Hoewel we in ons kleine landje waarschijnlijk qua kilometers de kleinste afstand hoeven af te leggen naar ons werk, zijn we in tijd van alle Europeanen het langst onderweg: de gemiddelde Nederlander heeft er 50 minuten voor nodig om op zijn werk te komen.
Dit bljkt uit een rapport van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO/OECD), waarop de Volkskrant de hand heeft weten te leggen.
Na Nederland volgen Hongarije en het Verenigd Koninkrijk- de nummers twee en drie op de ranglijst. De Noren en de Oosten, met elk 45 minuten. De Noren en Oostenrijkers zijn gemiddeld het minst lang onderweg.
Eigenlijk zijn dit geen wereldschokkende resultaten, als je bekijkt dat de helft van de Nederlanders hutje-mutje op elkaar woont (Randstad). De meest logische gedachte is dat hierdoor een bottleneck op de wegen wordt gecreëerd met als gevolg dat we met z’n allen in de file staan. Degenen die de file kunnen ontwijken door het OV te nemen zijn ook wat langer onderweg dan wanneer zij over een (relatief) lege weg van A naar B zouden kunnen rijden. Deze gedachte (van ondergetekende) wordt overigens niet gedeeld door plaatsvervangend secretaris-generaal (van de OECD) Aart Jan de Geus, die van mening is dat we allemaal enorme afstanden moeten afleggen om op ons werk te komen:
‘Waarom wonen Nederlanders zo ver van hun werk? Dat heeft enerzijds te maken met de strikte ontslagbescherming en anderzijds met de inrichting van de huizenmarkt.’
Desalniettemin is het toch ook wel vreemd dat we elke dag weer gezellig bij elkaar aansluiten in de file (hoewel dit volgens onze gelegenheidsblogger Lotte ook wel eens leuk kan zijn). Ik ben er van overtuigd dat door een beetje slim te werken (en zeker met de huidige technologische ontwikkelingen) er een hoop nutteloze reistijd weggesneden kan worden. Denk hierbij aan thuiswerken, ietwat andere uren maken dan kantooruren, video-conferenties ipv vergaderingen enz enz.
Resteert de vraag aan onze bezoekers: hoe lang bent u elke dag onderweg? Ligt dit onder of boven de eerdergenoemde 50 minuten? Ondergetekende trekt het gemiddelde in ieder geval flink omlaag met een nette 0 minuten.
Duke zegt
Gelukkig minder(+/- 35min). Behalve op extreme dagen zoals gisteren.
Vince zegt
Raar, je zou denken dat de afstanden erg klein zijn in een dichtbevolkt land. Hoe lang ik onderweg bent hangt er vanaf waar ik heen moet, kan 5 minuten zijn, kan anderhalf uur zijn…
joost zegt
mwoah, circa 2,5 min onderweg, op de fiets
paulusrx7 zegt
captain obvious strikes again
Pino143 zegt
Ik doe ongeveer 35min over 50km. Moet van Heemstede naar Heerhugowaard rijden, en gelukkig staat de file altijd de andere kant op.
doepidoepidoe zegt
ik doe 1u 15min en met een beetje geluk soms 50min (over 10km) :-)
CSL zegt
@doepidoepidoe:
Waarom ga je niet op de fiets? is toch veel sneller?
Motorscotter? 10minuten?
Hans zegt
Ligt eraan of ik voor mijn eigen zaak bezig ben of dat ik gewoon naar mijn vaste baan moet. Vaste baan is amper 15 minuten rijden, maar moet ik weer naar een van de circuits in binnen of buitenland dan kan het zomaar 2 uur of langer zijn. :p
Beem bim bop zegt
Volgens mij is autorijden hier het allerduurst, dus het is eigenlijk best logisch dat iedereen daar zo lang mogelijk van wil genieten. Mijn reistijd? 35-40 min, 65 km (ja dat bestaat echt nog).
Harie zegt
Nijmegen -> Veldhoven
als het mee zit red ik dat net binnen het uur
Robert B zegt
Heef niks met de file’s en van alles met die lompe overdrachtsbelasting en schaarste aan huurwoningen te maken.
Vreddy_B zegt
Hier 25 minuten ongeveer en als het mee zit 15 minuten. Lange dagen maken en toch nog op een schappelijke tijd thuis zijn.
corvettez06 zegt
dat komt omdat overal de wegen smaller gemaakt worden met hoge stoepranden,en je in file achter elkaar moet rijden , ze beseffen niet dat ze met deze aanpak van infrastructuur de hele boel alleen maar moeilijker maken, ook overal eenrichting, dus zodra je de rijksweg afkomt ben je gelijk het haasje .
frarissimo zegt
Onzin dat we hier zo dichtbevolkt zijn. Het randstad gebied heeft 4 miljoen inwoners. Die wonen over 2 provincies. Als je Londen, Parijs neemt daar wonen 12 miljoen mensen op een iets groter gebied.
We hebben hier last van wegen die zijn gebouwd voor de jaren 60 situatie. Het is toch belachelijk dat het verbindingsstuk tussen Rotterdam/Den Haag en Amsterdam/Haarlem een 2 baans weg is? De politiek heeft die beslissing 30 jaar voor zich uit geschoven. Ach wij NL ers slikken het toch wel…
Vreddy_B zegt
@frarissimo:
Het vorige kabinet heeft een redelijke inhaalslag proberen te maken betreft het aanleggen van meer asfalt. Maar de tijd heeft inderdaad stil gestaan wat dat betreft en daar heb je nu de problemen van.
Het is wel bijzonder om te zien hoe de zuid Europese landen zo’n enorme vooruitgang hebben geboekt in hun infrastructuur, behalve wat binnen wegen. Ben ik altijd een erg tevreden persoon als ik gebruik maak van de snelweg in Frankrijk, Spanje of Italië.
.
Directeur zegt
Hup, iedereen de Randstad uit a.u.b., ik moet naar mn werk.. :D
Faalhaas zegt
Studeren telt ook ?
+/- een uur heen en een uur terug icm auto en bus.
Door mijn soort werk varieert de reistijd, maar meestal “vanaf de 45minuten”.
tesanole zegt
Als interim manager heb ik een reizend bestaan. Vanuit Haarlem opdrachten gedaan in Groningen, Assen, Den Bosch, Nijmegen, Arnhem, Alkmaar, Utrecht en Hasselt (B). Dus ik ben bang dat ik aardig bijdraag aan dit hoge gemiddelde. Gemiddeld zit ik op dit moment gemiddeld op 90 minuten.
tesanole zegt
Daar waar ik voor de tweede keer gemiddeld schreef in de laatste zin moet “om en nabij” staan. STOP de tijd, ik zet 1 joker in.
TJ zegt
ik haal op het moment het gemiddelde aardig om laag.
met een klein kwartiertje ben ik er en als het mee zit met 10 minuten.
Op mien snorfiets
rikkon zegt
Friese metselaars in Rotterdam op klus, ‘lekker buiten wonen’ en familieziek hebben weinig met de toestand van het verkeer te maken, weet van iemand die in NL woont en in Londen werkt daar doe je niets aan.
Mensen zullen zelf de keuze maken wat ze een redelijke reistijd vinden, zie deNL – Londen forens.
AlpinaSC zegt
Als ik het goed begrijp gaat het om gemiddeld 50 minuten totale reistijd per dag. Dat vind ik eigenlijk niet zo veel. Twee uur per dag reizen vind ik eeigenlijk vrij normaal. Ik zit zelf aan gemiddeld drie uur inclusief twee dagen thuis werken. Ik doe lekker mee met werken op grote afstand van mijn huis (150km). Ik woon liever in het oosten en mijn werkgever besloot te verhuizen van het midden van het land naar een of andere uithoek aan het IJ :) .
eed zegt
Een dikke 10 min. fietsen.
Al zie ik tijdens mij werk altyd wel de meest fanatieke filerijders.
de sjonnies zegt
Verandering in het denken hebben we nodig, niet denken in termen van Amsterdam Rotterdam Den Haag of Utrecht maar in termen van Ile de France (Parijse agglomeratie) Greater LA of Greater Londen.
Structureel goed openbaar vervoer aanleggen en geen debiele hoge snelheids lijn zodat je een uur eerder in Parijs bent, maar deze lijn omkatten en uitbreiden naar een hoge snelheids Randstad rail, waar je om de 10 minuten een trein hebt buiten de spits.
1 vervoersbaas voor de Randstad aanstellen met 1 aanspreekpunt en 1 beslissingspunt
En dat hele doorgedraaide over ge-democratiseerde, fossiele inspraakproces de deur wijzen.
Steken daar zeldzame dieren over ? Leggen we wel eenpaar roolbuizen onder de weg door om ze over te laten steken
Weg met de korenwolf knuffelaars.
w0o0dy zegt
3000 km per maand met een gemiddelde van 67/66 km/uur… dus ik doe gemiddeld wel meer dan het dubbele… altijd in de spits en veel rond utrecht/amsterdam/rotterdam etc… tja klanten bezoeken en helaas 9 tot 17 is de regel.
hetvijfdewiel zegt
25 minuten enkele reis leiden amsterdam gemiddeld. Zodra ze de A5 op de A10 hebben aangesloten zal dat wel wat langer worden vrees ik. Het is in elk geval nog altijd sneller dan mijn collega’s die in Amsterdam zelf wonen en regelmatig 40 minuten onderweg zijn, zowel met auto als OV (dikke lol).
OV is voor mij geen optie want met 75 minuten voor enkele reis doe ik er precies 3 maal zo lang over.
tom zegt
Bergambacht-Delft 43,0 km
Als het mee zit 1 uur en 45 minuten, loopt vaker in de 2 uur reistijd per rit
jack zegt
Die Aart Jan de Geus, zou eens beter naar de overheid kunnen kijken. Die outsourcen grote groepen mensen om ze vervolgens weer in te huren. Al die inhuur moet per definitie van ver komen omdat de firma’s nu eenmaal adhoc even kijken wie er op de bank zit. Als je aangeeft het wel erg ver te vinden wordt je wegens werkweigering ontslagen. Zo komt het dat inhuurkrachten uit noor-holland in zuid-limburg moeten werken en die uit Limburg richting de randstad gestuurt worden. Zelfs het UWV vindt dit een geweldige oplossing voor hun werkzaamheden. Als ze bij de overheid eerst eens die gigantische heoveelheid aan managers eruit mikken en dan weer normaal voor de werkzaamheden eigen mensen aannemen die uit de buurt komen, dan zou het fileprobleem zo opgelost zijn. En waarom moeten al die kantoren midden in de stad zitten? Is alleen omdat het management graag vele uren door de stad wandelen.
goudvis zegt
alst mee zit en het is rustig op de fietspaden minuutje, valt het tegen drukte op de wegen omleidingen en tegemoetkomende fietsers zeker 1 minuut 10.. Lang leve mbo in je stad:P
rodeoro zegt
@goudvis: Luie zak ga lopen!
midasracer zegt
Ik kan het rapport niet vinden, maar is waarschijnlijk generaliserend en daarom fout. Ze kunnen beter per land apart naar de agrarische en stedelijke gebieden kijken. Bijv. Parijs en London zijn minimaal zo erg -en waarschijnlijk erger- dan de Randstad. Maar als je die ellende deelt door de gehele bevolking, komen wij er tov Frankrijk en Engeland slecht mee weg.
In werkelijkheid doet Nederland het niet slecht. Als enige land in Europa hebben wij een extra infrastruktuur voor fietsers en zijn de treinen bijv. beter dan die van Engeland. Alleen met het Metrosysteem is Nederland slecht, maar is terug te voeren op de slappe bodem wat de aanleg van lijnen bemoeilijkt.
Overigens is mijn w-w verkeer ongeveer 20 minuten op de fiets. Met de auto in 10 minuten want files hebben we niet in Friesland. Dat was dus een reden om naar Friesland te verhuizen (vanuit Hoofddorp).
AlpinaSC zegt
@midasracer: Ik heb enige ervaring met dwars door Londen en er omheen rijden (M25). Het verkeer is daar inderdaad vreselijk. De M25 (zegmaar de Londense A10) heeft niet voor niets als bijnaam London Orbital Car Park. In de spits staat het er vijf banen breed nagenoeg stil en doe je twee uur over twintig kilometer.
Dwars door Londen is helemaal een ramp, er hoeft maar een belangrijke doorgaande weg afgesloten te zijn en je staat anderhalf uur vast en dat rond middennacht.
midasracer zegt
@AlpinaSC: Ja dramatisch. Als je in Dover aankomt, moet je wel om London heen. Als je op het verkeerde tijdstip aankomt, ben je de pisang. Overigens identieke ellende op de periferique rond Parijs meegemaakt.
§tekel zegt
utrecht-schiphol rijk, smorgens ideeal die 5 baans weg 45 minuten, s’middags daarentegen meer dan een uur.
MDV zegt
Waarom gaat iedereen dan zo ver van zijn werk wonen?
In sommige gevallen kan het natuurlijk niet anders, maar toch.
Bohica zegt
Je kan ook gewoon werk zoeken dat dichter bij huis.
Dat verkort de reistijd ook
kZieNix zegt
Amersfoort – Amsterdam: meestal 30 tot 40 minuten enkele reis.
Op slechte dagen 1,5 uur.
’s nachts: 19 minuten.
Patrick zegt
Tja nederland…In verhouding bijna twee maal zoveel inwoners per vierkante kilometer, als Duisland!
MaartenG zegt
Wat er in de eerste regels staat is niet helemaal waar. Het kost geen 50 minuten om naar je werk te komen, maar 50 minuten per dag in totaal. Dus 25 minuten om naar je werk te komen.
Voor een gemiddelde zou 50 minuten bizar veel zijn ;)
MaartenG zegt
Ohja en nog even mijn bijdrage aan de getalletjes: School ca. 30 minuten met OV, werk ca. 10 minuten met auto (5 min. in het weekend). Mijn andere baan(tje) is met de auto ongeveer 15 min.
RobTWo zegt
Met de auto Den Haag – Rotterdam ± 50 minuten, met de motor ± 35 minuten…. Misschien is de auto niet altijd de beste keuze.
mashell zegt
Ik zit ruim boven de 50min. Maar ik wil nou eenmaal niet in de randstad wonen of in het Ruhrgebiet (net zoiets als Randstad).
pietjePuk zegt
Stoppen, met uitbouwen van Purmerend Almere en
alle ander forenzen steden.
Flevopolder in het geheel onderwater zetten, zou
ook een stuk helpen. De mensen kunnen vast nog
wel een plekje in de Bijlmer en Slotermeer vinden.
Relief zegt
Tijden zeggen totaal niks. Nederlanders zijn ook geneigd veel kilometers af te leggen voor hun werk, terwijl mensen in Frankrijk bv. het veel meer dichtbij zoeken en daar is het nationale wegenstelsel ook veel beter.
Autogek zegt
Apart, ik ben altijd het langst als ik in bed lig.
rodeoro zegt
Amsterdam-middelburg +/- 2.5 uur Maar alleen op Ma ochtend woensdag avond en Do ochtend en vrijdag avond.
snelste zegt
30 km minimaal 45 minuten.
Dohccccc zegt
hmmm ik moet 25 seconden lopen.. heheh :) maarja kijk we hebbe gewoon te weinig wegen.. maar het probleem in Nederland is is dat we ook nog wat natuur etc will behouden en kunnen niet overal lokale wegen doorheen knallen. ik moet zeggen de a2 die 5 baans is geworden is echt perfect.. die rijdt nu heerlijk
the-budel-guy zegt
14 kilometer 15 minuten maar dan rijden we wel snelheden die niet mogen maar dat zegen we natuurlijk niet hardtop
rodeoro zegt
@the-budel-guy: Jij rijdt alleen maar over wegen waar je 30 mag? Als je 14 kilometer binnen de bebouwde kom rijdt wat best knap is haal je al: 50+3% is 51.5km per uur /4 is 12.8 km. Maar jij rijdt een wopping 56km per uur, laat het meneer de agent maar niet horen!
rodeoro zegt
@the-budel-guy: En rij je in een lesauto dat je samen rijdt?
“Rijden we snelheden”
Bert zegt
Heb een kantoortje aan huis, dus mijn file bestaat hooguit sochtends bij de badkamer.
Moet wel eens naar klanten toe die bv op de zuidas zitten en dan verbaas ik me vaak hoeveel mensen tegelijk op het zelfde stukje weg zitten.
En dat dan elke dag, je pikt de frustraties er zo uit als je de gezichten ziet.