Er zijn telkens meer Nederlanders die geen wegenbelasting willen betalen.
Het autobezit en gebruik van een auto is in Nederland een kostbare aangelegenheid. Over alles dient (enorm) veel belasting te worden afgedragen. Accijnzen, btw en speciale autobelasting (BPM) hakken er flink in. Dan is er natuurlijk ook de motorrijtuigenbelasting.
Op basis van het gewicht van de auto (en de brandstofsoort c.q. aandrijving) betaal je maandelijks een bedrag. Voor een EV betaal je (nu nog) niets, een lichte benzine-auto is goedkoop en een zware diesel is heel duur. Er is een manier om dat te omzeilen: middels de klassiekerregeling.
Geen wegenbelasting voor 217.000 auto’s in NL
Die blijkt telkens populairder te worden in ons land. Het Centraal Bureau voor de Statistiek meldt dat in vijf jaar tijd er meer dan een kwart meer oldtimers bij zijn gekomen. Op 1 januari 2024 waren er 217.000 klassiekers geregistreerd. Dat was vijf jaar er daarvoor (2019 dus) 47.000 minder (170.000 stuks).
De oldtimers worden gemiddeld genomen ook wat ouder. Voorheen was meer dan helft 40-50 jaar oud. De populairste categorie is nu 50-60 jaar. Gemiddeld genomen is een oldtimer 53 jaar oud op het moment. De oudste auto is niet de eend van @michel, maar eentje uit 1894. Er zijn 661 auto’s in ons land die ouder zijn dan 100 jaar zijn.
Merken en kleuren
Dan nog even de merken. Het zal geen verrassing zijn dat Volkswagen (32.000 klassiekers), Mercedes-Benz (21.000) en Citroën (14.000) verreweg het populairst zijn ons land.
Voor mensen als @loek en @machielvdd zijn klassiekers wel interessant, want deze zijn vaker voorzien van een leuke kleur! De meest voorkomende kleur is niet zilver, grijs, wit of zwart, maar blauw! Daarna volgen rood (16,5 procent) en groen 16,2 procent).
Het gehele rapport kun je hier lezen!
Fotocredit: schitterende Golf I GTI door @fred via Autoblog Spots!
ghengiskhan zegt
Ach. Ik heb beiden: een zware diesel en een nèt geen 40 jaar oude oldtimer. En ik betaal veel wegenbelasting. En als ik vanuit het buitenland NL binnenrijd weet ik weer waarom, en vind ik dat niet erg.
Jaja, ik weet het, wegenbelasting gaat gewoon de algemene pot in. Maar op deze manier doet het minder pijn.
okmer zegt
Zal alleen maar meer worden, overdag (moet je) zoeven in zo’n lelijke nietszeggende suv stekkerbak vol met schermen en voor de weekenden wil je graag een echte auto.
racerx zegt
Een klassieke auto zal ik niet zo snel kopen, maar wat je zegt is wel waar. Voor de leuk rijd ik motor, hoe lang ik nog een auto kan rijden die ik oprecht leuk vind is nog even de vraag…
Johanneke zegt
Absoluut waar. Woont een vent in mijn straat die heeft een model 3 en een saab cabrio op de oprit staan. Dat is wel prachtig toch, goedkoop naar je werk, mooie toerbak erbij voor de fun. Beste combinatie if you ask me, want je staat liever in de file in een model 3 dan in een oude saab. En in het weekend / op vakantie rij je juist liever die oude saab.
nicolasr zegt
Precies. Vandaag de Saab weer uit de stalling gehaald. Staat mooi naast de Model S.
archiebald zegt
Leuke combinatie aan autos. Maar voor mij blijft het fascinerend om te zien hoe mensen denken; “goedkoop naar je werk”, nadat er eerst minimaal €46.000,- is betaald voor die Tesla. Maar goed, dan bespaard meneer wel €25/week aan brandstof en wellicht €50/maand aan mrb. Duurt het toch maar 292 maanden on de Tesla terug te verdienen.
mashell zegt
Fascinerend dat een site voor autoliefhebbers wegenbelasting ontwijking als insteek kiest bij een artikel over toenemende populariteit van klassiekers.
SpiderIV zegt
Zelfs WillemE denkt nu auw touche! 😅
rollingstoned zegt
😁👍
escort77 zegt
En dat terwijl de kosten van brandstof (vaak een hoger verbruik en premium brandstof) en extra kosten voor onderhoud die besparing op mrb wel teniet doen.
Ik vermoed dat een simpele “wat er niet op zit kan ook niet kapot” auto van een jaar of 15-20 momenteel de echt goedkoopste manier van autorijden is.
Johanneke zegt
Waarschijnlijk. Als je een simpele auto met atmosferisch blok van goede reputatie hebt, en de auto heeft ook nog eens veel binnen / onder een carport gestaan, dan rij je het betrouwbaarst van iedereen. Zelf heb ik een 2006 primera 2.0, die altijd onder de carport heeft gestaan. Staat nu op 140k km. Op een paar elektronische gremlins na die ik heb moeten repareren (en 1tje laten repareren) is de auto foutloos. Afgelopen december kleine beurt en APK. Een achterrem moest schoongemaakt worden, dat was het enige.
Rij wel 1 op 13, dat is natuurlijk niet erg zuinig.
archiebald zegt
Ik rij dagelijks een Cuore uit 2004. Naar mijn idee kun je niet goedkoper rijden (zal vast wel kunnen hoor. Maar dit komt heel dichtbij).
€17/mrb + €12 verz. Daarbij een E10 verbruik van 1:20 gekoppeld aan spotgoedkope onderdelen en zelf sleutelen.
Leuk? Nee. Zorgeloos? Ja!
G-Ammo zegt
Zucht, kom er maar in overheid; steek er maar weer een stokje voor! Maar op zich logisch: als jij dagelijks zo’n electrische karakterloze wagen moet rijden + je wilt in het weekend nog ergens komen, dan koop je er een 2e auto bij; logischer wijs dan gewoon een klassieker. Woon-werk verkeer is niet nodig. Maar goed, gelukkig print de overheid geld, dus een tekort zullen ze niet hebben… ow, wacht.
Robert zegt
Dat stokje is er al voorgestoken. De belastingvrijstelling voor 40+ jaar oude auto’s wordt straks ook afgebouwd. Per 2028 wordt de oldtimerregeling opnieuw aangepast, waardoor alleen motorrijtuigen die voor 1988 zijn gebouwd nog in aanmerking komen voor de regeling. Dit is een maatregel die te vergelijken is met het schrappen van de vrijstelling voor 25+ jaar oude oldtimers, die vanaf 2012 werd ingevoerd. (En beargumenteerd onder valse voorwendselen, durf ik wel te stellen.)
escort77 zegt
Op zich niet geheel onlogisch, er zijn nu eenmaal veel meer auto’s die die 25 respectievelijk 40 jaar vrij gemakkelijk halen. De regeling is bedoeld om historisch rijdend erfgoed te bewaren en bedoeld voor liefhebbers met een hobby. Als we allemaal in een Mercedes diesel of lpg uit 1988 gaan rijden dan wordt die regeling eenvoudigweg onbetaalbaar en ook politiek onhaalbaar.
O plaat zegt
In België staat mijn diesel uit 1989 (terecht) als oldtimer ingeschreven, het blijft een oude bak, voor mijn kind is hij even oud als een auto uit 1957 voor mij en de meerderheid rijdt niet met deze wagens voor het profijt. Ik zie niet in waarom een auto uit 1988 een oldtimer zou worden maar één uit 1990 niet. Dat is gewoon arbitraire onzin.
Gele Koplamp zegt
Je moet ergens een grens trekken
MarcoM zegt
Laat me raden, er is een nieuwe melkkoe geboren, eerst komen de EV’s aan de beurt en dan alle 40 plus auto’s, dan kunnen we onze Mark zijn salaris van 26.900,00 per maand betalen.
potver7 zegt
Volgens mij zoeken ze nog een nieuwe Mark, dus in plaats van dit soort misplaatste jaloerse opmerkingen te tikken kun je ook een sollicitatiebrief sturen…
MarcoM zegt
Haha, ik ben zeker niet jaloers, volgens mij ben je nooit thuis met zo een baan.
Johanneke zegt
Zo duur is autorijden niet als half Nederland in een te zware en onzuinige crossover kan rijden. Daar kan je gewoon al veel geld op besparen als je wilt, qua verbruik en MRB.
Benieuwd of mijn 1993 hobbyprojectje ooit nog goedkoper gaat worden qua wegenbelasting. Heb gewoon een katalysator, dus eigenlijk minder slecht dan veel oldtimers die dat niet hebben.
potver7 zegt
Vergeet niet dat een groot deel van die zware en onzuinige crossovers helemaal niet worden gekocht, maar via een leaseconstructie worden gereden waarbij feitelijk de ‘baas’ opdraait voor de kosten en de berijder alleen een bedrag betaalt obv de catalogusprijs – en dus geen last heeft van belasting of brandstofkosten.
JelmerS zegt
die crossovers worden wel door de particuliere occasion markt gevraagd in tegen stelling tot veel bijtelling vriendelijke wagens. Eerst de MRB vrije diesels, en nu de grote hoeveelheid aan EV.
AudiRS zegt
Metname babyboomers rijden zo’n crossover SUV. Die hebben doorgaans wel centen..
William zegt
Hoeveel van die klassiekers zijn de afgelopen jaren gekocht als investering?
rwdftw zegt
Als je dat als investering doet wordt het ding meteen geschorst en ga je er niet mee rijden. Dan betaal je dus ook geen belasting.
iphonistvongates zegt
Dit lijkt op een bericht voor publiek belang & draagvlak en heeft een zeer hoog NIEUW SOCIAAL CONTRACT gehalte. De verpakking is nuttig maar de inhoud moet bereikbaar zijn anders kunnen een heleboel budgettekorten van de overheid NIET kloppend gemaakt worden. Hetzelfde nut wat mijn vrinden bij het CJIB hebben……harken harken en hörken.
rwdftw zegt
Ik moet nog even wachten tot april 2025. Dan verwacht ik ook een brief van de belastingdienst dat voor mijn 944 uit 1985 geen belasting meer hoef te betalen.
jaapiyo zegt
Ik heb zelf reeds bericht gekregen dat voor de 944 uit feb 1984 geen mrb meer betaald hoeft te worden. Ongekende weelde.
geelbarrel zegt
… en ouder dan 50 jaar ook geen APK
O plaat zegt
Waar ik vroeger jaloers was op Nederland en wat allemaal mag bij jullie op auto vlak is dit nu toch omgekeerd. In België is 30j oldtimer, hebben we geen bijtelling en mogen we 120 per uur knallen. De Oost Europees aanvoelende wegen neem ik er bij.
ponnie zegt
Je wordt toch telkens weer opnieuw geript.
Net voor mijn eerste mx5 25 jaar oud werd, werd de oldtimerregeling voor 25+ afgeschaft.
Nu wordt hij met 40 niet eens meer een oldtimer.
Overheidsbeleid waar je op lange termijn niet op kan vertrouwen is toch wel typisch Nederlands.
schuimbekje3 zegt
betaal 10 pond voor mijn volvo plugin diesel op mijn kantoor in engeland.. per jaar..
wel veel potholes hier maar de wegen zijn zekerniet slecht…
1312 euro voor dezelfde auto in nederland… en de wegen zijn hier niet 130x beter… sterker nog, de A27 is een non stop springschans van breda tot gork en daarna een whooptidoo zoals ik op de crossbaan heb..
ghost zegt
Vergeet de camperrijders niet ..