Mercedes kon niet aan de eisen van de Landmacht voldoen, maar het Nederlandse Defenture kan dat wel.
De Landmacht zit verlegen om een flinke voorraad nieuwe auto’s, maar het bestellen daarvan ging flink mis. Het leger had een paar honderd G-klasses besteld bij Mercedes, maar die bleek vorig jaar tóch niet aan de eisen te kunnen voldoen.
Het leger wilde een auto die in een Chinook past, eronder kan hangen, genoeg lading mee kan nemen én genoeg bescherming biedt. Mercedes had gezegd: komt voor elkaar, maar dat bleek toch niet te lukken. Het contract met Defensie ging daarom in de prullenbak.
Het resultaat was dat de Landmacht met lege handen zat. Inmiddels hebben ze echter een leverancier gevonden die wél de gewenste voertuigen kan leveren. Het is nu een product van eigen bodem geworden. Het Nederlandse Defenture mag namelijk de voertuigen gaan leveren. Althans, een aantal.
Het voertuig in kwestie is de Defenture GRF, die bij het Nederlandse leger de naam VECTOR heeft gekregen. Dit een soort Jonge Woudlopers-afkorting, die staat voor ‘Versatile Expeditionary Commando Tactial Off Road’.
De Vector is 5,1 meter lang en kan een lading tot 1.440 kg meenemen. De terreinbeul wordt aangedreven door een zescilinder diesel van Steyr, die goed is voor 220 pk en 500 Nm aan koppel.
De Vector is al sinds 2015 in gebruik in het Nederlandse leger, maar gaat nu ook ingezet worden door de Luchtmobiele Brigade. Hiervoor mag Defenture in eerste instantie 41 stuks afleveren.
Met de aankoop is een bedrag van meer dan 10 miljoen euro gemoeid, zo weet het NRC te melden. Dit is echter nog niet de grote vis waar Defenture op hoopt. De order bij Mercedes bestond namelijk uit meer dan 500 auto’s.
Nederland heeft inmiddels besloten om deze aanbesteding samen met Duitsland te doen. De order bestaat nu uit meer dan 3.000 voertuigen. Wie deze mega-order in de wacht sleept moet nog beslist worden, maar Defenture zit in ieder geval in de race. Dat het leger nu 41 GRF’s besteld heeft is alvast een goed teken voor de Nederlanders.
moveyourmind zegt
Lijkt me een goede keuze, zo’n terreinbeul die van meet af aan ontwikkeld is om aan de eisen van Defensie te kunnen voldoen en waarbij er ook talloze aanpassings-
mogelijkheden zijn.
Wel een stevig prijskaartje, zo’n € 240.000 per stuk. Maar daar heb je dan ook wel maatwerk voor en het geld gaat tenminste naar een Nederlands bedrijf.
dare2think zegt
Defenture is een jong bedrijf, de VECTOR is van de grond af opgebouwd van rally componenten. Dat die ook nog eens 1.440kg mee kan nemen, is echt veel. De R&D moet nog terugverdiend worden, daar komt het prijskaartje voor een deel vandaan. Bovendien zijn military grade onderdelen inherent duurder, dat werkt door tot in de chips op de printplaten. Ik vind het een goede zaak dat een echt Nederlands bedrijf spullen bouwt voor het leger. Minder afhankelijkheden van andere landen voor onderdelen, kortere lijnen bij storingen.
tortuga zegt
En nu een special over dit Nederlands bedrijf en waarom het 10 miljoen kost voor 41 autotjes!
Of is zo iets echt ongeveer 250000 per stuk waard?
autogeak zegt
Zal ook een deel investering inzitten denk ik
HelldogBE zegt
Is ook niet zoals een personenwagen produceren waar alle R&D over een miljoen wagens gespreid kunnen worden zoals de gemiddelde personenwagen, die dan ook nog eens het platform en vele componenten deelt met andere modellen.
Voor een idee wat een zieken- of brandweerwagen kost:
https://www.civieleveiligheid.be/nl/brandweermaterieel
rrfm zegt
Denk dat 250k nog redelijk goedkoop is.
Bij een e klasse kon je het guard pakket bestellen voor zo een 60k bovenop de standaard prijs en een s680 guard kost 5ton.
Voor een speciaal gebouwde auto die aan de eisen van de landmacht kan voldoen is 250k niet veel.
Robert zegt
@moveyourmind: joh, bij m’n vorige werkgever hadden we Defensie ook in onze klantenkring. De marges die we naar hen toe rekenden vond ik echt gênant, zeker als je je besefte dat het ‘onze’ belastingcenten waren die daarop werden stukgeslagen. Defensie wist dat overigens donders goed, en ze probeerden ook van allerlei kanten hun spullen via omwegen te bemachtigen, maar helaas voor hen werd dit streng afgeschermd.
kniesoor zegt
We kunnen er vanuit gaan, dat er ondanks de Europese aanbestedingsregels een flink deel van het Duitse deel van de order aan de Duitse industrie (Mercedes o.a.) gegund zal worden. Met wat inbreng van Defenture zodat er aan de regels voldaan wordt.
mc96 zegt
Dit voertuig is al in gebruik bij het corps commando troepen. Voor de Luchtmobiele Brigade was men op zoek naar een goedkopere oplossing (gaat natuurlijk ook om grotere aantallen). Maar goedkoop is uiteindelijk vaak duurkoop…
Dickie zegt
Er komen toch ook iets van 1000 Iveco’s. Of is dat weer een ander type voertuig.
Poulusma zegt
@Dickie
Dat zal toch niet? Ze hebben net bijna 3000 Scania’s besteld, die worden tot aan 2026 geleverd.
kerre zegt
Scania voor het zwaarder werk (vrachtwagen), Iveco voor het lichtere werk in de Bush Bush (kleinere vrachtwagen.
kooss zegt
Klopt, de IVECO Manticore.
https://defensiefotografie.nl/voertuigen/manticore/
William zegt
Duitsland wil ook Chinooks kopen dacht ik, al zijn er problemen met die order. Een vernieuwde Chinook versie, met onbewezen componenten etc. Of Boeing kon niet leveren. Of niet tijdig, de gebruikelijke ellende.
Stel die order gaat door dan past het Defenture product er goed bij.
rikv99 zegt
Kan autoblog niet een keertje een rondje gaan rijden met zo’n VECTOR? Soort van auto van een kijker, maar dan een militair ernaast.
Heeft Defensie gelijk reclame, hebben wij een leuke video. Ben nogal geïnteresseerd wat nou de ‘quirks en features’ zijn van een voertuig als deze.
petroldrinker zegt
Alsof defensie reclame nodig heeft, kunnen niet eens kogels etc betalen, dus waarom zou je dan reclame maken?
rikv99 zegt
Ik zie defensie anders genoeg reclame maken? Met de insteek van “generatie Z doet het anders” i.o.d.. en aantal jaar gelden nog de ‘geschikt/ongeschikt’ reclame.
En dan zie ik op (V)MBO’s ook nog de nodige moeite wordt gedaan om zielen te winnen.
petroldrinker zegt
Is toch een vd bedrijven van @thehomelessguy op instagram dacht ik? Van carlink international ook dacht ik.
Prijs van 250k ps vind ik nog enorm.meevallen voor een voertuig speciaal voor het leger ontwikkeld
wimof zegt
Waarom zit er geen stekker aan?
Robert zegt
@wimof: Defensie zweert bij zelfontbranders, want ook in tijden van bijv. brandstofschaarste kun je er ‘bij wijze van’ nog slaolie of frituurvet ingooien om het te laten voortbewegen. Range anxiety i.c.m. lange laadtijden is de slechtst denkbare uitdaging in een militaire logistieke onderneming.
Daarbij, alles met operationele elektrische circuits e.d. gaat ook onherstelbaar stuk bij een EMP, bijvoorbeeld veroorzaakt door een zgn. ‘strategische’ kernbom die je hoog in de lucht laat ontploffen.
wimof zegt
Dan kunnen ze, in geval van nood nooit de Antwerparen, Brusseleers en Gentenaars komen ontzetten.
(de Nederlandse steden men een strikt LEZ beleid ken ik niet zo direct)
petroldrinker zegt
Dus? Gaat onze overheid toch alleen maar om millieu tegenwoordig? Had dit dus ook gwn ev’s moeten zijn, graag iederee aan de kutautos behalve hunzelf…
steephh zegt
@petroldrinker
Gaat op termijn ook gewoon gebeuren hoor. Elektrisch kent nu eenmaal een superieure koppel en ja… een elektrisch voertuig hoor je nu eenmaal minder goed aankomen dan een zware diesel ;-) Alleen vermoed ik dat accu’s daar nu nog niet geschikt genoeg voor zijn.
basman147 zegt
99% van alle electriciteit die tijdens een inzet in bijvoorbeeld Afganistan op een basis worden opgewekt gebeurt dmv van diesel-generatoren. Dan kan je de diesel beter meteen in de tank stoppen.