Verrassing!
Al lange tijd zijn de prijzen van het openbaar vervoer in Nederland torenhoog. Voor het geld van een retourtje Maastricht-Groningen kun je gemakkelijk met het vliegtuig naar Oost-Europa en weer terug. Sterker: het is zelfs goedkoper. Nu blijkt uit cijfers van het Europees statistiekbureau Eurostat dat het Nederlandse openbaar vervoer het duurste is van Europa. Verbazingwekkend.
Het bureau heeft de gemiddelde kosten van openbaar vervoer vastgesteld op een nette 100 euro en Nederland ligt daar met 32 euro extra ruim boven. Daarmee voert Nederland tevens de ranglijst aan van alle 28 EU-landen. In vergelijking met onze zuiderburen is het verschil precies 28 euro – in België is het ov gemiddeld 4 procent duurder. Als vergelijking van de prijzen kwam RTL Nieuws met een berekening op de proppen. Volgens de nieuwszender kost een trajectabonnement tussen Antwerpen en Gent 174 euro per maand. Een vergelijkbare trajectkaart tussen Amsterdam en Den Haag kost hier 371 euro per maand.
De tweede en derde plaats gaan respectievelijk naar Denemarken en het Verenigd Koninkrijk. Finland en Duitsland completeren de top vijf. Onder het Europese gemiddelde vinden we niet alleen landen in het oosten van Europa, maar ook landen aan de Middellandse Zee, zoals bijvoorbeeld Spanje en Italië.
Luxemburg zit eveneens ruim onder het gemiddelde en dit land gaat binnenkort nog veel verder zakken op de ranglijst, want vanaf 2020 wordt openbaar vervoer daar zelfs helemaal gratis. Hoewel dit als een aantrekkelijk idee klinkt om ook in Nederland toe te passen, is dit volgens hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, Bert van Wee, geen goed plan. Tegenover de nieuwszender vertelde hij het volgende: “Dat moeten we zeker niet doen. Het zou waarschijnlijk zelfs averechts werken. Treinen zijn op sommige trajecten nu al enorm druk, die zouden dan al helemaal overvol raken. Dan zorg je er juist voor dat mensen eerder de auto pakken.”
Het goedkoper maken van het openbaar vervoer is eveneens niet de beste manier om de situatie te tackelen. Zo zegt van Wee: “Zodra je het OV goedkoper maakt, merk je dat het ook meer gebruikt wordt. Maar het zorgt er niet meteen voor dat mensen vaker de auto laten staan. Vooral de mensen die toch al met het OV reizen gaan dat vaker doen.“
toyotafortuner zegt
Tja… Een half uurtje met de slechtste metro van Nederland (Amstelveen – Amsterdam Centraal) kost vandaag de dag al 3 euro’s… Geen wonder dat we dan t duurste OV van de EU hebben.
vroaaar zegt
@toyotafortuner: wat is er zo slecht aan die metro? Voor een retourtje met die metro, kan je met je auto nog niet eens een uur parkeren in Amsterdam Centrum. Oh en als je binnen dat halfuurtje dezelfde rit wilt maken met je auto, dan moet je via de ring en ben je zo 20 km onderweg, dus brandstofkosten zijn dan ook niet heel veel lager. Dus wat zeik je nou…?
toyotafortuner zegt
@vroaaar: dagelijks tientallen keren een metro die uitvalt, ruimte in dat grafding dat 0 is. De betrouwbaarheid van een Lancia Delta. Ja het is echt geweldig die metro 51 in Amstelveen! Gelukkig krijgt dat stuk ongeluk dit jaar de spuit.
vincente30 zegt
@toyotafortuner: klopt maar daar krijgen we een nog beroerdere busverbinding voor terug. Weet niet of we daar zo enthousiast over moeten zijn
potver7 zegt
@vincente30: dat is maar tijdelijk….
toyotafortuner zegt
@potver7: toch wel ruim een jaar
quinn zegt
@toyotafortuner: de metrolijn die ervoor terugkomt rijdt helaas dan niet meer verder dan WTC en je moet daar dus verplicht overstappen op de 52 (NZ lijn) Die 52 is overigens top, maar jammer is het dus wel dat je niet meer in één en dezelfde tram kan blijven zitten tot CS! Ze hadden de NZ lijn gewoon door moeten trekken naar Amstelveen!!
caprio zegt
@vroaaar: U bent duidelijk niet op de hoogte van de eindeloze pech die deze metro al jaren achtervolgt en heel vaak voor vertragingen of zelfs uitval gezorgd heeft. Technisch gezien een erg slecht product
vroaaar zegt
@caprio: ik sta inderdaad niet de hele dag bij de metro om te zien hoe vaak die uitvalt. Kom ook zelden verder dan station Wibautstraat. Die keren dat ik de 51 heb gepakt helemaal naar Amstelveen, zijn op 1 hand te tellen.
monsieurleloure zegt
@vroaaar: Vorige maand van Heineken Experience naar Amstelveen gereden om 16:00, 50 minuten over gedaan.
donvincenzo zegt
@toyotafortuner: Tja… Volgens Google Maps doe je er met de auto ongeveer even lang over (26 versus 27 minuten) en is het ongeveer 20 km. Volgens de site van het GVB kost deze rit € 2,63, dus circa 13 cent per km. Ook daar kun je met de auto niet tegenop.
lekbak zegt
@donvincenzo: Moet je nagaan. Zelfs midden in de randstad kan het nog maar net uit financieel gezien (met deze brandstofprijzen rijdt mijn vrouw voor <15ct per km). Op het platteland is het ov altijd duurder dan de auto en duurt het 1,5 tot 4 keer zo lang. Als het er al is…
donvincenzo zegt
@lekbak: Kletskoek. Jouw vrouw rijdt niet voor 15 cent per km. Jouw vrouw kan niet rekenen. De kosten van je auto bestaan namelijk niet alleen uit de brandstof. Reken ook even de afschrijving, het onderhoud, de verzekering, de MRB en af en toe wassen mee.
lekbak zegt
@donvincenzo: Afschrijving op een auto van 1200 euro? Onderhoud doe ik zelf, kost geen drol. De belasting en verzekering stelt ook geen reet voor bij een peugeot 206.
Zo heeft ze laatst prachtige lm velgen met goede banden gekocht voor 50 euro. Goed voor zeker 20.000km. Kwart cent per km dus. Goedkoop rijden kan echt hoor. Zelf zit ik ook maar op 20ct, en dat is met een ford focus.
Bij een nieuwe auto schrijf je soms al 50ct per km af het eerste jaar. Maar oud tweedehands rijden kan heel erg goedkoop zijn. En een focus en 206 zijn echt prima comfortabele en prettige auto’s. En tot nu toe best betrouwbaar.
quinn zegt
@lekbak: maar de veiligheid is ronduit bagger van dit soort rijdende schroothopen!!
lekbak zegt
@quinn: Valt reuze mee. Alleen je moet zelf opletten omdat er niet allerlei onzinnige hulpmiddelen zijn. Met name die focus is best een prima veilige auto. Als er eenmaal een botsing is ben je echt beter af dan in een nieuwe a segmenter met elektronische rommel waar je dan niks meer aan hebt.
bmw2coupeeigenaar zegt
@quinn: Gewoon een rolkooi inbouwen
reactief zegt
@lekbak: Aan benzine zit je al op zo’n 12ct de kilometer. Bij 20.000 per jaar aan verzekering, MRB en minimaal onderhoud (200,- p/jr.) bijna 4ct en dan heb je nog afschrijving, al is dat niet heel veel. Dan heb je ook nog af en toe parkeerkosten, een boete, wassen…
Goedkoop kan, maar 15ct de kilometer is wel extreem optimistisch, want één keer grotere kostenpost (wat reeel is op een auto van €1200,-) en er komt meteen flink wat bij.
Daarnaast is de benzine nu ook wel erg goedkoop.
lekbak zegt
@reactief: Actuele brandstofkosten zijn 9.66ct per km. Plus 3,5 voor wat jij net noemde maakt 13,2ct.
De auto is dealer onderhouden, eerste eigenaar en heeft nog geen anderhalve ton ervaring. We hebben dan ook direct vraagprijs betaalt zo goed was de deal. Kunnen we nu zeker nog 1500 voor krijgen, waarschijnlijk meer. Gezien de staat zijn grote kosten onwaarschijnlijk (kan bijna alles zelf en onderdelen zijn lachwekkend goedkoop) en afschrijving hebben we de eerste twee jaar zeker niet. Afgelopen 11 maand voor <15ct gereden. Dit jaar gaan we daar met deze brandstofprijzen waarschijnlijk onder komen, zelfs met een kleine reparatie meer.
Owja, boetes krijgen we bijna niet. Parkeren is in friesland bijna altijd gratis en wassen doen we thuis. Dat zijn echt maar enkele euro's per jaar dus.
reactief zegt
@lekbak: Dan rijdt je vrouw erg zuinig :)
Maar dat doen jullie erg netjes dan. Zeker met zo’n goede deal. Maar representatief is het natuurlijk niet.
Want zo goed als iedereen die in deze prijscategorie rijdt heeft wel afschrijving (al kan het nooit veel zijn) en heeft meer onderhoudskosten met ook nog een grotere kans op eens in de zoveel tijd een grotere reparatie.
Maar nogmaals. Zeer netjes dat jullie voor dit bedrag kunnen rijden! Als ik haar was zou ik op zoek gaan naar een baan ver weg met reiskostenvergoeding á 19ct ;)
lekbak zegt
@reactief: Ze studeert 250km verderop en rijdt met de auto de eerste 20km naar het treinstation. Waarna ze de trein pakt waarmee ze buiten de spits gratis kan reizen dmv een veel te dure abbo (moment van inchecken bepaalt). Zo kan ze studeren tijdens het reizen. En ze wil een baan zo dichtbij als mogelijk, verspilde tijd enzo.
Ze rijdt overigens 1:15 met een benzineprijs van 1,45. Waar we de laatste paar maand meestal onder zitten (vol gooien als je langs een goedkope pomp komt ipv als de tank leeg is). Ze rijdt ook zeker niet sloom maar blijkbaar is een 206 best zuinig.
dutchneon zegt
@reactief: jij snapt het niet…. als je zelf sleutelt aan een 206 zijn er geen grote kostenposten mogelijk! voor 120 euro haal je een tweedehands 1.4blokje en die zit er in een avondje doorhalen in….. draagarmen kun je nieuwe rubbertjes van 9 euro ps in persen. Laat je geen lulkoek aanpraten door de mensen die alleen bij een garage met garantie of nieuw durven kopen. Als je je handen vies durft te maken kun jij ook goedkoop rijden!
reactief zegt
@dutchneon: Jij snapt het niet?
Sorry hoor, maar tuurlijk kan het zoals jij zegt. Maar representatief is het niet.
dutchneon zegt
@reactief: dat zegt meer over de creativiteit en luiheid van de automobilisten van tegenwoordig…. er zijn tal van auto’s waar je voordelig mee kunt rijden. Ook een Clio, starlet, of elke willekeurige auto van max 3000 euro kun je op deze manier bijna gratis rijden…. but ‘you need to wrench everyday’. :D
lincoln zegt
@toyotafortuner:
Schijntje ..
De Fyra koste 772 miljoen ..
Leverde een hoop ambtenaren dan wel weer gouden handdrukken en wachtgeld op ..
Rendabel stukje corruptie dus ..
dirkv zegt
@lincoln: Een Italiaanse bromfiets fabrikant een hogesnelheidstrein laten maken…
donvincenzo zegt
@dirkv: De Duitse ICE wordt gebouwd door een fabrikant van broodroosters (Siemens).
dirkv zegt
@donvincenzo: Haha, klopt.
Verschil is dat de ICE het wel goed doet, net als de hogesnelheidstreinen van Frankrijk, Zuid-Korea en Japan. Maar wij doen het weer netjes met een aanbesteding en kopen een prul uit Italië.
hummer95 zegt
@dirkv: De Duitse en Franse hogesnelheidslijnen hadden in het begin ook echt wel hun kinderziektes. Alleen wij gingen weer helemaal over de zeik en hebben dat ding binnen een maand de nek omgedraaid.
dawwg zegt
@donvincenzo: Siemens ontwierp ook kerncentrales tot 2011, de technische kennis zat dus wel snor…
singer911 zegt
@toyotafortuner: metro 51 is nou precies hoe ik mij voorstel hoe een metro er ergens in Oost-Europa in de Sovjet tijd er uit zou hebben gezien. Bagger.
potver7 zegt
@singer911: het ding is ook al 30 jaar oud hè, in de jaren 80 was het best een modern ogend ding. Oost-europese metro’s in de Sovjet-tijd waren grijs, tochtig en rammelden aan alle kanten. En de binnenverlichting was sluitpost. Had ik al gezegd dat ze grijs waren? Daarbij vergeleken is de Amstelveenlijn degelijk, strak en kleurrijk.
simonvb zegt
@toyotafortuner: #studentenOV
ghost zegt
Maar wel allemaal milieubewust want elektrisch, dus de boomknuffelaars in de politiek zullen altijd in hun handen blijven wrijven van vreugde en de auto zal de zondebok blijven, ook al is dat een beter alternatief imo.
pomoek zegt
@ghost: wat heeft dit met het onderwerp te maken?
RiKe zegt
@pomoek: dat het op papier er heel mooi uit ziet voor de boomknuffelaars, maar in de realiteit (waar zij zich niet in bevinden) totaal het tegenovergestelde is omdat juist iedereen wel met de auto gaat.
mashell zegt
@rike: de hoogleraar zegt dat mensen die nu met de auto gaan de trein al te vol vinden en dan niet gaan overstappen en de mensen die nu de trein wel gezellig vinden bij gratis openbaar vervoer gewoon vaker met de trein gaan. Dus de vraag is waarom sleep je de boomknuffelaar erbij?
pomoek zegt
@rike: Waarom zouden boomknuffelaars het geen probleem vinden dat het OV zo duur is? Een goedkoop OV zou juist voor deze groep een uitkomst zijn. Of denk jij dat alle boomknuffelaars grootaandeelhouder bij Shell zijn?
donvincenzo zegt
@ghost: Het is lang niet allemaal elektrisch. In dit onderzoek gaat het om: “passenger transport by railway, by road, by air, by sea and inland waterway and other purchased transport services”.
Het gaat dus niet alleen om tram, metro en trein (volgens mij op sommige trajecten nog steeds op diesel). Het gaat natuurlijk ook om de bus, maar daarnaast gaat het bijv. ook om veerpontjes, ferry’s, taxi’s e.d. Zelf personenvervoer ‘by air’ is inbegrepen.
Het zou interessant zijn hoe zwaar elk van die categorieën meetelt in het uiteindelijke getal, maar dat kan ik niet direct terugvinden.
reactief zegt
Een retourtje kan je eigenlijk altijd in de actie bij Hema / Blokker / Ah etc etc krijgen voor ongeveer €20,-
Ongeveer net zo duur als de soms belachelijk goedkope vliegtickets.
De drukte in de trein en op de weg kan beter bestreden worden door reiskostenvergoeding af te schaffen.
Of misschien maximaal 1 jaar te gebruiken bij een nieuwe baan. Dan heb je een jaar de tijd om dichter bij je werk te gaan wonen.
Het gaat natuurlijk nergens over dat de ene ambtenaar* in Utrecht werkt en in Rotterdam woont, terwijl de andere ambtenaar* dat andersom doet.
* of elk ander beroep, maar bij ambtenaren helemaal slecht, naar mijn mening moet je in de buurt zelf wonen om je publieke functie echt goed uit te voeren.
towi1989 zegt
@reactief: En die retourtjes zijn meestal niet eens geldig in de spits, dus is alleen iets voor dagtouristen en niet de gebruiken voor het dagelijkse woon-werk vervoer.
De huizenprijzen in de steden rijzen de pan uit, waardoor dichtbij wonen ook geen optie is. Laat bedrijven zich dan maar meer uitspreiden over het land. Daarnaast ook aub de overdrachtsbelasting etc verlagen als je iedere keer moet verhuizen als je van werk wisselt.
reactief zegt
@towi1989: Klopt. Voor de forens geen optie. Maar die betaald ook niet de volle mep indien abbo.
En als die werkgevers in de randstad geen personeel meer krijgen, dan gaan ze vanzelf weer spreiden. Gebeurd nu trouwens al. Grote bedrijven vinden personeelsmogelijkheden in de regio belangrijker dan grondprijs als ze een nieuwe locatie zoeken.
De overdrachtsbelasting is al flink verlaagd van 6% naar 2%. Lijkt me prima zo.
In plaats van de reiskostenvergoeding zou wel een belastingvrije verhuisvergoeding kunnen staan. Misschien is dat wel een prima oplossing.
lekbak zegt
@reactief: Overdrachtsbelasting is sowieso diefstal. Je betaalt belasting voor een tweedehands product wat van particulier naar particulier gaat. Ze kunnen er beter een vast bedrag van maken om de administratie van te betalen, zou met 150 euro meer dan kostendekkend moeten zijn.
lacker zegt
@towi1989: “Laat bedrijven zich dan maar meer uitspreiden over het land”. Dit is precies het probleem! Omdat al die bedrijven op een kluitje zitten in de Randstad en Brabant, woont het grootste gedeelte van de Nederlanders in de Randstad en Brabant. Man, heel Flevoland is leeg. Lekker centraal. Ooit drooggelegd om de woningnood te voorkomen. Ik begrijp niet, dat daar niets mee gedaan wordt.
maferick74 zegt
@lacker: nee nee nee, jullie blijven mooi daar. Ik zit niet te wachten op drukte hier, blijf maar lekker in de ranstad
lacker zegt
@maferick74: maar wel al die buren van je richting te Randstad laten gaan, zodat ze er daar mee zitten.
Hoezo moeten er binnen 1 jaar 10.000 mensen bijkomen in Amsterdam. Dat is heel Blaricum of 3x Ameland.
Nog wat meer cijfers:
https://www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/01/bevolkingsgroei-in-2018-vooral-in-de-randstad
Boomer zegt
@reactief: Ohja hoe zie je dat voor je dan voor mensen die geen vaste werkplek hebben (projectbasis), freelancers en bedrijven met meerede vestigingen.
Die tijd die beschrijft was 50 jaar terug. Ik ga echt niet mijn perfecte huis opgeven voor mijn perfecte baan en vice versa. De overheid dient gewoon haar infrastructuur op orde te hebben!
reactief zegt
@airc: Je hoeft je perfecte baan niet op te geven, alsmede je perfecte huis. Maar als jij dus kiest voor reizen, betaal je dat toch gewoon zonder de belastvrije reiskostenvergoeding.
reactief zegt
@airc: De doelgroep die je noemt krijgt trouwens een leasebak. Dus daar gaat geen reiskosten vergoeding vallen.
En ik vind het juist niet van deze tijd dat je van belasting vrijgesteld wordt terwijl er ruimte in de trein en op de weg tekort is, waar ook nog eens enorm in geinvesteerd wordt om die reden.
sabrerator zegt
@reactief:
Niet altijd. Ik mag kiezen tussen leasebak en kilometervergoeding.
reactief zegt
@sabrerator: Maar als het afgeschaft zou worden kun je niet meer kiezen en neem je lease (neem ik aan).
Ik kan moeilijk alle uitzonderingen etc etc etc opnoemen in zo’n klein betoogje over een idee. Maar vooralsnog lijkt het mij best een goed idee…
lekbak zegt
@airc: Zo denken werkt niet. Het kan gewoon niet, nederland is te dicht bevolkt om zo te leven. Daarbij is het ook nog eens slecht voor de portemonnee en voor de wereld…
lebeaunl zegt
@reactief: gelukkig staat de woningmarkt dat ook echt toe..
reactief zegt
@lebeaunl: Waarom niet?
ramshoek zegt
@reactief:
Je haalt ambtenaren aan maar daarmee benoem je wel meteen een speciale groep.
Ambtelijke instanties vestigen zich meestal nabij stadscentra / het station. Locaties die duur zijn qua grond (ach ja, de belastingbetaler pikt het bonnetje wel op) en slecht bereikbaar met de auto (om over parkeren nog maar te zwijgen). Maar wel locaties met goeie OV faciliteiten. Overheidsinstanties bieden hun medewerkers veelal een royale OV-kaart vergoeding een goeie Fiets-van-de-zaak regeling en als het niet anders kan gewoon een kilometervergoeding.
Particuliere bedrijven vestigen zich veelal op industrie terreinen / kantorencomplexen waar de vierkante meter prijzen nog enigszins acceptabel zijn en er nog wat ruimte is voor het rijdend blik van gasten (overheidsinstanties hebben daar veelal defaecatie aan). Op een mooie zichtlocatie, maar wel ver van het centrum. Locaties waar de OV faciliteiten Kwalitatief (en Kwantitatief) Uitermate Teleurstellend zijn. Mensen die daar werken – en dat zijn er nogal wat – kun je niet zomaar hun reiskostenvergoeding afpakken. Da’s mijns inziens wel heel simplistisch gedacht.
reactief zegt
@ramshoek: Ik geef juist aan dat het voor zowel trein als auto’s zou moeten gelden.
Ik vind het raar dat de weg ingenomen wordt doordat mensen steeds verder van hun werk gaan wonen. Dat komt mede doordat veel zoiets hebben van ‘ik krijg het toch vergoed’. Daardoor steeds verder werk zoeken. Prima als je dat wilt, maar betaal het zelf want het kost geld. Geld doordat je er geen belasting over betaald en geld door de kosten van onnodige file.
Ineens afschaffen is trouwens nooit goed. Maar afschaffen in stappen in een tien jaar ofzo lijkt me prima. Tegenwoordig werkt toch niemand zo lang voor dezelfde baas en kan je er dus rekening mee houden.
TSAARno zegt
@reactief: Hoe kom je er bij dat dat vergoed word? Niet veel mensen krijgen meer dan €0.19 de kilometer, ik weet niet wat voor een auto jij rijd, maar een gangbare auto van Jantje-modaal rijd bij lange na niet voor dat bedrag.
Het OV word door mijn werkgever volledig vergoed, en mag die reistijd (niet auto reistijd) als werktijd zien. Woon slechts 40 kilometer van de zaak, in de randstad. Als het OV ook maar enigszins een alternatief was zou ik en met mij velen echt wel het OV gebruiken…
Ik verwacht dat met het OV naar mijn werk gaan, mij persoonlijk zeker een €1000 per jaar zou schelen..
reactief zegt
@tsaarno: 0,19ct per kilometer is netto toch bijna zo’n €300,- per maand (bij 40km enkel). Dat is een fors bedrag, genoeg voor velen om toch te kiezen voor een baan die niet ‘maar’ 40km van huis ligt.
herbert zegt
Tja autorijden ook, jan modaal wordt keihard genaaid, straks met de EV subsidies helemaal, de ondernemers en de welgestelden profiteren maximaal.
2wheeler zegt
@herbert: worden bezitters van fossiele brandstof auto’s genaaid omdat EV rijders subsidie krijgen? Huh? Verder vind ik de kritiek op ondernemers niet terecht, als eindverantwoordelijke loop je erg veel risico en zorg je voor werkgelegenheid, juist voor deze groep mensen mag best wat steun vanuit de regering komen.
martin_reinders zegt
@2wheeler: Uhhmm ja. Ten eerste is de subsudie pas geldig vanaf een auto van 40.000 euro. Wie kan dat zo 123 betalen….. Ten 2e worden dde accijnzen op brandstof verhoogd om de Subsidie voor de EV’s te betalen.
Nu jij weer….
2wheeler zegt
@martin_reinders: haha, “nu jij weer”. Altijd leuk om een gesprek te voeren met een 12-jarige. Dat de opbrengsten naar het verduurzamen van het wagenpark gaan is te hopen ja, zodoende zal de vraag naar EV’s toenemen omdat het aantrekkelijker wordt er één aan te schaffen. Een stijgende vraag zorgt voor een groter aanbod waardoor EV’s goedkoper worden. Maar goed, dit is basistheorie marktwerking. Als je dit ziet als “keihard genaaid worden” heb je gelijk ja. Weet wel dat je zonder die subsidies helemaal nergens komt en ontwikkelingen alleen maar afremt.
gewoondirk zegt
@2wheeler: Volgens mij geldt de volledige subsidie van zesduizend euro juist voor auto’s tot 40k en dan wel bij particuliere aanschaf, bij zakelijke aanschaf is dit slechts 3430 euro. Daarboven wordt de subsidie stapsgewijs minder en boven de, naar ik meen, 65k krijg je helemaal geen subsidie meer. Nu jij weer. ;)
gewoondirk zegt
@gewoondirk: @martin_reinders natuurlijk.
2wheeler zegt
@gewoondirk: ik denk dat je gelijk hebt, maar heb me er niet genoeg in verdiept om het te bevestigen! Sowieso is de bijtelling omhoog geschroefd voor EV’s boven de 50K dus daar zal ook geen subsidie op rusten. Prima wat mij betreft. Wil je een EV: krijg je steun, heeft iedereen baat bij. Wil je een hele dikke EV? Mag je zelf een groot gedeelte van de kosten dragen.
herbert zegt
@2wheeler: Die steun is er al genoeg met diverse aftrekposten.
towi1989 zegt
Nou, die hoogleraar mag wat mij betreft zelf de schoolbanken weer in. Als de treinen overvol raken en mensen de auto pakken, dan wordt het dus vanzelf weer minder druk in de trein.
De trein is op dit moment alleen een alternatief als je normaal alleen in de auto zou zitten, en met de trein direct van start tot eindbestemming kunt komen (dus niet nog van en naar het station toe reizen). Ik zou het toch echt als alternatief willen beschouwen als de prijs 20-25% lager zou zijn.
Loek zegt
Vat wel mee toch, ik betaal helemaal niks…
pomoek zegt
Als ik niet alleen reis is mijn auto een goedkoper alternatief dan de trein. Dat is natuurlijk absurd. Wordt het niet eens tijd dat de we privatisering van de spoorwegen terug gaan draaien en dat we het reizen met de trein goedkoper gaan maken?
duckmefaddy zegt
*trekt geel hesje aan*
rutgerg zegt
Maar waarom staat dit op autoblog? Omdat er 2 keer het woordje auto in de tekst staat?
mashell zegt
@rutgerg: om een platform te beiden om te zeuren en te klagen.
qubus zegt
Doet me denken aan die 2 vriendinnen die beide in de UK wonen, maar het was goedkoper om te vliegen naar Madrid dan het openbaar vervoer te gebruiken.
*Deze was het: https://www.dailymail.co.uk/news/article-4116836/Two-friends-living-Newcastle-Birmingham-met-Malaga-cheaper-fly-SPAIN-getting-train-other.html
vroaaar zegt
@qubus: dan moeten ze wel naar het vliegveld lopen, anders klopt de vergelijking al niet meer…
unknown234 zegt
@vroaaar: Als je ziet wat ze daarnaast kwijt zijn, dan lig je toch dubbel? Staat totaal niet in verhouding. Ineens zit je in de zon voor een duppie.
Vorig jaar had ik een retourtje a €40 Malaga. Dit jaar was iets duurder, twintig hele euro’s meer ivm andere vliegtijden/maatschappij. Het is sowieso raar als je er over nadenkt. Een vliegtuig stoot gigantisch veel uit, maar betaal je er voor? Nee.
dappers zegt
Ben benieuwd hoe ze dit berekeken, hier in de UK is het OV in de echte wereld stukken duurder dan in NL, met luidruchtige treinen die overvol zijn. Enkeltje vliegveld buiten londen vanuit centrum londen ben je vrij gauw 20 euro voor kwijt.
Het is meer een soort easyjet; alleen te betalen als je 6 maanden van te voren een kaartje koopt, buiten de spits die voor 1 reis geldig is en je alles kwijt bent als je 3 min te laat komt.
kniesoor zegt
Mooi ! Dat betekent, dat de gebruiker – de treinreizigerT dus – in NL een realistischer aandeel van de werkelijke kosten betaalt dan elders. Lijkt me niet meer dan fair.
lekkaah zegt
@amghans: true. Ben zelf jarenlang met de trein woon-werk gegaan en ben dol- en dolgelukkig nu ik eraf ben. Om überhaupt kans op een zitplaats te maken ben je gedwongen een 1e klas abonnement af te sluiten. Dat is helemaal peperduur maar je kans op een zitplaats is elke dag (zowel heen als terug) van 10% naar 50% gestegen. Sinds de OV chipkaart is ingevoerd echter, wordt er al helemaal niet meer gecontroleerd wat dus betekent dat ook de 1e klas vol zit met zwartrijders. Eigenlijk ben je dus dom dat je betaalt. Ik denk dat ik in 10 jaar tijd misschien gemiddeld 8x per jaar ben gecontroleerd (randstad)
Afgezien daarvan vertrappen en duwen mensen elkaar voor een plek, elke dag weer. Verschrikkelijk
kniesoor zegt
@lekkaah: ik hoor van collegae, die forenzen inderdaad ook met een zekere regelmaat horrorverhalen over m.n. de trein (overvol, nogal eens uitval). Desondanks houden ze wel vol, elke dag met de auto in de file staan is in hun ogen een slecht(er) alternatief.
Zelf maak ik met regelmaat gebruik van het stads-OV. Blijf daarbij binnen de stadsgrenzen van de Parel aan de Maas. Bevalt prima, qua kosten plusminus gelijk aan de brandstofkosten als ik met de oto ga. Maak verder een paar keer per jaar gebruik van de trein om naar evenementen te gaan als die in een grote stad zijn. Dat gaat per definitie buiten de spits om en daarvoor zijn heel aantrekkelijk geprijsde retourtjes te koop. Treinen zijn dan vaak dun bezet, dus altijd een zitplaats. Dan laat ik de oto graag staan, ook omdat het geëmmer met parkeren op bestemming voorkómt.
lekkaah zegt
@amghans: klopt, buiten de spits is het ideaal
thomasthomas zegt
In Luxemburg is het gratis. Kan hier ook maar ja wij betalen liever veel.
Boomer zegt
@thomasthomas: Ik zit er niet op te wachten dat het OV van mijn belastingscenten gratis wordt. Ik heb liever meer en bredere wegen voor dat geld.
granlusso zegt
@thomasthomas: Ander land met minder inwoners. Moeilijk vergelijkbaar omdat het beleid er jarenlang op is aangepast. Het kan hier zeker, maar dan gaat dat ten koste van andere overheidsposten of we gaan meer belasting betalen.
henrie zegt
@granlusso: Precies. Iedere politicus die iets “gratis” belooft (of uitvoert, zoals in Luxemburg kennelijk) moet je wantrouwen. Want “gratis” bestaat niet. Het geld komt gewoon ergens anders vandaan. In dit geval van de rijksoverheid, en dus van de belastingen. Gevalletje vestzak/broekzak…
frank2b zegt
@thomasthomas: Luxemburg is zo klein dat de trein niet eens hoeft te rijden.
potver7 zegt
@thomasthomas: wie betaalt het OV in Luxemburg dan? O, de Luxemburgers… Dus nee, het OV is er niet gratis, iedereen betaalt eraan mee. En je mag er zonder meerkosten gebruik van maken.
kicknl zegt
De prijs is voor mij wel degelijk een reden om de trein niet te pakken. Onlangs met mn zoon naar Utrecht gereden met trein (want ook wel eens leuk en parkeren is ook niet goedkoop). Totaal 38 euro kwijt. Dat was ik niet kwijt geweest aan benzine en parkeren; volgende keer maar weer de auto dusss.
pomoek zegt
@kicknl: Zodra je met z’n tweeën gaat reizen is de auto bijna onmiddellijk goedkoper. Vergis je overigens niet in de parkeerkosten van de stad Utrecht ;-).
karhengst zegt
@pomoek: Dan doe je het laatste stukje vanaf het P&R met de tram voor 5€, kan je tevens met 5 man binnen de stad op reizen. Ideale oplossing.
pomoek zegt
@karhengst: klopt, is een mooie oplossing!
vroaaar zegt
Lekker selectief geciteerd uit het RTL artikel. Even een paar ander citaten om alle s in perspectief te zetten:
“Vervoersdiensten zijn in Nederland 35 procent duurder dan gemiddeld in de Europese Unie, blijkt uit de cijfers van Eurostat. Naast het OV vallen ook taxi’s en vliegtickets onder deze categorie.”
Het gaat dus niet slechts over OV…
“Volgens Bert van Wee, hoogleraar Transportbeleid aan de TU Delft, komen de prijsverschillen tussen landen vooral door de mate waarin het openbaar vervoer gesubsidieerd wordt door de overheid.”
De OV-gebruiker betaalt in NL dus meer in plaats van de overheid (van onze belastingcenten)… dat is dus eerlijker t.o.v. autogebruikers!
“In Nederland krijgen we ook waar voor ons geld, vindt Van Wee. “De kwaliteit van het Nederlandse OV is beter dan in veel andere landen.””
Conclusie: god OV voor een eerlijke prijs. Dat is toch precies zoals het zou moeten zijn?
duckmefaddy zegt
@vroaaar: *trekt gele hesje maar weer uit*
2wheeler zegt
@duckmefaddy: jij bent dit jaar lekker begonnen met je comments?
granlusso zegt
Het is inderdaad duur hier, maar ik vind de faciliteiten ook prima. Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar we hadden een tijd lang qua m2 de hoogste spoordichtheid ter wereld. Daarnaast hebben we prachtige stations v.v. allerlei moderne faciliteiten.
Ik vind dat persoonlijk wel belangrijk. Ik krijg nog altijd een glimlach op mijn gezicht als ik op Rotterdam Centraal of Utrecht Centraal loop. En als ik zie wat een mooi project ze nu weer aan het maken zijn op station Driebergen-Zeist, kan ik daar alleen maar blij van worden. Laat mij maar wat meer betalen dan in andere landen, interesseert me vrij weinig eerlijk gezegd.
henrie zegt
@granlusso: Station Arnhem Centraal is ook mooi geworden. Heeft “even” geduurd, maar dan heb je ook wat…
De andere kant van het spectrum is dan wel station Almelo Centraal. Alsof je ergens in het oostblok van de jaren 80 bent beland, wat een treurigheid…
granlusso zegt
@henrie: Arnhem is ook mooi geworden inderdaad, voor mijn gevoel heeft dat wel 8 jaar geduurd ofzo, haha.
Almelo ken ik echter weer niet
lincoln zegt
Koop een Fyra ..
henk_he zegt
@lincoln: je hoeft die grap maar 1 keer te maken hoor
henrie zegt
@ikschrijfookoverautos: “Voor het geld van een retourtje Maastricht-Groningen kun je gemakkelijk met het vliegtuig naar Oost-Europa en weer terug. Sterker: het is zelfs goedkoper.”
Je zegt het alsof dat een goede zaak is… Het is belachelijk dat vliegen zo goedkoop is. Je betaalt in het (Nederlandse) OV tenminste een prijs die op de werkelijke kosten gebaseerd is, terwijl daar in het vliegverkeer, zeker bij de “prijspakkers”, totaal geen sprake van is. Het zou verboden moeten worden…
potver7 zegt
@henrie: Toch maken die budget-maatschappijen ook gewoon winst hoor, dus de prijs van het gemiddelde vliegticket is echt wrl gebaseerd op reële kosten. Alleen kunnen vliegmaatschappijen veel meer prijsdifferentiatie toepassen, zodat de goedkoopste tickets inderdaad eigenlijk onder de kostprijs verkocht worden. Dat retourtje Maastricht-Groningen kun je altijd doen (gewoon in- en uitchecken bij de poortjes), dat retourtje Oost-Europa kun je voor het laagste tarief maar beperkt krijgen. Als je pech hebt betaal je 3, 4, 6, 10 keer zoveel.
MJB zegt
Duurste van de EU, niet Europa. Dat is wel even een belangrijk verschil hier.
Nederland heeft van al die landen het meest betrouwbare en drukst bereden netwerk. Ik weet dat het altijd leuk is om te zeiken op de NS, Prorail en de nodige vertragingen, maar vergeleken met die andere landen presteren ze het best van iedereen. Alleen Zwitserland (en Japan, maar da’s buiten Europa) is vergelijkbaar qua spoordrukte en betrouwbaarheid, en uitgerekend daarvan zijn geen prijzen opgenomen in deze vergelijking.
pomoek zegt
Niets is lekkerder dan te reizen met een auto. Daarom zitten we ook op autoblog, we vinden dat nu eenmaal leuk. Maar het verbaast mij een beetje dat er bij sommigen autobloggers last hebben van een soort spoorwegenhaat. Het zijn 2 vervoerssystemen die, als de ander niet zou bestaan, onmiddellijk onbruikbaar zouden worden. Zonder auto’s zitten de treinen overvol en zonder de treinen heb je direct files van 100-en kilometers. Ik maak ook regelmatig gebruik van de trein als dat beter uitkomt dan met de auto te gaan. In deze borreltijd ben ik erg blij met die geelblauwe jongens.
2wheeler zegt
@pomoek: het is een kenmerk van autoliefhebbers om vooral veel te haten heb ik gemerkt. Ik noem een OV, EV’s, motorrijders, fietsers etc. Hoop negativiteit in ieder geval…
E34M5Touring zegt
@2wheeler:
OV: Geen haat, gebuik het nooit want ik vind het verschrikkelijk maar als een ander het prima vind, more power to them.
EV: Geen haat, zeker niet tegen het voertuig zelf (beetje etterbakken daargelaten) Wel een grondige afkeer tegen veel EV bestuurders. Niet om de voertuigkeuze, meer om het neerbuigende toontje en hypocrisie. Ik ken aardig wat gasten die een paar jaar geleden nog een M550d oid. de sporen gaven op elk mogelijk moment en nu een Tesla oid rijden. Geven geen fuck om het milieu, echt niet. Maar doen ineens net alsof ze jaarlijks een paar maanden op de Rainbow Warrior staan te vechten tegen walvis jagers… En als je dan geen EV neemt omdat het nog niet toereikend is voor jouw wensen,, staan ze je aan te kijken alsof je net een baby zeehond hebt neergeknuppeld. Want je wilt je niet aanpassen en denkt alleen maar in problemen etc etc. Dat staat me soms wel een beetje tegen.
Motorrijders: Geen haat, wel vermoeiend soms. Want veel van hen zeiken op automobilisten, we zijn zo kwetsbaar. Klopt, heb ik aan den lijve mogen ondervinden. Maar stel je dan ook zo op. En klap niet met 80km/h door een file, ga niet als een idioot lopen douwen etc. Ik rij behoorlijke km’s en kom zat van die Kamikaze piloten tegen, die verpesten het voor de rest.
Fietsers: Ja ok, daar heb ik wel een teringhekel aan. Omdat fietsen tegenwoordig met een vrijwaring voor verantwoordelijkheid lijkt te komen. Zij fietsen daar, en wat ze ook doen, je moet er als automobilist maar op anticiperen etc. Append, doppen in de oren en met een totale schijt aan alle regels.
Geldt dit in alle gevallen voor de hele groep, tuurlijk niet. Maar in mijn ervaring zijn het er wel erg veel aan het worden.
Doe ik of een ander het altijd goed? Tuurlijk niet, maar ik kan me in een aantal gevallen de frustratie goed voorstellen.
2wheeler zegt
@E34M5Touring: ohh ik ook zeker hoor! Je hebt gelijk, sommige mafklappers halen toeren uit op de motor waar ik me echt voor zou schamen. Idem met de wielrenners. Een enkeling zal momenteel een EV rijden vanwege het milieu, de rest doet het voor het geld. Wat uiteraard prima is, hele volksstammen rijden diesel omdat het goedkoper is/was. Al met al kunnen we elkaar de hand schudden, want waar we eigenlijk een hekel aan hebben zijn hypocrieten, suïcidalen op tweewielers. Het vakt me echter op dat AB steeds vaker wordt gebruikt als platform om gal te spuwen, dat haalt de fun een beetje weg.
E34M5Touring zegt
@2wheeler: Mee eens. Jammer idd.
potver7 zegt
@2wheeler: Het probleem bij fietsers is de totale afwezigheid van handhaving, je moet het wel heel bont maken (en de pech hebben erop betrapt te worden) om staande gehouden te worden. En de 19e-eeuwse wetgeving rond fietsen helpt ook niet echt trouwens.
kniesoor zegt
@e34m5touring: qua ‘EV’ : ernstig mee eens !
jarnobakker zegt
Nederland is de duurste in Europa met alles lijkt het wel qua vervoer. Volgens mij willen ze dat we ons niet verplaatsen.
sanderp zegt
@jarnobakker: Fiets is pittig goedkoop
Calimero zegt
Het verbaasd mij niets dat het OV in Nederland binnen de EU weer eens het duurst is.
Dan te bedenken dat er nog steeds genoeg/teveel plaatsen in Nederland zijn waar door de week na 19u geen openbaar vervoer meer is en zelfs in het weekend helemaal niet. Hoezo verplicht je mensen om met de auto te reizen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@milan0: Waar dan?
frank2b zegt
@bmw2coupeeigenaar: Staphorst bijvoorbeeld. Na 10 uur stopt de trein daar niet.
Voor 10 uur ook niet….
Calimero zegt
@bmw2coupeeigenaar: Buiten de randstad (en ook daar misschien wel) is het geen vreemd verschijnsel.
Als ik geen auto zou rijden dan zou ik in de avonduren en weekenden niet op mijn werk kunnen komen.
Enig alternatief is dan 25 km heen en datzelfde weer terg fietsen. Voor mij is dat op zich nog te doen maar ik kijk ook naar de mensen die in dergelijke plaatsen wonen en geen rijbewijs hebben of zich bv wat minder makkelijk kunnen verplaatsen ( Daaronder vallen genoeg doelgroepen)
henrie zegt
@milan0: Als je graag overal in Nederland OV wil, ook in elke uithoek, ook tot ’s avonds laat, ook ’s morgens vroeg, dan kan dat natuurlijk best! Wordt het alleen wel nóg een stuk duurder. Want treinen/bussen naar die uithoeken laten rijden, is natuurlijk niet rendabel, dus daar moet geld bij. En dat geld moeten de reizigers op andere (wél rendabele) trajecten gaan ophoesten. Tel uit je winst…
potver7 zegt
@milan0: Je zou daar dan even de gemiddelde overheidssubsidie per ov-reizigerskilometer tegenover mieten zetten. Eens kijken of ons OV dan nog steeds het duurst is. Dan te bedenken dat er in Frankrijk gebieden zijn waar maar één of twee keer per dag een trein komt. Ondertussen moet die infrastructuur wel onderhouden worden.
bmw2coupeeigenaar zegt
Wat een gezeur om het OV. Voor het gros van de werkende mensen zou OV goed betaalbaar moeten zijn. Voor werk moet ik welleens in Utrecht zijn. Ga maar eens een dagje parkeren op Hoog Catherijne P5. 36 euro. Dat is pas duur.
Dutchdriftking zegt
Stichting open deur…..
smulders zegt
Voor €134 per maand reis ik eerste klas het hele land door. Woon-werk (90km per dag), weekendjes weg en familiebezoek. Equivalent van 30.000km per jaar. 5 cent per kilometer. Stuk goedkoper dan de auto. En ik ben meer thuis omdat ik in de trein werk.
Daarnaast is autorijden in Nederland gewoon kut. Ik kan genieten van een trackday of een dagje Alpenpassen maar om 23:00 over de A1 van de Achterhoek naar Randstad is drie keer niks. Dan liever in de eerste klas stiltecoupé, stoel in de relaxed stand en een uurtje mijn ogen dicht doen.
In Nederland rij ik geen auto meer. Iedereen is hier compleet opgefokt en gunt elkaar niks. Ik vlieg lekker naar Spanje en huur daar iets leuks met achterwielaandrijving, beetje over de bergen knallen.
kniesoor zegt
@smulders: vind je het erg als ik die 134 Euri per maand voor 1e klasse niet erg geloofwaardig vind klinken ? Een collega forenst dezelfde afstand (ca. 90 km enkele reis) ook elke werkdag 1e klasse in de spits en is daarvoor (NS abbo) een dikke 5K Euri per jaar kwijt als ik me niet vergis.
smulders zegt
@amghans: De reden dat je collega 5k+ kwijt is en ik 1,6k is omdat hij samen met alle schaapjes om 08:00 instapt en ik relaxed om 08:59 instap met mijn Dalvrij kaart. Je begint iets later, bent iets later thuis maar met het verschil kan ik ontspannen op vakantie.
kniesoor zegt
@smulders: ah, op die fiets.
p.s.: maak je geen zorgen, mijn collega kan zich uitstekend ontspannen. Zonder op voor hem onbruikbare tijden te hoeven reizen om daarvoor het geld bij elkaar te sprokkelen.
ff40 zegt
Haha en het slechtste!!
100 jaar terug zodra ze wisten dat Nederland immigratieland vol moest worden hadden we een dekkend metro net moeten maken.
Nu kan het niet meer, onmogelijk en onbetaalbaar.
Elk beetje metropool in de wereld heeft dat wel. We gaan lekker vastlopen mmmmm
cloverleaf zegt
Een beetje nuance is wel op zn plaats. Ik ben wel redelijk te spreken over ons OV. Zeker in vergelijk met andere landen. Het is redelijk punctueel en redelijk schoon en volgens mij
Niet al te duur… blijkt ook uit..
https://www.metronieuws.nl/in-het-nieuws/2019/01/is-de-ns-echt-de-duurste-spoorvervoerder-van-de-eu
hanso zegt
Ik klink misschien zuur en begin dat wellicht onderhand ook wel te worden. Altijd lees ik dat Nederland het duurste is met alles, nooit iets wat hier goedkoop is in vergelijk met andere landen. Waar gaan die extreme hoeveelheden belastinggeld toch naartoe? Want het land holt in mijn beleving achteruit in alles.
Infrastructuur voor auto’s steeds krapper, minder snelheid, meer bochten, meer drempels, meer rotondes, meer stoplichten, meer doorgetrokken strepen, meer trajectcontroles. Energiebelasting gigantisch omhoog, BTW wederom omhoog, BPM als enige land, ziektekosten wederom omhoog, verkeersboetes wederom omhoog. Roken mag vrijwel nergens meer, drankleeftijd omhoog, Uber mag niet, vuurwerk zal straks niet meer mogen, vlees eten ook niet, zwarte piet niet, benzine en diesel auto’s straks niet meer enz. enz. Ik ben serieus benieuwd wie het leven in Nederland erop vooruit vind gaan t.o.v. bijv. 20 jaar geleden?
Ik denk steeds vaker bij mezelf, waarom blijf ik nog in dit saaie platte land met te weinig ruimte, vaak klote weer en alle bovenstaande nadelen. Incl. een maatschappij die steeds minder tolerant en samenhorig wordt. Als ik terug kom van een vakantie en het Nederlandse verkeer ervaar en alle zeikerds weer zie op TV of online over van alles en nog wat denk ik, ooh ja zo vervelend is het in Nederland. Ik ben waarschijnlijk alleen te laf om de daad bij het woord te voegen en mijn biezen te pakken.