Geef eens gas! De snelheid op de snelweg komt soms zelfs onder de 100 km/u uit.
Ga naar de bakker en koop een taart met een kaarsje. Het is vandaag precies een jaar geleden dat de maximumsnelheid overdag werd bijbesteld naar 100 km/u. Nu is het moment om elkaar aan te kijken en te zeggen “de tijd vliegt hè”. Dit is echter geen mijlpaal waar taart bij hoort. Sterker nog, het resultaat is dat het verkeer bijzonder langzaam is gaan rijden op de snelwegen.
Flitsmeister heeft er een snelheidsanalyse op los gelaten en komt tegenover het AD met een nare conclusie. Op sommige trajecten in Nederland zijn automobilisten behoorlijk langzaam gaan rijden. Uit angst voor een boete ligt de daadwerkelijke snelheid soms (flink) onder de 100 km/u. Als je streng de 100 km/u van de snelheidsmeter in je auto naleeft dan rij je inderdaad een lagere snelheid. Het verschilt uiteindelijk per auto hoe groot de afwijking is.
Voorbeeldje. Op het stuk snelweg A4 Leimuiden-Schiphol was de gemiddelde snelheid voor de invoering 99 km/u. Nu ligt die gemiddelde snelheid op een interessante 93 km/u. Ben jij zo’n boefje die net wat harder rijdt dan toegestaan, dan kunnen de snelheidsverschillen flink oplopen. Jorn de Vries, topman bij Flitsmeister, concludeert dat Nederlanders behoorlijk braaf zijn.
In principe was de verlaging van 130 km/u naar 100 km/u een tijdelijke maatregel van het kabinet. Als de stikstofuitstoot voldoende is teruggebracht bestaat de kans dat 130 km/u overdag weer de norm gaat worden. Zeker als de komende jaren het aantal elektrische auto’s op de wegen blijft toenemen is de kans aanwezig dat we teruggaan naar 130. Maar u weet, in het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst.
Loek zegt
Ik merk het… rechterbaan bestaat ook nog mensen! Al betwijfel ik of Gerda in haar Peugeot 3008 1.2 op links Autoblog leest.
potver7 zegt
Het artikel gaat over snelheid, niet over de plaats op de weg.
Maar als je het daar toch over wilt hebben: mij valt dan weer op dat mensen die een hoop misbaar maken over (vermeend) linksplakken, zelf ook niet weten waar de rechter rijbaan is.
Loek zegt
@potver7: ik zal niet gaan verdedigen dat ik de linkerbaan nooit zie, maar om het toch even terug te linken aan snelheid: ik rijd (op 110-115 km/u) toch sneller dan het gros van de automobilisten die je tegen komt. Dan moet je toch vaak inhalen – daar is de linkerbaan dan ook voor ;)
En als ik even ’twee in één’ wil inhalen, kijk ik altijd of er niet iemand achter zit en anders inderdaad gewoon even tussendoor naar rechts.
Nee, wat ik akelig gedrag vind is mensen die achter een vrachtwagen lopen te kaggelen en dan ineens (soms niet eens met knipperlicht) hem met 88 km/u op de linkerbaan gooien. En dan tot een km/u of 92 versnellen om een vrachtwagen van 15 meter te klaren in een volle minuut. Beetje gas mag erbij van mij dan, waarom kun je niet even tijdelijk versnellen naar in ieder geval 100 km/u?
Als er ruimte is op rechts, rijd ik rechts. Links kleven vind ik het meest irritante wat er is en het zou hypocriet zijn om dan zelf je daar schuldig aan te maken. Maar als kennelijk 95% van het verkeer langzamer rijdt dan jij, dan zit je toch vaak op de linkerbaan. Daar is ’tie natuurlijk voor.
Jochempie zegt
Nu zullen inderdaad een hoop mensen zeggen “rijd eens door!”. Maar ik denk dat de meesten, ook onder jullie, zowel rustig aan tokkelen als stevig doorjakkeren van tijd tot tijd fijn vinden. Het is natuurlijk niet zo dat als wij in een bepaalde “bui” zijn om op het gas te staan of juist van het gas te gaan, de rest van het verkeer daar rekening mee moet houden. Ik denk dat als we bepaalde basisregels in acht nemen, het prima met elkaar samen kan. Ik ben benieuwd hoe jullie over deze richtlijnen denken:
1. Ga naar rechts wanneer dit kan, ongeacht je snelheid en ongeacht of je de cruise control aan hebt staan.
2. Match de snelheid van het verkeer wanneer je invoegt, en wees je bewust dat de invoeger verantwoordelijk is voor het vinden van een plekje.
3. Inhalen wanneer je langzamer dan de maximumsnelheid rijdt mag natuurlijk, maar zorg ervoor dat je wat snelheidsverschil hebt met hetgene dat je inhaalt. Die inhaalactie hoeft niet meer dan 10 seconden te duren.
4. Duik niet zomaar in een gaatje wanneer je wilt inhalen. Dat gat is niet voor jou, dat gat is voor de remweg naar de voorligger.
leefvrij zegt
Eens!! Kleine toevoeging:
5. Als je toch harder wil rijden dan de maximum snelheid, geef dan ook ruimte aan mensen die al aan het inhalen zijn volgens regel 1 en 3. Bumperkleven zorgt er niet voor dat het sneller gaat, eerder langzamer. Nog los van de frustratie bij jezelf en de ander.
Wat regel 3 betreft merk ik steeds vaker dat mensen geen constante snelheid rijden. Ik rij bijna altijd op cc en bij inhalen gaat de ingehaalde vaak weer harder rijden. Echt super irritant. Oh ja dus regel 6:
6. Als je wordt ingehaald, wacht dan met versnellen tot de inhaler de actie heeft afgemaakt en ga dan versnellen.
dutchneon zegt
bumperkleven is wel veel veiliger…. door een gebrek aan ruimte tussen de auto’s kan er vrij moeilijk een aanrijding met letsel ontstaan tussen die twee voertuigen ;)
leefvrij zegt
Maar op de lange termijn zal de stress, die het heeft opgeleverd, zorgen voor een korter leven. Mensen die relaxt leven, leven langer. ;)
En het geeft zo’n rotzooi, ik ben eerder van voorkomen, dan genezen.
stekkerkoning zegt
Punt twee. Het zou zoveel fijner rijden op de snelweg als iedereen zich ervan bewust is dat invoegen niet gelijk staat aan voorrang opeisen. Spiegelen! Tempo maken op de invoegstrook! Ervoor, of erachter en niet verwachten dat iemand een baan opschuift of inhoudt, als daar geen enkele reden toe is. Dank namens alle langzaamrijders.
marcomanta zegt
@Jochempie: wat denk je van die sukkels die op een 100 km weg, waarin de groene verfstreep in het midden staat, gewoon 76 blijven sukkelen met hun Kia Picato of Subaru Justy.
berlinetta zegt
Het zal me niks verbazen als die 100 gewoon blijft. Als er straks meer EV’s zijn dan zal die 100 minder noodzakelijk zijn om de uitstoot te beperken, maar dan zal de verkeersveiligheid wel als argument worden aangevoerd.
Tijdens spitsuren vind ik het overigens ook niet zo’n probleem. Op de drukke stukken is 100 hard zat. Maar buiten de spitsuren mag het van mij altijd 130 zijn, dus ook overdag en niet alleen na 19u ’s avonds.
marcomanta zegt
@berlinetta: 150 kan ook na 2100 uur (na de lockdown), in het oosten van het land met 3 banen is er plek zat en ook op de A32 naar Heerenveen of de racebaan naar Emmen kan het makkelijk, maar nee, de beleidsmakers rijden alleen maar rond Den Haag of Amsterdam. Tenslotte heb je met de EV geen uitstoot, dus knallen maar.
viezefreddyw zegt
Ik verbaas me er echt over hoeveel mensen daadwerkelijk de snelheidslimiet naleven. Toen het nog niet van kracht was dacht ik dat het wel mee zou vallen, maar het is verschrikkelijk. Mensen die steevast 100 km/u rijden op de teller en dan met dat minimale snelheidsverschil 4 of 5 vrachtwagens tegelijk inhalen. Een vervelendere ergernis is er niet wat mij betreft. Cruisecontrol gewoon op 120 zetten, niks aan het handje.
sportabgasanlage zegt
Vanwaar de ergernis? Je wint nauwelijks tijd door 120 te rijden waar je 100 mag. Op 25 kilometer snelweg win je 2,5 minuut. In welk leven is 2,5 minuut tijdswinst zo belangrijk dat je je er door gaat ergeren?
Ik houd ook van doorrijden hoor (helaas vandaag weer post van het CJIB), maar zolang mensen niet langzamer rijden dan de max snelheid, zal ik me niet ergeren. Mensen die 60 rijden waar je 80 mag, die verdienen natuurlijk een enge ziekte, maar dat lijkt me logisch.
r525 zegt
Ik rijd meestal ook rond de 120. Niet voor de tijdwinst, maar om me een hoop ergernis te besparen. Als je de cruise control op 100 zet heb je binnen de korste keren iemand die je keer op keer inhaalt om vervolgens weer langzamer te gaan rijden. Of dat je naar links gaat om in te halen, en dan opeens weer harder gaan rijden.
Dat vind ik echt verschrikkelijk irritant.
viezefreddyw zegt
Het is niet zozeer de tijdswinst, maar het minimale snelheidsverschil waarmee je vrachtwagens en bussen inhaalt met een treintje als gevolg. Dat vind ik niet prettig en dus een ergernis.
rotasaxal zegt
@sportabgasanlage: 120 op teller is 110 echt.
mashell zegt
Ik ben er zo eentje. 104 op de cruise control en dat is genoeg. Iedereen mag maar 100 en mijn cruise control trekt zich niks aan van ongeduld op de achterbumper.
Wees zen, elke minuut haast kost je een uur van je leven.
w0o0dy zegt
Als je genoeg respect hebt voor de medeweggebruikers die wellicht een ander tempo willen rijden dan is dat prima. Als je als een bedweter op de linkerbaan iemand anders dwingt tot 104 (of minder) rijden dan ben je gewoon irritant aan het doen. Bovendien kom je een keer een malloot tegen die gekke dingen gaat doen. Geef elkaar de kans om veilig en relaxt en wellicht soms iets sneller dan volgens de wet toegestaan te rijden. Je kunt niet weten waarom iemand harder wil.. laat ze gewoon. Zolang het redelijk veilig op een snelweg is…. Geen probleem toch?
mashell zegt
Respect moet van twee kanten komen. Dus als ik met 104 een auto die 102 gaat inhaal dan is dat prima en geen reden voor agressie. Ik ga naar rechts wanneer dat kan en naar links wanneer dat moet. Sneller dan limiet willen rijden geeft je geen voorrang (ik hanteer het motto “wie hard wil rijden moet ook bereid zijn tot hard remmen”). Nee, ik kan niet weten waarom iemand harder wil rijden, zwangere vrouw naar het ziekenhuis brengen, vader op sterven, kind van de kinderopvang halen, bezoekregeling nakomen of gewoon geen geduld geleerd, ik kan het niet zien en kan er dus ook geen rekening mee houden. Mag je sneller, doe je zwaailicht aan, heb je geen zwaailicht, dan heb je ook geen voorrang.
jollykart zegt
Naar links ook graag alleen als het kan en niet wanneer u denkt dat het moet. In tegenstelling tot wat u schrijft moet u namelijk wel degelijk voorrang verlenen als u van rijstrook wilt wisselen, zelfs al rijd die persoon te hard. Maar misschien denkt u dat uw knipperlicht een toverschakelaar is waarbij de linkerbaan op u wacht wanneer u denkt naar links te ‘moeten’
Jochempie zegt
Ik houd vol dat er niets mis is met 104 op de linkerbaan rijden, zolang je ander verkeer maar met een snelheidsverschil inhaalt (bijvoorbeeld een vrachtwagen die 90 rijdt) en weer naar rechts gaat zodra er plaats is. Wat voorop moet staan is dat de linkerbaan niet verboden is voor verkeer dat onder de maximumsnelheid rijdt, en dat mensen die dat irritant vinden de probleemdragenden zijn.
w0o0dy zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
giel zegt
@w0o0dy: dit is een beetje de omgekeerde wereld natuurlijk. Als iemand met 104 wil inhalen, prima toch. Dan moet jij je als inhaler die met 120 aan komt rijden, even aanpassen. Je eigen tempo rijden kan na het inhalen gewoon weer.
w0o0dy zegt
-edit: nutteloze bijdrage-
rijnounsdoor zegt
@giel: 10 seconden om in te halen, deal?
hans75 zegt
volgens mij hangt dat terug naar 130 niet af van de stikstofuitstoot, maar meer van wat de verkiezingen gaan opleveren.
links groen nederland (en de vvd) zal vast wel een andere smoes weten te verzinnen om niet terug te gaan naar 130 als ze dat kunnen.
mashell zegt
Als rechts wint, en dat zal wel weer, dan wordt de veeteelt geen strobreed in de weggelegd en moeten we 100 blijven rijden om de kiloknallers in de Duitse supermarkten mogelijk te maken. Weten we de al te conservatieve elementen wel uit de regering te houden dan kan er een krimp van de veestapel worden afgesproken en komt er weer ruimte voor woningbouw en 130 rijden.
sportabgasanlage zegt
Eindelijk iemand die zegt wat klopt. Al die boeren die roepen “zonder ons, geen eten op je bord” moeten verplicht worden om hier “zonder ons, geen eten op het bord van andere Europeanen” van maken, want het gros van ons vlees en onze zuivel verdwijnt over de landsgrenzen.
Dus ik ben groot voorstander van het sterk inkrimpen van de veestapel, zodat we meer huizen kunnen bouwen en we terug kunnen naar 120/130. Maar ik ben bang dat dat een utopie is.
r525 zegt
Het is altijd wel grappig. De meeste ‘supporters’ van de boeren zitten vaak ook in de nationalistische hoek. Maar inderdaad, door de veestapel in te krimpen kunnen er ten minste weer woningen gebouwd worden voor ‘het eigen volk’ en kan er weer ietsje meer door gereden worden.
The Stig NL zegt
‘Zeker als de komende jaren het aantal elektrische auto’s op de wegen blijft toenemen is de kans aanwezig dat we teruggaan naar 130.’
Yep, kun je nog harder naar het volgende laadstation jakkeren…
stekkerkoning zegt
Oostenrijk heeft op sommige trajecten de snelheid voor auto’s met een verbrandingsmotor teruggebracht naar 100 km/u, terwijl elektrische auto’s met een gangetje van 130 km/u kunnen doorrijden. Dit om de uitstoot ter plekke wat te beperken. Een win-winsituatie want snelheidswellustelingen, zonder intrinsieke behoefte om fossiel te verbranden, stappen over op een ev, snellaadexploitanten doen goede zaken en de luchtkwaliteit gaat erop vooruit.
maxidyne zegt
Ik rij altijd 85 km/h… Harder wil hij niet. Ondanks de V8.
berlinetta zegt
En als je gaat inhalen, dan even lekker doorjakkeren naar de 86 km/u?
peugpower1000cc zegt
@maxidyne: dikke R serie
heat59 zegt
@maxidyne: barre gaander! 🚛💨🤙🏻
pier zegt
Afgelopen zondag een stuk gereden van bijna 90km, grotendeels via de snelweg. Op de heenweg cruisecontrol op 110, gemiddeld verbruik 1 op 23,3 (volgens de boordcomputer). Reistijd: 59 minuten.
In de avond weer terug, dan mag je 130, dan weer 100, dan weer 120. Eigenlijk rijdt dat veel onrustiger. Je schiet er ook weinig mee op want de reistijd was 56 minuten en het verbruik nu 1 op 18,5.
Op lange afstanden (vakanties) ga je misschien wat tijd winnen maar in Nederland levert het weinig op.
sportabgasanlage zegt
Klopt helemaal. Een veel gehoord argument is dat 100 rijden saai is en daardoor onveilger. Wat mij betreft grote lulkoek, want vrachtwagenchauffeurs rijden 1000-en kilomers 85/90 en die rijden elkaar ook niet massaal van de weg (een afgedwaalde Oosteuropeaan daargelaten). Als je niet in staat bent om je een uurtje te concentreren in de auto, dan heb je niks te zoek achter een stuur.
mashell zegt
Hmwoah. Je ziet best vaak vrachtwagens slingeren omdat ze bezig zijn met zichzelf te plezieren, haatcommentaren op facebook schrijven of weet ik veel wat. Ook zie je ze vaak inhalen, niet zo zeer omdat ze sneller zijn maar omdat ze een ander uitzicht willen. Ik geloof er trouwens niks van dat er ook maar een enkel persoon op deze planeet is die zich een uur kan concentreren. Ik geloof ook niet 100 of 130 en groot verschil maakt in oplettendheid. Dat begint pas bij 180.
karhengst zegt
Op een zondag even 150km snelweg afleggen is een stuk fijner met 130 km/h dan met 100 km/h, zeker buiten de randstad waar je wel vrijwel het complete stuk 130 km/h mag rijden in de avond en nacht. Een kwartiertje eerder thuis is al snel prettig, zeker als je de tijdswinst buiten de landsgrenzen er nog bij optelt.
Hoe het doordeweeks is kan ik niet inschatten. Ik kan me voorstellen dat het dan drukker is de winst een stuk minder, maar op zondagen ben ik dankbaar voor FM.
stewie zegt
@pier: niemand die jou verplicht 130 te rijden zodra dat is toegestaan. Ik rij zelf vrij regelmatig van het noorden naar het westen, 130 op A7 en A6 maakt dan toch een wezenlijk verschil. Maar je kan gewoon lekker 100 blijven rijden
pier zegt
Als je lange stukken gewoon 130 kan rijden doe ik dat zeker en dan levert het ook wat tijdswinst op, maar het belangrijkste is natuurlijk dat je het gevoel hebt dat je opschiet. Met 100 inhalen op een snelweg met 2 rijstroken is vaak vervelend, maar bij 3 rijstroken levert het geen ergernis op. En voor de kortere stukken of bij drukte levert het dus geen tijdswinst op.
Robert zegt
Cruise control op 104 km/u = 100 km/u op de navi. Even de cc lostikken als iemand mij voorbij wil, of een klein dotje gas er bij om wat sneller in te halen, de rest gaat haast als vanzelf. Ik stap een stuk relaxter uit de auto. Het tijdsverlies is te verwaarlozen en het verbruik van mijn 14 jaar oude Benz is nu ca. 15% gunstiger dan de fabrieksopgave (eat your heart out, PHEV rijders!).
Ik ben helemaal ‘om’.
sabrerator zegt
@RRRobert:
Ik doe het precies zo. En ik vind het heerlijk relaxed.
Roskampies zegt
Ik merk dat t zo langzaam gaat dat mensen heel andere dingen gaan doen om de tijd te doden. De snelheid zorgt voor minder alertheid en minder anticiperen. Hetzelfde als je net de grens naar Duitsland over bent. NLers die met net 100 inhalen en zich dood schrikken van een Duitser of Nederlander die met 160+ aan komt jakkeren. Altijd link die grens strook. Weet biet of anderen dit ook merken. Maar alertheid verdwijnt naarmate de snelheids verschillen minimaal zijn. ( althans mijn.mening.).
Robert zegt
@Roskampies: ik rij veel in de grensstreek (Liemers/Achterhoek) en ik kan je vertellen dat ook met 130 km/u veel mensen vaak met hele andere dingen bezig zijn dan ‘alleen’ autorijden.
De jakkeraars kan ik, op eigen waarneming, grotendeels verdelen in twee categorieën: de buitendienst managers-met-haast in hun leasebak en de bedrijfsbusjes – met of zonder tandem-asser. Wat dat betreft blijf ik bij mijn opinie dat bij dergelijke snelheidsovertredingen niet alleen de bestuurder moet worden bestraft, maar ook als economisch delict bij de de werkgever in rekening worden gebracht, net als overschrijding van het laadvermogen of de rijtijden.
Roskampies zegt
@RRRobert: ;) idd op beide stellingen moet ik je gelijk geven. Toch ben ik van mening dat hoe relaxter men rijd men minder oplet. Ik weet niet of daar een studie naar is geweest. Maar goed over een paar jaar is honderd weer normaal en snel. Zijn we het weer gewend. In Dld gaat die onbegrensde snelweg tzt ook op de schop.
kniesoor zegt
100 km/u kachelen waar 100 km/u is toegestaan is best geinig als je dat doet met een auto, die men niet met kachelen associeert. Je ziet medeweggebruikers denken : “gast, wat doe jij nou ?”.
sportabgasanlage zegt
Hahaha, ja… Je ziet ze haast denken: “Yeah! Ik heb een dikke BMW/Porsche/Mercedes/Audi/… ingehaald!!!”
moveyourmind zegt
Vind het best wel fijn rijden met 100 op de teller.
Had verwacht dat ik er meer moeite mee zou hebben, maar het is gewoon een kwestie van aanpassen…
Zo heb ik gewoon het instrumentenpaneel van mijn auto een jaar geleden op mijlen gezet en heb me er bij neergelegd dat 100 de max is.
mashell zegt
Ik vind het eigenlijk ook wel ok, tijdsverlies is er bijna niet. Minder snelheidsverschil tussen het verkeer (vrachtverkeer of snelheidsovertreders) maakt het een stuk relaxter.
EnthousiaST220 zegt
Vind je? Ik heb juist het gevoel dat door het kleinere snelheidsverschil iedereen veel langer in elkaars dode hoek blijft hangen.
rotasaxal zegt
@moveyourmind: fack, dus jij bent zo’n ergenis. 100 op de teller is ongeveer 93 echte km/pu. Ik zie iesereen met een app rijden Flitsmeister of maps geven ook gewoon de echte km aan, 1x controleren en gewoon de juiste snelheid rijden. 110 op de teller of net er onder is prima.
moveyourmind zegt
Kilometers???
Ik heb de teller een jaar geleden niet voor niets op mijlen gezet.
mashell zegt
Het is de schuld van Flitsmeister. Elke keer als dat appje een alarm geeft gaan de mensen langzamer rijden!
gregorius zegt
Uiteindelijk komt het neer op dat men in NL in een situatie komt omdat er te veel mensen op elkaar wonen die te veel willen doen. Daardoor moet iedereen meer toegeven dan dat men eigenlijk zou willen en in andere locatie nodig is.
We willen allemaal schone lucht, maar ook genoeg banen voor de economie. Je kan heel moeilijk 1 sector, via de politiek, afschaffen omdat het te veel uitstoot. Als je daar aan begint, waar strandt het schip dan.
Bijvoorbeeld: mik de Hoogovens eruit: wat kost dat?
Kappen met koeien, varkens, kippen, geiten en schapen in NL te laten bouten om ze vervolgens uit te voeren als je ze geslacht hebt. Wat moeten deze kwekers anders gaan doen? Wie gaat dat betalen?
Kappen met een reisvergoeding voor werknemers; allemaal lekker buiten de stad wonen maar wel in de randstad werken.
Succes om dat via de politiek te gaan bereiken.
Dus moeten ‘ de vrijheden’ ergens anders vandaan komen: langzamer rijden tegen de uitstoot. Maar ‘minder rijden’ hoor je nergens, want dat is slecht voor de economie.
Dus wen er maar aan: die 100km/h gaat nooit meer weg. Net zoals het kwartje van Kok.
saxoke zegt
Conclusie die ik een beetje vreemd vind: verlaag de max snelheid met 30km/u en het gemiddelde zakt 6km/u
mashell zegt
Zo vreemd is dat toch niet, je mocht wel 130 maar kon dat toch bijna nergens.
saxoke zegt
@mashell: nou…. Op de momenten en plaatsen dat ik kwam kon en kan dat nog steeds
potver7 zegt
Wat zegt de gemiddelde snelheid op een wegdeel nou als je de context niet weet?
– Hoe vaak staat er file?
– Betreft het de gemiddelde sneldheid van personenauto’s zonder aanhanger, of worden vrachtverkeer en auto’s met aanhanger ook meegenomen?
– Hoeveel ‘lokaal’ verkeer pakt er even een kort stukje snelweg?
Kortom, op basis van de info in dit artikel, zonder link naar de bron, kun je simpelweg geen conclusies trekken.
Friez zegt
Ik heb er wel weer een nieuwe ergernis bij…
Bestuurders die geen klok kunnen lezen en om 19:00 uur nog strak 100km/h op de linkerbaan blijven rijden.
EnthousiaST220 zegt
Wat me het meest verbaasd is het snelheidsverschil NA 7 uur. Wanneer ik dan netjes 130 rij ben ik alleen nog maar in aan het halen en rijd ik gevoelsmatig te hard. Het lijkt erop dat het gros van het andere verkeer dan nog geen 120km/u rijdt…
Ot92 zegt
@finn1996 Oja.. Die heb je ook nog en dan af en toe gooien ze ‘m zo ervoor met 100km/h. 🙃
Ot92 zegt
Wat een hekel heb ik aan max 100kmh op de snelweg gekregen. Sinds het is ingevoerd is het alles behalve relaxter rijden geworden. Mensen rijden nu veel dichter op elkaar, zitten vaker op de telefoon te klooien, rijden vaker onnodig links enz. enz.
Echt waar… Wat ben ik blij dat ik niet zo vaak op de snelweg hoef te zijn.
undifined1 zegt
sinds ik een e34 518i rij en daar cruise control op heb gezet heb ik helemaal niet meer de behoefte om sneller te rijden dan 100 Kmh, ben meestal savonds onderweg maar rij zelden harder dan 120 op de teller
mrrobot zegt
En liefst links op exact 98
nootdorp015 zegt
Eindelijk een artikel waar ik mijn frustraties kwijt kan!
Ik hou mij netjes aan de regels 100 is 100! Dan word ik ingehaald door mensen die 105 rijden..
Joh wees dan niet laf en rij gelijk 150.
Dagelijks rij ik 240km in totaal en soms denk ik dat mijn snelheidsmeter defect is aangezien ik door iedereen word ingehaald.
alcantara zegt
Overal waar ik de vrije baan voor me heb rij ik 150 of harder.
Maar dat kan dus bijna nergens meer, ik moet constant in de ankers. Belachelijk systeem en ook van de zotte dat zoveel mensen zich eraan houden. Heb liever dat men hiertegen protesteert dan tegen alle corona maatregelen die me geen drol boeien.
Alex_79 zegt
Ik zit op dit moment met een opdracht opgescheept waarvoor ik helaas niet mag thuiswerken. Ik moet dus steeds op een kantoor van de baas werken. Eerst moest ik daarvoor een half jaar naar Utrecht (120km enkele reis), nu is dat iets minder drastisch (Eindhoven, 40km enkele reis). Sinds maart 2020 heb ik eigenlijk heel prettig geforensd iedere dag. Door de coronatoestand is het minder druk op de weg, omdat het aanwezige verkeer niet allemaal in hetzelfde uur de weg op gaat, maar veel beter verdeeld. Tussen Weert en Eindhoven hou je inderdaad wat langere slierten weggebruikers omdat bouwvakkersbusjes en koeriers af en toe de langzamere forens in willen halen die rustig een kolonne trucks met 102 passeert. Maar voorbij Eindhoven was de weg leeg, heerlijk rijden met 110 op de cruisecontrol soms 120 als je groepjes langzamere auto’s inhaalt, maar veel maakt het niet uit. Je rijdt rustiger, bent ruim op tijd op je werk, verbruikt ook veel minder (mn verbruik ging door het constante rijden van 5.4 per 100 l omlaag naar 4.5 per 100 l) en hebt minder stress. Inmiddels is het aantal kilometers per week minder en valt wel op dat de tweebaanswegen in het zuiden wel wat meer vertraging opleveren, al heb ik eigenlijk maar twee keer een echte file gehad. Eén keer in augustus toen een clubje boeren bij Zaltbommel aandacht kwam trekken, één keer in winterwonderland Nederland toen ik even moest wachten op een paar BMW’s die bij Maarheeze in de problemen kwamen (wie gaat er nu met RWD in de sneeuw spelen als je NIET bent voorbereid op de omstandigheden!?)
jeroenm83 zegt
Ik doe tegenwoordig altijd een spelletje: wie voert het rijtje auto’s aan dat met 100 meter per uur verschil een of twee vrachtwagens gaat inhalen.
Vaak een Renault, 50% van de tijd met fietsendrager.
Overigens heeft Flitsmeister mij dan in het laatje ‘minderheid’ gestopt. Niet zo gek natuurlijk, want juist omdat ik altijd te hard rijdt héb je Flitsmeister, toch?