Een groot aantal elektrische Vito’s wordt in gebruik genomen.
In Nederland is men veel bezig met het verkleinen van uitstoot en vervuiling. Veel mensen en bedrijven zien uitkomst in elektrisch rijden, want waar auto’s rijden, is uitstoot. In binnensteden kan een hoop gewonnen worden door elektrische auto’s, bussen en andere vervoersmiddelen in te zetten. Wat dat betreft heb je een aantal voordelen met een elektrische bedrijfswagen.
Neem Utrecht. De welbekende Domstad in midden-Nederland is groot en dus vol met scooters, auto’s, bussen en ander door benzine-aangedreven spul. Daarom heeft de stad ook een milieuzone. Goed, om een steentje bij te dragen aan de vermindering van uitlaatgassen, sloegen Wensink Automotive en taxibedrijf Willemsen-de Koning hun handen ineen met een gigantische order voor de Mercedes eVito Tourer.
Anders dan de luxueuze EQV is de eVito eenvoudiger, maar ook goedkoper. Hierdoor kon Willemsen-de Koning zich permitteren om 80 eVito Tourers te bestellen.
De dieselversie van de Vito was de bus die eerst Willemsen-de Koning hielp, voornamelijk bij het vervoeren van kinderen in de binnenstad. Voor stadsritjes is de eVito ideaal, want voor echt grote afstanden is het maximale rijbereik van 186 km niet fantastisch. Door een grote dichtheid aan laadpalen en de relatief kleine afstanden die de eVito’s moeten afleggen, heeft het taxibedrijf er hoogstwaarschijnlijk geen last van. Met 116 pk en 295 Nm, naast een fluisterstille motor, zal de eVito een soepele bus zijn om te besturen: ideaal voor een taxi.
De bijgeleverde afbeeldingen spreken boekdelen. De 80 eVito’s zijn allemaal tegelijkertijd aan WdK geleverd. Een imposant beeld: wij vroegen ons af hoe ze dat hebben aangepakt. Doe zelf de wiskunde maar: als de elektrische bedrijfswagens leeg worden geleverd en volgeladen moeten worden naar 41,4 kWh, en dat 80 keer, dan ben je wel even bezig. In reactie daarop meldt Mercedes dat ze niet alle 80 tegelijkertijd klaargemaakt konden worden. Dit heeft als een lopende band plaatsgevonden bij Wensink Emmeloord. De totale tijd die het klaarmaken in beslag nam was een paar weken. Ondertussen heeft Willemsen-de Koning alle eVito’s in ontvangst genomen en is de kans aanwezig dat je ze momenteel in de regio Utrecht tegen het lijf loopt. De eVito is moeilijk te onderscheiden van zijn broer met verbrandingsmotor, daarom zijn die van WdK allemaal voorzien van blauwe eVito-stickers.
vaakbenjetebang zegt
Het verbaast me dat er van overheidswege niet veel harder wordt ingezet om juist taxi’s en stadsbussen zo snel mogelijk te vervangen door elektrisch aangedreven exemplaren. Als je toch op een willekeurig Centraal Station naar buiten loopt en de verrabbezakte Mercedes-taxis stationair ruikt draaien… Waarom niet allemaal elektrische taxi’s e, laadpalen bij de standplaats? Laaghangend fruit, heet dat. Zelfde geldt voor stadsbussen. Die staan ’s nachts toch allemaal stil, dus die kunnen dan prima opladen. Kilometers maken ze toch nauwelijks, en als zo’n ding een ton of wat meer weegt omdat er accu’s in zitten in plaats van een dieselmotor: lekker belangrijk, het is namelijk een bus.
flutterby zegt
@vaakbenjetebang: Op Schiphol zien je vrijwel alleen elektrische taxi’s en bussen.
vaakbenjetebang zegt
@flutterby: En in Eindhoven rijden ook al veel elektrische stadsbussen, maar hier gaat het ‘één zwaluw’-principe op. Er is op honderden locaties in Nederland al een boel te winnen op het gebied van lokale uitstoot met de huidige stand van techniek zonder echte nadelen, maar toch is een gemeente als Rotterdam vooral bezig met een uitermate slecht geïmplementeerde milieuzone. Dat is in mijn ogen behoorlijk vreemd.
mashell zegt
@flutterby: als het gaat om duurzaam ondernemen is Schiphol natuurlijk ook wel een voorbeeld voor heel het land… Tot zover het sarcasme. Degene die bedacht heeft dat het een goed idee zou zijn om de Amsterdamse taxichauffeurs in een razendsnelle auto als de Tesla Model S te zetten verdiend het om alleen nog maar het openbaar vervoer in de gemeente Vlagtwedde te mogen organiseren.
flutterby zegt
@mashell: besparen doe je waar het kan. Er is een economisch belang om zo zuinig mogelijk te vliegen, maar je hebt nog steeds veel kracht nodig om van de grond te komen (Ryan Air spreekt zelfs al over hybride vliegtuigen).
Nu kun je zeggen dat vliegen niet nodig is, maar is de auto écht altijd nodig? Geen auto is zelfs beter dan een deelauto of elektrische auto.
Personen vervoer kan veel voordeliger elektrisch, maar voor vracht is de businesscase nog erg beperkt.
flik2punt0 zegt
@vaakbenjetebang: in leiden omg zijn ze alle bussen aan het vervangen door elektrische. En voor mijn gevoel gaat het bedt snel want ik zie ze erg veel
baklava zegt
@vaakbenjetebang: in Groningen zijn het bijna alleen maar elektrische/waterstof bussen
vaakbenjetebang zegt
@baklava, @flik2punt0: Dan gaat het de goede kant op, ik kom natuurlijk niet iedere dag in iedere stad in het land om te kijken hoe de vlag er bij hangt. Wel opvallend dat dit kennelijk in stilte gebeurt, vaak wordt er hier of daar wel een persmomentje voor zulke dingen georkestreerd.
Verder kunnen vuilniswagens en alle voertuigen van de groenvoorziening en dergelijke ook prima ‘over’. Tot nog toe heb ik alleen prototypes gezien van de vuilniswagen op waterstof, maar misschien ‘loopt’ die ook al ergens?
Esprit_de_Flandre zegt
@vaakbenjetebang: Die persmomentjes zijn er hoor. Alleen is niemand geïnteresseerd. Je vindt ze bvb vaak op Groen7, waar bijna niemand ze leest. De meeste vertellen ook gewoon hetzelfde blabla verhaaltje.
Ikzelf lees ze meestal ook niet (meer). Liever zou ik eens per halfjaar een overzichtsartikel voorgeschoteld krijgen, waarin de evolutie van de nationale en internationale penetratiegraad van EV’s uit de doeken wordt gedaan, onderbouwd met cijfers ipv wollige “wij-zijn-goe-bezig”-berichten als er weer eens 5 e-bussen worden gekocht…
vaakbenjetebang zegt
@esprit_de_flandre: Dat het de landelijke media niet haalt als er in Schubbenkuttenveen een nieuwe bus in gebruik wordt genomen, snap ik. Dat er weinig mensen Groen7 lezen, geloof ik. Maar uit een soort vreemde beroepsdeformatie lees ik ook vrij veel transportvakbladen en -sites en ook daar zie ik eigenlijk nooit zoiets langskomen.
Loek zegt
@baklava: nouu, dat moet je niet te hard zeggen. Ja, die zijn er, maar op CS zie je meer BlueTec Citaro’s dan waterstofbussen.
hijman85 zegt
@baklava: In welk Groningen woon jij?!
fanboy zegt
@vaakbenjetebang: Dit proces is allang aan de gang zoals gezegd. Taxi standplaatsen worden uitgerust met laadpalen en die hebben misschien nog voorrang positie ook.
edward330d zegt
@vaakbenjetebang: de nieuwe diesels maken de lucht juist schoner was hier ergens te lezen. Ik dacht laat ik het toch even noemen ?
phaeton zegt
@vaakbenjetebang: Kilometers maken ze toch nauwelijks? Ik lees altijd in de krant dat buschauffeurs niet genoeg tijd hebben om eens per uur naar de wc te gaan omdat bij de geringste vertraging het busboekje in gevaar komt. Nee hoor, ik denk dat als een stadsbus 50 minuten per uur maal gemiddeld 15 uren per dag rijdt, je een heel eind komt. 400 per dag, zeven dagen in de week? Zeg 2500*52 = 130.000 per jaar? Maal tien jaar dat zo’n bus mee gaat, als het niet langer is. Dus 1,5 miljoen kilometer. Best wat. Ik denk dat gewicht zeker een klein onderwerp is in het ontwerp van een elektrische stadsbus.
Loek zegt
@phaeton: als je even een willekeurig voorbeeld (zoals deze) uit de classifieds haalt: net geen 800.000 km in 10 jaar. En dit is niet de enige. Dus die krengen rijden inderdaad heel erg veel.
911targa zegt
@vaakbenjetebang: helemaal eensch! Bovendien: elektriciteit is vervoer, geen autorijden.
widodh zegt
@vaakbenjetebang: Kom eens naar Venlo! Alle stadsbussen zijn hier al een aantal jaar elektrisch.
Ik hoorde dat Groningen over 3 jaar ook alleen nog maar elektrische taxi’s wil toestaan in de binnenstad
reactief zegt
En dan erachter komen dat hij toch net niet voldoende range heeft om de ritten uit te voeren…
Maar leuke order hoor!
Zal vast in de aanbesteding van het vervoer opgenomen zijn door de gemeente.
Vraag me af of je het anders terug verdiend t.o.v. een diesel uitvoering.
harrie zegt
@reactief:
Brandstof en onderhoudskosten zullen lager liggen, maar milieuzones kunnen je verdienmodel als taxi ook aardig de nek omdraaien.
detroitv8 zegt
@harrie: valt in de praktijk best mee. Taxi’s moeten rijden dus snelladen is eigenlijk de enige optie. Snelladen is echt niet goedkoop, in verhouding duurder dan diesel per km.
lekbak zegt
@detroitv8: snelladen hoeft echt niet. Die taxi busjes staan vaak de hele nacht stil, en zelfs overdag staan ze geregeld. Het is vooral piekuren werk, kinderen ouderen en invaliden. Slechts een handvol busjes draait de nachten waarschijnlijk, als dit bedrijf dat al doet.
Kwestie van een belletje naar de netbeheerder om een vuistdikke kabel naar het bedrijf te krijgen en 40 11kw laadpalen plus een paar snelladers installeren.
911targa zegt
@detroitv8: u zit er volledig naast, V8.
flutterby zegt
@reactief: ik zie zelfs de Ioniq als taxi, dus die range komt wel uit.
reactief zegt
@flutterby: Ik denk ook wel dat het voldoende is. Heb zelf een paar jaar terug op de taxi gereden als bijbaan, ook weleens dit soort routes, en heel veel kilometers maak je niet per dag. Maar als 80 busjes tegelijk moeten gaan bijladen voor de volgende dag…
Het is meer dat een bedrijf ineens 80 busjes besteld. Dat is nogal een grote investering. Bij het bedrijf waar ik toen werkte deden ze wel ‘proeven’ met kleine orders voor CNG en elektrisch om het uit te proberen. Dit viel toen een beetje tegen in de praktijk. Dus ik hoop dat ze goede testen hebben gedaan!
Jochen zegt
Gewoon een goede bedrijfsnaam
marinepower zegt
Mannelijke vorm van Evita.
tipgeverp zegt
Imposante levering, mooi in beeld gebracht in deze video:
https://youtu.be/G_AJpAXzY5g
dare2think zegt
@tipgeverp: @720s: Het zou mooi zijn als deze video bij dit artikel stond..
olivier420 zegt
Zie je rondom Amsterdam alleen maar toch ? Iets met Schiphol en Taxi…
Ze vallen erg op, ze rijden namelijk als mongolen.
fanboy zegt
@olivier420: Dat ligt niet aan de motorisering
olivier420 zegt
@fanboy: Nee zeker niet want die dingen zijn ook begrensd. Ligt aan de categorie mensen die aan het stuur zit te draaien.
ozzytrk zegt
@olivier420: Ze doen hun best en riskeren hun rijbewijs, om een gezin hun vlucht of afspraak te kunnen halen. Als ik een taxi neem mag ie best als een mongol gaan rijden, waard voor je geld beetje spanning
olivier420 zegt
@ozzytrk: Not sure if this is sarcasm… ??♀️
fanboy zegt
@ozzytrk: Ja ze moeten lief en leed riskeren voor wat? Een beetje spanning en omdat je te laat bent vertrokken?
ozzytrk zegt
@fanboy: Langzaam rijders die twijfelen veroorzaken meer ongelukken en files.
jupke zegt
Ik zie die chauffeurs van Willemsen de Koning hier ook rijden. Allemaal 65 plussers die nog nooit een busje hebben gereden en er ook niet mee om kunnen gaan. De bocht doorrijden kunnen ze niet en fatsoenlijk parkeren ook niet! LEVENSGEVAARLIJK.
dailydriver zegt
@jupke: dit rijdt als elke andere automaat Vito. Je hoort nu alleen een lichte zoemend geluid in het interieur. Voor de rest ia het uiterst stil.
Kvgorp zegt
Wat weegt dat ding volgeladen met 9 mensen er in? Loopt dat niet Nasr de 3500kg grens?
metalmike zegt
@kvgorp: Massa rijklaar 2285kg, maximale massa voertuig 3200kg.
Dutchdriftking zegt
Kijk, dit heeft tenminste nut. Geen bijtellingsvoordeel op luxe hybrides of elektrische voertuigen, maar doelgericht uitstoot bestrijden in de gebieden waar het extra belangrijk is. Nu nog alle brommers weren binnen de milieu zone. Dan kunnen we buiten Utrecht gewoon weer lekker dieselen.
fransananas zegt
Dit maakt mij blij