Dat zijn de berichten die je niet wil lezen, dat we massaal met drank op achter het stuur gaan zitten…
Oké, daar gaan we nog een keer. Misschien dat de kracht van herhaling nu eindelijk eens gaat werken. Komt ‘ie: STOP NOU EENS MET DRINKEN EN RIJDEN! Gewoon niet doen. Het is niet alleen gevaarlijk voor jezelf (al boeit dat minder), maar ook voor onschuldige weggebruikers om je heen.
Maar toch blijkt dat Nederlanders massaal schijt aan deze boodschap hebben. Er zijn namelijk nog nooit zoveel mensen gesnapt met drank op achter het stuur als vorig jaar. Dat blijkt uit cijfers van verzekeringssite Independer. Vorig jaar was er een stijging van 34% in het aantal uitgedeelde boetes.
Massaal met drank op achter het stuur
Er werden vorig jaar welgetelkd 42.795 bekeuringen uitgedeeld voor rijden onder invloed. Dit zijn er 10.855 meer dan 2021, wat neerkomt op een stijging van 34%. Gemiddeld komt dit neer op 117 mensen die gepakt worden per dag. 117 per dag, laat dat even op je inwerken, te meer omdat het gros van de drankrijders NIET gepakt wordt…
Overigens gaat het hier niet louter om mensen die met drank op achter het stuur gaan zitten. Het gaat om weggebruikers die bekeurd zijn voor rijden onder invloed van alcohol, drugs of bepaalde medicatie waarmee je niet mag gaan rijden.
Limburgers zijn het vaakst gepakt
Mensen met drank op achter het stuur wil je liever niet tegenkomen als je zelf de weg op gaat. En dat treft, Independer heeft de gegevens waar de meeste drankrijders worden gepakt. Dan weet je dus meteen waar je extra moet kijken bij het oversteken.
- Mook en Middelaar (Limburg): 11,5 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Oostzaan (Noord-Holland) 11 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Gennep (Limburg) 9,5 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Zandvoort (Noord-Holland) 7,7 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Maashorst (Noord-Brabant) 7,4 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Wassenaar (Zuid-Holland) 6,9 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Oldambt (Groningen) 6.6 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Echt-Susteren (Limburg) 6,6 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Rijswijk (Zuid-Holland) 6,1 bekeuringen per 1.000 inwoners
- Stadskanaal (Groningen) 6,0 bekeuringen per 1.000 inwoners
In de grote steden was het ook vaak raak, daar werden in absolute zin de meeste mensen betrapt. Rotterdam staat voorop met 2.875 bekeuringen. Dan Den Haag met 2.305, Amsterdam met 2.075, Eindhoven met 765 en Haarlemmermeer tenslotte met 690 boetes.
Tot slot zijn er ook plekken waar mensen gewoon NIET met drank op achter het stuur gaan zitten. Zo werd er geen enkele bekeuring uitgedeeld voor alcomobilisten in Roozendaal. Tuurlijk, een enorm ongezellige gemeente, maar je kunt er tenminste wel veilig over straat.
Conclusie; veel te veel bekeuringen voor mensen onder invloed op de weg. Volgend jaar willen we dit artikel dan ook weer schrijven, maar dan met de kop “Geen enkele weggebruiker met drank op betrapt”.
Kunnen we dat afspreken?
thjvanvlerken zegt
Ik drink niets als ik moet rijden, ik wil geen alcohol in mijn systeem als ik een blok metaal bestuur, risico wil ik niet. Ben benieuwd hoe NL het doet vergeleken andere landen.
ArnoldH zegt
Geen druppel alcohol als er gereden moet worden. En ik stap ook zeker niet in bij iemand die een drankje op heeft. En als dat zo is dat de bob alcohol op heeft bestel ik een taxi en stuur ik de rekening naar hem.
Ca 10 jaar geleden had je met enige regelmaat alcohol controles waar je dan in reed, dat heb ik nu al zeker 7 jaar niet meer gezien. Tijd dat ze dat eens gaan doen.
O plaat zegt
In feite zouden we bloed analyses moeten doen om te zien als iemand in de laatste 2 weken alcohol heeft gedronken, positief = rijverbod.
We controleren cannabis gebruik op de zelfde manier, dus niemand kan hier iets op tegen hebben.
sabrerator zegt
Dat is wel erg overdreven. Als ik in een avond een flesje wijn wegtik, ben ik de volgende dag echt wel in staat te rijden en is de alcohol volledig afgebroken.
Overigens drink ik alleen op vrijdagavond en zaterdagavond, als ik de avond thuisblijf, natuurlijk.
lefty00 zegt
Ik heb echt zero tolerance voor drank rijders. Het valt op niet één manier goed te praten. Levensgevaarlijk voor jezelf en de mensen om je heen. Foei.
seatleon zegt
Zelf drink ik geen alcohol meer. Dus achter het stuur stappen met drank op zal niet voorkomen. Het niet drinken heeft me echter wel doen realiseren hoe een kwalijke harddrug alcohol is. Het is voor veel mensen gewoon te lastig de verleiding daarvan – mede door sociale druk – te weerstaan en we weten dat alcohol leidt tot minder remmingen. We moeten dus niet alleen actief proberen mensen ervan te doordringen niet met alcohol op te rijden als ze hebben, maar ook het gebruik van alcohol minder normaal maken. Waarom mag je geen reclame maken voor sigaretten, maar wel voor alcoholhoudende dranken. Terwijl alcohol minstens zo verslavend is (daarom kan je vaak ook niet maar eentje nemen) en ook de gezondheidseffect even negatief zijn. Ook kan je op geen enkel feestje komen zonder drank te drinken, want dan wordt het “gezellig”. Dat is aangeleerd gedrag.
Kortom, laten we niet alleen kijken naar het symptoom, maar ook naar de oorzaak.
bluebird zegt
Inderdaad, sinds ik geen alcohol meer drink merk ik pas hoe ‘normaal’ alcohol drinken wordt gevonden. Nu gun ik iedereen zijn biertje of wijntje, dat is het niet. Maar als ik me op een tennisclub moet ‘verdedigen’ dat ik geen biertje hoef na afloop van een competitie dag? Moet wel toegeven dat dit met de jaren minder werd. De laatste jaren was het eigenlijk normaal dat de helft aan het fris zat en zeker de automobilisten. Er is dus hoop 🤗
gregorius zegt
Mooi gezegd. Ik zou erg graag compleet van de alcohol af zijn. Maar dat is voornamelijk tussen 06:00 en 18:00. Maar na een lange dag werken, koken, dan gaat er toch een flesje open.
Ik ga dan niet de weg op; dat is het punt van dit artikel natuurlijk; maar ik zou zo graag hebben dat ik alcohol gewoon niet lekker vindt. En ook, dat het me niet helpt relaxen.
mrtimmerman zegt
Los van het feit dat dit natuurlijk geen beste cijfers zijn, lijkt het mij volstrekt logisch dat er veel meer bekeuringen zijn uitgedeeld in 2022 dan in 2021. In 2021 waren er veel meer covid-beperkingen dan in 2022. Hierdoor kon men in 2021 veel minder met elkaar afspreken om een biertje te nuttigen. Hetzelfde geldt voor de horeca die vrijwel alleen maar dicht was in 2021.
mrtimmerman zegt
Los van het feit dat dit natuurlijk geen beste cijfers zijn, lijkt het mij volstrekt logisch dat er veel meer bekeuringen zijn uitgedeeld in 2022 dan in 2021. In 2021 waren er veel meer covid-beperkingen dan in 2022. Hierdoor kon men in 2021 veel minder met elkaar afspreken om een biertje te nuttigen. Hetzelfde geldt voor de horeca die vrijwel alleen maar dicht was in 2021.
CYBRTRK zegt
@nicolasr het is Rozendaal geen Roozendaal ;)
”Tuurlijk, een enorm ongezellige gemeente” als inwoner van Laren zou jij je toch helemaal thuis moeten voelen in een rijkelui gemeente als Rozendaal ;)
718s zegt
Maat van me zei:”Gewoon een nakkie nemen na een paar borrels… Ben je weer nuchter” …. En gewoon je auto pilot aanzetten op de snelweg val je ook niet op… 🤣
monsieurleloure zegt
@718s
Inderdaad, met een half grammetje coke op rijd je beter dan 99% van de Autoblogreageerders die nuchter zijn.
Thieuke zegt
Wat was het ook alweer? Bij 25% van de ongelukken is drank in het spel, dus 75% van de ongelukken was men nuchter… Dan kan je toch beter met drank op achter het stuur kruipen
Thieuke zegt
Toen ik mijn autopilot opzette na een avondje tossen op de tennisbaan, werd ik mooi staande gehouden omdat ze vonden dat ik aan het slingeren was. De auto zoekt een beetje zijn plekje in het begin…
Agent: Je weet zeker wel waarvoor we je staande houden? (deze vraag NOOIT antwoorden, je naait jezelf er mogelijk bij voor iets waarvoor ze je niet staande wilde houden)
Ik: Nee, maar ik denk dat je mij dat gaat vertellen…
Agent: Je hebt zeker gedronken?
Ik: Nou, 1 biertje, tussen de potjes tennissen door, maar dat is alweer een uur of twee geleden.
Agent: Gaan we toch even blazen
IK: ffffffffffffffft, gelukt?
Agent: P van prima, mogen we je rijbewijs even zien?
Ik: Ja hoor (en pakt zijn Belgische rijbewijs (als de politie mijn kenteken checkt zien ze dat ik geen rijbewijs heb, omdat het een Belgisch rijbewijs is))
Agent: Ja maar dat mag niet hoor.
Ik: Jawel hoor, tot 15 jaar na remigratie
Agent: even checken, oh inderdaad meneer, nou rij dan maar door…..
Altijd leuk dat staande houden.
panam1 zegt
Buiten de stad is denk ik bij 35 / 50 procent van de rijders in de uren tussen 17:00 en 03:00 wel drank te bespeuren. alcohol verlaagt remmingen, de locale veldwachter moet 100km2 in z’n patrouille alleen doen, en grote controles hebben amper nut ivm social media / kliksites. In de stad is t percentage een stuk lager, niet braver, maar minder mensen die een auto hebben. Alleen bij extreem zwaar straffen zal dit stoppen, als in 5 jaar gevangenis bij rijden met alcohol ongeacht percentage. Tot die tijd is het doden tellen
William zegt
Zal idd helpen maar dan moet ook de pakkans flink omhoog. En de oude politieke partijen willen nooit investeren in veiligheid helaas. Dus het hoge aantal doden en zwaargewonden zal jaar in jaar uit blijven doorgaan vrees ik.
bmw1cabrio zegt
Aaaaahh.. voer voor de moraalridders! De principiële autobestuurders.
Ik maak mij hier schuldig aan (ook aan constant bellen in de auto trouwens 😉). Veelal is het ook een zakelijke aangelegenheid: borrels, diners, events, beurzen. Niet efficient om dan ander vervoer te kiezen. En bij netwerken hoort drinken ja, dat zou mij anders een paar ton p/j kosten. Bij prive borrels natuurlijk ook, maar dan rijdt mijn vrouw vaak terug.
Je bent natuurlijk wel een idioot als je niet kunt inschatten dat het niet meer verstandig is om te rijden. Want ja, iedereen weet altijd of het teveel is. In dat geval bel ik wel een studentchauffeur.
karhengst zegt
Weinig overtuigingskracht als je je zakenpartner eerst dronken moet krijgen voordat er een deal tot stand komt.
En bij dergelijke bedragen kan er toch makkelijk een hotelletje of taxi van af?
Bellen in de auto niks geen probleem verder toch als het maar gewoon handsfree is? Rijdt fijner ook :)
kniesoor zegt
Heeft niets met ‘moraalridders’ te maken, slechts met gezond verstand. Dat laatste wil nog wel eens haperen bij figuren, die aan de drank gaan en desondanks achter het stuur kruipen.
petrolicious zegt
Valt wel mee als jullie slechts Heineken gedronken hebben, water met aroma van bier 🤣. Excuses, er moest toch 1 Belg die comment geven
William zegt
Drank is maar een deel van het dodelijke verhaal. Drugs komen er nog bij, en smartphone gebruik. Een giftige cocktail. Politici praten vooral en doen vrijwel niets. De bureaucratie geeft liever geld uit aan zinloze campagnes en nog meer borden langs de weg dan aan politie.
casparh zegt
Als trouw autobloglezer met rijbewijs ben ik natuurlijk overtuigd van mijn rijkunsten, sterker nog, ik durf te stellen dat ik na 8 bier beter zou rijden dan mijn vriendin. Stel het CBR zou een examen aanbieden dat je met 8 bier mag afrijden, en je haalt het, zeg maar rijbewijs 8Bier. Is het dan geoorloofd om met 8 bier te rijden? Een hypothetisch gedachtenspinsel…
kniesoor zegt
Als je voor het behalen van Rijbewijs 8Bier tijdens je examen zonder je otogordel om te hebben met minstens 100 km/u tegen een boom/betonnen pilaar aan moet knallen wel.
casparh zegt
Jij bent vast leuk op feestjes…
MarcoM zegt
Waarom een bekeuring, die betaal je gewoon en het pilsje wordt gewoon weer gedronken. Ontneem de rijbevoegdheid voor 1 maand, volgens mij komt dat beter aan.
Yannick zegt
Wat @seatleon zegt is helemaal waar. De reclame op alcohol moet stoppen en de normalisering eraf. Alcohol is erger dan heroïne, maar dat mag je niet “met mate genieten”. Het is van de zotte.
Daarnaast, als iemand alsnog zou rijden met alcohol, harder aanpakken. Rijbewijs afpakken en nooit meer terug geven. Bij ongelukken, alle schade op persoonlijke kost. Iemand verlamd gereden? Levenslang de kosten betalen. Iemand doodgereden? Opdraaien voor moord. Het zwakke beleid moet kappen. Met een hoge boete schrik je mensen niet af. Ruïneer je vrijwillig je eigen leven als je ervoor kiest om met alcohol te rijden.