Bij Lightyear zijn ze druk bezig hun zonneceltechnologie verder te ontwikkelen, onder andere door middel van deze Tesla.
Kennen we Lightyear nog? Vast wel. Deze Nederlandse start-up baarde opzien met de Lightyear One: een auto met zonnepanelen en een enorme actieradius. Ze zijn momenteel druk bezig om deze technologie verder te ontwikkelen. Hun nieuwste creatie is een Tesla Model 3 met zonnepanelen.
De Tesla Model 3 doet dienst als researchvoertuig voor het Helmondse bedrijf. Op deze manier willen ze testen wat de toegevoegde waarde is van een geïntegreerd zonnedak. De Lightyear One heeft dat natuurlijk ook, maar die rijdt nog niet rond. Daarnaast kan Lightyear ook alvast kijken of zonnepanelen interessant zijn om achteraf te installeren. Dat laatste is echter niet het voornaamste doel op dit moment.
De Tesla Model 3 van Lightyear zal de wegen rondom Helmond onveilig maken. De zonnepanelen zijn heel knap verwerkt in het dak, dus opvallen zal de auto niet. Maar als je dus een Model 3 tegenkomt met Lightyear-stickers, dan weet je waar je mee van doen hebt.
Het andere testvoertuig is een bestelwagen, namelijk een Volkswagen Crafter. Daarbij zijn de zonnepanelen alleen wat minder goed geïntegreerd. Maar dat is natuurlijk van ondergeschikt belang, het zijn tenslotte testvoertuigen. De zonnepanelen worden op deze manier onder meer getest op schokbestendigheid en waterdichtheid.
Lightyear heeft grote plannen voor de toekomst. Daarvoor hebben ze onder andere de handen ineengeslagen met chemiegigant DSM, ook een Nederlands bedrijf. Later dit jaar komt Lightyear met nog een nieuwe testvoertuig. Deze zal niet alleen zonnepanelen krijgen, maar zal ook dienen om Lightyear’s elektromotoren en accu’s te testen.
2021 moet het jaar van de waarheid worden voor Lightyear. Eind volgend jaar introduceren ze namelijk de Lightyear One. Deze moet een range krijgen van maar liefst 725 km. Met een prijskaartje van €119.000 is het geen auto voor Jan Modaal, maar dat is een Tesla ook niet. Gezien de technologie valt de prijs nog mee.
marcus zegt
VDL heeft net weer wat meer ruimte beschikbaar voor een andere auto, dus 2021 maar een Lightyear bouwen in Born :)
dakarbemo zegt
Lightyear blijft een luchtkasteel.
rogerzz zegt
Dat was Tesla ook 20 jaar geleden :)
Maar los daarvan, stel dat een gemiddeld huis/tuin/keuken-zonnepaneel 150 watt oplevert, er passen er mogelijk grofweg 2 op het dak qua oppervlakte, dus ongeveer 300 watt als het efficiënte dingen zijn en goed worden geplaatst? In de meeste steden staan auto’s op straat, je gebruikt hem een week niet en 300 watt * 6 uur laden per dag * 7 dagen = toch best wat gratis range lijkt mij. Het idee is supergaaf, de terugverdientijd zal nu nog wel een dingetje zijn. Ik zou wel aandelen in het luchtkasteel willen knallen hoor.
lekkerlinksrijden zegt
@rogerzz: het idee is al oud, als ik me niet vergis was er al een Maybach met zonnepanelen in het dak om de temperatuur in de auto draaglijk te houden als deze geparkeerd stond
maxidyne zegt
@lekkerlinksrijden: dat had m’n vader in z’n S8 van ’02. Standairco.
ablogjunk zegt
@lekkerlinksrijden: Een Prius heeft dat ook al aardig wat jaartjes.
erwine60 zegt
@ablogjunk: en natuurlijk niet te vergeten de Fisker Karma!
911targa zegt
@rogerzz: ik denk ook, dat de Tesla bezitter graag wil kunnen DENKEN dat zijn auto door de zon wordt opgeladen ipv fossiele brandstoffen.
Een Tesla rijdende eigenaar van een zeilboot met 2 dieselmotoren, heeft zonnepanelen op zijn boot. Hij: “deze zorgen voor de energievoorziening”!
Sure, maar die 2 dieselmotoren van 370 pk zeker niet? ?
lekkerlinksrijden zegt
@911targa: dat is back-up
b00st zegt
Klopt nochtans, een boot gebruik je mss 1x om de zoveel weekends, dan blijven de leeftbatterijen mooi opgeladen. Welke zeilboot heeft er trouwens 370pk?!?
rs001 zegt
@b00st: 2x 370pk zelfs. Ben ook wel benieuwd.
911targa zegt
@rs001: een te grote en te zware catemaran. Geen details.
pramm zegt
Halveer dat maar. De zonnepanelen liggen plat, en je hebt vaak met schaduw te maken rondom parkeerplaatsen
Dus 150 watt x 6 uur is 900 kWh per dag, oftewel 5 km range er bij. Dus wanneer je per week niet meer dan 35 km rijdt heb je er serieus wat aan. Maar dan kan je misschien beter een elektrische fiets kopen
evdw zegt
Er klopt weinig van wat je zegt. Ik weet niet wat voor Tesla jij hebt, dat je met 900 kWh maar 5km ver komt maar met die van mij kan ik met die hoeveelheid helemaal in Zuid Spanje komen.
padoempats zegt
Panelen doen tegenwoordig 340wp, maar gezien het dakoppervlak op zo’n tesla kunnen ze met huidige techniek 500-600 watt halen (piek). Als dit in NL 100% vd tijd buiten uit de schaduw zou staan zou die mogelijk 600kwh kunnen opleveren. Max 3000 kms gratis per jaar, idle verbruik niet meegenomen. Maarja, 2 panelen op je dak en thuis laden lijkt me wat goedkoper dan zo’n enorm duur en inefficient dak, waarmee het enige nuttige is dat het als range extender werkt. Maar 10km range per dag erbij zet ook geen zoden aan de dijk.
flutterby zegt
@rogerzz: hoezo maar 6 uur laden? Hier schijnt de zon langer hoor.
laptom zegt
@flutterby: en een huidig standaard paneel zit op zo 350wp tegenwoordig. Beetje goed paneel of een research paneel zou toch al richting de 500-600wp kunnen gaan voor een Tesla dak. Kan je misschien toch op de 3-4 kwh uitkomen op 1 dag. Zou je toch 15km kunnen rijden…
dakarbemo zegt
Bizarre vergelijking. 1. Hoeveel $ heeft tesla opgehaald in t begin…. eerste ronde was 14 miljoen, lightyear 5 miljoen en Tesla baseerde zich ook nog eens op een grote hoeveelheid standaard onderdelen en had via het netwerk beschikking over vele miljarden potential investment… das bij Lightyear totaal t omgekeerde. Daarnaast moet je ook rekening mee houden dat autos bewegen en dus nooit optimaal staan. Dr gaat niemand zon bedrag ophoesten voor een auto om in de straat te parkeren. Tis tenslotte geen sportauto maar een 4 zits efficiency kampioen. En als ie al in de straat geparkeerd staat wat bij zon aanschafprijs wat dubieus is maar goed dan staat ie nooit optimaal. Dr zal altijd schaduw op vallen van bomen of zoals vaak te doen gebruikelijk staat ie onder een dakkie of in een garage. Maar zelfs al staat ie goed perfect in t zonnetje dan levert t nog zo heel heel weinig op dat ik vermoed dat het extra gewicht eigenlijk de efficiency netto verlaagd. Nog afgezien van het enorme bedrag wat nog opgehaald moet worden om die auto goedgekeurd en geproduceerd te krijgen. Van mij mag je dr in geloven, geld in steken, maar ben niet verbaast als over 12 mnd t geld op is en ze toch maar braaf hun ontwikkelde elektromotoren en andere componenten aan 3en gaan slijten als business model.
kilicaviation zegt
Tesla & VAG zal dit ook wel in hun plannen al hebben. Teveel vooruit lopen is ook niet goed
flutterby zegt
@kilicaviation: Voor de Cybertruck hebben ze hier plannen voor, maar dan uitklapbaar en vooral bedoelt voor afgelegen gebieden waar stroom schaars is. Ondanks dat ze ook PV producent zijn heb ik verder nog niets gehoord dat ze dat willen combineren.
Het is ook een beetje kansloos aangezien in de VS 90% een oprit of garage heeft om te laden.
Dutchdriftking zegt
Het zou toch leuk zijn als na een halve eeuw afwezigheid van Nederlandse autofabrikanten (Spyker en Donkervoort maken fantastische speeltjes, kunst op wielen of hoe je het ook wilt noemen, maar geen vervoersmiddelen) er weer een autofabrikant uit Nederland komt!
dakarbemo zegt
t word een efficiency mobiel he, verwacht geen beauty, comfort of snelheid. Verwacht een platgeslagen I3 zonder motor.
bpc zegt
Zozo en voor je het weet ontstaat er een buzz rond li… Nee laat maar die is zelf voor mij te goedkoop…