En daar zijn we ze dankbaar voor.
Sommige dingen kunnen je meer dwars zitten dan andere dingen. Bij autoliefhebbers treden deze vreemde vormen van OCD ernstiger en heftiger op. Zo moet @Jaapiyo echt in toom gehouden worden als een auto te veel front-overhang heeft of een klein zijruitje achter. Het maakt de jongeman helemaal gek. Stiekem grinniken we op de redactie erom, maar we moeten onze Brabantse moppentapper toch echt gelijk geven, als je er eenmaal op let, kun je er niet meer omheen.
Fotocredit: @hdoguzel via AutoJunk
Persoonlijk heb ik zelf ook een ernstige OCD: velgen. En dan met name de velgen die er niet onder horen. Een E34 M5 moet originele M5 velgen hebben. Een upgrade naar AC Schnitzer velgen of BBS velgen uit dezelfde periode mag. Maar als er imitatie-E39 M5 velgen onder liggen, zoals bij deze, dan treed er toch wat kortsluiting op. Dat hoort niet. Dat past niet. Dat mag niet.
Het is iets wat je vaker ziet. Ook bij ‘echte’ liefhebbers. Zo zag ik op diverse BMW, Audi en Porsche meetings dat er opvallend veel auto’s niet op hun originele wielen staan. Vaak lagen er veel grotere velgen onder dan origineel. Zijn die mensen op meetings dan geen liefhebbers met OCD? Nee, dat is niet het geval.
fotocredit: @bmwfreak038 via AutoJunk
Wat blijkt, de meeste liefhebbers willen de originele wielen wel gebruiken, maar niet in alle gevallen zijn de banden nog leverbaar. Wat vroeger hele bijzondere banden waren voor extreem snelle auto’s, zijn tegenwoordig maar rare ballonbanden. Tegenwoordig hebben velgen een enorme diameter (voor de looks), maar zijn ze relatief smal (voor het verbruik). Denk aan de Renault Scénic en de ABT Skoda Kodiaq.
Voor Audi quattro eigenaren die dankzij het gebrek aan de juiste banden over moesten stappen op een ander modelletje is er goed nieuws uit Nederlandse hoek. De bandenfabrikant Vredestein komt met een nieuwe modellijn, ‘Sprint +’ genaamd. Deze serie banden zijn speciaal ontwikkeld voor snelle auto’s uit met name de jaren ’70 en ’80. De eerste band die ze hebben gemaakt is voor de Audi ur-Quattro, deze heeft namelijk de episch onhandige maat ‘215/50 R15’. Ondanks de maat en de klassieke looks zijn de banden ontwikkeld naar de laatste stand der techniek. Net als bij ons viel Vredestein het op dat veel youngtimers en klassiekers op de verkeerde wielen rijden. Door deze banden te ontwikkelen kunnen in elk geval de originele velgen er weer op. Gelukkig.
toyotafortuner zegt
Hm… Gezien t plaatje, dacht ik dat we t over een Frieze autobedrijf gingen hebben
alfalfa zegt
@toyotafortuner: ik dacht net als jij dat dit artikel wel eens over dat Friese autobedrijf zou kunnen gaan. ;-)
marinepower zegt
@alfalfa: met die Franse naam.
roestbak zegt
@toyotafortuner: dat had ik nou ook
beefcake zegt
Wow, zit er 50 inch onder de ur-Quattro?!
speedygonzalez zegt
@beefcake: Zou dat het rally succes verklaren? Monster truck wielen? Haha nee moet 15” zijn dacht ik!
beefcake zegt
@speedygonzalez: ik heb ook zo’n vermoeden…
Zukunft1 zegt
Bepaalde BMW’s en ik meen ook de Citroën Cx uit de jaren ‘80 werden geleverd met velgen voor TRX banden. De (metrische) TRX banden waren duurder dan normale (inch) banden waardoor veel eigenaren wisselden van velgen.
moveyourmind zegt
@zukunft1: Klopt, en die TRX banden zijn gewoon nog te koop bij Michelin voor een honderd je of zes… per band. En er zit geloof ik een behoorlijke levertijd op, ze maken maar af en toe een batch omdat er natuurlijk niet heel veel vraag naar is. Maar ze zijn er in elk geval nog wel.
e28forever zegt
@zukunft1:
Klopt, mijn E28 staat op TRX.
Er waren nog wel meer auto’s waar je ze op kon krijgen.
v6ti zegt
@zukunft1: peugeots citroens ferraris bmws enz
rainman zegt
Bij die bovenste foto van de audi quarto deed mij aan een Citroën bx denken
spykerboy zegt
Stoor mij daar nooit aan, vind de originele velgen van de oudere autos vaak juist te klein, zou bij mij ook meteen gewisseld worden naar iets groters en moderners…
moveyourmind zegt
Ben het met schrijver eens dat er vaak niets zo mooi is als origineel. En anders in elk geval period correct.
Mooi dat er een aantal bandenfabrikanten dat onderstrepen, zoals Michelin, die zelfs voor de onmogelijke TRX velgen nog banden levert, Pirelli die een uitgebreid aanbod heeft voor klassiekers. Evenals Vredestein, die al voor klassieke personenauto’s, terreinauto’s en bestelwagens een redelijk assortiment heeft en daar nu een youngtimerserie aan toevoegt.
Nu nog een audiofabrikant die met een autoradio komt die net als deze banden de techniek van nu verenigt met de vormgeving die matcht bij youngtimers uit verschillende periodes. Nieuwe radio’s zijn veel te flashy en vind maar eens een mooi toestel uit de goede oude tijd dat nog werkt in mint conditie. En dan zit je nog met het feit dat je je muziek liefst wil streamen omdat je stiekem toch met de tijd mee bent gegaan.
momo zegt
@moveyourmind: Ow die heb je zeker wel! Je kan ze zelfs samen stellen bij sommige bedrijven. Zeer periode correct en met BT WiFi etc. Kost wel een honderdje of 3/4.
moveyourmind zegt
@momo: Zijn die er ook voor auto’s uit de jaren ’80/90? Ken alleen de types voor echte oudjes, waarbij de draaiknoppen door de uitsparingen van het dashboard zitten.
406_v6 zegt
@moveyourmind: ja, je kunt bij een paar specialisten in bijv. Duitsland terecht voor een period correcte Becker, Blaupunkt, Telefunken of Philips mét keurig weggewerkt een aansluiting voor bijv je smartphone.
Dus de originele -gerestaureerde- oude radio mét z’n originele functies én een mogelijkheid om je smartphone er op aan te sluiten.
Voor iets modernere radio’s uit de jaren 90-200x is er ook een aftermarkt Bluetooth ontvanger leverbaar welke je op de CD wisselaar aansluiting aansluit; werkt perfect met prima geluidskwaliteit.
moveyourmind zegt
@406_v6: Top tip!
406_v6 zegt
@moveyourmind: Dit is zo’n specialist:
https://www.koenigs-klassik-radios.de/de/
Per automerk/type/radiomerk/met zonder adapters etc.
moveyourmind zegt
@406_v6: Dankjewel voor de link!
e28forever zegt
@moveyourmind:
Ja, Continental maakt een reeks autoradio’s die er “old skool” uitzien maar modern zijn uitgerust.
Ze zijn nog betaalbaar ook.
https://www.continental-automotive.com/en-gl/Trucks-Buses/Interior-Cabin/Infotainment/Radios
406_v6 zegt
@e28forever: zou ik niet willen in m’n klassieker… liever een ‘originele’ met weggewerkte aansluiting voor je smartphone, iPod oid.
e28forever zegt
@406_v6:
In een klassieker uit de jaren 80 of 90 valt deze niet op, in een oudere auto zou ik deze ook niet plaatsen.
Feit is, de ene is hier wat meer anaal in dan de andere.
Voor mij hoeft het niet, zo’n antiek spul.
Oude techniek boeit me, achterhaalde elektronica niet.
toniominestrone zegt
@moveyourmind: Becker heeft een range autoradio’s welke eruit zien als een vintage exemplaar maar met de moderne digitale techniek.
flutterby zegt
@toniominestrone: al ben je dan wel afhankelijk van tweedehands.. Ze worden namelijk niet meer gemaakt.
posthumus zegt
@toniominestrone: de Mexico is perfect voor alles uit de jaren ‘50/‘60. Helaas maken ze de Indianapolis niet meer. Dat is (imho) de perfecte radio voor in een youngtimer.
406_v6 zegt
@posthumus: Het Becker wat de Indianapolis produceerde bestaat niet meer; de toko is jaren geleden overgenomen door Harman en die hebben Becker ‘kalt gestellt’…. leider.
posthumus zegt
@406_v6: Klopt… nou ja, op digitaal papier bestaan ze nog een beetje (er is nog een website en er werken nog een paar Duitsers). De Mexico is nog wel her en der nieuw te koop, maar ja, de markt voor high end, single DIN audio is niet zo groot meer.
O plaat zegt
Deze band kan zelfs met technologie toch nooit zo goed zijn als een laagprofiel band? Gewoon het feit dat je 15 inch band zo veel dikker is houd in dat de band meer mee kan veren wat conformtabel aanvoelt maar nefast is voor een degelijke wegligging. Wil je een klassieker die er goed uit ziet hou hem origineel maar wil je een race wagen dan zit er niets op buiten 17-18inch velgen. Ik denk ook niet dat ze high performing schijfremmen maken waar een 15 inch wiel op past.
maxidyne zegt
@shiva: wel eens een F1 band/velg gezien? 13 inch en dikke ballonbanden.
escort77 zegt
Sprint + bestaat al een tijdje hoor.
Het mooie van deze banden is ook dat ze een wat klassiek profiel hebben, de tekening van banden uit de jaren ‘70 en ‘80 is heel anders dan die van moderne banden.
e38ossie zegt
Ik probeer al tijden een set nieuwe banden voor mijn BMW E38 735i te krijgen van Michelin. 235/60R16. Niet meer te krijgen. Alleen uniroyal nog. Maar ik wil graag de kwaliteit van de Michelins. Drama….?
e28forever zegt
@e38ossie:
…. in je hoofd.
Uniroyal is nochtans niet slecht van kwaliteit.
Slijten alleen wat sneller.
eaudi zegt
Goed artilel! Voor klassiekers en youngtimers is het vinden van banden tegen een redelijke prijs idd vaak een zoektocht. Zoek maar eens 165×14 of 205×15. Liefst van het merk dat ze ‘vroeger’ ook leverde (meestal Michelin en Pirelli). Met de looks van vroeger, dus bv geen Pirelli p4000 op een klassieke auto want dat ziet er niet uit.
krissie zegt
waar hikken we over 10 jaar tegenaan (wat er dan niet meer is??) de 195/65/15 (opel astra, vw golf e.d) of de 225/40/18 die ik onder mn giulietta heb? zijn overigens wel fabriekswielen, staat minder keknutseld dat after market… zo ff bandenmaten opzoeken van auto’s waarmee ik begon, uit begin ’90 met voor hun tijd stoere wielen…
sjonnie82 zegt
Toch wel een correctie / toevoeging: VREDESTEIN is al enige tijd van Apollo wat Indiaas is ?
toeter11 zegt
Voor onze passat uit 87, hadden ook deze audi velgen in 14 inch. Daar waren de banden geen problemen voor.