Grande!
Zoals collega @willeme je al eens verteld heeft in deze special, bestaat er geen twijfel over dat de Lancia Stratos zijn legendarische status verdient. Toch kent het rally-kanon meteen al drie duidelijke problemen.
1) De Stratos is niet zo gaaf als de Stratos Zero.
2) Stratossen kosten tegenwoordig het betere deel van een miljoen.
3) Als je groter bent dan drie turven hoog pas je er niet in.
Aan punt 1) is niks te doen, want het eenmalige prototype dat zijn naam deelde met het latere productiemodel werd in 2011 verkocht voor (slechts) driekwart miljoen Euro en is sindsdien niet meer op de markt gekomen. Logisch ook, als je dat ding hebt doe je ‘m natuurlijk noot meer weg. Aan de andere twee punten valt een mouw te passen, mits je geen chassisnummerfetisjist bent. Verschillende bedrijven maken immers replica’s van de Stratos. Die zijn goedkoper en bieden desgewenst meer ruimte. Keerzijde is alleen dat de kwaliteit van sommige van deze bouwsels te wensen overlaat. Dat laatste ondervond ook TopGear enkele jaren geleden.
Dat kan beter zou je zeggen. Het Nederlandse Squadra Tuning gaat in ieder geval een poging doen dat voor elkaar te boksen. Ze gebruiken daarvoor min of meer dezelfde strategie die Michael Stoschek enkele jaren geleden gebruikte voor de New Stratos: namelijk een bestaand platform uit de FIAT-familie als basis nemen en daar de koets op bouwen. Bij Stoscheck’s Stratos was dat een Ferrari F430. Gaaf, maar misschien een klein beetje overkill (jaja, je kan nooit genoeg pk’s hebben, ik weet het).
Squadra Tuning gebruikt de Alfa Romeo 4C als basis die je ziet in de gallery. Om de kosten te drukken hebben ze een 4C gezocht met wat in vakjargon waarschijnlijk doorgaat als ‘lichte parkeerschade’. De koets wordt immers toch vervangen. Op Facebook kan je de vorderingen volgen. Wellicht moeten we na enige tijd nog maar eens kijken wat er van het apparaat geworden is.
Hupke zegt
Ik zou toch controlleren dat het chassis ultrasoon onderzocht is, best gevaarlijk beschadigd CRP
ablogjunk zegt
Dan ben je nieuwsgierig geworden…..krijg je drie foto’s van een schade 4C……
piquet1986 zegt
@ablogjunk: inderdaad, anticlimax
pindakoning zegt
‘Lichte parkeerschade’?! ?
Waarschijnlijk als je Stevie Wonder met 100km/h laat inparkeren tussen twee bulldozers..
w0o0dy zegt
Moeten ze naast de turbo er ook nog een nieuw spruitstuk en supercharger op worden gezet.. en wat te doen met de versnellingsbak? Moet eigenlijk een handbal worden maar dat gaat lastig worden. De tct van Fiat Spa kan niet veel (meer) koppel aan en een bak voor een sportwagen met middenmotor is ook niet zomaar gevonden.. ik zou dan voor een sequentiële race versnellingsbak gaan.. maar wel een dure optie.
mnmg zegt
@w0o0dy: volgens mij had een stratos de 2.4 motor die oorspronkelijk voor de dino ontworpen was. Turbo en volumex compressor was zn opvolger de 037.
desjonnies zegt
@mnmg:
Klopt inderdaad, Césare Fiorio, de Lancia rallybaas kreeg het onmogelijke voor elkaar om een opvolger voor de gedateerde Fulvia HF te creëren: een prototype body van Bertone gebruiken en van Ferrari zelf (Enzo dus) toestemming krijgen om diens Dino V6 te mogen gebruiken.
veloce zegt
Dit is overigens de 4C die exact 2 jaar geleden totall loss is gereden en waar ook een bericht op jullie site over staat.
Edge zegt
En wat voor body gaat dit worden? De body van de oude Stratos op 110% zodat grotere mensen er ook in passen, of een nieuw design in de lijn van de New Stratos?
desjonnies zegt
Over de replica’s van de Stratos kan ik kort zijn, het Engelse Hawk bouwt een dusdanig goede replica, dat de door hun geproduceerde panelen worden gebruikt voor echte Stratos als vervanging.
Dat Top Gear topic was destijds één grote komedie, met de Hawk replica is het gewoon hoe diep je zakken zijn en hoe goed ben je om zelf je auto te bouwen.
De motor de Lancia Thema V6 als 2.8 of drie liter, met een Lancia logo op het kleppendeksel ipv Alfa Romeo, echte Veglia tellertjes op het geborstelde alu dashboard van de echte, deurgrepen van de Fiat X1/9, tuimelschakelaars die uit een Fiat 124 komen, remmen, ophanging, de echte imitatie Cromodora velgen en hoe nauwkeurig ben je zelf om zo een project aan te kunnen.
Zoals deze Hawk Stradale uitvoering :
https://www.youtube.com/watch?v=KRLQo7WTWJo
mnmg zegt
@desjonnies: heb je gelijk in, dan ben je een stuk dichter bij de beleving van een stratos. Hoewel het jammer is dat de motorisering afwijkend is. Dit project kun je op zn best een moderne interpretatie noemen.
rob5nismo zegt
Tof dat ze de Italiaanse roots zo ook meenemen
rufctr01 zegt
Zijn ze nog bezig of is de Stratos al klaar?
cossiekiller zegt
@rufctr01: Volgens het laatste nieuws gaat Elon hem de Stratosfeer inschieten…
offroad zegt
@”3) Als je groter bent dan drie turven hoog pas je er niet in.”
Valt wel mee.
https://www.youtube.com/watch?v=YdL6DKLdZto
joppe zegt
Waar op facebook kan ik dit vinden? Gaaf!
conquestador zegt
@joppe: na 1 minuutje zoeken: https://www.facebook.com/Stratos4C-178687369383568/
Dutchdriftking zegt
Briljant idee.
elcaminokid zegt
2) Stratossen kosten tegenwoordig het betere deel van een miljoen.
Stratossen wel ja. Maar als je’r maar eentje zou willen kom je met 400-450K wel toe.