![Peugeot 205 Dimma](https://static.autoblog.nl/images/wp2018/peugeot-205-dimma-blauw-front-side-park-750.jpg)
Uiteraard laten we die ene procent even achterwege.
Ergernis in het verkeer komt veel voor in Nederland. Dankzij de perfect geasfalteerde, verlichte en keurig onderhouden wegen ga je je al snel ergeren aan andere mede-weggebruikers. Het ligt immers altijd aan de anderen. Het kan toch niet aan onszelf liggen, toch? Al die personen moeten toch wel doorhebben dat ze er niets van kunnen.
Dat is helaas niet het geval. Het is net als met de prestaties onder de dekens. Niemand zal zeggen (op Hans Teeuwen na): “ik ben een uiterst matige minnaar, ik vergeet nog wel eens een onderdeel en net wanneer de tegenpartij enigszins warm begint te worden is het feest alweer voorbij.”
Zo kijken wij ‘Ollanders ook naar onze prestaties achter het stuur. Nee, niet qua intervleselijke handelingen op de voorstoel, maar hoe goed wij een auto kunnen besturen. Er is onderzoek gedaan naar het rij- en parkeergedrag van Nederlandse automobilisten en wat blijkt: 99% vind zichzelf een gemiddelde of bovengemiddelde chauffeur! Slechts 1% (Hans Teeuwen en GroenLinks-gekkies, waarschijnlijk) schat zijn rijkwaliteiten lager dan gemiddeld in. Dat stelt de Rijgedragmonitor, uitgevoerd door een onderzoeksbureau in opdracht van EasyPark.
Komt het aan op onze partners, dan zijn Nederlanders nog altijd vol lof. Maar 7% vindt dat zijn wederhelft slecht rijdt. Dat lijkt mee te vallen. Gaat het om parkeren, dan zijn er grotere verschillen te bemerken. Vrouwen rijden vaak (44%) nog even door om een geschikte parkeerplaats te vinden, terwijl bij mannen dat aandeel (27%) lager is. Dat verklaart ook meteen dat mannen hun auto parkeren op een fietspad of stoep (22%), terwijl vrouwen dat bijna nooit (8%) doen. Logisch vervolg daarop is dat mannen veel vaker (33%) een boete ontvangen dan vrouwen (24 %).
Imagecredit: @realracing op AutoJunk.nl
Ik denk niet dat ik de beste chauffeur ben. Ik BEN de beste chauffeur!
-Edit: klopt helemaal!-
-die
@gulli: Philips Freriks, ben jij het?
@wif1: nee, slechts een grammaticaal onderlegde bezoeker die een redacteur die hij zeer hoog heeft zitten helpt om zijn mooie stukjes tekst nog mooier te maken :)
@gulli: jullie
Als ik zie waar sommige vrouwen de auto neer zetten, bij mij in de buurt net na een bocht bijvoorbeeld, dan vraag ik mij echt af of zij hun rijbewijs bij een pakje boter kregen. Overigens ben ik zelf geen goede chauffeur. Twintiger die denkt dat hij kan rijden maar eigenlijk als sjappie zonder petje rijd. Leunend naar het midden linker arm boven op het stuur. Ach ja.
@gasskaas: tja, mijn vriendin heeft haar rijlessen bij een vrouw gevolgd. Dat ging er alleen maar om hoe je kunt slagen voor ’t examen. Tijdens het lessen heeft ze bijvoorbeeld nooit: getankt, in een parkeergarage geparkeerd, aan de linkerkant van de weg fileparkeren, achteruit tussen 2 auto’s parkeren, door een wasstraat gereden etcetera etcetera. Kortom ze heeft geleerd hoe je moet slagen, niet hoe je moet rijden en een auto gebruiken.
@henk_he:
Hoeft ook niet, als je al die dingen wel gedaan hebt zijn je domweg veel te veel lessen aangesmeerd.
Rijlessen en het halen van het rijbewijs gaat mijn inziens om het veilig aan het verkeer deel te kunnen nemen.
Als je nog niet aan de overkant kunt fileparkeren, rijd je gewoon een stukje verder naar een parkeerplek waarbij dat niet hoeft.
Daar wordt het verkeer 0.0 onveiliger van.
De handigheidjes leer je gaandeweg wel.
Ik vind het belangrijker dat je je tijd tijdens rijles besteed aan hoe het verkeer in zit en dat je risico’s leert inschatten dan dat je perfect achteruit kunt inparkeren in die krappe parkeergarage.
En tanken tja..
Ik weet nog dat ik net nadat ik Mn rijbewijs had een auto op lpg had geleend van een bekende van me.
Voor het terugbrengen even de tank volgooien. Ik wist alleen niet precies hoe ik die lpg slang moest aansluiten.
Even vragen aan degene die naast me stond te tanken en ook dat was opgelost.
Lijkt me niet dat je dat dan in je rijles hoeft te doen.
@radeox: ik heb in mijn studententijd dik drie jaar weekenddiensten gedraaid bij een benzinepomp en je wil niet weten hoe gevaarlijk ‘niet weten hoe te tanken’ wel niet kan zijn:
een peuk opsteken tijdens het tanken, de aansteker gebruiken om het slot op de tankdop ‘bij te lichten’ (let wel: dit was het pré mobiele telefoon tijdperk), het vullen van een tuingieter(!) met benzine ‘voor de motormaaier’ en dan nog de verkeerde brandstof tanken… been there, seen it all.
@radeox: nou, dan verschillen wij van mening over wat er wel en niet bij het leren autorijden hoort. Ik heb al die dingen wel een keer gedaan en na 18 lessen examen gedaan (en meteen geslaagd), dus of ik te veel lessen heb gehad betwijfel ik. Mijn instructeur was heel praktisch en zei altijd: “ik leer je dingen die niet perse in je examen zitten, maar waar je wel zelfvertrouwen van krijgt. Dan valt het examen heel erg mee.” En verdomd, hij had nog gelijk ook. Maar goed, 1 zwaluw maakt nog geen zomer, maar hij had wel een hoog slagingspercentage. Overigens kan mijn vriendin (inmiddels 16 jaar haar rijbewijs) nog steeds niet parkeren en breekt het zweet haar uit in een krappe parkeergarage, maar dat geheel terzijde.
@henk_he: Zo kreeg ik bij de motorrijles het veilig dijkrijden aangeleerd. Niet omdat het in het examen zijn, maar omdat je daarvoor een motor koopt.
De echte koekenbakkers zijn de volgende personen:
Met 100 kilometer per uur ’s ochtends om half 7 een vrachtwagen inhalen, knipperlicht naar links, auto meteen naar links gooien terwijl achteropkomend verkeer de maximaal toegestane snelheid van 130km per uur of harder rijdt.
Mensen die bij het oprijden van de rotonde een knipperlicht naar links aanzetten om vervolgens het knipperlicht naar rechts aanzetten bij het verlaten van de rotonde of geen knipperlicht gebruiken nergens niet.
Mensen met een smartphone in de hand
Auto’s die je rechts inhalen en in je remzone weer invoegen voor een plaatsje op te schieten.
Structureel linksrijdende, midden baan rijdende automobilisten terwijl rechts ruimte zat is.
Automobilisten welke geen oog voor fietsers hebben,.. Net ff dat rode stoplicht nog meepakken… terwijl fietsers al groen licht hebben.
Groeten van iemand die zichzelf niet middelmatig vindt, alles volgens het boekje doet en nooit te hard rijdt /sarcasme
Maar echt serieus waar zijn we mee bezig.
@loewie1984: “Mensen die bij het oprijden van de rotonde een knipperlicht naar links aanzetten om vervolgens het knipperlicht naar rechts aanzetten bij het verlaten van de rotonde…”
Wat is daar mis mee? Zo heb ik het in ieder geval geleerd tijdens rijles. In ieder geval wel als je de rotonde driekwart neemt.
@berlinetta: omdat mensen kunnen denken dat je links af gaat.
@shadowbroker: Het is toch hoe het hoort. Voor je de rotonde op gaat richting aangeven als was het een kruispunt. Vervolgens naar echte als je er daadwerkelijk af gaat. Niks verwarrends aan ook trouwens.
@lekbak: Ik vind het Zwitserse systeem eigenlijk beter. Geen enkel knippertje totdat je de rotonde verlaat. En het is ook wel logisch: je kunt je knipperlicht wel naar links uitgooien als je driekwart om de rotonde heen wilt rijden, maar vaak weten automobilisten die net aankomen niet waar jij bent begonnen en wat voor jou dus links is. De enige manier om geen verwarring te zaaien is om enkel je knipperlicht aan te doen zodra je de rotonde verlaat.
@jochempie: In Duitsland en Belgie dezelfde regel. Geen richting aangeven voor de rotonde en op de rotonde alleen wanneer je er af wil. Veel logischer. Jammer genoeg is dat links geknipperen door de CBR er in geslopen. In Nederland ben je alleen verplicht om richting aan te geven wanneer je de rotonde wil verlaten.
@martingtv: Dat is niet verdrietig! Zolang 75% helemaal geen richting aan geeft is elke verduideling winst! Want niks is zo vervelend als wacht op een auto die stiekem toch afslaat!
@ronnys: je hebt helemaal gelijk. Mensen die niet aangeven dat ze de rotonde verlaten krijgen van mij regelmatig de middelvinger. Dat geldt ook voor mensen die “rechtdoor” gaan. We moeten stoppen met een rotonde te behandelen als een kruispunt. Zodra jij op de rotonde rijdt is het voor niemand duidelijk uit welke richting je kwam, en slaat het dus nergens op om naar links of helemaal niet te knipperen..
@ronnys: zolang 75% moeite heeft met het richting aangeven bij verlaten van de rotonde moeten we niet gaan verlangen dat mensen richting naar links aangeven als ze de rotonde driekwart willen nemen. Op de meeste Nederlandse rotondes, die met groen of kunst in het midden is het ook een zinloos signaal, degenen voor wie het handig zou kunnen zijn kunnen de linkse knipper niet zien. Komt nog bij dat het strict genomen illegaal is, een rotonde heeft alleen afritten naar rechts, naar links knipperen is daar gewoon niet correct.
@jochempie: Ik ben het met je eens, maar ik woon in een wijk met HEEL veel rotondes (yay vinex!) en zelfs als ik mijn knipperlicht naar links gebruik als ik een rotonde driekwart wil nemen zien mensen het niet en moeten op het laatste moment boven op hun rem omdat ze niet snappen dat ik nog voor ze langs moet. De paar mensen die wél opletten zijn wel degelijk gebaat bij mijn linker knipperlicht want die kunnen vast vaart minderen en stilstaan voordat ze bijna in mijn rechterdeur zitten.
Overigens in December nog mijn rijbewijs A gehaald, daar wordt het je ook aangeleerd om voor driekwart rond je linker knipperlicht te gebruiken en dan rechts zodra je de rotonde verlaat.
@Gulli: ja, zoals je het omschrijft betekent het knippertje naar links voor jou niet “ik sla linksaf bij deze rotonde” maar “hé flapdrol, ik rijd nog door! Opletten!”
Technisch gezien oneigenlijk gebruik van het knippersignaal, maar volkomen begrijpelijk want doorrammen is de norm op dat soort rotondes. Doet me denken aan de wijk Nieuwland in Amersfoort, zoals je het beschrijft.
@berlinetta: als je rechtdoor gaat. Laat ik het zo zeggen, tuurlijk als je 3 kwart rond gaat doe je dat, maar niet als je rechtdoor gaat.
@berlinetta: Zo hoort het ook. Als je driekwart gaat geef je richting aan. Er zijn blijkbaar ook een paar koekenbakkerrijscholen waar aangeleerd word om dit te doen als je rechtdoor gaat.
Zo verschrikkelijk irritant. Vooral als ze dan vergeten om hun knipperlicht naar rechts aan te zetten als ze de rotonde wel rechtdoor afgaan.
@berlinetta: veel. Je kunt namelijk helemaal niet linksaf op een rotonde. Het is een rondlopende voorrangsweg (nou ja. Normaal gesproken) met afslagen naar rechts. Wat knipper je dan als je een rotonde met 5 of 6 afslagen op wil en je wil 4/5e of 5/6e rond? EXTRA naar links? Nee. Zo hoort het: de rotonde op rijden en naar rechts knipperen als je bij de afslag VOOR die jij eraf wil bent. Wat is het feitelijk nut van wel naar links knipperen t.o.v niet knipperen? Juist, niets. Want iemand die jouw startpunt op de rotonde niet heeft gezien zal nooit weten wat voor jouw linksaf is. Dus laten we het nou niet onnodig ingewikkeld maken en doen zoals het hoort. Alleen naar rechts richting aangeven ;)
@archiebald: Ik heb dagelijks minimaal 4 (mini) rotondes waar het erg prettig is om te kunnen zien wanneer iemand drie-kwart wilt. Vooral omdat het rechter knipperlicht vaak pas laat te zien is.
@torsen: prettig kan het vast wel zijn, maar daarom is het nog niet zoals het hoort ;)
@Archiebald: eens. Fabrikanten zouden een ontwerpregel opgelegd moeten krijgen waarbij de richtingaanwijzer aan de rechterkant ook vanaf de linkerkant zichtbaar is, zoals op een rotonde nodig is.
@Archiebald: dit is de letterlijke tekst uit de RijprocedureB
Geven van/reageren op signalen
Tijdig richting aangeven als op de rotonde van rijstrook wordt veranderd of als deze verlaten wordt.
De richtingaanwijzer wordt steeds buiten werking gesteld zodra er van rijstrook is veranderd of zodra er is afgeslagen.
Indien de rotonde genaderd wordt met de bedoeling de eerste afslag op de rotonde te verlaten dan bij nadering van de rotonde richting aangeven naar rechts.
Bij driekwart ronden van de rotonde, op de toeleidende weg tijdig richting aangeven naar links. De richtingaanwijzer buiten werking stellen zodra vanuit voorgesorteerde positie de rotonde is opgereden.
Omwille van een betere communicatie met het andere verkeer kan het -afhankelijk van o.a. de te volgen rijrichting- zinvol zijn de richtingaanwijzer langer in werking te laten (minirotondes).
Op rotondes met meer dan één rijstrook voor dezelfde richting kan het wenselijk zijn het richting aangeven anders uit te voeren. Anders zou er verwarring kunnen ontstaan bij andere weggebruikers.
Bij nadering van en rijdend op de rotonde is het van groot belang rekening te houden met de door andere bestuurders aangegeven richting.
Volgens deze rijprocedure worden leerlingen opgeleid en geëxamineerd.
@archiebald: ik denk dat we het hier over de veel voorkomende en kruispunt vervangende rotondes binnen de bebouwde kom hebben. En dan zie je echt wel wanneer iemand een rotonde op rijdt. Tenzij je niet kijkt natuurlijk.
@pa045: Niet knipperen is er niet vanaf gaan, tenzij je niet kijkt natuurlijk…. Als ik een rotonde op wil kijk ik maar naar 2 dingen, overstekers (Fietsers of voetgangers, wanneer zij voorrang hebben) en naar links wat het verkeer doet waar ik voor/tussen moet. De rest interesseert me niet.
Maar wellicht rij jij in minder drukke gebieden dan ik doe. Dan heb je alle tijd natuurlijk om elke auto te bestuderen.
@Archiebald: wanneer jij aangeeft dat de rest je niet interesseert, zegt dat genoeg. Je bent oftewel niet capabel of geestelijk niet in staat om te rijden.
Jij kan mij niet vertellen dat het gewoon fijn is wanneer je een rotonde nadert, de persoon op de rotonde duidelijk aangeeft nog een afrit verder te gaan middels zijn richtingaanwijzer naar links. Juist in drukke gebieden is duidelijkheid gewenst.
Maar goed. Dat moet je wel snappen..
@pa045: het vervelende van minirotondes in de bebouwde kom is dat je er vaak met een bocht op af komt rijden, dat er veel op elkaar lijkende auto’s op af komen en dat er een gezichtsveldblokkered kunstwerk op staat. Ik kan regelmatig niet nagaan waar een auto die op de rotonde rijdt vandaan komt, als ik aan kom zetten..
@berlinetta: Ik heb geleerd dat je enkel bij het verlaten van de rotonde richting aangeeft.
@e34m5touring: en zo zou het moeten, maar ik heb geleerd dat je bij driekwart-om naar links moet knipperen, waar ik het nu gruwelijk mee oneens ben. Men moet leren dat ze er vanuit moeten gaan dat iemand op de rotonde blijft rijden
@jochempie: Mensen op een rotonde hebben ook voorang dus daar moet je eigenlijk gewoon op wachten. En vaak is er ook wel ruimte voor. Maar eigenlijk hoort het niet.
@e34m5touring: ik was al aan het wachten totdat iemand dit zou zeggen. Onduidelijk of niet dit is heel makkelijk opgelost. Je doet alleen je knipperlicht aam als je eraf gaat. Als ik me knipperlicht niet aan heb, heb ik de volgende afslag nodig en dat zie je dan ook (rechtdoorgaand verkeer heeft voorrang) en in nederland geld volgens mij je bent niet verplicht richting op de rotonde aan te geven alleen als je eraf gaat.
@loewie1984: Je knipperlicht verhaal snap ik niet helemaal. Het is toch juist goed als mensen bij het nadere van een rotonde aangeven dat ze naar links gaan om vervolgens als ze de rotonde op 3 kwart verlaten hun rechter aanzetten? Ik erger mij vooral aan, zoals u ook aangeeft, de mensen die uberhaupt hun knipper niet gebruiken als ze een rotonde verlaten.
@trust: Rotondes is één, maar behalve die rotondes weet letterlijk bijna niemand hoe het moet. Als je een afslag wilt nemen heeft het echt geen zin om de raw nog aan te zetten als je al stapvoets rijdt 3 meter voor de bocht.
Bijna niemand doet de raw aan voordat ze met hun beweging beginnen. Terwijl dat het hele idee is. Knipperen voordat je iets geks doet zoals remmen, niet als je al bijna stil staat want dan is het wel bekend dat er iets aan de hand is.
@lekbak: Ik probeer altijd zo hard mogelijk rondjes te rijden op de rotonde met mijn alarmlichten aan. Totdat iedereen stilstaat en dan ga ik toeterend zonder knipperlichten er weer af.
@335istage1: Oh, ben jij dat…
@loewie1984: punt 2, zij die het knipperlicht vergeten bij het afslaan van de rotonde, mogen van mij een nare aandoening op hun verjaardag krijgen. Daar erger ik me echt kapot aan.
@loewie1984: Wat echt irritant is dat ik steeds vaker zie dat mensen het knipperlicht naar rechts aanzetten om de rotonde op te draaien (ze gaan tenslotte rechts) om vervolgens rechtdoor of driekwart te gaan. Zat laatst bijna bovenop zo’n fossiel…
Het grootste probleem is volgens mij vooral egoïsme. Geen rekening houden met elkaar, vanuit degene die hard rijdt, en andersom. Zo rij ik vaak iets rustiger en ga altijd direct naar rechts al ik kan. Maar je wilt niet weten hoe vaak mensen op de linkerbaan vervolgens bij elkaar gaan bumperkleven om maar te voorkomen dat ik er weer tussen kan. (en ja, ik versnel heus wel naar een gepaste snelheid). Zorgt er alleen maar voor dat mensen minder snel naar rechts gaan, als ze er weer lastig tussen komen. En zo kan je eindeloos doorgaan met voorbeelden. Maar eerlijk is eerlijk, ook ik heb wel eens grote haast en dan kijk ik af en toe terug op hoe ik reed, en dan ben ik ook wel eens een aso… En een foutje maakt iedereen wel eens.
@reactief: kan ik wel zijn geweest. Ik heb mij laatst ook vergist. Dacht de rotonde te moeten verlaten, maar dat was niet zo. Geremd,
Net als de geschrokken bestuurder die aan kwam rijden en niet verwachtte wat ik ging doen ( ik had tenslotte mijn raw aan).
Mijn excuses meteen in tienvoud aangeboden. Vervolgens beide onze weg vervolgt en ik ( en waarschijnlijk de andere partij ook) hadden nog een mooie dag verder.
@pa045: haha.. Ik had zeker een goede dag verder. Rij teveel kilometers om me (langdurig) te laten opfokken door andere weggebruikers. Denk trouwens niet dat jij het was. Deze mevrouw leek geen fout te maken in haar route, maar oprecht het knipperlicht te gebruiken omdat ze rechtsaf de rotonde opdraaide. En zoals gezegd zie ik dat de laatste tijd wel vaker.
@loewie1984: autos die je rechts inhalen?
Zal zijn omdat er rechts ruimte is??!
Je zei het zelf al dat dat een grote ergernis is dus blijf je zelf toch ook rechts
@ff40: het probleem is rotondes niet de mensen dat word toch verteld net in het verhaal?
@ff40: ‘Blijf zelf rechts’ ….. Precies de houding van mensen die beter geen auto rijden.
En als je auto zelf auto rijdt, zul je vast ook weten dat het helaas niet altijd zo werkt in druk verkeer.
Veel vrachtverkeer met af- en- toe een flink gat er tussen, met een sliert auto’s op de linkerbaan, waarvan iedereen eigenlijk harder wil rijden dan mogelijk is, en dus links blijft rijden. Heel vervelend altijd, maar niets aan te doen. Toch heb je dan aso’s die volgas rechts voorbij komen en de auto er tussen drukken, wat weer een kettingreactie achter hen veroorzaakt.
@reactief: ik snap jou echt heel goed, en je hebt ook gelijk. Alleen die sliert op de linkerbaan is op een gegeven moment 3 tot 5 km lang en rijden met een snelheid van 90 (130-zone) en dat zijn dan dingen waar ik me gruwelijk aan irriteer vooral als ik ook haast heb. De rechterbaan met vrachtauto’s gaat harder dan de linkerbaan mensen kunnen rechts gaan rijden maar doen het niet. En dan kom ik in actie en ga heel de weg iedereen rechts voorbij en prop met direct in een gaatje bij de vrachtwagens (lukt vaak omdat mensen met 90 in halen of er zelfs 5 minuten precies naast rijden. En zo vervolg ik dat de hele snelweg tot ik bij me afslag ben, Ik vind het echt asociaal van mij begrijp me niet verkeerd ik probeer het niet goed te praten. Het is alleen soms zo frustrerend.
Verbaasd mij niet heel erg, hier in wenen hadden ze vorig jaar ook zo een onderzoek gedaan, zelfde uitkomst. Ik vraag mij wel af hoeveel mensen er meewerkte aan dit onderzoek. Ik ken meer dan 1% die zelf aangeeft niet heel goed auto te kunnen rijden. Maar wellicht zeggen ze dit alleen zodat een ander maar gaat rijden.
Goede chauffeur volgens de gemiddelde Nederlander:
Op de invoegstrook van de snelweg versnel ik naar 80. Dan voeg ik in en hierna versnel ik richting de toegestane maximumsnelheid.
De middelste baan is waar ik mij hoor te bevinden. De rechterbaan is voor vrachtwagens.
Als ik ga inhalen doe ik dit niet door extra gas te geven maar met zo min mogelijk snelheidsverschil.
Richting aangeven doe ik niet of zo laat mogelijk. Altijd onvoorspelbaar blijven.
Ritsen doe ik bij voorkeur honderd meter voor het ristbord.
@torsen:
Ritsen doe je toch 100m NA het ritsbord?
@hubert: Hangt een beetje van de situatie af. Op een snelweg, vooral bij file, tot over het verdrijvingsvlak.
Bij turbo rotondes, vooral bij drukte, direct bij het begin van de geblokte ‘strepen’ zodat het overige verkeer wat nog op de rotonde zit daar moet remmen en stilstaan.
@torsen: echt perfect samen gevat!
@torsen: is dat ritsen… of gewoon netjes zo veel mogelijk rechts rijden?
Volgens mij zijn er 3 soorten automobilisten,
de eerste groep kan prima auto rijden, gaat prima dus.
De tweede groep kan niet zo goed rijden maar weet dit van zichzelf en houdt zich verder aan de snelheid en door goed opletten veroorzaakt deze groep ook geen probleem.
De derde groep kan niet autorijden maar wil dit niet weten en denken dat ze de skills van Max Verstappen hebben. Veroorzaken vaak gevaarlijke situaties en rijden alsof ze de enige op de weg zijn.
@bakingmynextbenz: als je echt eerlijk bent is die derde groep vrij klein denk ik, maar het gedrag valt 100x beter op. Ik denk dat veel Nederlanders daadwerkelijk gemiddelde of bovengemiddelde rijders zijn, alleen de perceptie van velen (mijzelf incluis) is dat groep nummer 3 enorm groot is, terwijl ik denk dat het meevalt.
@rnej: helemaal met je eens, in tegenstelling tot de superlatieven die sommigen hier uiten over de dramatische stand van de rijeigenschappen van Nederlanders ben ik van mening dat de meeste mensen inderdaad prima rijden. De negatieve gevallen zijn degene die het meest opvallen en die je dus onthoudt.
@bakingmynextbenz: precies. Ik ben ook gestopt met klagen over mensen die een foutje maken, die maken mensen nu eenmaal, ook goede rijders. Ik kan nog wel goed zeiken (zoals een echte Nederlander) over mensen die schijt hebben aan de regels. Linksrijders, mensen die nooit knipperen, etc. dat is gewoon vervelend en een keuze die mensen maken, niet een (inschattings)foutje die je iemand gemakkelijk kan vergeven.
Dat klopt ook wel aardig bij ons. Mijn vrouw en vooral ikzelf zijn uitstekende chauffeurs (en uitermate bescheiden, mijn allersterkste karaktereigenschap). Alleen kan zij niet parkeren, wat ze gelukkig ook weet en dus neemt ze wat minder risico.
Verder denk ik dat nederlanders buiten de snelweg best prima rijden. Alleen mogen sommigen wel wat vlotter rijden en is correct gebruik van de raw zeldzaam. Op de snelweg echter heb ik geen goed woord over voor de gemiddelde automobilist. Egoïstisch zootje is het daar.
Leuk stukje, @Willeme. Ik erger mij vooral aan MIJZELF als ik mij zit te ergeren aan anderen. Maar helaas kan ik het niet altijd voorkomen. Vooral door het “midden-rijbaan-plakken” Hoezeer ik mijzelf ook vermanend toespreek, voor ik het weet erger ik mij kapot aan deze chaufeurs en ga ik van helemaal rechts naar helemaal links om ze in te halen en vervolgens demonstratief weer van helemaal links naar helemaal rechts met een hoopvolle blik in mijn spiegels om vervolgens vast te stellen dat “Mevr/Hr” chauffeur zich er geen barst van aantrekt en gewoon blijft rijden. Ik leef weer een paar uur korter door mijn ergenis, op de weg is er geen zak veranderd en waarvoor ……Dus aan iedere chauffeur: relax!
@ttr6: herkenbaar!
Tijdens mijn dagelijkse auto kilometers zie ik eigenlijk vooral prima chauffeurs. Een aantal idioten maken er inderdaad een puinhoop van, maar omdat er gelukkig vooral fatsoenlijke, oplettende chauffeurs rondrijden gebeuren er relatief weinig ongelukken.
@tge1: Tot je de snelweg op gaat waar het een wild west zootje is.
@tge1: En zo is het.
Er zijn ook chauffeurs die zeggen beter te rijden met alcohol op……. Zolang die dat blijven zeggen hecht ik niet zoveel waarde aan een uitspraak als “ik ben een goede/de beste chauffeur.
@tge1: idd, ik ben van mening dat de ‘gehaaste’ chauffeur die in de spits met 110km/u treintje aan het rijden is best kan rijden. Het zijn onnodige risico’s die genomen worden, maar mensen anticiperen vaak wel goed. Als je deze rijstijl in bijvoorbeeld Italië zou toepassen zouden er binnen de kortste keren brokken volgen, hier gaat het volgens mij relatief goed.
Het voordeel van de Nederlandse spitsrijder is dat hij vaak voorspelbaar is. Hij heeft altijd haast, zal ieder gaatje proberen te vullen en is altijd belangrijker dan jij. Als je daaraan gewend bent weet je van 90% van de weggebruikers wat ze gaan doen.
Ga voor de gein eens midden op de dag of in het weekend rijden, wanneer een hoop mensen rondrijden die dat niet vaak doen en die daardoor dus gekke situaties ook lastig kunnen inschatten. Echt, je ziet de meest panische, krampachtige en vooral onvoorspelbare acties voorbij komen. En DIE mensen zijn het gevaarlijkst!
Grootste probleem is dat het meerendeel van mobiliserend Nederland geen idee heeft van participeren en de gemeenschappelijke verantwoordelijkheid tot het goed laten doorstromen van het gehele verkeer en z’n moeder.
Als voorbeeld neem ik mevrouw Von Klausenburg. Ze rijdt prima hoor, nooit een schade te pakken gehad. Maar de ogen zitten alleen naar voren en nooit eens in de spiegels. Zo wilde het geval dat ik achter mevrouw aanreed in Arnhem. We kwamen vanaf Boulevard Heuvelink en op het Airborneplein wilden wij driekwart. Afijn, tot dusver geen probleem. Doch bij het nemen van de rotonde mevrouw Von Klausenburg de binnenste baan nam en ik de buitenste (dus rechter). Ze maakte geen vaart noch reed ze alsof ze vaart wilde maken. Ik had geen zin in onregelmatig wisselen van snelheid en besloot wat harder te gaan. Terwijl ik mijn rechterknipperlicht aandoe om aan te geven dat ik de rotonde verlaat doet mevrouw dat ook. Ik geef een dotje gas opdat mevrouw Von Klausenburg achter mij kon aansluiten en het gehele verkeer al ritsend de John Frostbrug op zou kunnen. Echter gaf mevrouw ook gas en zodanig dat ze voor mij langs wenste te gaan. Zonder in de spiegel te kijken smeet ze haar Peugeot van de zaak voor onze S400, het systeem remde automatisch waardoor net voor ik in kon grijpen. Achter mij moesten mensen harder in de ankers en vanuit m’n binnenspiegel zag ik snel een kleine opstopping ontstaan.
Eenmaal thuis, zo’n anderhalf uur later, besloot ik mevrouw er naar te vragen. Dat heb ik geweten. Ik kreeg een tirade waarin het vonnis was: je bemoeit je niet met hoe ik rijd. Waarvan akte. Ik gaf alleen nog aan wat er gebeurde door haar rijgedrag. Die nacht sliep ik op de bank. De volgende dag echter moesten mevrouw en ik richting Friesland familie/werk bezoek. We reden met haar auto met haar achter het stuur. Vanaf de A15 reden wij richting de A4, de verbindingsweg is een mooie doordraaier. Mevrouw vindt die bocht eng (dijkweggetjes vermijdt ze ook gewoon) en neemt die bocht altijd met 85/90 km/u. Ondanks haar lage snelheid wilde ze een vrachtwagen inhalen. Ze smeet de auto naar links en weigerde even terug te schakelen naar de 4 opdat de acceleratie vlotter zou geschieden. Het argument dat er inmiddels vier andere auto’s achter haar aan plakten deed ze af als kul en ‘ik mag hier ook rijden, ze moeten maar eens geduld hebben’. Ik spoel door. We rijden inmiddels op de A7 bij Beetsterzwaag, mevrouw rijdt op de linkerbaan om een rijtje vrachtauto’s in te halen. Dat doet ze met 110 op de klok. Achter ons een BMW die duidelijk wel de maximumsnelheid wil rijden. Een tip mijnerzijds om ook die snelheid te rijden werd afgedaan als kul en overbodig. Eenmaal langs de vrachtwagens bleef mevrouw veel te lang links hangen. De BMW besloot via de rechterkant voorbij te gaan, maar net op dat moment dook mevrouw gewoon naar rechts. BMW vol op de rem, vrachtwagens vol op de rem. Chaos. Eenmaal aangekomen bij familie besloot ik voor cognac te gaan in plaats van koffie.
Moraal van het verhaal? Iedereen maakt fouten in het verkeer en niemand is een heilige. Maar sommige mensen tarten hun beschermengel continue en zorgen daarmee zowel voor een hoge bloeddruk bij anderen als gevaarlijke situaties voor anderen waar ze vervolgens zelf niets van merken omdat het overige verkeer ze niets boeit.
@vonklausenburg: dus
@vonklausenburg: haha mooi verhaal én herkenbaar! Ben het 100% eens met je, het individuele ego in het verkeer is nogal groot…
@vonklausenburg: Temperamentvolle dame, mevrouw Von Klausenburg. Alleen mist ze zo te lezen ook het temperament in het verkeer.
Leuk verhaal!
@viezefreddyw: Iets teveel temperament eigenlijk. Hoe egoïstisch in het verkeer, zo onbaatzuchtig in het leven.
En in het verkeer, als ik op de passagiersstoel zit, houd ik m’n mond maar. Ik doe wel een kruiswoordpuzzel dan…
@vonklausenburg: Of gewoon lekker zelf rijden. Doe ik eigenlijk altijd. Ze verwijt me wel eens dat ik altijd rij als we samen ergens naartoe gaan. Ook al kan mevrouw prima rijden, laat mij het maar doen. Ik ben een vervelende bijrijder. Ga veel te veel letten op het verkeer en me storen. Slechte eigenschap al zeg ik het zelf maar kan er niets aan doen.
@viezefreddyw: Het probleem is dat ik soms heerlijk vind om gewoon te zitten. Mij commentaar is ze wel enorm zat, gelukkig bestaat Denksport nog en Radio 4. Dikke tip!
@vonklausenburg: Kan ik mij goed voorstellen. Zeker in zo’n auto. Maar dan wel achterin zitten natuurlijk!
@viezefreddyw: Heel herkenbaar. En op een gegeven moment accepteren ze het wel is mijn ervaring.
@lekbak: Dat is inderdaad ook mijn ervaring. Ze begint er alleen over als we lange ritten hebben. Naar het vakantiehuisje van haar ouders bijvoorbeeld. Ligt in Frankrijk tussen Clermond-Ferrand en Limoges, bij Aubusson ongeveer. Een goede 1000 kilometer vanuit Friesland. Het liefst rij ik dat in één stuk door. Dan begint ze nog wel eens over wisselen maar voor de rest heeft ze er vrede mee als zij passagier is.
@viezefreddyw: Gelukkig moèt ik dat wel zelf sturen want als we buiten de bekende wegen gaan dan is zij de navigator. Met een echte kaart uiteraard. Vind ze leuk en kan ze ook erg goed (behalve voor 10 uur, dan is ze nog niet scherp en moet ik telkens om bevestiging vragen).
@vonklausenburg: Ik ken haar niet en ze zal ongetwijfeld andere kwaliteiten hebben. Maar wat een vreselijke egoistische instelling. Ik zou daar niet mee kunnen leven.
@lekbak: Die instelling heeft ze alleen in het verkeer hoor!
@vonklausenburg: wellicht een mooi cadeau voor mw. vonklausenburg; een OV jaarabbo
leuk stukje +1
@lekkaah: Die heeft ze gehad. Ook geen succes. Ik parafraseer: “Al die mensen die stinken in een blik.”
@vonklausenburg: Daar heeft zij zeker een punt
@vonklausenburg: Misschien moet je dit stukje uitprinten en op haar stuur plakken. Mevrouw zal het toch ooit eens moeten leren.
@berlinetta: Dit stukje is 1/365ste van wat ik eigenlijk tegen haar zeg en wat ik analyseer hoor! Ik zou er een wekelijkse column over kunnen schrijven! (Hoi @autoblogger, mag ik? A, toe?)
Ik kijk soms wel eens naar Wegmisbruikers, mevrouw kijkt altijd weg dan…
@vonklausenburg: yes, meer van dit! Stuur maar een mailtje als je weer een stuk tekst hebt!
@vonklausenburg: Now put your money where your mouth is!
@vonklausenburg: mooi verhaal en leuk omschreven. Alleen hoop ik niet dat je echt op de bank hoefde te slapen na dat eerste akkefietje.
@ikleesookoverautos: Ik heb een playseat. Zo erg was het ook weer niet. ;)
@vonklausenburg: volgens mij slaapt dat echt ruk zo’n playseat!
@Gulli: Klopt, maar zo’n bank is geweldig na vijf rondjes Nordschleife!
@vonklausenburg: Verschrikkelijk herkenbaar.
Een ander ‘dingetje’ wat die van mij altijd doet. Ze wil altijd een gesprek houden of zingen of de kleine bezig houden tijdens het rijden. Zodra ze dingen gaat doen die haar aandacht van het rijden afhalen wordt het rijgedrag nog een stuk minder. Raw vergeten, middelste baan blijven plakken, wisselende snelheden op de snelweg (alleen harder gaan rijden zodra ze ingehaald word. aaaarggg!!!).
Ik ben dan ook een verschrikkelijke passagier volgens haar;
– Wil nooit eens gezellig kletsen (focus je maar op het verkeer!)
– Altijd commentaar (hou je ogen dan voor je ipv op de achterbank!)
– Handen opt dashboard bij remmen. (kap dan met zingen en rem toch wat eerder en minder abrupt, uitrollen naar een rood licht, was dat?)
Stiekem ben ik alleen een slechte passagier bij waardeloze chauffeurs.
Ik rij dus ook zodra het kan.
@BRuud: We moeten een praatgroep starten. Dit feminiene dictaat van tirannie en onderdrukking moet over zijn!
@vonklausenburg: Heeft die van jou al eens schade gereden? Wat heb je er toen van gezegd?
“Hoe durf je het aan om iets te zeggen over het feit dat ik achterop iemand ben gereden en een barst in de bumper heb gemaakt? Denk je niet dat ik me al kut genoeg voel!!?”
Geen idee of ik moest lachen of janken toen. Oh en of ik ff de schade contant af kon handelen want het eigen risico was net iets hoger en een claim vermijden is een goed idee…
Ik hou van haar, maar niet van haar rijden.
Lucht toch wel op zo’n praat groep :)
@BRuud: Dat is het: ze heeft nooit schade gereden! Dus al m’n opbouwende kritiek slaat ze af…
@vonklausenburg: Heerlijk verhaal, wat vooral ook aantoont waarom zoveel mensen menen beter te rijden dan gemiddeld: nooit van iemand aan willen nemen dat er toch echt betere oplossingen zijn voor de algehele doorstroming.
Ook heel herkenbaar van de cognac. Sommige mensen wil je liever niet nuchter bij in de auto zitten. Dat maakt het voor beiden wat meer ontspannen.
Zolang je in de spits rijdt, zie je de meeste ‘prima’ chauffeurs, buiten de spits of op zondag kom je veel ‘1%’ chauffeurs tegen, daar word je niet vrolijk van. Persoonlijk vind ik trouwens niet dat we in Nederland goed kunnen rijden (bumperkleefcultuur), maar het gaat relatief goed, omdat er redelijk goed wordt geanticipeerd door het gros van de bestuurders. Smartphone gebruik in het verkeer is tegenwoordig helaas orde van de dag en dat is onbegrijpelijk…
@joostvis: Inderdaad, meestal met woon werk gaat het best vlot. Die mensen willen ook gewoon graag en snel naar huis.
Mij valt op dat veel mensen tegenwoordig niet eens meer de maximum snelheid rijden, maar (ver) daaronder. En dan zijn er dus mensen die 70 rijden waar je 130 mag, het liefst op de middelste baan, en dan seinen als je met 150 op de cc ze inhaalt
@rijbewijzer: Waarom rijd je 150 op de cruise control waar je 130 mag?
@rijbewijzer: Daar kan ik me altijd enorm over verbazen idd. Wanneer ik mij achter een vrachtwagen voeg vlak voordat ik de afrit neem, kom ik daar nog wel eens een medeweggebruiker tegen die dus ook met 80 achter die vrachtwagen zit. Zodra dan de afrit begint en zij die niet meteen nemen hou ik altijd nog even in, wie weet willen ze er wel af maar moeten ze nog uitvoegen. Maar soms blijven die mensen gewoon achter die vrachtwagen zitten!? Ze rijden 80! Op 3 meter van een vrachtwagen dus je ziet geen ruk! Wat zijn die mensen aan het doen!?
@Gulli: brandstofbesparing volgens mij… ik heb het ooit eens moeten doen omdat ik al 50km in het rood stond, en nog 25km moest naar het dichtstbijzijnde tankstation. Geschatte bereik was 10km. Achter de vrachtwagen was mn verbruik ipv 7l/100km nog geen 5l/100km… Uiteindelijk het tankstation gehaald met nog 4km over zelfs :-)
Misschien wel ergens waar ja.
Toen ik in de USA studeerde gingen de jongeren gewoon met hun auto naar het terreintje van het lokale CBR. Zij moesten een keer een foldertje doorlezen, en dat was het theorie-examen. Daarna een rondje over het terreintje (ter grootte van een gemiddeld Intratuin-parkeerterrein) en als men de knipperlicht bij het kruispuntje aanzette, stopte voor een stopbord dan was je geslaagd.. Hoe vaak ik wel geen gevaarlijke capriolen hebt meegemaakt (mede mogelijk gemaakt doordat men daar met van alles wat niet veilig is, ook gewoon mogen rijden).
Ook net terug uit Dubai, 9/10 van de Pakistaanse / Indische taxichauffeurs kennen alleen gas en rem, kots misselijk na een 5 minuten ritje.
Enige wat ik in NL hekelt is het opgefokte gedrag, het soms niet meedenken in het verkeer. Vele moeten toch nog even inhalen, bumperkleven etc. of houden geen rekening met vrachtverkeer.
@roberto: Dat opgefokte en egoistische is idd de boosdoenert
Ik ga zelf dagelijks met het OV in de randstad en het is ontzettend treurig om te zien hoe, als er een trein aankomt (die ~3 minuten stilstaat met de deuren open) de mensen al voor beginnen te dringen voordat hij überhaupt tot stilstand is gekomen, het getrappel bij de deuren en zodra hij opengaat, beseft men zich dat er ook nog mensen uit moeten waardoor iedereen elkaar weer terug moet duwen. De verlaters krijgen precies 3,5 cm ruimte om zich zo snel mogelijk uit de trein te maken, vervolgens duwen en trekken, rennen naar een stoel om dan je telefoon Z.S.M. te pakken en je vrouw te bellen om te vertellen dat je wéér om 6u thuis zal zijn en om te vragen of je wéér sperziebonen met slavink geserveerd gaat krijgen.
Ik ben zeker geen perfecte chauffeur, maar als ik al die pannenkoeken om me heen zie weet ik dat het flink slechter kan….. Slecht richting aanwijzer gebruik, verkeerd voorsorteren, ONNODIG links rijden, bij gelijkwaardige kruisingen/rotondes besluiteloos zijn en ´wachten tot er een auto komt´. Mistlampen gebruiken bij het eerste wolkje, totaal geen idee hebben van achterop komend verkeer, invoegen langzamer dan het verkeer op de rechterbaan, moet ik nog even doorgaan? Deze punten komen vrijwel allemaal meerdere dagelijks voorbij op een woon-werk ritje van amper 10 km……
Wil niet stigmatiseren maar de ergste chauffeurs in België zijn onze donkergekleurde medemensen en oude mensen(80+). Vooraleer iedereen mij afbrandt zal ik even illustreren aan de hand van vb van gewoon de laatste 2 dagen.
Gisteren rijd ik op de N16 (90km/u), blijft er iemand dapper links rijden tegen 70, iedereen steekt die persoon voorbij langs rechts en toch valt die mens zijne frank niet he. Bij het voorbij steken -langs rechts dan maar- zit er een Afrikaanse man in de wagen en nog heel dapper gesticulerend naar iedereen die hem voorbijsteekt.
Deze morgen komt er een oude man zijn wagen parkeren bij ons in de straat en tijdens het achteruit rijden denk ik dat hij zeker 4000tpm haalde en dan tergend langzaam inparkeerde, na een keer of 7 insteken stond de beste man nog altijd 30cm uit de parkeerplaats maar dan stapte hij uit, keek nog een keer goedkeurend achterom en hij was weg…
Ik ben de beste.
Dat staat op aan mij gestuurde mails en post. In de aanhef ‘Beste Ronald’
En ze roepen het ook om bij de supermarkt ‘beste klant’
@rotasaxal: Je bent alleen de beste Ronald, sorry.
Beste leasert van een A3, een 308 SW, een Clio Estate of een Octavia Combi!
Wilt u AUB leren ritsen? Leren afstand te houden? Leren dat het groot licht NIET is bedoeld om te gebruiken wanneer uw logo twee decimeter verwijderd is van het nummerbord van uw voorligger?
@dare2think: @AdvocaatvandeDuivel: Misschien proberen ze je iets duidelijk te maken.
@torsen: Ja, dat je goed moet opletten, omdat ze de verkeersregels overtreden en dus gevaarlijk rijden.
@jochempie: Of misschien valt @dare2think stiekem in deze twee categorieën maar vind hij zichzelf een goede chauffeur:
De middelste baan is waar ik mij hoor te bevinden. De rechterbaan is voor vrachtwagens.
Als ik ga inhalen doe ik dit niet door extra gas te geven maar met zo min mogelijk snelheidsverschil.
@torsen: Droom lekker verder. Ik weet niet waar jij hebt geleerd dat het toegestaan is om andere weggebruikers met lichtsignalen naar illegale snelheden te drukken om zelf nog illegalere snelheden te kunnen rijden. Zo iemand heet een aso.
Als je mijn comment hebt gelezen, dan heb je kunnen zien dat ik niet heb gezegd of ik mezelf een goede rijder vind. Ik heb alleen een groep aangesproken die ik vaak dergelijke fouten zie maken en dat gaat om real life mensenlevens.
@dare2think: Bumperkleven en seinen om niets is inderdaad asociaal. Maar dat is onnodig links rijden ook.
Geen idee of je gewoon veel aso’s tegen komt of dat je zelf aanleiding bent tot het escaleren van het gedrag van andere bestuurders.
Ik heb er in ieder geval nooit last van. (En ik maak, als ik aan het doorrijden ben, daar ook niet het probleem van mensen die zich wel aan de snelheid houden overigens.)
@torsen: Ik geef een observatie over ritsen en kleven. Nee, dat gebeurt in de meeste gevallen niet bij mijzelf. Ik zeg daarmee dus niets over mijn eigen gedrag. Jij stuurt het telkens in die richting. Het kan je hobby zijn om het persoonlijk te spelen, maar soms is er gewoon een trend. En ja (omdat je het blijkbaar toch zo nodig persoonlijk moet maken), ik zit regelmatig op de linkerbaan maar schuif netjes op -als dat kan- wanneer ik iemand zie naderen die toch 150 wil rijden.
@dare2think: Dan kom je gewoon veel aso’s tegen blijkbaar. Ik herken de trend van het seinen namelijk niet (ritsen wel).
Misschien heb ik gewoon geluk.
Verder worden dit soort ervaringen vaak uit eerste persoon geschreven dus vandaar de min of meer persoonlijke ‘aanval’.
Of zoals ik het neerzette ‘advocaat van de duivel’. Waar je in principe al aan had kunnen afleiden dat ik dondersgoed weet dat dat soort gedrag niet oké is.
Verder ken ik je niet en heb ik geen idee hoe je rijd dus voel je vooral niet aangesproken.
Je merkt pas hoe slecht Nederlanders rijden zodra je over de grens naar onze oosterburen rijdt
@maestro: helaas hebben de Oosterburen het de laatste paar jaren bij mij een beetje verpest.
– Veel te vroeg naar links als ze een vrachtwagen willen inhalen die nog 3km verderop rijdt.
– Niet op tijd naar rechts nadat er is ingehaald, of sowieso teveel links rijden.
– Onvoorspelbaar rijgedrag (waar je vroeger bij een Duitser vaak precies wist wanneer hij wat ging doen)
– In baustellen op je bumper komen hangen als je keurig de aangepaste snelheid +3% rijdt. Vroeger waren in Duitsland de baustellen HEILIG. Er was NIEMAND die ook maar een kilometertje te hard reed daar, dat is helaas wel voorbij.
– In Duitsland rij ik vaak op de CC, hoe vaak word ik dan niet door mensen ingehaald, die vervolgens voor me gaan rijden en dan snelheid minderen, waardoor ik er weer langs moet, waarna ze gas bijgeven zodat ik weer achter ze moet invoegen, waarna ze WEER snelheid minderen!!! Aaah! Dat deden ze vroeger alleen in Frankrijk, nu ook in Duitsland helaas :(
Overigens zeg ik hiermee niet dat dit in Nederland niet gebeurt, maar Duitsers rijden niet meer zo goed als vroegah.
In Zwitserland is mijn grootste ergernis dat iedereen een linkerbaan-treintje vormt. De rechterbaan is altijd leeg, maar omdat er een kilometer verderop een vrachtwagen rechts rijdt, gaat iedereen alvast voorsorteren om in te halen, want wee je gebeentje als die flikker schuin achter je er eerder langs is dan jij.
@Jochempie: plus dat iedereen 123km/u rijdt uit angst voor bekeuringen
@rcolt: 120. Als je zoals ik 121 rijdt word je voor gek verklaard.
@jochempie: Ik vind het een prachtig land, kom er vaak. Maar qua verkeer een van de allerergste landen die ik bezocht heb. Echt bizar wat je daar soms ziet. Echt regelmatig achter lui gezeten die kilometers lang gewoon naast elkaar blijven rijden op een 2baans weg.
@E34M5Touring: Zwitsers zijn zó erg van de regels naleven, dat ze lui worden en geen eigen verkeersinzicht ontwikkelen.
Er is echter één duidelijke uitzondering, Zwitsers bumperkleven als de ziekte. Wij krijgen dan van wat knullige instructeurs te horen dat we naar links moeten knipperen bij 3/4e om een rotonde… Zwitsers krijgen aangeleerd om de afstand tot de voorganger kort te houden omdat het “efficiënt” gebruik van de weg zou zijn. Los naar het feit dat het gevaarlijk is, is het natuurlijk helemaal niet efficiënt: kort op elkaar rijden is bij uitstek het recept voor opstoppingen en spookfiles. Die heb je hier ook regelmatig tussen Bern en Zürich. Blijven rollen en een gaatje houden, dat is efficiënt. Domme logicafout van die Schweizer.
@jochempie: Wij zitten in de regio Lausanne (Aran) daar merk ik dat wat minder. Wel heel veel onnodig linksrijden etc. Rechts inhalen kunnen ze daar wel wat minder goed tegen. Proberen ze je dan ineens met gasgeven klem te rijden enz. We hebben een skihutje in La Tzoumaz (geweldige weg om te rijden btw) en daar zijn het vooral WRX’jes en Lancers enz die je op hele smalle stukken alsnog voorbij gaan met een noodgang. Daar rijden er echt een hele hoop van in die regio.
Ik begrijp überhaupt niet waarom je een richtingwijzer zou aanzetten als je de rotonde ga oprijden. Is er een mogelijkheid tot verwarring welke richting je gaat uitgaan ? Nee hoor, je moet langs rechts mee om. Dus om geen overbodige verwarring te creëren gebruik je niks tot je de laatste afslag DIE JE NIET MOET HEBBEN bent voorbijgereden en DAN zet je je rechter richtingaanwijzer aan om iedereen die deelneemt aan het verkeer op die rotonde aan te geven dat je de volgende afslag de rotonde zal verlaten. En dit doe je vooral om 2 redenen: de mensen, die je over het hoofd hebt gezien, waarschuwen dat je de rotonde zal verlaten (=veilig verkeer) en aangeven aan de personen, die staan te wachten om de rotonde op te rijden, een signaal geven dat zij de rotonde op kunnen rijden want je gaat er af (=vlot verkeer).
@slakkie: Als jij staat te wachten en je ziet een auto aankomen zonder richtingaanwijzer die niet van jou linker kant komt dan weet je dat die eraf gaat voor jou. Dan kan je al reageren voordat hij de rechter aanwijzer uit doet om er daadwerkelijk af te gaan.
Sta jij te wachten en komt er een auto om de hoek met linker knipper aan dan weet je dat die de rotonde blijft volgen. Jij kunt dus nog niet oprijden*.
Het heeft dus wel degelijk zin om de linker knipper te gebruiken op de voorgeschreven manier. Maar eigenlijk alleen als iedereen dat doet.
*Voornamelijk handig als je een langzaam of groot voertuig hebt. Anders schiet je er sowieso nog wel voor.
@lekbak: mee eens, overigens leren de meeste rijinstructeurs bestuurders om als ze op de rotonde blijven de linker richtingaanwijzer te gebruiken. Is juist alleen maar duidelijk. Zeker in een wereld waarin veel mensen ‘vergeten’ richting aan te geven bij het verlaten van een rotonde.
@bakingmynextbenz: Ik heb geleerd dat de knipper naar links is als je de linker (meestal 3e afslag) pakt op de rotonde, dan voorbij de 1e afslag knipper uit, voorbij 2e afslag knipper naar rechts. Rechtdoor geen knipper bij oprijden, alleen rechts bij afrijden (2e afslag). Rechts (1e afslag), meteen rechts aanzetten en aan laten.
Ik ben de meest afschuwelijk slechte fileparkeerder ooit, dit stoethaspel herken je aan een matig geparkeerde Alfa Romeo met minimaal een wiel op het trottoir ..
@desjonnies: ik heb dit weten te ondervangen door mijn rechter zijspiegel steeds naar beneden te kantelen bij het inparkeren, scheelt echt (sommige merken/types doen dit zelfs automatisch als je hem in zijn achteruit zet en als je memoryfunctie op je spiegels/stoelen hebt)
Tot zij zich buiten Nederland bevinden. Duitsland bijvoorbeeld
Tja, ligt er natuurlijk ook hoe de deelnemers redeneren. Als zij redeneren vanuit het oogpunt dat ze nooit een ongeluk veroorzaken of dat er naar hen getoeterd wordt dan kom je snel aan de 99%.
Het ligt er ook maar net aan wat er wordt verstaan onder briljant/goede rijder.
Afgezien van dit alles probeer ik zelf altijd rekening te houden met anderen door te anticiperen. Of mij dat een goede rijder maakt, geen idee.
Waar ik mij dan wel aan erger en dus niet kan begrijpen hoe 99% zichzelf goed vindt:
– Mensen die eindeloos doorrijden bij ritsstroken als ik in de gaten heb dat er zat ruimte is om eerder in te voegen.
– Mensen die hun knipperlicht aan doen en direct de auto naar links gooien op de snelweg. Zet ‘m er maar tegen aan.
– Mensen die langzaam invoegen ipv een beetje gas te geven zodat de auto’s achter hun niet hoeven te remmen i.v.m. een rits vrachtwagens die je voorbij moet laten gaan om zelf weer, plus achterliggers, in de ankers te moeten.
Ongetwijfeld zal ik mijzelf er ook wel eens schuldig aan hebben gemaakt, maar bij een aantal mensen heb ik sterk het vermoeden dat dit toch meer regel dan uitzondering is.
Niet iedereen houdt dezelfde rijstijl er op na, maar een beetje meer anticiperen scheelt. Gebruik je ogen en verstand ipv alles op standje nul.
In het weekend let ik nog meer op dan dat ik al doe i.v.m. mensen die doordeweeks nooit de auto pakken en dan maar wat aanklungelen op de weg. Of niet buurvrouw..
Vrouwen rijden langer door voor een parkeerplek? Laat m’n vriendin dat maar niet lezen, want ik zoek net zolang tot dat ik een plek heb zonder een auto ernaast in omtrek van 50m. Zo’n schijthekel aan totaal malloten die niet oppassen met hun deuren/kinderen/schoonmoeder
Tja, ik denk dat er zat mensen zijn die wat aan te merken hebben op mijn rijstijl. Gelukkig voelen de mensen die er voor mij toe doen zich altijd veilig bij mij in de auto zeggen ze. Dat is voor mij voldoende. Toevallig gisteravond laat van Schiphol teruggereden, 22:30 rij ik op een V60 met aanhanger af die achter een vrachtwagen hangt. Op het moment dat ik echt bijna bij hem ben gaat het knipperlicht aan om de vrachtwagen in te halen. Dan moet je even goed in de remmen, maar goed. Wellicht niet goed ingeschat ofzo, kan. Wat blijkt, moet die jandoedel er de volgende afslag af (we waren al voorbij het 1200m op het moment dat hij begon met inhalen) Tegen de tijd dat ie eindelijk de vrachtwagen voorbij was reden we al naast de afslag, dus wat doet meneer, snijdt hem vol voor die truck langs toch nog de afslag op. Die trucker in de remmen en ff goed op de toeter natuurlijk. Wat een kuiken ben je dan zeg.
Briljant irritant meer
Nederlanders op die enkele aso na zijn dan ook brave plichtsbewuste chauffeurs. In Duitsland wil het me al wel eens tegenvallen dat die linker rijstrook volledig vrij is en dan weet ik niet hoe hard ik mag rijden, overkomt me nooit in Nederland.
Het wil al wel eens gebeuren dat ik asociaal veel afstand houd, tegenwoordig met al die automatische remsystemen is dat enkel slecht voor het milieu. Gelukkig is er altijd wel iemand die voor me in kruipt en een ander die lekker dicht achter me komt hangen als ik weer eens asociaal ben.
Dit is logisch toch? deze bestuurder wilt gewoon geen schade links en rechts!