Vrolijk autonieuws op deze prachtige maandagmorgen.
Het belangrijkste nieuws is dat er in de maanden januari en februari van dit jaar aanzienlijk meer auto’s zijn verkocht dan in dezelfde periode vorig jaar. Dit jaar vonden 83.470 auto’s in de eerste maanden een nieuwe baas, in 2016 waren dat slechts 68.639 exemplaren. Maar er is meer, veel meer!
Nog interessanter is dat de vraag lijkt te verschuiven naar de dikkere segmenten. We zetten per segment de aantallen van 2016 en 2017 én de procentuele stijging of daling voor je onder elkaar.
Segment | Voorbeeld | Verkoop '16 | Verkoop '17 | Verschil |
---|---|---|---|---|
A-segment | Hyundai i10 | 15.362 | 15.382 | + 0,1% |
B-segment | Renault Clio | 15.538 | 18.024 | + 16% |
C-segment | Peugeot 308 | 13.794 | 16.703 | + 21,1% |
D-segment | BMW 3-serie | 5.687 | 6.808 | + 19,7% |
E-segment | Tesla Model S | 1.081 | 1.797 | + 66,2% |
F-segment | Mercedes S-klasse | 182 | 833 | + 357,7% |
G-segment | Audi TT | 89 | 98 | + 10,1% |
H-segment | Porsche 911 | 328 | 403 | + 22,9% |
I-segment | Bentley | 16 | 116 | + 625% |
J-segment | Renault Scenic | 4.191 | 4.206 | + 0,4% |
K-segment | Ford S-Max | 549 | 296 | - 46,1% |
L-segment | Mitsubishi Outlander | 9.879 | 15.982 | + 61,8% |
M-segment | Volvo XC90 | 1.267 | 2.077 | + 63,9% |
Overig | 9 | 22 | + 144,4% |
Wat schetst onze verbazing? A-segmenters zijn nog steeds erg populair in Nederland, maar intussen voeren de SUV’s uit het L-segment de verkooplijsten aan. Verder zit de Nederlandse consument niet echt meer te wachten op MPV’s uit het K-segment, wordt er driftig geshopt in de topklasse (F-segment) en zijn Rolls-Royces en Bentleys uit het I-segment amper aan te slepen.
Het moge in elk geval duidelijk zijn dat ’s lands wagenpark in hoog tempo interessanter wordt. Laten we hopen dat deze trend doorzet. (Cijfers via Aumacon)
Foto: Aston Martin DB11 bij de dealer, door @pscarphotography via Autojunk
lekbak zegt
Ik had niet anders verwacht. Dit lijkt mij een logisch gevolg van het gelijk trekken van de bijtelling en het aantrekken van de economie. Wellicht dat er over tien jaar weer wat leuke betaalbare tweedehandsjes zijn.
Dutchdriftking zegt
Economie trekt aan…..
Jochen zegt
@dutchdriftking: ja, want door die bijtellingsregels zijn veel d segment leasers naar het c segment gegaan. Desondanks groeit die c groep nog steeds harder. Ik denk dat het bijtellingseffect NiET uit dit staatje te halen is, de economische groei wellicht wel.
roelfinus zegt
Ik voorzie een grote toename van de BPM-inkomsten dit jaar door al die grotere, relatief onzuinige auto’s, en door de verhoging van de derde schijf in de BPM dit jaar. Veel populaire modellen vallen voor een groot deel deze schijf. Wiebes heeft het wel slim bekeken voor de schatkist.
jorden zegt
Er worden in ons land ruim 800 S-klasse’s verkocht in 2 maanden!?!?
blo3to3t zegt
@jorden: en 116 Bentleys… Het is echt niet zo dat mensen die nu een K segmenter laten staan en doorlopen naar de Bentley dealer, toch ? Anders doe ik echt wat fout
TimoBac zegt
@blo3to3t: Ik verbaas me werkelijk over het aantal Bentley’s. Zijn mensen in dat segment dusdanig SUV geil dat zelfs dat gedrocht van Bentley goed genoeg is?
mastemaker zegt
@timobac: bentagaya
Garta zegt
@jorden:
Benoemde auto is voorbeeld in het segment, F-segment zal dus oa s-klasse, 7-serie , a8 zijn.
inoh zegt
@jorden: S-klasses of gelijkwaardige auto’s.
kilum zegt
@jorden: @blo3to3t @timobac Het zijn voorbeelden. Het zijn dus niet perse 800 S-klasse’s maar ook de A8 en 7 serie valt daar in. Dat zelfde geldt voor de Bentley’s. Het zou mij niet verbazen dat het gros van die 116 “Bentley’s” eigenlijk Aston Martin DB11’s zijn.
tampie zegt
@kilum: van die 116 waren er 13 stuks een DB11.
E34M5Touring zegt
Overig heeft ook goed gedraaid dit jaar zeg! Die gun ik het ook wel, die vallen meestal buiten de boot.
peterpann3nkoek zegt
Achja, met een vakkenvullersloon kom ik niet verder dan een oude ford ka. Hoop ooit op een bmw m, maakt niet perse uit welke maarja
lekbak zegt
@peterpann3nkoek: ik zou maar eens beginnen met solliciteren naar een betere baan.
peterpann3nkoek zegt
@lekbak: nouja, ik ben nog maar 17 haha, dusja ik kan nog best lang sparen
lekbak zegt
@peterpann3nkoek: ah, schoolgaand met bijbaantje dus. Dan is er niks mis met vakkenvullen. Al zou ik toch echt iets anders ambiëren wil je ooit een M product kunnen onderhouden.
JanC zegt
Welk model Bentley? Bij de andere voorbeelden is merk en type beschreven, behalve dus bij het I-Segment, de Bentley
Garta zegt
@janc:
Het gaat om segment waarbij Bentley voorbeeld is, i segment is meest luxe klassen waar oa Bentley, Maserati, rolls onder valt.
JanC zegt
@garta: De Bentayga en de Continental zijn toch heel andere auto’s. Ik neem toch aan dat die in andere klasses vallen?
granlusso zegt
@JanC: In deze prijsklasse gaat die vergelijking niet op. Bovendien zijn de verkoopaantallen daar zo klein, dat je alle auto’s beter bij elkaar kunt gooien.
Voorbeeldje, ik denk dat het niet veel uitmaakt of iemand nu een Bentayga koopt of een Rolls-Royce Phantom Coupé, het gaat tenslotte om enkele tientallen auto’s per jaar.
Het is echter wel belangrijk om te weten of zo iemand kiest voor een Renault Mégane of een BMW 3-serie, daar worden tenslotte duizenden van verkocht.
aambei zegt
@JanC: het gaat inderdaad om het hele segment. De groei is overigens (bijna) helemaal te wijten aan de nieuwe Panamera.
lekbak zegt
@aambei: bedoel je daarmee dat de panamera een segment boven de s-klasse staat? Want dat is toch echt niet zo.
aambei zegt
@lekbak: hij wordt toch echt in dat segment ingedeeld. Een hogere letter betekent overigens niet dat het een hoger segment is. Volgens jouw logica zou een Scenic uit het J-segment ook in een hoger segment vallen dan de S-klasse.
lekbak zegt
@aambei: dat laatste snap ik. Maar een panamera heeft niks te zoeken in het lijstje met Bentley’s en rolls royce. Het geeft op deze manier een raar vertekend beeld en het is echt gewoon fout.
aambei zegt
@lekbak: het geeft inderdaad een vertekenend beeld, en zo zijn er wel meer vreemde indelingen. Zo wordt de Audi A5 bij het H segment geteld (bij de 911, McLaren 650s en GTC4 Lusso om een paar voorbeelden te noemen).
spiderman zegt
In het L-segment zal de als voorbeeld genoemde Metsubsidie Foutlander inmiddels niet meer voor het verschil zorgen, nu die spuuglelijke belastingontduiker vanaf dit jaar gewoon de volle mep aan bijtelling moet bijdragen…
Gulli zegt
Hebben jullie een berekening van wat bijvoorbeeld een 530i met 25% bijtelling kostte tegen dezelfde 530i maar nu met 22%? Ik denk dat je daar al een groot deel van het verschil te pakken hebt. Hoe hoger het segment, hoe groter het voordeel t.o.v. vorig jaar.
eboman zegt
@MauritsH, niet te vroeg juichen. Dit gaat over registraties. Deze auto’s zijn waarschijnlijk verkocht in 2016. Hebben een kentekenaanvraag ook in 2016 gehad (immers: lagere BPM) en krijgen nu een tenaamstelling vanwege de lagere bijtelling (25% in 2016 versus 22% nu). Plus daarbij staat er nu 2017 op de tenaamstelling in plaats van 2016. Toch lekker bij het verkopen, want een jaar jongere auto…
Los daarvan: denk wel dat er door de nieuwe bijtelling nu dikkere bakken gaan worden verkocht, maar dat gaan we dus pas over een paar maanden echt kunnen concluderen.
maartendn zegt
@eboman: jouw verhaal klopt alleen niet helemaal. Op het moment dat er een kenteken wordt aangevraagd voor een auto, in dit geval 2016, wordt die ook geregistreerd in 2016. Deze auto’s zullen dan ook de bijtellingspercentage hebben geldig in 2016(5 jaar geldig na moment van 1ste registratie). Je doet er nu verstandiger aan om een auto te bestellen dan een oud voorraad model te nemen als deze 25% bijtelling heft.
eboman zegt
@maartendn: de BPM wordt vastgelegd bij kentekenaanvraag (oude deel 1a), de bijtelling (deel 1b) pas bij registratie. En dit kan op verschillende momenten zijn. Jouw bewering dat aanvraag in 2016 ook registratie in 2016 is, is dus niet perse waar. Echter, de lagere BPM vanuit 2016 geldt alleen bij tenaamstelling voor 1 maart 2017. Dus vandaar de grote hoeveelheden registraties voor die tijd. Een goed voorbeeld hiervan waren vorig jaar bijvoorbeeld de mini-auto’s (Alto, C1) die in de eerste 2 maanden werden geregistreerd. Alleen maar omdat de BPM van 2015 naar 2016 flink omhoog ging.
maartendn zegt
@eboman: mijn excuses, dan heb ik mij foutief ingelezen! weer wat geleerd vandaag
stephano zegt
Ik las dat ook ff verkeerd met die voorbeeld auto´s (ik dacht al, 116 Bentleys?!) Maar nu ben ik nog steeds wel een beetje nieuwsgierig naar de uitsplitsing van die 116 dikke bakken!
mrrallycross zegt
Bedankt kopers!
thomasthomas zegt
Denk het voornamelijk Bentaygas zijn bij Bentley.
tampie zegt
@thomasthomas: er zijn er 5 verkocht in de eerste 2 maanden.
nopetrolnofun zegt
De bentayga zal wel een hoop hebben goed gemaakt. Het zou pas echt aangenaam nieuws worden als er minder tesl… ? ( sorry viel even in slaap) verkocht waren.