Dat is te zien in het nieuwste cijferrapport van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
De geplaagde brandstof is lang niet meer zo populair als jaren geleden. Zeker dit jaar is diesel onderwerp van gesprek geweest met betrekking tot al het nieuws rondom milieuzones in binnen- en buitenland.
Het jaar 2018 zal ongetwijfeld laten zien dat de dieselauto minder populair is geworden. Die constatering was al in 2017 zichtbaar, aldus de nieuwste cijfers van het CBS. De overheidsinstantie meldt dat vorig jaar de personenauto’s op benzine één procent meer kilometers reden, terwijl diesels twee procent minder kilometers maakten. In totaal werden 119,1 miljard kilometers afgelegd op de dure wegen van ons land. Dat is een toename van 0,4 procent in vergelijking met 2016. Bijna 79 procent van alle gereden kilometers werden door particuliere personenauto’s afgelegd. Het overgebleven percentage door zakelijke voertuigen zoals busjes en trucks. Die laatste groep reden ook meer. Het CBS noteerde een toename van twee procent als het gaat om bedrijfsautoverkeer.
Diesel
Wat vooral opvalt is de terugval van diesels. 63 procent van het verkeer met personenauto’s werd gereden met een benzineauto. Dat is een stijging van één procent. 29 procent betreft dieselauto’s en dat is een afname van twee procent. Daarmee volgt diesel het rijden op gas, dat al jaren een afname qua gebruikers kent. LPG-rijders namen maar liefst met 11 procent af in 2017. Een groep die wel een opmars maakt is de elektrische auto. Vorig jaar was het elektrisch verkeer goed voor een toename van 20 procent.
De afname van dieselkilometers heeft vooral met bedrijfswagens te maken, aldus het CBS. Normaal gesproken zijn het vooral bedrijfsauto’s die een diesel onder de kap hebben, maar nieuwe auto’s worden steeds minder gereden met deze brandstof. In vergelijking met 2016 reden er in 2017 dik drie procent minder zakelijke diesels op de Nederlandse wegen. Dit, terwijl zakelijke benzineauto’s juist met 10 procent toenamen. Voorheen was ongeveer 63 procent van de bedrijfsauto’s van twee of drie jaar oud goed voor dieselkilometers. Vorig jaar was dat nog maar 47 procent. In de particuliere markt is tevens een verschuiving waarneembaar. Waar voorheen personenauto’s van twee of drie jaar oud goed waren voor bijna 22 procent van dieselkilometers, was dat in 2017 nog maar een krappe 12 procent.
Men wijkt dus uit naar bedrijfsauto’s met een benzinemotor. Van een toename van elektrische (plug-in of volledig elektrisch) bedrijfsauto’s is nauwelijks sprake. Met het bijtellingstarief van 22 procent is er geen enkele financiële trigger om te kiezen voor een dure EV. Ter vergelijking: in 2015, toen de bijtelling nog aantrekkelijk was, was 15 procent van alle nieuwe bedrijfsauto’s een elektrische variant. In 2017 was slechts 3,5 procent van alle nieuwe bedrijfswagens een elektrische variant.
Justawheelchairguy zegt
Ik rij nog heerlijk in mijn 2012 Peug Partner 1.6 HDI.
humpyourdog zegt
@kp92: ‘heerlijk’ is duidelijk een subjectief begrip. Veel plezier ermee!
tjongejongejonge zegt
@kp92: looser
ikleesookoverautos zegt
-edit: dank u, is inmiddels gefixt-
werf76 zegt
Wat een domme titel (wederom). Nederlanders zijn helemaal niet klaar met diesel, ze zijn gewoon bang dat men zo meteen nergens meer in mogen. Wanneer er wordt verteld dat men met de diesel overal heen en in mag, blijft men deze auto’s gewoon kopen.
kennone zegt
@werf76: dit dus?
neleev zegt
@kennone: dat is een highfive emoji en geen ‘pray’ of ‘amen’. Vond dat grappige info toen ik het hoorde dus dacht ik deel het even.
fouadski zegt
@neleev: wist ik niet
mashell zegt
@fouadski: geeft niks, niemand kent de betekenis van alle smileys ehh emoticons ehh emoji’s. Daar zijn er minstens een paar honderd teveel van.
fouadski zegt
@mashell: ik ben te oud denk
evdw zegt
@werf76: Waarom zou dit geen goede titel zijn? Nederlanders zijn wel degelijk klaar met diesel, dat laten de cijfers toch gewoon zien? De oorzaak waarom dit is staat hier wat mij betreft los van. De overheid maakt het minder aantrekkelijk, dus zijn wij er klaar mee. Simpel toch?
werf76 zegt
@evdw: Dan ben je er niet klaar mee. Klaar met iets zijn ben je wanneer het product zuigt, je teleursteld etc.
Dat doet een dieselauto niet. Het wordt minder aantrekkelijk gemaakt. Wanneer dat niet het geval is, is men dan ineens niet meer klaar met een dieselauto?
evdw zegt
@werf76: Dat vind ik niet, er kunnen allerlei redenen zijn waarom je klaar bent met een product. Hoeft zeker niet altijd direct met de kwaliteit van het product te maken te hebben. Als iets te duur wordt ben ik er ook klaar mee, wat hier het geval is.
Hoewel ik een groot dancefestival best leuk vind, ben ik dankzij de hoge prijzen er al een tijdje klaar mee.
eklasse zegt
@evdw: “nederlanders zijn…..” zijn altijd RTL/SBS hype zinnen. Dus stom.
henk_he zegt
@eklasse: zoals de peilingen van Maurice de Hond: die 20 man in Amsterdam wat vraagt en dat verkoopt als de mening van Nederland. ?
tjongejongejonge zegt
@henk_he: zegt de man uit een dorp
alfalfa zegt
@werf76: ik zou er juist wél snel klaar mee zijn als ik wist dat ik bepaalde steden niet meer in mocht met mijn stinkdiesel.
reactief zegt
Pff lekker leesbaar is het niet!
Maar diesel gaat ook nog wel ff afnemen! Ik merk het bij vele mensen om me heen die tweedehands kopen.
De onzekerheid of je op termijn een stad in komt is te groot. Dat heeft dus invloed op de inruilwaarde en ook weer op de nieuwverkoop.
De milieulobby en politiek hebben goed gebruik gemaakt van het gesjoemel van VW. Die hebben dit toch wel in gang gezet en de media maakt weer graag gebruik van de antidiesel hype door er overmatig over te berichten.
Zeer ergelijk. Ik ben voorstander van een streng miliebeleid, maar die willekeurige leeftijdgrenzen zijn mij te willekeurig.
Godefridus zegt
@reactief: Nog steeds stoten dieselauto’s enorm veel vervelende uitlaatgassen uit die aantoonbaar de volksgezondheid negatief beïnvloeden. Niet voor niets dat VW en anderen sjoemelen nodig hadden om net te doen of ze schoon waren, het is simpelweg niet mogelijk om dat voor elkaar te krijgen. Dat er zo zwak tegen opgetreden is hier in Europa laat wel zien dat de autolobby honderd keer sterker is dan de milieulobby. Wat dat betreft kunnen we een voorbeeld nemen aan Amerika waar iedereen die opgelicht is (opgelicht is het goede woord ja, kijk Dirty Money aflevering 1 op Netflix maar eens) zijn wagen zonder pardon weer in mocht leveren, in plaats van het Europese verbeter de software maar. Want met een softwareupdate wordt de dieselmotor niet ineens schoon.
Lang verhaal kort, het is beter voor de maatschappij als de dieselauto een snelle dood sterft.
jaapies zegt
@Godefridus: ach wat een onzin allemaal. De lucht in dit land is nog nooit zo schoon geweest! Straks is de Diesel er uit, dan de benzine want het kan altijd nog schoner… En dan de Electro auto, omdat het stof dat bij het slijten van de banden vrijkomt de lucht vervuilt…
Zo blijven we bezig! Laat ze beginnen met vliegen normaal te belasten… Maar dit is allemaal symptoom bestrijding.
nautique206 zegt
@Godefridus: een voorbeeld nemen aan Amerika , dus allemaal een V8 en klimaat verandering ontkennen?
2wheeler zegt
Mijn vriendin rijdt 60K per jaar in een Skoda Octavia. Op benzine…. goedkoper volgens de werkgever, maar dat zal een imago dingetje zijn.
techniekmeneer zegt
@2wheeler: Kan heel goed kloppen hoor. Ik ken heel heel mensen die 50k per jaar rijden en zijn overgestapt op benzine. Vroeg of laat krijg je met een diesel dure reparaties; EGR klep, roetfilter, verstuivers. Die kosten zijn zo hoog, dat het op lange termijn voordeliger is om benzine te gaan rijden.
lekbak zegt
@techniekmeneer: Hoe meer je met een diesel rijdt, hoe minder problemen je hebt. Juist voor veelrijders is een diesel ideaal.
techniekmeneer zegt
@lekbak: Ook dat was vroeger zo, tegenwoordig niet meer. Toleranties van verstuivers zijn vele malen kleiner dan vroeger, defecten treden dus eerder op. EGR klep raakt hoe dan ook verstopt en gaat defect, met dank aan de strenge eisen. Hoeveel en hoe je er mee rijd maakt weinig meer uit. Tegenwoordig heb je een roetfilter en een oxidatiekatalysator. Ook deze raken verstopt, want er mag niks meer in de buitenlucht terecht komen.
eelco74 zegt
@techniekmeneer: direct ingespoten benzine motoren kennen net zoals diesel ook hun problemen met interne vervuiling. Ook die reparatie kosten zijn niet mals. Bovendien vervuilt een diesel veel minder als je deze gebruikt waar ie voor bedoeld is, veel kilometers maken.
techniekmeneer zegt
@eelco74: Dat ben ik niet helemaal met je eens. De eerste generatie direct ingespoten benzines kennen deze problemen nog (10 jaar en ouder) Nu zie je vaak al oplossingen door bijv extra injectoren voor de kleppen te plaatsen om koolaanslag tegen te gaan. De vervuiling van een diesel interesseert mij weinig, maar het is gewoon een feit dat je op lange termijn qua onderhoudskosten veel duurder uit bent met een moderne diesel.
bmwe46m3balling zegt
@techniekmeneer: ik rij zelf benzine en ik zou juist denken dat mensen dan diesel rijden met 50k in een jaar.
Ik heb zelf een 6 cilinder en heb 150k in 2,5 jaar gereden. Ongeveer 5k per maand. Ik verbruik tussen 6 a 8 liter op 100km (cruisecontrol 100 harder is meer) tankinhoud is 60L. Laten we gemiddelde brandstofprijs nemen van nu: 1,65. 60 x 1,65 = 99 euro kom ik gemiddeld 600km ver mee. 5k delen door die 600km is 8.3 x 99 = 821,7 euro gemiddeld per maand wat ik afgelopen 2 jaar aan brandstof heb uitgegeven alleen al (ik ben er nog steeds ondersteboven van)
Snap dan niet dat mensen dan benzine nog willen overwegen, ikzelf word met de maand jaloerser op dieselrijders. Nou ik weet niet hoe dat zit met 4 cilinder en 3 cilinder motoren en kleine auto’s, zal vast wel een stuk minder zijn. En qua onderhoud kosten heb ik inderdaad niet zoveel last van, de gebruikelijke dingetjes alleen. Heb overigens nog nooit een diesel gehad dus van die kant af kan ik niks zeggen.
techniekmeneer zegt
@bmwe46m3balling: Als je een moderne benzine pakt kun je gewoon 1:16 a 1:18 rijden afhankelijk van het formaat auto.. Een 6 cil koop je ook niet om voordelig te rijden.
eelco74 zegt
@techniekmeneer: de n54 van bmw is een berucht voorbeeld en die is tot 2016 geleverd. Walnoot blasten is een aardige extra inkomsten voor een aantal specialisten.
techniekmeneer zegt
@eelco74: Klopt, ik heb zelf een TFSI gehad uit 2008, deze heb ik ook laten walnutblasten. Kostte mij toen 200,- oid? En je kan er weer 80k tegen.. 3 keer de tank volgooien is duurder…
Rick-dos zegt
Mooi. Opzouten er mee.
Ik zie overigens alleen maar auto’s met “e” in de type aanduiding er op duidend dat we met een op een bepaalde manier geëlectrificeerde model te maken hebben. Dit doet mij geloven dat er wel degelijk een sterke opmars is van hybrides en wat al niet meer in de leasemarkt.
Ik zie inderdaad steeds minder diesels. Ook aannemers zie je steeds vaker rondrijden met Dodge Ram pick-up en LPG installatie.
tstile zegt
@rick-dos: Kan ook voor ‘eco’ staan. Zo had ik een bestelwagen met een e-hdi dieselmotor.
Maargoed diesel gaat nu even in de ban en over een jaar of 10 komt het weer helemaal terug. Mits ze dit doorontwikkelen.
Hoe minder diesel er gebruikt wordt hoe goedkoper die brandstof wordt natuurlijk in de wereld. Dus dan is het weer interessant om daar nieuwe motoren voor te ontwikkelen. Zeker in wat armere landen zullen ze dankbaar zijn dat wij geen diesel meer willen afnemen.
Rick-dos zegt
@tstile: Nee, het zijn echte hybrides en wat al niet meer.
Ik denk niet dat diesel helemaal zal uitsterven maar ik geloof er ook niet in dat als deze trend echt doorzet dat diesel ooit een comeback zal maken.
techniekmeneer zegt
@tstile: Als de huidige emissie eisen blijven, of zelfs nóg strenger gaan worden, komt de diesel niet meer terug..
tjongejongejonge zegt
@Rick-dos: aldus de mening van een man die……
alfalfa zegt
Particuliere personenauto’s moet een foutje zijn! Ik neem aan dat 79% van de km’s gereden wordt door personenauto’s en de rest door bussen en trucks.
RubenPriest zegt
@alfalfa: “Na de forse stijging in 2016, zijn Nederlandse personenauto’s in 2017 nauwelijks meer kilometers gaan rijden dan een jaar eerder: 119,1 miljard kilometer, een toename van 0,4 procent. Bijna 79 procent hiervan werd gereden door particuliere personenauto’s, de rest door auto’s op naam van een bedrijf” bron: CBS. Geen foutje.
alfalfa zegt
@RubenPriest: Maar….. de meeste personenauto’s staan toch op naam van een bedrijf, de leasebak?Meer dan 50% van het NL wagenpark is eigendom van een bedrijf meen ik? Volgens dit artikel zou meer dan de helft van het NL wagenpark slechts 21% van de afgelegde kilometers voor haar rekening nemen. Geloof er niks van.
tjongejongejonge zegt
Alle diesels de wereld uit te beginnen in Nederland
markie123 zegt
Stomme titel. Ik ben Nederlander en mijn vriendin ook, wij zijn juist overgestapt naar diesel om mekaar nog voor een enigszins schappelijke prijs te kunnen zien. Allebei een A3 8P 1.9TDI voor minder dan 3000 euro per stuk gekocht en die blijven prima gaan zonder gedoe. Lekker 1:18 rijden met de cruise control op 140, top. Volgend jaar hopelijk samen wonen en tot die tijd gewoon blijven dieselen. En allebei met groene umweltsticker dus we mogen zowel in NL als DE overal waar we willen de stad in.
desjonnies zegt
@markie123:
Toptip : ververs olie en filter op 20000 ipv 30000 kilometer.
Dat voorkomt een hoop ellende qua interne vervuiling van de motor wat zijn weerslag heft op injectors en andere zaken, eigenlijk is een interval van 30000 kilometer te lang.
markie123 zegt
@desjonnies: Excuses voor de late reactie, maar dank voor de tip. Momenteel hebben beide wagens rond de 370-375dkm op de teller en het zou fijn zijn als we daar bij allebei nog wat bij kunnen draaien zonder gedoe. Ik zal er over een maandje of twee eens onder kruipen voor nieuwe olie en filter, kost toch de wereld niet.
trustmeiamanengineer zegt
Is het al tijd om voor een prikkie een M550D aan te schaffen? Of zijn die nog niet tot 0 afgeschreven? Vrees wel dat je daar dan op een geven moment nergens meer mee mag komen…
VeniVidiVici zegt
Sodemieter maar lekker op met die milieu boomknuffel hype. Ik zal de laatste zijn die geen Diesel (heerlijk dat koppel onderin) meer zal rijden en ook zeker de laatste die een elektrische auto koopt! Als je zakelijk 40000km per jaar rijdt dan is benzine te duur en elektrisch niet te doen.
dirkv zegt
@venividivici:
Een elektromotor levert van af 1 rpm zijn volle vermogen aan koppel, dus als je van koppel onder in houd;)
jeffreyvanbaal zegt
@venividivici: totdat je straks nergens meer mag komen met je diesel en je dan wel moet! Ik snap niet waarom mensen zo moeilijk doen over elektrisch rijden. Je hebt ten alle tijden de maximale koppel, het is comfortabel en de acceradius is voor de meeste ritten genoeg. Het enige nadeel is dat de prijs nu nog te hoog is maar dat gaat veranderen!!
de63amg zegt
@jeffreyvanbaal: leuk ook zonder verbrandingsmotor rijden!
Duidelijk een petrolhead jij
SimonMc zegt
@venividivici: Altijd maar dat “veel koppel onderin” argument bij die diesels… Koop gewoon een recente benzine met turbo ( 90% van de benzinemotoren hedendaags ) waarbij je ook meer dan voldoende koppel onderin hebt en verbaas jezelf over de trilloze, stankloze en lawaailloze ervaring. Ben je ook zeker dat je niet binnen afzienbare tijd je roetfilter en EGR-klep moet laten vervangen.
VeniVidiVici zegt
@SimonMc: Tja, dat is wel een dingetje en dpf eraf en er een downpipe op plaatsen is ook niet meer mogelijk i.v.m. dat het een apk afkeurpunt is geworden.
SimonMc zegt
@venividivici: Om nog niet maar te spreken over het feit dat een EGR-klep afdoppen niet meer mogelijk is. Veel auto’s geven niet enkel een motorstoring-lampje ( tot daar aan toe ), maar gaan ook gewoon in noodloop. Ze geraken dan niet meer boven de 3000 toeren of kunnen niet meer sneller dan 50 km/u rijden.
lekbak zegt
@simonmc: Of koop een auto met fatsoenlijke cilinderinhoud en vooral 2 kleppen per cilinder. 4 kleppen per cilinder in benzine auto’s is wat de diesel destijds zo groot heeft gemaakt. Minder kleppen is (veel) meer koppel onderin.
SimonMc zegt
@lekbak: Dat van die kleppen wist ik niet, maar lijkt me steek te houden. Ik kan me nog herinneren dat Mercedes een nieuwe S-klasse presenteerde een aantal jaar geleden, en deze had 3 kleppen ipv 4 kleppen per cilinder. Zeker voor zo’n S-klasse is koppel belangrijker dan pk’s.
tjongejongejonge zegt
@venividivici: hoop dan dat jij de eerste bent die komt te overlijden door de milieuvervuiling van diesels
toyotafortuner zegt
@tjongejongejonge: hoop dat jij een permaban krijgt, met die misselijkmakende reacties van je.
tjongejongejonge zegt
@toyotafortuner: stop jij die Toyota op een plek waar de zon niet schijnt
toyotafortuner zegt
@tjongejongejonge: joh, mooie volwassen comeback…
humpyourdog zegt
@toyotafortuner: hij heeft gewoon gelijk. De enige goede reactie op de onzin die venividivici hier post omdat hij het mentaal niet aankan dat zijn leefwereld verandert. Als hij de laatste verstokte dieselaar wil zijn van Nederland, waarom zou er dan iemand anders voor hem moeten overlijden aan de gevolgen van rijden op diesel? Dat zou pas onrechtvaardig zijn.
toyotafortuner zegt
@humpyourdog: sure. Maar dan mag ie t wel wat netter verkondigen
tjongejongejonge zegt
@humpyourdog: precies jij snapt het!
VeniVidiVici zegt
@tjongejongejonge: Sjieke reactie van je. Geef je altijd dat soort reacties in je leven naar andersdenkenden? Zo ja, dan heb je het best zwaar kerel…
tjongejongejonge zegt
@venividivici: dieselrijder ?
techniekmeneer zegt
@venividivici: Benzine te duur? Op lange termijn is een benzineauto tegenwoordig goedkoper dan een diesel. Vroeg of laat krijg jij gegarandeerd problemen met je EGR roetfilter en verstuivers. Dankzij de strenge emissie eisen krijg je deze problemen tegenwoordig al bij steeds lagere km standen. Deze reparaties zijn zo duur dat benzine rijden goedkoper is.
desjonnies zegt
@techniekmeneer:
Dat is te voorkomen met onderhoud soortvanmiskenttechniekfiguur.
Ik heb 250000 probleemloze Diesel kilometers afgelegd zonder EGR, injector of andere ellende eigenlijk gewoon zonder ellende.
Maar je Diesel netjes warmrijden, niet als een gek accelereren en op de autoroutes lekker 140 op de cruise control rijden.
De reden dat ik geenDiesel meer heb gekozen is de bezopen hoge MRB en de donkere wolken die zich boven Dieselland samenpakken
humpyourdog zegt
@desjonnies: die wolken komen gewoon uit je eigen uitlaat man
techniekmeneer zegt
@desjonnies: Leuk dat mensen altijd het voorbeeld pakken “ja maar ik” en “mijn auto” ja heel leuk en aardig die individuele gevallen. Ik heb het over grote aantallen wat ik zelf mee maak met mijn beroep. En zeg nou zelf, 250000 km zijn nou niet echt diesel km’s. Dat haalt een benzine motor ook makkelijk. Maar iedereen moet het zelf weten natuurlijk. Ik heb in een paar jaar tijd al meerdere steekproefcontoleurs gesproken die hun diesel hebben ingeruild op een benzine, ivm de hoge reparatiekosten, en dan onderhouden ze hun auto nog zelf… Als jij 4 verstuivers a 600,- p/s kunt vervangen, een EGR klep van 450,- en een roetfilter van 1750,- dan ben je er vrij snel klaar mee.
tjorque zegt
@venividivici:
Mijn huidige turbo benzine 1400 heeft meer koppel 250Nm @ 1500rpm dan m’n vorige 1900 diesel 190Nm @ 2300 rpm…
Het is vandaag de turbo die het koppel maakt, niet de brandstof.
Haal de turbo terug af de diesel en je hebt net zo goed een koppelloos ding.
SimonMc zegt
@tjorque: Je hebt gelijk dat vooral de turbo voor het koppel zorgt, maar feit is wel dat diesel ( de brandstof ) meer energie heeft, dus sowieso op een lager toerental zijn koppel al heeft. Een VW Golf 5 2.0 SDI, is een turboloze diesel en heeft z’n 140Nm koppel al op 2200 tr/min. De 2.0 benzine versie, heeft 200Nm koppel, maar pas op 3500 tr/min. Tenzij dat ie ook al 140Nm koppel op 2200 tr/min heeft, maar dat kan ik niet geloven.
Uiteraard zullen de versnellingsbakverhoudingen en de boring van de cilinders ook een grote rol spelen, maar daar ken ik niet genoeg van.
jack_abarth zegt
@SimonMc:
Omdat diesel minder geschikt is voor hoge toerentallen krijgt het vaak een relatief klein boring en een lange slag. Door de lange slag krijg je een hoger moment, want: kracht X arm = moment.
jack_abarth zegt
@jack_abarth:
Aanvulling:
Omdat een turbo benzine nu meer en eerder energie af kan geven worden ook deze steeds vaker voorzien van een lange slag, dus dat verklaart ook het dieselend kunnen rijden met een turbo benzine.
Let er maar op, turbo benzine motoren zijn op een handje vol na ook geen toerenbeukers en is de fut er ver uit bij de 5.500-6.000rpm
lekbak zegt
@jack_abarth: Niet helemaal waar. Door de kleinere boring heb je minder kracht (zelfde druk per cm2 maar minder cm2). Hierdoor maakt het helemaal geen flikker uit wat dat betreft niks uit wat de verhouding boring en slag is. Zodra je begint te rekenen zul je zien dat het elkaar volledig opheft.
Het kan zijn dat je bij een bepaald ontwerp een betere verbranding heeft maar dat is niet een vast gegeven.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Volgens mij wordt de druk paar cm2 groter en het aantal cm2 kleiner, ergo dat heeft elkaar inderdaad op. Maar dan blijft er nog wel over dat je een langere arm hebt waardoor je koppel stijgt bij eenzelfde ontbranding.
Correct me of i am wrong
lekbak zegt
@jack_abarth: Nee. De druk in de cilinder blijft immers gelijk omdat de cilinderinhoud en compressieverhouding gelijk blijft (als dat niet zo is dan ben je appels en peren aan het vergelijken). Bij gelijke druk op de zuiger maar minder oppervlakte door de kleinere boring heb je minder kracht op de zuiger. Door de langere slag trek je dat uiteindelijk weer gelijk en blijft het koppel hetzelfde.
jack_abarth zegt
@lekbak:
Ah weer wat wijzer??
de63amg zegt
Jammer dat het één groot politiek spel is.
Het is duidelijk dat de technische levensduur een stuk langer is van een dieselauto, er wordt meer energie uit een liter gehaald en de Co2 uitstoot is een stuk lager.
Dat er wat meer NOx vrijkomt is opeens het ergste ooit!
Gelukkig rijden alle politici die hier over gaan een diesel.
Hypocriet gedoe in mijn ogen.
techniekmeneer zegt
@de63amg: Technische levensduur was 10 jaar geleden langer.. Nu niet meer. Er zit nu zoveel milieu meuk op een dieselmotor gebouwd, dat je klauwen met geld uit moet geven om zo’n ding een ouderwetse hoge km stand te laten halen.
e28forever zegt
@techniekmeneer:
Helemaal juist.
1van dé grote troeven die een diesel vroeger had was simpliciteit.
Er kon gewoon veel minder stuk gaan waardoor je eindeloos kon blijven rijden met minimale kosten.
Die tijd is al lang voorbij.
Een diesel is erg onderhoudsgevoelig geworden en daardoor ook duurder.
VeniVidiVici zegt
@de63amg: Politici zijn idealisten i.p.v. realisten!
desjonnies zegt
@venividivici:
opportunisten, waren het maar idealisten..
tjongejongejonge zegt
@venividivici: ja en je moeder heeft een snor. Net zo n loze opmerking
henk_he zegt
@rubenpriest is het niet eens tijd voor een artikel over GTL (diesel gemaakt van aardgas) als vervanger van Diesel? “Brandt” veel schoner en bijna alleen maar voordelen. Ik hoor en lees er weinig over, maar volgens mij kan GTL alle emissieproblemen van diesel oplossen.
frisian zegt
NEE 1 of 2% verandering lekker significant. Zonder meer context zijn dit wat loze cijfers.
Zou het kunnen dat we massaal aan het private leasen slaan en hierdoor minder “oudere” diesels worden verkocht voor het kilometer vreten maar nieuwe a segment autootjes op benzine voor 199 euro* per maand?
Overigens zijn het de onzekere politieke situaties die veel mensen als ook leasemaatschappijen doen twijfelen over de restwaarde van diesels. Toen ik mocht wisselen werd steevast ongevraagd een benzine aangeboden door de leasemaatschappij.
yvesx90 zegt
Heb als 2e auto een chevrolet matiz op gas. Auto’s onder de 850 kg zijn vrij van extra wegenbelasting op lpg. 18 euro per maand wegenbelasting en voor 20 euro 500km rijden. Oké veel auto heb je niet. Maar goedkoper rijden kan niet.