De markt is in trek.
De droge en warme zomer die we achter ons hebben liggen is bij veel Nederlanders naar het hoofd gestegen. Er zijn in de eerste drie kwartalen van dit jaar namelijk meer kampeerauto’s verkocht in vergelijking met heel 2017.
Het gaat in totaal om 1.862 nieuwe campers. Een stijging van 14,1 procent, aldus de BOVAG en KCI. Echter, een nieuwe camper is niet voor iedereen weggelegd. De aanschaf kan immers behoorlijk aan de prijs zijn. Dit is ook terug te zien in de occasioncijfers. De verkoop van tweedehands campers nam met maar liefst 40,4 procent toe!
Alleen de warme zomer kun je niet als oorzaak stellen. Voor een langere periode zijn campers namelijk al in trek. Sinds 2007 worden er ieder jaar tussen de 1.100 en 1.500 nieuwe campers verkocht. Vorig jaar was er een stijging naar 1.751 verkopen en dit jaar zal voor het eerst de grens van 2.000 nieuwe verkopen in de buurt komen. Volgens de BOVAG zijn er op dit moment ongeveer 115.000 campers in ons land. Dat is dubbel zoveel in vergelijking met 10 jaar geleden.
In de eerste kwartalen van dit jaar werden verder 7.872 gebruikte campers verkocht aan particulieren. Mocht je in de markt zijn voor zo’n ding. De drie populairste merken zijn Eriba-Hymer, Bürstner en Adria. Verwar campers niet met caravans. Die laatste markt is aan het inkakken. De nieuwverkoop van caravans nam dit jaar al met 2,2 procent af. De verkoop van tweedehands caravans viel met 1,6 procent terug.
Foto: een G-klasse als camper, via @vinkai op Autojunk
reactief zegt
En terecht. Leukste manier van reizen!
fmgarcia zegt
@reactief: Doe mij maar een spaceshuttle.
reactief zegt
@fmgarcia: haha.. oke, jij wint!
qoekje zegt
En dan blijft er altijd maar één vraag over “zou het zijn eigen Hymer zijn?”
ghost zegt
Ik denk persoonlijk dat de lage wegenbelasting van campers ook een rol speelt.
Breinstein zegt
@ghost: Dit dus. Je V-klasse/Transporter/Pimpbus verrijken met een uitklapbaar dak (je moet kunnen staan), en 1 keukenkastje met 1 gaspit en je betaald 1/4e van de standaard belasting.
reactief zegt
@breinstein: Dit gaat over nieuwe verkoop. Dan is zo’n Transporter behoorlijk duur in aanschaf, dus denk niet dat dat zorgt voor een hogere verkoop.
In de tweedehands markt inderdaad een probleem, kijk maar eens op Marktplaats. Die profiteurs zullen het helaas wel verpesten dat de camperregeling er uiteindelijk ook uit gaat…
ghost zegt
@reactief: denk dat de elektrorijders met hun 4% bijtelling het eerder verneuken…oh wacht…they already did…
#22procent4all
Breinstein zegt
@reactief: terechte toevoeging, my bet. Blijf het vreemd vinden dat met dergelijke minimale aanpassingen er zoveel belastingvoordeel te halen is.
fanboy zegt
@breinstein: Zou ook weer niet echt prettig zijn om 200 tot 250 euro per maand te moeten betalen voor je camper die je amper gebruikt door het jaar heen. Bijvoorbeeld bij een Hymer.
oliejunk zegt
@ghost: en je mag deze op de openbare weg parkeren onbeperkt
wpgt zegt
@oliejunk: Volgens artikel 5:6 APV is het verboden een kampeermiddel langer dan 3 dagen achtereen te parkeren op de voor het openbaar verkeer openstaande weg.
pomoek zegt
Tja, niet zo lastig te verklaren zeg ik als amateur demograaf. Het effect zal over een jaar of 5 wel gaan wegebben.
madvillain zegt
Helaas de waarheid. Teveel babyboomers met teveel vrije tijd. Camperplaatsen een week bezet houden met een ouwe frikandel, en maar klagen over grote campers wat voor associale bakbeesten het zijn… Ik krijg elke maand het blad van het NKC (camper club ivm verzekering), de zuurgraad van de ingezonden brieven is hoog kan ik je zeggen!
viezefreddyw zegt
@madvillain: Waarschijnlijk ook het enige leuke wat er te lezen valt in dat blad, de ingezonden brieven?
madvillain zegt
@viezefreddyw: Eigenlijk wel. Het geeft perfect weer hoe de huidige babyboomer denkt: klagen, “en alles wat groter is dan wat ik heb is negatief of asociaal”.
De redactie werkt er zelf ook aan mee, want ze geven zulke mensen een klankbord. En wordt er ooit een grotere camper gereviewed (+8 meter), staat er standaard bij dat het een bakbeest is en moeilijk te manoevreren. Bullshit.
Maar goed, leedvermaak is ook vermaak dus ik lees het gewoon met een glimlach!
madvillain zegt
@viezefreddyw: Oh wacht, hier heb ik ook nog een leuke! Zal hem eens quoten:
“Het valt mij op dat de aircoventilator van Fiat Ducato-campers heel veel herrie maakt. Zit je op een mooie camperplaats te genieten van het uitzicht, komt er weer een camper aan met die herrie. Dan gaat men ook nog veel manoeuvreren: motor aan en weer uit en steeds weer dat geloei van de ventilator. Vervolgens moet de camper ook nog de wiggen op en ja hoor: weer die airco. Mijn oproep: zet dat ding uit voor het bereiken van de camperplaats. Dat voorkomt ook nog eens schimmelvorming, zodat de airco langer meegaat.
N.J. Koenders, Vortum-Mullem.”
Mijn advies aan de heer Koenders: ga in een graf liggen, dan heb je nooit meer last van airco-herrie..
viezefreddyw zegt
@madvillain: Whaha godallemachtig. Waar men zich wel niet druk om kan maken zeg. Echt first world problems dit. Waanzin.
kunstomdathetmoet zegt
@viezefreddyw: Idd, er wordt wat afgeleden daar in Victor-Muller!
lekbak zegt
@viezefreddyw: Afgelopen zomer ging ik van boord naar huis bij de auto afzetplaats nabij irnsum. Daar staan dus ook altijd van die lui. En maar zeuren dat we het uitzicht verpesten en dan ook nog eens lawaai maakten. Het is verdomme een auto afzet plaats, speciaal gemaakt zodat men de auto aan en van boord kan zetten!
Onze scheepshond was het met ons eens, die heeft vakkundig een plastic opstapje onder gezeken. Normaal staan wij zoiets niet toe maar nu was het precies goed.
viezefreddyw zegt
@lekbak: Honden voelen dat soort dingen aan. Daarom hou ik zo van die beesten.
Elfloro zegt
@madvillain: ze klagen ook allemaal over de buscampers, over de schuifdeuren die open en dicht en open en dicht gaan…
allesmetturbo zegt
Zo’n lekkere oude amerikaanse V8 in een fout busje op camperkenteken. Stoelen nog zachter dan bij oma thuis en bekleed met dezelfde stof, maar ach, gewoon zo lang mogelijk naar de V8 luisteren maakt vast een hoop goed. Lijkt me geniaal voor een roadtrip
loserboi932 zegt
Andere titel is:”Vergrijzing duidelijk zichtbaar in toename hoeveelheid campers.”
fanboy zegt
@loserboi932: Nou, de jongere generaties hebben normaliter niet zo veel op met auto’s maar een camperbusje vindt men altijd leuk. Die gaan geen hymer kopen maar een oud gaar vw busje net hefdak.
Wij hebben trouwens ook een campertje dus heb het eigenlijk ook over mezelf haha. Maar die van ons is met 4×4 en voor lange roadtrips, parkeer hem in de natuur waar geen hotel is.
berlinetta zegt
Stiekem zou ik zo’n ding ook best graag willen hoor. Ben nog geen bejaarde (29), maar het lijkt me een fijne manier van vakantie vieren. Beetje door Europa crossen, gaan staan waar je wil zonder moeite te doen met tenten etc.
dieselkameel zegt
@berlinetta: Moet er op een aanhanger wel een auto mee om het leuk te houden
lambowambo zegt
Ik begrijp de charme van een caravan of camper niet zo goed maar ik heb er dan ook geen ervaring mee. Onderweg is het een vrij fors ding en eenmaal aangekomen lijkt het me allemaal toch vrij krap (behalve zo’n joekel van een motorhome wellicht).
johnwaters zegt
Zigeunervolk.
lacker zegt
En wat te denken van de woning- en kamernood? Die kruipen allemaal in een campertje.
https://www.trouw.nl/home/studeren-vanuit-een-camper~a62f3729/
406_v6 zegt
Gaaf, een G-Professional als camper!
maxidyne zegt
Vanmorgen nog achter twee in karavaan rijdende campers gezeten met 75 km/h op de teller. Op een autoweg, en ik kan niet snel inhalen met een GVW van bijna 35 ton. Denken dat ze alleen op de wereld zijn, zelfde geldt voor caravans. Rij eens 5 km/h harder!
lekbak zegt
@maxidyne: Maar zij hebben geen haast hoor!
rechtervoetje zegt
@maxidyne:
Ik snap de frustratie (ik heet niet voor niks ‘Rechtervoetje’ ;-) ), maar bekijk het ook eens van de andere kant.
De wet hanteert een minimum ‘constructiesnelheid’ van 60km/h op snelwegen, dus een voertuig moet minimaal zo hard kúnnen rijden. Daarnaast mag je geen hinder of gevaar veroorzaken. Als iemand op zijn dooie gemakje in zijn camper 71km/h rijdt op de rechterbaan (zonder verder verkeersregels te overtreden) is dat misschien voor veel mensen hinderlijk, maar zolang je niet zonder reden onder de 60km/h zakt of plotseling van rijstrook verwisselt is er geen sprake van *strafbare* hinder.
Als ik in mijn auto met >300pk zit en een volle agenda heb af te werken ben ik ook niet blij als een GVW van 35 ton met 85km/h zeven collega’s die 83km/h rijden inhaalt. Ik kan hier jouw citaat invoegen: “denken dat ze alleen op de wereld zijn” ;-)
Sinds ik een camper heb, kan ik het gelukkig ook beter vanaf de andere kant bekijken. Mijn oude Mitsubishi 2.5 D camper haalt met redelijk wat geduld de 120km/h op de GPS (vlakke weg zonder tegenwind), maar 85-90 gaat zonder problemen en redelijk assertief. Zelfs als ik het pedaal door de bodem trap en – heuveltje op – met 110km/h een rij vrachtwagens inhaal bemerk ik al redelijk wat agressie van andere weggebruikers.
“Leven en laten leven” dus… de weg in het dichtbevolkte Nederland is helaas overvol en dat is eigenlijk het voornaamste probleem
rechtervoetje zegt
Heb tijd geleden voor nog geen 2000 euro een Mitsubishi L300 2.5D camper met Frankia-opbouw gekocht, en het is de beste aankoop met wielen geweest van de afgelopen jaren! :)
Niet moeders mooiste exemplaar, maar technisch in orde, en leuk om af en toe aan te klussen. De bijzonder eenvoudige techniek is een zege voor de amateur doehetzelver. En de voorzieningen zijn heel behoorlijk (douche met warm stromend water, WC, en zefs een LPG-kachel met elektrische luchctirculatie), en natuurlijk een dik matras uit mijn vorige bed boven de cabine gelegd dus slaap als een roos.
Afgelopen zomer tig keren ermee op pad geweest, tafeltje en stoeltje buiten op een schaduwrijk plekje, en met biertje erbij op mijn laptop werken (heb hostingbedrijf) alsof ik op kantoor zit, terwijl de hond door de struiken baggert. Zo relaxed als het klinkt is het gewoon echt :)
Heb er inmiddels fatsoenlijke stroomvoorziening ingebouwd, geluid komt uit oude maar goede hifi-speakers die ik ook aan de luifel kan hangen, internetvoorziening is vrijwel overal perfect (met een illegale maar perfect werkende 4G-booster van een paar tientjes via Ali-express plus dak-antenne).
Ik mag ook graag een festival of een feestje bezoeken, en de BOB-vraag hoeft dan niet eens beantwoord te worden aangezien de afterparty gewoon in de camper plaatsvindt (vrijgezel zijn is zo gek nog niet…)
Next on the list is het ombouwen naar LPG (yep, bij een diesel). Er hangt al een grote LPG-tank onder voor de keuken en het sanitair, en in de VS zijn hele leuke en goedkope kitjes te koop waarmee er LPG bijgemengd kan worden (flinke reductie brandstofgebruik + toename vermogen). Heb hier al over gecorrespondeerd met de RDW, en dit is dus gewoon legaal, mits veilig aangelegd en met maximaal 49,9% LPG-bijmenging (systeem zit rond de 20%)
Niet voor iedereen denk ik, zo’n camper, maar voor mij echt perfect.
madvillain zegt
@rechtervoetje: Heb je wel een filter voor je keukenblok gemaakt ivm LPG? De glycerine in LPG is te vet voor je keukenblok (vandaar propaan), met een filter tussen de leiding voorkom je problemen zoals verstopping.
rechtervoetje zegt
@madvillain:
Geen idee, het zit er al sinds 1989 in volgens mij en werkt vooralsnog probleemloos. Dus neem aan dat Frankia dat er zelf standaard al in zet? Misschien is het zinnig dat ik na zoveel jaren dit filter vervang of schoonmaak?
Enige wat ik tot dusverre aan het LPG-systeem gedaan heb is een verdachte slang vervangen, en nieuwe RDW-goedgekeurde beugels geplaatst waarmee de gastank aan de bodem hangt. Ding is bij vorige eigenaar kennelijk jarenlang met vrijwel doorgerotte beugels door de APK gekomen, maar de keurmeester keurde het bij mij (terecht) af.
Verder ga ik komende herfst/winter de camper verder naar mijn wensen ombouwen, en heb als sport om dat voor zo weinig mogelijk geld te doen!
Heb er al een zonnepaneel met laad-controller opgezet (70 euro van Marktplaats), 3 x 2000W 220V modified sine omvormer (68 euro totaal uit China), 1 x 700W pure sine omvormer (25 euro Marktplaats) voor gevoelige electronica, achteruitrijd-camera met scherm (19 euro China), een zelfgebouwd schakelpaneel voor de accu’s en geluidsversterker/radio met metertjes voor spanning en laadstromen (<15 euro onderdelen, erg blij mee!), elektronische laadmodule voor huishoudaccu's via de dynamo (nieuw 80 euro + 15 euro voor dikke koperkabels) met starthulp-functie in noodgevallen (starten met tijdelijk extra power uit de huishoudaccu's), en 2000 watt 4-kanaals versterking van hoge kwaliteit (door een Golf GTI-petje met het verstand van een pinda weggedaan voor 40 euro omdat hij dacht dat het ding kapot was (bleek alleen de zekering). Ding ligt nog in de winkel voor 550 euro)
De electrisch verstelbare lederen en verwarmde Volvo-stoelen (samen voor 80 euro van internet) maken het af.
Met wat kleine reparaties erbij heb ik totaal nog geen 2600 euro uitgegeven, en heb nu al iets wat dicht in de buurt van mijn droomcamper komt :)
Op de wensenlijst staat nog een airconditioning (hoopte iets op LPG te vinden maar dat bestaat simpelweg niet, dus vis wel gebruikte electrische camper-airco van marktplaats voor een paar honderd euro), LPG ombouw motor, en herstellen luchtcirculatie-buizensysteem zodat ik misschien komende winter ermee op wintersport kan.
Interieur kan ook wel wat liefde gebruiken nog, net als de buitenkant, dus al ik nog wat liefde vind ergens krijgen die ook een beurt.
Sorry voor de lange tekst, enthousiasme is een ziekte van me
hzj78 zegt
prive rij ik een snelle auto met meer dan 300 pk. Maar als ik vrij ben geniet ik nog steeds het meest van mijn camper. Een 4×4 met hefdak en met kookstel, stromend wat en heel belangrijk een goede koelkast. De meeste auto’s ruil je na een aantal jaar weer in. Maar de camper is voor mij meer als gewoon een auto. Veel avonturen mee beleeft, 37 landen bezocht , rivieren doorkruist ( ijsland ) en doodangsten uitgestaan met 8 olifanten rond de auto. Ik word heel al blij als ik aan de volgde camperreis denk