Wat nou crisis?
Bij BOVAG-dealers en onafhankelijken werden er in het eerste halfjaar van 2013 goed zaken gedaan. Nee, het aantal verkochte gebruikte auto’s is nog altijd gedaald met 0,16 procent ten opzichte van de eerste 6 maanden van 2012, maar de auto’s die verkocht worden zijn wel een stuk beter. Zo werden er 17,7 procent meer auto’s van 2 tot 4 jaar oud verkocht en 8 procent meer terreinwagens en luxe sportauto’s.
Met jongere, luxere auto’s lijken de Nederlanders ook meer zekerheid in de vorm van BOVAG garanties te zoeken. De BOVAG-bedrijven namen 52,0 procent van de bedrijfsmatige occasionverkoop aan particulieren voor hun rekening, terwijl dat een jaar eerder nog 50,8 procent was. Zeker met de huidige economie hebben we natuurlijk geen zin om voor verassingen te komen staan.
Op vakantie gaan en erachter komen dat die laatste koffer er echt niet meer in past is er nog zo één. Is dit de reden waarom de gekochte occasions ook groter zijn geworden? De kopers van nieuwe auto’s gaan toch liever voor het A-segment. Compacte auto’s zoals de Renault Twingo, Peugeot 107 en Kia Picanto vormen 16,1 procent van de occasionverkoop bij BOVAG-leden, terwijl dat aandeel bij nieuwe auto’s dit jaar 23,4 procent is.
SimonMc zegt
Meer “terreinwagens” vermoed ik.
Design_Driven zegt
@SimonMc: SUV’s vermoed ik er worden bijna geen (echte) terreinwagens verkocht.
lamborgfan zegt
Ben benieuwd of dat dit doorzet ondanks de bijtellings kortingen.
Straks blijft er alleen van die muslie troep over ):
VeniVidiVici zegt
@lamborgfan: Meerderheid worden ook van die muesli gebakjes hier in NL met dat sociale beleid. Als je je kop boven het maaiveld uitsteekt (met Audi Q7 ofzo) proberen de afgunstige die meteen af te hakken en je flink te laten betalen zodat je besluit maar een Suzuki Alto of VW Up aan te schaffen. In Duitsland, Zwitserland en België zie je veel meer dikke grote modellen rijden, hoe kan dat…
kenner zegt
@VeniVidiVici: in Zwitserland zijn die dikke bakken vaak lease-bakken he. En met veel verschillende vormen van extreem weer (regen sneeuw) heb je goede auto’s nodig. Liefst 4wiel aandrijving.
VeniVidiVici zegt
@kenner: Ja alleen is daar de bijtellingspercentage wat anders denk ik. Moet je hier eens een dikke auto leasen… fijne bijtelling :-(
Dus toch maar een zuinig sloom muesli gebakje met hele lage CO2 uitstoot.
mashell zegt
@VeniVidiVici: Dan betaal je gewoon 25% bijtelling. Als je een 5 serie van je werkgever krijgt lijkt me dat geen reden om over te zeuren want meestal zit er ook een passend salaris bij. Trouwens als je echt wil kun je ook een 14% bijtelling Panamera bestellen.
porsche928 zegt
@lamborgfan: als particulier heb je niets met bijtelling, tweedehands auto’s worden met name aan particulieren verkocht.
lamborgfan zegt
@porsche928: Mensen/bedrijven die nieuwe auto’s leasen voor 2/3/4 jaar zetten er meestal minder dan 200d km op. Die autos worden vervolgens verkocht aan onder andere.
-particulieren
-handelaren
Als iedereen alleen 14% bijtellers leased, wat wordt dan het nieuwe aanbod? Juustem: alleen bijtellingskorting muslie 3 cilinder turbo mankementen automobielen..
ferrari94tr zegt
@lamborgfan: En waar halen wij onze tweedehands automobielen dan vandaan: juistum uit Duitsland en Zwitserland.
Design_Driven zegt
Dit is eerder een resultaat van de daling nieuw verkochte auto’s. Mensen kopen liever een beter uitgeruste occasion dan een kale nieuwe.
SJ zegt
@sketcher: Precies dit. De duizenden euro’s boete bij aanschaf onder het mom van milieu zorgen ervoor dat dit soort auto’s de eerste jaren gigantische afschrijving heeft en met de crisis erbij is het logisch dat je dan een 3 jaar oude 5-serie koopt ipv een nieuwe Mondeo met een leuke motor erin. En daar komt bij dat A en B-segment auto’s waar zogenaamd bloemetjes uit de uitlaat komen (en bij aanschaf zwaar gesubsidieerd worden) bijna niet afschrijven.
saxoke zegt
@sketcher: ik zou zelf ook liever een jonge dikke tweedehands hebben dan een kale, kleine nieuwe…. (4jr geleden n nieuwe goed uitgeruste berlingo gekocht. Moest k nu voor diezelfde keuze staan kocht k me een C5 V6 HDI240 tourer (of iets vergelijkbaars) voor t zelfde geld) alleen had k dan nu geen 80.000 maar 180.000km op de teller staan….)
Design_Driven zegt
@saxoke: ik heb sowieso liever een oudere karaktervolle occasion. Ik heb er zelfs meerdere
norge zegt
Tja, die grote lease sloepen van drie jaar oud moeten ze kwijt voor de golf van muesly gebakjes uit de lease komt.
fabian zegt
Wie rijdt er nu een q7 dat is gewoon echt een lelijk hok veels te groot. Ik snap niet wat mensen er mooi aan vinden, maar ik weet het wel het zijn vaak genoeg niet Nederlands (laat ik het netjes zeggen)en die komen amper boven het stuur uit, ze nemen zo een auto omdat ze wat te compenseren hebben.
alcantara zegt
@fabian: Als je al zo neerbuigend doet over een Q7, wat op zich helemaal geen verkeerde auto is ook al zou ik hem zelf niet kopen, ben ik wel benieuwd wat voor schitterende wagen jij zelf rijdt?
keesje1987 zegt
@alcantara: Een gazelle…
viinie zegt
@alcantara: dat is zijn mening.Ik rijd een e90 3 serie, maar ook ik vind een q7 een erg lelijk hok, meningen verschillen daarvoor hoeft zijn niet duurder/mooier te zijn dan een q7…..
alcantara zegt
@viinie: E90 3 serie vind is ook niet moeders mooiste, terwijl een E92 dat dan weer wel is.
alcantara zegt
@viinie: Overigens vind ik een Q7 ook niet heel mooi, maar er rijden nog veel lelijkere auto’s op de weg hoor. En wat ik hierboven las vond ik bullshit, waarom zou iemand een blijkbaar lelijke auto kopen om iets te compenseren?
rufctr01 zegt
@alcantara: ik vind de Q7 niet mooi! Het mist de stijl en elegantie die een Range Rover wel heeft.
kickass zegt
@rufctr01: Je hoeft echt niet bij elke Audi te zeggen dat je hem niet mooi vindt. We weten het nu wel.
jrk68 zegt
@kickass:
Zal ik het dan maar zeggen…?
De Q7 is een afzichtelijk lomp hok…, zelfs naar Audi begrippen….
alcantara zegt
@jrk68: Maar goed ook dat er mensen zoals jou zijn, anders werden die kleine zuinige stadsauto’s helemaal niet meer verkocht.
jrk68 zegt
@alcantara:
Ik draag niet bepaald bij aan de verkoop van stads/mueslimobielen.
Redelijk zuinig zijn ze wel ondanks hun D en F label….
peterpan72 zegt
@jrk68: tractor! Mag zekers ook rooie diesel in :)
rufctr01 zegt
@kickass: bepaal ik zelf wel. Het is toch een blog?
bakkertje10 zegt
@alcantara: niks tegen die q7 hoor, gewoon ruime mooie goede auto. Ik vind eerder zo’n x5 of achterlijke x6 lelijk
fabian zegt
Een Lexus is 250 bj 2006
draadloos zegt
@fabian: over lelijk hok gesproken…
ej20g zegt
@draadloos: een stuk beter dan de Q7 in mijn ogen. Moet wel bekennen dat ik de Q7 van voor de facelift helemaal niet verkeerd vind.
fabian zegt
En een Ford transit bj 2012 en soms rij ik met de Peugeot 307 ,maar het liefst als het weer het toelaat rij ik op mijn motor een aperilia tuono bj 2005 .
SJ zegt
@fabian: Een Ford Transit en dan noem jij een Q7 een veel te groot lelijk hok voor mensen die iets te compenseren hebben (wat dat ook mag inhouden)? Goed bezig.
Donstil zegt
@fabian: Aperilia??
jrk68 zegt
@Donstil:
Jij maakt nooit typefoutjes hè….
Donstil zegt
@jrk68: Dit heeft niets met een tikfout van doen.
jrk68 zegt
@Donstil:
Geen idee waar de E bij jou op het keyboard zit maar bij mij zit die gewoon naast de R.
Taalnazi’s weten dat vast beter….
fabian zegt
Ja een lelijk hok dat mag je zeggen, het is ook niet de mooiste die er rond rijdt dat klopt tot dat je er in rijdt en de bouwkwaliteit mee maakt dan wil je geen ander meer ( ik dan). En ja de transit is ook niet mijn ding maar die is van de zaak en die heeft mijn werkgever uit gezocht. En als installateur heb je zoiets wel nodig
fabian zegt
Ja een range rover sport dat pas een SUV/terrein wagen deze heeft tenminste nog een eigen gezicht als wij het geld er voor hadden dan reden we daar in.
azenomei zegt
Bovag bijbetaal oplicht garantie’s…..
Verder is dit best logisch. Ikzelf koop ook nooit nieuwe wagens. De kop eraf (en het eerste grote verlies) haal je mooie luxe auto’s in huis zonder voor de leuke opties te hoeven betalen. Opties in de occasie markt zijn 0,0 waard namelijk. In de nieuwe markt zijn ze ook niets waard. Maar ja. Op bijverkoop zit de grootste marge. Net als de 50 euro hdmi kabel bij je nieuwe tv. Inkoop 3 euro.
fabian zegt
Aprilia zo beter
jrk68 zegt
@fabian:
Zie [ reply] achter de naam staan?
Klik daar op en je bericht komt te staan waar je het wilt hebben.
Tipje van mij, geen dank, graag gedaan….
Sciurida zegt
@jrk68: Wat een bijdehande mof ben je af en toe toch ook ;). Wat rijd jij eigenlijk?
Ikzelf heb helaas geen auto, ben nog een arme student.
jrk68 zegt
@Sciurida:
Wat is daar bijdehand aan, hij is hier duidelijk nieuw dus help ik hem een handje.
Als je zo graag wil weten wat ik rij dan kijk je maar op mijn profiel. De 2 meest bekeken foto’s zijn die van mij en die Mini is van een maatje van me.
fabian zegt
@jrk68: ik ben niet nieuw hier maar ik reageerde meestal niet op anderen
desjonnies zegt
@Sciurida:
Doe normaal man, zeggen ze dan in de politiek……………………………….
keesje1987 zegt
@desjonnies: ‘doe lekker zelf normaal’ krijg je dan als reactie……… :-)
undifined1 zegt
Mensen worden verstandiger, als je een jong gebruikte auto koop, krijg je voor hetzelfde geld een veel mooiere auto dan een nieuwe, terwijl een nieuwe auto niks beter is.
mashell zegt
@undifined1: Onjuist, je krijgt een auto die niet meer nieuw is en de eerste slijtage al heeft en waarvan je kleur en uitrusting niet meer zelf kunt bepalen, je moet wat compromisbereid zijn. Maar daarvoor krijg je wel een flinke korting.
saxoke zegt
@mashell: daarom dat mijn broer gezocht heeft naar een goede betrouwbare A4 avant van ongeveer 4jr oud. Nadeel was mss zijn kilometerstand, Maar qua kleur en uitrusting is ie volledig hoe hij m wilde hebben. De kilometerstand was redelijk hoog maar t ding heeft nu (dik 4jr later) 210.000km gelopen en heeft werkelijk nog nooit(!) problemen gehad die een jongere/nieuwe niet heeft.
Beetje zoeken en je vind echt de tweedehands van je dromen hoor.
peterpan72 zegt
@saxoke: aan mijn a4, van 3 jaar oud toen ik m kocht, is binnen 3 jaar voor 10k aan verspijkerd…voor mij geen tweedehands vagje meer!!
saxoke zegt
@peterpan72: je moet r zowiezo geluk mee hebben. Onderhouds historie was wel goed bijgehouden (carpass in belgie. , elk garage bezoek wordt geregistreerd, en dat was alleen voor onderhoud en 1x appart voor de remmen binnen geweest)
Dennis zegt
Een logische ontwikkeling juist in crisistijd. Wanneer je ziet hoeveel een auto in het hogere segment in de eerste 3 jaar afschrijft, dan kun je toch wel spreken van pure kapitaalvernietiging. Een auto tot zo’n 3 jaar oud is vaak nog zo goed als nieuw en iemand anders heeft het grootste deel van de afschrijving voor zijn rekening genomen. Ideaal!