Vooral binnen de zakelijke wereld is een toename te zien.
Zet de TV aan en de reclamespotjes van autoverhuurbedrijven vliegen je om de oren. Een auto die normaal gesproken 20.000, 30.000 of zelfs 40.000 euro kost, kun je huren voor een aantrekkelijk bedrag. Blijkbaar trekt het steeds meer mensen over de streep, want de markt van autoverhuur is groeiende.
Uit onderzoek van BOVAG Verhuur- en Deelautobedrijven blijkt dat het huren van auto steeds vaker voorkomt. Als het gaat om personenauto’s dan zag de huurbranche de bezettingsgraad toenemen van 72,4 procent in 2017 naar 73,5 procent in 2018. In de zakelijke branche groeit de markt van autoverhuur nog harder. De bezettingsgraad van bestelauto’s ging van 64,9 naar 70,9 procent. Ook de periode hoelang een auto gehuurd wordt neemt toe. Dit is van ruim 7 dagen naar 9,3 dagen gegaan in 2018.
De BOVAG wijt het toenemende huurgedrag aan economische groei. Binnen de zakelijke markt komen er steeds meer bezorgdiensten die een voertuig huren in plaats van aanschaffen. Als het gaat om personenauto’s zijn het de bedrijven die snel een (lease)auto willen voor het personeel. Van de 86.600 personen- en bestelauto’s voor de verhuur die in het beheer zijn van BOVAG-verhuurbedrijven is één op de 50 voertuigen een elektrische auto.
ghost zegt
Er wordt ook steeds minder gespaard, voor de rente hoef je het immers niet te doen, en boven bepaalde bedragen moet je vermogensbelasting betalen (ik dacht boven €23k). Al met al imo ook redenen dat mensen liever maandelijks een bedrag betalen dan eerst maanden te sparen en dan iets te kopen. Persoonlijk geef ik toch de voorkeur aan sparen en dan pas kopen, blijft het ten minste van jou aan het eind van de rit.
Gulli zegt
@ghost: dat laatste, en afbetaling is nog eens een stuk duurder ook. Met sparen krijg je misschien geen rente, maar de rente die je betaalt op een lening is vaak bizar hoog. Dat is het mij niet waard.
Het lijkt me sowieso geen gezonde ontwikkeling, al dat lenen. Ja het is goed voor de economie want er wordt meer geconsumeerd maar iedereen staat straks zo rood als wat. Kijk naar de VS, bijna niemand koopt nog een auto of een TV met eigen geld, soms staan de totaalprijzen er niet eens bij, alleen de ‘monthly installments’.
Als je een goeie klant bent bij een supermarkt kun je een creditcard krijgen waarmee je punten spaart. Ik vind het een vreemde manier van je klanten waareren, geld aan ze lenen en dik verdienen op de rentes die ze betalen.
thomasthomas zegt
@ghost: met een lening ook hoor na 3 of 4 jaar. Als je er maar verstandig mee omgaat.
vroaaar zegt
@ghost: tegenwoordig ligt de ondergrens op 30k. Daarboven (tot ruim een ton) betaal je overigens nog maar 0,61% belasting. Dat lijkt mij dus niet echt een reden is om een auto te huren ipv te kopen.
Ik heb 20 jaar eigen auto’s gehad, zowel privé als lease, en ben daar 8 jaar geleden mee gestopt omdat het per saldo veel goedkoper is om alleen te betalen als je er een nodig hebt (en dan de meest optimale te kiezen) en niet om er een voor de deur te hebben staan. Ja, dat hangt inderdaad af van heel veel factoren (woonlocatie, werklocatie, gezinssamenstellen etc. etc.) maar ik denk dat steeds meer mensen het rekensommetje (gaan) maken en er achter komen dat het bezit van een auto niet echt voordelig is.
ghost zegt
@vroaaar: aha, ik wist dat niet. Had nog die 23k en 2% in mn hoofd. Het is nog altijd nog belachelijk hoog maar vind het idee raar. Sparen, zeker voor starters zou je moeten stimuleren, niet demotiveren.
ghost zegt
@vroaaar: ben ook idd wel benieuwd naar wat de gemiddelde autoblogger kwijt is per maand aan zijn/haar auto(‘s).
@autoblog: wellicht leuke input voor een artikel?!
bischero zegt
@ghost: Krijg je nooit een eerlijk antwoord op. En daarbij te optimistisch over de afschrijving.
Leaserijders zetten niks opzij naast de bijtelling voor het geval dat ze eruit gedonderd worden en een auto moeten kopen.
henk_he zegt
@vroaaar: bij een gezamenlijk inkomen (getrouwd of anderszins fiscale partners) ligt de ondergrens zelfs op 60K. Als je rente moet betalen over je spaargeld boven de 60K, heb je waarschijnlijk weinig financiële zorgen en is het überhaupt geen vraag of je koopt, least of huurt. Dan doe je gewoon wat je wil.
phevtreb zegt
@ghost: dit artikel gaat echt over huren imo, niet over lease..
1audi1 zegt
@ghost: Het gaat hier inderdaad gewoon over huur (voornamelijk door bedrijven) en niet door het op ab zo vergruisde private lease.
De Autoblog/ nujij, burgerlijke mentaliteit die hier altijd zo tegen is snap ik niet.
Meteen weer makkelijk scoren met “ eerst sparen dan rijden” of weet ik veel voor wat voor onzin.
Er is ook een grote groep mensen met wél gewoon een goed salaris, en veel eigen vermogen. Dat gewoon een privateleasebakkie wil voor een vast bedrag in plaats van hun eigen vermogen opmaken. Mensen die ook mochten ze hun baan verliezen hebben ingecalculeerd dat ze nog genoeg geld hebben om het contract af te kopen en ga zo maar door.
Niet te vergeten dat als je een beetje handig bent met belastingen of een eigen bedrijfje hebt je al voor €150 wat private-leaste. Reken t maar eens een uit.. maar dat zou wel te simpel zijn voor burgo’s
vroaaar zegt
@1audi1: uh, als je privateleast moetje gewoon elke maand een stukje van je vermogen opmaken om dat te betalen, hoor. Bovendien verdient de leasemaatschappij er ook nog aan en dat compenseer je niet met de rente/rendement op dat vermogen dat je niet aanspreekt.
“Slim” privateleasen via een eigen bedrijfje kan natuurlijk alleen als je omzet maakt om de kosten vanaf te kunnen trekken en ‘m alleen zakelijk rijdt want anders moet je alsnog ook nog ff bijtelling ophoesten.
Jochempie zegt
Da’s voor het milieu eer zeer positieve ontwikkeling! Het betekent dat auto’s veel efficienter worden ingezet, omdat de verhuurder hun auto’s altijd in gebruik wil hebben. Daardoor is er een incentive om zo min mogelijk auto’s te kopen, en worden er dus minder gebouwd.
pomoek zegt
@jochempie: dat is op zich waar, maar een auto die veel wordt gebruikt slijt ook veel meer en zal sneller worden vervangen. Een auto die stil staat verbruikt geen energie. Ongeveer 20% van de CO2 uitstoot van een kilometer gereden met een auto komt voort uit de productie. Dat is net iets meer dan de CO2 uitstoot die wordt veroorzaakt door de distributie van brandstof(!), met andere woorden, het vervoer van de brandstof naar de pomp. Iets minder dan 70% van de CO2 uitstoot komt op het conto van het rijden van de auto. De meeste winst valt dus te behalen met het zo weinig mogelijk rijden met een auto.
Jochempie zegt
@pomoek: Dat ben ik helemaal met je eens. Hoe minder kilometers er worden gereden, hoe beter. Maar of je nou een auto huurt of koopt, ik moet nog maar zien of dat invloed heeft op de kilometers die je aflegt. Ik durf zelfs te wedden dat je met een koopauto meer kilometers af legt, omdat de drempel lager ligt. Het is per kilometer goedkoper nadat je de auto hebt aangeschaft.
En ik dekn dat je het al volgt moet bekijken: 10 mensen willen rijden. Ze kunnen een auto kopen, waardoor er 10 auto’s gebouwd worden. Ze kunnen auto’s huren, zodat er misschien drie tot 5 auto’s gebouwd moeten worden .In ieder geval minder. Maar de kilometers die ze gaan afleggen, liggen vaak redelijk vast. Of ze dit nou over 10 of over 3 auto’s verspreiden. Dat is toch niet interessant? Kilometers zijn kilometers.
Dutchdriftking zegt
Klinkt niet gek toch? Als je het hele jaar met een kleine auto rijdt, en voor de wintersport en zomervakantie een wagen huurt ben je wellicht nog goedkoper uit ook. Zeker als je onderhoud en dergelijke meerekend. En beter voor het milieu is het sowieso!
mashell zegt
@dutchdriftking: dat is de toekomst. De dagelijkse file trotseer je met een electrische wagen, de vakantiereis naar italie met een huurauto (vliegtuig of trein).
widodh zegt
Heel goed toch? Waarom een auto kopen als het niet altijd nodig is.
Het is wel van groot belang dat het huren soepel gaat, Niet te veel poespas, gewoon auto ophalen, je ding doen en weer terug brengen.
Dat laatste is waar het wel klem loop. Paar keer een busje bij BoRent gehuurd, nou, dat doe ik niet nog graag een keer. Wat een administratie en tijd kost het om daar even een busje op te halen.
ranja zegt
@widodh: dit heeft voor een heel groot nog gedeelte te maken met het misbruik dat gemaakt wordt van huurauto’s. Ik werk zelf in de branche en zit bijna wekenlijks op het politiebureau om aangifte te doen van verduistering… Helaas verpesten de goeden het weer voor de kwade.
Ram-G-maN zegt
Snelste auto die je ooit zult rijden is altijd een huurauto tenzij je een auto journalist bent. “Don’t be gentle it’s a rental!” zal altijd het adagium zijn zodra je je eigen risico hebt afgekocht voor die paar knikkers.
Jochempie zegt
@automotivedesigner: Rijd jij de bougies de motorkap uit? Ik niet hoor, rijd gewoon hetzelfde met een huurauto als met m’n eigen auto. Gewoon tegen de grens van het toelaatbare :)
karhengst zegt
@Jochempie: Met die instaptorretjes moet je toch echt wel eens flink gas geven met een koude motor i.p.v. met een derde gas dezelfde beweging te maken met de eigen automobiel.
Jochempie zegt
@karhengst: Ik huur geen auto’s in Nederland dus ik zou het niet weten.. Maar de instappolo’s die je in Zwitserland huurt hebben allemaal 100 pk, ruim 200Nm en een DSG bak.
karhengst zegt
@Jochempie: Dat gaat naar verhouding nog wel. In Duitsland heb ik vaak zat een gelijk soort vermogen in een segment hoger gekregen en dan mag je het apparaat soms toch meer op z’n donder geven dan me lief is.
Want in principe zou ik er ook net zo mee omgaan alsof t m’n eigen wagen is.
supercarrera zegt
Hiervoor komen we op autoblog…
cloverleaf zegt
Don’t be gentle.. It’s a rental..
lacker zegt
Ik verhuurde ook wel eens wat, peer-to-peer. Maar kom erop terug. Netto heeft het me bijna niets opgeleverd. Vrolijke mensen hoor die huurders, maar af en toe zit er eentje tussen die de spullen gewoon kapot terugbrengen. Dan sta je weer te repareren.
mpgc zegt
Lijkt wel een persbericht van de verhuurbranche. Hier in brabant loopt het ook heel goed met de auto verhuurbranche. Volgens de politie zijn er dubbel zo veel verhuurbedrijven als in de rest van het land. Vast ook veel zakelijke huurders.