Geld lenen om een auto te kopen. Meer mensen doen het.
In Nederland heerst er vooral de cultuur dat je pas iets moet kopen als je écht het geld hebt. Een prima gezonde insteek en je hebt wellicht diezelfde boodschap van je ouders meegekregen. In andere landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, Zweden of de Verenigde Staten, is het doodgewoon om geld te lenen voor een auto. Eerlijk is eerlijk. De tarieven zijn in andere landen dan ook een stuk gunstiger dan bij ons in Nederland.
Geld lenen om auto te kopen
Toch komt het steeds meer voor dat mensen geld lenen om een auto te kopen. Dat blijkt uit een onderzoek van vergelijkingssite Becam. Men zag het aantal autoleningen in 2022 met bijna 11 procent toenemen. Opmerkelijk, omdat het aantal verkochte auto’s in dezelfde periode juist daalde ten opzichte van het jaar ervoor.
Er werd ook meer geld geleend. In 2022 leenden klanten bij Becam gemiddeld € 19.366 voor de aanschaf van een auto. Dat is een stijging van bijna 17 procent in vergelijking met het jaar ervoor. In 2021 leenden klanten nog gemiddeld voor € 16.592. Van dit soort bedragen is het prima shoppen voor een occasion, een nieuwe of zelfs een nieuwe elektrische auto ga je niet redden met dit bedrag.
Auto’s zijn flink duurder geworden, waardoor het ook niet onlogisch is dat mensen meer geld lenen voor de aankoop van een voertuig. De meeste leningen werden afgesloten in het tweede kwartaal van 2022. Daarna zag Becam het aantal afgesloten leningen afnemen.
Dit heeft grotendeels te maken met de rente. In het begin van 2022 was er nog sprake van een relatief lage rente. Men kon voor een rente van 3,45% een persoonlijke lening afsluiten. Eind vorig jaar is deze rente al gestegen naar 4,4%. Daarmee is een lening van € 19.366 met een looptijd van acht jaar bijna 800 euro duurder geworden.
Ook in 2023 loopt de rente vooralsnog verder op. Het is daardoor steeds minder aantrekkelijk geworden om een lening af te sluiten voor een auto.
kromatic zegt
Lenen is alleen interessant als je met hetzelfde geld meer rendement kan maken. Dus lenen voor 4% en vervolgens met het geld dat je uitspaart 8% rendement behalen. In alle overige gevallen is het oerdom om EUR 20.000,- te lenen voor een auto. Dat is in praktische alle gevallen meer dan noodzakelijk voor een auto.
Johanneke zegt
Dit dus. In de VS is het overigens heel gebruikelijk om te lenen voor een auto, eigen cash als onderpand, en dan je cash beleggen. En dat heeft een hoop mensen de afgelopen jaren veel geld opgeleverd, want het rendement was hoger dan de rente. Maar zodra de markt instort en je kan het je niet veroorloven om de rente en aflossing te blijven betalen, dan ga je. Want dan ben je genoodzaakt om je aandelen met verlies te verkopen.
Overigens ben ik zelf van mening dat lenen voor een auto enkel in heel specifieke gevallen slim is, zeg je begint als ZZP’er ofzo en je hebt een bus nodig. Maar als particulier, gewoon niet doen. Als je je een beetje verdiept is er ontzettend veel goeds te koop voor rond de 5000 euro. Auto’s die een ton gelopen hebben en nog makkelijk 10 jaar mee kunnen met 500-600 euro onderhoud per jaar. Dat is financieel veel verstandiger dan geld lenen voor een auto en die keihard af laten schrijven.
mashell zegt
Maar beleggen met geleend geld telt als één van de allerdomste dingen die je kunt doen. En er zijn niet veel andere manieren om 8% rendement te halen.
Overigens is voor veel mensen een auto noodzakelijk om op het werk te komen, als je het inkomen dan als rendement ziet dan kan het wel uit.
Ik blijf het vreemd vinden dat we een heel hoge lening, zo hoog dat we het er zelfs het dure woord hypotheek voor gebruiken, helemaal in orde vinden maar een relatief kleine lening voor een auto verfoeien, dat is hypocriet.
Johanneke zegt
Een huis heeft voor de meeste mensen een onbereikbaar hoog bedrag, een auto niet. Ook heb je bij een huis een 1e levensbehoefte (dak boven je hoofd), en is het onderpand, je huis, vrijwel altijd waardevast. Een auto schrijft af. Op die ene klassieker na dan.
kniesoor zegt
@mashell: In z’n algemeenheid koop je een huis om er behoorlijk lang gebruik van te maken. De praktijk leert, dat vastgoed – als je horizon voldoende lang is – een solide belegging is, je verliest er vrijwel nooit aan. In die context is geld lenen zo goed als geen risico en daarom te overwegen als je de cash niet zo hebt liggen. Dit in tegenstelling tot oto’s, daar ligt dat anders, die schrijven doorgaans flink af. Dan is jezelf ervoor in de schulden steken een stuk minder verstandig, met een beetje pech zit je op het moment, dat je er weer vanaf wil met een lagere waarde dan wat je er nog aan schuld/aflossing op open heb staan.
mashell zegt
Ratio. Maar stellen dat je een auto nodig hebt om naar je werk te gaan en je moet werken om de hypotheek te betalen maakt die lening voor die afschrijvende auto precies even rationeel.
Daarom stel ik dat wel willen lenen voor een huis en niet voor auto hypocriet is, je houdt jezelf voor de gek. Uiteraard is het in vrijwel alle gevallen verstandig om niet teveel te lenen, het aantal leningen klein te houden en snel af te lossen.
kniesoor zegt
Kennelijk zijn we het op dit punt fundamenteel met elkaar oneens 🤔
Johanneke zegt
Met een auto van 3k kom je ook op je werk…
potjak zegt
Ik ben het ook niet eens. Omdat roerende goederen vaak afschrijven en hun waarde verliezen (de auto) en onroerende goederen over een langere periode juist in waarde stijgen. Daarbij is de rente op een kortlopende lening veel hoger dan bij een hypotheek.
Allison Burgers zegt
Beetje de standaardreactie bij dit onderwerp. Helaas zal niet iedereen de luxe hebben.
kniesoor zegt
Het heeft naar mijn smaak weinig zin om (alleen) met 2021 te vergelijken. Dat jaar was er nog de nodige impact van corona. Een langjarige vergelijking tussen – zeg – 2015 en 2022 lijkt me zinvoller.
ArnoldH zegt
Geld lenen voor een auto is in mijn ogen heel onverstandig. Ervoor sparen en anders niks. Het enige waar ik voor leen is een hypotheek voor een huis
drdre1 zegt
Dat doe ik ook, maar dat kan niet iedereen en al helemaal de starters in de huidige maatschappij. Je kan niet kiezen om dicht bij je werk te wonen, want huizen zijn te duur. Woon je elders, moet je een auto lenen, omdat je niet kan sparen en realistische alternatieven er eigenlijk niet zijn.
Van Epschoten zegt
Dat is ook de reden dat ieder verhaal over economische groei van de afgelopen decennia totale onzin is. Voor de meeste mensen zijn we er de afgelopen 20 jaar verhoudingsgewijs flink op achteruit gegaan. Begin jaren 2000 waren er nog hele volksstammen die om de 2, 3 of 4 jaar een fobkel nieuwe golf of astra aanschaften. En dat vaak op basis van 1 inkomen. Kwam geen lening aan te pas. Ik ken nu maar weinig mensen die recent een splinternieuwe auto particulier gekocht hebben in die klasse.
mashell zegt
Nonsens. Ook begin 2000 waren al die Golfjes en Astra’s lease. Ook toen kochten de particulieren hooguit een Aygo. Ook toen waren huizen voor starters onbetaalbaar. We zijn er wel degelijk op vooruit gegaan, we hebben nu allemaal ook nog dure smartphones, netflix, spotify, videoland, disney+ etc abonnementen.
schuimbekje3 zegt
Dit geeft gewoon aan dat de overheid autorijden te duur maakt..
De overheid is altijd vol van ; pas op, geld lenen kost geld’… maar aan de andere kant maken ze woningen onbereikbaar, waardoor mensen niet meer kunnen wonen waar ze werken (of bij meerdere mensen in 1 huishouden op de meest optimale plek), mensen kunnen met het geld wat ze overhouden door torenhoge huren en energielasten geen auto meer kopen die gemiddeld 200% van de prijs van een auto 100 meter over de grens kost.
In mijn optiek dus simpel, de melkkoe is nu zo duur geworden dat mensen het wel MOETEN doen en zich daardoor in amerikaanse toestanden gaan wurmen om maar te blijven bestaan.
Ik snap dat vreemd is voor kinderen die nog thuis wonen of voor mensen die nog nooit een hobbel op de weg hebben meegemaakt in hun leven maar het aantal mensen dat een auto private least is enorm bij mijn klanten.
Het OV voldoet niet omdat ze niet op het werk kunnen zijn op tijd of er zo lang over doen dan ze geen leven meer hebben. Ik heb laatst een gesprek gevoerd met een collega die noodgedwongen in het oosten woont en in het midden werkt. Zonder auto is die 6 uur (wanneer alles goed gaat en er geen bladeren vallen, het regent of iemand koper gestolen heeft) aan het reizen met OV, met auto 2 uur. In zijn buurt is geen multinational of overheid die zijn diensten kan gebruiken en hij kan de huur van 2000 euro per maand niet betalen om in Utrecht te wonen en verdient te veel voor een sociale woning waar hij nog 40 jaar voor ingeschreven moet staan. Dus heeft ie een Hyundai i10 geleased… Niet mijn keuze maar was wel een van de goedkopere.
Enige oplossing is van die onzin denkende politici afkomen die nog steeds denken dat zij god zijn en het gepeupel onder hen in de fabriek werkt en 200m van de schoorsteen woont.
Het kan niet anders, want waarom hebben we 500.000 woningen te kort? (dat gebeurt niet in een weekend hoor).
Waarom is een gemiddeld rijtjeshuis 3 maanden geleden nog 400.000 euro? (daar moet je dus 85.000 euro per jaar = 7100 euro per maand voor verdienen als loonslaan, dus niet als ZZP-er of iets dergelijks.
Waarom is zo’n huis dan ook nog 800 euro per maand aan energie kwijt?
Mijn kantoor in Noorwegen betaal ik met variabel tarief 8-10 eurocent per kWh voor, hier in Nederland met 100% zon en wind (ik wist niet dat wind en zon duurder is geworden) betaal ik 97ct/kWh…
Ligt er geen kabel tussen Noorwegen en Nederland?
Ik weet niet wat er de afgelopen 20 jaar gebeurd is maar ik denk eigenlijk dat iedereen maar bezig was met SMS-en ipv het land besturen… want zelfs opzettelijk zou het mij niet lukken om er zo’n teringzooi van te maken zoals het nu is.
Johanneke zegt
Ik heb het echt te doen met de mensen die een jaar of 5 jonger dan mij zijn. Ik kocht 3 jaar geleden als 20er nog voor een normale prijs een huis, probeer het nu maar eens met een starterssalaris van wat, 30k – 35k ofzo. En sparen is lastig want de huur is 1000 euro.
Gemiddeld gezien heeft de Nederlander het heel goed, maar dat komt omdat het verschil tussen rijk en arm echt enorm is geworden.
drdre1 zegt
Volgens mij geldt voor de meeste bestuurs/management-culturen dat daar waar men te lang en zonder teveel tegenwerking op dezelfde post zit, de kwaliteit achteruit gaat. Oppositie wordt te makkelijk aan de kant geschoven met als resultaat een onbalans.
ronnys zegt
Waar kan je 100 meter over de grens auto’s kopen voor de helft waar ze in NL voor te koop staan?
Dan dan heb je het hoop ik niet over auto’s die over de grens 100 euro kosten en hier 200€.
Ik heb onze auto’s uit zuid D gehaald en dat scheelt ongeveer 10% als je de juiste uitzoekt.
por100 zegt
Dank, las lekker weg. Alhoewel de inhoud natuurlijk bedroevend is.
Zelf denk ik dat als we nu eens bezuinigen op wegenbouw de Nederlanders in gaan zien dat wij eigenlijk een arm land zijn waar wij in vergelijking met andere Europes landen:
– het meest werken (en het langst), tezamen met de Zweden
– een kwalitatief ondergemiddeld en duur zorgstelsel hebben
– veel woninglasten (hypotheek en Energie, maar ook gemeentelijk/water/afval)
– slechter voedsel (vaak ook duurder)
en natuurljik
– een verouderd en goedkoper (kleinere motoriseringen/opties) wagenpark hebben.
Alleen onze wegen zijn degelijk (vooral omdat het hier makkelijk aanleggen is) waardoor veel Nederlanders het idee hebben dat we rijk zijn …
berlinetta zegt
Volgens jouw optiek in je laatste zin moet België dan straatarm zijn.
mashell zegt
Zullen we er ook even wat feiten tegenaan gooien?
Nederlanders die fulltime werken hebben gemiddeld de kortste werkweek van de Europese Unie: 38,9 uur – https://www.europa-nu.nl/id/vhmlknbtf5ej/nieuws/nederlanders_kortste_fulltime_werkweek
Zorg in Europa: Nederland behoort tot duurste én beste – https://www.zorgwijzer.nl/zorgverzekering-2017/zorg-europa-nederland-behoort-tot-duurste-en-beste
Veel meer Nederlanders dan Duitsers hebben een eigen huis – https://www.businessinsider.nl/veel-meer-nederlanders-dan-duitsers-hebben-een-eigen-huis-maar-we-proppen-dat-ook-vol-met-hypotheekschuld/
Nederland is een erg rijk land, zo rijk dat veel gezinnen meerdere wagens hebben waarvan veel oude gebakjes die het gemiddelde ophogen. Want we hebben met meer dan 8 miljoen wagens ook wel erg veel auto’s voor een land waar de fiets een voornaam vervoersmiddel is.
Van Epschoten zegt
Dus die door de overheden en multinationals gesponsorde propaganda neem jij als feit aan? Open je ogen, kijk om je heen en kom van je zolderkamer af. De werkelijkheid vind je echt niet online. Ga in gesprek met echte mensen dan kom je hier snel achter.
steephh zegt
@megaturbopowerboost
Als jij toevallig net 3 zatte mensen aan de bar spreekt in de kroeg om twee uur op een doordeweekse middag dan valt het met de werkdruk wel mee. ;-) Vraag je het aan mensen die zichzelf kapot werken in de zorg dan krijg je een heel ander antwoord.
“Ga in gesprek met echte mensen dan kom je hier snel achter” geeft geen representatief beeld van de gehele samenleving en is daarom echt dikke onzin. Je bevestigt er alleen het beeld mee van mensen om je heen en de vraag is dan nog maar eens of de vragen die je stelt kwantitatief van aard zijn (meetbaar!) of kwalitatief (een mening), laat staan dat je goed na hebt gedachte over de vragen die je stelt (en of je ze allemaal stelt).
Dáárom is het belangrijk om góed onderzoek te doen en Mashell haalde er daar een aantal van aan. Dat hoef je niet te geloven natuurlijk, je kan alles als één groot complot zien. Onderbouw dát dan op zijn minst, in plaats van @mashell op de man aan te vallen met je opmerking “kom van je zolderkamer af”.
Die had namelijk níets met de inhoud te maken. ;-)
mashell zegt
Haha. Als je feiten “door de overheden en multinationals gesponsorde propaganda” noemt en liever op je eigen onderbuik afgaat dan kunnen we je afschrijven. Positiefs is het dat je tenminste trouw bent aan je zelf, maar eigenlijk kun je met die houding geen zinvolle deelnemer aan de maatschappij meer zijn. Ik wens je psycholoog veel succes.
piebepost zegt
Rustig aan, Van Wapschoten.
por100 zegt
Ik kan lenen wel begrijpen. Zeker als je veiliger, zuiniger en ruimer wilt vervoeren. Ook het aspect afschrijving moet je meenemen. Als je bijvoorbeeld een sportieve auto wilt dan kan je beter in de categorie 40-50K gaan shoppen voor een jonge occassion. Ga je lager heb je of met ouderdom (is duur) te maken of met kilometrage (ook duur). Heb je dan maar 30K te besteden dan doe je er verstandig aan wat bij te lenen.
Tot slot is lenen verstandig want morgen kan je dood gaan, eind van deze dag zelfs al. En dan heb je niks meer aan je gespaarde geld.
dree16v zegt
Tja dat is de keuze, leg je maandelijks een bedrag opzij om periodiek je auto te kunnen vervangen of betaal je maandelijks je lening? Ik ben voor optie 1 want goedkoper en je hebt het zelf in de hand. Als je eenmaal begint met lenen voor een auto kom je er niet gauw weer vanaf is mijn gedachte, je zult dan namelijk zowel je lening moeten betalen als ook daarnaast gaan sparen.
Zakelijk ligt het anders, dan gaat op wat hier boven al is genoemd, kun je met het vermogen door te investeren in je bedrijf meer rendement maken dan de rente dan is de keuze snel gemaakt. Of heb je de auto simpelweg nodig om geld te kunnen verdienen dan snap ik de keuze ook.
Dan heb je nog zoiets als private lease. Dat lijkt me nog weleens interessant voor een elektrische auto. Aankoopprijs ligt voor mij als particulier nog te hoog maar onderhoudskosten en afschrijving op zo’n auto zijn relatief laag. Hierdoor zou een gunstig private leasetarief haalbaar moeten zijn (incl. redelijke verdiensten voor de leasemij). Helaas blijkt dat ij de praktijk nog tegen te vallen. Iemand een idee hoe dit komt?
Als je een EV private least heb je daarnaast, als je thuis kunt laden, verder geen kosten. Zodra het mogelijk is om voor 500,- per maand een elektrische auto te private leasen (met behoud van opgebouwde spaarcentjes dus) dan ben ik geïnteresseerd. Maandelijkse kosten (onderhoud, afschrijving, mrb, verzekering) voor een eigen (benzine)auto van een jaar of 5a10 oud liggen (fors) hoger…
W115 zegt
Je leeft maar een keer. Als je het niet meer kan betalen, pech gehad. Van een kale kip kunnen ze toch niet plukken.
techniekmeneer zegt
Trieste gewaarwording.
Werken voor je geld, hard sparen en vervolgens jezelf belonen door wat leuks te kopen.
mashell zegt
Dus gewoon tot je 50e bij je ouders blijven wonen!
piebepost zegt
De enige auto waar ik voor zou lenen is een 20 jaar oude Kia Picanto.