100 km/u? Wat Nederlanders betreft mag de maximumsnelheid wel een stukje hoger.
Al meer dan een jaar worden we geacht om overdag netjes maximaal 100 km/u te rijden op de Nederlandse snelwegen. In de goede oude tijd kon je nog maximaal 130 km/u blaffen. Of dat ooit terugkomt is nog maar de vraag. Wat Nederlanders betreft mag de maximumsnelheid wel weer omhoog. Dat blijkt uit onderzoek van het CBS.
Meerderheid Nederlanders voor hogere maximumsnelheid
41 procent van de Nederlanders in de leeftijd van 18 jaar of ouder vinden 100 km/u wel prima. Het meerendeel ziet liever een hogere maximumsnelheid. 9 procent zegt 110 km/u een mooi uitgangspunt te vinden. 24 procent ziet 120 km/u als de sweet spot, terwijl 15 procent graag de maximumsnelheid op 130 km/u ziet staan. Slechts een klein aandeel, 1,2 procent, ziet liever helemaal geen maximumsnelheid naar Duits model. Daarnaast is er ook een groep (2,8%) die van mening zijn dat de maximumsnelheid zelfs nog lager moet, naar 90 km/u.
De verlaging naar 100 km/u overdag werd verpakt als tijdelijke maatregel. Het is een effectieve maatregel om op de korte termijn de uitstoot van stikstof naar beneden te krijgen. Als milieu inderdaad de belangrijkste beweegreden is, dan kunnen we over een paar jaar weer terug naar 130 km/u. Het wagenpark bestaat dan voor een flink deel uit elektrische auto’s die niets uitstoten tijdens het rijden.
TNThomas zegt
Dus ongeveer 50% vindt 100 km/u te langzaam. Om dan te zeggen dat Nederlanders een hogere snelheid willen lijkt dan maar half waar te zijn. ;)
fabian159 zegt
Tja je kan er waarschijnlijk wel vanuit gaan dat mensen zonder rijbewijs of mensen die bijna nooit op de snelweg rijden 100 echt wel snel genoeg vinden. Ze kunnen beter dergelijke enquêtes doen op snelwegparkings.
potver7 zegt
Nee hoor. Zelfs al zijn er maar 2 in Nederland woonachtige personen die 100 te langzaam vinden, dan is de titel ‘Nederlanders willen hogere maximumsnelheid’ helemaal waar.
gasterplancke zegt
Je moet ook zo opletten….
macchina zegt
@TNThomas: ik vraag me ook af hoe de vraagstelling is geweest. Velen vinden het prima zelf onder de maximum snelheid te rijden op de snelweg, maar hebben tegelijk geen bezwaar tegen een hogere limiet. Deze leven en laten leven mentaliteit werkte ook prima toen het 130 Max was. Veel mensen (niet automobilisten) vergeten dat de Max niet verplicht is. Ik vergeet nooit meer dat toen de Prius hot was, hij veel te spotten was met 90 achter een 30tonner diesel. Ieder z’n ding en geluk denk ik dan met een glimlach.
TNThomas zegt
Inderdaad! Zelf vind ik 100-110 km/u rijden prima. Het bespaart me geld, geeft me meer rust en het kost me amper tijd op mijn woon-werkroute. Echter zou het mij totaal niet storen als de maximumsnelheid 120 of 130 km/u is (zoals nu na 19u is). Ik rij dan ook braaf 110 km/u, versnel wel natuurlijk even als ik inhaal en laat de rest hun snelheid rijden.
kniesoor zegt
Wie niet . . .
xjs678qr zegt
Zeker op wegen met dynamische signalisatie lijkt 140 mij een sweet spot
fredflinstone zegt
Naar 90?! Ik krijg nog een beroerte van sommige mensen
Dutchdriftking zegt
@fredflinstone: Daarom is er groot licht uitgevonden. Met 4.000 lumen led werkt het uit de kunst.
fredflinstone zegt
@dutchdriftking: Dat draait op sommige wegen echt overuren… Mensen die met 5km verschil langs een vrachtwagen kruipen of “de rechterbaan is lava” spelen. Het lijkt soms wel alsof er met 100 beroerder wordt gereden
Dutchdriftking zegt
@fredflinstone: haha, rechterbaan is lava, zeer herkenbaar! Als je niet met een ruim snelheidsverschil inhaalt dan blijf je rechts, ongeacht jou snelheid!
E zegt
Het zijn vaak van die sneue leasers die haast hebben in hun trage gebakjes.
Ik gooi hem er juist altijd voor met de maximumsnelheid van 100, als ik achter een vrachtwagen zit. Precies op het moment dat zo’n figuur eraan komt.
Ot92 zegt
@E / @fisherman Je speelt voor eigen rechter? Diep triest. Als diegene wat harder wilt rijden en niemand ermee hindert, dan zie ik het probleem niet. Van mij mag men gerust met ruim 200km/h langs mij blazen. Zolang het op een redelijk lege 3 baanse snelweg is, waar het nog best verantwoord kan, vind ik het prima. Niet dat ik het adviseer trouwens…
Je gaat op die manier nog de verkeerde tegenkomen trouwens. Diegene kan bijvoorbeeld jou rechts inhalen of over de vluchtstrook, jou afsnijden en vervolgens vol in de ankers. Eens zien of je dat leuk vind…
shaguar zegt
@E: Verbazingwekkend dat je het woord “sneu” wel kent, maar niet bij jezelf herkent.
karhengst zegt
Vandaar dat ze altijd zo verbaast kijken als ik er rechts voorbij ga. Die vragen zich natuurlijk af waar ik die lavavaste banden vandaan heb.
De Fiets zegt
’s Nachts en als er geen tegenliggers aankomen, mag u binnen en buiten de bebouwde kom groot licht gebruiken. Seinen met groot licht is geen goed idee. Het is strafbaar en kan een boete van €90 opleveren. Ook vlak achter een ander voertuig rijden en groot licht gebruiken is strafbaar.
simonferrari zegt
@De Fiets: Dat zal best. Het probleem zit hem echter in het feit dat Nederlanders daar direct agressief op reageren. Middelvingers, brakecheck noem maar op.
Dit in tegenstelling tot Duitsland. Waar even seinen als je aankomt met hogere snelheid heel normaal is.
Uiteraard moet in beide gevallen wel ruimte zijn om naar rechts te gaan. Kortom, teveel linksplakkers in in NL.
De Fiets zegt
In Duitsland gelden andere regels. In NL MOET je je aan de maximum snelheid houden en groot licht wekt dan agressie op. Stop met dat gedrag, houdt afstand en respecteer de regels.
bennyblisto zegt
@De Fiets: hou jij het maar lekker bij fietsen joh 😉
Ot92 zegt
@defiets Niks moet, we wonen in een vrij land. :) Daarnaast betalen we extra belasting voor het harder mogen rijden. FYI: In Duitsland heb je ook maximumsnelheden op bepaalde trajecten.
De Fiets zegt
@ot92 Extra belasting betalen om harder te mogen rijden? Wat heb jij gesnoven toen je dit verzon?
Ot92 zegt
@defiets Beetje coke :) Met ”extra belasting” doelde ik op boetes, als je gepakt word tenminste.
De Fiets zegt
Ohhhh, zeg dat dan :P Maar gezien de milieu- en klimaatproblemen is het een goed idee ‘zuinig’ te rijden. Scheelt vaak ook aardig in de portemenai. Trouwens, mijn trouwe vierwieler zal mij morgen toch dwars door ‘die Heimat’ naar m’n bestemming brengen. Lekker zondagochtend, heerlijk rustig en cruisen.
shaguar zegt
@simonferrari: Het NL op onze kentekenplaat staat volgens onze oosterburen voor “Nur Links”.
smokin zegt
@shaguar Al zijn de daar de laatste jaren zelf ook erg goed in.
realhustler zegt
Ik ben de 100 helemaal zat. En niet omdat ik niet 100 wil rijden, maar omdat het verkeer niet om kan gaan met deze snelheden. Als je 130 mag, dan rijden veel mensen dat niet. Bv omdat het meer brandstof kost, of hun auto meer lawaai maakt, of gewoon hun auto niet prettig die snelheid rijdt.
Echter, met inhalen, invoegen etc, geven deze mensen wel even gas, om later hun eigen snelheid te gaan rijden.
Met dat 100 regime zijn er mensen die met 100 op de teller (=95) een vrachtwagen inhalen, terwijl iemand met 105 op de cruise control dan moet wachten, en iemand de 120 rijdt (wat niet mag) moet zelfs remmen. Het maakt het verkeer onrustig.
Gewoon 130 max, niet al te strak op bekeuren (dus bv pas vanaf 140 echte km bekeuren, maar dan wel 6 km overschrijding schrijven, en dan mag de boete best wat hoger zijn. Dan hebben we onze flexibiliteit terug,
Robert zegt
Mijn ervaring is dat met een Vmax van 130 het verkeersbeeld zeker niet rustiger was dan nu met 100. Sterker nog, hoe kleiner de verschillen, des te rustiger het verkeersbeeld.
Die onrust wordt overigens vooral veroorzaakt door hardrijders en mensen die zich niet aanpassen aan het verkeer – en tot we met z’n allen volledig autonoom rijden, zal dat gewoon zo blijven, dus mijn boodschap voor het weekeinde (en daar voorbij): wen er maar aan.
simonferrari zegt
@RRRobert: Daar ben ik het niet helemaal mee eens. Ik rij gemiddeld zo’n 200 km per dag. Hierbij rij ik redelijk netjes de aangeven snelheid (105 tot 115 km/u op cruisecontrol). Het blijft me verbazen hoeveel mensen met snelheden ver onder de 100 km/u op de linkerbaan vertoeven.
Of mensen die met max 100 op de teller een vrachtwagen inhalen. Bang om maar even te hard te rijden om de vrachtwagen snel in te halen om overig verkeer niet te hinderen.
Een ander punt wat ik bij mezelf opmerk is dat ik bij langere ritten veel minder goed oplet. Op een bepaald moment is 100 rijden op een 3 of 4-baansweg simpelweg doodsaai. Dit in tegenstelling tot 130-140 rijden waarbij je gewoon beter moet opletten.
flutterby zegt
@realhustler: Dat je met 120 km/u moet remmen voor iemand die met 95 een vrachtwagen inhaalt kan natuurlijk gebeuren, maar als het structureel is dan moet je echt beter gaan anticiperen.. of je gewoon aan de snelheid houden.
atrak zegt
@flutterby: Anticiperen en je gas lossen moet ruim voldoende zijn als het snelheidsverschil 25kmh is.
potver7 zegt
Als je een rustig verkeersbeeld wilt, dan moet je gewoon met het overige verkeer meerijden. Die paar kilometer/uur verschil maakt op je reistijd echt geen drol uit.
Vmax van 130 en bekeuren vanaf 140 met 6 km marge, betekent dus dat velen 150km/u op de teller aanhouden. Daar gaat het verkeersbeeld echt niet rustiger van worden, er onstaan namelijk best grote snelheidsverschillen. En hogere boetes helpen alleen maar om het begrotingstekort terug te dringen; op zich best nuttig maar het zorgt er niet voor dat mensen zich beter aan de regels houden.
Ot92 zegt
@realhustler Als ik weet dat ze pas vanaf 140 echte kilometers gaan bekeuren, dan ga ik bewust 144 (139) op de cruise control rijden. Volgens mij willen ze dat ook niet.
Gewoon overal waar het eerder 120 of 130 was weer 130 maken.
paulvtec zegt
Ik vind 150 a 160 km/h wel een lekkere snelheid. Merk dat verschil toch niet met mijn auto.
katoenboer zegt
@paulvtec: Dit is Paul, Paul heeft een dure auto, Paul wil 160 kunnen rijden, want Paul voelt de snelheden daar onder toch niet. Be like Paul
bmwe46m3balling zegt
@katoenboer: hahahahh 😂😂
pcooperworks zegt
@katoenboer: ik doe mee met Paul, dat zaaddodende getrut met 100 km per uur is echt belachelijk
tinnemans zegt
Het zou wel heel grappig zijn als iedereen verplicht de snelheid zou moeten rijden waarbij de auto nog net comfortabel is. Ik denk dat ik dan even een maandje wacht tot de verkeersdrukte flink is afgenomen.
Dutchdriftking zegt
Tja, 130km/h tenzij anders aangegeven, en bepaalde trajecten tussen 19:00 en 06:00u 160lm/h. Dan gaat echt niet iedereen heel hard rijden, maar kan je af en toe even doorhalen zonder meteen je rijbewijs kwijt te zijn. Wat betreft uitstoot van elektrische auto’s, hoe harder je rijdt, hoe harder je banden slijten, daar kon wel eens meer rommel vanaf komen dan uit de uitlaat….
potver7 zegt
Ook electrische auto’s veroorzaken uitstoot, alleen niet niet uit de uitlaat maar uit een schoorsteenpijp aan de andere kant van ’t land. Lang niet alle stroom komt van windmolens (die stroom verkopen we namelijk aan datacenters) of zonnepanelen. Ook een EV verbruikt door hogere luchtweerstand meer energie bij een hogere snelheid, zelfs al is dat schone energie zul je dus meer windmolens en/of zonnepanelen moeten produceren en installeren om in de extra energiebehoefte te voorzien. Uitgedrukt in tonnen CO2 is het natuurlijk een stuk minder als bij een ICE, maar een EV is geenszins uitstootvrij.
pcooperworks zegt
@potver7: en so what, de wereld gaat toch naar de kl*ten, kijk eens wat verder dan ons kikkerlandje en Europa en zie wat daar gebeurt (helaas, snik)
E zegt
Je kunt ook gewoon groen laden als je thuis zonnepanelen hebt zoals ik.
Daarnaast kost het enorm veel energie, km benzine te maken en te vervoeren. De energie die benodigd is voor Productie en transport van fossiele brandstoffen zijn vergelijk baar met het verbruik van meer dan 50 miljoen elektrische auto’s. Een elektrische auto rijdt direct op die energie.
Ot92 zegt
@dutchdriftking Goed idee. Dan kan ik ook eindelijk 100-200km/h met Dragy meten zonder te spelen met mijn rijbewijs hehe.
Variomatic zegt
Eersteklas gepruts.. vrolijk jarenlang allerlei postzegels als Natura 2000 gebied bestempelen want ‘leuk, lekker groen bezig!’, niet de juridische implicaties daarvan overzien en dan door een klein groepje groene ‘deugmenschen’/milieudrammers (Urgenda) via een rechter het halve land op slot laten zetten.. en zo klem komen te zitten als overheid dat je uit pure wanhoop de bouw moet stilleggen en xx miljoen moet uitgeven om overal de 100 op bordjes te krijgen die een paar jaar later wéér allemaal vervangen moeten worden voor 120/130. En dat allemaal wetende dat die verlaging naar 100 alleen de uitstoot op papier verlaagt (want meeste uitstoot bij congestie, niet bij doorstromend verkeer). Briljant beleid (not)..
potver7 zegt
Het land op slot? Kom op zeg, je lijkt wel een klein kind dat z’n zin niet krijgt…
Variomatic zegt
@potver7: halve land staat er.. en de gevolgen voor de bouw liegen er niet om, dus wat is je punt..?
petroldrinker zegt
Ongelimiteerd graag! Is ook goede subsidie voor de roverheid met de extra accijnzen die binnenkomen omdat ik lekker constant 200 kan rijden in nl
Ot92 zegt
@petroldrinker Hoewel ik het ook graag wil, lijkt het me geen goed idee. Jan Modaal ziet zijn binnenspiegel vaak over het hoofd.
grandmasterb zegt
Nou, dat leert die wel af als er iemand daardoor bijna bij hem binnenrijdt
ghengiskhan zegt
100 km/u was een tijdelijke maatregel. Net als het beroemde kwartje.
Het is gewoon één groot woordenspel. Als iets 300 jaar duurt voordat het wordt opgeheven is het nog steeds tijdelijk.
potver7 zegt
Inderdaad, tijdelijk. Net als de 120 / 130 / 100 die we eerder hadden. De regel geldt totdat er een nieuwe regel komt. Niets is voor altijd.
De Fiets zegt
Ik vind 80 eigenlijk wel een goed idee maar laten we beginnen met alle auto’s te begrenzen op 130. Scheelt enorm in uitstoot maar ook in je portemenai. In de praktijk rij je zelden harder dan 100.
fabian159 zegt
Lekker egoïstisch, ik rij nooit harder dan 100 dus jullie mogen dat ook niet. Alsof ik op de linkerbaan achter jou kom bumperkleven omdat ik wil dat je net als mij 120 rijdt. 130 is een acceptabele snelheid ivm veiligheid en als je trager wilt rijden houdt niemand je tegen, rij dan maar lekker 100 zolang je links aanhoud en effe wat gas bijgeeft als je inhaalt (zelfs dat hoeft niet, ik hou niet van mensen dingen verbieden voor mijn eigen comfort) En het klimaat argument is echt onzinnig gezien mensen die er iets aan willen doen steeds de maatregelen verkiezen die hun eigen comfort niet in de weg staan. Bv. Kerncentrales kunnen echt niet volgens hen omdat links daar principieel tegen is ondanks dat het een zoveel betere oplossing is dan 100 rijden. Naar mijn mening komen de meesten over als een zuur en haatdragend kleutertje met een minderwaardigheidscomplex.
spacemoon24 zegt
Pak dan maar lekker @De Fiets ;)
De Fiets zegt
Zekers! Dat gaat vaak erg lekker en is in de meeste gevallen sneller dan de auto.
saxoke zegt
@De Fiets: soms vraag ik me af wat de anti-auto-brigade op deze site komt zoeken 🤮
De Fiets zegt
Ik ben zeker niet anti auto hoor. Ik rij graag auto met mn dikke 6 cylinder diesel.
saxoke zegt
@De Fiets: zou je niet snel een 3cilindertje aanschaffen?
De Fiets zegt
@saxoke Zodra de tijd rijp is wil ik graag een waterstof auto gaan rijden. Ik heb onlangs proef gereden in die Toyota en wat is dat geweldig. Totaal stil en vlot.
simonferrari zegt
@De Fiets: Begrenzer op 130? Dat lijkt me gewoon gevaarlijk. Je kunt niet snel genoeg inhalen.
Daarbij komt dat jezelf in de praktijk vaak niet harder dan 100 gaat. Dit is in mijn geval heel anders. Veel snelweg kilometers en met enige regelmaat in Duitsland (waar, als dat mag, het gas flink open gaat).
Die uitstoot mag men compenseren met het halveren van de veestapel wat mij betreft.
De Fiets zegt
We zullen uiteindelijk naar een systeem gaan waarbij auto’s in een soort treintje rijden waar je als bestuurder niets meer over te zeggen hebt. Volledig autonoom gestuurd door ‘andere intelligentie’ waarbij mogelijkerwijs afstand zeer kort kan zijn en snelheid misschien wel hoger dan nu.
Duitsland zal binnenkort ook ‘Bundesweit’ een limiet instellen zodat er niet meer geraast kan worden. Inhalen levert geen enkele winst op voor je reistijd, het verhoogt hooguit het risico op ongevallen.
pcooperworks zegt
@De Fiets: hierbij ben je officieel gediskwalificeerd, graag overschakelen op fietsblog.nl en niet meer op de snelweg rijden aub.
De Fiets zegt
Haha, dat denk je maar. Die 80 per/uur is dichterbij dan jij denkt sukkeltje
Ot92 zegt
@defiets Rustig internet held.
saxoke zegt
@De Fiets: ga je ketting maar smeren. Dan kan je lekker verder fietsen
De Fiets zegt
Heb ik vorige week al gedaan. Heb je nog andere adviezen?
saxoke zegt
@De Fiets: banden oppompen 🤣😂😜
De Fiets zegt
@saxoke Toppie, had ik ook al gedaan. Nog meer ideeën?
grandmasterb zegt
Je bent verdwaalt zeker, dit is een autoliefhebberssite, dus niet van fietsende autohaters.
sbmmaxx zegt
Alles begint met een goed plan…
100 is geen snelheid in een land waar alles goed voor elkaar is. Wegen zijn goed, weginstructies in overvloed, auto’s worden periodiek gekeurd, opleidingsniveau is ook wel acceptabel (al mag dat van mij wel meer gericht worden op alles waar je echt het verschil kan maken, hoe om te gaan met snelverkeer, berm rijden, aquaplaning, konvooi respect, file rijden, rijden in verslechterde omstandigheid, enz.) Communicatie en een reactie daarop heeft de afgelopen decennia een enorme vlucht genomen qua snelheid en manieren. Jezelf verplaatsen hoort hier ook bij. Dan is het niet logisch dat we juist hier in achteruit gaan.
We moeten ernaar toe dat de snelheid juist toeneemt naarmate we ons verder ontwikkelen. Dit geeft allerlei nieuwe mogelijkheden. Dit moet wat mij betreft een doelstelling zijn voor de komende 20 jaar. Voorwaarden is dat dit veilig en verantwoord kan voor zowel mens als milieu. Dus net zoals bij de bestrijding van corona een plan van aanpak maken met het “wat als” dan deze stap
mashell zegt
@sbmmaxx: wat er tegen een hoge snelheid spreekt in Nederland is het enorme aantal op- en afritten en het grote verkeersaanbod.
Ik vind het in Duitsland altijd al een beetje link om met een hoge snelheid een oprit voorbij te rijden.
Ot92 zegt
@mashell In Duitsland dien je ook wat van het gas af te gaan, als je verkeer in de verte ziet die op het punt staat in te gaan voegen. Het is niet de bedoeling dat je er met 200+ langs knalt.
Stefje zegt
Een maatregel voor het milieu. Waar zijn al die extra woningen dan? Drama.
karhengst zegt
Gewoon een plastic zak over die borden met 100 en iedereen is gelukkig. Met 130 als vMax mag je immers gewoon 90/100/110/120 rijden. 30% overschrijding van de maximum snelheid is echter een dure aangelegenheid.
Mijn gevoel zegt echter dat ze eerder die onderborden verwijderen om het overal en altijd 100 te laten zijn.
hassani zegt
Overal 30 is hard zat. Al die haast schiet toch niet op. Gewoon aan iedereen een rijbewijs geven en op elke weg traject controle klaar is kees. Boetes zo belachelijk hoog(lijfstraffen of erger) dat geen enkele ziel het ook maar in zijn hoofd haalt om 1 kilometer te hard te rijden wat denken ze wel zeg!
spacemoon24 zegt
@hassani: 30 of 130? ;)
EnthousiaST220 zegt
Het zou fijn zijn als 130 terug zou komen maar als ik zie hoe sloom er na 7 uur ’s avonds gereden word over het algemeen denk dat meer mensen daartegen zijn.
karhengst zegt
Ook toen het nog 120 was reed een deel van de bevolking stelselmatig 100-110 en een ander deel reeds 130-150. Zolang er amper controle is, ongelukken een zeldzaamheid zijn en Flitsmeister bestaat zal dit weinig veranderen.
HZW zegt
Hard rijden in Nederland wordt steeds moeilijke in het toekomstige verkeer situatie.
Als Nederland weer compleet los gelaten wordt gaan we massaal in zware files staan.
De afgelopen tijd was een tweede/derde Auto kopen booming business.
Dat zijn allemaal mensen die voor de Corona Crisis met het openbaar vervoer gingen en nu dus in de auto gaan stappen.
En een snelle auto is niets meer waard in Nederland, snel naar 100 Km/u is misschien nog te doen, maar een snelheid van ruim over de 200 rij je bijna nooit in de Nederlandse verkeer situatie.
Dus wat heb je aan een snelle auto in Nederland als je never nooit in de buurt komt van zijn topsnelheid.
Een simpele 70/80 pk hybrid auto voldoet prima in Nederland om van A naar B te komen in de file.
atrak zegt
@HZW: Tenzij je wat vaker buiten de spits naar buiten gaat. ‘S nachts is 180 echt goed te doen op de lege snelwegen.
grandmasterb zegt
Jij woont waarschijnlijk in de randstad en komt nooit in het buitenland of je hebt een heel langzame auto. 15 km van mijn woonplaats bij onze oosterburen, kan ik ongelimiteerd snel rijden op de snelweg. Nederland is maar een heel klein landje. In de randstad is het misschien drukker, maar daarbuiten heb je vaak heel lange trajecten met weing verkeer, waar je prima gas kunt geven.
dree16v zegt
De max mag van mij ook wel weer naar 130 man ik val in slaap bij 100… Maar wat misschien een beter idee is is een variabele max aangegeven door de matrixborden die toch al overal staan. Tijdens drukte of spits 100 is het rustig (weekenden, feestdagen, in het noorden des lands) huppekee naar 130.
mustang750supersnake zegt
valt me wel op hoeveel dodelijke ongelukken er nu op b(50,80) wegen gebeuren…….toeval?
omarrs6 zegt
Ik zou niet willen weten als cruise control niet bestond. 100 is heul lastig vast te houden en ook nog eens saai, al helemaal als er meerdere weggebruikers je met 130 komen inhalen….
Dus terug naar 130: JA GRAAG!
stationcar zegt
Wij Nederlanders zijn verzot op onze vrijheid, alle vrijheden zijn verschrikkelijk belangrijk, behalve de vrijheid om je met een fatsoenlijke snelheid te verplaatsen. Wat is het toch met ons dat we onze eigen beleving van ‘100 is hard zat’ aan anderen willen opdringen, let wel op, we hebben het over een máximum snelheid; het staat iedereen vrij om mínder hard te gaan. Ik ben voor de ideale balans tussen snelheid en veiligheid. Geen enkele maximum snelheid lijkt me heerlijk, maar is vanuit het oogpunt van veiligheid niet helemaal verantwoordelijk in het grootste deel van het land. Dus met een maximum snelheid van 130 kan ik prima leven, dat er dan trajecten overblijven waar je altijd 100 mag in verband met de veiligheid; prima, maar laat dat da de uitzondering zijn.
De aanleiding van de 100km maatregel, namelijk een totaal gefaald stikstofbeleid zullen we maar even buiten beschouwing laten hier, voor het gemak.
HZW zegt
Half Europa hanteert 130 Km/u, maar Nederland weet altijd weer zijn eigen regels te bedenken.
Waarom zijn we nog lid van de EU als de Nederlandse regering eigen regels blijft toepassen voor van alles en nog wat, en zich niet aan de rest van Europa aanpast.
mashell zegt
@HZW: verkeersregels zijn zo verschrikkelijk logisch om dat in EU verband te standaardiseren dat ze dat niet nog steeds niet gedaan hebben.
Ot92 zegt
Dat 100km/h rijden is levensgevaarlijk. Wanneer het druk is zie je men op de middelste en rechter rijbanen veels te dicht op elkaar rijden, omdat ze gewoonweg niet meer zoveel opletten.
Gewoon z.s.m. terug naar 130km/h. Ook waar het voorheen 120km/h was, want zoveel in uistoot scheelt het niet. Anders had de 100km/h overdag maatregel wel een verschil gemaakt. :)
chills zegt
41 + 9 + 24 + 15 + 1,2 + 2,8 = 93% Wat is er gebeurd met de overige 7% ?
macchina zegt
@chills: iemand is scherp haha. misschien geen mening of fout ingevuld?
saxoke zegt
Als Nederlanders een hogere maximum snelheid willen, moeten ze eens stoppen met A segmentertjes te kopen. Die dingen hebben gewoon een te lage maximum snelheid🤣😂🤣
Ot92 zegt
@saxoke Geloof me, het ligt meer aan de gemiddelde Nederlandse bestuurder. Ik was vlotter dan de meeste met een Up die over 60pk beschikt… Werkelijk waar lachwekkend.
saxoke zegt
@Ot92: k weet t. T erge is dat ze in het buitenland op wegen waar je 120 mag, ook max 100 gaan rijden. Velen zijn al helemaal gebrainwashed. Met m’n 58pk in de Saxo was k vroeger ook vaak snel genoeg om velen voor te blijven.
Ot92 zegt
@saxoke Levensgevaarlijk die max 100km/h maatregel.
imaginenl zegt
Zal hier op Autoblog 1 vd weinigen zijn maar ik vind 100 overdag prima. Lekker rustig verkeersbeleid, cc op 107 (103 op gps) en relaxt naar de bestemming rollen. s’Nachts is dat niet vol te houden maar dan is er ook minder verkeer dus 130 is prima. Opvallend is dan wel dat maar een enkeling ook werkelijk 130 rijdt.
Ot92 zegt
@imaginenl Als ik in de randstad zou wonen, dan zou ik het met je eens zijn. Echter als je in het noorden of oosten van Nederland woont, dan is het echt niet te doen.
imaginenl zegt
@Ot92: je hebt we gelijk idd: vanuit Diemen is alles wel erg makkelijk bereikbaar.
allesmetturbo zegt
140-150kmh zou ideaal zijn. Cruise op 180 is altijd relaxt.
Leuk en blijf je wakker.
Dat 100 sukkelen is gevaarlijk slaapverwekkend en daardoor zit de helft op zn telefoon te kloten helaas.
VerArie zegt
Zo snel mogelijk de 130km/h weer terug!! Levensgevaarlijk al die 100km/h rijders. Mensen hangen onderuit gezakt in hun stoel en doen niks anders dan verveeld om zich heen te kijken (en daardoor gaan zwalken op de rijbaan)of met hun navigatie of telefoon te klooien. Met 130+ moet je wel actief rijden en je aandacht erbij houden! Vooral vanuit de stad Groningen is het een crime om met 100km/h de rest van Nederland te bereiken. Heb de neiging om telkens met een rit naar het zuiden of westen een kalender mee te nemen ipv m’n horloge!
grandmasterb zegt
Veel eenzijdige ongelukken op de snelweg komen doordat mensen te langzaam rijden door de lage 100 km/u maximumsnelheid in NL , ze vallen dan in slaap of zitten op hun mobiel te kijken of zelfs te whatsappen en vergeten op de weg te letten. Bij 130 km/h en hoger zijn mensen veel alerter en hebben geen tijd om andere dingen te doen.
ritzevespa zegt
Oké.. Men rijdt nu al 85 als het druk is op de snelweg
Linksrijden is nu gewoon standaard en niemand gaat meer aan de kant.
Ik ben de tel al kwijt geraakt hoeveel mensen ik al over de vluchtstrook langs ben gegaan omdat ze met 0.5km verschil een auto gaan inhalen met 97kmh
Wellicht ben ik dan een aso.. Boeit me niet heb een bmw logo op de auto dus ik mag dat 😂
Voor die 1.1 liter is 100 genoeg maar beetje d Segment gaat pas lekker lopen vanaf 120🤤