niet iets op een pc, auto.
ericd zegt
Ooit bedacht dat 99% van de auto’s even breed zijn (geworden) als de woon-werkverkeerder lang is? Dat is als dwars over een rijbaan liggen en je zijwaarts verplaatsen. Wegen zijn als een zandloper; hoe groter de korrel hoe minder zand erdoorheen loopt.
mashell zegt
Als mensen zich dwars op de rijbaan liggend verplaatsen is de capaciteit van de weg juist veel groter.
M240i zegt
Het openbaar vervoer schiet gewoon veel te kort. Ik werk in Amsterdam Zuid en woon in de regio Haarlem. Ik doe ongeveer 60/75 minuten over de reis met het OV, waar ik er met de auto 25/30 minuten over doe.
Buiten de randstad zal dit nog rampzaliger zijn natuurlijk. En dan moet je nagaan dat je voor een treinticket tegenwoordig meer betaalt dan wat je kwijt bent aan brandstof voor de autorit (uiteraard zitten aan de auto ook nog andere kosten vast) en je krijgt er een enorme luxe voor terug.
Ik snap wel waarom men voor de auto kiest.
petitelima zegt
Ja, dat is vaak het probleem dat de trein gemiddeld 2x zo lang over doet. Afhankelijk van je werk kun je in de trein wel werken, mits niet te druk. Ook Amsterdam, Rotterdam, HSL niet mee gerekend duurt het 2x zo lang. Trein is duur tov wat je krijgt maar ja auto… Hoe rij je auto? Eigen bezit, (private) lease, deelauto particulieren of deelauto van een deelauto bedrijf? Welke luxe bedoel je? In de auto, luxe kan zijn geen andere mensen of heb je een chauffeur? De trein, bus, metro, tram heeft een chauffeur en je deelt het met anderen. Zo zou een auto ook moeten zijn toch, die zelf rijdt en of die je deelt?
farmerforce zegt
Kilometerheffing iemand? Hoe eenvoudig kan het zijn om verkeer te sturen? Kieper alle andere taxen overboord verbonden aan de auto en voer een kilometerheffing in.
HZW zegt
Ja en dan graag €1,- per gereden kilometer tijdens de spits uren, dan verdeeld het verkeer zich van zelf.
chimaera zegt
Ahja, tuurlijk. Dan zou ik 90 euro per dag betalen, puur omdat ik aan vaste tijden gebonden ben en te ver weg woon om met de fiets te gaan. Beetje oneerlijk zo, niet?
petitelima zegt
Kun je verhuizen? kan lastig zijn anno nu.
Kun je ander werk zoeken, lastig?
Kun je thuis werken of locatie onafhankelijk misschien?
OV is dat een optie?
Dus ja, keuzes zijn het gewoon.
chimaera zegt
Verhuizen? Neen, ik woon goed, al mijn familie en vrienden wonen hier.
Ander werk? Makkelijk, maar net op een nieuwe baan begonnen die ik onwijs leuk vind!
Thuis werken? Wordt lastig, of ik moet al een haven in m’n achtertuin bouwen.
OV? Dan wordt mijn ritje van 30 minuten 1,5-2 uur.
Dus nee, het zijn niet altijd keuzes.
RiKe zegt
@farmerforce: En hoe wil je dat verantwoorden tegenover de mensen die niet anders kunnen dan met de auto, of het bedrijfsleven? Ik woon “maar” 35km van m’n werk, half uurtje met de auto maar wel 1,5 uuret het OV waarin 3x overgestapt moet worden. Tevens in de detachering dus het kan zo wisselen. Ook geen flexibele tijden mogelijk.
farmerforce zegt
OV is toch ook niet gratis?
De bedoeling van de km-heffing is om, laat ons zeggen, 10% minder verkeer te hebben. Bij een tarief, wat jou per jaar niet meer moet kosten dan wat je nu kwijt bent aan de overheid voor je vervoer, zullen andere mensen, die wel de flexibiliteit hebben, hun verplaatsing verschuiven of kiezen voor de gratis fiets (bijvoorbeeld).
10% minder verkeer = geen files (bij wijze van voorbeeld).
petitelima zegt
Speed pedelec iemand…?
HZW zegt
Compleet zinloos, Nederlanders zijn groot voorstander van files, kunnen ze lekker in de auto met hun telefoon spelen, tijdens het kruipverkeer.
petitelima zegt
Met het OV ook en je hoeft niet eens op te letten en anders toch een Tesla kopen of vergelijkbare auto met de juiste systemen aan boord?
luittinke zegt
Een alliantie van 24 partijen, daar gaat natuurlijk nooit een praktisch toepasbare oplossing van komen.
Dat soort clubjes zijn er helemaal niet om goede oplossingen te bedenken, maar om mensen bezig te houden en zich ontzettend belangrijk te laten voelen.
petitelima zegt
Op korte termijn snap ik wel dat bedrijven zeggen van, nu even op kantoor. Dat er sommige zijn die het straks verplichten weer op kantoor te zijn is ouderwets geworden. Ja in een jaar is dat veranderd en we weten allemaal waarom. Het is echt dom en stom om straks gewoon weer te werken als voorheen, het is toch wel duidelijk dat het thuis werken behouden moet blijven. Niet elke dag maar wel 4 dagen werken en dan 2 om 2 op kantoor en thuis. Want je gaat met plezier je tijd verspillen aan reistijd, tenzij je tijdens het reizen nog nuttig kunt zijn voor jezelf en of werk. Lekker weer in de volle trein, ipv niet te druk ivm tijdstip? Lekker weer in de file staan in je auto waar je alles zelf moet doen? Of doet de auto dat voor je en moet je maar zorgen dat je alsnog niet iets fout doet ivm telefoon in je hand? Laat staan de reistijd die je kwijt bent aan wat, ten koste van je eigen vrije tijd. Is toch belachelijk. Wat is belangrijkerk tijd of geld? Kies verstandig.