De ‘Amerikaanse Max Verstappen’ Rinus Veekay harkt nu al lekkere resultaten binnen in de Indycar Series: de jonge Nederlander eindigde op het podium.
Als je denkt aan Nederlanders in de autosport, zal de naam Max Verstappen snel vallen. In de Formule 1, in ieder geval voor ons Europeanen de hoogste tak van autosport, is dat inderdaad de enige Nederlander. Maar ook in andere series, zoals Le Mans bijvoorbeeld, zijn genoeg Nederlanders te vinden.
Rinus Veekay
En als je even de Grote Oceaan oversteekt, kunnen we sinds recent een naam toevoegen aan dit lijstje. Rinus van Kalmthout is een 20-jarige Nederlander uit Hoofddorp die vroeg erbij was om een racecarrière te volgen. Hij besloot dat te doen in de VS, vandaar dat zijn ‘lastige’ Nederlandse naam veranderde in de bijnaam Rinus Veekay. De volledige loopbaan van de jonge coureur heeft @jaapiyo al eens doorgenomen.
Podium
Dat Veekay potentie heeft, dat was al bekend. Dat zet zich nu om in het eerste mooie resultaat. Op donderdagavond lokale tijd startte een race op de Indianapolis Motor Speedway die sowieso vol met potentie zat voor de Nederlander, want hij harkte een polepositie binnen. Vanaf de voorkant van de grid beginnen hielp waarschijnlijk goed mee aan een derde plek: de eerste keer dat Rinus Veekay namens zijn team Ed Carpenter Racing op het podium verschijnt.
Gevecht
Dat ging niet zonder de nodige spanning. Veekay zat de hele race in gevecht met Colton Herta (Harding Steinbrenner Racing), eveneens 20 jaar. Ondanks meerdere pitstops bleek de hele race een wisseling van de wacht te zijn voor Rinus en zijn leeftijdsgenoot. Regerend kampioen Josef Newgarden (Team Penske) wist echter de twee jongens voorbij te schieten en eindigde op de eerste plaats. Ook moest de tweede plek toegegeven worden aan Alexander Rossi (Andretti Autosport). Veekay eindigde het duel met Herta in principe onderaan op de vierde plek, maar wist ‘met moedige inhaalacties’ uiteindelijk het gevecht der jonge talenten op zijn naam te schrijven. Ondanks dat Veekay zijn pole niet kon overzetten naar een eerste plek, wist hij wel de snelste ronde te pakken.
Tevreden
“Ik ben uiteraard ontzettend blij met dit resultaat, deze prachtige podiumplaats en mijn eerste IndyCar-trofee”. Dat verklaart Rinus Veekay zelf aan de plaatselijke pers na het behalen van een plek op het podium. “Ik moet eerlijk bekennen: ik had er kort voor het einde van de race, toen ik eventjes vijfde lag, niet meer op gerekend.”
Ook is Veekay blij met de vriendelijke concurrentie in de vorm van Colton Herta. Kennelijk proberen ze niet eens elkaar constant te vinden, maar het lukt toch. “We zitten vaak bij elkaar in de buurt, Colton en ik. Ik moet hem nageven dat hij fair de strijd aangaat. We vechten op het scherp van de snede, maar het is altijd eerlijk en ik beleef er veel lol aan.”
De volgende race vindt plaats op zaterdag en Rinus Veekay hoopt op een herhaling van zijn podium. Hij gaat in ieder geval zijn best doen. Wij hebben niks dan lof voor de jonge debutant.
lekkerlinksrijden zegt
Nu nog zijn pitcrew ontwijken en het wordt nog wat
toniominestrone zegt
@lekkerlinksrijden: zijn enige fout in zijn rookie seizoen, petje af voor wat hij presteert.
lekkerlinksrijden zegt
@toniominestrone: ik was ook niet serieus
rhellema zegt
@lekkerlinksrijden: dat maakt de grap nog slechter dan hij al was.
blackeye zegt
Om het even voor de F1 kenners in perspectief te plaatsen. Dit resultaat kan je vergelijken met een P3 in een F1 race voor Alfa Romeo. Echt een top prestatie dus.
Edge zegt
Om het even voor de F1 kenners in perspectief te plaatsen: Dat is dus absoluut niet zo. De Indycar is een totaal andere klasse dan de Formule 1, die van naturen veel competitiever is dan de Formule 1. Ze rijden daar met auto’s die in de basis hetzelfde zijn, waar je enkel wat nuances kunt aanleggen met dingen die je zelf kunt ontwikkelen/afstellen. Indycar is niet een volledige spec-series, maar als je het dan zo nodig met een Europees-geörienteerde autosport wilt vergelijken dan zou je het moeten vergelijken met de podiumplaats van Jack Aitken in de Campos in Formule 2.
kniesoor zegt
@Edge: Ik denk, dat je ‘m verkeerd begrepen hebt. Hij vergelijkt Indycars niet met de F1, maar de mindere kwaliteit van de auto van Veekay t.o.v. de topauto’s in de Indycars met de mindere kwaliteit van een Alfa t.o.v. de topauto’s in de F1.
Edge zegt
@amghans: Ik snap wat hij bedoelt, maar doordat de sporten behoorlijk verschillen qua opzet is het verschil tussen de ECR van Rinus Veekay en bijvoorbeeld de Penske van Newgarden in Indycar bij lange na niet zo groot als het verschil tussen een Mercedes en Alfa Romeo in de Formule 1.
blackeye zegt
@edge: je snapt het niet. Doe eens wat huiswerk en vergelijk het team Ed Carpenter Racing met Andretti Autosport.
ECR 1 team 2 of 3 auto’s in de IndyCars series. 3 coureurs in dienst waarvan 1(Ed) ook de eigenaar is.
AA rijdt met meerdere teams in de IndyCars series. 12 coureurs in de IndyCars. Rijden verder ook in de Indy Lights serie, GT4 America, Formula E, Extreme E, SuperCars championship, FR championship en Indy Pro 2000.
En zo zijn er meer teams die vele malen groter zijn dan ECR. Vergelijking gaat prima op.
Edge zegt
Ik snap het inderdaad niet, want wat heeft het deelnemen in de Indy Lights, GT4 America, Formula E, Extreme E, SuperCars, FR Championship en Indy Pro 2000 er mee maken? Dat Andretti een gigantisch grote onderneming is, is bekend, maar van deelname aan de Formule E gaan die Indycars niet harder, net zoals de dominantie van Mercedes in de Formule 1 niet komt door hun deelname aan de Formule E of het bouwen van AMG GT racewagens.
Indycar en Formule 1 zijn gewoon heel andere sporten. Indycar is in de basis een compleet anders opgezette sport, met veel meer gelijkheid tussen de teams en veel minder vlakken waarop je je als grote partij van de kleintjes kunt onderscheiden. Dat maakt het mogelijk voor een klein team als ECR om mee te doen met te grote jongens als het een keer lukt om een perfecte race te rijden en het goed valt qua setup, strategie, pitstops en de coureur een dijk van een race rijdt. Wat Rinus liet zien deden hij en zijn team gewoon op eigen kracht, en was volledig hun verdienste.
Dat zou Kimi Raikkonen of Antonio Giovinazzi in de Alfa Romeo nooit kunnen doen. Daarvoor zijn de verschillen tussen de auto’s in de Formule 1 veel te groot. Zelfs als een van de Alfa Romeo’s een perfecte race rijdt, met de perfecte setup, strategie en foutloze pitstops eindigen die auto’s niet veel hoger dan plek 15-16. Voor alles beter dan dat moeten zij hopen open DNFs, straffen of andere ongeregeldheden waardoor ze een plekje naar voren kunnen kunnen schuiven. Voor een podiumplek moet realistisch gezien gewoon de hele top 10 een DNF noteren én Alfa Romeo een perfecte race rijden.
En daarom gaat de vergelijking ook mank, want door te stellen dat Veekay op P3 vergelijkbaar is met een Alfa Romeo op P3 doe je Veekay en ECR echt veel tekort.
alassad zegt
@dees: ja idd lol! Jumbo, la place, basic fit etc… staan die echt op zn Amerikaanse overall?
terazino zegt
Keurig, keurig. Mooi resultaat.