Banden wisselen!? Hoezo? We rijden en masse door op onze winterbanden, terwijl het hartje zomer is.
We zien het wel vaker bij automobilisten dat ze langer doorrijden op banden, die eigenlijk niet geschikt zijn voor het soort weer waar ze in rijden. Maar, de branchevereniging Bovag constateert nu dat er nog meer mensen met winterbanden doorrijden terwijl het zomer is.
Op winterbanden rijden in de zomer
Uit het onderzoek blijkt dat er ruim 730.000 auto’s nog steeds rondrijden op winterbanden. De reden is logisch, de bandenwissel wordt overgeslagen vanwege de kosten. Tjsa, op winterbanden kan je nog steeds rijden en het scheelt weer wat geld. Eigenlijk twee keer, want je hoeft ze er voor de zomer niet af te halen en na de zomer niet op te zetten. Opslaan van de banden is dan niet nodig, wat mogelijk geld kan schelen als je ze extern moet stallen.
Het onderzoek is uitgevoerd door controleurs van de branchevereniging die afgelopen maand 1248 voertuigen hebben gecontroleerd op parkeerplekken in Amsterdam, Arnhem, Utrecht en Roermond. Wat bleek? 97 personenauto’s stonden op winterbanden, dat is 7,8 procent.
In 2021 reden er nog 500.000 auto’s rond op winterbanden. Een aanzienlijke stijging van bijna 46% dus. Mensen hebben het dus moeilijker om rond te komen en hier kan gemakkelijk op bezuinigd worden.
Alles is zo duur
Als zelfs een litertje peut meer dan 2 euro kost, en binnen afzienbare tijd nog duurder zal worden, dan ga je op zoek naar iets waarop je kan besparen. Onderhoud bijvoorbeeld, of wat langer doorrijden in je oude auto. Maar dus ook het wisselen van banden.
Opvallend is dat de winterbanden veelal onder oude auto’s worden aangetroffen. Dit komt omdat ze sowieso minder bij de garage komen doordat ze minder kilometer maken, maar deze voertuigen zijn tevens goedkoper. Deze eigenaren hebben minder geld te besteden, of willen er simpelweg niet veel euro’s aan uitgeven.
Dit is niet zonder risico. Winterbanden zijn minder hard en hebben wat meer profiel. In de zomer verslechtert juist de wegligging hierdoor en wordt de remweg langer. Daardoor slijten de banden sneller en storen ze meer fijnstof uit. Veel eigenaren nemen dit dus voor lief en kachelen lekker door in de zomer en hopen op een straffe winter, zodat ze toch gebruik kunnen maken van hun bandenkeuze.
Ben jij ook een van deze winterbanden-rijders? Laat het ons weten in de comments waarom jij ze niet wisselt.
Foto: Porsche 997 in de sneeuw, gespot door @p964
FiXeR zegt
Ik rij door op zomerbanden in de winter. Telt dat ook?
BertjeB zegt
Loop jij s’winters ook op badslippers ?Dan mag je dat !
sjonniedeluxe zegt
Loop jij s’winters op moonboots?
Joris24 zegt
Vroeger wisselde ik wel, toen ik nog 1 auto had. Maar met de huidige laffe winters en 3 auto’s is dat echt geen lol meer. Heb al een paar setjes half versleten winterbanden weggeflikkerd omdat ze gewoon te oud werden.
Ik rij al een paar jaar op all-seasons nu, en voor één auto heb ik een setje sport cup 2’s met aparte velgen voor als ik naar het circuit ga. Zo gewisseld thuis. Daar mag je ook legaal mee de weg op, dus wel zo makkelijk heen en terug rijden. Voor de rest rij ik zelden zo lijp op de openbare weg dat ik het verschil tussen een all-season en zomerband echt nodig heb om het te overleven.
We wonen tegen de Duitse grens en gaan graag richting de oosterburen, dan is een all-seasonband met goedkeuring voor sneeuw ook fijn.
lpgbarrel zegt
Maar hebben ze in deze berekening ook niet de auto’s meegenomen met all season banden die goedgekeurd zijn voor de sneeuw? Want ik denk dat veel meer mensen voor all seasons kiezen
Robert zegt
Ik rijd in de winter door op m’n zomerbanden. Jarenlang heb ik voor elke auto die ik voorheen bezat ook een setje winterbanden in de schuur gehad, die feitelijk drie, vier maanden onder de auto zaten voor effectief hooguit twee weken praktisch nut. Als er nu een dik pak sneeuw ligt, werk ik wel vanuit huis.
Johanneke zegt
Ik heb winterbanden in de garage liggen. Vind het helemaal geen straf om ze erop te leggen. Kies een mooie zonnige dag uit en even een uurtje klooien.
Overigens hoeven banden helemaal niet duur te zijn. Ik ga langs de plaatselijke bandenturk, zeg dat ik banden nodig heb in een bepaalde maat. En een beetje merk. Nou laatste keer dat ik 2 banden nodig had had ie 2 hankooks voor mij van 2020 (dotcode wel zelf even checken) voor 45 per stuk inclusief balanceren en erop zetten. Oude banden kon ik meenemen of voor een tientje achterlaten. Alles contant. Prima joh. Zat nog dik 5mm profiel op.
imaginenl zegt
Die bandenwissel doe ik gewoon zelf in een half uurtje. Meestal gaan de winterbanden er pas op als ze echt nodig zijn (vlak voor de wintersport) en in de lente de zomerbanden er weer om. Het enige wat je nodig hebt is een goeie krik en een momentsleutel maar die verdien je met 1 wissel al weer terug. Nu moet je thuis wel ruimte hebben voor opslag van de banden natuurlijk.
mashell zegt
Tja, personeelstekorten… Wie in Maart 2023 een afspraak maakte kan pas in September 2023 naar zomerbanden wisselen…
potver7 zegt
Volgens mij constateert de Bovag dit zo’n beetje elke zomer, toch? Mij ontgaat de nieuwswaarde.
Ik constateer dat de Bovag keer op keer open deuren intrapt, ter meerdere eer en glorie van zichzelf en de bedrijfstak die ze vertegenwoordigt. Maar ook dat is niks nieuws.
mashell zegt
De Bovag is de BOnd Van Automobielhandelaren en Garagehouders, tja die verliezen omzet als mensen de bandenwissel niet laten uitvoeren. En wat RAI en Bovag ook zeggen ze streven altijd naar meer omzet voor autobedrijven.
kniesoor zegt
Als degenen, voor wie van zomer- naar winterbanden v.v. wisselen teveel werk/‘te duur’ is gewoon het hele jaar op all-seasons gaan rijden is het ‘probleem’ meteen opgelost.
karhengst zegt
Het lijkt me sterk dat liefhebbers van auto’s en autorijden hier de banden niet zo snel mogelijk omwisselen. Ondanks dat m’n huidige winterbanden echt niet vervelend zijn kan ik er desondanks nooit op wachten de zomersloffen er weer onder te mogen leggen.
youknowme zegt
Ookal rijdt ik maar 10000km per jaar wissel ik toch nog tussen zomer en winterbanden. Vind het geen probleem om ze te wisselen en gelukkig genoeg ruimte om de banden op te slaan. Tijdens de wissel kan ik gelijk mooi even de staat van de remmen en ophanging controleren. Aangezien mijn auto niet over abs beschikt vind ik het wel een fijn gevoel dat ik het meest geschikte rubber (A merk) voor het jaargetijde onder de auto heb liggen. Heb wel deze twee setjes gekozen omdat ik ze voor een goede prijs licht gebruikt kon kopen. De setjes banden gaan waarschijnlijk nog wel mee tot ik de auto verkoop. Aangezien all-seasons zoveel beter zijn geworden de afgelopen jaren komt er onder mijn volgende daily waarschijnlijk een setje CrossClimates, die kunnen er prima het hele jaar mee met de Nederlandse winter en af en toe een uitstapje naar onze oosterburen waar winterbanden verplicht zijn.
sabrerator zegt
Zolang ik op een warme dag nog steeds met de Michelin Alpin6 bandjes met 80 per uur een klaverblad kan nemen met de Jaguar zonder piepende banden valt het met die mindere weglifywel mee. De Pirelli P7 Cinturato’s waren minder. Er komen voor de vakantie wel Michelin Pilot Sport 2 banden onder.
dree16v zegt
Één keer in de zomer een proefrit gemaakt met een auto die nog op winterbanden stond, leidde bij een rotonde aan het einde van een afrit tot een onbedoelde drift / slip over vier wielen ging goed maar had wel goed de schrik te pakken. Grip is echt een stuk minder en snap dat soort mensen niet. Wel graag winterbanden willen maar te laks om ze te wisselen in de zomer. Verkeerde zuinigheid als je doorrijdt omdat ze toch al onder de 4 mm zaten.
sjonniedeluxe zegt
Ja, andersom zou logischer zijn,maar met de marketing van de winterband zou je denken dat de winterband de holy grail is.
rob5nismo zegt
Gewoon alle seizoens banden eronder en je bent klaar met het hele zomer/winterband verhaal hier in Nederland in elk geval.
Mocht je op wintersport gaan of vaak in de koudere maanden in Duitsland komen ja dan heb je ze wel nodig
sizedoesmatter zegt
Wat ik denk; besparen op onderhoud door winterbanden die niet meer ‘winterhard’ zijn, door deze in de rest van het jaar tot ze APK-op zijn te gebruiken.
En dat vooral door mensen die nogal een een dubbeltje om moeten draaien.
En dan mogelijk besluiten als compromis maar wat defensiever te rijden…
sjonniedeluxe zegt
Als je niet naar de Alpen gaat of in de winter iedere dag honderden kilometers aflegt vind ik winterbanden onzin. Als het regent en 5 graden is, is een goede zomerband net zo goed als een winterband. Hoe vaak rij je nou echt in de winter bij -10 en sneeuw?
Voor onze 2e auto ben ik niet eens voor all seasons gegaan. Die zijn in grootste deel van het jaar gewoon minder goed dan een zomerband.
seatleon zegt
Een winter- of all seasonband presteert onder de 7 graden, zeker als het nat is, veel beter dan een zomerband. Tyrereview heeft dit een keer getest. De uitkomst was dat bij nat weer in de winter een zomerband veel minder veilig is. Als je niet wilt wisselen dan moet je all seasons gaan rijden. Nog beter is de all season alleen in de herfst en winter te rijden en de zomerband in de lente en zomer.
DeWitteCondor zegt
Ergens allemaal vrij onlogisch. Als het kennelijk de kosten zijn die je tegenhouden (wat aannemelijk lijkt), waarom is er dan om te beginnen gekozen voor winterbanden? Als je Nederland niet uit hoeft (best aannemelijk als je in een slecht onderhouden auto rijdt) ga dan bij aanvang gelijk voor zomerbanden of degelijke 4seizoenen. De dagen dat je met het huidige klimaat profijt hebt van winterbanden in Nederland zijn figuurlijk op 1 hand te tellen. Als ik voor werk of wintersport naar buitenland zou gaan, dan zou ik ze nemen. Privé nog nooit gedaan. Ik rijd in de wintermaanden alleen maar hier. Dan heb je over het algemeen meer aan een goede regenband.
Hubert zegt
Schuldig!
Ik rij al jaren het hele jaar door op winterbanden.
En herken me niet in de genoemde nadelen.
En ben goed voorbereid op een strenge winter!
Roskampies zegt
Voor het eerst doorgereden met winterbanden tot juni. Waren op. In juli zomerbanden eronder vanwege tripjes door duitsland. Met +200 rijd ik liever op de zomerband. Straks weer nieuwe winterbanden eronder. Verplicht in landen rondom nl. En dan weer regulier wisselen van band. Maakt. Qua kosten niet zoveel uit wel veiliger.
Flutterbear zegt
Gekocht met winterbanden en daar staat die nog op. Setje zomerbanden kost 800 en met velg al snel 1000. Voor die paar duizend kilometer rijd ik de zomer wel door en wissel ik volgend jaar naar all-season.
Primaire auto staat wel op zomerbanden, ook in de winter. Onzin met die zachte winters..
JelmerS zegt
Gewoon A merk zomerband met voldoende profiel is voor de Nederlandse winter (met name regen en +0graden) ruim voldoende. bij doorrijden met winterbanden in de zomer zou je aansprakelijk moeten worden gesteld bij een ongeluk, net zoals nu in Duitsland als je in de winter doorrijdt op zomerbanden. De remweg wordt gewoon gevaarlijk lang voor 100% van de tijd dat je ze gebruikt
Flutterbear zegt
Als je ziet waar de leasemaatschappij ons op door laat rijden dan is er niets mis met winterbanden in de zomer. Overigens heb je niets aan de beste zomerband wanneer zich volgrijpen met sneeuw. Je banden moeten geschikt zijn voor het extreme, niet het gemiddelde.
mashell zegt
Sneeuw vastgrijpen is juist wat winterbanden doen, want sneeuw heeft grip op sneeuw.
Flutterbear zegt
Die grip had e36 op het parkeerterrein geen probleem mee toen er een mooie witte rand over de achterbanden zat, goede oude tijd.. Wat was sneeuw toen leuk.
HZW zegt
Bij doorrijden met zomerbanden in de winter zou je aansprakelijk moeten worden gesteld bij een ongeluk.
Dat het met zomerbanden in de winter eerder fout gaat dan met winterbanden in de zomer is veel groter.
Toevallig dit jaar de eerste keer dat ik door rij op mijn Conti winter banden, had nieuwe zomerbanden nodig en wilde voor de zomer een inch groter gaan rijden, alleen is het er niet van gekomen,
Total geen grip problemen, klaverblad-je met 120 Km/u geen enkel probleem.
slowland zegt
Hier in BC, Canada zijn winterbanden (Mud&Snow) verplicht van 1 oktober tot 30 april. Dat is 7 maaanden per jaar.
Voor de zomer heb ik Sand&Farm die eigenlijk ook All Season zijn.
Het weer is hier natuurlijk wel iets anders dan in NL. Die 7 maanden winter is niet voor niks: Half oktober valt hier al de eerste sneeuw, maar je moet ook niet gek opkijken als je ergens in mei ineens wakker wordt met 10cm in je tuin….
Voor de zomer heb ik speciale banden voor de gravel- en zandwegen. De zomers zijn hier kort en heet. Dus is het elke week camperen in de backcountry. En op winterbanden wil je echt niet over dat soort wegen rijden! Ze slijten dan al aals je ernaar kijkt.
Mijn zoon heeft alleen maar winterbanden, hij verzekerd zijn auto nooit in de zomer, dan gaat hij liever fietsen en met de motor…. Ook een oplossing
gregorius zegt
Ik snap t wel.
Heb 3 auto’s, 3 setjes winterbanden. Heb 1 keer de fout gemaakt om in April al lekker vroeg te beginnen met wisselen (in Zwitserland) en toen lag er weer sneeuw.
Ik heb 1 keer een zomer met winterbanden doorgereden omdat ik de auto toch weg wilde doen en de zomerbanden op waren. Dus die heb ik de winter erna weggedaan; scheelt toch weer 1000 euro/chf aan nieuwe zomerbanden.
Tegenwoordig heb ik een mannetje die ze voor 10 euro per hoek ze erop zegt en nog eens 10 euro per wiel slaat hij ze een half jaar op.
Hij is eigen een detailleerder (poetser), maar juist rondom die tijd zijn er minder mensen die hun autotje mooier maken; dus extra werk voor hem en voor 160 per auto per jaar; doe ik niet meer moeilijk.
schuimbekje3 zegt
wanneer ik kijk naar mijn wagenpark heb ik ook onder de helft winterbanden…
allereerst omdat er 1 winterbanger bij zit (subaru) die altijd op winterbanden staat.
een zit altijd op zomerbanden, de MG, de porsche wissel ik zelf omdat deze bij de auto gekocht heb en een goede krik heb gekocht, de tesla rijdt ook altijd op zomerbanden omdat ik nog geen wintervelgen gekocht en en de oude banden nog niet versleten zijn, de evo heeft spijkerbanden, winterbanden en zomerbanden, al krijg ik elke keer in NL te horen dat die droogte scheurtjes zou hebben, maar hier rijdt iedereen op nokian en de transportstryrelsen keurt de banden elke keer weer goed.en die kijken hier naar buitenlandse auto’s nog strenger
Mr_Arievederci zegt
Niet zo raar. Als er geen tijd is in de werkplaats om ze te wisselen, blijven we naar doorrijden.
Voorzien ook met grote vrees de komende periode dat, terwijl de werkplaatsen qua planning vol zitten (want geen monteurs), er op korte termijn weinig tijd vrij zal zijn om banden te gaan wisselen. Kost te veel, levert weinig tot niets op. Liever onderhoud uitvoeren waar de marge een stuk groter is. Hoop dat de leasemaatschappijennzich dit ook realiseren en berijders/sters niet gaan verplichten een wissel uit te laten voeren.
tommycooker zegt
Zucht. Jaarlijks herhaalonderzoek met herhaaluitkomsten. Laten die mensen een keer investeren in allseason banden en dan zijn ze klaar. Rijden ze veiliger en besparen geld en milieu. Ideetje voor een voorlichtingskampanje, meneer Bovag? Zet vast meer zoden aan de dijk dan herhaalonderzoeken waar toch al iedereen van weet wat er uitkomt.
dailydriver zegt
Dus moraal van het verhaal. Niet wissselen winter banden oprijden. Zodat ze voor de winter weer nieuwe banden kunnen monteren. Case closed.
spidermann zegt
Ik heb winterbanken voor O(ktober) tot O(stern) en zomerbanden “ertussen”. All season banden voor de caravan aangezien ik ook ga op wintersport ga met de Wohnwagen.
thjvanvlerken zegt
Door rijden op winter banden voor de kosten. Naja wisselen kost niet zoveel dacht ik. Heb zelf gekozen voor all season banden, omdat in bepaalde periodes het weer en temperaturen nogal schommelen hier in Polen. We gaan het meemaken of ik met een laag sneeuw de uitrit afkom. Maar in NL kun je gewoon all season rijden en voor de ski vakantie ook. Pak de michelin crossclimate 2 of hankook kinergy en je zit goed.