Een groot deel van de Nederlandse consumenten zit helemaal niet op autobezit te wachten.
Een auto leasen of een auto kopen? Als je hier op Autoblog onder de lezers zo’n onderzoek zou laten doen kom je waarschijnlijk op hele andere resultaten uit dan wat de gemiddelde consument wil. Wij kopen het liefste onze bolides, al is het alleen maar omdat jouw ideale model of uitvoering niet in de lease beschikbaar is. Laat staan als je de auto wil modificeren.
Autobezit Nederlanders
Voor de niet-autonerds, dus zeg maar de rest van het land, steekt de boel anders in elkaar. Die willen vooral een auto omdat ze dit enkel als vorm van mobiliteit zien. Uit een nieuw rapport van Deloitte komt naar voren dat maar liefst 65 procent van de Nederlandse consument de voorkeur geeft aan flexibiliteit boven autobezit. Daarover bericht digitaal auto-abonnementsbedrijf Dribe in een persbericht.
Lease, delen of andere auto-abonnementsdiensten zijn in trek. In plaats van een bedrag in één keer of maandelijks af te tikken, waarbij de auto eindelijk de jouwe is, genieten diensten de voorkeur. Een maandelijks bedrag en rijden in een ‘geleende’ auto waarbij belangrijke zaken als verzekering en onderhoud zijn inbegrepen.
Het zijn vooral jonge bestuurders die flexibiliteit belangrijk vinden. Of misschien hebben ze gewoon niet de pegels om een dikbolide te kunnen of willen betalen.
Uiteindelijk valt er ook wat voor te zeggen. Het is gewoon afhankelijk van de situatie. Het KAN soms interessant zijn. Eerlijk gezegd vind ik private lease in de meeste gevallen verschrikkelijk duur voor wat je krijgt, echter zijn nieuwe auto’s ook idioot prijzig in ons land. Daardoor ligt de voorkeur bij bezit. Als ik het dan heb over de tweede auto hè. De primaire beuker lap ik lekker zelf: geen gedoe over kilometrage en aanpassen aan het ding wat je ook maar wil aanpassen.
pier zegt
Puur financieel, na een huis is een auto de grootste uitgave. Als iedereen 100k op de bank had dan werd er echt wel een auto van gekocht ipv een fiets of OV kaartje (al is die laatste ook rammend duur tegenwoordig).
b088y zegt
Logica ontgaat mij, waarom zou je wel je geld uitgeven aan een auto als je 100k op de bank hebt.
Ps van de rente kan je een private lease rijden :-)
Mike zegt
Voor een groot deel van de bevolking zal dat inderdaad wel kloppen zeker de jonge generatie. Het blijft wel een onderzoek van “Wij van WC eend adviseren WC eend”.
Robert zegt
Als ik al eens een (bestel)auto huur, valt het me altijd op dat die auto’s eigenlijk altijd afgetrapt aanvoelen – zelfs als ze soms minder dan een jaar oud zijn. Alleen om die reden zie ik met zelf niet abonneren op deelauto’s.
schuimbekje3 zegt
waarschijnlijk een onderzoek niet onder autobloggers maar.onder snowflakes gedaan die de aygo van mammie mogen gebruiken omdat ze nooit hebben geleerd met geld.om te gaan en met hun 3de credit card hun duo schuld afbetalen en met de 1ste hun eten leasen en de 2de op vakantie gaan naar australie voor een ecologisch vervoer cursus.
Richmond zegt
Zijn auto bloggers dan een erkende demografische doelgroep?
lekkerlinksrijden zegt
Tuurlijk, er stroomt bij ons dinosap door de aderen
audirs3 zegt
Niks meer bezitten en alles huren. Het begon al met Spotify, Netflix en mobiele telefoons. Maar zelfs wasmachines en TV’s kan je nu met een abonnement kopen. De auto private leasen is in dat opzicht best logisch, gezien de hoge aanschafprijs.
Het is dat de overheid de hypotheekrente beperkt heeft bij een aflossingsvrije hypotheek, anders zou iedereen dat ook nog steeds massaal doen.
Mijn hypotheek is ook 50% aflossingsvrij. De rente hierover niet aftrekbaar, maar met 1,09% rente ligt ik daar niet wakker van. En de inflatie doet zijn werk wel om die aflossingsvrije schuld omlaag te krijgen.
Hawkeye72 zegt
Ik heb altijd geleerd: je huis koop je cash en zet je op naam van je vrouw. Want als het dan misgaat met de zaak, verkoop je je huis en begin je daarvan opnieuw. Opa had gelijk.
harrie zegt
Totdat het misgaat met je vrouw
gdjnl zegt
@harrie haha precies dit 🫢
pier zegt
Maar natuurlijk, als een auto al niet lukt waar haal je die 6 ton cash dan vandaan voor een huisje.
Allison Burgers zegt
Link naar het rapport?
bassrt zegt
“Of misschien hebben ze gewoon niet de pegels om een dikbolide te kunnen of willen betalen”
ik denk dat daar het grootste probleem zit. Sparen voor grote uitgaves hoor ik steeds minden voorbij komen. Waar het aan ligt laat ik in het midden, want dat is voor iedereen verschillend.
Maar dat de prijzen voor auto’s ook omhoog schieten maakt de situatie ook niet makkelijker.
italia007 zegt
Ondanks dat ik gek ben van auto’s heb ik nu geen behoefte aan een eigen auto;
Ik ben 29 jaar, woon op 8 minuten fietsen van m’n werk. M’n broer en minstens 3 vrienden delen de passie voor auto’s. 3 daarvan hebben hun eigen auto. Mijn ouders wonen op 5 km afstand en zijn bereid om te helpen waar nodig.
Ik heb in mijn appartementencomplex een stuk of 15 buren, waarvan zeker de helft een auto heeft.
Ook hiervan zijn er een aantal bereid om te helpen met een auto, waar nodig. Maar ook is het parkeerterrein behoorlijk gevuld, waardoor een eigen auto niet altijd binnen (en dus veilig) geparkeerd kan worden.
Ik heb echt hooguit 1 keer in het jaar een situatie waarin een auto nodig heb en het niet kan regelen binnen bovenstaande mogelijkheden.
Dat is echt het geld niet waard voor mij.
Poulusma zegt
Is het ook duidelijk in het rapport waar die jonge bestuurders wonen?
Als die in de stad wonen kan ik me voorstellen dat die geen auto in het bezit willen hebben. Daar in steden het bezitten van een auto onmogelijk geprobeerd wordt te maken.
Daarnaast is de zieke woningmarkt misschien ook een plausibele reden, die jonge bestuurders willen zoveel mogelijk geld opzij zetten zodat ze ergens een studiootje voor veel teveel geld kunnen kopen om het huis uit te gaan of hun studentenkamer te kunnen verlaten.
Diep in de harten van het meerdendeel van deze jonge bestuurders verwacht ik wel dat ze het wel zouden willen maar dat het door bovenstaande redenen niet realistisch is….
Design_Driven zegt
In het VK is een auto bezitten nog leuk, belasting voor de meeste van mijn auto’s is rond de 400 per jaar, een aantal maar 140. Ik heb een goede no-claim opgebouwd dus verzekering is ook te doen. In NL is het gewoon niet leuk meer, veel te duur.
petroldrinker zegt
Ik wil er juist veel en veel meer, maar de maandelijkse wegenbelasting houdt dat tegen (wil graag bijv een escalade EXT/Avalanche/H2SUT ofzo erbij, maar 500+ aan wegebelasting per kwartaal voor een auto die paar 100km pj rijdt vind ik schandalig, sowieso zulke hogen wegenbelasting vind ik schandalig waar een EV ook zulk gewicht heeft en een fractie betaald maar wel meer slijtage brengt)…. als we nou is de km heffing ofzo zouden krijgen zou het wagenpark hier direct uitgebreid worden met een aantal autos :) auto’s ik heb er nooit genoeg van
Overigens krijg ik het gevoel dat dit onderzoek is gedaan onder mensen die totaal niet met geld weten om te gaan….
jaso013 zegt
Ik hoef ook niet persee een eigen auto. Het is iedere maand een rib uit mijn lijf. Maja. Wat dan? Wil ook niet aan een contract vastzitten en heb de auto soms wel nodig voor woon/werk. Wij rijden ongeveer 8K km’s per jaar. Als je dat om gaat rekenen per km dan zijn het nu hele dure km’s.
dare2think zegt
Ben benieuwd of er ook onderzocht is of ondervraagde 1+ kind heeft. Bedenk maar eens na hoeveel meer moeite het is als je ergens naartoe wilt wanneer er geen vaste plek is voor alle bijbehorende troep. Kinderen met OV wordt flink onderschat.
O plaat zegt
Ik heb er 4 staan, ik draag meer dan mijn steentje bij om het gemiddeld aantal wagens/persoon hoog te houden.
Hubert zegt
Ik ook. En dan betaal ik ook lekker 4x de belasting, terwijl ik er maar met eentje tegelijkertijd de weg op kan.
O plaat zegt
Ik niet. Twee oldtimers en één is een bestelwagen op de zaak enkel voor de gezinswagen betaal ik (persoonlijk) aan vadertje staat.
maxidyne zegt
Ik ben blijkbaar van de oude stempel: echte autoliefhebber met 4 auto’s in bezit. Ga niet met vakantie (eigen transportbedrijf) rook en drink niet, en ga niet uit.Moet er niet aan denken om met het OV te moeten verplaatsen of een auto te delen. Rij prive hooguit 7000 kilometer per jaar. Allemaal plezier ritjes en uitstapjes naar auto gerelateerde evenementen. Maar merk wel duidelijk onder de jonge medemens dat een auto niet meer is dan een auto, en ze er ook weinig tot geen geld voor over hebben. Liefhebberij voor auto’s wordt echt hard minder.
gabrielo zegt
Als er geen deelauto’s waren geweest had ik nooit mijn keuze laten vallen op een onpraktisch maar heerlijk sturend tweezittertje als daily. Voor die zeldzame keren dat ik meer zitplaatsen nodig heb pak ik de deelauto. Die deelauto is elektrisch, dus zo genieten we nog van variatie in rijervaringen ook.
smeck zegt
Afgaande uit eigen omgeving is het vooral niet missen wat je niet kent.
Door de jaren heen hoop vrienden/kenissen gehad die nooit een auto hebben gehad en er af en toe een papa of mama leende. Wonen in de stad waar alles in de buurt is dus geen behoefte.
Totdat ze een auto vd zaak krijgen of iets kopen omdat het uitkomt. Daarna is er niemand geweest die meer zonder kan omdat ze dan pas beseffen wat een vrijheid een eigen auto geeft. Geen absurde OV kosten, gemiste aansluitingen, treinen die niet rijden, meer dan een rugzak aan spullen kunnen meenemen, weggaan wanneer je wil etc.
Zelfs paar x gehad dat mensen fel tegen autobezit waren, maar wel vragen of ze mee konden rijden naar een concert, want dat was makkelijker dan met OV…Jammer dan, pak de trein maar lekker.
Sinds mn 18e nooit zonder auto gezeten (meestal 2-3 voor deur), zelfs toen het financieel minder ging was toegang tot een auto belangrijker dan een avondje stappen qua kosten.
kniesoor zegt
Als je in een grote agglomeratie woont met bruikbaar OV, aan het begin van je loopbaan staat, nog een ‘studie’schuld af te lossen hebt en net een hypotheek op je bult genomen hebt en misschien wel aan kinderen wil beginnen/begonnen ben, kan ik me voorstellen, dat een eigen oto met alle ermee samenhangende kosten effe niet zoveel prioriteit geniet/niet zo goed uitkomt. Maar gaandeweg zal de behoefte aan zo’n ding in meeste gevallen alsnog ontstaan. Voor redenen als hier al door anderen beschreven.
adbrotjeknor zegt
Het ligt veel aan je situatie. Ik 70+, wonende in binnenstad Rotterdam, rijd 10-20K per jaar. Moest 250 euro p/mnd betalen voor parkeerplaats onder mijn flat. Gebruik nu deelauto. Kost 10 euro/mnd abo, rest variabel. Er staan wel 8 auto’s (VW-Up, Golf variant) op minder dan 5 min. lopen. Altijd wel een paar vrij. Vakantie huur ik (mooie, wat dure) auto. Zijn vaak bijna nieuw. Ik bespaar heel veel geld op deze manier. Maar als je buiten de grote stad woont is het andere koek.
MarcoM zegt
Als je de tijd hebt, dan kan dat ook, maar werken, gezin etc, dan heb je wel fatsoenlijk vervoer nodig.
seatleon zegt
Ik vind een auto bezitten, hoe goedkoop ook, een fijnere gedachte dan het afsluiten van een financierings- of leasecontract. Bij de aanschaf is het even slikken, maar daarna heb je veel vrijheid. Een financierings- of leasecontract is precies andersom. Bij het afsluiten van het product geen hoge kosten, maar na 48 maanden hakt die paar honderd Euro er wel in. Dan betaal je immers nog steeds hetzelfde bedrag voor een “oude” auto. Zeker als je hem bij einde looptijd moet inleveren. Onlangs heb ik een Mini Cooper s gekocht. Prima auto, maar kort daarna kwam een andere Cooper s voorbij. Die ook gekocht en nu de eerste in de verkoop. Natuurlijk had ik het geld liggen, maar als ik wat verlies maak op de eerste hoef ik dat alleen maar thuis te bespreken, niet met de bank. Praat toch wat fijner.
e36thuglife zegt
Ewa geef maar aan mij dan die waggies als andere ze niet willen.
MarcoM zegt
De jonge generatie, de theoretisch opgeleiden, hebben een auto van de zaak of kiezen voor een private lease hokje. De praktisch opgeleiden kopen een Toyota Starlet uit 1996 of Nissan Micra van 2001, die zijn probleemloos, zuinig en goedkoop.
wimbers zegt
de titel is verkeerd, er moet staan:
“Nederlanders willen niet de kosten van een auto bezitten.”