Uit een onderzoekje van verzekeraar AXA is gebleken dat Duitsers de beste chauffeurs zijn van Europa en dat Nederland op een schamele laatste plaats staat (samen met Oostenrijk). Zijn we echt zo dramatisch?
Het onderzoek is uitgevoerd door 8.000 mensen uit 10 Europese landen te vragen waar volgens hun de beste Europese chauffeurs vandaan komen en maar liefst 22% van de ondervraagde mensen noemt Duitsland. Ons koude kikkerlandje wordt slechts door 2% van de mensen genoemd. In onderstaande video worden we nog even hartelijk uitgelachen door een aantal Duitsers. Nederlanders kunnen immers alleen maar op de linkerbaan hangen met hun caravan…
Met dank aan 8erlijk voor de tip!
lamdi zegt
onzin natuurlijk (a)
IrT zegt
als je een Nederlandse nummerplaat buiten Nederland spot, hangt er ook 9/10 een caravan aan die één keer per jaar buitenkomt ;-).
AMGJunk zegt
Dat is puur omdat iedereen ons asociaal vind rijden. En ja veel nederlanders rijden ook asociaal.
Maar dat heeft niks te maken met slecht rijden…
Dus een beetje een kutonderzoek..
SHFT zegt
@AMGJunk:
Nederlanders rijden inderdaad asociaal maar van dat asociaal gedrag komen vaak problemen…
bakpau zegt
In Italië betere chauffeurs dan in NL? Wat een grap.
marks zegt
Hmm, mag toch hopen dat we wel boven de belgen staan, want (met alle respect voor de Belgische bezoekers hier) maar wat ik daar vaker zie (vooral op rotondes), dat zie ik hier in Nederland (bijna) niet gebeuren. :P
Maargoed, dit is de beste chauffeur-verkiezing volgens mensen, niet op feiten gebaseerd.. Wel enigszins slecht dus, als AXA zijnde hadden ze beter kunnen kijken welke nationaliteit ze het meeste moeten uitbetalen in verhouding.. ;)
Mutina zegt
No worries, wij staan zelfs niet in de lijst ;)
HTJ zegt
Eens,
Ik ben nu met mijn rijlessen bezig en zie nu pas hoeveel mensen maar ‘wat’ doen..
IrT zegt
Je moet het eigenlijk bekijken dat Nederlanders bij de top 8 zitten van Europa. Er zijn veel landen gewoon niet genoemd
Alwyn zegt
En bedankt fijne caravan vrienden…
NLBUURMAN zegt
@Alwyn: wij hebben een Paradiso (vouwcaravan, niet te verwarren met een vouwwagen, wij hebben een hard dak, en geen rare uitklapconstructie), die is net zo groot als een kleine caravan (3,80m ofzo) weegt 700 kg, maar is laag op de weg, en dus rijden wij altijd 120 km/h, soms 130, en dat is hard zat. met een grote caravan (4,80m+) vind ik het ook gevaarlijk als je hard rijdt, maar dat zien die mensen dan weer niet in.
Mardec zegt
Goh, ik hoop dat ik niemand op zijn voeten trap.. maar in Nederland vind ik dat de Nederlanders goed rijden. Maar als ze dan eens in België zijn zie je ze de meest idiote dingen doen & de snelheidslimiet aan hun laars lappen.
Niet allemaal tuurlijk, maar het is genoeg aanwezig om op te allen. Nothing personal, en ik ben dus duidelijk niet de enige die dat vind.
Maarten zegt
Dat links plakken moeten wel veel mensen afleren
rijd zelf ook voornamelijk links maar dan wel met tempo dat er niks plakken kan en als er dan toch iemand nog harder wil zie ik dit altijd wel aan komen.
Kortom Beter en vaker spiegelen mensen :)
Danny zegt
Nee, niets beste of slechtste… Uit dit onderzoek blijkt dat van de 8000 ondervraagde personen slechts 160 de NLers als beste chauffeur aanduidden. Heeft dus niets te maken met of we kunnen rijden, maar hoe men denkt dat we kunnen rijden.
NLBUURMAN zegt
Nederlanders kunnen immers alleen maar op de linkerbaan hangen met hun caravan… op het filmpje wordt toch duidelijk gezegt: immer rechts in kollone zu fahren, oftewel: aan de RECHTERkant van de weg in treintjevorm rijden.
OT: Toch vind ik nederlanders best goede chauffeurs, Italianen zijn echt verschrikkelijk, nederlanders zien zij alleen maar met caravan, en anders op de fiets.
Bazzl zegt
In Duitsland kun je ook veel fijner autorijden dan op die k*tsnelwegen in Nederland…
alfa mannetje zegt
Kijk eens wat een nederlander in duitsland doet…schaam me kapot met me gele kenteken.
Bazzl zegt
Ik erger me btw ook echt helemaal kapot aan die knurften die stug links blijven rijden in Nederland…dat zie je echt zo veel…
Golfke zegt
Geloof ik meteen. De gemiddelde NL-er rijdt gewoon ASO.
Met lage snelheid inhalen zonder eerst goed de spiegels te gebruiken en/of denken “jij wacht maar op mij”
Kan nog wel meer voorbeelden verzinnen….
Frits zegt
Onnodig links rijden zijn wij in Nederland toch wel erg goed in volgens mij. Zoiezo hier op de snelweg maar zeker op de Autobahn als je daar een beetje wilt doorblazen, ALTIJD als er een auto onnodig links rijd is het een Nederlander. Erg irritant!
CSL zegt
In Italië kunnen ze er ook hellemaal niets van.
In Nederland is het ook erg. Te veel links plakkers, weinig afstand nemen, onnodig inhalen(vooral vrachtwagens), te laat voor sorteren, etc..
Duitsers zijn niet veel beter dan Hollanders…
Franze rijden als een gek…
Supergrover zegt
Ach, Duitsers rijden zelf ook lang niet bewonderenswaardig. Doe je in hun ogen iets niet goed, dan proberen ze je er negen van de tien keer ook nog op te wijzen vanuit de auto…
Het enige positieve aan het duitse rijgedrag is dat er inderdaad niet zoveel geplakt wordt en dat je niet raar wordt aangekeken als je met je licht seint dat je er langs wil.
En wat ons Nederlanders betreft, enig idee hoeveel auto’s er hier rijden op zo’n onooglijk stukje land, en hoeveel daarvan hippe grootmoeders zijn in hun koekblikjes? Elke buitenlander die hier langskomt irriteert zich kapot, dat kan ik me best voorstellen, dat hebben wij ook als we door het centrum van Londen moeten rijden…
Fransen, die kunnen echt niet rijden. In Frankrijk rijdt geen auto zonder deuk rond.
RickB zegt
Noem je ook een land op! een land dat 10x zo groot is als nederland, en het onderzoek is gehouden door duitsers?!
Robert B zegt
Laten we wel zijn, NL’ers op de Duitse snelweg is altijd een drama, naar links komen met 110 terwijl je met 180 aan komt rijden is nou niet echt een strakke actie. En dan dat suffe gedrag van het verontwaardigd zijn als je met je lichten knippert; hallo stelletje mufkutten, dat MAG in Duitsland. En als we toch aan het ranten zijn, in de bebouwde kom rijdt je 50, geen 70, en buiten de bebouwde kom rijdt je 100, geen 70 !!!!!
Hupke zegt
en de belgen? (zoals ik)
dr No zegt
Oh ja,.. en waarom worden de duitse Autobahn dan killerroad or Deathroad genoemd ?? Op sommige trajekten in Duitsland tussen Stuttgart en Munchen zijn over 5 kilometer meer dan 410 mensen gesneuveld sinds 1936. Humm… Fahren statt Rasen. waarom staat dat in het duits dan en niet in het Nederlands ??? Omdat de meeste onder deze 410 mensen,.. juist Duits zijn.
NL… nur Links,.. en D… Dumm gelaufen
W!d zegt
@dr No: dat zijn er 5,5 per jaar.. is dit over de gehele 74 jaar zo geweest of is er tijdens de tweede wereld oorlog een colonne van 409 mensen door een neerstortend vliegtuig gestorven?
bpc zegt
ow wat zijn ze hier toch allemaal licht geraakt als er iets slechts over hun land komt,…
@dr No: dat heeft niets met deduitsters te maken maar met buitenlanders die het nodig vinden eens te zien hoe schumacher ze wel zijn , rijden ze met hun golfjes aan 180 en op dat moment voegt er iemand in dat ze te laat zien of er loop een konijntje over de weg en dan…
John zegt
Wel mooi dat wij hier allemaal netjes rechts gaan rijden! Even snel op het SP forum kijken of ze daar allemaal zeggen; maar ik hou er van om links te blijven plakken..
W!d zegt
Ik rij heel vaak in Duitsland en dan verbaas ik mij er telkens weer over dat Nederlanders de Duitse regels niet kennen.. Buiten de bebouwde kom mag je 100 en geen 80.. Op de snelweg is de kans dat er iemand voorbij komt met een hogere snelheid veel hoger.. je dient dus verder in het voren te kijken. Daarbij rijden duitsers veel zelfstandiger, in NL zijn er zoveel regels dat alles vanzelfsprekend is en dat je nergens hoeft na te denken. Bijvoorbeeld zijn in Duitsland veel stoplichten voor linksaf gelijk met rechtdoorgaandverkeer aan de tegenliggende kant (meer dan in NL zoals ik ze zie).. zo moet je zelf initiatief tonen en zelf nadenken hoe je dat gaat oplossen!
HDM zegt
Ik moet hierbij gelijk denke aan die keer dat we achter een stel woutmogole in hun V70 zaten. We reden allemaal heel netjes in een rij, een vrachtwagen inhalend @ 120, en ineens moeten de strepen blijkbaar hard op de rem trappen… Het had echt niet veel gescheeld…
@alfa_mannetje: die denke zeker dat ze ongestoord hun gang kunnen gaan en geen boetes krijgen in het buitenland.
lincoln zegt
waar zijn nederlanders wel goed in eigenlijk ??
MRStephan zegt
@lincoln: Nou daar is dit topic toch wel een mooi voorbeeld van; klagen natuurlijk ;) !!
lincoln zegt
@MRStephan:
ja tuurlijk .. nederlanders zijn goed in zeggen dat ze de beste zijn ..
Jochempie zegt
Ik ken geen volk dat zó is aangepast op filerijden. De overige europeanen worden er gewoon bang van zo natuurlijk dat het gaat.
stanley zegt
ja in vlaanderen is de rij-opleiding vrij streng, maar er is praktisch geen controle op rijgedrag (in tegenstelling tot hardrijden… :s), ik weet niet hoe het in Nederland zit ? maar volgens mij gaan Nederlanders gewoon vaker met de auto op reis :) het cliché met de caravan is deels ook gewoon waar je ziet gewoon veel meer Nederlanders met de auto in het buitenland
JPM zegt
Wat een onderzoek zeg. Ze vragen wie in Europa de beste chauffeurs zijn. Dat zegt dus niets over de slechtste want een land kan zowel de beste als slechtste chauffeurs hebben. Daarnaast zijn alle europese landen die niet genoemd worden dus nog onder Nederland.
York zegt
Jaaaja… en België? Oei nog slechter dan de Nederlanders? Onmogelijk. Niemand rijdt zo slecht als die mensen van hierboven ;-)..
Jantje_555 zegt
waar is de bron van het artikel zodat we de plaats van Belgie eens kunnen opzoeken.
Benny zegt
Helemaal mee eens. In Duitsland houden mensen namelijk meer rekening met elkaar en leven ze niet alleen op de wereld. Helaas zitten er in NL nog vaak genoeg mensen bovenop hun voorruit met oogkleppen op.
W1ck3D78 zegt
Ik heb altijd al geweten dat wij Belgen betere chauffeurs zijn dan de Nederlanders. Daar hoef ik écht geen onderzoek voor te doen :p
JIFF zegt
Klopt helemaal.
Duitsers zijn veel beter bewust bezig met autorijden.
tripple zegt
kijk maar op de snelweg dan zie je het gewoon , nederlanders kunnen geen autorijden, elk op en afrit file omdat ze niet kunnen invoegen, ze weten niet eens wat dat inhoudt.
Gamekiller zegt
Oow Duitsers beter dan Nederlanders??
Hierbij daag ik Michael Schumacher uit voor een potje racen!
Wat denken ze wel niet! :x :x :x
sjazz zegt
ehm… wat is slecht en wat is goed? Volgens mij zijn er twee extreme types te onderscheiden:
* Sterk reactief – bijvoorbeeld zuid europa. weinig anticiperend, maar wel bijvoorbeeld goed reagerend. Motto: alleen reageren op wat er direct voor je gebeurt. Is trouwens niet perse agressief. Goed voorbeeld is Jakarta Indonesië: men rijdt volledig reactief, erg dicht op elkaar, men toetert maar niet agressief. En op een of andere manier werkt het toch.
* Sterk anticiperend – bijvoorbeeld in Duitsland. Is een relaxtere rijstijl die meer vooruit kijkt. In Nederland pretenderen we dit af en toe wel te zijn, maar dat zijn we niet (ook door ons krap wegennet). Dit systeem verwacht wel dat iedereen zo rijdt. (net als het reactieve systeem). Ook dit betekent niet dat iedereen passief/defensief rijdt.
* In Nederland zitten we ergens tussen in. Meer richting anticiperend dan reagerend alhoewel we ons vaak laten gaan in agressie. Als een debiel zitten duwen in een volledig bezette autoweg is natuurlijk gekkenwerk. Op zo’n moment gaat het niet over notoire linksrijders, maar dan gaat het over je realiseren dat je allemaal in het zelfde file schuitje zit!
* Ik rijd dagelijks door België en daar valt me op dat Belgen galanter en vriendelijker zijn, maar ook veel minder anticiperen. Beste voorbeeld is het “oprijdertje”. Gewoon de weg oprijden en dan maar zien of degenen die eraankomen nog kunnen remmen.
Tot zover deze lezing uit mijn eigen memoires als automobilist…
bmw zegt
@sjazz: bijna volledig met je eens, maar dit vind ik onzin: “Op zo’n moment gaat het niet over notoire linksrijders, maar dan gaat het over je realiseren dat je allemaal in het zelfde file schuitje zit!” Het is precies doordat velen uitgespreid over de snelweg beginnen rijden omdat ZIJ menen dat het druk is, dat sommige (niet alle, uiteraard) files ontstaan. Als er voldoende ruimte rechts is, moet je naar rechts, punt uit.
Junkers zegt
Sta echt niet te kijken van dit resultaat.
bss zegt
Belgen rijden erg slecht. Dat komt door de “opleiding” die nergens op lijkt. Ik kan het weten, ben een Belg die in eigen land via de rijschool mijn rijbewijs heb gehaald. Echt leren anticiperen op de gedragingen van je auto, en op het verkeer leerde ik later (op eigen initiatief) bij, niet in de rijschool. Maar de meeste Belgen denken dat ze na de rijopleiding kunnen rijden. Niet dus. Over wat een goed chauffeur maakt zijn de meningen verdeeld. Nemen we echter veiligheid en het vlot meewerken aan de gehele verkeersstroom als criteria dan vallen de stoere ‘ik ben de beste chauffeur, en kan dus risicoloos hard, dus ga van men linkervak af, eikel’ types meteen door de mand. Het gaat niet om snelheid, (tenzij in Top Gear of op het circuit). Kijk maar eens hoeveel er nog van die automachos overeind blijft wanneer ze ocharme op een dun laagje sneeuw moeten rijden.
RijNouNsDoor! zegt
Leichtenstein en Andorra, dat zijn goede chauffeurs! Nooooooit problemen mee! Laatst reed ik op de A16 en het viel met echt op dat chauffeurs uit die landen nooit links blijven plakken. Alleen maar Nederlanders en een enkele Belg voor mij. Hulde voor de Leichtensteiners en Andorrezen!
lincoln zegt
@RijNouNsDoor!: hahaha .. serieus goeie grap ..
sander zegt
Waar is overige 66% eigenlijk gebleven….?
skywalker zegt
Hahaha zo grappig :p
DTB zegt
Ok, Nederlanders zijn over het algemeen niet de beste chauffeurs. Maar wat zijn wij toch heilig vergeleken met die Fransen, Spanjaarden, Italianen, Portugesen e.d.
MRStephan zegt
Maar eigenlijk zijn de Finnen de beste rijders volgens Captain Slow;
http://www.youtube.com/watch?v=2bmqdnx5R1U
skip_twinspark zegt
ja ik kan me er wel in vinden, sorry jongens.
ik jaag me dagelijks op aan jullie landgenoten die hier komen vertoeven. veeeeels te traag rijden, overal aant zoeken naar een huis of een weg, stilstaan midden op een drukke weg omdat ze het ff niet weten, ineens pinker aan en gelijk afslaan, dumpen hun autos continu op onze markt, terwijl dat al 6 maanden verboden is. alle respect als je ergens nog nooit geweest bent, maar zet je dan op een parking en zoek het daar ff rustig uit, niet onder het rijden.
Karel zegt
De ‘NL’ sticker wordt door zzzie german niets voor niets bespottelijk ‘NUR LINKS’ genoemd!
Auto rijden in Nederland….constant op je teller letten ipv op het verkeer. Vind je het gek dat we slecht scoren!
Met dank aan het linkse graaikabinet!
bmw zegt
Ben het ook eens met diegenen die zeggen dat NL’ers geen eigen verantwoordelijkheid meer nemen. We zijn het verleerd, doordat de overheid ons zo hard betuttelt en controleert.
Endlezz zegt
Als Belg kan ik me hierin wel vinden. Ik heb liever aggressieve Italianen in het verkeer dan slome Nederlanders.
Overigens hoorde ik in Duitsland volgende grap:
L (Luxemburg) = Langsam
NL = Noch Langsamer
MRStephan zegt
@Endlezz: Of de immer klassieker;
Wat krijg je als je in Duitsland 3x zakt voor je rijbewijs?
…
Je rijbewijs en gele platen!
sjaakvaak zegt
volgens mij zegt het genoeg dat het een duits onderzoek is…
de sjonnies zegt
Duitsers,
– voegen altijd keurig in en uit
– hebben allemaal winterbanden
– zijn vrij sociaal achter het stuur
– houden zich aan de max snelheid
– hebben mooie auto’s
– hebben goeie Rastattes
– en lekkere bratwurst of ossestaartsoep
– houden meer rekening met een ander
– hebben een gruwelijk puntensysteem dus gek doen laat
laat je wel uit je hoofd
– hebben geen max snelheid op de meeste wegen
– hebben aardige Politie
–
NLBUURMAN zegt
@de sjonnies: dus de Duitsers houden zich vaak aan de maximumsnelheid die ze niet hebben?
de sjonnies zegt
@NLBUURMAN:
Nee, maar als er 70 staat, rijden ze ook 70, meer gediciplineerd dan wij, ze gaan je ook niet zitten opjutten in een 70 km situatie (baustelle etc); dit komt echter ook door het feit dat er dan relatief veel punten verloren kunnen worden bij een overtreding
Flapkees zegt
Waardeloze lijsten zijn dit.
Robert zegt
Sow hoezo verbaasd me dit niks!
Als je al kijkt naar hij er les word gegeven en door
wat voor personen af en toe is het niet zo gek!
spykerboy zegt
ik ben het helemaal mee eens, nederlanders kunnen echt niet rijden, ze zijn veel ste bang dat er iets gebeurt in de auto, laat ze eens naar kuwait gaan of china, dan leren ze pas hoe ze moeten rijden, dir weet ik omdat ik op bijde plekken heb gewoont…
daviddewijnnl zegt
Misschien moeten wij dan toch maar het snelheidslimiet afschaffen? Misschien dat dat onze reputatie helpt….
Alwood zegt
he-le-maal mee eens! :-D zelfs in zo verre dat ik merk dat ik netter ga rijden als ik in duitsland ben. Ook omdat je er daar echt wat aan hebt netjes te rijden, mensen behandelen jou ook beter in het verkeer. Ondanks sommige malloten die nog steeds met een slakkegang de linkerbaan op rijden is het algehele verkeersbeeld in DL veel rustiger. En dat komt niet alleen door een lagere dichtheid van auto’s.
Dowdoon zegt
Of iedereen gaat gewoon fietsen :P
Laurens zegt
Locale rijders zijn beter => wonen in een groot land helpt…
lincoln zegt
links rijden ??
op de meeste snelwegen gaan auto,s soms collectief stilstaan ..
zowel links als rechts ..
Sorcerer zegt
Ik ben het hier niet helemaal mee eens.
Ten eerste vind ik Italianen nog achterlijker in het verkeer… en vind ik dat Zwitsers beter rijden dan Duitsers. Veel beheerster (zal ook met de strenge verkeershandhaving te maken hebben wellicht).
Wel is men in Duitstalige landen sowieso veel hoffelijker en heeft men meer respect. Iets dat hier in het verkeer totaal lijkt te ontbreken vaak.
Texter zegt
Och, iedereen die net zo hard gaat als jij kom je nooit tegen, denk ik maar.
GOD zegt
Een heel land afrekenen op een groepje slechte rijders vind ik niet kunnen.
Rij zelf dagelijks in Duitsland en vind het niks beter als hier.
super zegt
nederlanders kunnen echt niet rijden, behalve ik, ik ben de enige nederlander die wel kan rijden.
misschien moeten die statistieken eens gewogen worden met het aantal nederlanders/fransen/zwitsers/denen/etc dat door duitsland rijdt. Ik denk dat er bijvoorbeeld een stuk meer nederlanders duitsland doorkruist dan denen dus dan is het logisch dat de slechten meer opvallen.
jan1666 zegt
ik zeg het al jaren, sinds de overheid links is gaat het land achteruit.
OMG
xerxes zegt
Polen zijn in mijn ogen het slechtse autorijders. Nederlanders veroozaken irri op de weg, zoals een vrachtwagen inhalen met 98km/h op de Duitse Autoban.
jan1666 zegt
post 2 wegens foutje :P
OMG
wat zeg ik nu? tegen de regering in? krijg ik nu geen boete?
birger zegt
Ik ga er wel mee akkoord dat duitsers goede chauffeurs zijn.
Ze hebben ook kennis van wat hun auto kan.
Hoeveel mensen ik in B en NL op een oprit zien remmen als er een vrachtwagen naast hun rijd. Beetje gas geven en invoegen voor de vrachtwagen is blijkbaar onmogelijk.
Slechtste chauffeur voor mij is een fransman.
Ik denk dat belgië ongeveer op zelfde niveau van nederland ligt. NL valt gewoon meer op door de het jaarlijkse toerisme(terrorisme) met de sleurhut doorheen de europese wegen. Belgen zijn beruchte linksrijders, maar dat is dan vooral in België. Snelheid heeft er niet veel mee te maken als je het mij vraagt. 180km/h op het linkse vak is voor mij minder gevaarlijk als 85 km/h op het rechtse vak.
Oly zegt
Duitsers op 1 Helemaal mee eens. Die kijken tenminste wel in in hun achter uit KIJK SPIEGEL. Daarintegen is mijn ervaring dat Belgen of Fransen dit zelden doen. Maar ja wat betreft NL niet kunnen rijden Ja er Kunnen zo belachelijk veel mensen hier in NL niet rijden terwijl ze van wel denken dus JA ik ben het er helemaal mee eens.
zdev zegt
Inderdaad, rijden in het buitenland is heerlijk vergeleken met de trage linksplakkende koekblikjes die je hier tegenkomt. En als er dan een keer een auto sloom en links op de autobahn rijdt, dan heeft ie voor en achter een geel nummerbord… om je kapot te schamen. Rijdt door mensen!
Gert zegt
Ik vind t grappig dat duitsers worden genoemd als goede chauffeurs… Als ik ze in NL zie rijden ze gewoon bagger. Wij linksplakkers? Zij net zo! In duitsland rijden ze misschien wel anders maar je kunt de wegen daar en hier niet vergelijken…
GOD zegt
@ Gert
mee eens
cliff15 zegt
Zo verbaazinwekkend is dit toch niet ?
Nederland mag wat meer maatregelen gaan treffen. Want alle opa’s en oma’s en ook andere weggebruikers die met 60 invoegen kan echt niet gelijk rij onbevoegd maken. Zoals er al een paar zeiden. Duitsers zijn echt goede rijders. maar dar komt ook omdat zij daar geen max. snelheid hebben op sommige wegen dus ga je beter om je heem kijken of er niet iemand met zijn prosche met 250 voor bij komt vliegen. Ze weten dat het kan gebeuren dus kijken ze ook beter.
cliff15 zegt
Ohjah Ik denk dat de mensen die er niet mee eens zijn de mensen die tot de bevolking hoort die zo slecht rijdt.
Goedenavond..
mc zegt
ja ja, nederland heeft statistisch gezien de minste verkeersdoden per X aantal kilometer. Dat komt vast doordat alle nederlanders slechte chauffeurs zijn..
amg zegt
Helaas moet ik toegeven dat wij in nederland heel slecht rijden, respectloos. Er wordt teveel links gereden en er wordt heel weinig gekeken als we naar links gaan. Het is een feit. In duitsland komt iemand niet zomaar naar links en als diegene naar links komt kijkt hij goed en als er iemand aankomt gooitie`m er niet voor met onderliggend gedachte: ” je mag niet harder dan 120 dus moet je maar 120 rijden ” (iets dat helaas onze mede nederlanders maar al te vaak doen)
matt zegt
Er is maar 1 land waar ze niet kunnen rijden en dat is zonder twijfel Frankrijk. Volgens mij moeten ze minimumkwota chauffeurs irriteren en schade veroorzaken om te slagen voor het rijexamen.
Wanneer gaan ze eens leren dat
– je je pinker niet hoeft te laten branden tijdens het inhalen (en liefst nog een kwartier daarna ook, om toch maar iedereen die er aan denkt in te halen even te doen afremmen).
– het rechtse vak niet enkel voor vrachtwagens is maar ook voor trage auto’s! (zeker als er geen vrachtwagens zijn..)
– bij voorkeur BEIDE lichten werken, zowel voor als achter (blijkbaar zijn peugeot/citroen-lampjes niet van de beste kwaliteit)
W1ck3D78 zegt
@MC, nee dat is omdat jullie zo traag rijden dat een botsing hooguit blikschade met zich meebrengt. Je kan er je klok op gelijk zetten. Iedere zondag middag rijden, nu ja bollen de Nederlanders uit naar de meubelboulevard om de hoek. Eén geel zwarte kentekenplaat gevolgd door 20 gefrustreerde rood witte kentekenplaten.
Toegeven, ook de Belgen horen mijns inziens onderaan de lijst terecht. Op de snelweg tegen 115 km op het linker baanvak schieten zonder achteruit te kijken, lijkt soms wel een nationale sport. Dan heb ik het nog niet over het gebruik (of beter het niet gebruiken van) het knipperlicht. Soms denk ik dat dit in België bij wet verboden is, want niemand lijkt het te gebruiken.
Svenska_Aeroplan_AB zegt
Tja, klopt wel he…
Alhoewel het niet om een onderzoek gaat, maar om een enquete. Dus echt objectief is het niet!
klootzak1 zegt
In Nederland gaan ze inhalen als ze 100 rijden, en jij rijdt daarachter en gaat net even harder, en dan als je vlakbij bent gaan ze even inhalen met 100, weer met je neus in het raam.
vla zegt
Dit kan je toch geen onderzoek noemen kerel. Stond er niet “welk land de beste chauffeurs heeft volgens andere mensen“?
Dit is geen onderzoek, dit is subjectief, dit is meningen vragen van mensen zonder feiten te onderzoeken. Ik zou zelfs bijna eisen dat het artikel aangepast wordt om de aard van het onderzoek duidelijk te tonen (dus niet feitelijk maar subjectief).
Of is dit gewoon opgepikt om razend veel reacties en views te krijgen, waarin jullie geslaagd zijn?
Sebastien zegt
Haha in your face Holland :)
peter - italia zegt
90% van de italianen kunnen echt niet rijden, maar die zijn dan wel weer gewend aan chaos op de wegen ;-)
Trouwens, nederlanders zijn dan wel weer de betere filerijders van europa ;-)
Daar kunnen italianen dan weer niks van :D
Klassiekerrally zegt
Dus… volgens dit onderzoek zou ik een Duitser moeten zijn?! :mrgreen:
Maurice16 zegt
Onderzoek uitgevoerd door Duitsers, en heel toevallig winnen de Duitsers ook nog?
Italianen kunnen wel rijden, maar hebben gewoon geen geduld. Valt me echt op hoe weinig ongelukken je daar ziet, in vergelijking met hun rijstijl. En er zijn ook genoeg asociale Duitsers achter het stuur.. En in Tsjechië (en vast nog meer Oostbloklanden) kunnen ze weer echt niet rijden. Hoeveel kleine ongelukjes je daar ziet. Maarja, ze rijden ook als gekken.
Maar bekijk dit (belachelijke) onderzoek positief: we staan in de Top 4! :D
Tiemen zegt
Ik ben het met de mensen eens dat Nederlanders niet kunnen autorijden. Ik ben het er dan niet mee eens dat ze Duitsers hebben verkozen als best rijdende mensen… Finnen zijn veel beterder.. ;)
Henk zegt
Dit is gewoon een mening en geen onderzoek. Neemt niet weg natuurlijk, dat door de regeltjes in Nederland, men slechter gaat autorijden. Het schiet gewoon niet op en daarmee zorg je ervoor, dat het op de linkerbaan ook niet opschiet, als je zou willen. In België heb je nog het voordeel dat je nog gas kan geven en halen ze je nog in als je 150km/u aan het rijden bent. Belgen weten dan weer de regeltjes niet zo, wat daar weer een probleem is. Conclusie.. Nederlanders rijden toch maar suf rond o.a. door de gestapo achter de viaduct en regeltjes.
Appii zegt
Ik ben het zeker met hen eens.. Hollanders blijven teveel links rijden.. en het mooiste van alles is dat er heel vaak mensen bij zitten die zelf de boel willen handhaven door als politieagent op te treden.. ik ben niet agressief maar als ik zulke mensen tegenkom in het verkeer heb ik wel even zin om ze de hersens in te slaan.. Heb namelijk vaak meegemaakt dat een bestuurder de weg voor me blokkeert omdat hij denkt dat ik van rechts wil inhalen ofzo. om maar een voorbeeld te geven..
Michel 350Z zegt
Dat komt omdat wij gewoon veel van die !@#$%^&* links rijders ( Bumperklevers ) hebben die GVD met 80 – 120 Kmh blijven plakken. Gewoon oprotten naar rechts en daar blijven. En wat denk je van die Oudere mensen die zijn gewoon levens gevaarlijk, veeeeels te traag rijden, tegen het verkeer in, op de verkeerde weghelft, met iets van 5 Kmh door een bocht, Ze moeten gewoon achter hun rollator blijven.
lincoln zegt
@Michel 350Z:
als jij in bezit van een rijbewijs zou zijn ..
hadden we ook op wereld-niveau het laagst gestaan ..
Jordi zegt
Volgensmij is het onderzoek ook Duits, dus niet echt gek dat de Duitsers als beste uit de test komen.
Gio zegt
Tis EROVER!!!!! De duitsers behoren tot de slechtse JA! Man man man man man, daar wordt ik dus eens nijdig van. Die mannen gaan NOOIT op zij, j’amais! Als je nog een met je faren trekt, dan beginnen ze voor je nog trager te rijden. De bastards. Nee, nergens is het zo irriterend als in Duitsland. Ben al in verschillende landen geweest, bijna heel Europa en ik kan met kracht en daad stellen dat het de DUITSERS zijn die het slechts rijden. En dat is niet van 1 trip naar 1 plek van duitsland. Nee nee nee. Al meermaals ondervonden op verschillende jaren. Tis een schande!
Michel 350Z zegt
En btw in duitsland rijd het gewoon het lekkerst omdat ze KUNNEN rijden. En ze weten wat doorrijden betekend.
Maar dat arrogante frenchies beter rijden dan ons snap ik echt niet wat een stel idioten rijden daar man. Ik ben nog nooit zo bang geweest in een auto :mrgreen:
C6_R zegt
@lincoln: lolz inderdaad! Één hoop opgekropte agressie!
Michel 350Z zegt
@C6_R: Heeeeeeeeeeey jullie hebben mij gemist he :mrgreen:
Enuhh het rijbewijs heb ik al 6 jaar goed he ;)
Entwicklung88 zegt
Dacht dat de Finnen bekend stonden om hun stuurmanskunsten in het dagelijks leven?
C6_R zegt
Ik heb je enorm gemist ja! Die eindeloze wijsheid van je was een bron van inspiratie!
Michel 350Z zegt
@C6_R: Ofnie :mrgreen:
Maaruh ik heb ook helemaal geen gelijk over die linksrijders en die ouderen he of val jij daar toevallig zelf onder ?
C6_R zegt
@Michel 350Z: Linksplakkers zijn wel irritant ja, maar ik wordt daar niet zo opgefokt van. Ook heb ik niet de behoefte om een gehele bevolkingsgroep (ouderen) over 1 kam te scheren en respectloos te bejegenen, maar that’s just me!
lincoln zegt
@Michel 350Z: frusties zijn irritant ..
linksrijders kan je gewoon rechts langs .. geen probleem ..
Michel 350Z zegt
@lincoln: Ik doe tegenwoordig niet anders
DD zegt
Ik ben het er helaas mee eens :S
nederlanders zijn niet met autorijden bezig maar met bellen ea dingen. En natuurlijk al die linksrijders!!! Ook de middelste baan kan linksrijden zijn! Ik ben ook een rechtsinhaler, en maak ook fouten. Maar alsjeblieft let allemaal een keer op het verkeer!!!
Rick dos zegt
“Nederlanders slechtse chauffeurs van Europa”
Blijkbaar zijn wij Nederlanders in nog meer dingen slecht.
Echt joh, zo slechts dit…
wilco faber zegt
Een terechte uitslag wat mij betreft. Ik wil niet zeggen dat ik perfect rijdt, maar ik tref zovele dwazen die denken dat ze heel goed rijden, bumperkleven en agressief rijgedrag in allerlei omstandigheden.
En dan doel ik op mist, sneeuw. En dan verbaasd zijn als je er op een gegeven moment zat van bent en dingen doet die ze niet verwachten.
Zodra ik de grens overga naar Duitsland valt er een stuk onrust weg.
phantom zegt
Ja maar ik ben dan ook geen nederlander maar een nederlander ;)
Driewieler zegt
Italianen, Belgen (sorry zuiderburen), Fransen en Spanjaarden zijn naar mijn idee veel gevaarlijker achter het stuur.
TimoBac zegt
Grap uit duitsland: wat krijg je als je zak voor je rijbewijs?
Gele nummerplaten… :P
Dat zeggen echt alle duitsers als je daar ben!!
Vincenzo zegt
natuurlijk klopt dit.
Van die opgefokte sukkels in die werkhokken en golfjes. Wel leuk om te lezen dat de NL-er een wereldvreemd beeld van zichzelf heeft…zo bijzonder vinden ze zelf.
Nou jongens….je ziet het.
Marijn zegt
We moeten wel even weten hoeveel respondenten van welke landen kwamen. Ik neem aan dat de grootste groep deelnemers uit Duitsland komt, gevolgd door Frankrijk en Spanje en de kleinste groep uit Nederland en Oostenrijk! Dit moet natuurlijk wel relatief genomen worden. Een onderzoek van niks!
fconderkantlat zegt
mee eens, duitsers rijden gewoon degelijk
Woestijnridder zegt
Hoeveel landen telt Europa? 48. Hoeveel landen zijn genoemd in dit onderzoek? 8. En Nederland op een gedeelde 7e plaats om het dan zo te zeggen. Er zijn gelukkig van die 8000 ondervraagden nog mensen die vinden dat Nederlanders goed rijden. Dat kan je dus van 40 andere landen niet zeggen……
Kortom: Nederland scoort gewoon goed en het verschil tussen 2, 4 of 5% is verwaarloosbaar in mijn ogen. En ja, Duiters vinden zichzelf goed rijden maar dat is ook wel terecht vind ik: zeker in Nederland zijn ze veel meer ” een heer in het verkeer”, met name in de bebouwde kom. Maar iedereen heeft natuurlijk andere ervaringen.
hendriksenpoltergeistthe3rd zegt
Gelijk hebben ze, wij nederlanders zijn arrogant en kunnen geen spiegel kijken… 60 waar je 80 mag, 140 waar je 100 mag, links hangen, geen richting aangeven enz enz enz… Autorijden doe je alleen het best in duitsland :D
mashell zegt
Duitsers rijden zeker niet beter, ze gebruiker amper hun knipperlicht op de autobahn en vaak kijken ze niet eens of er wat aankomt.
Pim Brussee zegt
In dit onderzoek hebben ze het over chauffeurs, terwijl ze automobilsten bedoelen. Beroepschauffeurs die met vrachtwagens rijden doen het beter, en dan zeker de Nederlandse. Zij zijn namelijk de beste in Europa. In dit onderzoek is Engeland niet meegerekend. Juist in Engeland wordt het veiligste gereden, met de minste ongevallen in het verkeer per 1.000 weggebruikers.
Smul zegt
Aan al onze Noorderburen: geef maar toe dat de Belgen beter zijn :D :D
Akkoord dat onze wegen er soms echt beroerd bij liggen en we hebben maar 1 eigen automerk (kgeloof toch dat we er maar 1 hebben. een Belg met bevestiging? of Nederlander mag uiteraard ook :) ) maar als chauffeur zijn we top :D
speed six zegt
Oh, de beste chauffeurs vind je midden in Afrika, daar zijn geen regels, dan kan je ook niets verkeerd doen, vooral omdat je daar waarschijnlijk ook alleen bent.
Ik heb nog nooit een probleem gehad met linksrijders. Die mensen rijden goed door en als ik nu aan 100, 110 of 120 rij, wat maakt mij dat uit. Ik merk dat mensen zich constant nodeloos irriteren in het verkeer, ‘k heb nooit gesnapt waarom. Alleen dat bumperkleven, daar kan ik niet tegen en die voorrang van rechts regel, die is ook eindeloos idioot. Voor de rest geen noemenswaardige problemen gehad met Nederlandse chauffeurs.
Raptor zegt
Wat mij stoort aan Nederlanders is dat ze voor me inrijden tegen 80 (van achter een vrachtwagen) als ik tegen 160 af kom. Maar de wegen zijn er véél beter dan in ons Belgenlandje.
etiennecor zegt
ik zelf vind ook dat de duitsers beter rijden ze rijden minder agresief of ASO ze geven netjes voorang gebruiken de spiegels waar ze voor bedoelt zijn en kunnen normaal op hoge snelheid rijden en niet zo als nederlanders
go wat fijn als je een duits kenteken hebt en een audi A6 3.0 TFSI qattro en 9 van de 10 keer in duitsland rijd
Raptor zegt
Duitsers stoppen voor voetgangers als je nog maar naar het zebrapad kijkt. Ze gaan op de snelweg naar rechts als ik dichterbij kom.
rsh zegt
Geweldig!
Alsof Fransen en Belgen beter rijden dan Nederlanders. Goede grap!
getl4id zegt
vind het toch wel een beetje raar een duits onderzoek waar duitsers bovenaan staan en hollanders onderaan
wat zou de uitkomst toch zijn geweest als nederlanders zo’n onderzoek zouden hebben gedaan??
toyotaprius zegt
@getl4id: Heel simpel, Duitsers bovenaan en Nederlanders middenmooit. Duitsers rijden echt een stuk beter dan Nederlanders. Zelfs Belgen, heel simpel, als je als Nederlander in Brussel rijdt en je zet je knipperlicht aan, dan wordt er ruimte gemaakt. Als een Belg dat in Amsterdam doet, kan ie doodvallen, ruimte komt er nooit. Dat is nu een van de problemen van het hedendaagse Nederlandse verkeer.. Niemand wat willen gunnen.. Iedereen voor zichzelf… Dus als men beter wilt rijden, dan zal men eerst wat aan hun eigen mentaliteit moeten doen.
Scheurijzer zegt
@Pim Brussee
Interessant, heeft iedereen de hele tijd over het verkeerde onderwerp zitten praten. HA HA!
alfa mannetje zegt
het is wel saillant dat iedereen kan beoordelen hoe iemand rijdt , dat komt niet overeen met wat ik dagelijks zie. Iedereen heeft dus wel ene referentiekader, of toch niet…
Jippie zegt
Verbaast me helemaal niets. Heeft ook wel te maken met de rijopleiding hier die gericht is op regeltjes. Ik zou inderdaad wel Duitsers zeggen maar als eerste Finnen. Die leren al van kinds af aan een auto sturen in de winterse omstandigheden.
Joejojo zegt
Als NLer ben ik zeker niet de beste………maar als NLer in Roemenie durf ik mij wel zeker in de top100 te plaatsen :) :) als dat dan bestond…..
wilco faber zegt
De Fransen en de Slowaken rijden trouwens ook link.
Ik ben zelf meer anticiperend en behoudend. Maar als je bijvoorbeeld afstand wilt houden wordt daar wel door een landgenoot een stokje voor gestoken. Nederlanders kijken bijna nooooooit in hun spiegel, iets wat ikzelf juist wel doe. Ik stoor me ook enorm aan de slechte inschatting van snelheid door Nederlandse chauffeurs.
Fransen rijden gewoon bewust agressief, dat heb ik al mogen zien. Slowaken rijden roekeloos. Maar Nederlanders zakken voor mijn gevoel ook door het ijs, wekelijks zie ik weer een of andere aso die zonodig voor mij moet zijn of niet wil of kan ritsen, of die je wil inhalen of geen geduld heeft, of zelfs rechts inhaalt.
Ik snap werkelijk niet dat er zoveel mensen hier denken dat ons volk helemaal niet zo slecht rijdt. Ik denk eerder dat we er wat mee moeten doen. Ook zo n extreem puntensysteem als Duitsland, met strenge controles en iedere bumperklever een jaar zn rijbewijs afnemen.
Het kan echt beter.
Vince zegt
Lekker subjectief onderzoek dus. Wordt er geen rekening mee gehouden dat je bij het invullen actief een land moet noemen. Dus de kans is groter dat je Duitsland met +/- 80 miljoen inwoners noemt dan de kleinere landen. Bovendien, wanneer is een rijder goed? De term goede rijder zegt praktisch niets, omdat iedereen naar andere items kijkt. Als je kijkt naar het aantal verkeersslachtoffers zouden Nederlanders het statistisch gezien beter dan gemiddeld zijn, maar bij “sociaal rijgedrag” is dit wellicht weer anders. Ofwel, het zoveelste betekenisloze onderzoek.
lincoln zegt
o.k. .. het is een flapdrol onderzoek ..
da,s normaal .. want da,s elk onderzoek ..
Vince zegt
@lincoln: Lang niet alle onderzoeken zijn flutonderzoeken. Maar wat ik uit het artikel kan opmaken is dat de basiswaarde “goed” (wat subjectief is), niet is omschreven. Als je dergelijke begrippen niet specificeert kun je eigenlijk niet eens spreken van een onderzoek.
lincoln zegt
@Vince:
o.k. dan is het flapdrol-nieuws ..
da,s normaal .. want hier is alles flapdrol-nieuws ..
hape zegt
Ik vind italianen met superstip de beste bestuurders… zet je de extreme snelheidsovertredingen, het bumperkleven boven 100 km/h, het rijden door rood en inhalen in blinde bochten af tegen het aantal verkeersongelukken dan de conclusie niet anders zijn….
Ook de politie rijdt supergoed….
http://www.youtube.com/watch?v=iEMf-CN7t-c
Rian zegt
Die zijn dus echt nog nooit in Spanje geweest, man, man, man, die kunnen echt niet rijden!
Golf FSI 2.0 zegt
Bleef het maar bij ‘links-rijders’! Mijn ergernis is net zo groot of wel groter bij ‘midden-baan’ rijders in NL, die het vertikken rechts te rijden terwijl de rechterbaan voor een km vrij is. Wat mij betreft mogen die ook flink beboet worden.
Flons zegt
Nederland is veruit het slechtst rijdende land ter wereld naar mijn inziens.
Die kansloze rakkers die constant links rijden, die allemaal denken de beste chauf ter wereld te zijn, en onherroepelijk de kadett, of willekeurige jap ervoor gooien op de linker baan met een snelheids verschil van 10 km ten opzichte van de auto die ze willen inhalen na 10 uur nadenken. De test is kansloos, mee eens. Maar Nederlanders zijn gewoon de slechtste rijders op aarde met de belgen en met de fransen. Ik kan het weten.
Vince zegt
@Flons: Tuurlijk zijn linksrijders behoorlijk irritant, maar dat heb ik liever dan een overmoedige Italiaan die in een blinde bocht inhaalt!
Henk zegt
Zolang ze in Nederland een Opel/prius/caravan of zuinige diesels blijven rijden, zal het nooit verbeteren! Daarbij helpt de politie mee, om je rechtervoet zo hoog mogelijk te houden.
Jaap zegt
Wat een slechte conclusie van Autoblog. Er is gevraagd wie is de beste chauffeur? Niet wie de slechtste, dat we in de lijst voorkomen is alleen maar goed, de Belgen staan er niet in en zijn dus niet een keer aangemerkt als beste chauffeur.
Gerwin zegt
Even de titel checken jongens!
‘Nederlanders slechtse chauffeurs van Europa’
Daar mist natuurlijk nog een ’t’.
-edit: check-
En tja, Duitsers rijden nu eenmaal best netjes: alleen zodra ze hier komen passen ze zich vaak wel aan ons Nederlanders aan, hehe…
Hennep zegt
Eerst Duitsland en daarna Zweden en Frankrijk. Die zullen wel grotere afstanden moeten rijden, dus meer ervaring denk ik.
MrHyde zegt
We worden het minst genoemd als besten, maar daaruit kun je niet concluderen dat we ook de slechtste zijn. Als nu ook nog de vraag wordt gesteld wie de slechtste is, dan is de kans groot dat we daar ook niet genoemd worden. Uit die twee vragen samen zou je dan wel mogen concluderen dat we gemiddeld scoren.
MrHyde zegt
@Jaap
Wat jij zegt inderdaad.
Hakan zegt
Pff ik vindt ook dat nederlanders moeite hebben met rijden, als ze eenmaal buiten de strepen komen weten ze opeens niet wat ze moeten doen…
Pjotr zegt
Ik vind Nederlanders niet de slechtste, maar wel de meest hufterige bestuurders…
berg zegt
Duitsers rijden gemiddeld beter dan Nederlanders. Punt. Het heeft geen zin om dat te ontkennen. Het Duitse en Nederlandse wegennet, en met name de bezetting daarvan is echter niet met elkaar te vergelijken. Duitsers zijn wat dat betreft gewoon in het voordeel.
jangroothuijse zegt
Hier in nederland hebben we een over voorzichtige aanpak. De weg is van diegene die langzaam wil rijden.
In bijvoorbeeld Italie is de weg duidelijk van de gene die hard wil rijden, en als je dan niet door dimlicht overdag, een knipperlicht naar links en ‘in de spiegel groter worden zonder aanstalten te maken om af te remmen’ niet aan de kant bent gegaan, dan verteld wat knipperen met groot licht en claxonneren wel wat je moet doen.
Is dat werkelijk slechter? Wij bumberkleven terwijl wij uit pure frustratie ons stuur op eten en onze ogen door de voorruit heen lanceren. Wij hebben hier schapen op de weg, die links gaan rijden omdat er rechts om de km een vrachtwagen rijdt, en omdat je van sturen moe wordt.
Wij zijn verpest door een gebrek aan 2-baans wegen, door een ‘nanny-state’ (de langzame rijders hebben altijd gelijk), door frustrerend lange inhaalverboden en door snelheidslimieten die ervoor zorgen dat wij op een geen enkel moment zelf hoeven na te denken over onze snelheid.
Van overmoedige italianen kun je zeggen wat je wilt, ze letten op dat moment wel op de weg. Als ik op een 80km weg rijdt, let ik totaal niet op de weg, waarom zou ik? Gaat na 5s al vervelen.
alfa mannetje zegt
In Duitsland hebben ze een punten systeen , elke duitser weet exact hoeveel ie nog te gaan heeft ….daarnaast de mentaliteit.
Dries zegt
Waar ik me vooral aan erger bij Nederlanders die in België rijden (ik woon zelf in een grensgemeente) is dat ze precies nooit kijken hoe hard ze mogen en zo maar iets doen. 60 rijden waar 70 mag, maar dan evenzeer 60 blijven rijden waar maar 50 mag… Of een dubbele baan met middenberm waar geen borden bij staan mag je hier 120, en dan is het zeer frustrerend als er weer 2 Nederlanders tegen 90 beide rijvakken blokkeren… Maar goed, er zijn er ook genoeg die wel normaal rijden!
Ikke zegt
Ik kan dit zeeeeer goed begrijpen , want als ik eens een keertje naar weert wil gaan . Daar mag je 80 op de nederlandse wegen . Daar rijdt elke nederlander altijd 70 of langzamer . Kom op zeg . Jullie weten nog niet eens hoe hard jullie mogen rijden in eigen land .
Ramshoek zegt
Zou het niet zo zijn dat de landen welke niet genoemd zijn in het lijstje de slechtste chauffeurs voortbrengen?
Er zijn in ieder geval nog mensen geweest die voor de NL’s gekozen hebben, maar mijns inziens bestaat Europa uit meer landen dan er in het tabelletje staan. Zo bestaat er in Europa ook nog een land beginnend met een B. Een land waar naar verhouding bijna 2 keer zoveel mensen in het verkeer overlijden als in NL.
Een andere reden waarom Nederlanders hier genoemd worden ligt misschien aan het feit dat wij nederlanders ook daadwerkelijk de grens over gaan. Je ziet ‘ons’ overal, in tegenstelling tot andere volkeren…
Patrick zegt
Nou, wat versta je onder slecht. Zie genoeg buren te hard rijden, bumberkleven, rechts inhalen, geen richting aangeven etc…
G zegt
Ik woon in België, net bij de grens, en kan me de laatste maanden heel hard ergeren in Nederlanders die hier in België komen tanken! Het is hier een paar cent goedkoper en dat is voor Nederlanders blijkbaar genoeg om alle verkeersregels aan hun laars te lappen. Het tankstation waar ik het over heb ligt aan een kruispunt met verkeerslichten en elke avond in de spits zit daar alles muurvast enkel door Nederlanders die hier willen komen tanken en je zou eens moeten zien wat ze dan allemaal uitsteken. Dus Nederlanders, wees maar niet zo zeker van jullie ‘goede’ rijstijl hoor!
Cantago zegt
Ook alleen de mensen met caravan rijden volgens mij brak in het buitenland… En we hebben in Nederland natuurlijk veel vrouwen wonen… Maar verder denk ik het dat vooral komt door al die waardeloze verkeersregels en snelheidslimieten! Er is geen Nederlander meer over die daardoor verkeersinzicht heeft en wel goed kan rijden, ik erger me er 9/10 keer kapot aan! En dat terwijl ik zelf ook Nederlander ben:S
Fiat Coupe zegt
Ben net terug van wintersport en ik denk dat het vooral de wegen zijn, en vast ook wel een stukje de bestuurders. Ze zijn daar wat meer gewend als het op snelheid aankomt.
kaalschaap zegt
Ik denk juist dat we hier een aardig potje kunnen rijden. Nergens is het zo druk als hier en zit er continu een auto in je dode hoek. Duitsers hebben makkelijk praten met hun rustige lange rechte snelwegen zonder op of afritten. +1 voor de Nederlandse bestuurder. -1 voor de azijnpissers die in hun Toyota denken 160 te moeten rijden
alfa mannetje zegt
Die hebben zeker een max. snelheid , overal , op enkele autobahn stukken na. Daar geldt max. 130 km/h. Onbeperkt ?
Verzekeringstechnisch in case van een ongeval niet.
Ruudje zegt
Van alle landen waar ik gereden heb, heb ik mij het meest geërgerd aan de Duitsers. Erg hard rijden, links inhalen en erg drammen.
Beetje vreemd onderzoek, laat ik het netjes uitdrukken.
IJsblok zegt
ik vind rijden in Duitsland een genot, vergeleken met hier in NL, hier gaan sommige al een kilometer van te voren op de linkerbaan rijden, omdat ze in de verte een auto zien, die ze hoogstwaarschijnlijk wel gaan passeren, om maar te zwijgen over de mensen die voor je zwaar in de ankers gaan, en dan pas hun richtingaanwijzer aanzetten, zodat jij eerst denkt, WTF!, ow ze slaan alleen maar af
GU zegt
Ik ben 100% NL bloed, geboren en al dus daarom zeg ik ’t zeker niet. Maar in Duitsland heb je veeeeeeel minder linksrijders. Mensen kijken in de SPIEGELS en gaan dus voor je aan de kant en in Duitsland rijdt menig omaatje beter door dan veel mensen hier die nog een stuk jonger en dus frisser (zouden moeten) zijn.
Duitsers zijn dan wel weer noobs op rotondes als je ’t mij vraagt, maar toch erger ik me daar minder. Ze geven ook veel sneller voorrang en als ik ’t sneller krijg voel ik me zelf ook eerder geroepen om het weer terug te geven aan een ander. Dus betere doorstroming!
oboema1 zegt
De meeste reacties hier gaan over nederlanders. Ik voel me dus aangesproken. Ik ben misschien wel die eikel die met 129 op de teller inhaalt, maar ik begrijp nog steeds niet waarom iemand, terwijl het duidelijk is dat ik niet naar rechts kan, toch begint te duwen. Nog erger: begint te seinen. Ik ga gewoon niet harder rijden ivm boetes, en als de duwer mee wil naar een parkeerterrein ga ik graag mee. Paar keer meegemaakt maar dan haken ‘jullie’ toch af. Doe normaal: de weg, ook de snelweg is om van a naar b te komen en niet om te kijken hoe snel je kan. (ook ik vind dat vrachtwagens niet mogen inhalen, maar ik kan begrijpen dat als de limiter net wat hoger ingesteld staat de chauffeur besluit in te halen).
bigjoe zegt
Ze hebben gewoon gelijk!
Nederlanders blijven links plakken, want als ze naar rechts gaan zijn ze bang dat ze er niet meer tussen komen. Verder spelen veel mensen voor agentje en blijven gewoon met 120 (of 129 waarbij bijv.oboema1 rekening houd met z’n tellerfwijking en correctie op een evt. meting) links plakken, want “je mag toch niet harder”.
In Duitsland mag dat (vaak) wel, en wordt er ook rekening mee gehouden.
Zag gisteren toevallig nog een afl. van wegmisbruikers . Er was een bumperklever aan de kant gezet en oom agent was even een preek aan het geven over wat nu gevaarlijker is, links blijven rijden of bumperkleven.
In tegenstelling tot oom agent, vind ik onnodig linksrijden veel gevaarlijker, want dat is nou juist de oorzaak van alle ergernis.
Als dat namelijk niet wordt gedaan heb je ook geen bumperklevers en rechts-inhalers meer!!!
Aquios zegt
Ik kom erg vaak in italie oostenrijk en duitsland. Ik moet zeggen dat ik het wel eens ben met de conclusie van dit onderzoek. Nederlanders kunnen inderdaad niet goed rijden. Blijven altijd links of in het midden rijden. Gebruiken zelden richtingaanwijzers. Zitten veelvuldig achterop bumpers. Hebben geen geduld. Halen veelvuldig rechts in.
Duitsers zijn erg hoffelijk op de weg.
Oostenrijkers heb ik niet heel veel ervaring mee omdat ik in oostenrijk eigenlijk alleen de snelweg zie en daar is niet veel mis mee.
Italianen rijden wel hard maar houden wel afstand. Over het algemeen zijn ze hoffelijk. 1 ding kunnen ze echter niet en dat is file rijden. GAS… REM…. GAS… REM….
Aquios zegt
Erger ik me trouwens echt kapot aan. Mensen die in het midden blijven rijden en bij zichzelf denken JA MAAR IK RIJD TOCH NIET LINKS…. flikker toch eens een keer op naar rechts. Als je rechts kan rijden ga daar dan ook rijden en blijf dan niet in het midden rijden.
jemoeder zegt
Bij mij kleven ze altijd aan mn voorbumper, daar moeten ze eens iets aandoen!
MercedesForum zegt
@Jemoeder: Erg onverstandig, wetende dat ik betere remmen heb !
Wat voor remsysteem heb je eigenlijk op je autoped ?
Jammer voor je dat de ‘Autoblognaam: Driewieler’ al vergeven is….
jemoeder zegt
500sel maaar ja kutbak he dus,
RobTWo zegt
Belgen zijn dom, Nederlanders zijn gierig, Duitsers zijn dik, Italianen zijn maffiosi en zo zijn er nog heel veel generalisaties te bedenken.
RobTWo zegt
@mezelf: Oh, en dat klopt ook nog allemaal.
Benjamin1 zegt
NL: NUR LINKSFAHREN
Kom je aan met 210 op de linkerbaan hangt er altijd wel een geel kenteken mt een whopping 123 op de linkerbaan.
In Nederland, een whopping 110 waar je 120 mag, en gewoon strak voor je uit kijken en lekker laten rotten wat er achter je zit.
Jopie zegt
NLers moeten eens leren een constante snelheid aan te houden. Als je een rij auto’s inhaalt met 140 op linker baan op cruise control, dan kan je in Duitsland gewoon even naar rechts om plaats te maken voor achteropkomende duitser. Cruise hoeft niet af, Duitser begrijpt dat je voor hem opzij gaat en geeft ff gas bij zodat je niet hoeft te remmen en meteen achter hem weer naar links kan. In NL wordt je in zo’n situatie altijd opgesloten omdat NLers niet kunnen hardrijden. Gaan dan van het gas af en komen je tergend langzaam voorbij. Voor dat soort kneuzen (veelal te herkennen aan een auto met seat logo) ga ik ook niet meer naar rechts. Omdat iedereen in NL altijd 100 rijdt, heeft niemand geleerd hoe je hard moet rijden. Ver vooruit kijken en anticiperen is hier onbekend. Zowel bij de linkshangers, als de bumperklevers.
P-Olivier zegt
ja als je sommige in belgie ziet rijden…. hmm hmm! ( ben zelf Hollander voor het goede begrip, maar woon hier! )