Open de la van kilometerheffing. De discussies gaan weer beginnen
Al meer dan 10 jaar komt het onderwerp geregeld ter sprake. Toch is het er nooit van gekomen. Rekeningrijden. Ook vandaag komt het onderwerp weer naar boven. Dit keer is het de Volkskrant die rekeningrijden onder de aandacht brengt.
De krant heeft onderzoeksbureau I&O Research ingeschakeld om te meten hoe Nederlanders nu denken over rekeningrijden. Er deden 3.263 mensen mee aan het onderzoek. 58 procent van de deelnemers aan het onderzoek stonden positief over betalen naar gebruik. 20 procent was tegen. ‘Betalen naar gebruik’ was ook de kern van het onderzoek, want termen als rekeningrijden en kilometerheffing werden vermeden. Omdat aan die termen zoveel discussie kleeft kan dit het onderzoek beïnvloeden. Net als die Gerda’s die altijd zomertijd willen omdat het dan opeens lekker warm in de winter gaat worden of zo.
In het onderzoek werd geopperd dat betalen naar gebruik als vervanging van de motorrijtuigenbelasting moet komen. Op dit moment betaal je een vast bedrag per automatische incasso gebaseerd op het voertuig dat je bezit en wat je verblijfsadres is. Of je nu jaarlijks 40.000 kilometer gebruik maakt van ’s Heeren wegen of 5.000 met diezelfde auto, de wegenbelasting is hetzelfde. Betalen naar gebruik moet het eerlijker maken. Kilometervreters gaan lappen, terwijl er een financiële motivatie tegenover staat voor de gemiddelde automobilist om de auto wat vaker te laten staan.
Naast het afschaffen van de motorrijtuigenbelasting moet ook het openbaar vervoer goedkoper worden vinden de deelnemers aan het onderzoek. Het kabinet had er tot nu toe nooit oren naar. Sleutelen aan een stabiele en stijgende vorm van inkomsten staat immers onderaan op het prioriteitenlijstje, bij het rijtje van BPM en de brandstofaccijnzen.
Foto: zeecontainer bij een tankstation. Via @hhitalia op Autojunk
melv zegt
Van mij mogen ze! Ik vind het nog steeds ronduit frappant dat een enkele leaserijder gewoon 100k per jaar rijdt. Dan zit je toch meer achter het stuur dan dat je daadwerkelijk aan het werk bent ?
viezefreddyw zegt
@melv: Leaserijder 100.000 kilometer per jaar? Er zijn ontzettend weinig leaserijders die zo veel kilometers per jaar afleggen.
0blivi0uss zegt
@viezefreddyw: we hebben bij ons meerdere, komt omdat we heel Nederland bedienen vanuit het noorden
goodolddays zegt
@viezefreddyw: beetje vertegenwoordiger redt dat zeker
viezefreddyw zegt
@goodolddays: Als je uitgaat van zo’n beetje 270 werkdagen per jaar (even simpel berekend), zit je op 370 kilometer per dag. Ze zijn er wel, maar er zijn weinig vertegenwoordigers die dat per dag rijden.
blackmilo zegt
@viezefreddyw: incorrect.. Een beetje consultant rijd bij ons elke dag 400 a 500
viezefreddyw zegt
@blackmilo: Elke dag zo veel kilometers? Lijkt me heel sterk maar goed, als jij het zegt..
vpowert zegt
@blackmilo: Wat consult die dame of heer dan? Het interieur van zijn of haar auto? Lijkt me dat er weinig tijd over blijft voor ‘echt’ werk?
rikus zegt
@viezefreddyw: Het afgelopen jaar heb ik elke dag minimaal 500 km gereden (Uitvoerder in de zonne-energie) en zat gewoon evenveel tijd in de auto, als op de werkplek. Het kan wel, maar of het ook leuk is..
Tonnie zegt
@viezefreddyw: hij zegt ook “een enkele”. Het blijken er zelfs een paar te zijn.
2wheeler zegt
@melv: aghja, als je 100x van je standplaats in Limburg naar je account in Den Helder moet maar deze je hierdoor wel de opdracht van 3mio gunt doe je het graag toch? Je werkgever zal er ook niets op tegen hebben. Daarnaast reis je vaak met collega’s naar dergelijke afspraken of ben je aan het bellen.
Pordon zegt
@melv: Het zal meer tussen de 30k en 50k per jaar zitten.
flutterby zegt
@pordon: 60k is ook geen uitzondering meer hoor. Daar zit je al snel aan met dagelijks traject van 100 km enkele reis.
dutchneon zegt
@melv: niet zo’n moeilijk systeem opzetten, maar gewoon de brandstofprijs x3…. dat is al kilometerheffing.
MRB direct afschaffen.
maotje zegt
@dutchneon: dat is geen doen meer aangexien nl al de hoogste brandstofprijzen heeft in vergelijking met de omliggende landen. Dan word t prijsverschil in eens 40 ct met een liter als je de wegenbelasting compleet in de brandstofprijs wilt doen. Dan gaan mensen vanuit den helder naar belgie om te tanken met een aantal jerrycans mee. In de brandstofprijs stoppen is dus onmogelijk.
dutchneon zegt
@maotje: brandstof moet naar 2-3 euro per liter en diesel naar 5.
Iedereen een zendertje in de tank die bewijst dat je het additief in je tank hebt ?
maotje zegt
@dutchneon: ja dat is lekker reeel.
dutchneon zegt
@maotje: ja kunnen we weer allemaal nuttige dingen gaan doen… in plaats van allemaal naar kantoren te rijden waar we doen alsof we wat bijdragen aan de maatschappij… onze tijd van ons leven kwijt in ruil voor een zielig loon waar we 70 procent weer van inleveren middels directe en indirecte belasting.
Denk maar ff na, het is te zot voor woorden dat we zo wel betalen voor transport naar ons werk… maar ze laten dat bewust zo….
Als de overheid ons allemaal gratis vervoer aanbied heeft iedereen meteen door dat we keiharde slaven zijn van de maatschappij!!!
vaakbenjetebang zegt
@dutchneon: Dat zou de eenvoudigste, eerlijkste en meest robuuste oplossing zijn. Europawijd invoeren, alle andere voertuiggerelateerde belastingen gelijktrekken per land danwel geheel afschaffen en klaar is kees. Helaas houd je daar geen ambtenaren mee aan het werk, dus zal het nooit gaan gebeuren. In eigen vlees snijden doen overheden niet graag.
bassx zegt
@melv: Maar staat krijgt toch genoeg van de benzine die betaalt moet worden. Wegenbelasting zie ik als startprijs en accijns als kilometerheffing. Voor mij totaal overbodig systeem dat voorstel.
outlook zegt
Ja, dikke doei!!
W115 zegt
10 cent per km is redelijk
GH zegt
@w115: vind je? Elke particulier welke gemiddeld zo’n 15.000km rijdt in een benzineauto(ik neem het als aanname), betaalt dan in dit geval 125 euro per maand. Er zullen weinig auto’s zijn die op basis van wegenbelasting zo veel kwijt zijn. Je zit dan namelijk in de gewichtsklasse 2051-2150 kg. In mijn ogen dus totaal niet redelijk.
dutchneon zegt
@gh: natuurlijk wel, er had al lang een minimum mrb bedrag moeten zijn voor iedereen met een auto, minimaal 1500 euro per jaar!!
rijnooit zegt
@w115: ? ik trap de Hemi zo weer lekker aan haha.
Sir_Vmax zegt
@w115: de helft is redelijk, meer dan dat is puur geldklopperij.
peug206 zegt
@srthellcat: ook niet. In het voorbeeld hierboven zou ik dan op meer dan het dubbele uitkomen van wat ik nu betaal…
gregorius zegt
@srthellcat: dat is juist de bedoeling: het moet net zoveel zijn dat mensen de auto laten staan, zonder dat het de economie schaadt.
Het moet niet zo weinig zijn dat iedereen het toch wel betaalt.
Sir_Vmax zegt
@gregorius: lekker dan als je zoals ik geen alternatief hebt. Met mijn kms/maand en mrb/maand komt dat neer op 5.33 cent/km om quite te spelen. Dat heffinsbedrag zal natuurlijk auto, gebruiker en lokatie afhankelijk moeten zijn. Niet overal staat immers evenveel file of is er een acceptabel alternatief aan de auto.
gregorius zegt
@srthellcat: maar daar zullen ze vast en zeker naar kijken: gebieden in de randstad waar een goed alternatief is en tijdens de spits zal duurder worden dan gebieden waar dat niet zo is. Kan me zelfs voorstellen hele provincies uitgezonderd zullen worden.
baardmijt zegt
@srthellcat: Met 5 eurocent per kilometer en 5000 km per jaar zou ik al twee keer zoveel betalen dan nu aan houderschapsbelasting. Er vanuit gaande dat de houderschapsbelasting dan volledig door de kilometerheffing zou worden vervangen. Om op hetzelfde bedrag uit te komen zou ik dus maximaal zo’n 2500 km per jaar mogen rijden. Ik gebruik de auto niet zo heel erg veel, maar daar kom ik wel boven vrees ik. Kilometerheffing zou het bestaansrecht van mijn auto volledig doen verdwijnen vrees ik. Dan maar een grotere, zwaardere en minder zuinige auto. Zoveel scheelt dat dan niet meer. Dag milieuwinst…
baardmijt zegt
@baardmijt: @taalnazi en anderen die erover gaan vallen; dan, als etc.
Sir_Vmax zegt
@baardmijt: je betaalt dus nu dus 2500*0,05/4=31,25 aan mrb per kwartaal? Peanuts.. met mijn 15k km/jaar en €200/kwartaal. Komt dat neer op €800/jaar =>800/15000 = 5,33 cent/km in mijn geval. En dan vind ik 15k km met middelzware sedan eigenlijk vrij gemiddeld.
baardmijt zegt
@srthellcat: Klopt. Ik betaal ongeveer dat bedrag. En ik besef dat het niet een gemiddelde situatie is. Maar met kilometerheffing zou ik dus net zo goed een grotere, zwaardere auto kunnen kiezen. Meer verbruik valt nog steeds mee gezien het lage kilometrage per jaar. Dat maakt kleine auto’s dus zo goed als overbodig. Dus als het al in files zou schelen, lijkt me de milieuwinst vrij gering.
Sir_Vmax zegt
@baardmijt: ik neem aan dat de heffing, als die er komt, dat die afhankelijk is van de auto (co2). Net als dat nu ook het geval is. Ook denk ik dat de lokatie en tijdstip het bedrag laten variëren. Maar iedereen zal een ander bedrag hebben waarop die quite speelt.
baardmijt zegt
@srthellcat: We gaan het meemaken. Als het zover is beslis ik wel of er een V8 voor in de plaats komt. ?
fanboy zegt
@baardmijt: Wat rij je dan dat zo weinig wegenbelasting heeft? Ah ik zie het al, een baardmijt.
baardmijt zegt
@fanboy: De koets lijkt inderdaad vervaardigd van de jaarlijkse vervelling van het gemeen grijnzend insect. Veel groter is -ie niet.
dutchneon zegt
@baardmijt: de heffing gaat aan de hand van uitstoot van je auto…. kleine auto’s hebben dus een lagere km heffing. grotere auto’s betalen meer kilometerheffing…. dus je droom om groter te gaan rijden gaat niet door
baardmijt zegt
@dutchneon: Hé, bummer…. ;-) Gelukkig vermaak ik me ook uitstekend met dit apparaatje. Laag gewicht en weinig grip is niet altijd een nadeel. Voor meer snelheid en andere vormen van mobiel genieten heb ik een trosje twee- en driewielers paraat staan.
hehe zegt
@dutchneon: in het regeerakkoord staat dat rekeningrijden er niet komt, maar jij kent de regels van die niet komende wetgeving al ?!?
dutchneon zegt
@hehe: jij dacht dat de grote auto’s ineens vrijgesteld werden en ze extra aygo belasting gingen heffen?? Zou wel mijn idee zijn…. alle schrapers even terug laten betalen… maar helaas den haag ziet ons graag in kleine truttenschudders. Stomkoppen zien niet in hoeveel accijns ze mislopen ?
hehe zegt
@dutchneon: Nee, mijn punt was meer dat het nu koffiedik kijken is.
Maar ik geloof zelf niet zo hard dat rekeningrijden er gaat komen.
De BPM is eigenlijk al een heel goed instrument om duurdere auto’s (bredere schouders) en onzuinige rijders meer te laten betalen.
Enkel de motorrijtuigenbelasting is eerlijk gezegd zo’n laag bedrag in vergelijking met de rest van de kosten van de auto dat ik enkel daarvoor rekeningrijden niet de moeite waar vind.
En wat dan? Iedereen ene kastje in de auto die gevoed moet worden door de accu van de auto?
Dat is wel erg makkelijk te saboteren en moet dan ook weer gecontroleerd worden. Ik zie dat niet iets worden.
Als er al iets van rekeningrijden komt, dan lijkt het mij dat het een aantal toltrajecten worden op drukke snelwegen, misschien met variabele tarieven voor de spits.
wpgt zegt
Het probleem is natuurlijk niet het idee van betalen maar gebruik, maar dat dit weer bovenop de MRB gaat komen onze overheid kennende. De gemiddelde autorijder zal hoogst waarschijnlijk weer duurder uit zijn.
porsche928 zegt
@wpgt: precies om die reden ben iktegen, autorijden is nog nooit goedkoper geworden, enkel duurder.
viezefreddyw zegt
Files en dergelijke is zo’n typisch randstad probleem waar ik als noorderling geen last van heb. Ja, ik maak veel kilometers maar relatief gezien sta ik weinig in de file.
Voor mijn werk zit ik vast aan mijn auto, die heb ik gewoon nodig om mijn werk uit te kunnen voeren. Privé rij ik niet zo gek veel. Van mij hoeft dat rekeningrijden dus niet.
Pordon zegt
@viezefreddyw: Ook als randstedeling hier in Amstelveen kan je prima om de files heen werken. Ik sta zelf maximaal een half uurtje per week in de file. Bedrijven moeten gewoon flexibeler zijn in werktijden en thuiswerken.
GH zegt
@viezefreddyw: anderzijds hoeft een randstadbewoner/-werker er ook niet te dupe van worden door een financiële maatregelen op te nemen. Om verder af te dwalen; het blijft natuurlijk een economische werking, maar waarom een rijdt stucadoortje uit Utrecht naar Den Haag en stucadoortje uit Den Haag naar Utrecht. Als de dienstverlening meer op de vestigingsplaats gecentreerd kan worden scheelt het sowieso veel woon-werkverkeer.
widodh zegt
@gh: Inderdaad. Door een prikkel te geven op basis van de kilometers kan je mensen zo lichtelijk dwingen dichter bij huis de klus aan te nemen.
berlinetta zegt
@viezefreddyw: Maar dan is het toch niet zo gek dat jij ook meer gaat betalen als je meer op de weg zit? Ik vind het idee wel zo eerlijk namelijk. Ben alleen bang voor het voorstel waarmee onze overheid op de proppen gaat komen.
bmw2coupeeigenaar zegt
@viezefreddyw: Helaas is er weinig business in het noorden
toyotavenray zegt
Als het voor de meeste mensen gunstiger is in de maandelijkse kosten voor de mensen die weinig rijden. En duur voor de mensen die veel rijden. Dan vind ik het goed.
bredaas zegt
Dit is uitstekend wanneer ze de stedelingen met hun overvolle wegen ook dubbel belasten tov mensen in de provincies. Die zien naar verhouding ook het minste terug van dat geld.
divided zegt
@bredaas: huh ? Dus omdat ik langer opende weg zit (file) moet ik meer betalen…
in de provincie hebben jullie al zoveel luxe dat je (bijna) nooit in de file staat.. zodra ze dat in de randstad ook voor elkaar krijgen mogen ze het geld gaan verdelen tot die lekker in de randstad houden om files te bestrijden.
Mvg randstad
timberleek zegt
@divided:
Om rekeningrijden goed te laten werken moet het dynamisch zijn.
Rijden in de spits is duurder dan rijden in de daluren
Rijden in de overvolle kern van de randstad is duurder dan het rijden in het hoge lege noorden
Rijden in een grote pickup met 6.7l V8 is duurder dan rijden in een aygo
etc etc etc
idealiter wil je dat de drukte geremd wordt en vooral verspreid over de dag. Dan maak je het meest optimaal gebruik van de wegen.
dutchneon zegt
@timberleek: dat rijden in een aygo moet ook flink duurder…. die dingen rijden altijd in de weg…. 110 op de linkerbaan… trekken niet op bij invoegen en gaan stil staan bij een rotonde om te wachten tot er een auto aan komt!!
jawi94 zegt
@dutchneon: meestal vrouw ook….?
bredaas zegt
@divided: staat tegenover dat je in de randstad minder op je auto bent aangewezen door beter ov en korte reisafstanden. Dus meer alternatieven
rhellema zegt
@bredaas: dan moeten juist de rustige gebieden meer betalen. De aanleg van die wegen zijn kostentechnisch net zo hoog maar het daadwerkelijke gebruik is minder. Dus als jullie provincies de kosten er uit willen halen dan zullen jullie gewoon meer moeten betalen.
bredaas zegt
@rhellema: denk je dat jullie vracht of handel niet over die wegen hoeft dan.
rhellema zegt
@bredaas: goed dat je inziet dat je eigen idee dus niet werkt
bredaas zegt
@rhellema: vreemde conclusie van je.
rhellema zegt
@bredaas: nee hoor, je laat met die uitspraak zien dat regiotarieven dus totaal niet eerlijk zijn.
Pordon zegt
Als het rekeningrijden voor privé kilometers wordt ingevoerd heb ik daar geen problemen mee. Het zou mij stimuleren om toch wat vaker het OV te pakken als ze dat goedkoper gaan maken. Nu is het qua tijd en geld gewoon altijd een slechter alternatief dan de auto.
Dutchdriftking zegt
De hele term ‘wegenbelasting’ is natuurlijk misleidend. Maar een klein bedrag van deze belasting is daadwerkelijk voor de wegen. Daar ons land dit geld simpelweg nodig heeft zal de overheid het ergens moeten halen. En of we het nu BTW, Wegenbelasting of BPM noemen, er is een bepaalde som geld nodig. We kunnen een kilometerheffing invoeren, echter zal dit voor niemand goedkoper worden. Want hier moet de zelfde som geld mee opgehaald worden.
Veel rijders zullen hun kosten moeten doorberekenen aan hun klanten, waardoor de producten gewoon duurder worden. Beroepsvervoer krijgt óf een ontheffing, of moet alles doorberekenen aan de consument in de prijs van hun product.
En wat het files mijden betreft, wanneer het oorspronkelijke plan (registratie camera’s op knooppunten) doorgaat zal je heel veel sluipverkeer binnendoor krijgen. Hierdoor verplaatst de file zich dus naar de kleinere wegen. Deze slijten dan harder, dus moeten de gemeentelijke belastingen weer omhoog…
Daarnaast worden we dan nog meer geregistreerd, en is het laatste stukje ‘vrijheid’ wat autorijden voor de liefhebbers toch betekend ook verdwenen. Op zondag ochtend even een stukje ‘blazen’ kan je mooi vergeten…..
potver7 zegt
@dutchdriftking: Het heet dan ook al héél lang geen’wegenbelasting’ meer, maar motorrijtuigenbelasting. En daarmee is het ook geen verbruiksbelasting meer, maar een belasting op bezit waarvan de opbrengst in de algemene middelen vloeit.
flutterby zegt
@dutchdriftking: “echter zal dit voor niemand goedkoper worden. Want hier moet de zelfde som geld mee opgehaald worden.”
Wat een totale onzin. Voor wie veel rijdt met één auto wordt het inderdaad duurder, maar wie weinig rijdt met een of meerdere auto’s wordt het goedkoper. Wij betalen voor onze tweede auto meer MRB dan benzine.
Daarnaast vind ik het prima als alle armoedzaaiers wiens tijd niks waard is de binnenwegen pakken om de file te vermijden, dan kan ik tenminste een beetje extra betalen en gewoon door rijden. Én ook op die binnenwegen kan je camera’s plaatsen hé..
Dutchdriftking zegt
@flutterby: De personen welke meer betalen door de vele kilometers moeten vaak die kilometers zakelijk maken. De extra kosten worden dan weer doorberekend in het product wat deze personen leveren, dus betalen we het gewoon alsnog….
flutterby zegt
@dutchdriftking: ja, want de kosten van onze producten bestaan voor een enigszins merkbaar deel uit de vervoerskosten van de vertegenwoordiger..
Misschien gaan die vertegenwoordigers wel minder rijden en worden producten direct véél goedkoper.
Dutchdriftking zegt
@flutterby: Het is echt niet alleen de vertegenwoordiger welke veel op de weg zit. Wat denk je van je PostNL pakketje? De timmerman onderweg naar de klus, de accountant welke tijdens kantooruren bij de opdrachtgever verwacht wordt? En ga zo nog maar even door.
flutterby zegt
@dutchdriftking: ja en de brandstof van hun persoonlijke voertuigen is een aanzienlijk onderdeel van de kosten. Het loon, sociaal vangnet, kantoren en afschrijving van die auto zijn allemaal te verwaarlozen in vergelijking met de kosten van brandstof.
gregorius zegt
@dutchdriftking: beetje kosten aan de klant doorberekenen in NL, kan nog prima. In NL zeiken mensen veel, maar volgens mij zit het nog wel snor met de koopkracht.
Wat ik wel verwacht, is dat het helpt om een gedeelte van de mensen uit de file te halen die er niet in hoeven te staan. Van die types die goedkoop willen wonen buiten de randstad, maar wel zo nodig een baan in randstad moeten hebben en ook nog met de auto willen (want ja, baas betaalt de leaseauto). En er zijn er daar heeeeel veel van.
Dutchdriftking zegt
@gregorius: Maar betaald de baas de extra belasting wegens het rijden tijdens dure tijden, of gaat de baas aangeven dat men maar andere werktijden moet nemen, of dat de handel anders door belast wordt? En wat de koopkracht betreft, ik ben er in de laatste 2 jaar honderden euro’s op vooruitgegaan in salaris, maar hou echt niet meer over. Maandelijkse inkomsten en uitgaven keurig gemonitord in een Excel sheetje, de koopkracht daalt helaas.
Pordon zegt
@dutchdriftking: dat vind ik wel raar want ik hou echt een stuk meer over momenteel dan twee jaar geleden… Welke kosten zijn bij jou zo hard gestegen?
Dutchdriftking zegt
@pordon: Alles is een beetje duurder, en de optelsom hakt er flink in. Het complete verzekeringspakket is duurder, boodschappen zijn duurder, kapper is duurder. Vakanties zijn flink duurder, de OZB is omhoog, uurtarief van tandarts, garage, en fysio is omhoog, ga zo nog nog maar even door.
gregorius zegt
@dutchdriftking: wat is de prijs van vervoer; is de vraag.
Op de ritjes waarbij op het doel een grote winstmarge zit, zullen weinig veranderen.
Op de ritjes waar dat niet zo is, zal er slimmer gerekend moeten worden. De slechte planners zullen het vroeger merken in hun winstmarge. Je zou het bijna ‘het recht van de slimste en sterkste’ kunnen noemen.
En belangrijker: de ondernemingen dus eigenlijk onnodig in de randstad zitten, maar waar de verhuiskosten (en misschien meer ongemak voor de rijke baas) nu in de weg zitten, zullen misschien eindelijk wegwezen.
allesmetturbo zegt
Doe maar! Ik ben helemaal voor. En dan ook voor diesel en benzine gelijktrekken
flutterby zegt
@allesmetturbo: en waarom zou de Staat dat doen? Diesel is vies, benzine minder vies.
allesmetturbo zegt
@flutterby: lpg is nog minder vies. Dan zou dat nóg goedkoper moeten zijn dan benzine. Is het niet dus dat wat je zegt gaat dan niet op
flutterby zegt
@allesmetturbo: laatste keer dat ik bij de pomp stond was LPG aanzienlijk goedkoper dan benzine hoor.
allesmetturbo zegt
@flutterby: mrb is hoger
flutterby zegt
@allesmetturbo: omdat het aan de pomp zo goedkoop is. LPG is een restproduct en dus maar beperkt beschikbaar.
fanboy zegt
@allesmetturbo: Voor diesel gaat het alleen maar duurder worden. En dat is het laatste duwtje.
potver7 zegt
Nu is het wachten dus op De Telegraaf die een ander onderzoeksbureau een onderzoek laat doen en tot een andere conclusie komt.
smex zegt
Ik ben tegen, helemaal omdat we dit al doen als je kijkt naar accijns op benzine. Mocht het toch ingevoerd worden dan wordt het gewoon maandelijks de km stand terug draaien. Is ook zo gebeurd.
ghost zegt
@smex: ik vermoed dat als dit er komt dat dit digitaal gebeurd via een blockchain..eenmaal genoteerd staat het ook direct vast.
potver7 zegt
@ghost: blockchain… Als je zeker weet dat alle registraties voor de kilometerheffing foutloos zijn, dan mag het. Maar als er een kans bestaat dat het systeem fouten kan maken (camera’s die het verkeerde kenteken registreren bijvoorbeeld), of niet 100% kan worden uitgesloten dat met het systeem gefraudeerd kan worden, dan maar liever niet. Blockchain is een mooie techniek, maar zeker niet de oplossing voor alles
ghost zegt
@potver7: waarom camera’s die een kenteken scannen? Lijkt mij overbodig in tijden waarin nagenoeg elke auto al een eigen simkaart heeft en verbonden is met een netwerk. Elke km die je rijdt wordt direct weggeschreven, terugdraaien is dan direct verleden tijd. Ik zie weinig problemen, kilometertellers draaien altijd vooruit, nooit achteruit dus kan weinig fout aan gaan.
NLBUURMAN zegt
@ghost: er zal een locatie en tijdstip aan gekoppeld moeten worden, en dat is wat mij tegenstaat, de veiligheid van die informatie moet gegarandeerd worden, en dat zie ik zo 1-2-3 nog niet gebeuren.
ghost zegt
@NLBUURMAN: een tijdstip ja, een locatie? Nee dat zie ik niet als een vereiste hiervoor. Dat is immers ook weer een strijd met de privacywetgeving dus ga je er niet doorheen krijgen. Ik Zie nog altijd weinig problemen/moeilijkheden hiervoor.
NLBUURMAN zegt
@ghost: Ja hoor, want als mijn kilometers in het buitenland gemaakt worden, hoef ik daar toch niet voor te betalen in NL? Dit betekent dat ook de kilometerregistratie dus buiten de auto moet plaatsvinden (dwz via GPS oid) aangezien dit niet via de onboard gegevens kan van de auto.
Daarnaast is het geen geheim dat men bepaalde punten van Nederland duurder wil maken om de alternatieven een eerlijkere kans te geven. Verder zijn er nogal wat haken en ogen, zo’n kastje moet bijvoorbeeld “tamperproof” zijn
Ik ben het op zich eens met het betalen naar gebruik, op voorwaarde dat de gemiddelde automobilist er niets op achteruit gaat. Dat is echter een illusie ben ik bang.
ghost zegt
@NLBUURMAN: men kan er toch voor kiezen om de kastjes op een nationaal netwerk te laten opereren? Zoiets als lowjack maar met betere dekking. Zodra je de grens over gaat werkt het niet..geen data gegevens van iemand maar wel binnen de grenzen. Dat je bepaalde trajecten duurder maakt vind ik onzin, gewoon betalen naar gebruik. Lijkt mij verder logisch dat je het tamperproof wilt maken, al zullen boefjes altijd wel weer een manier vinden. Op den duur zijn er altijd mazen in de wet. Het nieuwste van het nieuwste is (in mijn optiek) ook op een dag ouderwets.
ronnys zegt
@ghost: Weinig kans dat dit op basis van de kilometerstand van de auto gaat.
1 Dat is te onbetrouwbaar
2 Je hebt dan geen idee waar de kilometers gemaakt zijn. Mogelijk zijn die allemaal in het buitenland gemaakt en dan hoeft je in NL natuurlijk niet te betalen.
potver7 zegt
@smex: Ah, dus jij verwacht dat er straks iemand elke maand bij je op bezoek komt om je kilometerstand te noteren? Welkom in de 21e eeuw, de tijd van camera’s, kentekenchecks, spitstarieven en -trajecten, en big brother. Draai gerust maandelijks je kilometerstand terug, de rekening volgt als je je auto wilt inruilen…
lecomte zegt
Goh, weer een onderzoekje. Als ze nou alle automobilisten een brief zouden sturen, met een verwijzing naar een website om echt de mening te vragen middels een vragenlijst. We hebben vast een overheidsinstantie die teveel tijd over heeft voor andere nutteloze onderzoekjes die dat kan.
dragspert zegt
@lecomte: De referendumwet is net afschaft door mevrouw Ollongren. Inspraak van het plebs is niet gewenst.
Maar is hier niemand bang dat dit systeem een grote verkapte TRAJECTCONTROLE gaat worden? Als dit systeem komt verkoop ik alles wat ik heb en emigreer ik naar een ander land. Geen zin om 24/7 gevolgd en opgejaagd te worden alsof ik een misdadiger ben.
lecomte zegt
@dragspert: Ik begrijp je gevoel maar trajectcontrole hebben we helaas al. Ook mobiele controles, voor mijn gevoel veels te veel, als ik alle meldingen van bepaalde flitsgroepen lees en wat ik zelf dagelijks op de weg tegenkom. De politie is geen politie meer maar een soort verkapte belastingcontroleur geworden. En dan zeuren in de media dat ze achterstand hebben, te weinig personeel, geen autoriteit meer hebben etc. Dan denk ik, dan moet je bij je werkgever gaan zeuren. Uiteindelijk komt het er op neer, de burger wordt toch wel genaaid door de overheid. Ik snap die Fransen wel met die gele hesjes.
ronnys zegt
@lecomte: Je kan die gele hesjes wel begrijpen maar als je niet wilt werken* en wel wilt vangen dan gaat ooit iemand die rekening betalen!
* Meer wilt verdienen terwijl het bedrijf slecht draait (Air France), met 55 met pensioen willen om vervolgens nog 40 jaar AOW te vangen…
lecomte zegt
@ronnys: We betalen al jaren de rekening, we zeiken erover maar doen er weinig aan. Met de Franse gele hesjes doel ik op de bereidheid om te staken of om op te staan en te zeggen dat je het ergens niet mee eens bent tegen in dit geval de overheid.
dragspert zegt
@lecomte: Nee, het gaat mij erom dat dit systeem continu weet waar je bent en dus ook je snelheid kan controleren. Buiten dat dat mijn privacy schendt zit je meer op je snelheidsmeter te letten dan het verkeer. Lekker op het gemak autorijden kun je dan nooit meer.
lecomte zegt
@dragspert: Stiekem weten ze dat helaas al lang. GPS in auto’s, mobiele telefoons, wanneer je op Facebook zit, aan het whatsappen bent, wanneer je WiFi gebruikt, wanneer je pint etc. Heel vervelend.
ihrte zegt
We weten allemaal wat voor succes de invoering van de OV chipkaart was. Laat staan een dergelijk systeem voor kilometerheffing, wat nog vele malen complexer zal zijn. Alleen daarom al NIET. Uiteindelijk mag de autorijder deze kosten gaan dragen. Lang leve onze roverheid en ICT projecten.
reactief zegt
@ihrte: Toch vind ik die OV kaart wel super relaxed werken nu…
Maar snap je punt over complexititeit.
ihrte zegt
@reactief: helemaal eens. Maar de invoer hadden we niet zo moeten overhaasten. Ons overheid heeft er een handje van om telkens het wiel opnieuw uit te vinden, terwijl er diverse succesvolle kilometerheffing projecten zijn in andere werelddelen. Hopelijk gaan ze het eerst goed uitzoeken en afwegen.
gregorius zegt
@ihrte: omdat er van die slimme jongens zijn die een system ontwikkelen. Allemaal custom en perfect zoals de overheid het wil. En dat voor minder dan de concurrent.
Dat winnen ze dan, gaan ze 3 keer over het budget heen en maar vangen. Ov kaart, NoordZuid lijn, Fyra.
Of je koopt het systeem in ergens waar het werkt: Singapore.
porsche928 zegt
Er zullen best voobeelden zijn waarbij ik voor ben, maar mijn veronderstelling is dat het weer een stuk duurder zal worden, dus ben ik tegen.
goodolddays zegt
@porsche928: inderdaad, dat dit goedkoper wordt is een illusie
racerx zegt
Nee dankje, onze regering kennende wordt het autorijden gemiddeld genomen vrolijk duurder dan dat het nu is. De echte weinigrijders zijn waarschijnlijk beter af, maar het omslagpunt zal waarschijnlijk niet heel hoog liggen waardoor de staatskas alleen nog maar meer gespekt wordt.
Daarnaast krijgen we er dan alleen nog maar meer auto’s bij aangezien bezit toch niet belast wordt…
rufctr01 zegt
Er zullen best voordelen zijn, maar de slimme Nederlander onder ons weet wel wat er gaat gebeuren om de begroting rond te krijgen. De kilometerprijzen zullen ieder jaar omhoog gaan, uiteindelijk ben je vele malen duurder uit!
kratoss zegt
Als de overheid er geen voordeel uit kan halen (lees, meer geld in hun zakken kan stoppen) dan zal de kilometerheffing nooit gebeuren.. Het gaat puur om geld.
sollie1984 zegt
En zit het dan als je met de auto vaak in het buitenland bent? Moet je dan ook de rekening in NL gaan betalen?
sollie1984 zegt
@sollie1984: *hoe
koekwaus zegt
Als het echt eerlijker gaat uitpakken vind ik het prima, ben alleen bang dat, zoals hierboven ook al aangegeven in de comments, het voor Koekwaus met de pet gemiddeld duurder gaat worden.
harrie zegt
We hebben defacto al rekening rijden. Ze noemen het alleen brandstof accijns.
baklava zegt
Prima. Ik rijd maar 8000 per jaar
deduitsedrie zegt
Er moet toch iets te bedenken zijn waarbij je meer betaald als je auto meer verbruikt en/of je meer kilometers maak? Wat zou dat toch zijn??? Brandstofaccijns… Laten we dat nou al tientallen jaren doen.
deduitsedrie zegt
@deduitsedrie: Spelling is niet mijn sterkste punt op de vroege ochtend zie ik haha
rutgerg zegt
Ter vervanging van BPM, brandstofaccijns en MRB JA. Ter vervanging van enkel MRB nee, zoals hierboven aangegeven gaan die paar tientjes MRB het verschil niet maken. O en ook graag invoeren voor voertuigen met buitenlandse *kuch* Poolse kentekens.
reactief zegt
Het idee spreekt mij wel aan.
Ik blijf het bijzonder vinden hoe ver mensen soms van hun werk af wonen.
Of stucadoors uit Limburg die in Amsterdam aan het werk zijn.
Dat soort nutteloze kilometers zullen wel verminderen sls je betaald per kilometer.
Ook zal het OV bij het uitstapje in het weekend eerder als alternatief kunnen werken.
Maar zodra ik nadenk over hoe het ingevoerd zou moeten worden, denk ik meteen; Laat maar.
Want ik heb nog nooit een goed plan gezien om dit in te voeren zonder zeer nadelige bijeffecten.
En dan is het helaas bij de huidige overheid ook nog de vraag of het wel inplaats van de MRB wordt ingevoerd of er gewoon bovenop.
timberleek zegt
@reactief:
Het werk heeft de vervelende neiging om zich te concentreren op plekken waar veel van de mensen niet dood gevonden wil worden. Dat werkt woon-werkkilometers in de hand. Betere spreiding van werkgelegenheid zal een hoop files, frustratie en woningnood schelen.
Het OV zou eens een meer volwaardig alternatief moeten worden. Voor veel uitjes heb ik het OV niet kunnen gebruiken omdat er weer eens geen bruikbare verbinding was. Een theatervoorstelling in de avond? Dan mag je vroegtijdig ophoepelen, of er gaat geen trein meer.
Ik snap dat een hoop treinen niet rendabel zijn (zoals nachttreinen door het hele land). Echter zorgt het ontbreken ervan dat ik het vaak niet kan gebruiken. En bijkomstig eigenlijk niet meer de moeite doe voor reizen waarvoor het waarschijnlijk prima had gekund.
reactief zegt
@timberleek: Je ziet nu al dat bedrijven bij het zoeken naar een nieuwe vestigingslocatie het arbeidspotentieel in de buurt bekangrijk vinden.
Dus willen mensen minder ver rijden omdat het letterlijk geld kost, dan zullen bedrijven ook weer meer verspreiden.
reactief zegt
@timberleek: Dat met OV herken ik trouwens. Als ik iets in de avond wil doen is het bijna nooit mogelijk omdat ik dan niet meer thuis kom. Zeer irritant.
timberleek zegt
Autoblog maakt dezelfde fout (al dan niet bewust) als veel mensen die dit nieuws lezen.
Mensen zijn niet voor kilometerheffing. En ook niet voor brandstofaccijns.
Er is puur gevraagd naar het idee van prijsdifferentiatie op gebruik ipv bezit.
Wat mij betreft zou dat een topidee zijn.
Rijden in de spits wordt duurder (dan kost je ook het meest), rijden in de daluren wordt goedkoper.
Een grote onzuinige auto wordt duurder dan een kleine zuinige
Een auto voor de deur wordt niet langer “bestraft”, een auto op de weg wel
Voordat politiek nederland in zijn handen gaat wrijven. Dit gaat niet om de implementatie.
Brandstofaccijns als kilometerheffing is simpel te implementeren, maar geeft problemen in grensgebieden en doet niet aan locatie- en spitsheffing.
Een spionagekastje kost klauwen met geld, gaat sowieso niet goed werken (overheid en ict), gaat waarschijnlijk slecht om met privacygevoelige informatie en is waarschijnlijk sabotage/fraudegevoelig. Het biedt echter wel de beste opties vwb kilometerheffing.
ANPR camera’s op de snelwegen/knooppunten biedt een redelijke tussenoplossing, maar hebben vergelijkbare privacybezwaren. Daarnaast lokken ze grote hoeveelheden sluipverkeer uit (met alle gevolgen van dien).
maotje zegt
@timberleek: brandstofaccijns als kilometerheffing is onmogelijk. Heb je al eens uitgerekend hoeveel duurder een liter benzine dan zou moeten worden? Dat gaat niet om 10 ct.
timberleek zegt
@maotje:
Het is in principe prima mogelijk. Ja de brandstof zou dan serieus duurder worden. Daarnaast zal MRB en dergelijke moeten vervallen (een grote reden waarom mensen sceptisch zijn, terecht). Het doel moet zijn dat de gemiddelde rijder vergelijkbaar betaald als nu.
Echter zal een dergelijk systeem nooit werken zolang de grenzen open zijn, of de rest van europa een vergelijkbaar systeem aanneemt. Dus in de praktijk gaat dit niet gebeuren.
maotje zegt
@timberleek: precies. Dan zul je er 60 ct bovenop moeten gooien. Waardoor prijsverschillrb van 70-80 ct per liter ontstaan met de buurlanden. Dan word er natuurlijk ineens heel weinig benzine nog verkocht in nederland. Dat is dan niet meer kostendekkend voor de overheid. Dus dan is het niet haalbaar.
onbekendegebruiker zegt
Ik ben dan altijd wel benieuwd aan wat voor soort mensen de telegraaf dit soort vragenlijsten geeft.
Ik zelf rij ongeveer 45.000/50.000 km per jaar waar ongeveer 35.000/40.000 alleen al voor mn werk. Helaas geen lease auto maar wel km vergoeding (19cnt/km).
Voor iemand in de randstand is het ov heel goed te doen, heb zelf ook 2 jaar daar gewoond en gaat altijd wel een bus of trein ofzo. Maar in het overige gedeelde van nederland is dat niet te doen. Ik ken plekken waar de laatste bus al om 7 uur ‘s avonds rijd dus dan ben je of tijdsgebonden of verplicht om je auto te pakken.
Dus ik ben benieuwd hoe duur ze het gaan maken en of de benzine/diesel dan ook wat goedkoper wordt omdat we dan toch al betalen per km
powerblue zegt
Lijkt me super. Als de MRB verdwijnt en geheel wordt vervangen door een kilometerheffing: meerdere hobbyauto’s en betalen voor één.
RiKe zegt
Onze rovers in Den Haag zouden dit uiteraard in gaan voeren bovenop de huidige kosten voor de auto zodat ze nog meer uit kunnen geven aan prestige projecten, immigratie en Brussel. Bovendien hebben we dit principe van “betalen naar gebruik” al heel lang via de brandstof accijnzen. Het OV is zeer zeker geen alternatief, als ik naar mijn werk ga ben ik met de auto 30min onderweg en met het OV 75min, nog afgezien van het niveau van comfort. Onthoud goed lieve mensen, als de overheid iets bedenkt m.b.t. financiën is dat niet zodat Jan met de pet er wijzer van wordt, alleen ons tuig in Den Haag wordt daar wijzer van! Het enige wat zij zoeken is naar een nieuwe manier om je portemonnee leeg te trekken
alassad zegt
Ben benieuwd hoe dit idee gaatvwerken voor buitenlandse kentekens…
karhengst zegt
@alassad: Of niet, of op de Noorse manier: automatische naheffing aan de hand van de automatische tolpoortregistratie.
Dat laatste zal wel te duur of te complex zijn, en dat eerste is vooral onrechtvaardig naar de Nederlander toe, de overheid kennende weten we wel wat het zou worden.
dakloos1981 zegt
Waarschijnlijk wordt het rekeningrijden dan zo ingevoerd dat we er als nog met ze allen op achteruit gaan
desjonnies zegt
Iets van de overheid wat eerlijker wordt en goedkoper.
Serieus?
tatog zegt
Ik vind het ook zeker geen slecht idee. Issue blijft de beprijzing…. Gaan we alleen rekeningrijden om de files de voorkomen of gaan we echt letterlijk per kilometer betalen, los van waar je rijdt of weer een combinatie.
Ons kilometer registratiesysteem is redelijk waterdicht. Dat kun je gebruiken met nog een extra controle middel.
Stel, starttarief is €0,01 de kilometer. Daar kunnen toeslagen op komen van de provincie en welk type auto je hebt, gewicht brandstofsoort en zuinigheid. EV zijn uiteraard het goedkoopst.
Je geeft bij de belastingdienst bij jaar één je kilometerstand op en met de verwachting wat je gaat rijden per jaar. Aan het eind van jaar één geef je weer je kilometer stand op. Heb je minder gereden, krijg je geld terug, heb je meer gereden dan moet je bijbetalen. De fiscus kan met NAP een controle doen en eventueel een technische keuring.
Mocht je veel in het buitenland rijden, dan moet je dat kunnen bewijzen met tankbonnen en een eventuele werkgevers verklaring of het bewijs dat je veel in het buitenland vertoeft.
Laat mij maar via zo’n systeem betalen. Als je weinig rijdt kun je in verhouding toch een dikke bak rijden en je gaat toch nadenken of je echt voor een afstand van 5 kilometer de auto gaat pakken.
karhengst zegt
@tatog: Echter in geval van het laatste worden juist degenen die het meest in de auto zitten financieel het hardst getroffen en dus gedoemd tot minder veilige en ergonomisch slechtere koektrommels. Dat moet je toch ook niet willen?
1audi1 zegt
@tatog: Slim, goed doordacht idee. Op die manier zou het voor mij wel werken ja!
Sir_Vmax zegt
@tatog: dan kan je dus ook gewoon alle tankbonnetjes opvragen bij buitenlandse familie en kennissen, die stoppen ze in een enveloppe. En zo heb je opeens de helft van je kms in het buitenland getuft en betaal je de helft aan kms. Nogal fraudegevoelig.
carman6 zegt
Waarom geen tijds afhankrlijk tol systeem? Dan zet je bij alle drukke stukken weg een camera die op dezelfde manier werkt als in Noorwegen, volgens mij hebben ze daar ook geen problemen met privacy. Het zal alleen sluiproutes in de hand werken, maar voor mensen die redelijk wat snelweg kms maken zal dat toch niet rendabel zijn.
redneck zegt
Wij zijn allang bezig met rekening rijden: betalen veel te veel voor een liter benzine/diesel. Dat is al een verkapte manier van rekening rijden. Alleen betalen ook voor het bezit in de vorm van MRB. Als de regering dat afschaft zijn er minder inkomsten van de MRB en zal in het rekeningrijden worden doorberekend. Dat wordt onbetaalbaar voor mensen die, vooral , buiten af wonen. Een eerlijk systeem bij de overheid? grapje zeker
tttijn zegt
@redneck: zo waar!!!
JaxDryke zegt
Ik ben niet geheel tegen, maar ik wil eerst weten hoe dat zit met mensen die over de grens werken. In Duitsland betalen we binnenkort tol op de snelweg. Dat zou dan dubbelop worden, daar ik zo’n 2500km per maand rijd, waarvan 2200km in Duitsland. Als ik met de huidige km-vergoeding zou rekenen, ben ik (als 2500km belast wordt) 7 keer zoveel kwijt als nu (inclusief de tol in Duitsland). Dit is voor velen die net over de grens werken een horrorscenario namelijk. Maar daar krijg ik al jaren geen antwoord op. Dus ik stem tot nog toe tegen.
ronnys zegt
@jaxdryke: Dit systeem kan alleen werken door camara’s langs de weg. Het is vanwege jouw voorbeeld onmogelijk om een heffing door te voeren aan de hand van de kilometer stand die misschien eens in de 2 jaar bij de garage wordt doorgegeven.
sanderm3 zegt
Absoluut tégen. Om 1 simpele reden. Die kastjes in de auto…iedereen weet dat er mee gesjoemeld gaat worden door mensen die overal mee sjoemelen dus die ontspringen de dans weer en de rest mag lekker braaf betalen. En daarbij als het kastje kapot gaat of kuren vertoont wat moet je dan? Zelf betalen zeker? Of als het ding flipt en “hun” dénken dat je ermee hebt gerotzooid hebt mag je straks gaan zitten voor fraude. Gewoon nokken met die hele zooi. Gewoon de belasting in de brandstof verrekenen en klaar is kees! Ik word echt zo moe van de dommigheid van die zogenaamde hogeropgeleide leegschedels.
maotje zegt
@sanderm3: belasting in brandstof stoppen is onmogelijk.
sanderm3 zegt
@maotje: dat doen wel meer landen. Rij je veel betaal meer, rij je weinig betaal je weinig. Maar “weinig belasting” dat zijn vieze woorden in Nederland. Behalve als er TE voor staat……. Dan sturen ze wel weer zo’n gore acceptgiro bij je in de bus. Graai graai
maotje zegt
@sanderm3: ja dat begrijp ik. Maar hoeveel duurder wil ie de benzine hier in nederland gaan maken dan?
realhustler zegt
Ik ben voor prijs differentiatie, maar het probleem is de kosten. Elk systeem kost geld, dus welk systeem we ook gebruiken, het wordt duurder.
Maar mits het niet duurder wordt, vind ik het heel slim om op drukke wegen op drukke tijden wat meer te betalen en op rustige tijden en rustige wegen niets of minder.
Ik vind het zo’n onzin dat MRB voor een diesel hoger is maar de brandstof lager, en een grote familie auto duurder dan een kleine auto. Dus laat het niet meer van de auto afhangen, maar alleen maar van waar je rijdt en wanneer. Dan kan iemand die een gezin heeft en op de fiets naar het werk kan toch een leuke familie auto kopen voor familie bezoek o.i.d. En iemand die hobby heeft aan mooie auto’s maar niet veel rijdt betaald niet zoveel. En iemand die veel rijdt in file gebied tijdens file tijd, die wordt financieel gemotiveerd om wat meer thuis te werken, te carpoolen, misschien soms OV. En als ik naar Amsterdam moet pak ik misschien voor dat ritje wel de trein, en als ik naar drachten wil lekker de auto.
tttijn zegt
Domdomdom.
ronnys zegt
Wat ik niet begrijp is dat er echt mensen zijn die dingen dat dit effect gaat hebben op de files. Volgens mij staat niemand voor de lol in de file, dus iedereen vind dat het nodig is om op dat moment op die plek te zijn.
Net als tijdens de invoering van het kwartje van Kok, Daardoor werd het rijden ook flink duurder, hoelang heeft dat effect gehad? 6 weken? Daarna rijd iedereen weer als vanouds.
tttijn zegt
@ronnys: wat ik niet begrijp is dat er mensen zijn die de overheid nog steeds vertrouwen. Verdiepen zij zich alleen in RTL4?
basr32 zegt
WEER het zoveelste idee van de milieumaffia om het autorijders zuurder te maken. Laat die achterlijke BPM en kilometerheffing gewoon helemaal weg, en besteed het geld maar beter.
1000bochten zegt
Zou mooi zijn als ze eindelijk eens de MRB afschaffen en gewoon de brandstofaccijns nog een beetje ophogen. Dat is het goedkoopste en eerlijkste systeem. Jammer dat we dan nog iets duurder worden tov België en Duitsland. Geef de pomphouders aan de grens maar een eenmalige vergoeding. Dat is vele malen goedkoper dan allemaal rond gaan rijden met kastjes en controle systemen. En degene die veel rijdt en veel verbruikt, betaalt automatisch meer belasting. Het systeem gebaseerd op het aantal kilo is totaal achterhaald. Daardoor rijden in Nederland relatief veel kleine stadsauto’s die niet bepaald veilig zijn en gaan al onze oude grotere auto’s naar het buitenland. Wellicht dat het ook nog wat bijdraagt aan vermindering van het aantal verkeersdoden als we daardoor wat minder naar extreem lichte auto’s worden gestuurd…
offroad zegt
Aangezien de inkomsten voor de overheid minimaal gelijk moeten blijven, komen de kosten van het beprijzingssysteem er nog eens bovenop. Dus, lasten voor de automobilist stijgen. Derhalve ben ik geen voorstander, ondanks dat ik geen veelrijder ben en 2 auto’s heb. Ik betwijfel ook of dit onderzoek wel zo betrouwbaar is.
Maar uiteindelijk zal het er wel komen. Wanneer er meer auto’s-met-stofzuigermotor komen, nemen de inkomsten uit accijnzen af en dat moet gecompenseerd worden.